PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische scholieren solidair met illegaal gezin



Marsipulami
27-12-04, 23:41
Armeens gezin moet weg ondanks puike schoolresultaten

KNOKKE - In Knokke-Heist wordt vanochtend een fakkeltocht georganiseerd tegen de uitwijzing van het Armeense gezin Aslanjan-Jarahajan. Het gezin verblijft al zesenhalf jaar in België. Gor Aslanjan (13) zit in het tweede jaar Latijn, zijn zus Eliza (17) in het vierde jaar Latijn-Wiskunde. In afwachting van hun uitwijzing zitten ze opgesloten in het vluchtelingencentrum van Steenokkerzeel.



IK heb gedurende de vorige zes schooljaren hier in België zo mijn best gedaan om goede resultaten te behalen. Altijd had ik voor ogen naar de universiteit te kunnen gaan. Wij, mijn broer en ik, willen dolgraag arts worden. Maar nu is dit helemaal uitgesloten aangezien we in Armenië alles opnieuw moeten beginnen vanaf het eerste leerjaar. Waarom heeft u de droom van mijn broer en mij gebroken. Ik smeek u, ik bid u ons gezin te redden en om mijn jongere broer en mij niet te beroven van onze toekomst.''

Dat schrijft Eliza Aslanjan naar minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael in een ultieme poging om toch nog in België te mogen blijven.

In juli 1998 kwam het gezin Jarahajan aan in België en vroeg meteen asiel. De vader is economist/bedrijfsleider, zijn echtgenote pedagoge. Volgens hen werden ze in Armenië buiten gepest door de maffia. Maar het commissariaat-generaal voor de vluchtelingen besliste al eind december 1998 dat de zaak niet ontvankelijk was. Het gezin ging in beroep bij de Raad van State. Zo lang het beroep hangende was, kreeg het gezin OCMW-steun. De familie Jarahajan ging ervan uit dat ze hier dan ook al die tijd legaal was. Onterecht. Ook al loopt er nog zo'n procedure, toch ben je al illegaal.

In juli 2000 wees de Raad van State het beroep af. Daarop startte de familie de procedure 9.3 van de vreemdelingenwet. Dat wil zeggen dat men verblijfspapieren kan krijgen om humanitaire redenen. Als de asielprocedure langer dan drie jaar duurt kunnen asielzoekers hiervoor in aanmerking komen. Maar de familie kreeg ook hier nul op het rekwest. Hun legale verblijf bleek te kort.

Daarop deden de kinderen een aanvraag. ,,Wij zijn nooit in Armenië naar school geweest. Daardoor kunnen wij niet lezen of schrijven in het Armeens. U kunt ons toch niet straffen voor een fout van mijn ouders'', zegt Eliza.

Maar diegene die de zaak behandelde, had niet door dat de aanvraag voor verblijfspapieren om humanitaire redenen ditmaal niet van de ouders maar van de kinderen uitging en wees ze dus af.

Op 21 december werd de familie opgepakt en opgesloten in het vluchtelingencentrum van Steenokkerzeel in afwachting van hun repatriëring. Vrijdag hielden de scholieren van Knokke-Heist al een optocht tegen de uitwijzing. Vandaag volgt een fakkeltocht.

De advocaat van het gezin, Bart Staelens, diende een verzoek in tot vrijlating van de familie. De raadkamer beslist hierover op 31 december. ,,Daarna wil ik het verzoek van de kinderen om hier te blijven om humanitaire redenen opnieuw indienen. Het is volgens mij de enige kans om hen nog hier te houden'', zegt Staelens.

(ig)


28/12/2004 (ig)

©Copyright De Standaard