PDA

Bekijk Volledige Versie : Islam is een mooi geloof



Marsipulami
02-01-05, 15:35
Vandaag heb ik een fles wijn gekregen van een moslimbuur. Hij had die gekregen op zijn werk voor nieuwjaar. Maar omdat hij volgens zijn geloof geen wijn mag drinken bracht hij ze maar naar mij, vertelde hij. :p

Mill
02-01-05, 15:41
Geplaatst door Marsipulami
Vandaag heb ik een fles wijn gekregen van een moslimbuur. Hij had die gekregen op zijn werk voor nieuwjaar. Maar omdat hij volgens zijn geloof geen wijn mag drinken bracht hij ze maar naar mij, vertelde hij. :p

Volgens Bil@l is het haram wat je buur heeft gedaan. :student:

Ik vind het wel sympathiek. :)

Marsipulami
02-01-05, 15:44
Geplaatst door Mill
Volgens Bil@l is het haram wat je buur heeft gedaan. :student:

Ik vind het wel sympathiek. :)

Het streven naar een goede relaties met je buren is een religieuze plicht in de islam.

Mill
02-01-05, 15:54
Geplaatst door Marsipulami
Het streven naar een goede relaties met je buren is een religieuze plicht in de islam.

Yep, maar die plicht wordt overruled door de zwaarder wegende plicht om je te onthouden van het (verder) distribueren van alcohol, zo onderwees Bil@l onlangs.

Marsipulami
02-01-05, 16:03
Geplaatst door Mill
Yep, maar die plicht wordt overruled door de zwaarder wegende plicht om je te onthouden van het (verder) distribueren van alcohol, zo onderwees Bil@l onlangs.

Ja, maar mijn buur heeft waarschijnlijk nog niet de tijd gehad om Bukhari en Muslim te doorworstelen, laat staan de wahabistische interpretaties van die auteurs. Ik denk dat de islam ook zegt dat men tegen een regel, waarvan men niet op de hoogte is, ook niet kan zondigen. Bovendien heeft hij goede punten bij God omdat hij respectvol het goedbedoelde geschenk van zijn baas heeft aanvaard om die niet te kwetsen. En last but not least heeft ie er niet van gedronken.

AdamX
02-01-05, 16:08
waarschijnlijk is jou buurman niet van op de hoogte dat het geven van alcohol ook aan niet moslims niet toegestaan is. mocht hij het wel weten en toch doen dan begaat hij zeker een zonde.

als hij jou blij wilt maken dan kan hij jou ook verrassen met een bord couscous of wat dan ook, in iedergeval iets halal :)

Pytaghoras
02-01-05, 18:10
Geplaatst door Marsipulami
Het streven naar een goede relaties met je buren is een religieuze plicht in de islam.

Dan had hij jou couscous aangeboden in plaats van een flesje wijn. Als je dronken wordt van dat flesje wijn en later een kater krijgt, begin je jouw buurman uit te schelden.

Julien
02-01-05, 18:19
Geplaatst door AdamX
waarschijnlijk is jou buurman niet van op de hoogte dat het geven van alcohol ook aan niet moslims niet toegestaan is. mocht hij het wel weten en toch doen dan begaat hij zeker een zonde.

als hij jou blij wilt maken dan kan hij jou ook verrassen met een bord couscous of wat dan ook, in iedergeval iets halal :)

ik dat er maar weinig zijn die zó serieus met de regels bezig zijn hoor :)

Afrux
02-01-05, 19:13
Ik heb ook zo een buurman. Hij is vertegenwoordiger en krijgt minstens een stuk on 20 flessen wijn. Hij geeft ze ook allemaal weg.


Ik hereinner me heel vaag een hadith, van mijn middelbare school tijd in Marokko, waarin 10 zaken rond alcohol vervloekt worden.

Kopen, verkopen, dragen, komen in plaatsen waar het gedronken wordt, vwaar het verkocht wordt, etc, etc,

Dus strikt gezien was hij haram bezig toen hij dat aannam. En helemaal toen hij het weg gaf. Volgens de islam hebben de engltjes op zijn recvhter arm en linker arm (in dit geval; linker arm omdat het een slechte zaak is). Een paar zonden toegevoegd aan zijn logboek. Hi moet nu weer's wat goed gaan doen om de balans tussen de zonden en goede daden te herstellen, of hij heeft zo veel goede dingen in het verleden gedaan dat de balans wel positief blijft.


En we weten allemaal haram is haram. je kunt niet zeggen, vanuit islamitisch oogpunt dat het ene hram is en het ander niet. Het is niet of en of. het is duidelijk.

Persoonlijk vind ik dit soort verhaaltjes over engeltjes of het verbieden van het geven van een fles wijn, waarmee je menige blij kunt maken onzin. Het is oppervlakig islam.

mark61
02-01-05, 22:13
Geplaatst door Pytaghoras
Dan had hij jou couscous aangeboden in plaats van een flesje wijn. Als je dronken wordt van dat flesje wijn en later een kater krijgt, begin je jouw buurman uit te schelden.

Of erger nog, straks wil ie m gaan zoenen.

AdamX
03-01-05, 01:35
Geplaatst door Julien
ik dat er maar weinig zijn die zó serieus met de regels bezig zijn hoor :)

godsdien si geen spel schat, zodra je een regel weet hoor je eraan te houden, maar helaas houd ik mezelf niet aan alle regels, maar doe wel mn best :) wat betreft alcohol en tabak daar ben ik duidelijk in, ik drink en rook zelf niet en zou ze dus ook nooit kado geven.

Dutchguy
03-01-05, 01:56
Geplaatst door Marsipulami
Vandaag heb ik een fles wijn gekregen van een moslimbuur. Hij had die gekregen op zijn werk voor nieuwjaar. Maar omdat hij volgens zijn geloof geen wijn mag drinken bracht hij ze maar naar mij, vertelde hij. :p

Hetzelfde deed mijn turkse buurman vorig jaar ook bij mij maar dan met speciaal bier. Ik vond het wel aardig van hem.

Julien
03-01-05, 13:31
Geplaatst door AdamX
godsdien si geen spel schat, zodra je een regel weet hoor je eraan te houden, maar helaas houd ik mezelf niet aan alle regels, maar doe wel mn best :) wat betreft alcohol en tabak daar ben ik duidelijk in, ik drink en rook zelf niet en zou ze dus ook nooit kado geven.

ik geloof niet dat God zich hier echt druk om zal maken. God kijkt naar ons hart, niet naar al die regeltjes. Niemand is heilig.