PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergeet niet je paspoort mee te nemen vanaf vandaag!



Julien
02-01-05, 17:24
Eerste boetes door identificatieplicht
De eerste twee boetes als gevolg van de nieuwe identificatieplicht zijn al uitgedeeld. In Groningen kregen twee fietsers die zich zaterdag niet konden identificeren een boete van vijftig euro per persoon. Door de nieuwe identificatieplicht, die op 1 januari inging, moet iedereen van boven de 14 jaar een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen.

Agenten mogen niet zomaar lukraak mensen gaan vragen om zich te identificeren. In dit geval werden de twee fietsers echter aangehouden voor het fietsen zonder licht, waar ze ook een boete voor moesten betalen. Toen het duidelijk werd dat de fietsers zich niet konden legitimeren, hebben de agenten de officier van justitie gebeld om in overleg tot de boete te komen.

De boete voor het niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs kan in principe oplopen tot 2250 euro. In de praktijk is de boete meestal echter 50 euro boete, of 25 euro voor kinderen tussen de 14 en 16 jaar. Onder een geldig legitimatiebewijs vallen paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingenpapieren

---

echt belachelijke maatregel!

Pytaghoras
02-01-05, 17:35
Ja, ze proberen daarme de terroristen aan te houden. Ik snap er geen bal van waarom ze dat verplicht stellen. Zeker om meer geld te verdienen.

Julien
03-01-05, 01:24
Geplaatst door Pytaghoras
Ja, ze proberen daarme de terroristen aan te houden. Ik snap er geen bal van waarom ze dat verplicht stellen. Zeker om meer geld te verdienen.

ja die politie moet weer een boetequotum halen :moe: dus pakken ze maar 16jarige fietsertjes. de mietjes!

en waarom heb ik zo'n gevoel dat voornamelijk de allochtone (niet-blanke) burgers van dit land de dupe gaan worden van deze maatregel?

~Panthera~
03-01-05, 08:55
Geplaatst door Julien
en waarom heb ik zo'n gevoel dat voornamelijk de allochtone (niet-blanke) burgers van dit land de dupe gaan worden van deze maatregel?
----------

Omdat je weet dat dat ook zo is ? :moe:

Bofko
03-01-05, 10:38
Ik heb een kopie gemaakt van mijn paspoortgegevens, en die in mijn portemonnee gedaan. Een beetje goedwillende controleur zal dat toch wel acceptabel vinden, niet ?

NIS
03-01-05, 15:04
De burger heeft ook het recht om naar de ID van een agent te vragen. Dus wanneer je om een identiteitsbewijs wordt gevraagd, moet je de agent ook zijn ID vragen. Lekker terug pesten.. Veel kennen dit wetsartikel niet.. :D :duim:

Oramus
03-01-05, 15:12
Geplaatst door Julien
en waarom heb ik zo'n gevoel dat voornamelijk de allochtone (niet-blanke) burgers van dit land de dupe gaan worden van deze maatregel?
Omdat je last hebt van vooroordelen?

Julien
03-01-05, 15:56
Geplaatst door Oramus
Omdat je last hebt van vooroordelen?

nee eerder last van slechte ervaringen

Oramus
03-01-05, 15:59
Geplaatst door Julien
nee eerder last van slechte ervaringen
Ben jij dan een niet-blanke?

Julien
03-01-05, 16:09
Geplaatst door Oramus
Ben jij dan een niet-blanke?

tja wat is blank. ik ben niet wit, nee.

maar ik had het niet over mezelf alleen. het is me 1 keer gebeurd dat ik door de politie werd aangehouden omdat ik voldeed aan het signalement van een overvaller. toen ik vroeg wat dat signalement was, zei hij "ja, gewoon jouw uiterlijk; zwart haar en getint" nou toen werd ik goed boos. ik had ook geen paspoort bij me, toen kwam ik er nog mee weg, nu zou dat niet meer gaan.

maar van andere mensen, zoals familie (in Frankrijk) hoor ik veel meer van dat soort verhalen. In Frankrijk heb je ook legitimatieplicht, dus ik weet waar ik over praat.

ZbaqZbaq
04-01-05, 00:52
Geplaatst door NIS
De burger heeft ook het recht om naar de ID van een agent te vragen. Dus wanneer je om een identiteitsbewijs wordt gevraagd, moet je de agent ook zijn ID vragen. Lekker terug pesten.. Veel kennen dit wetsartikel niet.. :D :duim:

over welk artikel heb je het ? zou je het kunnen plaatsen ?

Orakel
04-01-05, 01:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
over welk artikel heb je het ? zou je het kunnen plaatsen ?

geen wet, maar wel:

'Agent ook naar papieren vragen'


Door Vincent Rijpkema


DEN HAAG, 3 JAN. Mensen die zich van de politie moeten legitimeren, moeten voortaan de agent in kwestie eveneens vragen om zijn papieren. Dat vinden de organisatoren van de campagne 'Gelijk oversteken!'.


Bij dit artikel
• HOOFDARTIKEL - Identificatie dubieus



Zaterdag werd in Nederland de identificatieplicht van kracht, waarbij burgers vanaf 14 jaar worden geacht een geldig legitimatiebewijs bij zich te dragen. Als iemand zich niet kan legitimeren, riskeert hij een boete van 50 euro. Jongeren tot zestien jaar betalen 25 euro. De afgelopen dagen heeft de politie al op verschillende plaatsen in het land burgers beboet voor het niet dragen van een geldig identiteitsbewijs. Vanochtend was nog niet duidelijk hoeveel bekeuringen hiervoor zijn uitgedeeld.

Het openbaar ministerie hoopt met de wet fraude en criminaliteit tegen te gaan. Volgens het OM komt het te vaak voor dat mensen die worden bekeurd valse namen opgeven. 'Gelijk oversteken!' vreest dat de identificatieplicht willekeurig wordt toegepast. ,,Mensen met een kleurtje kunnen om de haverklap staande gehouden worden, met als smoes dat de politie wil controleren of ze niet tot de 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers van minister Verdonk behoren. De namen van vreedzame demonstranten kunnen op lange lijsten belanden'', aldus de organisatoren.

'Gelijk oversteken!', gesteund door onder anderen de mensenrechtenorganisatie Privacy International en SP-leider Jan Marijnissen, hoopt met de actie zoveel rompslomp te ontketenen voor de betreffende opsporingsambtenaren dat ,,de lol er snel vanaf is'' om mensen willekeurig om hun identiteitsbewijs te vragen.

Volgens de nieuwe wet moeten politieambtenaren in uniform zich desgevraagd legitimeren. Agenten in burger moeten sowieso hun identiteit bekend maken.




nrc, 3 januari 2005

Orakel
04-01-05, 01:08
Zijn politiemensen echt verplicht zich te legitimeren?

"Op grond van artikel 2 van de Ambtsinstructie […] is de politieambtenaar die in burgerkleding optreedt, gehouden zich ongevraagd te legitimeren en de politieambtenaar in uniform legitimeert zich op verzoek daartoe."
Uit: Memorie van toelichting bij de nieuwe wet (PDF, 72kb)
(http://www.identificatieplicht.nl/memorie29218)

edit: zie ook http://gelijkoversteken.org/meer.html

La Nobele
04-01-05, 01:11
Geplaatst door Julien

echt belachelijke maatregel!

Hoezo belachelijk? In Frankrijk lopen Les Flics al sinds decennia rond om iedereen te controleren op zijn ID. En wie geen ID heeft, is exit.

Al Sawt
04-01-05, 01:14
Geplaatst door Bofko
Ik heb een kopie gemaakt van mijn paspoortgegevens, en die in mijn portemonnee gedaan. Een beetje goedwillende controleur zal dat toch wel acceptabel vinden, niet ? Ik heb mijn paspoortgegevens gescand en opgeslagen in mijn USBstick die als een sleutelhanger dient.
Hopelijk heeft de politie draagbare comps. met USB ingang.

ZbaqZbaq
04-01-05, 01:20
Geplaatst door La Nobele
Hoezo belachelijk? In Frankrijk lopen Les Flics al sinds decennia rond om iedereen te controleren op zijn ID. En wie geen ID heeft, is exit.

ja ze controleren daar iedereen... alleen arabieren wat vaker dan anderen. in frankrijk word je daarbij ook makkelijk zonder aanleiding met de handen tegen de muur gezet in een overvolle straat zodat iedereen eens even kan zien hoe je gefouilleerd wordt.

La Nobele
04-01-05, 01:21
.

La Nobele
04-01-05, 01:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
ja ze controleren daar iedereen... alleen arabieren wat vaker dan anderen..

Wees dan maar blij dat je een berber bent.

Bofko
04-01-05, 11:29
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb mijn paspoortgegevens gescand en opgeslagen in mijn USBstick die als een sleutelhanger dient.
Hopelijk heeft de politie draagbare comps. met USB ingang.

:D

Julien
04-01-05, 21:28
Geplaatst door ZbaqZbaq
ja ze controleren daar iedereen... alleen arabieren wat vaker dan anderen. in frankrijk word je daarbij ook makkelijk zonder aanleiding met de handen tegen de muur gezet in een overvolle straat zodat iedereen eens even kan zien hoe je gefouilleerd wordt.

Franse politie heeft ook meer ballen dan de Nederlandse politie. Ik keur het natuurlijk niet goed dat Franse politie willekeurig allochtonen om legitimatie vraagt. Daarom ben ik ook tegen deze wet.

Maar goed, het vingertje naar Frankrijk kun je ook naar de meeste landen wijzen. De Spaans/ Italiaanse/ Marokkaanse politie is minstens net zo erg.

Julien
04-01-05, 21:28
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb mijn paspoortgegevens gescand en opgeslagen in mijn USBstick die als een sleutelhanger dient.
Hopelijk heeft de politie draagbare comps. met USB ingang.

:hihi:

p.s. heb je mijn pb nog gehad?

Marsipulami
04-01-05, 23:14
In België is identificatieplicht al altijd geweest. Ik heb echter nog nooit van iemand gehoord die een boete kreeg omdat ie zijn paspoort niet bij had. Dat is mezelf al ontzettend vaak overkomen (eigenlijk heb ik dat nooit bij) ook als de politie er om vroeg.

Maar het zijn vooral banken, verkopers, enz. enz. die naar je paspoort vragen als je dingen wil regelen.

Al Sawt
04-01-05, 23:39
Geplaatst door Julien
:hihi:

p.s. heb je mijn pb nog gehad? Bedankt! Was me niet van bewust!