PDA

Bekijk Volledige Versie : Davud, niet DE zoon van God ! Net als Islam kent Christendom maar 1 Almacht



Eke
06-01-05, 17:48
1 -
Als Jezus zich nooit Gods Zoon noemde, wie deed dat dan wel? En waarom? Dat gebeurde per keizerlijk decreet waarmee ook andere grondstellingen van het geloof werden vastgelegd. Maar niet nadat er een aantal eeuwen van 'zoeken en zwemmen' aan vooraf was gegaan. Wetenschappers zijn zich er inmiddels in toenemende mate van bewust dat het conventionele christendom veel van zijn ideeën en iconen heeft overgenomen uit andere, oudere religies. Daarin was steeds sprake van de verering van Zonen van God: de Egyptische Osiris, de Griekse Dionysos, Mithras... en Jezus van Nazareth.

In dit programma reizen we terug naar die eerste eeuwen, naar de bron, het ontstaan van ideeën als onbevlekte ontvangenis, miraculeuze geboorte en opstanding. En we gaan nog verder terug, naar een pril begin, toen de eerste christenen inspiratie vonden in oude mysteriën. En dan zijn er plotseling geschriften uit die tijd van oorsprong, manuscripten en onbekende evangeliën die opdoken bij Nag Hammadi in Egypte. Ze werpen een heel ander licht op het begin van dat christendom ...en worden een luis in de pels van het hedendaagse christendom: de Kerk van Rome zowel als het protestantisme.


2 Een christendom voor het christendom
De vondst van Nag Hammadi was verbijsterend. Oude, verborgen evangeliën over het allereerste geloof en Jezus. De kerk riep hem uit tot Gods Zoon die stierf om ons van onze zonden te bevrijden, maar dat was generaties later. Wat voor Jezus komt uit de geschriften van Nag Hammadi tevoorschijn? De eerste volgelingen van Jezus blijken geen onbevlekte ontvangenis te kennen, geen kruis, geen opstanding. Zij kenden Jezus, niet als Gods Zoon, maar als een 'verlichter' die de weg naar goddelijkheid wijst.

Dit programma is een zoektocht door de wereld van oude mystici en gnostici die geloofden dat wij allemaal een sprankje van het goddelijke in ons dragen. Zij zien Jezus als symbool van dat goddelijke en zijn levensverhaal als metafoor voor de zoektocht van de mens naar het mysterie van leven en dood. Een zoektocht geschetst in de verborgen evangeliën van Nag Hammadi waarvan de belangrijkste terug te voeren zijn tot een tijd zelfs nog voorafgaand aan de evangeliën in de bijbel. Wat betekent de vondst van Nag Hammadi? Heeft een orthodoxe kerk in opkomst een ouder christelijk geloof vermorzeld? En wordt diezelfde orthodoxe kerk op haar beurt nu door haar verleden achtervolgd? Nu de kerken leger worden zoeken mensen immers elders. Net als toen...
Uitzending: do. 13 januari 2005 16:10 - 17:00 uur Ned. 1
Zie ook www.teleac.nl De zoon van God----(Mythen de Mensheid)

PS. Davud is een prikker ! Geen nieuwe zoon of zo.... :)

Julien
06-01-05, 18:19
Jezus is de Zoon van God en als je daar niet tegen kan, dan heb je de keus om te zeggen "ik ben geen Christen"

of ga anders huilen :zwaai:

Blade20
06-01-05, 18:51
Klinkt als een vleugje waarheid met een hoop speculatie en ononderbouwde ditjes en datjes.

Het is waar dat de Rooms Katholieke kerk waarschijnlijk geschiedenisvervalsing heeft gepleegd. Belangrijke wetenschappers uit het verleden zoals Charles Darwin (evolutietheorie) hebben dit onderzocht. Naast wetenschapper was Charles Darwin ook een Christen en was hij ervan overtuigd dat de Rooms Katholieke Kerk geschriftvervalsing had gepleegd. Hoe dat?
Nou de RKK spreekt nogal over de drie-eenheid welke bij hun de indruk wekt dat er drie machten zijn en waarbij Jezus dezelfde macht heeft als God, vraag dat aan hun en ze ontkennen het. Waarschijnlijk een foutje bij de vervalsing. Iig staat het zo in de geschriften door de RKK verspreid. Gelukkig kon Charles Darwin latijns enzo en via oude rollen perkament (ook uit de Arabische wereld die de oude Griekse stukken papier nauwkeurig hadden bewaard) dat Jezus nooit werd aangesproken zoals bij de RKK gebeurde. Dat lijdde dus tot zijn conclusie over geschriftsvervalsing.

Ik denk dat Jezus echt moet worden gezien als een profeet (voor als je Christen bent that is) maar dat je de RKK versie met een korreltje zout moet nemen.

Eke
06-01-05, 18:59
Geplaatst door Julien
Jezus is de Zoon van God en als je daar niet tegen kan, dan heb je de keus om te zeggen "ik ben geen Christen"

of ga anders huilen :zwaai:

He Julien, heb je het programma ook gezien ?

Jezus verliest niets van zijn belangrijkheid, hoor, als je de Nag Hamadi geschriften (de vroegste Christelijke geschriften op deze wereld) gaat onderzoeken en verder gaat neuzen..

De kracht van Jezus zit in het voorbeeld van levenswandel dat hij neerzet en in zijn uitspraken. Als dat gevolgd zou worden door alle zich Christen noemende mensen zodat een hele verrijking zijn voor deze wereld.
En gelukkig zijn er mensen die dat doen :fpetaf:

In de tijd dat Jezus leefde waren er meerdere (verlichte)mensen die zich "Zoon van God" noemde.
Nu is dat helemaal niet zo opzienbarend, Julien, want wij behoren allemaal tot de Schepping van God....ook de Christenen zijn "kind van God"

Blade20
06-01-05, 19:02
Ik heb de show niet gezien, maar zo te horen werd er niets in verteld waar ik nog niet volledig van op de hoogte was.

Ach, als Seculair Humanist moet je wel redelijk op de hoogte blijven van andere denkwijzes.

nard
06-01-05, 19:09
Geplaatst door Eke
[B]He Julien, heb je het programma ook gezien ?

Jezus verliest niets van zijn belangrijkheid, hoor, als je de Nag Hamadi geschriften (de vroegste Christelijke geschriften op deze wereld) gaat onderzoeken en verder gaat neuzen..


Nee tuurlijk niet. Jezus was eeuwige Zoon van God, met een geheel andere betekenis als mensen kind van God kunnen zijn.
Voor een christen zit de kracht van Jezus in zijn God- én menszijn. Zodra je één van beide weghaalt, heeft het hele christendom geen enkele betekenis meer.



De kracht van Jezus zit in het voorbeeld van levenswandel die hij neerzet en in zijn uitspraken. Als dat gevolgd zou worden door alle zich Christen noemende mensen zodat een hele verrijking zijn voor deze wereld.
En gelukkig zijn er mensen die dat doen :fpetaf:


De kracht van Jezus zit'm niet in Zijn humane, jaren-60-achtige wijsheid en uitstraling die Hij (onterecht) toegedicht krijgt, maar in het gegeven dat Hij in staat was de brug tussen God en mensen te slaan. Daarvoor moest Hij God én mens zijn.

Fijn dat jij dat een verrijking vindt, maar ik heb het bange vermoeden dat deze mensen (zonder erkenning van Jezus' Godheid) vanuit Schriftelijke optiek nauwelijks christenen genoemd kunnen worden.

Eke
06-01-05, 19:28
Geplaatst door nard
.
1)Voor een christen zit de kracht van Jezus in zijn God- én menszijn. Zodra je één van beide weghaalt, heeft het hele christendom geen enkele betekenis meer.


2)Hij in staat was de brug tussen God en mensen te slaan. Daarvoor moest Hij God én mens zijn.

3)Fijn dat jij dat een verrijking vindt, maar ik heb het bange vermoeden dat deze mensen (zonder erkenning van Jezus' Godheid) vanuit Schriftelijke optiek nauwelijks christenen genoemd kunnen worden.

1) Daar ben je bang voor.....dat weerhoudt je om rustig te kijken naar de allereerste Christenen..

2) met alle respekt. God kan bij mij aankloppen en ik bij God.Beiden uit eigen ervaring.

3) nauwelijks Christenen ? Dus het Christendom mag wat jou betreft gevormd zijn in de 3e eeuw.bv. door de RKK

Ron Haleber
06-01-05, 19:45
Geplaatst door Julien
Jezus is de Zoon van God en als je daar niet tegen kan, dan heb je de keus om te zeggen "ik ben geen Christen"

of ga anders huilen :zwaai:

Jammer voor je, maar Jezus was een jood. En voor joden is het net als voor moslims onmogelijk zich voor te stellen dat God zonen heeft.

