PDA

Bekijk Volledige Versie : Een kerk slopen is beter dan een herbestemming als discotheek of supermarkt



Marsipulami
03-01-05, 18:33
Een kerk slopen is beter dan een herbestemming als discotheek of supermarkt

Bisdom Den Bosch gruwt van sommige herbestemmingen van leegstaande kerken

Geplaatst op 3/1 '05 om 14:57u
Door Ben Odijk (Bron: Brabants Dagblad)


’s-HERTOGENBOSCH (RKnieuws.net)- Een kerk als discotheek of supermarkt, het bisdom Den Bosch gruwt van sommige herbestemmingen van leegstaande kerken. Nog altijd doet het zeer, dat de voormalige Sint Josephkerk in de stad werd omgetoverd tot feestzaal de Orangerie. Het bisdom had geen zeggenschap over de toekomst van de kerk, aangezien het een Redemptoristenkerk was, maar de Orangerie geldt nog altijd als hét voorbeeld van wat er absoluut niet moet gebeuren met een kerk die ’aan de eredienst is onttrokken’.

Het bisdom kiest ’principieel’ voor slopen en adviseert parochies in de meeste gevallen om kerken die ’aan de eredienst zijn onttrokken’ te slopen en de grond te verkopen. Als dat wettelijk niet toegestaan is en er niets anders op zit dan het gebouw een nieuwe bestemming te geven, dan moet die bestemming wel ’waardig’ en ’passend’ zijn. Iedereen zal snappen dat in een kerk geen bordeel mag komen.

Een andere slecht voorbeeld is de Bernadettekerk in Helmond, die enkele jaren geleden met toestemming van het bisdom werd overgenomen door een supermarktketen.
Waar vroeger het altaar stond liggen nu de vleeswaren en waar eens de doopvont stond, kun je nu whisky vinden. Waar de uitvaart van hun dierbaren is gehouden, liggen nu de karbonaadjes verpakt. Veel mensen krijgen daar toch een naar gevoel bij.

De discussie over slopen of herbestemmen van leegstaande kerken kreeg vorige week een nieuwe impuls door de column van Antoine Bodar in het Brabants Dagblad. De voormalige plebaan van de Sint Jan typeerde de voorkeur van het bisdom voor slopen als ’star’ en ’benepen’. Het kerkgebouw, ook als het aan de eredienst is onttrokken, herinnert aan de christelijke wortels van de samenleving’.

Behalve een principieel- heeft het bisdom ook een financieel argument. Het kerkgebouw slopen ten behoeve van een nieuw project, waarvan de opbrengst al snel in de tonnen en soms in de miljoenen kan lopen kan de tot standkoming van een andere, meer waardevolle kerk betekenen en veligstellen, want geld uit andere bronnen is er te weinig, Dat geld kan een parochie ook goed gebruiken voor pastorale zaken.

Gemeenten zijn er nogal gemakkelijk in om kerken aan te wijzen als monument, maar geven geen subsidie voor onderhoud. Bovendien is de overheidsbijdrage voor de restauratie van rijksmonumenten verlaagd. Als ontwikkelingen rond ontkerkelijking op de huidige voet doorgaan dan zullen nogal wat kerken aan de eredienst onttrokken moeten worden. De kerk, maar ook de samenleving kan de last van al die gebouwen niet aan.

Herbestemming van een kerkgebouw blijft mogelijk zo lang dat maar verantwoord en met garanties gebeurt. Een goed voorbeeld is de Sint-Jacobskerk in Den Bosch, die voor 1,5 miljoen euro is verkocht en een toekomst krijgt als cultuurcentrum, speciaal gewijd aan de schilderkunst van Jeroen Bosch.

In het bisdom Den Bosch staan ongeveer 370 kerken. In de periode 1990 - 2001 zijn in het bisdom 28 kerken gesloopt, 20 nieuwe kerken werden gebouwd en 22 kerkgebouwen kregen een nieuwe bestemming. De parochies in het bisdom betalen jaarlijks ongeveer 14 miljoen euro aan de instandhouding van hun kerkgebouwen. (bo)

papol
03-01-05, 20:50
Erg jammer dat zo'n bisdom er zo over denkt. Er staan best pracht exemplaren van kerken, sommigen amper een halve eeuw oud, die gesloopt moeten worden. Juist een herbestemming, desnoods een disco of fitnes/sport ruimte, behoud tenminste de bouwkundige pracht.

Ik ken die Bernadettekerk met supermarkt, dat is nog geeneens een bouwkundig aantrekkelijke kerk, doch van binnen ziet het er gewoon uit als een winkel. Zouden ze van mij vaker mogen doen.

Gr.P

Blade20
03-01-05, 21:13
Een kerk als discotheek is idd geen gek idee. (ik spreek uit ervaring)

Voor de rest vindt ik dat er ook wel kerken mogen worden afgebroken, mits ze rencentelijk zijn gebouwd. Die lappen grond kunnen beter worden besteed aan dingen zoals bibliotheken, internetcafe's en centras of openbare scholen die passen zowiezo beter bij seculair Nederland.

papol
03-01-05, 22:36
Geplaatst door Blade20
Een kerk als discotheek is idd geen gek idee. (ik spreek uit ervaring)

Voor de rest vindt ik dat er ook wel kerken mogen worden afgebroken, mits ze rencentelijk zijn gebouwd. Die lappen grond kunnen beter worden besteed aan dingen zoals bibliotheken, internetcafe's en centras of openbare scholen die passen zowiezo beter bij seculair Nederland.

Zeker de recentelijk gebouwde betonnen blokkendozen.

Lijkt me wel fantastisch om te internetten in de klokkentoren en daarna met een tokkelbaantjes door het middenschip van de kerk te suizen en te landen direct achter de bar......

Gr.P

Orakel
03-01-05, 22:46
Vloekt het erg in de kerk om voor te stellen er een moskee van te maken?

Marsipulami
03-01-05, 23:00
Geplaatst door Orakel
Vloekt het erg in de kerk om voor te stellen er een moskee van te maken?

Dat is een waardige bestemming voor een kerk. Als dat wat meer zou gebeuren, dan waren zowel de kerk- als de moskeeproblemen opgelost.

Blade20
03-01-05, 23:10
Geplaatst door papol
Zeker de recentelijk gebouwde betonnen blokkendozen.

Lijkt me wel fantastisch om te internetten in de klokkentoren en daarna met een tokkelbaantjes door het middenschip van de kerk te suizen en te landen direct achter de bar......

Gr.P

In mijn dorpje is pas geleden 1 van de 2 kerken gesloten. Zelfs nu er nog maar 1 is, komt er vrijwel niemand naar de zondagsmis weet ik.
Maarja aan de ene kant maakt dit mij blij omdat religie een kwaadaardig iets is als het veel macht heeft. Aan de andere kant hebben veel jeugdigen een gebrek aan grondige normen en waarden, iets waar ik mijzelf soms aan erger. Maarja, voor goede normen en waarden is religie niet nodig.

Blade20
03-01-05, 23:11
Geplaatst door Orakel
Vloekt het erg in de kerk om voor te stellen er een moskee van te maken?

Dan los je het probleem niet op. Je hebt dan i.p.v. lege kerken lege moskeeen.

Orakel
03-01-05, 23:18
Geplaatst door Blade20
Dan los je het probleem niet op. Je hebt dan i.p.v. lege kerken lege moskeeen.

Euhh?
Probleem is (vindt men) dat kerken verworden tot commerciële tempels.
Door er een moskee van te maken, is dat probleem in ieder geval getackeld. Roept geloof ik wel weer een ander (oecumenisch) probleem op.

Blade20
03-01-05, 23:27
Geplaatst door Orakel
Euhh?
Probleem is (vindt men) dat kerken verworden tot commerciële tempels.
Door er een moskee van te maken, is dat probleem in ieder geval getackeld. Roept geloof ik wel weer een ander (oecumenisch) probleem op.

Het zijn twee problemen.

Het oorspronkelijke probleem is Er zijn veel kerken leeg.

Dat is opgelost door ze om te bouwen tot andere dingen voor de gemeenschap.
Maar nu is het probleem De nieuwe functies zijn niet acceptable voor het kerkbeheer.

ALs je van kerken, moskeeen gaat maken kom je weer terug bij het oorspronkelijke probleem. Daarom zal jouw suggestie in vrijwel alle gevallen niet opgaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij de lokale Islamitische gemeenschap een gebedsruimte nodig heeft. Maar de kans dat dit is, is klein. Zelfs als het zo is moet worden gekeken of de ruimte niet te groot is voor de gemeenschap. Het heeft weinig zin om een gemeenschap van 100 mensen een kerk te geven waar 1000 mensen inpassen, dan is slechts 1/10 deel gebruikt. Het is dan beter de kerk af te breken en er naast meerder nieuwe gebouwen en kleinere moskee neer te zetten.

Anyway, het probleem is zowiezo ontstaan door economische redenen, immers is slopen erg duur. Dus wordt naar hergebruik gezocht. Typisch weer een kwestie van Hollandse zuinigheid, die uiteindelijk door de bureaucratie (ook Hollands) veel duurder zal worden dan in veel gevallen het slopen en herinrichten zou kosten.

Marsipulami
04-01-05, 01:13
Geplaatst door Blade20
Het zijn twee problemen.

Het oorspronkelijke probleem is Er zijn veel kerken leeg.

Dat is opgelost door ze om te bouwen tot andere dingen voor de gemeenschap.
Maar nu is het probleem De nieuwe functies zijn niet acceptable voor het kerkbeheer.

ALs je van kerken, moskeeen gaat maken kom je weer terug bij het oorspronkelijke probleem. Daarom zal jouw suggestie in vrijwel alle gevallen niet opgaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij de lokale Islamitische gemeenschap een gebedsruimte nodig heeft. Maar de kans dat dit is, is klein. Zelfs als het zo is moet worden gekeken of de ruimte niet te groot is voor de gemeenschap. Het heeft weinig zin om een gemeenschap van 100 mensen een kerk te geven waar 1000 mensen inpassen, dan is slechts 1/10 deel gebruikt. Het is dan beter de kerk af te breken en er naast meerder nieuwe gebouwen en kleinere moskee neer te zetten.

Anyway, het probleem is zowiezo ontstaan door economische redenen, immers is slopen erg duur. Dus wordt naar hergebruik gezocht. Typisch weer een kwestie van Hollandse zuinigheid, die uiteindelijk door de bureaucratie (ook Hollands) veel duurder zal worden dan in veel gevallen het slopen en herinrichten zou kosten.


Je vergist je. De vraag van moslims naar geschikte gebedsruimtes neemt enorm toe en die van christenen neemt af. In België is dat geen probleem omdat de overheid daar de kosten van onderhoud van kerken betaald en de bijdragen van gelovigen zelf daar slechts een kleine rol in spelen.

Over hooguit enkele tientallen jaren zullen er in Nederland meer mensen een moskee bezoeken dan een kerk.

In Nl worden gayparades gesubsidiëerd en euthanasie en abortus terugbetaald door het ziekenfonds (geen besnijdenissen dus), maar religie daar mag geen eurocent aan worden besteed. Dus daar moet men dringend zoeken naar herbestemming wat gebedsruimten betreft.

David
04-01-05, 14:06
Geplaatst door Marsipulami
In Nl worden gayparades gesubsidiëerd en euthanasie en abortus terugbetaald door het ziekenfonds (geen besnijdenissen dus), maar religie daar mag geen eurocent aan worden besteed. Dus daar moet men dringend zoeken naar herbestemming wat gebedsruimten betreft.


Nieuwe bestemmingen vinden voor al die stenen kolossen is een uitstekend plan. Discotheken, supermarkten, of - zoals ze in Utrecht hebben gedaan - appartementen: prima plan! Een moskee is ook prima, als daar behoefte aan is. Het zijn inderdaad architectonisch gezien mooie gebouwen, en het is zonde om ze te slopen. Nuttig gebruiken is veel beter.

En wat betreft die subsidies voor al die gayparades, abortussen en ander decadent kwaad, en geen cent voor religie: ten eerste valt dat best mee, en ten tweede is het tweeduizend jaar andersom gewqeest, dus is het wel tijd voor een kleine doch rechtvaardige inhaalsslag. Het heeft echter verder niet zoveel te maken met hergebruik van leegstaande panden.

Blade20
04-01-05, 15:50
Geplaatst door Marsipulami
Je vergist je. De vraag van moslims naar geschikte gebedsruimtes neemt enorm toe en die van christenen neemt af. In België is dat geen probleem omdat de overheid daar de kosten van onderhoud van kerken betaald en de bijdragen van gelovigen zelf daar slechts een kleine rol in spelen.

Over hooguit enkele tientallen jaren zullen er in Nederland meer mensen een moskee bezoeken dan een kerk.

In Nl worden gayparades gesubsidiëerd en euthanasie en abortus terugbetaald door het ziekenfonds (geen besnijdenissen dus), maar religie daar mag geen eurocent aan worden besteed. Dus daar moet men dringend zoeken naar herbestemming wat gebedsruimten betreft.

Sorry hoor, maar ik moet je helaas uit ervaring tegenspreken.
Er is waar ik woon geen Moslimcommune die behoefte heeft aan een Moskee, vandaar dat een van de twee kerken nu wordt weggedaan i.p.v. dat er een Moskee wordt van gemaakt. Dat alleen al als een praktijkvoorbeeld.

Verder moet je nagaan dat de humanistische commune het allergrootst is. Zelfs met de voorspelling die jij maakt zal dit ook zo blijven. Er zullen hooguit zo'n 2 miljoen Moslims komen in Nederland (nu 1 miljoen) in de nabije toekomst. De kerken stammen uit een tijd van een veelvoudt aan Christenen in vergelijking van die 2 Miljoen. Dus ook daarbij zal de vraag veel lager zijn als hoeveelheid leegstaande kerken. Dat in combinatie met de locatie van de leegstaande kerken houdt in dat de meeste kerken simpelweg discotheek, supermarkt of sloopmateriaal worden en slechts een klein percentage moskee. Sorry om je gedachtes zo te prikken, maar feiten zijn feiten.

Julien
04-01-05, 21:32
mee eens.

@Orakel: het ligt wel gevoelig bij christenen om van kerken moskeeën te maken. andersom is dat net zo volgens mij. ook wel te begrijpen.

Marsipulami
04-01-05, 23:06
Geplaatst door Blade20
Verder moet je nagaan dat de humanistische commune het allergrootst is.

Daar klopt niks van. Mensen die lid zijn van één of andere humanistische organisatie zijn nauwelijks enkele percenten van de bevolking. Mensen die niet in een kerk of moskee komen meteen inschrijven op de ledenlijst van het humanistisch atheïsme is een loopje nemen met de intellectuele eerlijkheid.