PDA

Bekijk Volledige Versie : Lonsdale Leo ontslagen na handweigering



Mark
07-01-05, 08:01
Lonsdale Leo ontslagen na handweigering

- Bron: L1
Gepubliceerd: donderdag 6 januari 2005 @ 22:17

In Venray is een Lonsdale-jongere ontslagen, naar aanleiding van het televisieprogramma Premtime. De jongen zou zich racistisch hebben uitgelaten, omdat hij de allochtone presentator Prem Radhakishun weigerde een hand te geven.

De jongeman was een uitzendkracht voor het bedrijf Flextronics Logistics in Venray. Zijn voormalig werkgever wil geen commentaar op de zaak geven. Juridisch gezien maakt de jongen weinig kans om het besluit aan te vechten.

De uitzending van Premtime was bedoeld om een kijkje te nemen in Venray. De plaats staat bekend om de grote spanningen tussen allochtonen en autochtonen. In november raakte een grote groep met elkaar slaags. Eerder werd al een aanslag op een moskee verijdeld.

Karin.N
07-01-05, 08:52
Om dit voorval en het voorval van de imam met R. Verdonk ben ik er een voorstander van dat discriminatie op religieuze gronden ook moet worden aangepakt.

taouanza
07-01-05, 11:19
Geplaatst door Karin.N
Om dit voorval en het voorval van de imam met R. Verdonk ben ik er een voorstander van dat discriminatie op religieuze gronden ook moet worden aangepakt.

Nee de imam geeft ook geen moslimvrouwen de hand en dat uit respect. Deze man wilde geen hand geven uit minachting. Zo ver ik weet ligt minachting en respect ver van elkaar.

amadeus
07-01-05, 11:21
Geplaatst door taouanza
Nee de imam geeft ook geen moslimvrouwen de hand en dat uit respect. Deze man wilde geen hand geven uit minachting. Zo ver ik weet ligt minachting en respect ver van elkaar.
En wie bepaalt of het respect of minachting is? Verdonk zelf en het gros van de Nederlanders vonden het uiterst minachtend van die imam dat hij weigerde haar uitgestoken hand te schudden.

freya
07-01-05, 12:10
Geplaatst door taouanza
Nee de imam geeft ook geen moslimvrouwen de hand en dat uit respect.

Dat maak jij ervan, volgens mij denkt zo'n mannetje alleen maar aan zijn eigen reinheid hoor. Door een vreemde vrouw aan te raken krijgt hij 'strafpunten' en dat is het enige waar die fundies zich druk over maken.

Verdonk is geen moslima en is dus helemaal niet bang voor dat soort 'strafpunten', hij hoeft haar evt wens om geen mannen te hoeven aanraken dus niet te respecteren, want ze laat duidelijk merken dat ze niets met die regel te maken heeft door haar hand wel uit te steken.

Niks uit respect dus, maar puur egocentrisme.

taouanza
07-01-05, 12:33
Geplaatst door amadeus
En wie bepaalt of het respect of minachting is? Verdonk zelf en het gros van de Nederlanders vonden het uiterst minachtend van die imam dat hij weigerde haar uitgestoken hand te schudden.

Zijn houding

Karin.N
07-01-05, 12:41
Het staat een ieder vrij om het niet handen schudden op te vatten als een teken van respect of een teken van belediging, minachting of discriminatie.

M.i. pas je je aan aan de geldende omgangsvormen. Wanneer je daar niet aan wilt voldoen, ook goed, maar de gevolgen liggen louter en uitsluitend bij jezelf.

Zelf heb ik jaren in islamitische landen gewoond en mij aangepast aan de gebruiken aldaar, ook al was ik het niet eens met die gebruiken.
Ik had daar veelal geen keus, vaak waren de gebruiken dwingend.

freya
07-01-05, 12:47
Geplaatst door taouanza
Zijn houding

Dat kan alleen laten zien of het wel of niet MET respect gebeurt, hoewel zelfs dat twijfelachtig is omdat veel mensen buitengewoon hypocriet kunnen zijn.

Dat hij het UIT respect deed, kan je op geen enkele manier hardmaken.

Karin.N
07-01-05, 12:52
Als ik het combineer met zijn uitspraken over vrouwen dan vat ik het zelf op als geen respect naar vrouwen toe. Maar uiteraard staat het iedereen vrij daar anders over te denken.

taouanza
07-01-05, 14:52
Geplaatst door Karin.N
vaak waren de gebruiken dwingend .

Al Sawt
07-01-05, 14:57
Geplaatst door Karin.N


Zelf heb ik jaren in islamitische landen gewoond en mij aangepast aan de gebruiken aldaar, ook al was ik het niet eens met die gebruiken.
Ik had daar veelal geen keus, vaak waren de gebruiken dwingend. En wat wil je hiermee sugereren?

Dutchguy
07-01-05, 15:04
Geplaatst door freya
Dat maak jij ervan, volgens mij denkt zo'n mannetje alleen maar aan zijn eigen reinheid hoor. Door een vreemde vrouw aan te raken krijgt hij 'strafpunten' en dat is het enige waar die fundies zich druk over maken.

Verdonk is geen moslima en is dus helemaal niet bang voor dat soort 'strafpunten', hij hoeft haar evt wens om geen mannen te hoeven aanraken dus niet te respecteren, want ze laat duidelijk merken dat ze niets met die regel te maken heeft door haar hand wel uit te steken.

Niks uit respect dus, maar puur egocentrisme.

Volledig mee eens. Met respect had het helemaal niets te maken.

nl-x
07-01-05, 15:11
Het is absurd om de jongen te ontslaan omdat hij geen handjes wou schudden. De jongen had geen functie dat handenschudden noodzakelijk maakte. Inderdaad wel gelijk te trekken aan de Imam die geen handen wou schudden. Beide horen dit ongestraft te kunnen doen. Het valt gewoon onder de vrijheid van meningsuiting (Waarbij eer/minachting de mening is). Verder bestaat er nog altijd immuniteit van lichaam in Nederland. Ik zou Verdonk nog altijd wel willen zien verplicht handjes schudden met een zwervende asielzoeker die op droge dagen 3 nachten onder een brug heeft geslapen en totaal naar pis stinkt.

Maar goed. De jongen is ontslagen en hij was uitzendkracht. Er was geen haan die kraaide over toen mij zus 9/13 was ontslagen als uitzendkracht met de kanttekening "'Jullie' vinden het allemaal goed. Ik weet dat toch wel." van haar chef. Daar valt gewoon weinig aan te doen. Tenzij je kan bewijzen dat ie dat zei. En dat kon je niet.

Al Sawt
07-01-05, 15:14
Geplaatst door freya
Dat maak jij ervan, volgens mij denkt zo'n mannetje alleen maar aan zijn eigen reinheid hoor. Door een vreemde vrouw aan te raken krijgt hij 'strafpunten' en dat is het enige waar die fundies zich druk over maken.

Verdonk is geen moslima en is dus helemaal niet bang voor dat soort 'strafpunten', hij hoeft haar evt wens om geen mannen te hoeven aanraken dus niet te respecteren, want ze laat duidelijk merken dat ze niets met die regel te maken heeft door haar hand wel uit te steken.

Niks uit respect dus, maar puur egocentrisme. Zo kun je ook de handelingen van Verdonk omschrijven. Of die imam uit respect of uit godsdienstige motieven weigerde de hand van Verdonk te schudden, dat doet er niet toe. Wat er wel toe doet is dat de imam geen minachting had voor een vrouw. Want anders was ie niet gekomen naar een vergadering die door een vrouwelijke minister is belegd.

Karin.N
07-01-05, 15:21
Geplaatst door Al Sawt
En wat wil je hiermee sugereren?

Ik suggereer niets, ik weet alleen hoe het is om in een omgeving te wonen, waar de gebruiken anders zijn. Ik vind, en nogmaals dat is mijn persoonlijke mening, iedereen kan hiervan afwijken, dat je je aanpast aan de gangbare regels en waarden op de plek waar je op dat moment bent.

Dwingende gebruiken in verschillende islamitische landen houden voor mij o.a. in, verplicht gesluierd en/of hoofddoek, geen handen schudden met mannen, geen oogcontact maken, verplicht respect betonen aan mannen die dat niet altijd verdienden, niet zonder begeleiding naar buiten kunnen. De mate van de gebruiken waren wel afhankelijk van het soort land en/of omgeving.

Al Sawt
07-01-05, 15:30
Geplaatst door Karin.N
Ik suggereer niets, ik weet alleen hoe het is om in een omgeving te wonen, waar de gebruiken anders zijn. Ik vind, en nogmaals dat is mijn persoonlijke mening, iedereen kan hiervan afwijken, dat je je aanpast aan de gangbare regels en waarden op de plek waar je op dat moment bent. Ik heb aantal Islamitische landen bezocht en ik zag heel veel Westerlingen. En meeste westerlingen gedragen zich gewoon aan hun normen en waarden.

Zo zag ik tijdje terug een groep Westerse ingezetenen in een park een alcholisch drankje aan het nuttigen. En nota bene een plaats waar veel gezinnen met kinderen op afkomen.

Dat jij misschien gedwongen voelt om je aan te passen aan bepaalde normen, dat respecteer ik. Maar doe niet alsof alle Westerlingen in Islamitische landen die respect tonen.




Dwingende gebruiken in verschillende islamitische landen houden voor mij o.a. in, verplicht gesluierd en/of hoofddoek, geen handen schudden met mannen, geen oogcontact maken, verplicht respect betonen aan mannen die dat niet altijd verdienden, niet zonder begeleiding naar buiten kunnen. De mate van de gebruiken waren wel afhankelijk van het soort land en/of omgeving. Welke landen waren het?
En veel van de zaken die jij opsomt zijn voor mannen ook geldig. In bepaalde landen is zelfs een hoofdbedekking voor mannen verplicht.

Zelfs in Marokko kan ik in veel steden niet met een broek boven de knieen lopen.

Karin.N
07-01-05, 15:57
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb aantal Islamitische landen bezocht en ik zag heel veel Westerlingen. En meeste westerlingen gedragen zich gewoon aan hun normen en waarden.

Zo zag ik tijdje terug een groep Westerse ingezetenen in een park een alcholisch drankje aan het nuttigen. En nota bene een plaats waar veel gezinnen met kinderen op afkomen.

Dat jij misschien gedwongen voelt om je aan te passen aan bepaalde normen, dat respecteer ik. Maar doe niet alsof alle Westerlingen in Islamitische landen die respect tonen.

Welke landen waren het?
En veel van de zaken die jij opsomt zijn voor mannen ook geldig. In bepaalde landen is zelfs een hoofdbedekking voor mannen verplicht.

Zelfs in Marokko kan ik in veel steden niet met een broek boven de knieen lopen.

Ik suggereer helemaal niet dat westerlingen zich aanpassen. Ik deed het in ieder geval wel en in een aantal gebruiken verplicht.
Wil je het complete lijstje? Ik heb namelijk zowel door het werk van mijn ouders als mijn eigen werk (in de ontwikkelingshulp als naderhand mijn eigen werk in die richting) ruim 20 jaar in het buitenland vertoeft.
Mali, Nigeria, Sudan, Afganistan, Pakistan, SA, Jordanië, Jemen, Sumatra, India, Bangladesh, Brazilië, Somalië etc.

Mannen in islamitische landen zijn vaak vrijer dan vrouwen.
Vaak wordt de Quraan niet juist opgevolgd en wordt er streng de hand gehouden aan de plichten van de vrouw en de rechten van de man.

Enig idee hoe verstikkend een gezichtsbedekkende sluier is bij tropische temperaturen?

Al Sawt
07-01-05, 16:02
Geplaatst door Karin.N
Ik suggereer helemaal niet dat westerlingen zich aanpassen. Ik deed het in ieder geval wel en in een aantal gebruiken verplicht.
Wil je het complete lijstje? Ik heb namelijk zowel door het werk van mijn ouders als mijn eigen werk (in de ontwikkelingshulp als naderhand mijn eigen werk in die richting) ruim 20 jaar in het buitenland vertoeft.
Mali, Nigeria, Sudan, Afganistan, Pakistan, SA, Jordanië, Jemen, Sumatra, India, Bangladesh, Brazilië, Somalië etc.

Mannen in islamitische landen zijn vaak vrijer dan vrouwen.
Vaak wordt de Quraan niet juist opgevolgd en wordt er streng de hand gehouden aan de plichten van de vrouw en de rechten van de man.

Enig idee hoe verstikkend een gezichtsbedekkende sluier is bij tropische temperaturen? Geloof ik graag. Ik heb ooit een tulband gedragen. En die voelde op een gegeven moment als een brandende hoefijzer.

Wat betreft de verhoudingen tussen man en vrouw in Islamitische landen, die is inderdaad scheef. Maar die scheefheid is echter eerder cultureel dan godsdienstig bepaald.

Karin.N
07-01-05, 16:11
Geplaatst door Al Sawt
Geloof ik graag. Ik heb ooit een tulband gedragen. En die voelde op een gegeven moment als een brandende hoefijzer.

Wat betreft de verhoudingen tussen man en vrouw in Islamitische landen, die is inderdaad scheef. Maar die scheefheid is echter eerder cultureel dan godsdienstig bepaald.

Dat ben ik met je eens, zou men de voorschriften volgens de Quraan goed naleven, dan zou je een totaal andere samenleving hebben.

freya
07-01-05, 16:32
Geplaatst door Al Sawt
[B]Ik heb aantal Islamitische landen bezocht en ik zag heel veel Westerlingen. En meeste westerlingen gedragen zich gewoon aan hun normen en waarden.

[B]

Maar als je enigszins serieus genomen wil worden en zo min mogelijk worden lastiggevallen, dan zal je je wel aan allerlei gedragsregels moeten houden.

Ik heb ook maandenlang min of meer binnenshuis opgesloten gezeten in Marokko, omdat die familie er waarde aan hechtte dat dat niemand de vrouwen van het huis zag. Althans niemand die wist wie we waren, zodra we met een (geblindeerde) auto naar een andere stad gebracht waren, konden we wel gewoon winkelen. Ergerlijk detail was dan dat de 'o zo vrome' vrouw des huizes (minstens 4x in Mekka geweest!) dan altijd nonchalant haar hoofddoek liet afzakken :moe:

Dat had dus alles te maken met een beetje geaccepteerd worden door de familie waar ik logeerde. Maar ook als ik ergens in het MO gewoon op vakantie in een hotel zat, hield ik me altijd aan bepaalde gedragsregels, simpelweg omdat ik meestal alleen reis en ik geen heb in toestanden met hitsige kerels.

Zelfs hier in Nederland gedraag ik me in Turks of Arabisch gezelschap anders dan in Westers gezelschap, dat zijn dan idd kleine dingetjes die Karin ook al noemde als geen oogcontact, geen aanraking accepteren enz.

Reina
07-01-05, 16:51
Geplaatst door amadeus
En wie bepaalt of het respect of minachting is? Verdonk zelf en het gros van de Nederlanders vonden het uiterst minachtend van die imam dat hij weigerde haar uitgestoken hand te schudden.

beetje respect ja![taouanza]

Blade20
07-01-05, 17:25
vrijheid van meningsuiting anyone?

Iig, denk ik dat religieus racisme ook gewoon tot racisme moet worden gerekend. Ik zal even een balletje aan het rollen brengen bij de Nederlandse regering zodat het onder mediaaandacht komt.

Muslimaah
07-01-05, 18:38
Waarom wordt er consequent/beweerd gezegd dat de man de vrouw geen hand ( lees geen lichaamscontact) mag geven terwijl het omgekeerde net zo is binnen de Islam. Verder is net zo goed bekend dat moslimmannen en vrouwen elkaar begroeten en dat kunnen doen op een hele hartelijk en vriendelijke manier zonder dat daar perse lichaamsdelen bij worden gebruikt. De vrouw wordt de vredeswens niet ontzegt. En dat tov van niet-moslims evenmin. Maak er niet bewust iets anders van dan het is, of je het er mee eens bent of niet!

Met reinheid flauwekul evenmin. Ik las even in een vlucht dat iemand beweerde dat de Imam bang was voor onreinheid? Ik krijg altijd het idee dat er dan vanuit een superioriteitshouding gekeken wordt naar dat achterlijke gedoe van die 'inboorlingen'. De imam wilde haar wel groeten, maar niet zoals zij dat wilde. En als hij op haar neer zo kijken dan zou hij niet eens in de buurt willen van haar of enig vrouw willen zijn.

Daartegenover vind ik zelf dat het maatschappelijke belang en de consequenties voor een moslim zwaarder wegen dan het onthouden van een hand, die goed bedoeld was.

freya
07-01-05, 18:46
Geplaatst door Muslimaah
Ik las even in een vlucht dat iemand beweerde dat de Imam bang was voor onreinheid?

Dan moet je niet zo vluchtig lezen, maar ff verder kijken naar wat er nog meer staat. In dit geval doel ik op de 'reinheid'van zijn kostbare zieltje. De theorie achter dat niet-handen-schudden is immers dat men bang is bij de minste aanraking van het andere geslacht besprongen te worden door onreine gedachten en gevoelens :moe:

papol
07-01-05, 19:36
ondanks het niet schudden van handen maakte hij toch een foutje, "liever niet" sprak hij, dus misschien tzt .........

Door zijn ontslag is waarschijnlijk heel de toenadering een fiasco geworden. Drie (één keer lijkt me zat) keer raden wie de schuld zullen krijgen .....

Uitzendbureaux zetten nu ook al aan tot haat !!!! Wat wil je, 'uitzend' ....


Gr.P

taouanza
07-01-05, 19:53
Een uitgesproken racist wordt ontslagen die niks aan de verbeelding toe liet en men heeft het weer over de imam.
De selectieve verontwaardiging spreekt weer boekdelen.
En voor mij hoeft het ook niet over die racist te gaan. Ik vond het veel interessanter dat de rest wel gewoon mee ging naar de moskee. En hoe ze gingen aplaudisseren voor de hun islamtische bezoekers.

Ik ga niet muggenziften over een uitzondering.
Ik hoef niet zo nodig te bewijzen hoe verschrikkelijk nietmoslims zijn.

:moe:

papol
07-01-05, 20:29
Geplaatst door taouanza
Ik vond het veel interessanter dat de rest wel gewoon mee ging naar de moskee. En hoe ze gingen aplaudisseren voor de hun islamtische bezoekers.



En .... zag je hem glunderen met stekeltjes !!

gr.P

Al Sawt
07-01-05, 22:17
Overigens is de ontslag van die jongen totaal onterecht.