PDA

Bekijk Volledige Versie : Het begint bij Badr-Moskee



RinC
31-12-04, 12:26
AMSTERDAM -Blonde jongens en meiden naast Surinaamse rasta, Pakistaanse sikjes, hoofddoekjes en petjes. De gebedsruimte van de Badr-moskee in West zag er gisteravond beduidend anders uit dan anders.

Opeens zaten daar zo'n honderd jonge Amsterdammers op een 'blind date'. Het was een door Happy Chaos, de Marokkaanse jongerensociėteit Argan en Tans (Towards a new start) georganiseerde discussieavond - verlengde van eerdere acties, onder de noemer 'We pikken het niet' uitgevoerd na de moord op Theo van Gogh, met als doel de dialoog tussen islamitische en andere Nederlanders op gang te houden. Of te brengen.

Het was de eerste keer in Nederland dat zo'n etnische mix van mannen en vrouwen een moskee kon overnemen. Het had bij het moskeebestuur wel enige voeten in aarde gehad, maar dat ging toch akkoord. Bestuurder Mohamed Lachkar (54): ''Ik vind dit prachtig.'' Mohamed Azahaf (21) ook. De blik moet meer naar de nieuwe generatie, zegt hij: ''Want de ouderen zitten vast. We weten te weinig van elkaar.''

Mohamed Hilial van Tans sloot af met wijze woorden: ''We moeten meer kletsen voordat de boel uit elkaar spat.''


© Het Parool, 31-12-2004

mark61
31-12-04, 12:35
Ik klets me suf.

mark61
31-12-04, 12:43
Geplaatst door Duncan
Helpt het?

Jazeker. Al was het alleen al voor mezelf.

ZbaqZbaq
31-12-04, 12:54
Marokkanen kunnen geen evenwicht vinden in kletsen of doen..

de focus ligt altijd geheel op kletsen

Marsipulami
31-12-04, 12:58
Geplaatst door RinCoonie
AMSTERDAM -Blonde jongens en meiden naast Surinaamse rasta, Pakistaanse sikjes, hoofddoekjes en petjes. De gebedsruimte van de Badr-moskee in West zag er gisteravond beduidend anders uit dan anders.

Opeens zaten daar zo'n honderd jonge Amsterdammers op een 'blind date'. Het was een door Happy Chaos, de Marokkaanse jongerensociėteit Argan en Tans (Towards a new start) georganiseerde discussieavond - verlengde van eerdere acties, onder de noemer 'We pikken het niet' uitgevoerd na de moord op Theo van Gogh, met als doel de dialoog tussen islamitische en andere Nederlanders op gang te houden. Of te brengen.

Het was de eerste keer in Nederland dat zo'n etnische mix van mannen en vrouwen een moskee kon overnemen. Het had bij het moskeebestuur wel enige voeten in aarde gehad, maar dat ging toch akkoord. Bestuurder Mohamed Lachkar (54): ''Ik vind dit prachtig.'' Mohamed Azahaf (21) ook. De blik moet meer naar de nieuwe generatie, zegt hij: ''Want de ouderen zitten vast. We weten te weinig van elkaar.''

Mohamed Hilial van Tans sloot af met wijze woorden: ''We moeten meer kletsen voordat de boel uit elkaar spat.''


© Het Parool, 31-12-2004


De lokatie 'Badr-moskee' is wel fijnzinnig gekozen. Badr is een plek nabij Medina. De slag bij Badr herinnert aan de moed van een kleine groep moslims die een grote menigte ongelovigen kon verslaan. Deze gebeurtenis wordt ook wel 'de dag van de onderscheiding genoemd'.



De dag van de onderscheiding

Deze veldtocht was een strijd tussen het geloof en het ongeloof waarin de ene man tegen zijn oom en vader vocht en de andere tegen zijn zoon en broer. Omar Ibnulkhattab vermoordde zijn oom Al'as ibn Hisham terwijl Abu Bakr tegen zijn zoon Abdurrahman vocht. Ook namen de moslims Al'abbas, de oom van de profeet als krijgsgevangene.

Hierdoor werd de bloedverwantschap verbroken en heeft Allah, de Verhevene, het geloof boven het ongeloof gesteld en daarmee een onderscheid gemaakt tussen rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid. Vandaar dat deze dag 'de dag van de onderscheiding' is genoemd; de dag van de Badr-strijd op de zevende van de maand Ramadan.

http://www.risallah.com/profeet/index.php?page_index=27#27

mark61
31-12-04, 13:00
Geplaatst door Marsipulami
De lokatie 'Badr-moskee' is wel fijnzinnig gekozen. Badr is een plek nabij Medina. De slag bij Badr herinnert aan de moed van een kleine groep moslims die een grote menigte ongelovigen kon verslaan. Deze gebeurtenis wordt ook wel 'de dag van de onderscheiding genoemd'.

Tis maar wat je positief vindt aan een ideologie die familieleden tegen elkaar opzet, zodanig dat ze elkaar gaan vermoorden.

Enfin, ieder zijn meug.

mark61
31-12-04, 13:01
Geplaatst door ZbaqZbaq
Marokkanen kunnen geen evenwicht vinden in kletsen of doen..

de focus ligt altijd geheel op kletsen

Wat wil je dat ik eraan doe? Niet meer met jullie kletsen en alleen nog een schop onder de kont geven? Lijkt me averechts werken.

Marsipulami
31-12-04, 13:03
Geplaatst door mark61
Tis maar wat je positief vindt aan een ideologie die familieleden tegen elkaar opzet, zodanig dat ze elkaar gaan vermoorden.

Enfin, ieder zijn meug.

Er zat ook wel een beetje ironie in mijn post hoor. :rambo:

ZbaqZbaq
31-12-04, 13:07
Geplaatst door mark61
Wat wil je dat ik eraan doe? Niet meer met jullie kletsen en alleen nog een schop onder de kont geven? Lijkt me averechts werken.

Dat bedoel ik dus... de middenweg is onbekend

mark61
31-12-04, 13:08
Geplaatst door Marsipulami
Er zat ook wel een beetje ironie in mijn post hoor. :rambo:

Een beetje zwanger? Enfin, de innovatie zat erin dat je ook zonder bloedvete wel een reden kan vinden om elkaar af te maken. Hoe vindingrijk is de mens.

mark61
31-12-04, 13:11
Geplaatst door ZbaqZbaq
Dat bedoel ik dus... de middenweg is onbekend

OK, ik zal kletsen én schoppen. Doe ik in feite al, dacht ik.

youssef_007
03-01-05, 12:47
Geplaatst door mark61
Tis maar wat je positief vindt aan een ideologie die familieleden tegen elkaar opzet, zodanig dat ze elkaar gaan vermoorden.

Enfin, ieder zijn meug.

Ik vind dit juist heeel indrukwekkend, dat een kleine groep moslims zo overtuigd is van hun geloof dat ze in opstand komen tegen hun eigen vader, hun eigen stam en hun eigen broers.

Je moet ook niet vergeten dat toen een tijd was van onrecht..het was een tijd van de sterke draait de nek van en zwakke om, vrouwenrechten en het recht van de armen op sadakka rechten van kinderen en milieu (dieren etc.) was er totaal niet, een tijd te vergelijken met het middeleeuwen in Europa. De islam heeft iedereen zijn recht gegeven dus ook de zwakken, vrouwen en armen. Waarom denk je anders dat de islam zo een impact heeft gehad op de hele wereld.

Wees nu eerlijk tegen ons en tegen jezelf, het woord van waarheid moet gezegd worden. Welke systeem in de wereld heeft in de 6de eeuw een regeling getroffen om armen finacieel te steunen, om vrouwen erfrecht te geven en hun het recht te geven om te trouwen met wie ze willen, en het belangrijkste om alle mensen als gelijkwaardig te zien. En dit laatste dat kun je nog terugzien in bijvoorbeeld Palestina waar honderden duizenden cristenen naast moslims leefden zonder dat hun onrecht werd aangedaan of dat hun kerken werden aangevallen. Kijk ook naar andalusie waar moslims joden en cristenen naast mekaar leefden onder een islamitische bestuur, een tijd van bloei en harmonie.

Ik zal het je niet kwalijk nemen wanneer je kritiek uit op de moslims, een helleboel moslims van vandaag geven een verkeerd beeld van de islam door zich te misdragen, maar oordeel niet op deze manier over de islam. Jij weet als je eerlijk bent dat de islam een religie is dat niemand kwaad doet behalve zij die kwaad doen, en zelf dan is er binnen de islam nog het meest plek voor tollerantie, genade en geduld.

Ik hoop dat je hieruit je voordeel zult halen en besluit om de ware islam onder ogen te zien.

met vriendelijke groet

Oramus
03-01-05, 12:54
Geplaatst door youssef_007
Wees nu eerlijk tegen ons en tegen jezelf, het woord van waarheid moet gezegd worden. Welke systeem in de wereld heeft in de 6de eeuw een regeling getroffen om armen finacieel te steunen, om vrouwen erfrecht te geven en hun het recht te geven om te trouwen met wie ze willen, en het belangrijkste om alle mensen als gelijkwaardig te zien.
Daar heb je zeker gelijk in, maar wees dan ook zo eerlijk om toe te geven dat dat systeem inmiddels is ingehaald door betere systemen die vrouwen nog meer rechten geven etc.

Chatoloog
03-01-05, 13:09
Geplaatst door Orgasmus
Daar heb je zeker gelijk in, maar wees dan ook zo eerlijk om toe te geven dat dat systeem inmiddels is ingehaald door betere systemen die vrouwen nog meer rechten geven etc.

Recht is een balans.... Je kunt niemand meer recht geven want hiermee doe je weer een ander minder recht.

p.s Noem maar een voorbeeld van een recht die de vrouw nu heeft die ze niet in de islam heeft en de voordelen ervan

Eke
03-01-05, 13:14
Geplaatst door youssef_007


Ik zal het je niet kwalijk nemen wanneer je kritiek uit op de moslims, een helleboel moslims van vandaag geven een verkeerd beeld van de islam door zich te misdragen, maar oordeel niet op deze manier over de islam. Jij weet als je eerlijk bent dat de islam een religie is dat niemand kwaad doet behalve zij die kwaad doen, en zelf dan is er binnen de islam nog het meest plek voor tollerantie, genade en geduld.

Ik hoop dat je hieruit je voordeel zult halen en besluit om de ware islam onder ogen te zien.

met vriendelijke groet

Petje af! :fpetaf: Ik vind het top van je dat je opkomt voor de Liefde van God, waarvan wij de schepselen zijn......Gezegend zijn de godsdiensten die kiezen voor God.Een barmhartige en liefdevolle God, die geduld heeft en genade kent.

youssef_007
03-01-05, 13:17
Geplaatst door Orgasmus
Daar heb je zeker gelijk in, maar wees dan ook zo eerlijk om toe te geven dat dat systeem inmiddels is ingehaald door betere systemen die vrouwen nog meer rechten geven etc.

welke recht bedoel je dan,

Om de vrouw zogenaamd als gelijke aan de man te zien terwijl ze hellemaal niet gelijk zijn. De vrouw is gelijkwaardig aan de man maar niet gelijk.

Bedoel je daarmee het systeem dat de vrouw zogenaamd het recht geeft om te werken net als de man, terwijl ze tegelijkertijd gewoon minder betaald krijgt dan de man. Of dat de vrouw haar lichaam mag verkopen en daar belasting over moet betalen. En wanneer de vrouw besluit om een te gaan samenwonen met haar partner dan mag zij 50% van de huishoudkosten betalen.

Ik zie dit niet bepaald als een vooruitgang, en ik zie dat de vrouw in deze situatie de grootste verliezer is.
Een vrouw heeft het recht om te studeren te werken en daarnaast op een gelijke salaris als die van de man.

Daarbij komt ook nog een belangrijk punt dat iedereen steeds vergeet, een vrouw heeft een baarmoeder en een man niet. En iedereen van ons heeft 9 maanden in de buik van een vrouw doorgebracht, iedereen schijnt dat op een of ander manier te vergeten. Je kunt deze zelfde vrouw niet nog eens gaan belasten met een 40 urige werkweek om voor het huishoudgeld te zorgen.
Feit is dat het gezin een fundament is van de sameleving, feit is dat de nederlandse vrouw gemiddeld minder dan een kind heeft, en feit is dat we nu te maken krijgen met een enorme vergrijzing probleem.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg niet dat de vrouw verplicht moet worden kinderen te baren, ik zeg dat de vrouwen die dat willen niet nog eens met andere taken belast moeten worden die het de vrouw alleen maar moelijker maken in deze toch al hectische samenleving.

Als je nog meer argumenten hebt waarmee je kunt onderbouwen dat de rechten van de vrouw binnen de islam achterhaald zijn dan hoor ik die graag van je.

met vriendelijke groet