PDA

Bekijk Volledige Versie : benali



bertha coutts
06-01-05, 11:33
Goedemiddag,

Ik vind het een beetje jammer dat de discussie hier zo weinig gaat over het opiniestuk van Abdelkader Benali en dat er direct nogal gemept wordt met dooddoeners als dat hij dezelfde praat als autochtonen vertelt, wat blijkbaar een reden is om hem maar meteen af te serveren.

Dat auto/allo-gedoe is in beide richtingen verkeerd, da's wel duidelijk en het is ook wat Benali zegt.

Het is overigens volgens mij lovenswaardig dat hij de moeite neemt om daarover te publiceren en bv. ook op lezingen te vechten tegen dat predikaat "allochtoon". Hij kan zich ook opsluiten in zijn ivoren toren van literator. Je moet zo'n stem, die niet uit de integratiesector of politiek komt, koesteren. Kritisch, tuurlijk, maar niet met dooddoeners.

In Vlaanderen zouden we best wat meer zo'n stemmen kunnen gebruiken.

Een paar inhoudelijke vragen/opmerkingen :

Ik lees bv. tussen de lijnen dat hij kritiek heeft op de te ver doorgeschoten vrijheden, en frons de wenbrauwen bij zijn vermelding dat bij hem huis niet over homosexualiteit werd gepraat. Iemand een idee wat hij daarmee duidelijk wil maken ? Ik niet namelijk.

Zijn afdoen van de politiek als "dom" helpt ons niet echt verder, alleen de antipolitiek spint daar garen bij en die zal zeker geen oplossing beiden op samenlevingsproblemen.

Voorts weet ik niet hoe het in Nederland zit, maar is er in Vlaanderen een duidelijk probleem van een groot racisme bij de "autochtone" bevolking (wat zich vertaald in 25% stemmen voor een partij - Vlaams Belang) en, daaruit voortvloeiend, problemen op de arbeidsmarkt. Een zo groot mogelijke verschijning en zichtbaarheid van alle mogelijke bevolkingsgroepen in alle mogelijke geledingen maatschappij is essentieel, zodat het voor iedereen duidelijk is dat we allen individueel vanuit een eigen achtergrond, maar als "ik" zonder meer (nederlander/vlaming/marokkaan/vrouw,...) participeren. Nu worden bv. Marokkanen die schrijver, danser, politieker zijn ongelooflijk op die achtergrond vastgepind en ook alleen daarover geïnterviewd. Diegenen die zich daartegen verzetten (bv. Chokri Mahassine in Vlaanderen, senator die, dacht ik, zegt dat-ie zich nu niet vnl. met "allochtonenvraagstukken" gaat bezighouden omdat hij toevallig marokkaanse roots heeft - en dat is nu net wat we meer zouden moeten hebben) krijgen meteen minder aandacht. We zouden hen gewoon moeten beoordelen als bakker/schrijver/danser....

Overigens, wat zijn roots ? Als Benali in Vlaanderen komt spreken is hij voor velen toch in de eerste plaats "nen ollander" (er is een lichte obsessie bij Vlamingen met Nederlanders, op reis zullen ze ook meteen opmerken dat het ergens "vol ollanders zit").

Groeten, b.

ps : benali is overigens een steengoede schrijver, zie De langverwachte.