PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal doden door zeebeving is minimaal 60.000



Joesoef
28-12-04, 15:51
dinsdag 28 december 2004 uur.
Dodental zeebeving minimaal 60.000
ANP


JAKARTA/RIJSWIJK - De zeebeving in Zuid-oost-Azië heeft op zijn minst bijna 60.000 levens geëist. Het dodental in Indonesië is dinsdag door de autoriteiten fors naar boven bijgesteld naar 27.174. In Sri Lanka zijn zeker 17.640 mensen omgekomen. Er worden nog tienduizenden mensen vermist...


Het uiteindelijke dodental van de tsunami's die werden veroorzaakt door een zware onderzeese beving komt volgens voorzichtige schattingen van Colombo mogelijk uit op 25.000.

Ongeveer 1500 inzittenden van een trein zijn maandag verdwenen, toen de trein aan de kust door de vloedgolven werd overvallen. Reddingswerkers hebben honderd lijken gevonden. Volgens een plaatselijke functionaris wordt gevreesd dat alle 1500 passagiers zijn omgekomen. De trein was onderweg van de hoofdstad Colombo naar de zuidelijke stad Galle.

Anderhalf miljoen mensen zijn dakloos geworden, ofwel 7,5 procent van de bevolking. Velen hebben hun heil gezocht in tempels en scholen.

Het dodental in India is de 8500 gepasseerd. Tienduizenden zijn nog vermist, aldus de autoriteiten dinsdag.

Onder de doden zijn ook 4000 slachtoffers op de Andaman- en Nicobar-eilanden, vlakbij het epicentrum van de aardbeving die de vloedgolven veroorzaakte. In de Indiase deelstaat Tamil Nadu en de voormalige Franse kolonie Pondicherry vielen 4500 doden.

Op de eilandengroep Andaman en Nicobar, een toeristisch oord, zijn zeker 30.000 mensen vermist, schatte een plaatselijke functionaris. Op het afgelegen eiland Chowra in dit gebied zijn zeker duizend mensen omgekomen en dat is tweederde van de bevolking daar.

De kustwacht vreest dat het dodental op het eiland Car Nicobar (waar 45.000 mensen woonden) kan oplopen tot 10.000. 'Circa 80 procent van alle gebouwen ligt plat', aldus een anonieme functionaris.

In de Indonesische provincie Atjeh op het eiland Sumatra zijn alleen al rond de 27.000 doden gevallen. Dat blijkt uit een lijst van slachtoffers die een hooggeplaatste functionaris van de provincie Atjeh dinsdag aan journalisten toonde. Atjeh lag van alle bewoonde gebieden het dichtst bij het epicentrum van de aardbeving.


In Thailand is het officiële dodental van de vloedgolven opgelopen tot 1439, zo maakte het Thaise ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag bekend. Meer dan 8400 mensen hebben verwondingen opgelopen. In Birma zijn nu 90 doden geteld, in Maleisië 65, op de Maldiven 55 en in Bangladesh twee.

De verwoestende vloedgolf uit de Indische Oceaan heeft zelfs op het Afrikaanse continent levens geëist. In Somalië, Tanzania en Kenia zijn ten minste 122 mensen omgekomen, meest vissers.




de Volkskrant

Mark
28-12-04, 15:53
inmiddels gehoord dat er in mijn schoonfamilie 1 dode, 1 gewonde en een vermiste te betreuren valt....

Wortel
28-12-04, 17:04
Heel veel kracht bij alle dingen gaan komen gewenst, Mark.

nard
28-12-04, 17:42
Geplaatst door Mark
inmiddels gehoord dat er in mijn schoonfamilie 1 dode, 1 gewonde en een vermiste te betreuren valt....

Ellende.

Mijn deelneming en sterkte, Mark.

Rabi'ah.
28-12-04, 17:44
Geplaatst door Mark
inmiddels gehoord dat er in mijn schoonfamilie 1 dode, 1 gewonde en een vermiste te betreuren valt....

Gecondoleerd en sterkte, (vooral) ook voor je vrouw. :jammer:

Wide-O
28-12-04, 17:46
Shit man.

Ook al ken ik je alleen van hier, toch gecondoleerd Mark.

Sterkte voor je vrouw, jezelf, en je naasten.

Bofko
28-12-04, 17:56
Sterkte Mark.


Ik hoor net dat er 1500 Zweden vermist worden. De ramp wordt steeds omvangrijker.

Joesoef
28-12-04, 18:03
Mijn condoleances voor jullie Mark.

Seif
28-12-04, 18:06
Rot voor je Mark.

Komt je schoonfamilie uit die omgeving, of waren ze op vakantie ofzo?

Mark
28-12-04, 18:09
Geplaatst door Seif
Rot voor je Mark.

Komt je schoonfamilie uit die omgeving, of waren ze op vakantie ofzo?

Ze komen uit Sumatra, eentje had mazzel hij werkt op een schip maar had verlof...

Goodnight
28-12-04, 18:10
Gecondoleerd Mark en sterkte vooral voor je vrouw. :(

Eke
28-12-04, 18:54
AJJJ, dat hakt er hard in...Mark, wat een diep verdriet moet dat voor jullie zijn. Wat zal je vrouw haar familie juist nu missen.Kan ze nog wel bellen met de overlevenden ?Sterkte. Eke

Mark
28-12-04, 18:56
ok ok mensen het is geen gecondoleerd mark topic, ik heb die mensen eerlijk gezegd nog nooit ontmoet dus het is voor mij ook erg abstrakt allemaal. Maar bedankt namens mijn vrouw :)