PDA

Bekijk Volledige Versie : Anonieme brieven aan God voortaan naar EO



echnaton
03-01-05, 09:27
Anonieme brieven aan God voortaan naar EO
van onze redactie binnenland

DEN HAAG - TPG Post levert anonieme brieven die aan God gericht zijn, voortaan af bij de afdeling Nazorg van de Evangelische Omroep. Fractievoorzitter André Rouvoet van de ChristenUnie heeft dat met het postbedrijf afgesproken .

De nazorgafdeling van de EO gaat bidden voor de afzender van de brief. Gewoonlijk stuurt TPG Post brieven aan God terug naar de afzender. Als de brieven anomiem zijn, is dat niet mogelijk.

De zaak kwam vorig jaar, op oudejaarsdag 2003, aan het rollen, vertelt Rouvoets woordvoerder Nico Schipper. Het Kamerlid zat die dag in een radioprogramma waarin luisteraars hem vragen konden stellen. Een van de vragen ging over de brieven aan God. De vraagsteller vond het vreemd dat TPG Post anonieme brieven aan God in de prullenbak gooit, terwijl soortgelijke bedrijven in andere landen zulke brieven doorsturen naar Israël. Daar stopt een joodse geestelijke ze in de Klaagmuur in Jeruzalem.

Na de uitzending nam TPG Post zelf contact op met de ChristenUnie. Afgelopen najaar vond er een gesprek plaats, waarin een aantal mogelijkheden werd geopperd, wat er met de brieven kon worden gedaan.

Aanvanklijk was het de bedoeling dat de brieven naar een oecumenisch platform zouden gaan. Maar TPG vond daar geen medewerking, ook niet bijvergelijkbare instanties.

De ChristenUnie heeft toen geopperd EO-nazorg in te schakelen. ,,We weten dat die afdeling goede kwaliteit heeft'', zegt Schipper. ,,Andere christelijke omroepen, KRO en NCRV, hebben bij mijn weten niet zo'n afdeling.''

Schipper is niet bang dat schrijvers afhaken als ze weten dat hun brief bij de EO terechtkomt. ,,Zo'n brief aan God is een echte wanhoopskreet. Anders schrijf je zoiets niet. Ik vind het mooi dat het nazorgteam voor zo'n anoniem persoon bidt. Op die manier komt de wanhoopskreet uiteindelijk toch bij God terecht. En dat was ook de bedoeling van de briefschrijver.''

TPG Post krijgt per jaar ongeveer twintig anonieme brieven aan God. Driekwart daarvan wordt verstuurd in de maand december.

Mocht uit de inhoud van een brief blijken dat het schrijven gericht is aan een ander dan de God van de Bijbel, dan stuurt de EO de brief door aan vertegenwoordigers van de desbetreffede godsdienst. Schipper: ,,Een brief aan Allah wordt doorgestuurd naar een moslimorganisatie.''

Nederlands Dagblad

freya
03-01-05, 10:02
Geplaatst door echnaton
,,Zo'n brief aan God is een echte wanhoopskreet. Anders schrijf je zoiets niet. Ik vind het mooi dat het nazorgteam voor zo'n anoniem persoon bidt. Op die manier komt de wanhoopskreet uiteindelijk toch bij God terecht. En dat was ook de bedoeling van de briefschrijver.''



:lol:

Alsof God(in) van die 'Echte Gristenen' nodig heeft om een wanhoopskreet op te vangen :maf2:

Dat is dus mijn allergrootste bezwaar tegen het christendom: het idee dat je niet zelf contact met God(in) zou kunnen maken, maar dat daar altijd iemand tussen moet zitten:moe:

Wortel
03-01-05, 10:15
het idee dat je niet zelf contact met God(in) zou kunnen maken, maar dat daar altijd iemand tussen moet zitten

Ik heb sterke vermoedens dat het gros van de christenen geen moeite zal hebben met het vinden van contact met God. Deze brievenschrijvers zoeken kennelijk een Adres, dat ze klaarblijkelijk niet uit zichzelf kunnen vinden.

freya
03-01-05, 10:31
Geplaatst door Wortel
Ik heb sterke vermoedens dat het gros van de christenen geen moeite zal hebben met het vinden van contact met God. Deze brievenschrijvers zoeken kennelijk een Adres, dat ze klaarblijkelijk niet uit zichzelf kunnen vinden.

Maar toen ze die brief recht uit het hart schreven, hadden ze dat Adres al lang gevonden! Ook al beseffen de schrijvers dat niet eens zelf, de EO hoeft zich daar echt niet verder mee te bemoeien.

Bofko
03-01-05, 10:41
Geplaatst door Wortel
Ik heb sterke vermoedens dat het gros van de christenen geen moeite zal hebben met het vinden van contact met God. Deze brievenschrijvers zoeken kennelijk een Adres, dat ze klaarblijkelijk niet uit zichzelf kunnen vinden.

De dichtsbijzijnde kerk (=huis van God) lijkt mij een voor de hand liggende optie.

freya
03-01-05, 10:44
Geplaatst door Wortel
Ik heb sterke vermoedens dat het gros van de christenen geen moeite zal hebben met het vinden van contact met God.

Dat hebben ze wel, want ze richten zich meestal op de vage figuur van Jesus. Weer een tussenpersoon dus.

Wortel
03-01-05, 10:59
Dat hebben ze wel, want ze richten zich meestal op de vage figuur van Jesus. Weer een tussenpersoon dus.

Deze tere dingen zijn zo divers als de diversiteit van mensen. Elk mens, als deze dimensie er voor dat mens is, heeft zijn of haar eigen geheim met God. De een zal het een tussenpersoon noemen en een ander de weg naar God, maar zelfs de directe omgang met God laat zich nooit of te nimmer in kaart brengen of narekenen. Als iemand zich aanmatigt dat hij dat laatste wel kan, dan kun je er vanuit gaan dat God allang verder is getrokken.

freya
03-01-05, 11:20
Geplaatst door Wortel
maar zelfs de directe omgang met God laat zich nooit of te nimmer in kaart brengen of narekenen. Als iemand zich aanmatigt dat hij dat laatste wel kan, dan kun je er vanuit gaan dat God allang verder is getrokken.

Zoals die types bij de EO bedoel je? :duivels:

:p

Julien
03-01-05, 13:08
Geplaatst door freya
Dat is dus mijn allergrootste bezwaar tegen het christendom: het idee dat je niet zelf contact met God(in) zou kunnen maken, maar dat daar altijd iemand tussen moet zitten:moe:

dat is onzin Freya. Christenen kunnen wel degelijk zelf in contact komen met God. Gewoon handen bij elkaar, ogen dicht, kruisje slaan en praten tot God. Misschien ben je in de war met Christelijke sektes.

Wortel
03-01-05, 14:07
Zoals die types bij de EO bedoel je?

"Die types" bij de EO zijn de eersten die ik die aanmatiging zou voorhouden.