PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwjaar op het werk: svp niet zoenen



echnaton
03-01-05, 09:58
Chef moet ongevraagde kussen thuishouden

Nieuwjaar op het werk: svp niet zoenen
Door Miranda Megens

Vandaag wordt een dag vol dilemma's. We moeten elkaar gelukkig nieuwjaar wensen op het werk. Wie zoen je wel en wie zoen je niet?

In de nieuwjaarsnacht val je joviaal vreemden om de nek, maar op de vroege maandagochtend je collega's de hand schudden gaat minder soepel. Om maar te zwijgen over iedereen die daarbij zo nodig wil zoenen.

Daarom moeten bedrijven hun werknemers duidelijk maken dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen elkaar zoent, vindt Dolph Kohnstamm, oud-hoogleraar psychologie en oprichter van de website Zoenbutton.nl. ,,Er wordt vaak lacherig over gedaan, maar veel mensen, vooral vrouwen, zijn er niet van gediend.''

Op de website van Kohnstamm zijn buttons te bestellen en affiches te downloaden om misverstanden over zoengedrag te voorkomen. Ik zoen je 1x, Ik zoen je 2x, Ik zoen je niet, Ik geef je een hand, melden de buttons. Een affiche meldt bijvoorbeeld 'Bij komen en gaan geef ik je het liefst een hand (die voor mij meer betekent dan gedachteloos drie keer zoenen)'.

Kohnstamm ergert zich aan het kuddegedrag rondom het zoenen. ,,Op het werk zijn regelmatig conflicten of je hebt een hekel aan iemand, dat is heel gewoon. En dan word je met nieuwjaar toch geacht iemand te zoenen, dat is natuurlijk hypocriet.''

Kohnstamm signaleert hier 'een probleempje' op de werkvloer. ,,Het is niets vergeleken met het wereldleed, maar mensen mogen zich hier wel bewuster van worden.''

De ergste dag van het jaar om te werken is vandaag: de eerste dag na nieuwjaar, ook nog een maandag. Buiten is het koud en donker en eigenlijk wil je in bed blijven liggen. Maar de oud-en-nieuw-kater was gisteren al voorbij en vandaag mag of moet je opgewekt collega's en bazen zoenen en gelukkig nieuwjaar wensen.

De nieuwjaarswensen- en zoenen op het werk zijn een ingewikkeld probleem. Eerst de zoenen. Vroeger zoende je uitsluitend je familie, later ook vrienden. Daar kwamen collega's en tegenwoordig soms zelfs goede zakenrelaties bij. Familie en vrienden zoenen is 'eigen'. Maar kus je collega's wel of niet? En wat doe je met je baas? Vandaag is een dag vol dilemma's:

• ik wil deze collega niet zoenen/door hem gezoend worden

• ik wil niet álle collega's zoenen

• ik wil niet zoenen op de vroege ochtend

• mijn baas wil zoenen, ik niet.

Wil je helemaal niemand zoenen en onttrek je je daarmee aan het gebruik op je afdeling, dan zijn er collega's die vinden dat je flauw doet. Zoen je de ene collega wel en de andere niet, dan worden je persoonlijke voorkeuren duidelijk. Zoen je iedereen, dan wordt al het gesmak onpersoonlijk. Chefs, bazen en managers kunnen zoenen bij de nieuwjaarswens beter uit zichzelf achterwege laten, dat voorkomt vervelende en hypocriete situaties.

Het advies: zoen alleen diegene die je wilt zoenen. Collega's die vragen, worden overgeslagen. Wil je niet zoenen: steek je hand uit met de onderarm stijf tegen je aangedrukt zodat niemand zich naar je toe kan trekken. Kijk iemand recht aan en blijf duidelijk op afstand staan.

Dan de wensen zelf. Neutraal - en saai, maar niet erg in dit geval - is: 'de beste wensen'. 'Gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid' klinkt wat beter. Bij bevriende collega's komt vanzelf wel iets spontaans boven. Bij vervelende collega's is de neutrale variant het beste.

Het grootste probleem is de vroege morgen. Eigenlijk heb je wel wat anders aan je hoofd dan het nieuwjaars-gekwetter, de zoenen en andermans ochtendadem. Kom daarom eerst rustig binnen, trek je jas uit en neem wat te drinken.

Kijk welke collega's jou de beste wensen komen overbrengen. Zet dan je verstand op nul en stap uit eigen initiatief op andere collega's af. Iemand overslaan voorkomt later op de dag gênante situaties.

Alternatieven zijn: stil in een hoekje blijven zitten en hopen dat niemand je ziet, tot half januari op vakantie gaan, de afdeling rondzwaaien en 'gelukkig nieuwjaar' roepen.

Enthousiastelingen die op iedereen afstormen zijn deze ochtend niet gewenst. Hardnekkige zoeners die je met uitgestrekte armen beetpakken (de schouderpakkers) moeten deze rubriek nog maar eens goed lezen

Algemeen Dagblad

Bofko
03-01-05, 10:44
Sinds het (te) uitbundige zoen- en knuffelgedrag van Erica Terpstra bij sportevenementen is dit soort gedrag toch een nationaal issue geworden.
Gelukkig wordt dit verborgen leed nu bespreekbaar gemaakt.

Aquarel
03-01-05, 11:00
Hortensia's mogelijk voor drugsgebruik

Uitgegeven: 3 januari 2005 10:31
Laatst gewijzigd: 3 januari 2005 10:38

AMSTERDAM - Noord-Nederland kampt sinds enige tijd met hortensiastropers. Op verschillende plaatsen in de provincies Drenthe en Friesland zijn hortensia's illegaal gesnoeid. Het is nog niet bekend waarom juist de hortensia gesnoeid wordt.

Mogelijk worden de planten gedroogd en als tripmiddel gebruikt. Volgens Harald Wychgel van het Trimbosinstituut kan een bepaalde soort hortensia gebruikt worden als drug. "Er zijn bepaalde soorten psychoactieve planten, waaronder hortensia's, die als tripmiddel gebruikt kunnen worden", zegt Wychgel.


Het zou gaan om een soort uit China en Japan. Het effect zou vergelijkbaar zijn met dat van marihuana.

Wychgel acht het echter onwaarschijnlijk dat de hortensia's worden gesnoeid voor drugsconsumptie. "Er zijn zoveel plantensoorten die psychoactief werken. Als je een supermarkt binnenloopt, kun je zo een blikje nootmuskaat kopen. Nootmuskaat kun je ook als tripmiddel gebruiken."

Julien
03-01-05, 14:16
nou ja zeg! een vrouw hoor je gewoon te zoenen als je haar gelukkig nieuwjaar wenst! Wat is dit voor stijf gedoe weer in Nederland?

dat mannen elkaar niet zoenen kan ik nog voorstellen, dat is meer iets van de Zuid-Europese landen, tenminste als je goed met elkaar bevriend bent.

Bofko
03-01-05, 14:21
Geplaatst door echnaton
Daarom moeten bedrijven hun werknemers duidelijk maken dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen elkaar zoent, vindt Dolph Kohnstamm, oud-hoogleraar psychologie en oprichter van de website Zoenbutton.nl. ,,Er wordt vaak lacherig over gedaan, maar veel mensen, vooral vrouwen, zijn er niet van gediend.''



Geplaatst door Julien
nou ja zeg! een vrouw hoor je gewoon te zoenen als je haar gelukkig nieuwjaar wenst! Wat is dit voor stijf gedoe weer in Nederland?


En als ze niet wil, gewoon een corrigerende tik (op de billen) geven.

Julien
03-01-05, 14:27
Geplaatst door Bofko
En als ze niet wil, gewoon een corrigerende tik (op de billen) geven.

kijk met jou valt te praten! ;)

"Wahaat wil je niet zoenen??? Zoenen zul je, kreng!!" :D

sienia
03-01-05, 14:35
Geplaatst door Julien
kijk met jou valt te praten! ;)

"Wahaat wil je niet zoenen??? Zoenen zul je, kreng!!" :D

Ja heerlijk al die mannen die hun kans grijpen om zich tegen je aan te drukken. :D

En dan is net dat lekker ding nog steeds met vakantie. :kwaad:

Tot wanneer mag je nog zoenen? Driekoningen?

Bofko
03-01-05, 14:37
Geplaatst door Julien
kijk met jou valt te praten! ;)

"Wahaat wil je niet zoenen??? Zoenen zul je, kreng!!" :D

*Melig*
Het lijkt me wel ludiek om in deze tijden van multiraciale spanningen om onwillige vrouwen met nieuwjaar een negerzoen te geven.
:melig2:

Julien
03-01-05, 16:02
Geplaatst door sienia
Ja heerlijk al die mannen die hun kans grijpen om zich tegen je aan te drukken. :D

En dan is net dat lekker ding nog steeds met vakantie. :kwaad:

Tot wanneer mag je nog zoenen? Driekoningen?

gewoon het hele jaar door zoenen :p :D nee serieus.. ik heb geen idee, daar zijn geen speciale regels voor, maar een vrouw een hand geven staat zo vreemd vind ik.

Spoetnik
03-01-05, 16:11
Die vrouwen zijn duidelijk niet voldoende geintegreerd in de Nederlandse maatschappij :jammer:

ps. Zou wel lachen zijn als iemand die Verdonk tegenkomt haar uitbundig zou omhelzen :hihi:

Spoetnik
03-01-05, 16:13
Geplaatst door Julien
gewoon het hele jaar door zoenen :p :D nee serieus.. ik heb geen idee, daar zijn geen speciale regels voor, maar een vrouw een hand geven staat zo vreemd vind ik.


Sja das Franse gewoontes he.. Toen ik daar 4 maanden zat moest ik in het begin echt wennen, elke keer als je een vrouw tegenkwam moest je zoenen (van die vrouwen dus!).

Orakel
03-01-05, 22:13
Geplaatst door Spoetnik
Sja das Franse gewoontes he.. Toen ik daar 4 maanden zat moest ik in het begin echt wennen, elke keer als je een vrouw tegenkwam moest je zoenen (van die vrouwen dus!).

En daar moest jij aan wennen? *pakt koffers* Welke provincie was dat?

nl-x
03-01-05, 22:18
Inderdaad. Gewoon de straat op en iedere leuke griet diep met de tong er in... Bij enig weerwoord haal je gewoon Verdronk aan... :ego:

Spoetnik
03-01-05, 22:22
Geplaatst door Orakel
En daar moest jij aan wennen? *pakt koffers* Welke provincie was dat?

Paris

Orakel
03-01-05, 22:43
Geplaatst door Spoetnik
Paris

Ahah, de stad van de l'amour, 5 euri voor een bakkie pleur en waar je ken verdwalen in galerie lafayette.
Vond jij de vrouwen er ook zo mager en geplamuurd uitzien?
Speaking of wich, khoef geen button. Heb me voorgenomen om plots in djelleba naar me werk te gaan en op die manier in ieder geval tot 3 koningen al die killerbreaths, lipgloss en mond- en klauwzeer te ontwijken. Ik wil alleen nog maar door éénhoevigen gezoend worden.

Julien
04-01-05, 21:39
Geplaatst door Orakel
Ahah, de stad van de l'amour, 5 euri voor een bakkie pleur en waar je ken verdwalen in galerie lafayette.
Vond jij de vrouwen er ook zo mager en geplamuurd uitzien?
Speaking of wich, khoef geen button. Heb me voorgenomen om plots in djelleba naar me werk te gaan en op die manier in ieder geval tot 3 koningen al die killerbreaths, lipgloss en mond- en klauwzeer te ontwijken. Ik wil alleen nog maar door éénhoevigen gezoend worden.

Paris heeft de mooiste vrouwen. Daar is vriend en vijand het over eens :) Ik liep daar laatst in een straat waar ECHT WAAR geen één lelijke vrouw te zien was :hihi: vooral de Marokkaanse vrouwen zijn beeldschoon in Parijs.

Trouwens, ze (de jonge Marokkaanse vrouwen) dragen daar op straat nauwelijks een hoofddoek. In tegenstelling tot in Nederland. Frappant.

taouanza
06-01-05, 16:03
Geplaatst door Julien
nou ja zeg! een vrouw hoor je gewoon te zoenen als je haar gelukkig nieuwjaar wenst! Wat is dit voor stijf gedoe weer in Nederland?

dat mannen elkaar niet zoenen kan ik nog voorstellen, dat is meer iets van de Zuid-Europese landen, tenminste als je goed met elkaar bevriend bent.

:verward:

Niet alle mannen zo lekker als jij.
Ahoewel dat ook een reden kan zijn om niet te zoenen.:vreemd:

Julien
06-01-05, 17:33
Geplaatst door taouanza
:verward:

Niet alle mannen zo lekker als jij.
Ahoewel dat ook een reden kan zijn om niet te zoenen.:vreemd:

:o you make me shy :p maareh jij bent toch niet zo'n eentje die zoenen al hetzelfde als sex vindt.. iets van 20% van de EO'ers schijnt dat te denken :D

taouanza
07-01-05, 12:12
Geplaatst door Julien
:o you make me shy :p maareh jij bent toch niet zo'n eentje die zoenen al hetzelfde als sex vindt.. iets van 20% van de EO'ers schijnt dat te denken :D

Nieuwsjaarzoen?:verward: