PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nucleaire experimenten in Egypte'



Al Sawt
05-01-05, 21:18
Kairo: alleen vreedzaam

'Nucleaire experimenten in Egypte'

WENEN, 5 JAN. Egyptische geleerden hebben kleine hoeveelheden uraniumhoudende stoffen geproduceerd die gebruikt zouden kunnen worden om kernwapens te ontwikkelen.

Dat hebben diplomaten in Wenen gisteren gemeld die gegevens van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) citeerden. De Egyptische regering ontkende meteen met kracht dat Kairo geïnteresseerd is in de ontwikkeling van kernwapens en onderstreepte dat zij er alleen een vreedzaam nucleair programma op nahoudt. Maar een woordvoerder in Kairo sprak het bericht als zodanig niet met zoveel woorden tegen. Vanuit Israël, dat zelf naar algemeen wordt aangenomen kernwapens bezit, wordt met enige regelmaat gesuggereerd dat Egypte nucleaire ambities heeft.

Volgens de diplomaten in Wenen waren de meeste experimenten uitgevoerd in de jaren tachtig en negentig, maar kijkt het IAEA ook naar aanwijzingen dat ten minste een van de experimenten nog vorig jaar plaatshad. De Egyptenaren hadden hun experimenten niet opgegeven aan het IAEA, zoals ze verplicht zijn op grond van het nucleaire non-proliferatieverdrag (NPV). Egypte trad in 1981 toe tot het NPV.

Onder de geproduceerde stoffen zouden verscheidene kilo's uranium metaal zijn en uranium tetrafluoride - een voorloper van uranium hexafluoride gas. Uranium metaal dat niet verrijkt is heeft geen speciale nucleaire toepassing, maar uranium hexafluoride in centrifuges kan worden verrijkt tot uranium dat geschikt is voor de productie van wapens.

Volgens de diplomaten heeft het IAEA nog geen conclusie bereikt over omvang en doel van de experimenten. Maar het werk zou kleine hoeveelheden materiaal omvatten en een duidelijke focus missen. Dat geeft volgens een zegsman aan dat het niet direct de bedoeling was om te komen tot een grootscheeps programma ter ontwikkeling van kernwapens. ,,Het is niet als Iran'', aldus de zegsman, ,,waar er een duidelijk plan bestond'' om uranium hexafluoride te produceren.

Afgelopen november meldden diplomaten in Wenen dat het IAEA de ontdekking van plutonium deeltjes bij een Egyptische nucleaire installatie onderzocht. De Egyptische regering reageerde toen eveneens meteen met een scherpe ontkenning van verboden nucleaire activiteit. Egypte heeft een klein nucleair programma voor medische doeleinden en onderzoek. Er zijn plannen gemeld om ook een kernreactor te bouwen, maar voor de bouw daarvan is geen tijdstip genoemd. (AP)


5 januari 2005

Er gaan allang geruchten dat Egypte in samenwerking met China en Noord Korea, een nucleaire programma heeft.

Al met al goed nieuws.

Blade20
05-01-05, 21:32
China?

Nu snap ik je onderschrift.
China heeft geen andere landen nodig. Het is zelf al zo'n groot land dat ze die hele boel kunnen verbergen en onopgemerkt kunnen maken.

Anyway, als aankomende bondgenoot en democratisch(er) land mag China van mijn part best kernwapens maken voor zichzelf. Tis niet alsof ze die daadwerkelijk gaan gebruiken. (hooguit tegen Taiwan, maarja, dan dreigt de VS weer met hun kernwapens)

Al Sawt
05-01-05, 21:40
Geplaatst door Blade20
China?

Nu snap ik je onderschrift.
China heeft geen andere landen nodig. Het is zelf al zo'n groot land dat ze die hele boel kunnen verbergen en onopgemerkt kunnen maken.
Als je mijn onderschrift nu pas snapt, dan ligt het eerder aan jezelf.

Nergens staat er dat China samenwerking heeft met Egypte, om haar nucleaire programma op te vijzelen of te verbergen.

Er gaan echter wel geruchten dat China op gebied van technische assistentie en verwerken van uranium, Egypte bijstaat.





Anyway, als aankomende bondgenoot en democratisch(er) land mag China van mijn part best kernwapens maken voor zichzelf. Tis niet alsof ze die daadwerkelijk gaan gebruiken. (hooguit tegen Taiwan, maarja, dan dreigt de VS weer met hun kernwapens) Als China democratisch wordt, dan lost de probleem met Taiwan van zelf op, toch?

barfly
05-01-05, 22:10
Geplaatst door Al Sawt
Er gaan allang geruchten dat Egypte in samenwerking met China en Noord Korea, een nucleaire programma heeft.

Al met al goed nieuws.

Ik ben blij voor alle Egyptenaren dat ze wellicht beschikken over atoomwapens.

Waarmee ze enorme heldendaden kunnen begaan :p

Al Sawt
05-01-05, 22:58
Geplaatst door barfly
Ik ben blij voor alle Egyptenaren dat ze wellicht beschikken over atoomwapens.

Waarmee ze enorme heldendaden kunnen begaan :p Alleen met een wederzijdse nucleaire afschrikking kan echt vrede worden bereikt en gehandhaaft.

La Nobele
05-01-05, 23:03
Geplaatst door Al Sawt
Alleen met een wederzijdse nucleaire afschrikking kan echt vrede worden bereikt en gehandhaaft.

Vreemde uitspraak van iemand die voornamelijk praat over het toebrengen van zware verliezen aan Israel.

Al Sawt
06-01-05, 00:29
Geplaatst door La Nobele
Vreemde uitspraak van iemand die voornamelijk praat over het toebrengen van zware verliezen aan Israel. Ontmanteling van Israel is vrede! En ik heb nooit en nooit gezegd dat ik Israel zware verliezen toewenst. Wel een ontmanteling van die nederzetting, dat wel.

La Nobele
06-01-05, 00:33
Geplaatst door Al Sawt
En ik heb nooit en nooit gezegd dat ik Israel zware verliezen toewenst.

Leugenaar.

Ourzazate
06-01-05, 01:50
Geplaatst door Al Sawt
Er gaan allang geruchten dat Egypte in samenwerking met China en Noord Korea, een nucleaire programma heeft.

Al met al goed nieuws.

Ja, dat gerucht schijnt meer aansluiting te hebben op de werkelijkheid dan op een leugen zo bleek tijdens een discussieprogramma op Al Jazeera enige tijd terug...:).

Inderdaad goed nieuws, Iran is al bezig en nu ook Egypte. Het is namelijk geen goede zaak dat in het fragiele MO alleen Israel over kernwapens beschikt...:).

Julien
06-01-05, 02:25
Geplaatst door Ourzazate
Ja, dat gerucht schijnt meer aansluiting te hebben op de werkelijkheid dan op een leugen zo bleek tijdens een discussieprogramma op Al Jazeera enige tijd terug...:).

Inderdaad goed nieuws, Iran is al bezig en nu ook Egypte. Het is namelijk geen goede zaak dat in het fragiele MO alleen Israel over kernwapens beschikt...:).

Je moet zeggen: het is geen goede zaak dat Israel uberhaupt over kernwapens beschikt.

Deze regio is al gevaarlijk genoeg, laten al die landen dus PLEASE geen kernwapens beschikken, anders weet ik niet of onze kinderen een lang leven zullen hebben.

Zwarte Schaap
06-01-05, 02:30
Geplaatst door Julien
Je moet zeggen: het is geen goede zaak dat Israel uberhaupt over kernwapens beschikt.

Deze regio is al gevaarlijk genoeg, laten al die landen dus PLEASE geen kernwapens beschikken, anders weet ik niet of onze kinderen een lang leven zullen hebben.

Je weet Frankrijk, de zogenaamde vriend van de Arabische wereld heeft Israel de kernwapentechnologie geleverd. Frankrijk heeft toch ook nog steeds kernwapens?

Joesoef
06-01-05, 07:54
Geplaatst door Al Sawt
Er gaan allang geruchten dat Egypte in samenwerking met China en Noord Korea, een nucleaire programma heeft.

Al met al goed nieuws.


Nu de palestijnen nog.

elMasry
06-01-05, 08:56
zal m'n vader even om opheldering vragen

Julien
06-01-05, 10:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je weet Frankrijk, de zogenaamde vriend van de Arabische wereld heeft Israel de kernwapentechnologie geleverd. Frankrijk heeft toch ook nog steeds kernwapens?

het is niet een feit dat Frankrijk kernwapentechnologie aan Israel heeft geleverd. Er zijn bronnen die dat zeggen, maar Frankrijk ontkent dat. Dus ik weet niet of het waar is.

En al zou het waar zijn, toen was Frankrijk idd pro-Israel. Maar Frankrijk heeft gelukkig van haar fouten geleerd. Nu is Frankrijk zeer kritisch t.o.v. Israel.

En ik vind het niet eng dat Frankrijk kernwapens bezit. Frankrijk ligt in een rustige regio en heeft met geen enkel land ruzie. Het Midden-Oosten is een heel ander verhaal, dat is een kruidvaat. Als iemand olie op het vuur gooit, en verschillende landen hebben kernwapens....BANG!

