PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Moslimfundamentalisten Atjeh weigeren christelijke noodhulp’



Marsipulami
03-01-05, 14:38
‘Moslimfundamentalisten Atjeh weigeren christelijke noodhulp’

Hilversum (Van onze redactie) 3 januari 2005 - De RK-Kerk in Noord-Sumatra werkt nauw samen met de Indonesische regering bij de hulp aan de noodlijdende bevolking van Atjeh. Dat zegt mgr. Anicetus Sinaga, coadjutor-aartsbisschop van Medan tegenover katholieknederland.nl. Volgens de hulpbisschop maken moslimfundamentalisten in Atjeh bezwaar tegen hulp uit het buitenland en van christelijke landgenoten. Sinaga: "Als wij mensen helpen, doen wij dat maar omwille van één ding: humaniteit en niet om zieltjes te winnen."

Stank
Het Sumatraanse aartsbisdom Medan heeft twee teams van hulpverleners naar het rampgebied in Atjeh gestuurd. Ook vangt de kerk de duizenden evacués op die in de Noord-Sumatraanse hoofdstad Medan zijn neergestreken. "Zij komen uit Banda Aceh. Die stad is een spookstad. De stank van de lijken is er niet te harden. Mensen willen er dan ook weg. Ze willen alles zo snel mogelijk vergeten en doorgaan met hun leven", aldus mgr. Sinaga.

Grote chaos
Het is nog steeds moeilijk om contact te krijgen met het rampgebied. Sinaga: "Het communicatienetwerk ligt zo goed als plat. Het is echt een enorme chaos. Gelukkig is er een luchtbrug tot stand gebracht, waardoor we hulpgoederen kunnen sturen".

Hulp weigeren
Het merendeel van de bevolking van Atjeh voelt zich gesteund door de regering in Jakarta en door buitenlandse hulporganisaties. "Maar de moslimfundamentalisten zijn kleingeestig. Zij waarschuwen hun mensen voor de noodhulp van Amerika, Europa en de Kerk. Die moet geweigerd worden, omdat het slechts een middel zou zijn om Aceh te kerstenen", aldus Sinaga.

Verrijzenis
Volgens de tweede man van het aartsbisdom Medan, dat werd gesticht door Nederlandse kapucijnen, is het christendom beter dan de islam in staat om de gruwel van de ramp een plaats te geven. "Mensen vragen: waar is God? Wij, christenen, hebben Christus. Onze Heer weet wat lijden is. Hij is door de dood heengegaan. Als wij sterven, wacht ons het eeuwig leven. Na het kruis komt de Verrijzenis."

David
03-01-05, 14:40
Geplaatst door Marsipulami
maken moslimfundamentalisten in Atjeh bezwaar tegen hulp uit het buitenland en van christelijke landgenoten


Dat zijn vast mannen die hun god boven het welzijn van hun vrouw en kinderen laten gaan. Petje af, het is mooi dat er nog mensen zijn die recht in de leer zijn!

Marsipulami
03-01-05, 14:44
Geplaatst door David
Dat zijn vast mannen die hun god boven het welzijn van hun vrouw en kinderen laten gaan. Petje af, het is mooi dat er nog mensen zijn die recht in de leer zijn!

:p Als jij ooit in de modder vastzit na een aardbeving of een vloedgolf in Nederland, dan sturen we een paar kardinalen van de congregatie van de geloofsleer uit het Vaticaan op je af, om je uit de modder te halen. :fpiraat:

Max Stirner
03-01-05, 14:47
Geplaatst door David
Dat zijn vast mannen die hun god boven het welzijn van hun vrouw en kinderen laten gaan. Petje af, het is mooi dat er nog mensen zijn die recht in de leer zijn!


Het zou nog mooier zijn als ze hun vrouwen en kinderen er buiten lieten en alleen zelf rechtlijnig crepeerden.

Ik vraag me trouwens af of Mars` bron helemaal objectief is.

Marsipulami
03-01-05, 14:49
Geplaatst door Max Stirner
Ik vraag me trouwens af of Mars` bron helemaal objectief is.

http://www.katholieknederland.nl/

Dat is de bron, gelukkig niet objectief.

David
03-01-05, 14:51
Geplaatst door Marsipulami
:p Als jij ooit in de modder vastzit na een aardbeving of een vloedgolf in Nederland, dan sturen we een paar kardinalen van de congregatie van de geloofsleer uit het Vaticaan op je af, om je uit de modder te halen. :fpiraat:


Graag.

Blade20
03-01-05, 14:54
De weigering van hulp is natuurlijk puur symbolisch bedoeld. Maar dat maakt deze beslissing niet minder dom.

Enkel omdat hun grote nemesis, welke alles heeft bereikt wat zijzelf niet hebben hun hulp aanbied worden ze geweigerd.
Geen rijk is groot geworden zonder de hulp van anderen.
Dus kunnen we hierop misschien uitmaken dat Atjeh nooit de start zal maken voor een groot Moslimrijk omdat ze te koppig zijn?

Die vraag laat ik open, alhoewel ik er zowiezo niet vanuit ga dat er ooit een groot rijk zal uit ontstaan.

Maargoed, het weigeren van die hulp zal rampzalige gevolgen krijgen mogelijkerwijs. Vervuilt water, rottende karkassen en een heet klimaat zijn ideaal voor ziekten zoals Cholera (al uitgebroken) en andere vreselijke ziekten. De bevolking zal erdoor lijden en het kan ook nog eens buiten hun eigen gebied verspreiden. Nog meer doden en gewonden zijn dan het gevolg, enkel door de trots (ookwel koppigheid genaamd) van een enkel volk.

nefertiti
03-01-05, 15:41
Geplaatst door David
Dat zijn vast mannen die hun god boven het welzijn van hun vrouw en kinderen laten gaan. Petje af, het is mooi dat er nog mensen zijn die recht in de leer zijn!

Ik neem dan maar aan dat Allah die honderdduizend lijken gaat opvissen en begraven?
Als je ze gewoon laat liggen rotten zijn ze uiteraard ook binnen een aantal weken verdwenen, inclusief de duizenden slachtoffers die dan nog zullen vallen dankzij de uitgebroken epidemieën.

Maar kom! Het uiterste vertrouwen in je godheid is gemakkelijk! Hoef ik zelfs geen bijdrage meer te leveren!

Julien
03-01-05, 15:52
Geplaatst door Marsipulami
http://www.katholieknederland.nl/

Dat is de bron, gelukkig niet objectief.

hoezo niet objectief?

dit verbaast me trouwens niet meer, hoe sneu ook. ik heb ook geen medelijden meer met het leed van deze mensen die goedbedoelde hulp weigeren.
wel heb ik medelijden met de mensen die door deze arrogantie worden getroffen; zoals kinderen.

Wide-O
03-01-05, 16:02
Mannen in jurken naar David toesturen voor een partijtje modderworstelen ? Hoop dat dat maar goed gaat ;)

Weet je, door al die berichten begin ik ook voor deze gebeurtenis weer eelt op mijn ziel te kweken.

Ziet er niet naar uit dat mensen in 2005 - van welk geloof ook - dichterbij elkaar komen, of zelfs maar hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden.

David
03-01-05, 16:17
Geplaatst door Wide-O
[B]Ziet er niet naar uit dat mensen in 2005 - van welk geloof ook - dichterbij elkaar komen, of zelfs maar hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden.


Tuurlijk wel. Geloof is hoofdzaak, de rest (zoals vrouw, man , kinderen, voedsel, veiligheid etc.) is bijzaak. Simpel zat.

Wide-O
03-01-05, 18:31
Ik heb gewoon de licht nog niet gezien David.

Hopelijk komt het... erm... nooit. Dan liever donker.

Wortel
03-01-05, 19:04
Deze mafkezerij doet me denken aan een gebeurtenis die in de Middeleeuwen plaats schijnt te hebben gevonden. Het verhaal is behoorlijk cynisch in de huidige context, maar dat vind ik deze idioterie ook.

Een joodse man, op bezoek in een kasteel, zakte op zaterdag (op sabbat, dus) door de vloer en trof het noodlot dat daaronder zich een gierkelder bevond. Hij weigerde zich echter te laten helpen omdat het sabbat was. De christelijke kasteelheer, geirriteerd door deze houding, meende dat als deze man zo principieel was, hij dat zelf ook maar moest zijn, dus op zondag stak hij geen vinger uit.
Maandag lag de onfortuinlijke man dood in de drek.

Zeepaardje
03-01-05, 19:41
Geplaatst door Wortel
Deze mafkezerij doet me denken aan een gebeurtenis die in de Middeleeuwen plaats schijnt te hebben gevonden. Het verhaal is behoorlijk cynisch in de huidige context, maar dat vind ik deze idioterie ook.

Een joodse man, op bezoek in een kasteel, zakte op zaterdag (op sabbat, dus) door de vloer en trof het noodlot dat daaronder zich een gierkelder bevond. Hij weigerde zich echter te laten helpen omdat het sabbat was. De christelijke kasteelheer, geirriteerd door deze houding, meende dat als deze man zo principieel was, hij dat zelf ook maar moest zijn, dus op zondag stak hij geen vinger uit.
Maandag lag de onfortuinlijke man dood in de drek.

Ik moet toegeven Wortel, ik heb zojuist voor het eerst om je priksel kunnen lachen. En da's positief bedoeld.

Ik vraag me alleen af of die man ooit nog uit de drek gehaald is.

nefertiti
04-01-05, 01:56
Ik vraag me alleen af of die man ooit nog uit de drek gehaald is.

Tuurlijk: de maandag daarop!

michiel mans
04-01-05, 03:09
maken moslimfundamentalisten in Atjeh bezwaar tegen hulp uit het buitenland en van christelijke landgenoten

Of het bericht is apekool. Of de fundamentalisten zijn gestoord of de hulpbisschop die het uit zijn duim zuigt speelt een vies spelletje.