Het beeld van zoon wordt voor het eerst in het late evangelie van Johannes gebruikt. Pas eeuwen later wilde het christendom de suggesties van de Romein Paulus over de verzoening van de mensheid door de dood van Jezus honoreren door hem vanuit Grieks gedachtegoed als Gods Zoon te zien - o.m. op concilie van Chalcedon.

Julien
06-01-05, 19:50
Geplaatst door Eke
He Julien, heb je het programma ook gezien ?

Jezus verliest niets van zijn belangrijkheid, hoor, als je de Nag Hamadi geschriften (de vroegste Christelijke geschriften op deze wereld) gaat onderzoeken en verder gaat neuzen..

De kracht van Jezus zit in het voorbeeld van levenswandel dat hij neerzet en in zijn uitspraken. Als dat gevolgd zou worden door alle zich Christen noemende mensen zodat een hele verrijking zijn voor deze wereld.
En gelukkig zijn er mensen die dat doen :fpetaf:

In de tijd dat Jezus leefde waren er meerdere (verlichte)mensen die zich "Zoon van God" noemde.
Nu is dat helemaal niet zo opzienbarend, Julien, want wij behoren allemaal tot de Schepping van God....ook de Christenen zijn "kind van God"

De bron die jij nu gebruikt bewijst nog niks hoor. Er zijn ook bronnen die beweren dat Jezus eigenlijk Julius Caesar was en dat Maria een française was.. allemaal onzin.

Voor mij is het enige bewijs, het Nieuwe Testament, en dat is dé bron die bewijst dat Jesus de ZOON VAN GOD is. Sterker nog, er zijn 4 evangeliën die hetzelfde zeggen...hoe toevallig!!
En nog sterker; duizenden jaren geleden wordt Jezus' komst al voorspeld in het Oude Testament. Hoeveel bewijzen wil je nog meer?

Jezus is de Zoon van God en opgestaan uit de dood, als je dat niet gelooft..even goed, maar noem jezelf dan GEEN Christen!

Julien
06-01-05, 19:52
Geplaatst door Ron Haleber
Jammer voor je, maar Jezus was een jood. En voor joden is het net als voor moslims onmogelijk zich voor te stellen dat God zonen heeft.

Het beeld van zoon wordt voor het eerst in het late evangelie van Johannes gebruikt. Pas eeuwen later wilde het christendom de suggesties van de Romein Paulus over de verzoening van de mensheid door de dood van Jezus honoreren door hem vanuit Grieks gedachtegoed als Gods Zoon te zien - o.m. op concilie van Chalcedon.

Nee hoor, ook in andere evangeliën is duidelijk dat Jezus een bijzonder Vader heeft, namelijk God.

En Jezus was misschien dan wel een jood tijdens Zijn leven, hij is als Godheid geen jood. En dat joden niet in "zonen van God" geloven is natuurlijk geen argument. Daarom is het CHRISTENdom ook anders dan het jodendom.

nard
06-01-05, 20:01
Geplaatst door Ron Haleber
Jammer voor je, maar Jezus was een jood. En voor joden is het net als voor moslims onmogelijk zich voor te stellen dat God zonen heeft.

Het beeld van zoon wordt voor het eerst in het late evangelie van Johannes gebruikt. Pas eeuwen later wilde het christendom de suggesties van de Romein Paulus over de verzoening van de mensheid door de dood van Jezus honoreren door hem vanuit Grieks gedachtegoed als Gods Zoon te zien - o.m. op concilie van Chalcedon.


Mattheüs 3 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" (Idem Marcus

Mattheüs 14 "Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon!"

Marcus 1 "Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God."

Johannes 10: "Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?"

En ook de eerste bekeerlingen geloofden het al:
Handelingen 8: "En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."

En de voorbeelden van Paulus in zijn brieven (Romeinen, Korinthiërs, Galaten, enz) zijn teveel om aan te halen.
Ook in de Hebreëen-brief (waarin Paulus de Joden aanschrijft!) komt het een aantal malen voor.
En tenslotte schrijft de oude apostel Johannes over Hem als de verheerlijkte Zoon van God.

Ik laat het Oude Testament dan nog buiten beschouwing.