Max Stirner
06-01-05, 11:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je weet Frankrijk, de zogenaamde vriend van de Arabische wereld heeft Israel de kernwapentechnologie geleverd. Frankrijk heeft toch ook nog steeds kernwapens?

Frankrijk levert wapens aan iedereen - als er maar betaald wordt - net zoals de meeste andere landen.

Max Stirner
06-01-05, 11:16
Geplaatst door Al Sawt
Alleen met een wederzijdse nucleaire afschrikking kan echt vrede worden bereikt en gehandhaaft.

Je zou bijna zeggen dat het tijd wordt dat Israel en een Arabisch land (Pakistan, Egypte, SA, whatever) die wapens eindelijk eens tegen elkaar zouden gaan gebruiken......... :roker:

Zijn we van dat gezeik af en kan de rest van de wereld zijn aandacht eens aan nuttige zaken besteden, ipv aan een stelletje kleuters die elkaar in de haren vliegen vanwege religieuze sprookjes en stukjes land ter grootte van 1/1000 van het hele MO.

Turkish_boy
06-01-05, 12:18
Eerlijk is eerlijk als Isreal als terroristische staat nucluare wapens mag hebben dan mogen een stuk democratishere land(Egypte, en later hoop ik Palestina) ook zulke wapens bezitten.
Oog om oog tand om tand.

Al Sawt
06-01-05, 12:29
Geplaatst door Julien
het is niet een feit dat Frankrijk kernwapentechnologie aan Israel heeft geleverd. Er zijn bronnen die dat zeggen, maar Frankrijk ontkent dat. Dus ik weet niet of het waar is.

En al zou het waar zijn, toen was Frankrijk idd pro-Israel. Maar Frankrijk heeft gelukkig van haar fouten geleerd. Nu is Frankrijk zeer kritisch t.o.v. Israel.
Kom kom kom, Julien.

Juist dankzij de Franse wapenzendingen en leveranties van nucleaire materiaal, werdt Israel een kernmacht.

P.S. de brein achter het verkrijgen van hoogwaardige nucleaire technologie van Frankrijk, is de nobelprijs winnaar van vrede; Peres.

Dus dan moet ook Saddam een nobelprijs krijgen, wegens zijn inzet voor een nucleaire stabiele MO.

En ik vind het niet eng dat Frankrijk kernwapens bezit. Frankrijk ligt in een rustige regio en heeft met geen enkel land ruzie. Het Midden-Oosten is een heel ander verhaal, dat is een kruidvaat. Als iemand olie op het vuur gooit, en verschillende landen hebben kernwapens....BANG! Des te meer reden, om een nucleaire evenwicht te creeeren tussen Israel en haar regionale vijanden.

Voorts zijn zowel de Israelische als potentiele Egyptische en Iraanse kernwapens, ook voor Europa bedoelt.
Europa zal haar verderfelijke beleid jegens MO, als een nucleaire boemerang terug krijgen. Laten we hopen dat het nooit zover komt.

Max Stirner
06-01-05, 12:29
Geplaatst door Turkish_boy
Eerlijk is eerlijk als Isreal als terroristische staat nucluare wapens mag hebben dan mogen een stuk democratishere land(Egypte, en later hoop ik Palestina) ook zulke wapens bezitten.
Oog om oog tand om tand.


Precies, zo lost het probleem zich vanzelf op. :)

Al Sawt
06-01-05, 12:31
Geplaatst door Max Stirner
Je zou bijna zeggen dat het tijd wordt dat Israel en een Arabisch land (Pakistan, Egypte, SA, whatever) die wapens eindelijk eens tegen elkaar zouden gaan gebruiken......... :roker:

Zijn we van dat gezeik af en kan de rest van de wereld zijn aandacht eens aan nuttige zaken besteden, ipv aan een stelletje kleuters die elkaar in de haren vliegen vanwege religieuze sprookjes en stukjes land ter grootte van 1/1000 van het hele MO. Max,

Kernwapens zijn geen speelgoed. Hun vernietigende krachten hebben iets meer bereik dan MO alleen. Kijk maar naar Tsjernobyl! Radio active wolk heeft zelfs Schotland bereikt. Laat staan als het een nucleaire wapen zal zijn.

Turkish_boy
06-01-05, 12:33
Geplaatst door Max Stirner
Precies, zo lost het probleem zich vanzelf op. :)

Nee maar het lost wel een stukje onrecht op, of dat zal leiden tot meer onrecht is een andere discussie.

Al Sawt
06-01-05, 12:34
Geplaatst door Max Stirner
Frankrijk levert wapens aan iedereen - als er maar betaald wordt - net zoals de meeste andere landen. Dat klopt.
Frankrijk is het enige Westerse land die haar exportbeleid door geld laat bepalen. Zo worden Franse onderzeeboten in Pakistan onder licentie gebouwd en die zal ze met kernwapens gaan uitrusten. Amerika heeft juist om die reden de leveranties van F-16`s aan Pakistan opgeschort.

Julien
06-01-05, 13:41
Geplaatst door Al Sawt
Kom kom kom, Julien.

Juist dankzij de Franse wapenzendingen en leveranties van nucleaire materiaal, werdt Israel een kernmacht.
Het zal wel zo zijn, maar andersom nemen mensen op dit forum ook zoveel dingen niet aan omdat het niet 100% bewezen is..mag ik nu ook ff zo kinderachtig doen :) . Zolang de Franse staat het ontkent, weet ik niet zeker of het waar is.


P.S. de brein achter het verkrijgen van hoogwaardige nucleaire technologie van Frankrijk, is de nobelprijs winnaar van vrede; Peres.
de Nobelprijs voor Peres en Arafat was idd een farce.


Voorts zijn zowel de Israelische als potentiele Egyptische en Iraanse kernwapens, ook voor Europa bedoelt.
Europa zal haar verderfelijke beleid jegens MO, als een nucleaire boemerang terug krijgen. Laten we hopen dat het nooit zover komt.
Aartsvijanden moeten niet aan een wapenwedloop beginnen, Al Sawt. Daarom ben ik er op tegen dat landen in het MO kernwapens verschaffen. Daar zou je het toch met me eens moeten zijn. We hebben toch geleerd van de Koude Oorlog? India en Pakistan stoppen om die reden ook met de (kern)wapenwedloop.

Wat bedoel je trouwens met het verderfelijke Europese beleid jegens het MO. De E.U. is de grootste financierder van Palestina (meer dan de Arabische Liga) en enkele Europese landen (met name Frankrijk, maar ook Belgie) staan meer aan Palestijnse dan aan Israelische kant.

Julien
06-01-05, 18:55
Geplaatst door splijtstof
Vandaar dat de EU nog geen economische boycot op dat diaree genaamd Pisrael hebben afgekondigd.

naife woesteling!

daar help je lekker de Palestijnen mee!!

(ik zou er trouwens wel voorstander van zijn, als het maar iets zou uitmaken)

p.s. waarom doen de Arabieren dat ook niet dan???

Al Sawt
06-01-05, 23:15
Geplaatst door Julien
Het zal wel zo zijn, maar andersom nemen mensen op dit forum ook zoveel dingen niet aan omdat het niet 100% bewezen is..mag ik nu ook ff zo kinderachtig doen :) . Zolang de Franse staat het ontkent, weet ik niet zeker of het waar is

de Nobelprijs voor Peres en Arafat was idd een farce..
Niet alleen Peres, maar ook Rabin en Moshe Dayan.

Geplaatst door Julien


Aartsvijanden moeten niet aan een wapenwedloop beginnen, Al Sawt. Daarom ben ik er op tegen dat landen in het MO kernwapens verschaffen. Daar zou je het toch met me eens moeten zijn. We hebben toch geleerd van de Koude Oorlog? India en Pakistan stoppen om die reden ook met de (kern)wapenwedloop.
Misschien moet je wat dieper in de geschiedenis van die 2 landen duiken. Sinds India en Pakistan kernwapens gingen ontwikkelen, hebben ze tot heden geen totale oorlogen gevoerdt. Sterker nog! Juist met wetenschap dat een kernoorlog heel reeel is, zijn met toenadering begonnen.

Geplaatst door Julien

Wat bedoel je trouwens met het verderfelijke Europese beleid jegens het MO. De E.U. is de grootste financierder van Palestina (meer dan de Arabische Liga) en enkele Europese landen (met name Frankrijk, maar ook Belgie) staan meer aan Palestijnse dan aan Israelische kant. Leuk en aardig! Maar een Franse of Belgische minster van buitenlandse zaken of een van hun Europese ambtgenoten, hebben nooit de Israelische bezettingspolitiek of de nucleaire macht aan de kaak gesteld.

Ze gaan wel met spoed naar Iran, om haar mogelijke kernprogramma te ontmantelen. Ze waarschuwen Syrie in krachtige termen, om haar WMD`s te ontmantelen of anders zwaait er wat.

Nederland, Engeland en Duitsland leveren of kopen doodleuk wapens aan/van Israel en steunen indirect haar wapenindustrie.

Maar ik neem EU niets kwalijk, hoor. Maar ze moeten niet zeuren als hun beleid als een boemerang terugkeert.