PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mogelijk 80.000 doden in Atjeh'



Joesoef
29-12-04, 13:53
'Mogelijk 80.000 doden in Atjeh'

Uitgegeven: 29 december 2004 14:05
Laatst gewijzigd: 29 december 2004 14:14

BANDA ATJEH - Het dodental in de Indonesische provincie Atjeh als gevolg van de zeebeving van tweede kerstdag zou wel eens kunnen oplopen tot 80.000. Dat heeft de VN-coördinator voor humanitaire hulp aan Indonesië, Michael Elmquist, woensdag gezegd.

Elmquist zei dat een dodental tussen de 50.000 en 80.000 zijn "gefundeerde schatting" is. Hij zei dat alleen al in de stad Meulaboh, die het dichtst bij het epicentrum van de zeebeving ligt, mogelijk 40.000 doden te betreuren zijn.



Foto vanuit een helikopter laat de verwoestende gevolgen zien van de vloedgolf in de Indonesische provincie Atjeh

De Indonesische regering gaat vooralsnog uit van een dodental van ruim 36.000 voor het hele land. Atjeh, in het uiterste noordwesten van Sumatra, is de zwaarst getroffen provincie.

Joesoef
29-12-04, 13:53
:droef:

Eke
29-12-04, 13:56
Geplaatst door Joesoef
:droef: bij mij hetzelfde

Goodnight
29-12-04, 13:59
Hoorde vanochtend zo iets raars op de radio: india wil voorlopig geen buitelnlandse hulp......

maar India is toch helemaal niet zo rijk?

Joesoef
29-12-04, 14:04
Geplaatst door Goodnight
Hoorde vanochtend zo iets raars op de radio: india wil voorlopig geen buitelnlandse hulp......

maar India is toch helemaal niet zo rijk?

Geen idee. Ik weet van een vriend van mij in Thailand dat ze alleen goederen heel erg goed kunnen gebruiken. Dokters, opvang ed hebben ze meer dan genoeg. Buitenlanders zijn meer een sta in de weg ivm gebrek aan kennis van cultuur/ omgeving/ locatie en met name taal.

Umarvlie
29-12-04, 14:07
Geplaatst door Goodnight
Hoorde vanochtend zo iets raars op de radio: india wil voorlopig geen buitelnlandse hulp......

maar India is toch helemaal niet zo rijk?

Ik denk dat politiek hier ook een grote rol speelt, India staat al jaren aan het voortouw van de onafhankelijke landen maw ze willen pertinent niet tot "een club" horen of afhankelijk zijn van ... trots dus!

observer
29-12-04, 14:12
het is moeilijk om de impact van dit te bevatten

slechts vulkaan uitbarstingen zoals santorini en krakatau komen in me op en dan niet eens door de aantallen doden maar meer door de schok en het gevolg voor beschavingen

dat india arm is klopt wel maar gezien de grote van het land en de bevolking is denk ik alles van medisch tot mankracht wel aanwezig

geld is nu niet de sleutel

lichamen bergen en begraven
epidemieen voorkomen

herbouwen is toekomst

nard
29-12-04, 14:42
Geplaatst door Goodnight
Hoorde vanochtend zo iets raars op de radio: india wil voorlopig geen buitelnlandse hulp......

maar India is toch helemaal niet zo rijk?

De Indiase regering is bang nationaal maar vooral internationaal ter verantwoording te worden geroepen. Ze zijn in een verdedigingsstuip geschoten.

Eén van de open vragen is nog steeds dat er bij adequate communicatie tijd zat was (ingeval van India een uur of drie tussen beving en landing tsunami) om mensen in de kuststrook te waarschuwen en om ze een kilometer het land in te laten rennen. Bijv. m.b.v. het politieapparaat, radio en sirenes.
Heb begrepen dat Amerikaanse seismologen zich een rotje hebben zitten bellen om in verschillende landen de juiste mensen te pakken te krijgen om te waarschuwen. Er was niet duidelijk wie verantwoordelijk was en er werden zelfs telefoons niet opgenomen (!!) die behoorden bij bepaalde hoge autoriteiten.
Als deze communicatie ook maar een béétje goed was gegaan, dan had dat mogelijk tienduizenden doden gescheeld.
Ik hoorde dat op Sumatra zich hetzelfde verschijnsel heeft voorgedaan.

De Westerse pers gaat met dit aspect nog uiterst liefelijk om, moet ik zeggen.

Spoetnik
29-12-04, 15:18
Geplaatst door nard

Ik hoorde dat op Sumatra zich hetzelfde verschijnsel heeft voorgedaan.


De beving was aan de rand van Sumatra eiland, daar was dus geen drie uur om te waarschuwen. Het eiland is zo'n 30 meter verschoven. In Indonesie speelt natuurlijk nog dat er een afscheidingsbeweging actief is in Atjeh. Nu hoef je natuurlijk niet direct kwaadaardige bedoelingen verwachten, maar denk eens in hoe dit in de hoofden van de soldaten speelt, de vijand van gisteren is nu opeens het slachtoffer.

Wat betreft India, dat verleent zelf steun aan bijvoorbeeld Sri Lanka. Ik kan mij goed voorstellen dat hun overweging is, dat andere landen die hulp harder nodig hebben dan zij.

Julien
29-12-04, 15:20
Geplaatst door nard
De Westerse pers gaat met dit aspect nog uiterst liefelijk om, moet ik zeggen.

waar ik niet goed van word, is het feit dat Nederlandse media steeds de "slachtoffers onder de toeristen" er bij halen. Kijk, het is treurig dat er 4 Nederlanders overleden zijn, maar ik vind het overlijden van die andere tienduizenden velen malen belangrijker. Hoeveel toeristen er dan onder die doden zitten, maakt me echt geen reet uit.

Deze natuurramp zal overigens de geschiedenisboekjes ingaan denk ik, net zoals Santorini en Pompeï.

youssef_007
29-12-04, 15:27
allereerst du3aa (bidden) voor de slachtoffers, nabestaande en getroffenen..
ten tweede is een geld donatie ook een manier om te helpen...

voor de rest kunnen we weinig doen, dus ook niet met dat hollandse diminees vingertje denken dat je alles beter weet ..waarom doen ze dit niet en waarom doen ze sus en so niet.

zo zie je maar weer hoe machteloos en kwetsbaar de mens eigenlijk is.

Wide-O
29-12-04, 15:30
waar ik niet goed van word, is het feit dat Nederlandse media steeds de "slachtoffers onder de toeristen"


Man, hou op, ik zat zelf ook weer te schelden tegen de TV gisteren. "Ooggetuigeverslag van Jacques Vermeire" die bleek in het vliegtuig op weg er naar toe te zitten, en wat gelul over dat het hotel niet in orde zou zijn.

Nog een paar jaar en we vragen ons alleen nog af of Expeditie Robinson nog wel kan doorgaan :aanwal:

observer
29-12-04, 15:32
Geplaatst door Julien
waar ik niet goed van word, is het feit dat Nederlandse media steeds de "slachtoffers onder de toeristen" er bij halen. Kijk, het is treurig dat er 4 Nederlanders overleden zijn, maar ik vind het overlijden van die andere tienduizenden velen malen belangrijker. Hoeveel toeristen er dan onder die doden zitten, maakt me echt geen reet uit.

Deze natuurramp zal overigens de geschiedenisboekjes ingaan denk ik, net zoals Santorini en Pompeï. het leed van een individu is nu eenmaal makkelijker in beeld te brengen dan dat van een miljoen

zo raar vind ik het niet dat men de aandacht ook (zeker niet alleen julien) op de "eigen" slachtoffers richt tenslotte is dat een apart onderdeel omdat het veel dichter bij huis raakt

Joesoef
29-12-04, 16:04
Geplaatst door observer
het leed van een individu is nu eenmaal makkelijker in beeld te brengen dan dat van een miljoen

zo raar vind ik het niet dat men de aandacht ook (zeker niet alleen julien) op de "eigen" slachtoffers richt tenslotte is dat een apart onderdeel omdat het veel dichter bij huis raakt


Het enige wat mij raakt is de krankzinnige korzichtigheid als iemand die net terug is op schiphol en dan klaagt dat hij alleen nog maar heeft wat hij toen aan had.
Ut stapt namelijk wel in een taxi om lekker naar huis te rijden om vervolgens de reisverzekering te bellen voor het opvragen van een nieuw declaratie formulier.
Hoeveel Indonesiers/ Thaisen zulllen dat ook kunnen doen, of beter gezegd, hoeveel kunnen dat niet meer doen.

Umarvlie
29-12-04, 16:08
Geplaatst door Joesoef
Het enige wat mij raakt is de krankzinnige korzichtigheid als iemand die net terug is op schiphol en dan klaagt dat hij alleen nog maar heeft wat hij toen aan had.
Ut stapt namelijk wel in een taxi om lekker naar huis te rijden om vervolgens de reisverzekering te bellen voor het opvragen van een nieuw declaratie formulier.
Hoeveel Indonesiers/ Thaisen zulllen dat ook kunnen doen, of beter gezegd, hoeveel kunnen dat niet meer doen.


Ik denk dat de kortzichtigheid eerder bij de pers ligt in deze ... Iemand dit een gezinslid is kwijtgeraakt wil niet op TV dus ze moeten toch wat...

als ik alles kwijt was zou ik ook daarover klagen, als ik familie kwijt was geraakt klaagde ik daar over en alleen als ik zelf was omgekomen had ik niet meer geklaagd.... een ieder klaagt naar hetgeen hem/haar overkomen is dat is gewoon menselijk hoor...

Julien
29-12-04, 16:47
Geplaatst door Wide-O
Man, hou op, ik zat zelf ook weer te schelden tegen de TV gisteren. "Ooggetuigeverslag van Jacques Vermeire" die bleek in het vliegtuig op weg er naar toe te zitten, en wat gelul over dat het hotel niet in orde zou zijn.

Nog een paar jaar en we vragen ons alleen nog af of Expeditie Robinson nog wel kan doorgaan :aanwal:

precies..maar het ergste is, zoals Umarvlie dat al zei, dat de media daar aandacht aan besteden.

xslaniet
29-12-04, 20:35
Geplaatst door nard
Heb begrepen dat Amerikaanse seismologen zich een rotje hebben zitten bellen om in verschillende landen de juiste mensen te pakken te krijgen om te waarschuwen.

De Westerse pers gaat met dit aspect nog uiterst liefelijk om, moet ik zeggen.

Seismologen hebben weinig inzicht in de vorming van Tsunami's.
Een kilometer uit de kust is ie nauwelijks zichtbaar en vanuit de lucht niet waarneembaar.
Seismologisch apparatuur staat overal ter wereld,maar tsunami's zijn eenvoudig weg nog niet te dedecteren in dat gebied.

observer
29-12-04, 20:45
Geplaatst door xslaniet
Seismologen hebben weinig inzicht in de vorming van Tsunami's.
Een kilometer uit de kust is ie nauwelijks zichtbaar en vanuit de lucht niet waarneembaar.
Seismologisch apparatuur staat overal ter wereld,maar tsunami's zijn eenvoudig weg nog niet te dedecteren in dat gebied.

de simpele redenering is al voldoende

aardbeving 8.9 onder zee 10 km onder bodem
schokgolven planten zich voort in het water golf vormt zich

kans op tsunami is heel groot

(in extremis op het moment dat hij de dichtbijzijnde gebieden raakt kan je india thailand ed nog waarschuwen)

maar nu krijgt de indische oceaan waarschijnlijk een systeem net zoals in de pacific door de japanners amerikanen en australiers gebruikt wordt

kost wel miljarden

jankaas
29-12-04, 21:35
Het is echt afschuwelijk als je de beelden ziet van de ontreddering op Atjeh, thailand etc. Ik ben zelf een aantal malen in Thailand op vakantie geweest en ben ook op Phi PHi geweest. Als je dat eiland ziet weet je dat de mensen daar geen schijn van kans hadden. :droef:

TonH
30-12-04, 00:21
Geplaatst door Spoetnik
Wat betreft India, dat verleent zelf steun aan bijvoorbeeld Sri Lanka. Ik kan mij goed voorstellen dat hun overweging is, dat andere landen die hulp harder nodig hebben dan zij.

Da's precies wat de High Commissioner in London zei. Verder heeft India een enorm staand leger plus materieel. Daarmee kan het zeer zeker deze ramp aan.

TonH
30-12-04, 00:24
Geplaatst door Julien
waar ik niet goed van word, is het feit dat Nederlandse media steeds de "slachtoffers onder de toeristen" er bij halen. Kijk, het is treurig dat er 4 Nederlanders overleden zijn, maar ik vind het overlijden van die andere tienduizenden velen malen belangrijker. Hoeveel toeristen er dan onder die doden zitten, maakt me echt geen reet uit.

Deze natuurramp zal overigens de geschiedenisboekjes ingaan denk ik, net zoals Santorini en Pompeï.

Gisterenavond gaf het NOS-journaal van 10 uur het goede voorbeeld. Na eerst alle ellende van die massale aantallen slachtoffers onder de lokale bevolking ging men over op de 'Nederlanders'. Echter niet voordat de nieuwslezer de opmerking maakte dat dit natuurlijk niet te vergelijken was met het leed wat daarvoor getoond was.

Voel je je nu weer beter? :moe:

TonH
30-12-04, 00:33
Ik kan me al (bijna) geen voorstelling maken van de immense ellende die achter de tv-beelden schuil gaat.

Maar waar ik helemaal niet bij kan is het volgende:
Gisteren en vandaag zag ik beelden van stranden waar de lijken aanspoelden en verzameld werden en daar, tussen het wrakhout zaten toeristen in badpak lekker te zonnen en te lezen... :verward:

Al Sawt
30-12-04, 01:30
Geplaatst door Goodnight
Hoorde vanochtend zo iets raars op de radio: india wil voorlopig geen buitelnlandse hulp......

maar India is toch helemaal niet zo rijk? India is een land met immense capaciteiten. Ze heeft een uitstekende leger, die een uitstekende logistiek heeft. Als India internationale hulp zou accepteren dan zou ze andere landen die het meer nodig hebben, benadelen.

Al Sawt
30-12-04, 01:33
Geplaatst door TonH
Ik kan me al (bijna) geen voorstelling maken van de immense ellende die achter de tv-beelden schuil gaat.

Maar waar ik helemaal niet bij kan is het volgende:
Gisteren en vandaag zag ik beelden van stranden waar de lijken aanspoelden en verzameld werden en daar, tussen het wrakhout zaten toeristen in badpak lekker te zonnen en te lezen... :verward: Ramptoeristen! Inplaats om een hand uit te steken en lotgenoten te helpen met zoeken naar vermisten, gaan ze zich als badgasten gedragen.

taouanza
30-12-04, 10:03
Geplaatst door TonH
Ik kan me al (bijna) geen voorstelling maken van de immense ellende die achter de tv-beelden schuil gaat.

Maar waar ik helemaal niet bij kan is het volgende:
Gisteren en vandaag zag ik beelden van stranden waar de lijken aanspoelden en verzameld werden en daar, tussen het wrakhout zaten toeristen in badpak lekker te zonnen en te lezen... :verward:

Dit meen je niet?!

Wide-O
30-12-04, 10:12
Geplaatst door taouanza
Dit meen je niet?!

Helaas wel, en het kan nog erger.

Gisteren in Terzake, "gabbertje" uit NL:

"Ja joh, gewonden, gebroken knieen, bloed overal. We hebben geholpen hoor. Maar nu is het weer tijd voor vrouwen en drank (vettig lachje)

Beeld van een straat die uitgeeft op het strand. Totale verwoesting, maar 100 meter verder in die straat lopen al de toeristen weer hun gezel voor één nacht te kiezen. En dan bedoel ik honderden toeristen.

:mad:

taouanza
30-12-04, 10:16
Geplaatst door Wide-O
Helaas wel, en het kan nog erger.

Gisteren in Terzake, "gabbertje" uit NL:

"Ja joh, gewonden, gebroken knieen, bloed overal. We hebben geholpen hoor. Maar nu is het weer tijd voor vrouwen en drank (vettig lachje)

Beeld van een straat die uitgeeft op het strand. Totale verwoesting, maar 100 meter verder in die straat lopen al de toeristen weer hun gezel voor één nacht te kiezen. En dan bedoel ik honderden toeristen.

:mad:




OMG

Ze zijn dus niet zo 'geschrokken'.

nard
30-12-04, 10:17
Geplaatst door taouanza
Dit meen je niet?!

Ja, heb het ook gezien.

Stuitende aanblik vond ik. Mensen waren bezig de ravage op te ruimen en er kwamen zelfs mensen onder't zand vandaan, terwijl op nog geen twintig meter afstand er iemand "lekker" in de schaduw met zijn rug tegen een palmboom zat te sms-en. Baddoek gespreid.

Ik probeer me voor te stellen hoe dat iemand tot zo'n keuze kan komen, lukte me niet erg.
Als ik inlander zou zijn, zou'k razend worden.

Wide-O
30-12-04, 10:19
Geplaatst door taouanza
Ze zijn dus niet zo 'geschrokken'.

Of andere, ahum "normen en waarden"... :brozac:

Ooggetuigeverslag van een Engelse jongen:


My wife and I arrived back from Phuket yesterday - we were on the beach when it happened.

I struggle to explain the speed that it all happened and ferocity of the waves. We were walking on a fairly isolated beach towards the north of the island. We were on our way back to the hotel when we saw the tide go out really quickly. There were a few locals who ran out on to the flat sands picking up fish and they all seemed very pleased and excited at the easy pickings. My wife and I just remarked how odd it seemed but we now know that is the first sign of what was to come.

The tide then came in really really quickly (seconds), not like a blast but a quick steady flow. We expected it to stop but there was this first almighty gush which caught us up to our waists. When this went back we ran up the beach towards a track, simply not want to get caught in the next wave. The beach was pretty steep and we got to the track only to look back and see this wall of water coming in - all we could do was hide behind a tree. I darted to one and held on and then the water started coming. Strangely the water was hitting the tree so hard it was going immediately around the tree but I was not getting too wet. All you could see either side of you was water and it just kept coming and coming (above my head). I looked to the side and as I said all you coulld see was water, I couldn't see the tree that my wife had gone behind or my wife; I had no idea if she had made it to the tree or was still able to hold on.

The flow of water slowly began to ease up and with less pressure coming, the water started to come around the tree and I began to get wet, and by now I could see my wife still holding on to the tree. The water had gone inland some 200-300 yards and was about waist height. It just wallowed around and gradually began to either flow back down the beach or just drain away; there were fish flapping around everywhere.

We didn't know what to do next, either stay where you are in case there was another one or run for it. Eventually we ran for it back to the hotel. At one point there was another wave building and we stopped at another tree but this wave didn't come to anything. We made it to the each of the hotel complex and clambered over some wreckage leading up to what appeared to be a shack - this turned out to be the hotel's royal suite which had been totally gutted. We got back to the hotel's main lobby and there was people everywhere and there was near hysteria. We eventually got to look out on to the hotel's pool and gardens that lead down to the beach and it was carnage, with a black silt covering everything.

I've probably written too much already to maintain your interest but just wanted to share what this hellish experience was like at the time. Everything you see on the telly is exactly as it is over there. Entire hotels gone, people wandering around trying to find loved ones, power and phones down, bedlam with everyone trying to get away. This was the first week of our holiday and we'd saved up all year for a spectacular three weeks away. We were due on a cruise yesterday and then staying at Raffles on New Years, followed by another week on Krabi after that. Being selfish none of that can happen and we've learnt none of this is covered by holiday insurance. But you soon forget about the costs and inconvenience when you realise you still have your wife and you have been able to come home, things that many other people have lost.

Tim

Goodnight
30-12-04, 10:22
Serieus????

Wat ongevoelig zeg!
Wat is er met mensen aan de hand dat zelfs zo'n omvangrijke ramp hen koud laat....... :jammer:

Dat je misschien maakt dat je wegkomt kan ik heel goed begrijpen.maar dat je blijft en lekker doorgaat met vakantie 'vieren' is ronduit misselijkmakend.

maak je tenminste nuttig en help die mensen van dat land.

Dit is echt misselijkmakend....

Max Stirner
30-12-04, 10:38
Geplaatst door Wide-O
Helaas wel, en het kan nog erger.

Gisteren in Terzake, "gabbertje" uit NL:

"Ja joh, gewonden, gebroken knieen, bloed overal. We hebben geholpen hoor. Maar nu is het weer tijd voor vrouwen en drank (vettig lachje)

Beeld van een straat die uitgeeft op het strand. Totale verwoesting, maar 100 meter verder in die straat lopen al de toeristen weer hun gezel voor één nacht te kiezen. En dan bedoel ik honderden toeristen.

:mad:


:maf2:

Mijn beeld van (veel van die) Thailand-gangers was al niet zo positief, maar dit is wel het toppunt.
Je zou bijna denken: `die golf had wel wat kieskeuriger mogen zijn`

De verslaggeving van sommige journalisten was ook behoorlijk misselijkmakend: Ik zag een Amerikaan op Atjeh, die commentaar stond te geven alsof er een of andere spectaculaire Football-wedstrijd werd gespeeld - die indruk kreeg ik tenminste :verward:

Juliette
30-12-04, 10:50
Bijna 100 000 mensen dood en onze media fixeren zich op de toeristen. Navelstaarderij.

"Wat een lieve mensen die Thais, ze hebben ons zo goed geholpen om weg te geraken". GDVD. Alsof die niet veel meer hulp nodig hebben dan die kolonie verwende stinkerds die veilig geëvacueerd worden door hun reisbureaus. Het moest er effe uit.

Juliette

Max Stirner
30-12-04, 11:03
Geplaatst door Juliette
Bijna 100 000 mensen dood en onze media fixeren zich op de toeristen. Navelstaarderij.

"Wat een lieve mensen die Thais, ze hebben ons zo goed geholpen om weg te geraken". GDVD. Alsof die niet veel meer hulp nodig hebben dan die kolonie verwende stinkerds die veilig geëvacueerd worden door hun reisbureaus. Het moest er effe uit.

Juliette


De Thaise premier (Thaksin of zoiets) fixeerde zich ook op de toeristen. Die moesten ten koste van alles geholpen worden.
Ik kreeg de indruk dat dat voor hem belangrijker was dan zijn eigen bevolking.......

Money, money, money..... :boogie:

Dat is ook de reden dat de Thaise autoriteiten - die wisten dat er misschien een vloedgolf zou komen :mad: - besloten om het onzekere voor het zekere te kiezen.
Ze waren bang dat er onnodig paniek gezaaid zou worden.......= duur en slecht voor de toeristenbranche....

Foutje...... :moe:

Henoch
30-12-04, 11:07
Van Bangladesh hoor je gek genoeg niets tot weinig,

misschien te weinig verwende toeristen daar op vakantie ?

behalve hulpverleners die daar de bevolking helpen.

Max Stirner
30-12-04, 11:12
Geplaatst door Henoch
Van Bangladesh hoor je gek genoeg niets tot weinig,

misschien te weinig verwende toeristen daar op vakantie ?

behalve hulpverleners die daar de bevolking helpen.



Ligt meer in het noorden. Tschijnt relatief mee te vallen daar, net als in Burma.

Wide-O
30-12-04, 11:27
Geplaatst door Max Stirner
Ligt meer in het noorden. Tschijnt relatief mee te vallen daar, net als in Burma.

Volgens de laatste berichten zouden er 2 doden zijn in Bangladesh. Op zich is het natuurlijk geen "wedstrijdje" om getallen, die slachtoffers zijn wel degelijk te betreuren, maar het zwaartepunt ligt blijkbaar toch in Indonesie, Sri Lanka, India en Thailand (in die volgorde)

taouanza
30-12-04, 11:29
Geplaatst door Max Stirner
:maf2:

Mijn beeld van (veel van die) Thailand-gangers was al niet zo positief, maar dit is wel het toppunt.
Je zou bijna denken: `die golf had wel wat kieskeuriger mogen zijn`



Waarom moet ik denken aan die aanslagen op Bali en de Filipijnen....

idris
30-12-04, 11:33
Waarom ga je daar dan ook voor een weekje aan het strand liggen, terwijl we nog helemaal geen oplossing voor het broeikaseffect hebben,

okey dit had daar niets mee te maken maar toch,

je moet dan toch wel een instelling hebben van

na ons de zondvloed

verwende kwasten zijn het

en dit keer kan niemand zeggen dat men het

nicht gewusst hat,

want broeikaseffect,
daar heeft iedereen van gehoord.

Henoch zei ook al zoiets maar hij heeft het niet meer mogen meemaken van de moderator !

Max Stirner
30-12-04, 11:39
Geplaatst door taouanza
Waarom moet ik denken aan die aanslagen op Bali en de Filipijnen....


Weet ik niet.

Of wil je nu gaan beweren dat die dus eigenlijk wel terecht waren :verward: ....?

Bommen zijn niet keuskeurig - net als Tsunami`s - das het probleem.

TonH
30-12-04, 12:33
Foto van gisteren, 29 december op Phuket, door AP gepubliceerd:

TonH
30-12-04, 12:37
Geplaatst door Henoch
Van Bangladesh hoor je gek genoeg niets tot weinig,

misschien te weinig verwende toeristen daar op vakantie ?

behalve hulpverleners die daar de bevolking helpen.

Yep, valt daar mee. De vloedgolf was er kennelijk niet zo groot, omdat deze in dit deel voornamelijk naar het westen gericht was.

Verder is er in Bangladesh in een tiental jaren mbv van Ontwikkelingsgelden een enorme infrastructuur opgezet tegen overstromingen. Die bestaan uit waarschuwingsmethoden en betonnen shelters waar mens en vee op kan schuilen wanneer er gewaarschuwd wordt voor overstromingen. Bij de laatste twee grote overstromingen zijn er nog nauwelijks mensen omgekomen. Zal hier ook wel geholpen hebben.

Julien
30-12-04, 12:57
Geplaatst door Juliette
Bijna 100 000 mensen dood en onze media fixeren zich op de toeristen. Navelstaarderij.

"Wat een lieve mensen die Thais, ze hebben ons zo goed geholpen om weg te geraken". GDVD. Alsof die niet veel meer hulp nodig hebben dan die kolonie verwende stinkerds die veilig geëvacueerd worden door hun reisbureaus. Het moest er effe uit.

Juliette

jah ik word er ook niet goed van als ik zo'n varken in een lux hotel vakantie zie vieren terwijl een paar meter naast hem lijken op de grond liggen. En waarschijnlijk gaan ze nog schadevergoeding claimen bij de verzekering als ze terug zijn in NL omdat hun vakantie in het "water" is gevallen vanwege geännuleerde excursies. :kotsen2:

p.s. es-tu française?

Juliette
30-12-04, 19:00
Indonesië is het zwaarst getroffen. Vandaag (do) weeral 27 000 extra doden. Op Radio 1 (VRT Vlaamse radio), nieuws van 19u00 spraken ze van een mogelijk dodental van 2 misschien 300 000. En blijven focussen op die 5 dode en 300 geëvacueerde Belgen (zelfs uit Goa, deelstaat die aan de compleet andere kant van India ligt).

trieste groet,

Juliette

p.s. Julien, ik ben geen française. Belgisch met een groot hart voor de verschillendheid en absurditeit van dit land. En ik hou van Brussel/ Bruxelles.

krakeb
30-12-04, 19:37
Kzag net amateur-beelden op het journaal van 2 kleine kinderen die tot hun knietjes in het water stonden. Het leek onschuldig totdat er plotseling een vloedgolf eraan kwam waardoor de 2 kinderen onderwater werden getrokken.
En weg waren ze.......verdwenen.
Wat een klote zooi!!

mark61
30-12-04, 21:35
Er waren wel toeristen die, net aangekomen in Sri Lanka, spontaan gingen helpen. Vroegen aan het Rode Kruis wat ze konden doen en gingen van hun vakantiegeld medicijnen kopen en uitdelen. Apart.

Op Sumatra schijnt helemaal niets gedaan te worden. Mensen liggen te sterven op straat, 4 dagen na ramp. Je zou bijna gaan denken dat er een politieke agenda is. Lekker die lastige Atjehers opgeruimd. Zal ze leren. ???

Max Stirner
30-12-04, 22:07
Geplaatst door mark61
Op Sumatra schijnt helemaal niets gedaan te worden. Mensen liggen te sterven op straat, 4 dagen na ramp. Je zou bijna gaan denken dat er een politieke agenda is. Lekker die lastige Atjehers opgeruimd. Zal ze leren. ???


Ik had niet de indruk dat de gemiddelde Sumatraan (vaak trouwens een transmigrasi-Javaan) veel problemen had met de Atjehers. Er werden hooguit grappen gemaakt over hun strikte levensstijl (tav alcohol etc), maar niets vijandigs.

Misschien hebben ze op Java een andere mening; De Javaanse elite heeft het natuurlijk niet zo op lastige volkeren binnen de archipel (Papoea`s, Dayaks, Atjehers....).

idris
30-12-04, 23:03
Geplaatst door TonH
Yep, valt daar mee. De vloedgolf was er kennelijk niet zo groot, omdat deze in dit deel voornamelijk naar het westen gericht was.

Verder is er in Bangladesh in een tiental jaren mbv van Ontwikkelingsgelden een enorme infrastructuur opgezet tegen overstromingen. Die bestaan uit waarschuwingsmethoden en betonnen shelters waar mens en vee op kan schuilen wanneer er gewaarschuwd wordt voor overstromingen. Bij de laatste twee grote overstromingen zijn er nog nauwelijks mensen omgekomen. Zal hier ook wel geholpen hebben.
Het schijnt gelukkig ook zo te zijn dat het geen puntbron was als episch centrum maar een lijn die van noord naar zuid liep waardoor de ovale vloedgolf zich overwegen naar het westen en naar het oosten kon uitbreiden !

maar voor de Atjehers viel dit helaas weer heel slecht uit !!

TonH
31-12-04, 00:22
Geplaatst door idris
Het schijnt gelukkig ook zo te zijn dat het geen puntbron was als episch centrum maar een lijn die van noord naar zuid liep waardoor de ovale vloedgolf zich overwegen naar het westen en naar het oosten kon uitbreiden !

maar voor de Atjehers viel dit helaas weer heel slecht uit !!

Yep, en zoals MaxS voor je post al opmerkte, valt het voor hen twee keer heel slecht uit... Het lijkt er steeds meer op dat het bepaalde mensen in Jakarta wel goed uitkomt; deze ramp. :droef:

mark61
31-12-04, 11:10
Geplaatst door Max Stirner
Misschien hebben ze op Java een andere mening; De Javaanse elite heeft het natuurlijk niet zo op lastige volkeren binnen de archipel (Papoea`s, Dayaks, Atjehers....).

Dat bedoelde ik. Verzetsbeweging te Atjeh.

idris
31-12-04, 11:43
een vergelijkbare situtie zie je in Soedan, maar dan zijn de islamitische janjaweed ('verzetstrijders'') instrument van de regering om de bevolking te terroriseren.

TonH
31-12-04, 12:13
Dit lees ik in Trouw:

Maar de echte aasgieren lijken de mannen in groene pakken, de militairen. Soldaten hebben het gebied afgezet nadat metershoge golven het afgelopen weekeinde Kalkudah van de kaart veegden. ,,We zijn de boel aan het opruimen'', vertelt een majoor die ter plekke de leiding heeft. ,,De lijken hebben we al geborgen. We zijn druk doende de mensen te helpen.'' Ze zouden op zoek zijn naar wapens en mijnen die door de vloed zijn meegenomen, daarom mogen de bewoners niet terug. Maar in werkelijkheid heeft het er alle schijn van dat de militairen bezig zijn Kalkudah te strippen van waardevolle en bruikbare spullen. Overal scharrelen soldaten rond, op zoek naar buit.

Het leger, op grote schaal aanwezig, steekt geen poot uit voor de bevolking, zeggen bewoners en hulporganisaties. Je kunt slechts gissen wat het doet met de getroffenen, en dan vooral de Tamils, die driekwart van de bevolking in dit gebied uitmaken en de voornaamste slachtoffers van de natuurramp zijn.

Ook verheffend vind ik dat de Nederlandse politiek elkaar de tent begint uit te vechten over die Darfurgelden...

Verder mag een Minister van Ontwikkelingssamenwerking die beweert dat er nu veel geld naar ZO-Azië moet omdat de mensen dan "snel de ellende kunnen vergeten" ook wel een andere baan zoeken. Alsof die mensen dit OOIT zullen vergeten.

mark61
31-12-04, 12:15
Geplaatst door TonH
...Verder mag een Minister van Ontwikkelingssamenwerking die beweert dat er nu veel geld naar ZO-Azië moet omdat de mensen dan "snel de ellende kunnen vergeten" ook wel een andere baan zoeken. Alsof die mensen dit OOIT zullen vergeten.

