PDA

Bekijk Volledige Versie : België verslaat Nederland in racisme competitie



ZbaqZbaq
29-12-04, 22:56
Geen Nederlands, geen woning

Van onze redacteur

BRUSSEL - De drie grote Antwerpse sociale woningmaatschappijen - ook Vlaanderens grootste - hebben een akkoord dat kandidaat-huurders moet verplichten Nederlands te kennen. Een van hen, De Goede Woning, past de maatregel al toe. Wie geen Nederlands kent, komt wel op de wachtlijst, maar krijgt een speciale code die geen toegang geeft tot een appartement.





DE voorzitter van De Goede Woning, oud-OCMW-voorzitter Fons Kockx (CD&V), geeft toe dat hij met het systeem op de grens van het wettelijke zit, maar noemt de toewijzingspolitiek een manier om de samenlevingsproblematiek in de woonblokken onder controle te houden. In de raad van bestuur van De Goede Woning hebben ook burgemeester Patrick Janssens en regeringscommissaris Johan Van den Berghe, de gewezen kabinetschef van minister Leo Peeters, zitting. Ook zij stemmen met de werkwijze in.

Wie zich inschrijft, wordt niet aan een taalexamen onderworpen, maar wel gescreend door de maatschappelijk assistent. Wie onvoldoende Nederlands spreekt, krijgt in de praktijk een code die tot uitsluiting voor de woonblokken leidt. Volgens Kockx geldt dat niet voor alle woonblokken.

Uit de cijfers blijkt intussen wel duidelijk de politiek van De Goede Woning. Waar de twee andere grote maatschappijen Huisvesting en Onze Woning in 2003 respectievelijk 49,7 % en 56,7 % vreemdelingen inschreven, was dat voor De Goede Woning slechts 17,5 %.

De Goede Woning is er in geslaagd de twee grote zustermaatschappijen te overtuigen van het nut van de toegepaste tactiek. De directies van de drie maatschappijen hebben gezamenlijk een nieuw huishoudelijk reglement goedgekeurd dat de kennis van het Nederlands als voorwaarde stelt bij verhuring. Volgens Kockx volstaat dat een van de twee partners het Nederlands beheerst bij inschrijving. In het reglement voorzien de woningmaatschappijen in een beroepsmogelijkheid. Als beroepsinstantie willen ze een beroep doen op PINA, de organisatie die in Antwerpen de cursussen Nederlands op het getouw zet.

De teksten van het nieuwe reglement moeten nog langs de raden van bestuur passeren. Onze Woning wordt voorgezeten door OCMW-voorzitter Monica De Coninck (SP.A), bij Huisvesting is dat Dirk Luyten, gewezen Agalev'er. De Antwerpse drie willen nadien met het reglement naar Vlaams minister voor Huisvesting Keulen, en het als een blauwdruk presenteren voor het toekomstige Vlaamse toewijzingsbeleid.

standaard.be

barneveld
29-12-04, 23:16
moetn ze in nederland ook doen.
ik vind het goed idee

Marsipulami
30-12-04, 08:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
Geen Nederlands, geen woning

Van onze redacteur

BRUSSEL - De drie grote Antwerpse sociale woningmaatschappijen - ook Vlaanderens grootste - hebben een akkoord dat kandidaat-huurders moet verplichten Nederlands te kennen. Een van hen, De Goede Woning, past de maatregel al toe. Wie geen Nederlands kent, komt wel op de wachtlijst, maar krijgt een speciale code die geen toegang geeft tot een appartement.





DE voorzitter van De Goede Woning, oud-OCMW-voorzitter Fons Kockx (CD&V), geeft toe dat hij met het systeem op de grens van het wettelijke zit, maar noemt de toewijzingspolitiek een manier om de samenlevingsproblematiek in de woonblokken onder controle te houden. In de raad van bestuur van De Goede Woning hebben ook burgemeester Patrick Janssens en regeringscommissaris Johan Van den Berghe, de gewezen kabinetschef van minister Leo Peeters, zitting. Ook zij stemmen met de werkwijze in.

Wie zich inschrijft, wordt niet aan een taalexamen onderworpen, maar wel gescreend door de maatschappelijk assistent. Wie onvoldoende Nederlands spreekt, krijgt in de praktijk een code die tot uitsluiting voor de woonblokken leidt. Volgens Kockx geldt dat niet voor alle woonblokken.

Uit de cijfers blijkt intussen wel duidelijk de politiek van De Goede Woning. Waar de twee andere grote maatschappijen Huisvesting en Onze Woning in 2003 respectievelijk 49,7 % en 56,7 % vreemdelingen inschreven, was dat voor De Goede Woning slechts 17,5 %.

De Goede Woning is er in geslaagd de twee grote zustermaatschappijen te overtuigen van het nut van de toegepaste tactiek. De directies van de drie maatschappijen hebben gezamenlijk een nieuw huishoudelijk reglement goedgekeurd dat de kennis van het Nederlands als voorwaarde stelt bij verhuring. Volgens Kockx volstaat dat een van de twee partners het Nederlands beheerst bij inschrijving. In het reglement voorzien de woningmaatschappijen in een beroepsmogelijkheid. Als beroepsinstantie willen ze een beroep doen op PINA, de organisatie die in Antwerpen de cursussen Nederlands op het getouw zet.

De teksten van het nieuwe reglement moeten nog langs de raden van bestuur passeren. Onze Woning wordt voorgezeten door OCMW-voorzitter Monica De Coninck (SP.A), bij Huisvesting is dat Dirk Luyten, gewezen Agalev'er. De Antwerpse drie willen nadien met het reglement naar Vlaams minister voor Huisvesting Keulen, en het als een blauwdruk presenteren voor het toekomstige Vlaamse toewijzingsbeleid.

standaard.be

Achterlijke Belgen ook. :moeilijk:

observer
30-12-04, 08:30
ik zie het rascisme niet

neem aan dat walen en eu burgers ook aan deze eisen moeten voldoen

amadeus
30-12-04, 12:33
Doordat overal te pas en te onpas het etiktje racisme op wordt geplakt, bestaat het risico dat echt racisme ook niet meer serieus genomen gaat worden.

Julien
30-12-04, 12:50
Saaa dat is de eerste keer dat ZZ opkomt voor de belangen van de Franstalige mensen :duim:

Thanx ZbaqZbaq.. en ik vind dit ook een achtelijke discriminerende regel! Want het zijn voornamelijk de Francphone Belgen (Walen) die nu gedupeerd raken, want die spreken weinig of geen Nederlands.

Ik vind dat Frankrijk moet reageren en Vlaanderen binnen moet vallen :p deporteer die Nederlands-sprekenden maar naar Nederland. Vive la Belgique :)

Wide-O
30-12-04, 13:01
Geplaatst door Julien
deporteer die Nederlands-sprekenden maar naar Nederland. Vive la Belgique :)

:schok: :schok:

Erm... retour en Hollande ?... jamais de ma vie. T'es con mec ? On est quand-même tous des Francophons ici, non ?

;)

FWIW, de maatregelen die men probeert uit te dokteren gaan er meer over om "gemende" wijken qua inkomen te krijgen, zodat niet alle sociale woningen naar de laagstverdienenden gaan en men een soort "armengettho's" krijgt.

Of de maatregel zinvol en efficiënt is, is een andere discussie, en België heeft een beetje een lullige reputatie als het op taal aankomt, maar ik denk niet (in dit geval) dat het een racistisch bedoelde maatregel was.

freya
30-12-04, 13:08
Geplaatst door Julien
en ik vind dit ook een achtelijke discriminerende regel! Want het zijn voornamelijk de Francphone Belgen (Walen) die nu gedupeerd raken, want die spreken weinig of geen Nederlands.


Ik vraag me dus oprecht af of dat wel het geval is.

En Engelstaligen hoe gaat het daarmee?

freya
30-12-04, 13:09
Geplaatst door Wide-O


FWIW, de maatregelen die men probeert uit te dokteren gaan er meer over om "gemende" wijken qua inkomen te krijgen, zodat niet alle sociale woningen naar de laagstverdienenden gaan en men een soort "armengettho's" krijgt.


Waarmee mijn vermoeden bevestigd wordt dat Frans- en Engelstaligen wel welkom zullen zijn.

Umarvlie
30-12-04, 13:13
Geplaatst door freya
Waarmee mijn vermoeden bevestigd wordt dat Frans- en Engelstaligen wel welkom zullen zijn.

ik denk dat in vlaanderen, speciaal in het gebied tegen Brussel aan Franstaligen gewoon NIET welkom zijn hoor .... en terecht denk ik dan ... maar dat is mogelijk een naar bijna-racistisch trektje van mijzelf :jeweetog:

Wide-O
30-12-04, 13:16
Geplaatst door freya
Waarmee mijn vermoeden bevestigd wordt dat Frans- en Engelstaligen wel welkom zullen zijn.

In Antwerpen speelt dat niet zo erg. Als dit Brussel & randgemeenten betrof zou ik het met je eens zijn.

Julien
30-12-04, 13:53
Geplaatst door freya
Waarmee mijn vermoeden bevestigd wordt dat Frans- en Engelstaligen wel welkom zullen zijn.

maar als de voorwaarde is dat men Nederlands spreekt, zullen de Franstaligen VOORAL gedupeerd raken. Want de Franstaligen spreken het minst Nederlands van alle minderheden in België. Ik denk zelfs dat de Vlaamse Marokkanen of Turken nog beter Nederlands spreken dan de Walen, medeburgers van de Vlamingen!

Umarvlie
30-12-04, 14:31
Geplaatst door Julien
maar als de voorwaarde is dat men Nederlands spreekt, zullen de Franstaligen VOORAL gedupeerd raken. Want de Franstaligen spreken het minst Nederlands van alle minderheden in België. Ik denk zelfs dat de Vlaamse Marokkanen of Turken nog beter Nederlands spreken dan de Walen, medeburgers van de Vlamingen!

In mijn beleving zijn de Walen alleen maar de medeburgers van de Vlamingen als het ze uitkomt .... ik zou hier dus maar niet van wakker liggen hoor .. probeer je als vlaming maar eens zonder frans in Wallonie te vestigen (zou je het al willen natuurlijk...)

Wide-O
30-12-04, 14:45
Heren heren, nogmaals, bovenstaand artikel gaat over Antwerpen, en daar hebben ze vooral de pest aan Nederlanders - enfin, buitenlanders in het algemeen - , niet zozeer aan franstaligen :staart: Die zijn er ook amper.

Verder zijn Franstaligen niet echt een minderheid: 4.7 miljoen.

De meeste Vlamingen spreken een beetje Frans (of een beetje veel) omdat dit een verplicht vak is vanaf 9 jaar (of was, weet niet hoe de situatie nu is). Voor Walen is Nederlands een keuzevak, en de meesten kiezen eerder voor Engels als 2e taal (waar ze ook niet in uitblinken, maggoed)

Er vestigen zich overigens een boel Vlamingen tussen Brussel en Waterloo omdat het daar nog relatief betaalbaar is en niet zo volgebouwd.

Brussel is nederlandstalig tijdens de werkuren, maar erbuiten voornamelijk (90 %) franstalig.

Verder is de hele Vlaams/Waalse/Brusselse tegenstelling een farce die zo snel mogelijk in het vergeetboek van de geschiedenis mag verdwijnen.

De campus van de VUB / ULB heeft z'n eigen "muur" (letterlijk) waarover nooit gekeken wordt. De contacten tussen universitairen van de andere taalgroep zijn bijna onbestaande. De eerste keer dat ik naar de ULB bibliotheek ging keek men me aan alsof ik van Mars kwam.

Complete segregatie, mooi voorbeeld voor de rest van de wereld :maf: