PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Dat moet kunnen’ kan echt niet meer.



Orakel
03-01-05, 21:36
‘Dat moet kunnen’ kan echt niet meer

BRUGGENBOUWERS - APELDOORN - Toen de eerste 'Nederlanders' enkele duizenden jaren geleden in de lage landen arriveerden was het hen al snel duidelijk. Ze moesten zo snel mogelijk terug naar de hogere delen óf ze gingen gezamenlijk het water te lijf. Dat we een volk van dijken - en bruggenbouwers zijn geworden was dan ook een keuze.

Eenzelfde keuze moeten we nu weer maken. Het hoge water van de onverschilligheid en het individualisme is anno 2004 andermaal een probleem dat ons dwingt tot een fundamentele keuze: durven we ons te weer te stellen of durven we dat niet.

Kort na de moord op 2 november op cineast Theo van Gogh door de islamitische fundamentalist Mohammed B. is er door velen gesproken in termen van 'wij' en 'zij'. Wij zou staan voor de autochtone Nederlander en zij voor 1,5 miljoen islamieten die nu in Nederland wonen. ‘Zij’, zo meende ‘wij’, verkwanselen alle Nederlandse waarden.

Nu is het zonder meer waar dat islamitische fundamentalisten als Mohammed B. onze maatschappij bedreigen. Sterker nog, hun destructieve filosofie bedreigt alle mensen, islamiet of niet. Maar of de islam op zich de fundamenten onder de Nederlandse samenleving bedreigt, moet betwijfeld worden. Daarvoor is meer nodig. Autochtone onverschilligheid bijvoorbeeld.

Veeleer is dat het probleem waarmee Nederland op de drempel van 2005 worstelt. Onze samenleving is steeds minder een samen-leving. En dat heeft weinig te maken met de komst van anderhalf miljoen islamieten. Juist de meerderheid van vijftien miljoen autochtonen is verantwoordelijk voor de problemen van dit moment.

Vanuit het gesloten wereldbeeld van de verzuiling in de jaren vijftig, zijn we een halve eeuw later een geïndividualiseerd volk geworden. Zonder al te veel kennis van ons gezamenlijke verleden, zonder interesse in omgangsvormen, zonder ideaal, zonder gezamenlijk doel. Kankeren is onderhand ons favoriete tijdverdrijf, botheid heeft zich ontwikkeld tot onze tweede natuur.

Denkend en handelend vanuit het veronderstelde eigen gelijk heeft Nederland een ik-heb-altijd-gelijk-sfeer gekregen waarop niemand trots kan zijn. Je kunt onbeschoft zijn in het verkeer, je kunt als politicus neerbuigend praten over kut-Marokkaantjes, je kunt op je vrije stapavond in Nijkerk zonder enige aanleiding een behulpzame jongeman doodschoppen, en als Ahold-bestuurder kun je beursregels aan je laars lappen. Je kunt het, dus je doet het. In Nederland zijn God en gebod verdwaald.

Wij Nederlanders hebben te lang geen grenzen hoeven eerbiedigen. Jarenlang is met 'dat moet kunnen' de normloosheid verder opgeschroefd. We zijn als samenleving de weg kwijt.

De vraag: 'Wat is een Nederlander?' laat zich steeds moeilijker beantwoorden. We lijken verworden tot een delta met zestien miljoen eilandjes.

Het is dan ook de hoogste tijd dat samen-leven weer de schijnwerpers haalt. Gelukkig zijn er wel degelijk hoopdragers. Mensen die vechten voor de medemens, voor de samenleving. In deze krant krijgen ze vandaag een platform, steeds boven aan de pagina. In de hoop dat 2005 de omslag markeert naar een tijd waarin een snel groeiend aantal dijken- en bruggenbouwers weer de mentaliteit van Nederland bepaalt.

Als opmaat naar dit wenkend perspectief een rijtje lessen in goed Nederlanderschap voor 2005

1. Ontwikkel goede manieren

2. Onthaast

3. Respecteer de wet

4. Apprecieer onze welvaart

5. Praat met mede-landers

6. Praat Nederlands

7. Luister naar mede-landers

8. Tel je zegeningen

9. Koester de dijken- en bruggenbouwers

10. Wees zuinig op Oranje.

Ik wens allen die in Nederland willen samen-leven een gezegend 2005.

Alex Engbers, hoofdredacteur.

Ron Haleber
03-01-05, 21:49
Dit hoort thuis in de rubriek Vakkevullen van Barneveld en zijn SPG!

Zeker uit het Ref. Dagblad geplukt? :rolleyes:

NL GOD en ORANJE! Heel oud recept - gebruik je dat nu ook, Orakel??? :stout:

:zwaai:

Spoetnik
03-01-05, 22:06
Goed stukkie.

Orakel
03-01-05, 22:09
Geplaatst door Ron Haleber
Dit hoort thuis in de rubriek Vakkevullen van Barneveld en zijn SPG!

Zeker uit het Ref. Dagblad geplukt? :rolleyes:

NL GOD en ORANJE! Heel oud recept - gebruik je dat nu ook, Orakel??? :stout:

:zwaai:

Ut was sterker dan ik. Word overmand door een verlammende wanhoop wanneer ik mij omringd weet door een alsmaar groeiende schare mensen die ten onder gaat aan moreel nihilisme en emotionele erosie en die de donorcodocil vervangen hebben door de airmilespas en op zondag naar de Zweudse Consumentenkerk gaan.
Zie 't als een laatste strohalm.

Blade20
03-01-05, 22:20
Als Nederland kan ik mij in punt 1 t/m 7 goed vinden.
Bij regel 8 kan ik nog inkomen. (dat is voor ieder zich denk ik)
Regel 9 verwijst naar ik aan mag nemen naar diegene die de samenleving als geheel proberen te houden en niet daadwerkelijk naar bruggen- en dijkenbouwers.
Regel 10 vindt ik wat dubieus. Het Oranjehuis is natuurlijk de vertegenwoordiger van het Nederlandse volk in het buitenland. (met de eerste minister vaak als extra vertegenwoordiger voor politiek gewichtige zaken)
Maar daar houdt het voor mij dan ook op.

Goede punten waar iedereen zich gewoon aan moet houden. Universele normen en waarden zoals het in waarde laten van andere mensen en het respecteren van 's lands wetten vindt ik UITERST belangrijk voor onze samenleving. Zonder hen heerst er chaos, verdeeldheid en armoedigheid van geest en van lichaam. Daar kunnen alleen keiharde mensen en terreurlafaards zich in vinden.

Ron Haleber
03-01-05, 22:23
Geplaatst door Orakel
Ut was sterker dan ik. Word overmand door een verlammende wanhoop wanneer ik mij omringd weet door een alsmaar groeiende schare mensen die ten onder gaat aan moreel nihilisme en emotionele erosie en die de donorcodocil vervangen hebben door de airmilespas en op zondag naar de Zweudse Consumentenkerk gaan.
Zie 't als een laatste strohalm.

Ach ja, ik begrijp het, je bent er nu eenmaal erfelijk mee belast:

ALLAH / AL MALIK / AL WATAN :ninja2:

Orakel
03-01-05, 22:42
Geplaatst door Ron Haleber
Ach ja, ik begrijp het, je bent er nu eenmaal erfelijk mee belast:

ALLAH / AL MALIK / AL WATAN :ninja2:

Naah, dat klinkt teveel als de 3-eenheid en polytheïsme is haraam. Weet je toch.

Orakel
03-01-05, 22:59
Geplaatst door klaaskop
Maak van "integratie", "inburgeren" nu maar eerst eens écht E/I-MMIGREREN.
Dát moet afgedwongen worden. En, let op, de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon !
(Al gezien dat er marokkanen - eigenlijk: kroost van marokkaanse gastarbeiders - zijn, die de Koran en de Sharia bóven de Grondwety stellen ?!
Had je dat als vernomen ? Daal neer uit je ivoren toren ...

Ja hoor. De boer waark vroeger melk moest halen had ook als credo: met geweld neuk je een ezel.
Istie heel ver mee gekomen.

Ron Haleber
03-01-05, 23:24
Geplaatst door Orakel
Naah, dat klinkt teveel als de 3-eenheid en polytheïsme is haraam. Weet je toch.

De Emir heeft gesproken: hij is jouw Khalifa Allah en blijft je achtervolgen tot je laatste snik...

Shirk is een minor problem voor de echte Emirs. Dat weet je toch van Bil@l - die uit SA draaien daar hun hand niet voor om...! :fpotver:



P.S.Je kunt natuurlijk net als Boudouft een Open Brief aan de Emir in de NRC plaatsen dat je je paspoort aan hem terugstuurt. Maar ik heb nog niet gehoord dat Boudouft antwoord kreeg - tevergeefs dus!

Ron Haleber
03-01-05, 23:26
Geplaatst door Orakel
Ja hoor. De boer waark vroeger melk moest halen had ook als credo: met geweld neuk je een ezel.
Istie heel ver mee gekomen.

Mijn pet af voor hoe jij die doorgedraaide Kaaskoppen op hun nummer weet te zetten :lol:

Orakel
03-01-05, 23:37
Geplaatst door Ron Haleber
De Emir heeft gesproken: hij is jouw Khalifa Allah en blijft je achtervolgen tot je laatste snik...

Shirk is een minor problem voor de echte Emirs. Dat weet je toch van Bil@l - die uit SA draaien daar hun hand niet voor om...! :fpotver:



P.S.Je kunt natuurlijk net als Boudouft een Open Brief aan de Emir in de NRC plaatsen dat je je paspoort aan hem terugstuurt. Maar ik heb nog niet gehoord dat Boudouft antwoord kreeg - tevergeefs dus!

Die Emir kan me mooi de bout hachelen. 'kheb niks met 'm.
Als al die emirs wat beter voor hun onderdanen hadden gezorgd, hadden er niet zoveel de benen genomen of verzopen op hun overzeese vlucht.
Dat paspoort moek eens per 5 jaar verlengen + hij mag 2 jaar verlopen dacht ik. Dus ik ga eens per 7 jaar naar de qonsoe in 3emsterdem en met het gelukzalige gevoel dat me daar overvalt, kank weer decennia voort.
Maaruh, welke brief is dat van die Boudouft? Staat ie ergens online?

La Nobele
03-01-05, 23:51
Geplaatst door Orakel
Die Emir kan me mooi de bout hachelen. 'kheb niks met 'm.
Als al die emirs wat beter voor hun onderdanen hadden gezorgd, hadden er niet zoveel de benen genomen of verzopen op hun overzeese vlucht.
Dat paspoort moek eens per 5 jaar verlengen + hij mag 2 jaar verlopen dacht ik. Dus ik ga eens per 7 jaar naar de qonsoe in 3emsterdem en met het gelukzalige gevoel dat me daar overvalt, kank weer decennia voort.
Maaruh, welke brief is dat van die Boudouft? Staat ie ergens online?

Holy Moses Orakel, als wie oit nog'ns op iekander kroep'n, hop ik nie dat ie diet toltje in mien oer floest'rt.

Orakel
03-01-05, 23:58
Geplaatst door La Nobele
Holy Moses Orakel, als wie oit nog'ns op iekander kroep'n, hop ik nie dat ie diet toltje in mien oer floest'rt.

:ego: Pfuh, d'r bint anders een heule bult mokkels unmeunig op'ewonden e'raakt van mien gefluuster. Zo geil as een bos uien, wa'k oe brom.

Ron Haleber
04-01-05, 00:01
Geplaatst door Orakel
Die Emir kan me mooi de bout hachelen. 'kheb niks met 'm.
Als al die emirs wat beter voor hun onderdanen hadden gezorgd, hadden er niet zoveel de benen genomen of verzopen op hun overzeese vlucht.
Dat paspoort moek eens per 5 jaar verlengen + hij mag 2 jaar verlopen dacht ik. Dus ik ga eens per 7 jaar naar de qonsoe in 3emsterdem en met het gelukzalige gevoel dat me daar overvalt, kank weer decennia voort.
Maaruh, welke brief is dat van die Boudouft? Staat ie ergens online?

Nee in het NRC-archief is het niet te vinden. En de digitale editie wordt na zes dagen overschreven.

Ik vond het geestig en heb het uitgeknipt. Het is van 18 november:

Hoogheid ik bied u mijn Marokkaanse paspoort aan.

Voor jou als Verdonk-basher erg interessant! :love:

Scannen lukt mij niet. Kan een kopie maken en je sturen als je me je adres opstuurt.

La Nobele
04-01-05, 00:06
Geplaatst door Orakel
:ego: Pfuh, d'r bint anders een heule bult mokkels unmeunig op'ewonden e'raakt van mien gefluuster. Zo geil as een bos uien, wa'k oe brom.

Dien mokkels miet die'n klie afriwe'n van die boelt op die'n tien'n uien?

In Amsterdam heet dat pijpen met een foute beugel.

Orakel
04-01-05, 00:11
Geplaatst door La Nobele
Dien mokkels miet die'n klie afriwe'n van die boelt op die'n tien'n uien?

In Amsterdam heet dat pijpen met een foute beugel.

:haha: AUW!

Ron Haleber
04-01-05, 00:22
Heb ff mn best gedaan voor onze Orakel... In jpg lukt het wel - niet in ocr-tekst maker. Zet hem tijdelijk op 't net - 270kb - kan hem je opsturen als je me je mailadres geeft...

Toch niet gek voor een digibeet nietwaar?

http://members.lycos.nl/filali/boudouft.jpg


Wat voor taaltje brabbelen jullie eigenlijk???

Orakel
04-01-05, 00:35
Geplaatst door Ron Haleber
Heb ff mn best gedaan voor onze Orakel...

Much obliged. :duim:

Leep mannetje die Boutoufti, echt heel slim gedaan. :hihi:
Hoop alleen dat zijn boodschap opgepikt wordt, want in dit tijdsgewricht heb je zoveel amoebes die zich met zo'n verhaal ook bevestigd en gesterkt kunnen zien in hun wangedrag en nog es een tandje hoger schakelen.



Wat voor taaltje brabbelen jullie eigenlijk???

Da's erotische slang, een soort verboal veurspel.

Wide-O
04-01-05, 05:09
In Amsterdam heet dat pijpen met een foute beugel.


LOL :gniffel:

Had ik nog niet gehoord. Wel van "een potje Vlaams snuiten" :D

Siah
04-01-05, 11:20
..:engel:
.:engel: