PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel Marokanen...



Turkish_boy
29-12-04, 10:00
Kunnen de koran begrijpend lezen?
Zomaar een vraagje na aanleiding van een discussie die ik heb gehad met een Marokkaan, Turken zijn verkaasd, Turken in de EU, Turken geen echte moslims, Turken niet Marokanen echte moslims, marokanen blazen zichzelf op, Alle Marokanen kunnen koran lezen(begrijpend) en ik ben niet goed bij mijn hoofd... Shame me... :kotsen:

akram
29-12-04, 11:38
Geplaatst door Turkish_boy
Kunnen de koran begrijpend lezen?
Zomaar een vraagje na aanleiding van een discussie die ik heb gehad met een Marokkaan, Turken zijn verkaasd, Turken in de EU, Turken geen echte moslims, Turken niet Marokanen echte moslims, marokanen blazen zichzelf op, Alle Marokanen kunnen koran lezen(begrijpend) en ik ben niet goed bij mijn hoofd... Shame me... :kotsen:

turken zijn niet verkaasd
niet alle marokkanen kunnen de koraan lezen laat staan begrijpen
niet alle marokkanen zijn moslims laat staan echte moslim
welke marokkanen blazen zich op???
in turkije hebben turken ook aanslagen gepleegd

jij bent inderdaad niet goed bij je hoofd

observer
29-12-04, 14:16
en ik maar denken dat er een goede "hoeveel marokkanen heb je nodig om" grap aan zat te komen

:fparty:

Turkish_boy
29-12-04, 16:38
Geplaatst door akram


jij bent inderdaad niet goed bij je hoofd

Bedankt, dat blijkt maar weer eens.... :knife_hea
Ik moet eigenlijk doodstraf krijgen.... :fpiraat:

Afrux
29-12-04, 17:52
In Marokko is analfabistisme een van de hoogste in de wereld.
Meer dan 60% en bij de vrouwen meer dan 75%.

In Nederland is meer dan 95% van de eerste generatie analfabeet. Bovendien zijn de meeste berbers en aangezien in de Marokkaanse moskee (op een paar moskeeen in Nederland na) meestal Kalassieke Arabisch gesproken wordt, begrijpen ze ook niet wat de imam zegt. Ik heb vaak mijn vader en anderen ouderen gevraagd waar de imam op een vrijdag het over had. En het antwoord was vaak dat hij het woord van allah verkondigde en verder kwamen ze niet.

Het is triest, maar de realiteit.

Pixelshade
29-12-04, 18:11
Geplaatst door Turkish_boy
Kunnen de koran begrijpend lezen?
Zomaar een vraagje na aanleiding van een discussie die ik heb gehad met een Marokkaan, Turken zijn verkaasd, Turken in de EU, Turken geen echte moslims, Turken niet Marokanen echte moslims, marokanen blazen zichzelf op, Alle Marokanen kunnen koran lezen(begrijpend) en ik ben niet goed bij mijn hoofd... Shame me... :kotsen:

ik ken zo rond de 50 turken in mn directe omgeving, 0 daarvan kunnen de Qoran lezen. Van de 10 marokkanen die ik ken kunnen er 7 de Qoran lezen en hebben ze les en uitleg gehad.

Afrux
29-12-04, 18:16
Geplaatst door Pixelshade
ik ken zo rond de 50 turken in mn directe omgeving, 0 daarvan kunnen de Qoran lezen. Van de 10 marokkanen die ik ken kunnen er 7 de Qoran lezen en hebben ze les en uitleg gehad.

Wat jij vergeet is van die 50 turken misschien wel 48 de koran in het turks kunnen lezen en alle 50 begrijpen wat hun imam te verkondigen heeft.

Even terug komen op mijn bericht, voordat weer heethoofden met allerlei theorien komen. Het zijn feiten.

Afrux
29-12-04, 18:26
Nog iets! Van de moslims is minder dan 15% arabier. Aangezien het klassieke arabisch (en zeker de taal van de koran wat eingelijk het dialect van Kuraich is van 1400 jaar geleden) geen moedertaal is. Dat wil zeggen dat alleen mensen die naar school zijn geweest het kunnen lezen. Nog een probleem, al ben je naar school geweest dan moet je heel goed arabisch beheersen om het complexe taal van de koran te begrijpen. Analfabitisme in de arabische wereld is meer dan 55% (bij de mannen), bij vrouwen hoger.

De Koran is pas 80 jaar na de dood van Mohammed op papier gezet. In eerste instantie in 8 verschillende dialecten. men koos voor het dialect van Quraych (stam van Mohammed) en verbrandde en verbood de anderen.

Nou zullen sommige zeggen, dat de vertaling niet voldoet omdat het de interpertatie van de vertaler vertolkt. Dat kan kloppen. Maar alles 10 mensen de koran in het arabisch zouden lezen, dan kunnen ze ook allemaal een eigen interpertatie aan geven. Dus het maakt niet veel uit in principe. Bovendien zijn de meeste koran teksten gewoon duidelijk. je kunt deze zin interperteren zoals je wilt (ik ga naar huis), maar het blijft naar huis gaan.gaan

Pixelshade
29-12-04, 18:56
Geplaatst door Afrux
Wat jij vergeet is van die 50 turken misschien wel 48 de koran in het turks kunnen lezen en alle 50 begrijpen wat hun imam te verkondigen heeft.

Even terug komen op mijn bericht, voordat weer heethoofden met allerlei theorien komen. Het zijn feiten.

nee, en de turkse Qoran bestaat niet. Ze verstaan indeed wat de imam preekt, ik ben er ook voor om de preken in het Nederlands te houden in moskeeen sinds het overgrote deel Marokkanen in NL Amazigh is, en ook ik versta weinig van de preek in het fos7a Arabisch.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat in mijn omgeving de turken weinig met hun geloof hebben, maar dat moeten ze zelf weten.

Turkish_boy
30-12-04, 09:56
Geplaatst door Pixelshade
ik ken zo rond de 50 turken in mn directe omgeving, 0 daarvan kunnen de Qoran lezen. Van de 10 marokkanen die ik ken kunnen er 7 de Qoran lezen en hebben ze les en uitleg gehad.

Ja en?
Omdat sommige Marokkanen in jouw buurt koran kunnen lezen en Turken niet zijn ze niet in hun hoofd en verkaasd owja de echte marokanen plegen ook zelfmoordaanslagen. :zweep:

Turkish_boy
30-12-04, 09:59
Geplaatst door Afrux


De Koran is pas 80 jaar na de dood van Mohammed op papier gezet. In eerste instantie in 8 verschillende dialecten. men koos voor het dialect van Quraych (stam van Mohammed) en verbrandde en verbood de anderen.



Van welke geniale bron heb je dat?
80 jaar na de dood, iedereen weet dat HZ.Mohamed dat geschreven heeft. Hij heeft het doorgekregen van Allah.

Pixelshade
30-12-04, 11:09
Geplaatst door Turkish_boy
Ja en?
Omdat sommige Marokkanen in jouw buurt koran kunnen lezen en Turken niet zijn ze niet in hun hoofd en verkaasd owja de echte marokanen plegen ook zelfmoordaanslagen. :zweep:

Ik maakt toch duidelijk dat het hun eigen probleem is, doe wat je niet laten kunt. Ik heb nooit gezegd dat ze kaaskoppen zijn. Ze voelen zich juist erg turk, niet moslim.

Vrede
30-12-04, 11:14
Geplaatst door Turkish_boy
Van welke geniale bron heb je dat?
80 jaar na de dood, iedereen weet dat HZ.Mohamed dat geschreven heeft.


:maf3:

Afrux
30-12-04, 17:29
Geplaatst door Turkish_boy
Van welke geniale bron heb je dat?
80 jaar na de dood, iedereen weet dat HZ.Mohamed dat geschreven heeft. Hij heeft het doorgekregen van Allah.


Zo te zien heb jij NUL,NUl kennis over de islam.


Volgens dezelfde islam kon MOhammed noch schrijven, noch lezen!!!

De koran die mohammed door kreeg, werd door mensen onthouden. Pas 80 jaar zijn dood werd het op papier gezet. Toen de khalif opdracht gaf om deze op papier te zetten, zijn in eerste instantie 8 versies (verschillende dialecten). Men besloot voor de Quraych (stam van Mohammed) versie te kiezen en verbood de anderen.

Doe je huiswerk!

Mill
30-12-04, 17:33
Wel weer een cool scheld-adjectief geleerd: verkaast.

Turkish_boy
30-12-04, 17:49
Geplaatst door Afrux
Zo te zien heb jij NUL,NUl kennis over de islam.


Volgens dezelfde islam kon MOhammed noch schrijven, noch lezen!!!

De koran die mohammed door kreeg, werd door mensen onthouden. Pas 80 jaar zijn dood werd het op papier gezet. Toen de khalif opdracht gaf om deze op papier te zetten, zijn in eerste instantie 8 versies (verschillende dialecten). Men besloot voor de Quraych (stam van Mohammed) versie te kiezen en verbood de anderen.

Doe je huiswerk!

Bronnen?
ps: Kun je zoveel bladzijdes onthouden?

Turkish_boy
30-12-04, 17:50
Geplaatst door Mill
Wel weer een cool scheld-adjectief geleerd: verkaast.

Verkaasd, Vernederlands, geen moslims, verkankerd...
Als je nog vragen hebt hoor ik het.

Mill
30-12-04, 17:55
Geplaatst door Turkish_boy
Verkaasd, Vernederlands, geen moslims, verkankerd

Lager kun je in ieder geval niet zakken. :)