PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Verplichte legitimatie absurd'



Orakel
05-01-05, 15:07
'Verplichte legitimatie absurd'
05 januari 2005, 15:44:37

WAGENINGEN (ANP) - Verplichte legitimatie voor alle Nederlanders vanaf 14 jaar is absurde schijnveiligheid. Het alternatief voor deze zogenaamde veiligheidsmaatregelen is meer geld voor onderwijs, opvoeding en inburgering.

Dat heeft burgemeester A. Pechtold van Wageningen woensdag gezegd. Pechtold meent dat overheidsmaatregelen als verplichte legitimatie, cameratoezicht en preventief fouilleren slechts vrijheidsbeperking tot gevolg hebben. Hij vindt dat gemeentebestuurders zich nadrukkelijk van ,,dit soort Haagse maatregelen'' moeten distantiėren.

Pechtold vindt dat zulke harde veiligheidsmaatregelen te gemakkelijk voor het hele land worden genomen. ,,In steden als Amsterdam en Rotterdam is het misschien wel nodig, maar voor 90 procent van alle gemeenten is er geen enkele reden. Burgemeesters moeten niet zo hard mogelijk willen zijn en de stoere jongen uithangen. In gemeenten met een omvang van Wageningen is identificatieplicht absurde onzin'', stelt de Wageningse burgemeester.

Meer beschaving

Pechtold denkt dat een veel betere oplossing te vinden is in meer beschaving. ,,Die is in Nederland flinterdun geworden. We storten grif op giro 555, maar sommigen van ons liggen alweer op het strand van Phuket. We discussiėren met Islamieten, maar hun scholen worden in brand gestoken. We lopen mee in stille tochten, maar de dader van morgen loopt waarschijnlijk mee.

Er sluipt steeds meer dubbelheid in ons eigen gedrag'', zegt hij. ,,Ik pleit niet voor burgemeesterlijke ongehoorzaamheid, maar ik hoop wel dat veel collega's met mij bereid zijn andere oplossingen voor veiligheid te zoeken. Door geld te besteden aan opvoeding, onderwijs, alcohol- en drugsbeleid. Daar kunnen wij van de kleinere gemeenten ons mee profileren en niet met zoveel mogelijk handhavingsinstrumenten in de plaatselijke verordeningen'', aldus de Wageningse burgemeester.

Geactualiseerd om 15.24 uur

Zwarte Schaap
05-01-05, 15:21
Eindelijk eens weer nuchtere burgervader die zijn stem laat horen. Overigens vind ik die maatregelen ook helemaal niet nodig voor Amsterdam en Rotterdam. De overheid heeft al zat dwangmiddelen waar ze gebruik van kan maken.

Blade20
05-01-05, 15:21
Na het lezen van dit kan ik eerst het beste hetvolgende uitspreken:

O lieve help, wat een bomenknuffelaar!!

Ik heb al lange tijden niet meer zo'n extreem linkse taal gehoord. Maar goed, terug op het topic en niet op die man.

Ik snap het probleem niet acht, je laat je ID zien en gaat weer verder. Als je niets gedaan hebt hoef je ook nergens bang voor te zijn. Ik draag dat kleine vierkant pasje iedere dag al jaren lang bij me. Ik zie totaal geen reden om tegen de maatregels te protesteren.Het kost niet veel moeite en bij problemen zoals een auto-ongeluk of kleine criminaliteitszaken kun je achteraf sneller weg in de meeste gevallen. (mits de mensen van de politie goed hun werk doen)

Dat je vrijheid inleverd is complete onzin.

Mill
05-01-05, 15:28
Geplaatst door Orakel
We storten grif op giro 555, maar sommigen van ons liggen alweer op het strand van Phuket. We discussiėren met Islamieten, maar hun scholen worden in brand gestoken.

Ja, en de één houdt van aardbeien, de ander van chocola. Nogal wiedes dat 16 miljoen poppetjes niet allemaal hetzelfde doen.

Over die legitimatie heeft ie wel gelijk, tenzij je een overigens onterecht veiliger gevoel onder sommige domme mensen als een legitiem beleidsdoel beschouwt.

Orakel
05-01-05, 15:43
Geplaatst door Blade20
Na het lezen van dit kan ik eerst het beste hetvolgende uitspreken:

O lieve help, wat een bomenknuffelaar!!

Ik heb al lange tijden niet meer zo'n extreem linkse taal gehoord. Maar goed, terug op het topic en niet op die man.

Ik snap het probleem niet acht, je laat je ID zien en gaat weer verder. Als je niets gedaan hebt hoef je ook nergens bang voor te zijn. Ik draag dat kleine vierkant pasje iedere dag al jaren lang bij me. Ik zie totaal geen reden om tegen de maatregels te protesteren.Het kost niet veel moeite en bij problemen zoals een auto-ongeluk of kleine criminaliteitszaken kun je achteraf sneller weg in de meeste gevallen. (mits de mensen van de politie goed hun werk doen)

Dat je vrijheid inleverd is complete onzin.

Extreem linkse taal? :verward:
Joh, tis een onzinnige maatregel. Mensen worden aangehouden omdat ze onverlicht rondfietsen en wordt ze nu ook naar een legitimatie gevraagd. Direct schrijft men een boete uit.
Geloof niet dat dat afgesproken was of dat de invoering van de id-plicht daarvoor bedoeld was.

Maar google maar es op "toerist of terrorist" en hou dan de ID-plicht in het achterhoofd.

Blade20
05-01-05, 16:00
Geplaatst door Orakel
Extreem linkse taal? :verward:
Joh, tis een onzinnige maatregel. Mensen worden aangehouden omdat ze onverlicht rondfietsen en wordt ze nu ook naar een legitimatie gevraagd. Direct schrijft men een boete uit.
Geloof niet dat dat afgesproken was of dat de invoering van de id-plicht daarvoor bedoeld was.

Maar google maar es op "toerist of terrorist" en hou dan de ID-plicht in het achterhoofd.

Tja, dan heb je toch gewoon je legitimatie bij je?
Meteen het risico dat die fietser zonder verlichting een vals adress opgeeft een stuk kleiner geworden.
Maar natuurlijk geld het ook bij grotere wetsovertredeingen.

Tis gewoon een nieuwe regel die alleen nadelig is als je of te lui bent om een klein pasje bij je te hebben of je iets te verbergen hebt.

Karin.N
05-01-05, 16:05
Mocht ik ooit aangehouden worden en ik heb geen ID bij me (kans is groot want ik ben vrij chaotisch of ik heb geen zin om iets bij me te dragen) dan is helaas net mijn portemonnaie gerold :D
Kunnen de dames en heren agenten dan ook niet eens wat beter opletten.

Daarnaast verheug ik mij dan al op de discussie waarom men naar mijn ID vraagt. Immers er is GEEN algemene indentificatieplicht! Er moet een gegronde reden voor zijn!

Blade20
05-01-05, 16:17
Geplaatst door Karin.N
Mocht ik ooit aangehouden worden en ik heb geen ID bij me (kans is groot want ik ben vrij chaotisch of ik heb geen zin om iets bij me te dragen) dan is helaas net mijn portemonnaie gerold :D
Kunnen de dames en heren agenten dan ook niet eens wat beter opletten.

Daarnaast verheug ik mij dan al op de discussie waarom men naar mijn ID vraagt. Immers er is GEEN algemene indentificatieplicht! Er moet een gegronde reden voor zijn!

Die is er meestal ook. Het zal zich vooral handelen bij dingen zoals ongelukken, wetsovertredingen en zaken zoals alcoholcontroles.

De plicht is ingevoerd om reactie te voorkomen zoals; "Ik hoef jullie agenten helemaal niet te laten dat ik ben wie ik zeg dat ik ben!!!"
Wat vaak tot gevolg heeft dat de persoon in kwestie dus niet is wie hij zegt.

Wide-O
05-01-05, 16:27
Ik draag zo'n ding nu al 30 jaar - wel langer eigenlijk, maar het was pas verplicht vanaf twaalf jaar als ik het me goed herinner.

Meestal zegt men dan "zolang je niks te verbergen hebt, kan het toch geen kwaad ?".

Eens hoor. Je kon ook moeilijk illegaalse belg zijn, je woonde er tenslotte. Toen was dat nog simpel.

Dat is ondertussen allemaal wel een beetje veranderd...

Laatst zijn er nog twee perfect "geļntegreerde" - ik haat het woord ondertussen - Kazachstanen opgepakt in Knokke en de grens over gesodemieterd. Hun kerstboompje staat waarschijnlijk nu nog in hun flatje. Inclusief kedootjes. Maar tsja, ze hadden niet het juiste papiertje... tragisch, schrijnend, walgelijk.

En voor echte criminelen is het geen enkel probleem om valse papiertjes te maken. Kost je 500 EUR tops blijkbaar.

freya
05-01-05, 17:44
Nou het is al duidelijk waarvoor de ID plicht gebruikt kan worden :moe:

Stel activisten stond te vreedzaam te demonstreren. In deze kringen is het gewoonte om altijd anoniem te blijven, dat is een soort erecode, maar ook handig om flauwe boetes niet te hoeven betalen natuurlijk.
Tot voor kort was er helemaal niks aan de hand als je gewoon demonstreerde, maar BINGO! vandaag zijn ze allemaal gearresteerd.

Dat is dus de bedoeling van deze nieuwe regel, iedereen moet bekend worden bij de politie, dat is handig :moe:

papol
05-01-05, 18:21
De verplichting tot tonen, dus bij je dragen, was toch alleen bedoeld indien er sprake is van een misdrijf of (verkeers)overtreding?

Zonder enige aanleiding moeten tonen heeft toch geen juridische grond?

Snap t dus niet meer......

Gr.P

Julien
05-01-05, 18:55
Orakel je hebt mijn topic gejat! :boos:

freya
05-01-05, 18:55
Geplaatst door papol
De verplichting tot tonen, dus bij je dragen, was toch alleen bedoeld indien er sprake is van een misdrijf of (verkeers)overtreding?

Zonder enige aanleiding moeten tonen heeft toch geen juridische grond?

Snap t dus niet meer......

Gr.P

De aanleiding "verstoring van de openbare orde" is snel gevonden hoor.
:moe:

echnaton
05-01-05, 19:06
Geplaatst door freya
Nou het is al duidelijk waarvoor de ID plicht gebruikt kan worden :moe:

Stel activisten stond te vreedzaam te demonstreren. In deze kringen is het gewoonte om altijd anoniem te blijven, dat is een soort erecode, maar ook handig om flauwe boetes niet te hoeven betalen natuurlijk.
Tot voor kort was er helemaal niks aan de hand als je gewoon demonstreerde, maar BINGO! vandaag zijn ze allemaal gearresteerd.

Dat is dus de bedoeling van deze nieuwe regel, iedereen moet bekend worden bij de politie, dat is handig :moe:

Ik heb mensen die anoniem stonden te demonstreren altijd maar een laf zootje gevonden. Het doet me aan demonstraties en krakerstoestanden in de jaren '70 en '80 denken. Wel een mening hebben maar er niet voor uit durven te komen wie je bent. Ik zou zeggen, arresteren maar.

freya
05-01-05, 19:09
Geplaatst door echnaton
Ik heb mensen die anoniem stonden te demonstreren altijd maar een laf zootje gevonden. Het doet me aan demonstraties en krakerstoestanden in de jaren '70 en '80 denken. Wel een mening hebben maar er niet voor uit durven te komen wie je bent. Ik zou zeggen, arresteren maar.

Waarom verbaast deze opmerking mij niet? :haha:

wolfje
05-01-05, 19:45
Geplaatst door Orakel

Meer beschaving

Geactualiseerd om 15.24 uur

Ik kan hier nooit zeggen dat je die krant gewoon lekker de deur uit moet gooien natuurlijk. Want dan kan je meteen Staatssecretaris voor Desinformatie worden.

Gewoon een kopie van een bewijs lijkt me wel voldoende, en daarna horen we het wel. Je gaat ook niet de kans lopen om een nieuw pspoort aan te moeten schaffen.
'125 euro aub. meneer. Exclusief pasfotoo.' :D

Orakel
05-01-05, 21:20
Geplaatst door Julien
Orakel je hebt mijn topic gejat! :boos:

:nerveus: Sjorrie. Kan de beschavingsmaskerade niet volcontinue opvoeren. Heel soms breekt de oude ik weer ff i...door.

Orakel
05-01-05, 21:24
Geplaatst door Blade20
Tis gewoon een nieuwe regel die alleen nadelig is als je of te lui bent om een klein pasje bij je te hebben of je iets te verbergen hebt.

Kletskoek. Alhoewel ik hoop dat je gelijk hebt, geloof ik d'r geen ruk van. Frankrijk is al eerder genoemd en je moet daar niet proberen er Algerijns uit te zien, want dan ben je aan de beurt.
Hetzelfde als met een Arabisch uiterlijk naar Ney York willen vliegen.

Mijn vrees is dus dat die regel ook nadelig is als je niks te verbergen hebt.
D'r is hier een tijd geweest dat als we met meer dan 3 man wat stonden te kletsen, er geroepen werd dat er een samenscholingsverbod gold.
En dan zagen die andere 2 d'r niet eens verdacht uit.

La Nobele
05-01-05, 21:36
Geplaatst door Orakel
Kletskoek. Alhoewel ik hoop dat je gelijk hebt, geloof ik d'r geen ruk van. Frankrijk is al eerder genoemd en je moet daar niet proberen er Algerijns uit te zien, want dan ben je aan de beurt.
Hetzelfde als met een Arabisch uiterlijk naar Ney York willen vliegen.

Mijn vrees is dus dat die regel ook nadelig is als je niks te verbergen hebt.
D'r is hier een tijd geweest dat als we met meer dan 3 man wat stonden te kletsen, er geroepen werd dat er een samenscholingsverbod gold.
En dan zagen die andere 2 d'r niet eens verdacht uit.

Tsja, dan is er toch wat loosj he?

Als ik als Amsterdamse naar Europese steden vloog en niet in mantelpak met suitcase reisde: dan kon ik erop wachten dat ik werd gescand. Slechte naam, de Mokummers en dope-vervoer. As if I care.
Chinezen worden nooit opgehouden (daar zullen we nog 's spijt van krijgen, wat ik je brom). Bijstandsmoeders die vanuit Nederland dure weekendretourtjes Colombia vlogen, stja: is dat dan discriminaasie?
Misschien had die bijstandsmammie wel jaren gespaard voor een weekendje Colombia omdat ze het land zo mooi vond. Kan.

Overigens moet je niet zo zeuren, want ik heb op plenty vluchten gezeten in en richting Amerika, en ook binnen Europa, en er is geen spoor te bekennen van extra care richting 'Arabisch' uitziende mensen.
De 'Arabisch' uitziende man met wie ik 'n keer vloog, zeurde daar ook al zo over vooraf en er was geen vuiltje aan de lucht op het moment supreme.

Orakel
05-01-05, 21:42
Geplaatst door La Nobele
[B]Tsja, dan is er toch wat loosj he?

Als ik als Amsterdamse naar Europese steden vloog en niet in mantelpak met suitcase reisde: dan kon ik erop wachten dat ik werd gescand.

Blijft lastig, die plaat. :D

sjaen
06-01-05, 01:28
Ik ben het 100 procent eens met de burgemeester!!

We gaan hier steeds meer richting politiestaat, gatver!

Het enige waar deze regering in uitblinkt is paniekvoetbal!!!

Joesoef
06-01-05, 08:00
Geplaatst door La Nobele
Overigens moet je niet zo zeuren, want ik heb op plenty vluchten gezeten in en richting Amerika, en ook binnen Europa, en er is geen spoor te bekennen van extra care richting 'Arabisch' uitziende mensen.
De 'Arabisch' uitziende man met wie ik 'n keer vloog, zeurde daar ook al zo over vooraf en er was geen vuiltje aan de lucht op het moment supreme.


:eek: