PDA

Bekijk Volledige Versie : Het gevaar van de hoofddoekvreter



Ron Haleber
30-12-04, 10:45
Dit NRC-artikel (van gisteren) van Jos de Beus - hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam - vind ik de tot nu toe beste en evenwichtigste weerlegging van de onzin die Geert Wilders ten beste geeft. En tegelijk van zijn onhoudbare positie in de Nederlandse politiek. Wilders blijkt hier een gevaar voor de democratie.

Ook de verschillen met Fortuyn als wiens opvolger Wilders zich ziet, komen goed aan de orde. Dat Wilders over het MO bagger spuit nog even daargelaten. (RH)


Het gevaar van de hoofddoekvreter

Jos de Beus

Heeft iemand wel eens goed gekeken naar het Tienpuntenplan van Geert Wilders, de aanleiding tot zijn breuk met de VVD en de programmatische grondslag van zijn anti-islamiseringspartij in oprichting?

Punt 2 over de absolute uitsluiting van een Turks lidmaatschap van de Europese Unie is een verdedigbaar democratisch standpunt, met nogal wat steun onder de bevolking. Sterker nog, in alle Europese lidstaten met een diaspora uit de Turkse gastarbeid staat de meerderheid van geënquêteerde burgers thans negatief tegen een Turkse uitbreiding van de Unie.

Maar Wilders redeneert dat Europese landen christelijk zijn en blijven terwijl Turkije islamitisch is en blijft. Dit argument over de onverenigbaarheid van beschavingen is in strijd met de Europese gedachte en met de buitenlandse politiek van seculiere, niet-christen-democratische partijen tot nu toe. Europese integratie betreft niet het herstel van een christelijke gemenebest uit de tijd van Karel de Grote, maar vreedzame coëxistentie en welvaartsverhogende samenwerking tussen staten en volkeren die de beginselen van een democratische rechtsstaat en open samenleving onderschrijven. Geloofsvrijheid en pluralisme van levensbeschouwingen horen bij deze beginselen.

Wilders' afbakening van christelijk Europa en zijn oproep om per referendum tegen de Europese grondwet te stemmen vanwege de Turkse kwestie zijn onheilspellend. De miljoenen moslims in Nederland en de Europese Unie worden voortaan als tweederangsburgers beschouwd zolang zij hun geloof praktizeren. Zij hebben volgens Wilders geen reden zich gediscrimineerd te voelen zolang zij zelf niet willen kiezen tussen geloofsafval en terugkeer naar het land van herkomst. En de soms zinnige uitspraken van Wilders over een wenselijke opening, secularisering en liberalisering van de islam zijn niet te verenigen met absolute uitsluiting van het Turkije van de AK-partij van Erdogan.

Wilders wil ook dat radicale moskeeën worden gesloten, dat radicale imams het land worden uitgezet en dat immigranten die niet of laat integreren eveneens weg moeten. Op korte termijn valt er inderdaad niet te ontkomen aan uitzetting van enkele buitenlandse imams die aantoonbaar en gezaghebbend aanzetten tot geweld, uiting van haat en andere bezigheden die de Nederlandse samenleving en overheid ondermijnen. Net als de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen, is dat een van de zware ingrepen die bitter nodig zijn om de ruimte voor verdraagzaamheid en gemeenschapszin tussen oude en nieuwe Nederlanders van goede wil te heroveren. Maar ik hoop dat gemeenschappen van moslims straks zelf hun extreme imams ontslaan en vervangen door gematigden. Wilders' polariserende boodschap van `aanpassen of oprotten' helpt daar absoluut niet bij.

Wilders zei tegen De Standaard dat allochtone jongeren die zich schuldig maken aan misdadig en onmaatschappelijk handelen, zoals de bende in de Amsterdamse Diamantbuurt, bestraft moeten kunnen worden met intrekking van hun Nederlandse paspoort en afvoer naar het land van herkomst. Maar daarmee bedenkt hij een extra straf, naast die van de rechter. En hij discrimineert, want `rotjongens' met Nederlandse ouders hoeven niet op te rotten. En hij belast andere landen met de opvang van onaangepaste Nederlanders.

Zou de mensen die zeggen Wilders te steunen, echt begrijpen wat hier allemaal wordt voorbereid? Mijn bezwaar is niet eens dat hij voorstellen doet die thans onhaalbaar zijn in de Nederlandse en internationale rechtsorde. Ook de bangmakerij in zijn politiek laat ik hier passeren: vroeg of laat staat er natuurlijk een linkse populist op die roept dat types als Wilders weer terugmoeten naar wat er over is van de generaliteitslanden onder de Moerdijk. Mijn grote bezwaar is dat Wilders kiezers probeert te winnen met plannen die enkel te verwezenlijken zijn in autocratische en totalitaire staten. De Britse koning kon plegers van halsmisdrijven deporteren naar de Australische strafkolonie, de Griekse en Turkse onderhandelaars konden hun lange eerste wereldoorlog in 1923 met Brits goedvinden afsluiten met een massale gedwongen volksverhuizing aan weerszijden van de Bosporus, de grote tirannen van de twintigste eeuw (Lenin, Stalin, Hitler, Mao) konden hele landstreken ontvolken en herbevolken. Een democratische leider die worstelt met een mislukt multiculturalisme kan dat allemaal niet, ook niet als hij Wilders of Michiel Smit of Filip Dewinter heet.

Wie suggereert dat democratie en uitzetting van problematische minderheden verenigbaar zijn, is een extremist. Niet omdat de hoofddoekvreter de macht verovert met niet-democratische middelen, maar omdat hij, op de manier van de communistenvreter Joseph McCarthy, een beleid voorstaat dat slechts met ondemocratische spelregels en bevoegdheden tot een succes kan worden gemaakt. We weten achteraf dat deze Amerikaanse senator in een tijd van nationale vrees en heroriëntatie - aan het begin van de Koude Oorlog - niets duurzaams tot stand bracht dat de Sovjet-Unie deed wankelen, maar wel een manische wedloop in verdachtmaking van landgenoten, lafheid van gevestigde partijen en repressie van linkse organisaties wist te ontketenen.

Wilders komt de verdienste toe dat hij al vóór 11 september 2001 pleitte voor waakzame terreurbestrijding. Zijn beveiliging is een dagelijkse aanslag op de Nederlandse traditie van vrijheid en democratie. Maar andersdenkende politici mogen niet langer het debat met Wilders temperen of ontlopen uit vrees voor demonisering en verlies bij de komende Provinciale-Statenverkiezingen.

Zo heeft de VVD niet goed duidelijk gemaakt waarom zij geen onderdak meer kon bieden aan Wilders. Van Aartsen moet toch kunnen laten zien dat een eerbiedwaardige partij, die haar liberale wortels heeft in de oppositie tegen de usurpatie van koning Willem I, géén steun kan geven aan het vulgaire streven naar heerschappij van de inheemse meerderheid door een neoconservatief als Wilders. Het VVD-kamerlid Hirsi Ali zou zich uitdrukkelijk moeten distantiëren van haar voormalige bondgenoot, zoals de VVD van Bolkestein destijds de aanzet gaf tot verstoting van Haiders FPÖ uit het Europese verbond van liberale partijen.

Verder zouden de fortuynisten Eerdmans en Pastors moeten stoppen met hun verkwanseling van het erfgoed van Pim. Die wilde wel de grenzen sluiten, maar ook de niet-geïntegreerde immigranten die hier al zijn, verheffen tot een vrijheidslievend Nederlanderschap.

De conservatief Spruyt moet zich afvragen of Edmund Burke zijn zegen zou hebben gegeven aan een nieuwe politiek die steeds meer in het teken komt te staan van `snel, simpel en snoeihard'. Een rechtse obsessie met gezag maakt net zo makkelijk slachtoffers als een linkse obsessie met gelijkheid. En de sociaal-democraat Bos, die gelijk heeft als hij in gesprek wil blijven met Wilders, zou daarbij moeten zeggen dat minstens de helft van diens Tien Punten voor de PvdA ononderhandelbaar zijn.

Kortom, wij moeten Wilders ernstig nemen, maar niet langer omzichtig behandelen als een tweede Fortuyn.

Info: Jos de Beus is hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam.

Rabi'ah.
30-12-04, 10:50
Geplaatst door Ron Haleber
Dit NRC-artikel (van gisteren) van Jos de Beus - hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam - vind ik de tot nu toe beste en evenwichtigste weerlegging van de onzin die Geert Wilders ten beste geeft. En tegelijk van zijn onhoudbare positie in de Nederlandse politiek. Wilders blijkt hier een gevaar voor de democratie.

Ook de verschillen met Fortuyn als wiens opvolger Wilders zich ziet, komen goed aan de orde. Dat Wilders over het MO bagger spuit nog even daargelaten. (RH)


Het gevaar van de hoofddoekvreter

Jos de Beus

Heeft iemand wel eens goed gekeken naar het Tienpuntenplan van Geert Wilders, de aanleiding tot zijn breuk met de VVD en de programmatische grondslag van zijn anti-islamiseringspartij in oprichting?

Punt 2 over de absolute uitsluiting van een Turks lidmaatschap van de Europese Unie is een verdedigbaar democratisch standpunt, met nogal wat steun onder de bevolking. Sterker nog, in alle Europese lidstaten met een diaspora uit de Turkse gastarbeid staat de meerderheid van geënquêteerde burgers thans negatief tegen een Turkse uitbreiding van de Unie.

Maar Wilders redeneert dat Europese landen christelijk zijn en blijven terwijl Turkije islamitisch is en blijft. Dit argument over de onverenigbaarheid van beschavingen is in strijd met de Europese gedachte en met de buitenlandse politiek van seculiere, niet-christen-democratische partijen tot nu toe. Europese integratie betreft niet het herstel van een christelijke gemenebest uit de tijd van Karel de Grote, maar vreedzame coëxistentie en welvaartsverhogende samenwerking tussen staten en volkeren die de beginselen van een democratische rechtsstaat en open samenleving onderschrijven. Geloofsvrijheid en pluralisme van levensbeschouwingen horen bij deze beginselen.

Wilders' afbakening van christelijk Europa en zijn oproep om per referendum tegen de Europese grondwet te stemmen vanwege de Turkse kwestie zijn onheilspellend. De miljoenen moslims in Nederland en de Europese Unie worden voortaan als tweederangsburgers beschouwd zolang zij hun geloof praktizeren. Zij hebben volgens Wilders geen reden zich gediscrimineerd te voelen zolang zij zelf niet willen kiezen tussen geloofsafval en terugkeer naar het land van herkomst. En de soms zinnige uitspraken van Wilders over een wenselijke opening, secularisering en liberalisering van de islam zijn niet te verenigen met absolute uitsluiting van het Turkije van de AK-partij van Erdogan.

Wilders wil ook dat radicale moskeeën worden gesloten, dat radicale imams het land worden uitgezet en dat immigranten die niet of laat integreren eveneens weg moeten. Op korte termijn valt er inderdaad niet te ontkomen aan uitzetting van enkele buitenlandse imams die aantoonbaar en gezaghebbend aanzetten tot geweld, uiting van haat en andere bezigheden die de Nederlandse samenleving en overheid ondermijnen. Net als de uitzetting van uitgeprocedeerde asielzoekers en illegalen, is dat een van de zware ingrepen die bitter nodig zijn om de ruimte voor verdraagzaamheid en gemeenschapszin tussen oude en nieuwe Nederlanders van goede wil te heroveren. Maar ik hoop dat gemeenschappen van moslims straks zelf hun extreme imams ontslaan en vervangen door gematigden. Wilders' polariserende boodschap van `aanpassen of oprotten' helpt daar absoluut niet bij.

Wilders zei tegen De Standaard dat allochtone jongeren die zich schuldig maken aan misdadig en onmaatschappelijk handelen, zoals de bende in de Amsterdamse Diamantbuurt, bestraft moeten kunnen worden met intrekking van hun Nederlandse paspoort en afvoer naar het land van herkomst. Maar daarmee bedenkt hij een extra straf, naast die van de rechter. En hij discrimineert, want `rotjongens' met Nederlandse ouders hoeven niet op te rotten. En hij belast andere landen met de opvang van onaangepaste Nederlanders.

Zou de mensen die zeggen Wilders te steunen, echt begrijpen wat hier allemaal wordt voorbereid? Mijn bezwaar is niet eens dat hij voorstellen doet die thans onhaalbaar zijn in de Nederlandse en internationale rechtsorde. Ook de bangmakerij in zijn politiek laat ik hier passeren: vroeg of laat staat er natuurlijk een linkse populist op die roept dat types als Wilders weer terugmoeten naar wat er over is van de generaliteitslanden onder de Moerdijk. Mijn grote bezwaar is dat Wilders kiezers probeert te winnen met plannen die enkel te verwezenlijken zijn in autocratische en totalitaire staten. De Britse koning kon plegers van halsmisdrijven deporteren naar de Australische strafkolonie, de Griekse en Turkse onderhandelaars konden hun lange eerste wereldoorlog in 1923 met Brits goedvinden afsluiten met een massale gedwongen volksverhuizing aan weerszijden van de Bosporus, de grote tirannen van de twintigste eeuw (Lenin, Stalin, Hitler, Mao) konden hele landstreken ontvolken en herbevolken. Een democratische leider die worstelt met een mislukt multiculturalisme kan dat allemaal niet, ook niet als hij Wilders of Michiel Smit of Filip Dewinter heet.

Wie suggereert dat democratie en uitzetting van problematische minderheden verenigbaar zijn, is een extremist. Niet omdat de hoofddoekvreter de macht verovert met niet-democratische middelen, maar omdat hij, op de manier van de communistenvreter Joseph McCarthy, een beleid voorstaat dat slechts met ondemocratische spelregels en bevoegdheden tot een succes kan worden gemaakt. We weten achteraf dat deze Amerikaanse senator in een tijd van nationale vrees en heroriëntatie - aan het begin van de Koude Oorlog - niets duurzaams tot stand bracht dat de Sovjet-Unie deed wankelen, maar wel een manische wedloop in verdachtmaking van landgenoten, lafheid van gevestigde partijen en repressie van linkse organisaties wist te ontketenen.

Wilders komt de verdienste toe dat hij al vóór 11 september 2001 pleitte voor waakzame terreurbestrijding. Zijn beveiliging is een dagelijkse aanslag op de Nederlandse traditie van vrijheid en democratie. Maar andersdenkende politici mogen niet langer het debat met Wilders temperen of ontlopen uit vrees voor demonisering en verlies bij de komende Provinciale-Statenverkiezingen.

Zo heeft de VVD niet goed duidelijk gemaakt waarom zij geen onderdak meer kon bieden aan Wilders. Van Aartsen moet toch kunnen laten zien dat een eerbiedwaardige partij, die haar liberale wortels heeft in de oppositie tegen de usurpatie van koning Willem I, géén steun kan geven aan het vulgaire streven naar heerschappij van de inheemse meerderheid door een neoconservatief als Wilders. Het VVD-kamerlid Hirsi Ali zou zich uitdrukkelijk moeten distantiëren van haar voormalige bondgenoot, zoals de VVD van Bolkestein destijds de aanzet gaf tot verstoting van Haiders FPÖ uit het Europese verbond van liberale partijen.

Verder zouden de fortuynisten Eerdmans en Pastors moeten stoppen met hun verkwanseling van het erfgoed van Pim. Die wilde wel de grenzen sluiten, maar ook de niet-geïntegreerde immigranten die hier al zijn, verheffen tot een vrijheidslievend Nederlanderschap.

De conservatief Spruyt moet zich afvragen of Edmund Burke zijn zegen zou hebben gegeven aan een nieuwe politiek die steeds meer in het teken komt te staan van `snel, simpel en snoeihard'. Een rechtse obsessie met gezag maakt net zo makkelijk slachtoffers als een linkse obsessie met gelijkheid. En de sociaal-democraat Bos, die gelijk heeft als hij in gesprek wil blijven met Wilders, zou daarbij moeten zeggen dat minstens de helft van diens Tien Punten voor de PvdA ononderhandelbaar zijn.

Kortom, wij moeten Wilders ernstig nemen, maar niet langer omzichtig behandelen als een tweede Fortuyn.

Info: Jos de Beus is hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam.

Goed stuk. :duim:

Het enige waar ik me steeds weer over verbaas is hoe veel mensen, niet gehinderd door enige kennis, achter gestoorde extremisten als Wilders aanrennen.

Het Nederlandse volk is de afgelopen paar jaar een stuk in mijn achting gedaald. :moe:

Mill
30-12-04, 11:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Goed stuk. :duim:

Het enige waar ik me steeds weer over verbaas is hoe veel mensen, niet gehinderd door enige kennis, achter gestoorde extremisten als Wilders aanrennen.

Het Nederlandse volk is de afgelopen paar jaar een stuk in mijn achting gedaald. :moe:

Ze gebruiken opvallend vaak onzinnige termen als 'het Nederlandse volk', die mensen die achter gestoorde extremisten als Wilders aanrennen. :)

Rabi'ah.
30-12-04, 11:10
Geplaatst door Mill
Ze gebruiken opvallend vaak onzinnige termen als 'het Nederlandse volk', die mensen die achter gestoorde extremisten als Wilders aanrennen. :)

:wtf:

Ik kan me nog een aantal discussies herinneren waarin ik ieder woord wat jij schreef weerlegde, maar jij toch vast bleef houden aan je louter op angst gebaseerde beginstelling.

Het zijn juist de mensen die zich door angst en niet door rationele overwegingen laten leiden, die vatbaarder zullen zijn voor de holle, op xenofobie en racisme gebaseerde retoriek van meneer Wilders.

taouanza
30-12-04, 11:21
Zo meneer Jos de Beus wil dat mensen gaan nadenken.:hihi:

Ron Haleber
30-12-04, 11:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Goed stuk. :duim:

Het enige waar ik me steeds weer over verbaas is hoe veel mensen, niet gehinderd door enige kennis, achter gestoorde extremisten als Wilders aanrennen.

Het Nederlandse volk is de afgelopen paar jaar een stuk in mijn achting gedaald. :moe:

Rabiah, ik ben het helemaal met je eens. Maar er is ook een andere kant aan de medaille. Door agressief op dergelijke dwaallichten te reageren voedt men de hele hetze.

Ik wil het even heel concreet houden:

Toevallig moest ik net privé een mailtje van Farid Achahboun beantwoorden n.a.v. zijn radio-interview over zijn hoog op gelopen conflict met Wilders - waarvoor hij nu in hoger beroep de cel dreigt in te draaien.

Ik zette daartoe op M. Online het volgende als reply op Simon:

Ik heb wel moeten lachen om het zogenaamde "interview"... Farid maakt het zichzelf maar moeilijk met zijn ingewikkelde onduidelijk excuusbrief... Wanneer hij daarin stelt: dat hij - Farid - ongelijk had door met zijn uitspraken Wilders de kans te geven om te scoren door Farid aan te klagen...

Zoiets heet in Nederland geen excuusbrief wanneer je daarin toch weer je gelijk probeert te halen...

Uit de rommelige babbel bleek in elk geval duidelijk dat Farid geen messen aan het slijpen was. En dat hij Wilders een spiegel wilde voorhouden nav zijn uitspraak dat Arafat de dood verdient. Die uitspraak dus metaforisch wilde toepassen op Wilders zelf...

Farid had om van het gezeur af te zijn gewoon moeten zeggen in een open brief:

Geachte heer Wilders, ik wilde u juridisch enkel een spiegel voorhouden nav uw uitspraak over Arafat waar ik het niet mee eens was. Daarbij is het nooit in mij opgekomen u fysiek te willen bedreigen. Dat is een duidelijk misverstand!

Als website-columnist had ik met u persoonlijk willen praten over uw politieke stellingname. Ik schreef u daartoe dan ook - mede op aanraden van Boris Dittrich - een mailtje. Dat u dat heel anders heeft opgevat, betreur ik. Ik erken dat ik daar mede schuld aan ben. En juist in het huidig politieke klimaat viel het helemaal verkeerd.

Nogmaals mijn excuses. Ik vind het afschuwelijk wat u nu als parlementslid overkomt. Hopelijk is daarmee de kous af en treffen wij elkaar nog eens bij een politieke discussie in Den Haag en kan ik u deze bedoeling bij een kop koffie nog eens uitleggen. Groeten van Farid.

---------

Ik ben benieuwd of Farid reageert. Het probleem is dat veel mensen ondiplomatiek zijn en al te gelijkhebberig zodat de goede argumenten die ze hebben niet meer aan bod komen...


P.S.

Het interview met Farid bij Dolce Vita van de KRO is te beluisteren via deze link: (de betreffende passage met Farid start in het interview na 19 minuten)

http://www.kro.nl/dolcevita/videoaudio/182737RAM.ram

freya
30-12-04, 11:55
Geplaatst door Rabi'ah.

Het Nederlandse volk is de afgelopen paar jaar een stuk in mijn achting gedaald. :moe:

En wat mag dat dan zijn 'het Nederlandse volk'?

Ik lees steeds vaker dit soort generalisaties van jou over Nederlanders en westerlingen.

Heb je echt niet in de gaten dat dit soort generalisaties even racistisch zijn als de generalisaties waartegen jij hier altijd ageert?

Als iemand nu zou schrijven: het Marokkaanse volk )of het Surinaamse volk) is weer een stuk in mijn achting gedaald, dan zou het forum te klein zijn voor jouw woedeuitbarsting.

Chatoloog
30-12-04, 11:55
een zeer goed onderbouwde artikel van een weldenkende correcte hoogleraar!


Wat mij verbaast is dat Wilders het hardst roept dat extremisten verbannen moeten worden en dan NIEMAND hem verbant

Hij heeft extreme standpunten
Hij is een extreem slechte politicus
Hij heeft een extreem slecht kapsel


waar wacht verdonk op met haar uitzettingsbeleid?

Ron Haleber
30-12-04, 12:02
Geplaatst door Chatoloog
een zeer goed onderbouwde artikel van een weldenkende correcte hoogleraar!


Wat mij verbaast is dat Wilders het hardst roept dat extremisten verbannen moeten worden en dan NIEMAND hem verbant

Hij heeft extreme standpunten
Hij is een extreem slechte politicus
Hij heeft een extreem slecht kapsel


waar wacht verdonk op met haar uitzettingsbeleid?

Chatoloog het hele probleem is dat Wilders alleen maar naar Limburg kan worden uitgezet... En dat is volgens Maarten - behalve tijdens het Carnaval - nog altijd een provincie van Nederland. :hihi:

freya
30-12-04, 12:17
Leuk stuk, dat de vinger op een zere plek legt die de meeste politici echt wel zullen zien. Maar men is te laf om stelling te nemen. Iedereen buitelt immers over elkaar heen om een nog steviger integratiestandpunt in te nemen dan de concurent.

Pas als een serie voorstellen niet langs de juridische meetlat blijken te passen (zoals Verdonk nu merkt) en dat erg veel gezichtsverlies gaat veroorzaken, zal men wel weer tot de positieven komen.

Wat ik toch weer erg mis in ook dit stuk is de het volgende:


en dat immigranten die niet of laat integreren eveneens weg moeten.

Wat is dan de definitie van integratie?

Waarom stelt niemand deze vraag eens aan de heer Wilders & co

amadeus
30-12-04, 12:18
Geplaatst door freya
En wat mag dat dan zijn 'het Nederlandse volk'?

Ik lees steeds vaker dit soort generalisaties van jou over Nederlanders en westerlingen.

Heb je echt niet in de gaten dat dit soort generalisaties even racistisch zijn als de generalisaties waartegen jij hier altijd ageert?

Als iemand nu zou schrijven: het Marokkaanse volk )of het Surinaamse volk) is weer een stuk in mijn achting gedaald, dan zou het forum te klein zijn voor jouw woedeuitbarsting.

Wat is er toch met jou gebeurd Freya? Ben je ontwaakt uit je multiculturele droom? Tot voorkort liep je blindelings achter AEL-malloten aan en knuffelde je Marokkanen bijna dood, maar de laatste tijd durf je ineens kritiek te leveren en lijk je te weigeren om moslims nog langer automatisch als slachtoffers te zien die zelf niets verkeerd kunnen doen. Vanwaar die ommekeer?

Julien
30-12-04, 12:23
Geplaatst door freya
En wat mag dat dan zijn 'het Nederlandse volk'?

Ik lees steeds vaker dit soort generalisaties van jou over Nederlanders en westerlingen.

Heb je echt niet in de gaten dat dit soort generalisaties even racistisch zijn als de generalisaties waartegen jij hier altijd ageert?

Als iemand nu zou schrijven: het Marokkaanse volk )of het Surinaamse volk) is weer een stuk in mijn achting gedaald, dan zou het forum te klein zijn voor jouw woedeuitbarsting.

ik ben het wel met Freya eens. We moeten allemaal oppassen met generaliseren. Ik hoor ook vaak op straat Marokkanen roepen ( "die Nederlanders dit en dat... of die k.ankerkaaskoppen...) dit is net zo generaliserend als wat Wilders doet.

Ontopic, ik vind het een goed artikel. Wilders is een grotere fascist dan Pim Fortuyn als je het mij vraagt.

amadeus
30-12-04, 12:29
Geplaatst door Ron Haleber
Ook de verschillen met Fortuyn als wiens opvolger Wilders zich ziet, komen goed aan de orde. Dat Wilders over het MO bagger spuit nog even daargelaten. (RH)
Ron, het valt me op dat veel mensen ineens van mening veranderd lijken te zijn over Fortuyn. Waar Fortuyn een paar jaar geleden nog het ergste was wat Nederland kon overkomen, de Hitler-vergelijkingen etc. vlogen ons rond de oren, wordt Fortuyn nu ineens gebruikt om aan te tonen dat Wilders het nieuwe grote gevaar is. En dat Fortuyn eigenlijk maar heel gematigd is in vergelijk met hem. Tja, jammer voor de leden van links en islamitisch Nederland die in hun nopjes waren met de moord op Fortuyn, maar het viel natuurlijk te verwachten dat met zijn dood het ongenoegen onder Nederlanders niet verdwenen was. En dat er vroeg of laat iemand anders in dat gat zou springen, met alle risico's van dien dat het dit keer een echte Janmaat de tweede zou zijn, of intellectueel minder ontwikkelde persoon als Wilders.

Waar Fortuyn een heel programma had en het de media waren die hem eigenlijk alleen maar zo vaak mogelijk wilden laten zeggen "de islam is een achterlijke cultuur", heb ik Wilders tot nu toe echt enkel over islam en immigratie problematiek gehoord.

Mill
30-12-04, 12:31
Geplaatst door amadeus
Tja, jammer voor de leden van links en islamitisch Nederland die in hun nopjes waren met de moord op Fortuyn, maar het viel natuurlijk te verwachten dat met zijn dood het ongenoegen onder Nederlanders niet verdwenen was. En dat er vroeg of laat iemand anders in dat gat zou springen, met alle risico's van dien dat het dit keer een echte Janmaat de tweede zou zijn, of intellectueel minder ontwikkelde persoon als Wilders.

Gokje: Wilders wordt ook niet oud. :cheefbek:

amadeus
30-12-04, 12:39
Geplaatst door Mill
Gokje: Wilders wordt ook niet oud. :cheefbek:
Ik ben ervan overtuigd dat hij al dood was geweest als hij geen legertje bodyguards zou hebben, maar zolang hij zijn huidige bescherming blijft houden zal het wel loslopen. Wanneer hij zich uit de politiek terugtrekt is hij waarschijnlijk niet eens interessant meer om nog te vermoorden, in tegenstelling tot Hirshi Ali die gezien wordt als afvallige. Wie had ooit gedacht dat het zover kon komen in Nederland... :(

Goodnight
30-12-04, 12:42
amadeus grappig dat je blijft volhouden in je bewering dat AHA gevaar loopt omdat ze een afvallige zou zijn.

Blijf het net zo vaak herhalen en op een gegeven moment geloven mensen het ook nog.....

Triest...

freya
30-12-04, 12:44
Geplaatst door amadeus
Wat is er toch met jou gebeurd Freya? Ben je ontwaakt uit je multiculturele droom? Tot voorkort liep je blindelings achter AEL-malloten aan en knuffelde je Marokkanen bijna dood, maar de laatste tijd durf je ineens kritiek te leveren en lijk je te weigeren om moslims nog langer automatisch als slachtoffers te zien die zelf niets verkeerd kunnen doen. Vanwaar die ommekeer?

Dan heb jij in het verleden mijn posts niet goed gelezen, ik heb altijd kritiek geleverd.

Wat de meeste mensen maar niet kunnen begrijpen is dat ik een van de kennelijk weinige mensen ben die werkelijk TUSSEN de partijen staat.
Ik bekijk zaken dus echt van meerdere kanten en ik ageer tegen onzin, domheid en racisme aan beide kanten.

Dat ik jouw redeneringen regelmatig afbrand heeft dus alles te maken met het intelligentiegehalte daarvan en niets met jouw autochtoonzijn :D

amadeus
30-12-04, 12:57
Geplaatst door freya
Dan heb jij in het verleden mijn posts niet goed gelezen, ik heb altijd kritiek geleverd.

Wat de meeste mensen maar niet kunnen begrijpen is dat ik een van de kennelijk weinige mensen ben die werkelijk TUSSEN de partijen staat.
Ik bekijk zaken dus echt van meerdere kanten en ik ageer tegen onzin, domheid en racisme aan beide kanten.

Dat ik jouw redeneringen regelmatig afbrand heeft dus alles te maken met het intelligentiegehalte daarvan en niets met jouw autochtoonzijn :D
Ik neem wel degelijk een ommekeer waar, maar vermoedde al dat je het zelf niet zou willen toegeven.

amadeus
30-12-04, 12:57
Geplaatst door Goodnight
amadeus grappig dat je blijft volhouden in je bewering dat AHA gevaar loopt omdat ze een afvallige zou zijn.

Blijf het net zo vaak herhalen en op een gegeven moment geloven mensen het ook nog.....

Triest...
Lees de brief van Mohammed Bouyeri nog maar eens een keer, meer hoef ik niet te zeggen.

freya
30-12-04, 13:02
Geplaatst door amadeus
Ik neem wel degelijk een ommekeer waar, maar vermoedde al dat je het zelf niet zou willen toegeven.

Het is absoluut geen ommekeer, ik ben de laatste tijd wel wat feller omdat ik na de 'v Goghcrisis' steeds meer dom racisme tegenkom en ik me daar ook steeds meer aan begin te ergeren.

Goodnight
30-12-04, 13:06
Geplaatst door amadeus
Lees de brief van Mohammed Bouyeri nog maar eens een keer, meer hoef ik niet te zeggen.

Aah...en Mo B die vertegenwoordigt volgens jou de hele moslim gemeenschap........?

AHA krijgt kritiek op haar manier van aanpak en de hetze die ze hiermee cree-ert tegen moslims.

Voor de zoveelste keer: het zal moslims een worst wezen of ze gelooft of niet.

meer hoeft IK niet te zeggen.....

Ron Haleber
30-12-04, 13:09
Geplaatst door Goodnight
amadeus grappig dat je blijft volhouden in je bewering dat AHA gevaar loopt omdat ze een afvallige zou zijn.

Blijf het net zo vaak herhalen en op een gegeven moment geloven mensen het ook nog.....


Het zou onzin zijn om te ontkennen dat juist AHA en Aboutalib daarom bovenaan prijken in de dodenlijst van de Hofstadgroep...

De hun toegewijde dames die in Trouw aan het woord kwamen en die jij op voor mij onverklaarbare wijze "mysterieus" vond, keerden zich daarom ook fel tegen Aboutalib...

amadeus
30-12-04, 13:12
Geplaatst door Goodnight
Aah...en Mo B die vertegenwoordigt volgens jou de hele moslim gemeenschap........?

AHA krijgt kritiek op haar manier van aanpak en de hetze die ze hiermee cree-ert tegen moslims.

Voor de zoveelste keer: het zal moslims een worst wezen of ze gelooft of niet.

meer hoeft IK niet te zeggen.....
Maar wie heeft het hier over de hele moslimgemeenschap of enkel over jou? Je sleept er dingen bij waarvan je misschien graag zou willen dat ik het gezegd zou hebben, maar dat heb ik niet gezegd! Alsof jij overigens wel namens de hele moslimgemeenschap kunt spreken....

Er bestaan in die moslimgemeenschap mensen die van mening zijn dat Hirshi Ali gedood dient te worden omdat ze afvallige is en dan ook nog haar oude geloof zo durft te bekritiseren en de profeet te beledigen. Dat kun je niet ontkennen. En daardoor zal zij beveiliging nodig blijven hebben voor langere tijd, dat was alles wat ik zei.

Goodnight
30-12-04, 13:17
Geplaatst door Ron Haleber
Het zou onzin zijn om te ontkennen dat juist AHA en Aboutalib daarom bovenaan prijken in de dodenlijst van de Hofstadgroep...

De hun toegewijde dames die in Trouw aan het woord kwamen en die jij op voor mij onverklaarbare wijze "mysterieus" vond, keerden zich daarom ook fel tegen Aboutalib...

Ik heb het niet over dat groepje gekken.Als je daar op moet afgaan dan is 99,99% van de moslim afvallig.dat zou dus betekenen dat alleen zij ware moslims zijn.

ik denk dat die mij ook niet een goede gelovige zouden vinden bij wijze van spreken.

Ik heb het over alle moslims in Nederland die zich ergeren aan de uitspraken van AHA.Dus als ik kritiek op haar werkwijze heb, dan is het volgens amadeus vanwege haar afvalligheid.
Dat is te stupid voor woorden.Dat weet amadeus ook zelf wel, alleen ja het klinkt natuurlijk lekker: bedreigd omdat ze niet meer in Allah weigert te geloven.

Who cares of ze dat doet of niet?
Voor mijn part schreeuwt ze dat van de daken.Maar ze moet niet zogenaamd mijn belangen als moslima gaan behartigen, want daar is ze gewoon NIET de geschikte persoon voor.Just simpel like that!


Ik doelde daarmee op het feit dat er in het hele artikel alleen gesproken werd van 'de vrouwen'....klinkt een beetje mysterieus en geheimzinnig.

amadeus
30-12-04, 13:21
Geplaatst door Goodnight
Dus als ik kritiek op haar werkwijze heb, dan is het volgens amadeus vanwege haar afvalligheid.
Dat heb ik nooit en te nimmer beweerd, zwak dat je met zulke leugens aan komt zetten.

Goodnight
30-12-04, 13:21
Geplaatst door amadeus
Maar wie heeft het hier over de hele moslimgemeenschap of enkel over jou? Je sleept er dingen bij waarvan je misschien graag zou willen dat ik het gezegd zou hebben, maar dat heb ik niet gezegd! Alsof jij overigens wel namens de hele moslimgemeenschap kunt spreken....

Er bestaan in die moslimgemeenschap mensen die van mening zijn dat Hirshi Ali gedood dient te worden omdat ze afvallige is en dan ook nog haar oude geloof zo durft te bekritiseren en de profeet te beledigen. Dat kun je niet ontkennen. En daardoor zal zij beveiliging nodig blijven hebben voor langere tijd, dat was alles wat ik zei.

Als jij dat hier deponeert als zijnde de reden waarom veel moslims nou eenmaal niet dol zijn op AHA.....
Ik sleep er alleen dingen bij die je zelf gezegd heb.Zal ik je anders even quoten?

:
Wanneer hij zich uit de politiek terugtrekt is hij waarschijnlijk niet eens interessant meer om nog te vermoorden, in tegenstelling tot Hirshi Ali die gezien wordt als afvallige

Goodnight
30-12-04, 13:23
Geplaatst door amadeus
Dat heb ik nooit en te nimmer beweerd, zwak dat je met zulke leugens aan komt zetten.

zie jouw eigen quote:


Wanneer hij zich uit de politiek terugtrekt is hij waarschijnlijk niet eens interessant meer om nog te vermoorden, in tegenstelling tot Hirshi Ali die gezien wordt als afvallige


Op het moment dat je kritiek levert op iemand en iemand komt met zulke beweringen, wordt je gewoon monddood gemaakt.

Overigens ben je niet de enige die dit roept.

Kritiek op werkwijze van AHA staat gelijk aan niet accepteren van haar afvalligheid.Punt...over...uit!

amadeus
30-12-04, 13:28
Je blijft mijn woorden maar verdraaien Goodnight. Je leest er gewoon enkel in wat jij graag wilt lezen.


Wanneer hij zich uit de politiek terugtrekt is hij waarschijnlijk niet eens interessant meer om nog te vermoorden, in tegenstelling tot Hirshi Ali die gezien wordt als afvallige
Met dit citaat gaf ik enkel aan dat de afvalligheid van Hirshi Ali ook een rol zal spelen bij potentiële moordenaars en dat zij daarom ook nog gevaar loopt als ze zich mocht terugtrekken uit de politiek.

Hou dus aub op met het verdraaien van mijn woorden dat iedereen die kritiek levert op A.H.A. dit doet vanwege haar afvalligheid ofzo, want dergelijke bullshit heb ik nooit uitgekraamd, hoe jammer jij dat ook mag vinden.

Goodnight
30-12-04, 13:36
Geplaatst door amadeus
Je blijft mijn woorden maar verdraaien Goodnight. Je leest er gewoon enkel in wat jij graag wilt lezen. ja er staat toch wat er staat...zijn jouw eigen woorden.



Met dit citaat gaf ik enkel aan dat de afvalligheid van Hirshi Ali ook een rol zal spelen bij potentiële moordenaars en dat zij daarom ook nog gevaar loopt als ze zich mocht terugtrekken uit de politiek. wellicht is het woord nuance aan jou voorbijgegaan dan bij deze.


Hou dus aub op met het verdraaien van mijn woorden dat iedereen die kritiek levert op A.H.A. dit doet vanwege haar afvalligheid ofzo, want dergelijke bullshit heb ik nooit uitgekraamd, hoe jammer jij dat ook mag vinden. Ik verdraai niets, en ga alstjeblieft niet de gebeten hond uithangen want zou niet de eerste keer zijn dat je met belachelijke insinuaties aan komt zetten!

Ik vind helemaal niets jammer.Je insinueert iets en ik geef daar mijn mening over.take it or leave it.

amadeus
30-12-04, 13:50
Geplaatst door Goodnight
Je insinueert iets en ik geef daar mijn mening over.take it or leave it.
Correctie, je verzint een aantal insinuaties en geeft daar vervolgens je mening over. Kunnen nog leuke discussies worden, als ik niet op jouw woorden afga maar ook tussen de regels door ga lezen en er vanalles bji ga verzinnen wat je niet zo geschreven hebt, maar je vervolgens daar wel op aanvallen.

Goodnight
30-12-04, 13:56
Geplaatst door amadeus
Correctie, je verzint een aantal insinuaties tsja...verzinnen is een groot woord voor quoten wat jij toch getypt hebt.

Als je me ergens op betrapt wat ik insinueer mag je me ten allen tijde dat onder de neus wrijven.

Ik prefeer de open manier van discussie in plaats van vragen te stellen en vervolgens zelf een antwoord te geven.Een antwoord wat niets aan het voordeel van de twijfel overlaat

Zie islamic relief topic,

amadeus
30-12-04, 14:01
Geplaatst door Goodnight
Ik prefeer de open manier van discussie in plaats van vragen te stellen en vervolgens zelf een antwoord te geven.Een antwoord wat niets aan het voordeel van de twijfel overlaat
Het zoveelste verzinsel van je, ik heb in deze topic helemaal geen vraag gesteld.

Goodnight
30-12-04, 14:04
Geplaatst door amadeus
Het zoveelste verzinsel van je, ik heb in deze topic helemaal geen vraag gesteld.


Geplaatst door amadeus
Geeft Islamic Relief alleen hulp aan islamitische slachtoffers?[/B]
:vingers:

goed lezen: islamic relief topic.....

ik hoef niets te verzinnen.het ligt open en bloot hier...kan door iedereen gelezen worden.

Goodnight
30-12-04, 14:04
.

amadeus
30-12-04, 14:06
Geplaatst door Goodnight
:vingers:
Oh gaan we nu zelfs uit andere topics quoten, zo kan ik het ook ja. :slapen:

Goodnight
30-12-04, 14:08
Geplaatst door amadeus
Oh gaan we nu zelfs uit andere topics quoten, zo kan ik het ook ja. :slapen:

ja doe dat,want veel soeps komt er niet uit.

Umarvlie
30-12-04, 14:10
Geplaatst door Goodnight
ja doe dat,want veel soeps komt er niet uit.

ha... ik heb juist net een lekker bordje erwtensoep op hoor ... dus valt hier wel mee :wohaa:

amadeus
30-12-04, 14:11
Geplaatst door Goodnight
ja doe dat,want veel soeps komt er niet uit.
Nee, jij bent lekker met al je verzinsels, insinuaties en dingen verzinnen die er niet staan. Moet je Taouanza niet inseinen of ik geband kan worden? Zo gaat dat toch meestal? Of is ze vandaag een dagje vrij?

Spoetnik
30-12-04, 14:12
MPS'ers zouden gebanned moeten worden :)

Goodnight
30-12-04, 14:33
Geplaatst door amadeus
Nee, jij bent lekker met al je verzinsels, insinuaties en dingen verzinnen die er niet staan. Moet je Taouanza niet inseinen of ik geband kan worden? Zo gaat dat toch meestal? Of is ze vandaag een dagje vrij?

Ja je kan wel door blijven mekkeren,maar het zijn dingen die jij getiept hebt.Niemand anders :haha:

Waarom zou ik Ta moeten inseinen?
Ik heb jouw ban niet nodig hoor.Je lult jezelf klem en bovendien hoeft niemand voor mij geband te worden.

Toe maar nog meer insinuatie's...je bent best wel vermakelijk weet je dat?

Ron Haleber
30-12-04, 14:47
Lieve mensen, vlieg elkaar niet zo in de haren... Kerstweek=vrede op aarde... :tranen:

Maak liever goede voornemens voor overmorgen 2005 om dat jaar in vrede door te komen... :fpotver:

Umarvlie
30-12-04, 14:52
Geplaatst door Ron Haleber
Lieve mensen, vlieg elkaar niet zo in de haren... Kerstweek=vrede op aarde... :tranen:


bah .. lekker een beetje leven in de brouwerij ... vuurwerk zodat het geld wat anders verknalt wordt nu gedoneerd kan worden he ...


Maak liever .....

geld over, zo veel je kan of wil, alles is welkom


beter dan welk voornemen (dat je toch weer breekt) dan ook ....

Mill
30-12-04, 14:54
Geplaatst door Ron Haleber
Lieve mensen, vlieg elkaar niet zo in de haren... Kerstweek=vrede op aarde... :tranen:

Maak liever goede voornemens voor overmorgen 2005 om dat jaar in vrede door te komen... :fpotver:

Ik heb me van de week gebroederlijk met een paar Marokkaanse jongens een stuk in de kraag gezopen.

Maar da's harame verbroedering. Weer niet goed natuurlijk. :(