PDA

Bekijk Volledige Versie : "Dodelijkste conflict ter wereld krijgt minste aandacht"



Marsipulami
03-01-05, 08:46
"Dodelijkste conflict ter wereld krijgt minste aandacht"

In Congo sterven dagelijks 1000 mensen door oorlogstoestand

Geplaatst op 2/1 '05 om 23:53u
Door Theo Borgermans


KINSHASA (RKnieuws.net) - In Congo sterven dagelijks 1000 mensen als gevolg van de oorlogstoestand die daar al sinds 1998 aansleept. In totaal heeft het conflict al aan 3,8 miljoen mensen het leven gekost. Dat zegt het International Rescue Committee in een nieuwe studie, zo meldt de vastenactie Broederlijk Delen.

Congo onderging in augustus 1998 een invasie van troepen uit Rwanda, Uganda en later ook Burundi. De "blitz" verdeelde het land nadien in twee. De Congolese regering in Kinshasa kreeg via de landenorganisatie SADC militaire steun uit Angola, Namibië en Zimbabwe.

De oorlog stopte officieel in juli 2003, toen er een overgangsregering aantrad. Daarin zitten ook rebellenorganisaties die voordien met de bezetters hadden gecollaboreerd.

Volgens het IRC heeft dat conflict tot nu toe aan 3,8 miljoen mensen het leven gekost. "Het is alsof de wereld in zes jaar tijd de integrale bevolking van Ierland of Los Angeles heeft verloren. Hoeveel onschuldige Congolezen moeten er nog sterven alvorens de wereld aan Congo aandacht begint te besteden", zegt het IRC.

Elke maand vallen er volgens de organisatie nog eens 31.000 doden. Het conflict is immers al verscheidene keren opnieuw opgelaaid, met militaire campagnes van Rwandese troepen of hun Congolese handlangers. Rwandese troepen zijn enkele weken geleden opnieuw het Oosten van Congo binnengevallen. "Congo is veruit de dodelijkste crisis ter wereld", zegt het IRC, "maar jaar na jaar graaft het conflict zich dieper in, terwijl de internationale gemeenschap niets daadwerkelijks onderneemt". (tb)

Al Sawt
03-01-05, 13:00
Men houdt zich bezig met Soedan. Om moslims de oren mee te slaan en daarmee criticasters van Israel als anti-semieten af te schilderen.
Voorts heeft Soedan olievelden die door Chinese bedrijven worden geexploiteerd. En dat gaat regelrecht tegen Amerikaanse belangen.

Max Stirner
03-01-05, 13:10
Geplaatst door Marsipulami
"Dodelijkste conflict ter wereld krijgt minste aandacht"

In Congo sterven dagelijks 1000 mensen door oorlogstoestand

Geplaatst op 2/1 '05 om 23:53u
Door Theo Borgermans


KINSHASA (RKnieuws.net) - In Congo sterven dagelijks 1000 mensen als gevolg van de oorlogstoestand die daar al sinds 1998 aansleept. In totaal heeft het conflict al aan 3,8 miljoen mensen het leven gekost. Dat zegt het International Rescue Committee in een nieuwe studie, zo meldt de vastenactie Broederlijk Delen.

Congo onderging in augustus 1998 een invasie van troepen uit Rwanda, Uganda en later ook Burundi. De "blitz" verdeelde het land nadien in twee. De Congolese regering in Kinshasa kreeg via de landenorganisatie SADC militaire steun uit Angola, Namibië en Zimbabwe.

De oorlog stopte officieel in juli 2003, toen er een overgangsregering aantrad. Daarin zitten ook rebellenorganisaties die voordien met de bezetters hadden gecollaboreerd.

Volgens het IRC heeft dat conflict tot nu toe aan 3,8 miljoen mensen het leven gekost. "Het is alsof de wereld in zes jaar tijd de integrale bevolking van Ierland of Los Angeles heeft verloren. Hoeveel onschuldige Congolezen moeten er nog sterven alvorens de wereld aan Congo aandacht begint te besteden", zegt het IRC.

Elke maand vallen er volgens de organisatie nog eens 31.000 doden. Het conflict is immers al verscheidene keren opnieuw opgelaaid, met militaire campagnes van Rwandese troepen of hun Congolese handlangers. Rwandese troepen zijn enkele weken geleden opnieuw het Oosten van Congo binnengevallen. "Congo is veruit de dodelijkste crisis ter wereld", zegt het IRC, "maar jaar na jaar graaft het conflict zich dieper in, terwijl de internationale gemeenschap niets daadwerkelijks onderneemt". (tb)


Het zou natuurlijk al te makkelijk zijn om nu een beetje te gaan Belgen-bashen.........Doe ik dus ook niet.... :D

Als Lumumba niet was vermoord, zou de geschiedenis van Congo waarschijnlijk echter veel vreedzamer zijn verlopen.

Dutchguy
03-01-05, 13:14
Geplaatst door Al Sawt
Men houdt zich bezig met Soedan. Om moslims de oren mee te slaan en daarmee criticasters van Israel als anti-semieten af te schilderen.
Voorts heeft Soedan olievelden die door Chinese bedrijven worden geexploiteerd. En dat gaat regelrecht tegen Amerikaanse belangen.

De paranoia slaat toe.

Julien
03-01-05, 13:18
In het begin was er ook nauwelijks aandacht voor de genocide in Soudan. Laten we hopen dat de wereld nu dus anders reageert, en gelijk tot actie overgaat.

Al Sawt
03-01-05, 15:23
Geplaatst door Julien
In het begin was er ook nauwelijks aandacht voor de genocide in Soudan. Laten we hopen dat de wereld nu dus anders reageert, en gelijk tot actie overgaat. Zolang Congo geen delfstoffen bezit met strategische waarde is het een verloren zaak.

Julien
03-01-05, 15:40
Geplaatst door Al Sawt
Zolang Congo geen delfstoffen bezit met strategische waarde is het een verloren zaak.

hm daar zit wel wat in.. maar Congo bezit toch best wel wat delfstoffen zoals diamanten en goud?

ZbaqZbaq
03-01-05, 16:52
Geplaatst door Julien
hm daar zit wel wat in.. maar Congo bezit toch best wel wat delfstoffen zoals diamanten en goud?

niet te vergeten coltan

Rabi'ah.
03-01-05, 17:17
Geplaatst door ZbaqZbaq
niet te vergeten coltan

Wat is coltan?

Wide-O
03-01-05, 17:39
Congo geen delfstoffen ? Jezus, we zijn hier wel aan de heidenen overgeleverd vanavond </Neerlands Hoop> De Société Generale would disagree... nou ja, Union Minière dan...

België bashen zou perfect verantwoord zijn. Beetje puinhoop achter gelaten daar.

Aan de andere kant... dat tribale, dat hebben ze dan ook weer niet van Zoerle-Parwijs of Erps-Kwerps.

Mars, lees jij wel eens de Knack ? Ik zou zeggen dat in den Belgique Congo allerminst "vergeten" wordt, of het nu Louis Michel of Gare Geklutst is die minister van BZ is.

Het gaat trouwens verder dan Congo toch ? De hele regio staat in brand. Dat kolonialisme ging niet helemaal goed geloof ik :nerd: Ook niet de neo-koloniale duwtjes van Frankrijk, USA, etc.

Zeepaardje
03-01-05, 18:51
Geplaatst door Al Sawt
Zolang Congo geen delfstoffen bezit met strategische waarde is het een verloren zaak.

Grondstoffen en gewassen
Congo is een van de rijkste landen van Afrika als het om natuurlijke hulpbronnen gaat. De belangrijkste grondstoffen zijn koper, kobalt en industriële diamant. Andere delfstoffen zijn o.a. tin, zink, mangaan, zilver, goud, steenkool, uranium, cadmium, bauxiet en ijzererts. Congo verkoopt ook nog stroom. Veertig procent van alle stroom in Afrika komt van waterkrachtcentrales in Congo. Daarnaast beschikt het land over zeer grote houtvoorraden.

http://www.klap.net/vogelvlucht/congo/congo.html

Ik persoonlijk denk dat het feit dat Congo juist wél zo rijk is aan delfstoffen/natuurlijke hulpbronnen, nou nét de reden is van al het geweld.

Maar laten we wel de zaken in het juiste perspectief zien....de regio zélf is in eerste instantie verantwoordelijk. De rest van de wereld valt te verwijten dat zij niet ingrijpt. Dat dat verschrikkelijk is, is duidelijk en geen punt van discussie. Maar dat maakt Amerika, "het westen" of wie dan ook elders in de wereld nog geen hoofdverantwoordelijke!

Al Sawt
03-01-05, 19:40
Onwetendheid slaat wederom, toe!

Als jullie goed lezen, dan zeg ik het volgende:
Zolang Congo geen delfstoffen bezit met strategische waarde is het een verloren zaak. Met nadruk op de term; strategisch!

Goud, Coltan en diamanten zijn met alle respect geen strategische grondstoffen! Aardolie en aardgas zijn strategisch, aangezien ze onmisbaar zijn voor economische ontwikkelingen van geindustrialiseerde landen en daarmee een strategische waarde in nemen.

Ontginningen van goud, coltan en diamanten is makkelijker en goedkoper dan strategische delfstoffen als aardolie en aardgas. Ook heb je geen omvangrijke infrastrucuur voor nodig als pijpleidingen en raffinaderijen.

Al Sawt
03-01-05, 19:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is coltan? Goedje die gebruikt wordt voor vervaardigen van mobiele telefoons.

Sinds de vraag naar Coltan steegde, werdt de oorlog in Congo heftiger en vooral omvangrijker. Een publieke geheim: Martinair wordt in een VN rapport er van beschuldigd; zich schuldig te maken aan transporteren van geroofde coltan uit Congo.

Daarmee is een Nederlandse bedrijf indirect schuldig aan een barbaarse oorlog.

Al Sawt
03-01-05, 19:49
Zeepaardje, Wide-O en rest,

Dat Congo gezegend is met kostbare delfstoffen, is een feit en daarvoor heb ik geen informatie van derde nodig.

Lees mijn bovenstaande reacties, maar!

Wide-O
03-01-05, 21:57
Had ik gelezen, en was het er niet mee eens.

Ga jij weer zeggen "lees het nog eens" etc...

Schiet niet op.

En ik ben geen "derde", 'kay ?

Orakel
03-01-05, 22:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is coltan?

metaal-legering die erg goede geleidende eigenschappen heeft en veel gebruikt wordt in mobieltjes. De handel daarin is sterk aan voorwaarden onderhevig en daar wordt door multinationals aardig de hand mee gelicht.
De verkopers gebruiken de opbrengsten, net als bij bloeddiamanten uit Afrika, om wapens mee te kopen en vervolgens anderen uit te moorden.
Het chemieconcern Bayer (die van de aspirine en ook fout was in WWII) staat er om bekend hier illegaal in te handelen.

Al Sawt
04-01-05, 00:01
Geplaatst door Wide-O
Had ik gelezen, en was het er niet mee eens.

Ga jij weer zeggen "lees het nog eens" etc...

Schiet niet op.

En ik ben geen "derde", 'kay ? Beste Zuiderbuur,

Ben je niet met me eens, dat aardolie duizendmaal belangrijker is voor wereldeconomie dan diamanten?

Een aanslag op diamantenmijn heeft veel minder verstrekkende gevolgen voor de wereldeconomie, dan een gelijksoortige aanslag op een olieterminaal.

La Nobele
04-01-05, 00:30
Geplaatst door Al Sawt
Beste Zuiderbuur,

Ben je niet met me eens, dat aardolie duizendmaal belangrijker is voor wereldeconomie dan diamanten?


Ja-ha vriend. Dus dat daarmee de islam ook veel belangrijker is geworden?

Al Sawt
04-01-05, 01:47
Geplaatst door La Nobele
Ja-ha vriend. Dus dat daarmee de islam ook veel belangrijker is geworden? Voor het eerst heb je een punt, nobelintje. Misschien zou de situatie in delen van Arabische wereld veel florisanter geweest zijn als er geen olie was.

Wide-O
04-01-05, 04:53
Geplaatst door Al Sawt
Beste Zuiderbuur,

Ben je niet met me eens, dat aardolie duizendmaal belangrijker is voor wereldeconomie dan diamanten?

Een aanslag op diamantenmijn heeft veel minder verstrekkende gevolgen voor de wereldeconomie, dan een gelijksoortige aanslag op een olieterminaal.

Beste Noorderbuur ;)

Jawel hoor, helemaal mee eens, en vandaag meer dan ooit gezien de economische boom in China.

Maar ik had het er meer over dat de belangen van die grondstoffen in Congo ook weer niet onderschat mogen worden. De rol van België is uitgespeeld daar denk ik, maar er zijn best een aantal landen die er nog hun klauwen op willen leggen - inclusief de buurlanden.

Verder is de situatie er bijzonder ingewikkeld, bestaat de "staat" eigenlijk niet meer, is niet meer bij te houden wie er tegen wie vecht, en lijkt er niet eens een ideologie achter te zitten. Te moeilijk dus voor de media, en buiten wat docu's over kindsoldaten of de slapstick van de in België opgeleide legerofficieren zal er niet zo veel over bericht worden.

Tbisla
04-01-05, 10:16
Het schijnt dat de Marokkaanse koninkshuis ook aardig wat belangen daar heeft in de vor van de ONA.
El Sawt weet jij daar iets van?