Eke
06-01-05, 20:15
Geplaatst door Ron Haleber
door hem vanuit Grieks gedachtegoed als Gods Zoon te zien .

Wacht even, vanuit Grieks gedachtengoed als Zoon van God te zien ?Kun je dat misschien toelichten ?


Dit heb ik zelf vanmiddag opgepikt van die Teleac-uitzending.De stervende en herrijzende Christusfiguur heeft een sterke gelijkenis met de 'stervende en herrijzende' Griekse Mithras, wiens bloed ook gebruikt werd bij hun heilig avondmaal, net zoals 'het lichaam en bloed van Christus' genuttigd wordt bij het Christelijk avondmaal.
Er bestaan afbeeldingen van een gekruisigde Dionysus.De gelijkenis met Christus is frappant.

De Oude Grieken gingen ervanuit dat er weliswaar meerdere Goden waren, maar dat dat moest gezien worden als de gezichten van 1 God :
ALLES IS EEN.

Onder de Romeinen was het gebruikelijk in de tijd van Jezus om een verlicht man 'een zoon van God' te noemen.

Julien
06-01-05, 21:14
Geplaatst door nard
Mattheüs 3 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" (Idem Marcus

Mattheüs 14 "Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon!"

Marcus 1 "Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God."

Johannes 10: "Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?"

En ook de eerste bekeerlingen geloofden het al:
Handelingen 8: "En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."

En de voorbeelden van Paulus in zijn brieven (Romeinen, Korinthiërs, Galaten, enz) zijn teveel om aan te halen.
Ook in de Hebreëen-brief (waarin Paulus de Joden aanschrijft!) komt het een aantal malen voor.
En tenslotte schrijft de oude apostel Johannes over Hem als de verheerlijkte Zoon van God.

Ik laat het Oude Testament dan nog buiten beschouwing.

:duim:

thanx Nard, dat bedoelde ik! (k was alleen te lui om mijn Bijbel te pakken en die teksten naar t Nederlands te vertalen :) )

Eke
06-01-05, 21:20
Julien, ik wil je echt niet jouw Geloof afpakken ,hoor!

Maar er wordt nu langs elkaar heengepraat. Heel vroeger was het GEBRUIKELIJK dat er gepraat werd over DE ZOON VAN GOD. (Mannen die verlicht waren werden zo genoemd, zoals ik eerder schreef op dit draadje)

echnaton
06-01-05, 21:22
Geplaatst door nard
Mattheüs 3 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" (Idem Marcus

Mattheüs 14 "Die nu in het schip waren, kwamen en aanbaden Hem, zeggende: Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon!"

Marcus 1 "Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God."

Johannes 10: "Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?"

En ook de eerste bekeerlingen geloofden het al:
Handelingen 8: "En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is."

En de voorbeelden van Paulus in zijn brieven (Romeinen, Korinthiërs, Galaten, enz) zijn teveel om aan te halen.
Ook in de Hebreëen-brief (waarin Paulus de Joden aanschrijft!) komt het een aantal malen voor.
En tenslotte schrijft de oude apostel Johannes over Hem als de verheerlijkte Zoon van God.

Ik laat het Oude Testament dan nog buiten beschouwing.

Het mooiste stuk wat dit betreft vind ik nog altijd Evangelie van Johannes Hst 1, vers 1 - 18:

Het Woord is mens geworden

[1] 1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is heeft hem doen kennen.

Spoetnik
06-01-05, 21:27
Jezus was weldegelijk de zoon van God en zo zal hij zich ook hebben genoemd waarschijnlijk. Maar wat hij ook gezegd zal hebben is dat iedereen een kind van God is. Dat laatste heeft de kerk verstopt, want dan hadden ze geen hierarchie kunnen bouwen.

Ron Haleber
06-01-05, 21:37
Geplaatst door Eke
Wacht even, vanuit Grieks gedachtengoed als Zoon van God te zien ?Kun je dat misschien toelichten ?



Jammer genoeg voor vele gelovigen hier heeft het geloof van oude godsdiensten in Nederland de positie van wetenschap verworven.

Je kunt je voor de studie daarvan op de erkende universiteiten inschrijven. Je leert dan op wetenschappelijk verantwoorde manier de bronnen, teksten en ontstaansgeschiedenis ervan bestuderen en vergelijken.

Daarmee wordt godsdienst geen rationele bezigheid, maar blijf je wel dichter bij de bedoeling van de bronnen en stichters.

Maar men heeft in Nederland natuurlijk ook alle vrijheid om God mag weten wat te geloven. Lou de palingboer was er een geslaagd voorbeeld van. In dat geval, veel geluk gewenst met eventueel ongefundeerde fantasiën...! :tover:

Eke
06-01-05, 21:39
Geplaatst door echnaton
Het mooiste stuk wat dit betreft vind ik nog altijd Evangelie van Johannes

[1] 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.


Ik zou zeggen , ga zo vroeg mogelijk terug naar de bron, nl. de levende Jezus Christus.Kijk naar wat er over die tijd en vlak erna voor gegevens zijn gevonden.

De Bijbel is helaas een klein beetje vervormd door diverse pauzen e.a.Maar de boodschap van de Bijbel blijft recht overeind. Alleen niet altijd letterlijk!

Johannes 12 en 13 :
op spirituele manier wordt je kind van God. Door je eigen geloofstrijd, door jezelf te kennen in al je facetten als Geschapene van God kom je bij je kern, nl. de Liefde van God, die mag je in je dragen.

papol
06-01-05, 22:00
Ik zou iedereen aanraden,
lees: Karen Armstrong, Een geschiedenis van GOD

Na het lezen was mij duidelijk dat de Islam, zoals die ooit eens bedoeld moest zijn, het enige geloof is wat dicht bij de mensen staat.

De Griekse zienswijze van God is prachtig. 'God' of wat daarvoor staat, is dermate onbegrijpelijk voor mensen dat er nooit over gesproken word. De Griekse goden die wel genoemd worden zijn tussengoden, speeltjes voor de mensheid.

Gr.P

Eke
06-01-05, 22:40
Ik heb er meer over gehoord, Papol ! Goed boek.

nard
07-01-05, 13:48
Geplaatst door Julien
:duim:

thanx Nard, dat bedoelde ik! (k was alleen te lui om mijn Bijbel te pakken en die teksten naar t Nederlands te vertalen :) )


Welkom!

(Ik ben ook een beetje lui geweest en tegen mijn gewoonte in op www.statenvertaling.net gezocht :) )

nard
07-01-05, 13:53
Geplaatst door echnaton
Het mooiste stuk wat dit betreft vind ik nog altijd Evangelie van Johannes Hst 1, vers 1 - 18:

Het Woord is mens geworden

[1] 1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam. 10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is heeft hem doen kennen.

Ben blij dat je dit stuk nog aanhaalt. Ik zag vanwege de veelheid aan argumenten even van de bomen het bos niet meer.
Hier komt bijzonder mooi tot uitdrukking (evenals in andere en ook Oud-Testamentische gedeelten) het eeuwige Zoonschap van Jezus. Hij is dus Zoon in een totaal andere dimensie dan mensen kind van God kunnen zijn.

observer
07-01-05, 14:12
ik ga persoonlijk voor christeen, de bloedmooie, jongere zus van jezus die oorspronkelijk de hoofdrol in de bijbel zou krijgen *(vandaar ook christendom dat christus is er later bijgemaakt)

maar aangezien haar broer een betere literaire agent had is ze uit het verhaal geschreven

:wohaa:

lees dit maar (http://www.sproutlore.com/reviews/reviews.php?review=14)

Juliette
07-01-05, 14:33
Geplaatst door Julien
Jezus is de Zoon van God en als je daar niet tegen kan, dan heb je de keus om te zeggen "ik ben geen Christen"

of ga anders huilen :zwaai:

Ik dacht dat je dat 'zoon' niet te letterlijk moest nemen? Eerder dat Jezus een soort representatie van God op aarde is? Of sla ik de bal mis?

Groet,

Juliette

Julien
07-01-05, 19:02
Geplaatst door Juliette
Ik dacht dat je dat 'zoon' niet te letterlijk moest nemen? Eerder dat Jezus een soort representatie van God op aarde is? Of sla ik de bal mis?

Groet,

Juliette

daar heb je helemaal gelijk in!

Jesus is de menselijke gedaante van God en kwam op Aarde als God's Zoon, maar het begrip 'zoon' is hier natuurlijk niet zoals wij die normaal gebruiken.

Maar mij ging het om de bewering dat Jezus gewoon een profeet was of een spirituele man..als je dat beweert dan kun je jezelf geen christen noemen.

Eke
07-01-05, 19:12
Geplaatst door Julien


Maar mij ging het om de bewering dat Jezus gewoon een profeet was of een spirituele man..als je dat beweert dan kun je jezelf geen christen noemen.

Julien, ik heb er helemaal geen moeite mee om van een sublieme profeet te houden-stel dat hij dat was.Hij sprak Gods woord , dat moet voldoende zijn.

Zijn ideeen over hoe je moet leven hier op aarde om een goed mens te zijn vind ik heel waardevol.

Het gaat mij om de inhoud.God/het Al is primair.

Ieder z'n geloof.

papol
07-01-05, 19:24
Geplaatst door Julien
daar heb je helemaal gelijk in!

Jesus is de menselijke gedaante van God en kwam op Aarde als God's Zoon, maar het begrip 'zoon' is hier natuurlijk niet zoals wij die normaal gebruiken.

Maar mij ging het om de bewering dat Jezus gewoon een profeet was of een spirituele man..als je dat beweert dan kun je jezelf geen christen noemen.

Waarom zouden we God een menselijke gedaante geven?

Gr.P

nard
07-01-05, 19:34
Geplaatst door papol
Waarom zouden we God een menselijke gedaante geven?

Gr.P

Wij geven God geen menselijke gedaante hoor. God heeft Zelf een menselijke gedaante aangenomen, hetgeen wij behoren te geloven.

papol
07-01-05, 19:41
Geplaatst door nard
Wij geven God geen menselijke gedaante hoor. God heeft Zelf een menselijke gedaante aangenomen, hetgeen wij behoren te geloven.

Wie zegt dat?

Waarom zou God een mensen gedaante aannemen? Als gelijke? Een God? De Almachtige stuurt engelen, een menselijke gedaante aannemen lijkt verdacht door een mens verzonnen.

Gr.P

nard
07-01-05, 19:50
Geplaatst door papol
Wie zegt dat?

Waarom zou God een mensen gedaante aannemen? Als gelijke? Een God? De Almachtige stuurt engelen, een menselijke gedaante aannemen lijkt verdacht door een mens verzonnen.

Gr.P


Laat ik het zo zeggen: dat belijd ik als christen. Op grond van de Bijbel en (ver ondergeschikt daaraan) de christelijke traditie.

De reden is om de verbroken relatie tussen God en mens te herstellen. Het slaan van een brug. Dat kan slechts gebeuren door Iemand die én God én mens is; Jezus Christus.

Julien
07-01-05, 20:56
Geplaatst door Eke
Julien, ik heb er helemaal geen moeite mee om van een sublieme profeet te houden-stel dat hij dat was.Hij sprak Gods woord , dat moet voldoende zijn.

Zijn ideeen over hoe je moet leven hier op aarde om een goed mens te zijn vind ik heel waardevol.

Het gaat mij om de inhoud.God/het Al is primair.

Ieder z'n geloof.

Natuurlijk mag je dat vinden, Eke. Ieder z'n geloof. Maar dan ben je geen christen. Het hele Christendom is namelijk gebaseerd op de komst van God naar de wereld (als Jezus) en Jezus' opstaan uit de dood.

Het is net zo onzinnig om dat uit het christendom te halen, als zeggen dat je moslim bent maar niet te geloven dat Mohammed een boodschapper was van God. Je kan als moslim best leven naar de Koran, maar als je niet gelooft dat Mohammed Zijn boodschapper was..dan ben je volgens mij geen moslim. Zo ligt dat ook bij christenen en Jezus.

Julien
07-01-05, 21:00
Geplaatst door papol
Wie zegt dat?

Waarom zou God een mensen gedaante aannemen? Als gelijke? Een God? De Almachtige stuurt engelen, een menselijke gedaante aannemen lijkt verdacht door een mens verzonnen.

Gr.P

Dat zijn jouw woorden. Het sturen van engelen is net zo 'raar' als een menselijke gedaante van God. Het sturen van engelen kan ook net zo goed door mensen verzonnen zijn.
Geloof valt nu eenmaal niet te bewijzen. Maar ik kan niet geloven dat al die eerste christenen vlak na de dood (en opstanding) van Jezus in een fabeltje hebben geloofd. Hebben ze hun leven verloren en/ of geriskeerd voor een verhaal (de opstanding van Jezus) dat niet waar was? Dat gaat er bij mij niet in.

CANVAS
15-01-05, 12:01
Hallo,

Heb helaas alleen het laatste stuk gezien van "De zoon van God".
Mocht je de afleveringen op video hebben gezet dan wil ik ze graag zien ?

Mail me even in dat geval.

Alvast bedankt.

groeten Canvas :tik:

[email protected]

prikkerd
15-01-05, 14:12
Geplaatst door papol
Wie zegt dat?

Waarom zou God een mensen gedaante aannemen? Als gelijke? Een God? De Almachtige stuurt engelen, een menselijke gedaante aannemen lijkt verdacht door een mens verzonnen.

Gr.P

Daar ben ik het helemaal mee eens. God behoort absoluut te zijn in Zijn atributen zoals ALmachtig ALwetend etc...

Vergelijking met een mens of een gedaante van een mens is een relativering van de Absolute God een verlaging van de Hoogste Macht een vernedering van de Edele

Een mens is een nietige schepsel met hoogheidswaan. Als een mens eerlijk zou erkennen hoe nietig hij is dan zou niemand het in zijn hoofd halen zich de zoon van ALmachtige te noemen>


p.s waarom zou god een zoon (NAkomeling) nodig hebben als hij DE EEUWIGE is?

Ron Haleber
16-01-05, 00:43
Geplaatst door prikkerd
Daar ben ik het helemaal mee eens. God behoort absoluut te zijn in Zijn atributen zoals ALmachtig ALwetend etc...

Vergelijking met een mens of een gedaante van een mens is een relativering van de Absolute God een verlaging van de Hoogste Macht een vernedering van de Edele

Een mens is een nietige schepsel met hoogheidswaan. Als een mens eerlijk zou erkennen hoe nietig hij is dan zou niemand het in zijn hoofd halen zich de zoon van ALmachtige te noemen>


p.s waarom zou god een zoon (NAkomeling) nodig hebben als hij DE EEUWIGE is?

Dat is de joodse logica waar de islam terecht aan vastgehouden heeft!

Het hele probleem is het aan mensen als Julien en Mars uit te leggen. Die willen good que good naïve kinderen blijven die de openbaring als een sprookjesboek lezen.

Weg met alle historische kritiek van bronnenstudie. weg met het gebruik van je verstand, weg met rationeel luisteren naar broederreligies... Ach prikkerd, je kunt niet ontkennen dat je van die mensen ook teveel ontmoet bij moslims... Laat ons dat maar troosten! verveeld

Julien
16-01-05, 21:33
Geplaatst door Ron Haleber
Dat is de joodse logica waar de islam terecht aan vastgehouden heeft!

Het hele probleem is het aan mensen als Julien en Mars uit te leggen. Die willen good que good naïve kinderen blijven die de openbaring als een sprookjesboek lezen.

Weg met alle historische kritiek van bronnenstudie. weg met het gebruik van je verstand, weg met rationeel luisteren naar broederreligies... Ach prikkerd, je kunt niet ontkennen dat je van die mensen ook teveel ontmoet bij moslims... Laat ons dat maar troosten! verveeld

Wat een bullshit, Ron en prikkerd!

Dat Jezus de Zoon van God is, is gewoon een questie van geloven. Dat is de kern van het Christendom. En als je dat belachelijk maakt, dan ben je net zo dom bezig als Hirshi Ali doet met de islam.

Wat is er meer sprookjesachtig aan het feit dat God (figuurlijk) een Zoon heeft, dan het feit dat Mohammed door engelen is opgehaald om een reis naar de hemel te maken of het feit dat een meteoriet (de Kaaba) een steen van God is. Dat is toch net zo goed sprookjesachtig?

Doe dus niet alsof de islam geen ongeloofwaardige elementen kent! Dit zijn dingen die je nu eenmaal moet geloven, en niet moet nadenken met je gezonde verstand.

Als je constant met je gezond verstand wilt nadenken, moet je jezelf ook geen moslim (of christen) noemen!

mark61
17-01-05, 02:01
Geplaatst door Julien
Maar ik kan niet geloven dat al die eerste christenen vlak na de dood (en opstanding) van Jezus in een fabeltje hebben geloofd. Hebben ze hun leven verloren en/ of geriskeerd voor een verhaal (de opstanding van Jezus) dat niet waar was? Dat gaat er bij mij niet in.

Dat kan best. Je hebt er bij die massaal zelfmoord plegen.

Hele volksstammen hebben hun leven verloren dan wel geriskeerd voor een fabeltje. Communisme, fascisme, godsdiensten, goudkoorts, you name it.

~Panthera~
17-01-05, 02:07
Geplaatst door mark61
Dat kan best. Je hebt er bij die massaal zelfmoord plegen.

Hele volksstammen hebben hun leven verloren dan wel geriskeerd voor een fabeltje. Communisme, fascisme, godsdiensten, goudkoorts, you name it.
----------

En lemmingen. :hihi:

:melig:

mark61
18-01-05, 00:54
Geplaatst door ~Panthera~
----------

En lemmingen. :hihi:

:melig:

Kan je die ook grillen dan? Wat doe je met al dat haar?

~Panthera~
18-01-05, 01:25
Geplaatst door mark61
Kan je die ook grillen dan? Wat doe je met al dat haar?
-------------

ALLES is te grillen. :stout:

mark61
18-01-05, 02:27
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

ALLES is te grillen. :stout:

Behalve dat kleine dorpje in Normandië.

~Panthera~
18-01-05, 04:00
Geplaatst door mark61
Behalve dat kleine dorpje in Normandië.
----------------------

:confused:

Ron Haleber
18-01-05, 04:57
Geplaatst door Julien
Wat een bullshit, Ron en prikkerd!



Prikkerd is hier de enige Marokkaan die zich serieus in het christendom verdiept heeft en daar (niet altijd natuurlijk) hele verstandige uitspraken over doet... :nerd:

Ook over Qaradawi was het leuk discussiëren met hem! :D

Ron Haleber
18-01-05, 05:06
Geplaatst door Julien

Wat is er meer sprookjesachtig aan het feit dat God (figuurlijk) een Zoon heeft, dan het feit dat Mohammed door engelen is opgehaald om een reis naar de hemel te maken of het feit dat een meteoriet (de Kaaba) een steen van God is. Dat is toch net zo goed sprookjesachtig?

Doe dus niet alsof de islam geen ongeloofwaardige elementen kent! Dit zijn dingen die je nu eenmaal moet geloven, en niet moet nadenken met je gezonde verstand.

Als je constant met je gezond verstand wilt nadenken, moet je jezelf ook geen moslim (of christen) noemen!

Je vergeet dat die godsdiensten mystieke elementen hebben die je niet letterlijk moet nemen.

Zo was de hemelvaart van Mohammed een bron van speculatie voor de mystiek. Met name in Iran...

Verder moet je voor historische studie van de bronnen om het kaf van het koren te scheiden, wel degelijk je verstand gebruiken. De geldigheidstoets bij het selecteren van hadith is er een voorbeeld van.

Als je je verstand niet gebruikt geloof je in een zwart schaap met vijf poten...

mark61
18-01-05, 12:56
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

:confused:

Daar woont Obelix. Hoewel hij er erg sappig (and, come to think of it) harig uitziet is hij dacht ik niet grilbaar.

~Panthera~
18-01-05, 14:03
Geplaatst door mark61
Daar woont Obelix. Hoewel hij er erg sappig (and, come to think of it) harig uitziet is hij dacht ik niet grilbaar.
---------------------

beetje TE sappig. :schreeuw:

Julien
18-01-05, 17:16
Geplaatst door Ron Haleber
Je vergeet dat die godsdiensten mystieke elementen hebben die je niet letterlijk moet nemen.

Zo was de hemelvaart van Mohammed een bron van speculatie voor de mystiek. Met name in Iran...

Verder moet je voor historische studie van de bronnen om het kaf van het koren te scheiden, wel degelijk je verstand gebruiken. De geldigheidstoets bij het selecteren van hadith is er een voorbeeld van.

Als je je verstand niet gebruikt geloof je in een zwart schaap met vijf poten...

volgens mij is het voor een moslim van wezenlijk belang dat je gelooft dat Mohammed door engelen is opgehaald in Al Quds en dat de Ka'aba een Goddelijke steen is. dat zijn misschien mystieke elementen, net zoals het feit dat God een Zoon heeft, maar waarom zouden ze niet waar kunnen zijn?

de mens weet zoveel dingen niet!! Denk je nou echt dat een mens, dat niks voorstelt in dit universum, deze wonderen kan verklaren??

Gezond verstand is leuk voor wiskunde, biologie etc. maar een mens zal nooit God kunnen begrijpen.