Dat kan ze niet helpen, dat zit in haar cultuur. Een Hollander vergeet alle ongerief voor een zak duiten.

TonH
31-12-04, 12:36
Geplaatst door mark61
Dat kan ze niet helpen, dat zit in haar cultuur. Een Hollander vergeet alle ongerief voor een zak duiten.

Nee, dat is haar eigen keuze! :duivels:

mark61
31-12-04, 12:55
Geplaatst door TonH
Nee, dat is haar eigen keuze! :duivels:

Wallahigzweerje, ze kan niet anders! Ze is van de VVD!

Jaroon45
31-12-04, 13:14
Minister voor ontwikkelingssamenwerking is Agnes van Ardenne en zij is van het CDA. Daarnaast is zij ertegen dat Darfur geld wordt gebruikt voor de ramp in Azie. Dat 9idee kwam trouwens wel van de VVD zover ik weet.

idris
31-12-04, 18:28
De ene hel mag je niet met de andere hel uitwisselen !

idris
08-01-05, 13:29
En de Islamistenzondvloed in Darfur gaat gewoon verder, dag in dag uit, zonder dat er hulp gegeven mag worden door de machthebbers daar !!

er zijn al verschillende hulpverleners vermoord !!

TonH
09-01-05, 00:37
Geplaatst door mark61
Wallahigzweerje, ze kan niet anders! Ze is van de VVD!

Nee, deze mevroi is van het Christen Democratisch Appèl:

http://www.parlement.com/9235000/p/025/02501g.jpg

:moe:

TonH
09-01-05, 00:38
Geplaatst door Jaroon45
Minister voor ontwikkelingssamenwerking is Agnes van Ardenne en zij is van het CDA. Daarnaast is zij ertegen dat Darfur geld wordt gebruikt voor de ramp in Azie. Dat 9idee kwam trouwens wel van de VVD zover ik weet.

Ok. Ik had even moeten doorlezen. :D

~Panthera~
09-01-05, 03:52
En ik blijf maar aan de 800.000 hutu's en tutsi's denken.
10 keer zoveel.
Mooie akties hebben we toen gehouden op tv he ? :moe:

TonH
09-01-05, 13:09
Geplaatst door ~Panthera~
En ik blijf maar aan de 800.000 hutu's en tutsi's denken.
10 keer zoveel.
Mooie akties hebben we toen gehouden op tv he ? :moe:

Oh daarom ben je om 5 uur 's nachts nog op. Is niet gezond meid. :)

Maar 'De Grote Meren' past in de nu opgeld doende theorie dat alleen bij natuurrampen de slachtoffers "onschuldig" zijn en bij strijdhandelingen de slachtoffers "schuldig".

~Panthera~
09-01-05, 13:14
Geplaatst door TonH
Oh daarom ben je om 5 uur 's nachts nog op. Is niet gezond meid. :)

Maar 'De Grote Meren' past in de nu opgeld doende theorie dat alleen bij natuurrampen de slachtoffers "onschuldig" zijn en bij strijdhandelingen de slachtoffers "schuldig".
------------------

Ben altijd op. :D
En van dat laatste wordt ik inderdaad een beetje misselijk.
Alsof die slachtoffers niet hebben geleden.
Blijkbaar niet genoeg dus. :moe:

mark61
09-01-05, 13:54
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Ben altijd op. :D
En van dat laatste wordt ik inderdaad een beetje misselijk.
Alsof die slachtoffers niet hebben geleden.
Blijkbaar niet genoeg dus. :moe:

Nope, it's their own fucking fault. Moet je maar niet als neger geboren worden. Erfzonde.

~Panthera~
09-01-05, 14:43
Geplaatst door mark61
Nope, it's their own fucking fault. Moet je maar niet als neger geboren worden. Erfzonde.
---------

Je zou het haast gaan denken ja. :moe:

TonH
10-01-05, 00:47
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Ben altijd op. :D

Oh zuster Panthera, waar zijt gij!!!

~Panthera~
10-01-05, 04:44
Geplaatst door TonH
Oh zuster Panthera, waar zijt gij!!!
------------------

Ik kom er aan, Broeder Ton !! http://www.cosgan.net/images/smilie/verschiedene/n055.gif

TonH
10-01-05, 06:23
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

Ik kom er aan, Broeder Ton !! http://www.cosgan.net/images/smilie/verschiedene/n055.gif

Wij lopen elkaar steeds mis, de laatste tijd. :droef:

~Panthera~
10-01-05, 13:18
Geplaatst door TonH
Wij lopen elkaar steeds mis, de laatste tijd. :droef:
-------------

Ja....het is diep triest. :droef: