PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische theoloog Jacques Dupuis overleden



Marsipulami
03-01-05, 09:18
Belgische theoloog Jacques Dupuis overleden

Theoloog uit de praktijk

© ap
BRUSSEL - De Belgische theoloog en jezuïet Jacques Dupuis, jarenlang werkzaam in India, is midden vorige week overleden in Rome. Met een boek waarin hij zijn ervaringen met hindoes en andere gelovigen neerschreef, kreeg hij het zwaar aan de stok met het Vaticaan.



,,God kent mijn werk, Hij kent het zelfs beter dan ik het ken. Ik kan enkel hopen dat zijn evaluatie positiever zal uitvallen dan die van enkele leden van de curie en, helaas, ook van de Vaticaanse congregatie voor de Geloofsleer,'' vertelde Dupuis toen hij eind 2003 tachtig werd.

De jezuïet Dupuis, geboren in Charleroi, doceerde en missioneerde zowat heel zijn leven in India. Tussen 1948 en 1984 gaf hij les aan de theologische faculteit van Delhi. Hij leverde een belangrijke bijdrage tot de interreligieuze dialoog tussen hindoes en christenen aldaar.

Zijn open visie over de ontmoeting met andere godsdiensten - ,,36 jaar van theologisch onderzoek en onderwijs hebben me als enige waarheid geleerd dat er geen monopolie op de waarheid is" - deed wrevel ontstaan bij het Vaticaan. Dupuis beklemtoonde dat christenen niet alleen met het woord moeten getuigen, maar ook moeten bereid zijn om dat van anderen te beluisteren.

Ongewild werd de fijngemanierde Dupuis een van de meest controversiële katholieke theologen. De aanleiding vormde zijn boek Towards a Christian Theology of Religious Pluralism uit 1997. Na een notificatie van de congregatie van de Geloofsleer (onder leiding van kardinaal Joseph Ratzinger) moest Dupuis een precisering dulden bij zijn boek. Gelovigen die het lazen, werden aangemaand tot voorzichtigheid. Dupuis werd ook drie maanden geschorst als lesgever aan de prestigieuze Gregoriaanse Universiteit in Rome.

De jezuïet groeide uit tot een symbool voor het gebrek aan begrip van het doctrinaire Vaticaan voor theologen uit het leven van elke dag. Dupuis verzinnebeelde tevens de kloof tussen het oecumeense imago van paus Johannes Paulus II en de katholieke onverzettelijkheid van de Romeinse curie.

(bbr)


03/01/2005 (bbr)

©Copyright De Standaard

Wortel
03-01-05, 10:09
De Eeuwige koestere zijn ziel.

David
03-01-05, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
,,36 jaar van theologisch onderzoek en onderwijs hebben me als enige waarheid geleerd dat er geen monopolie op de waarheid is"


Mooi.

Bofko
03-01-05, 12:49
Geplaatst door David
Mooi.

:hihi: .
Jij was daar in kortere tijd achter, neem ik aan.
Dupuis' theologie-onderwijs en -studie is niet bepaald efficient te noemen.

David
03-01-05, 12:52
Geplaatst door Bofko
:hihi: .
Jij was daar in kortere tijd achter, neem ik aan.
Dupuis' theologie-onderwijs en -studie is niet bepaald efficient te noemen.


Ach, efficiënt of niet efficiënt, het resultaat is fraai. Toch? En iedereen die het Vaticaan kwaad krijgt, staat bij mij in een goed blaadje.

Marsipulami
03-01-05, 13:54
Jezuïet Jacques Dupuis was religieus pluralist

Hilversum (Trouw) 3 januari 2004 - In een ziekenhuis in Rome is 29 december de omstreden Belgische jezuïet Jacques Dupuis overleden aan de gevolgen van een beroerte. Hij werd 81 jaar oud. Jacques Dupuis s.j. was decennialang missionaris in India. Ook doceerde hij aan de universiteit van Delhi en aan de Gregoriana te Rome.

Geen waarheidsmonopolie
Terugblikkend op zijn leven zei Dupuis onlangs: "De enige waarheid die ik heb geleerd, is dat er geen monopolie op de waarheid bestaat." De emeritus hoogleraar dogmatische theologie kreeg het in zijn nadagen aan de stok met de Congregatie voor de Geloofsleer vanwege zijn opvattingen over religieus pluralisme. Na drie jaar onderzoek kwam hij in 2001 uiteindelijk weg met een waarschuwing. Dupuis aanvaardde de uitspraak; later zou hij verklaren dat hij zwaar geleden had in die jaren.

Gevaarlijk
Aanleiding voor het langdurige Vaticaanse onderzoek was Dupuis' boek Towards a Christian Theology of Religious Pluralism uit 1997. Daarin hield hij een hartstochtelijk pleidooi voor de interreligieuze dialoog. Contacten met andere godsdiensten, meende hij, vormen een grote verrijking voor het christendom. Zij waren volgens Dupuis evenzeer onderdeel van Gods plan met de mensheid. Het Vaticaan noemde bij monde van curiekardinaal Ratzinger deze opvattingen 'gevaarlijk' en 'niet vrij van dubbelzinnigheden'. De oorspronkelijke beschuldiging als zou Dupuis zich schuldig maken aan 'ernstige dwaling' werd ingetrokken. Ingewijden menen evenwel dat de publicatie van het Vaticaanse document Dominus Iesus in 2000 te maken had met deze affaire. Dat onderstreepte ondubbelzinnig de uniciteit van Jezus Christus en van diens Kerk.

Vernieuwen
In december 2003 bezocht de broze geleerde een symposium van de Nederlandse jezuïeten in Utrecht. Daar benadrukte Dupuis nogmaals dat andere religies 'een positieve rol' spelen in Gods plan met deze wereld. Het christendom, zei hij, kan zich door contacten met andere godsdiensten zelfs grondig 'vernieuwen'.