PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat wordt er met Ashoura gevierd?



taouanza
08-01-05, 22:21
Ik vergeet dat steeds.
Ik weet alleen dat er el9rishlat worden gegeten en kinderen ta3rijat krijgen. En mensen vasten op die dag.
Soenitische Ashoura.

Eke
08-01-05, 22:59
Ashoura: de tiende van de maand Muharram, waarop de dood van Husayn in 680 wordt herdacht. a.s. 19 II 05

Wie vast er dan, als de mensen eten ?

ZbaqZbaq
08-01-05, 23:04
Ashoura.. das toch dat HakkuH-feest van de sjieten ?

Zwarte Schaap
08-01-05, 23:10
El3ashour is de dag dat arme mensen in Marokko naar uitkijken. Dat is dag dat we de zakkaat aan de arme mensen geven.

Wij (arme) boeren koken dan op die dag gezouten (elkedid) maag, lever, longen in darmen.

freya
08-01-05, 23:12
Geplaatst door Zwarte Schaap


Wij (arme) boeren koken dan op die dag gezouten (elkedid) maag, lever, longen in darmen.

:duizelig:

Zwarte Schaap
08-01-05, 23:33
Geplaatst door freya
:duizelig:

Als wij een schaap slachten wordt alles gebruikt. Boeren zijn anti-verspilling en een leven van een dier nemen en de helft weggooien is in strijd met het leven wat je genomen hebt. En het is gewoon lekker.

ZbaqZbaq
08-01-05, 23:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als wij een schaap slachten wordt alles gebruikt. Boeren zijn anti-verspilling en een leven van een dier nemen en de helft weggooien is in strijd met het leven wat je genomen hebt. En het is gewoon lekker.

Ook hier gebruiken ze alles hoor... dat noemen ze later een frikandel of een braadworst... ze wordt alleen niet verteld wat erin zit

De meeste mensen denken tegenwoordig dat vlees van de McDonalds komt ipv een dier dat geslacht is.

Afrux
08-01-05, 23:51
El Khattabi, Volgens mij is het het islamitisch jaar en niet het arabisch jaar. Dat heb ik nog nooit gehoord tot heden zelfs de nationalisten gebruiken de term: Islaiotisch jaar..

ALs kind gingen de kinderen in mijn geboorte dorp ergens in de bergen van arif, jongens en meisjes, langs alle deuren om eten te halen. Iedereen gaf wat. Dat brachten we naar een van de oude voruwen in het dorp. Waar allesgekokkt werd en s'middag's kwamen we met z'n allen om lekker te eten. Het had meer een kinder karakter bij ons.

taouanza
09-01-05, 23:03
Bedankt voor de informatie Bilal.

Ik heb vandaag gehoord dat het te maken heeft met de uittocht van de joden uit Egypte onderleiding van de profeet Mozes
De profeet VZH zag dat de joden vasten en vroeg hen waarom.
De profeet vond dat de moslims ook moesten vasten.
Daarna kwam de Ramadan en was vasten op Ashoura niet meer verplicht.



Wij (arme) boeren koken dan op die dag gezouten (elkedid) maag, lever, longen in darmen.

Wij noemen dat elkourdas.
Elkedid is van vlees.
Allebei heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk.

Siah
09-01-05, 23:52
"What should be done?"

is de vraag dat de moslims zich ieder jaar op die dag, zouden moeten stellen.
volgens iemand

Zwarte Schaap
10-01-05, 21:44
Geplaatst door taouanza
Wij noemen dat elkourdas.
Elkedid is van vlees.
Allebei heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk.

Wij noemen het ook elkourdas, met elkedid bedoelde ik ermee dat het gezouten en gedroogd is net als elkedidvlees. Men maakt ruim van te voren voor iedereen een eigen kourdas, kinderen hebben een kleinere kourdas.

taouanza
10-01-05, 22:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wij noemen het ook elkourdas, met elkedid bedoelde ik ermee dat het gezouten en gedroogd is net als elkedidvlees. Men maakt ruim van te voren voor iedereen een eigen kourdas, kinderen hebben een kleinere kourdas.

Ja dat bedoel ik ook gezouten en gedroogde ingewanden noemen wij elkoerdas.

AdamX
10-01-05, 22:11
moslims kennen alleen het offerfeest en suikerfeest, voor de rest wordt niks gevierd

ik weet wel dat in marokko in het noorden alhoceima enz dat ze dan vroeg inde ochtend vlaggen uithnagen :)

taouanza
10-01-05, 22:25
Geplaatst door AdamX
moslims kennen alleen het offerfeest en suikerfeest, voor de rest wordt niks gevierd

ik weet wel dat in marokko in het noorden alhoceima enz dat ze dan vroeg inde ochtend vlaggen uithnagen :)

Nou het wordt wel gevierd niet zo uitgebreid als Offerfeest en Suikerfeest maar het wordt wel gevierd. Mensen gaan ook vasten op die dag.

Siah
10-01-05, 23:29
Geplaatst door taouanza
Ik vergeet dat steeds.
Ik weet alleen dat er el9rishlat worden gegeten en kinderen ta3rijat krijgen. En mensen vasten op die dag.
Soenitische Ashoura.

tot zover ik het weet is Ashura een gedenkdag,
en wordt er algemeen gerouwd.
alle kantoren en winkels zijn dan dicht.

Ashoura is de belangrijkste gedenkdag voor Shi'itische moslims.
met name de moslims uit Irak, Iran, Libanon..

feesten op die dag betekent :auw:

Hninanl
11-01-05, 20:00
Geplaatst door taouanza
Nou het wordt wel gevierd niet zo uitgebreid als Offerfeest en Suikerfeest maar het wordt wel gevierd. Mensen gaan ook vasten op die dag.

Dat mensen het vieren, wil niet zeggen dat het ook een islamitisch feest is.

Viering is alleen voor de twee eids.

mark61
06-02-05, 10:40
Geplaatst door Jarir Tabari
...

Erg 'efficiënt' zoals jij beweerde is het allemaal niet. Het gaat nog wel voor streken met minimale seizoensverschillen en weinig landbouw; voor de rest van de wereld is het hopeloos. Regeringen werken al van oudsher met zonnejaren omdat die in de pas lopen met de seizoenen. De grootste bron van inkomen van de staat was traditioneel de belasting op landbouw. Voor je financiële planning was je dus afhankelijk van de oogstperiode. Vandaar dat het Osmaanse rijk drie jaartellingen hanteerde: de islamitische, de mâli- (financiële) jaar, dat net zo lang duurde als het Europese jaar, maar op een ander moment begon, en de echte Europese jaartelling. Lekker efficiënt allemaal.

Zowel bij zonnejaren als maanjaren heb je schrikkeldagen of maanden nodig, want er is nou eenmaal geen verband tussen de lengte van een dag, een maand, en een jaar (= omwenteling van de aarde om de zon). Maar voor jou als pannekoekmoslim maakt dat natuurlijk niet uit; de aarde is plat en de zon draait om de aarde. :duim:

mark61
06-02-05, 10:44
Geplaatst door deleted user
Heel juist. Dat zijn de enige twee godsdienstige feesten in al-Islaam, de twee 'eids...

Is Maulud, de geboorte van de profeet, geen feest? En de geboorte van Christus?

mark61
06-02-05, 10:55
Geplaatst door Jarir Tabari
Ibn Taymiyyah recorded seven centuries ago the agreement between astronomers and Muslim scholars on the spherical nature of the earth.

Ow sorry Bil@l, ik meende ergens zoiets gelezen te hebben. Maar die posts van jou zijn zo vreselijk lang dak onderweg wel s ophoud te lezen.

mark61
06-02-05, 10:58
Geplaatst door Jarir Tabari
Nee, in de Islaam wordt er van geen enkel profeet de geboorte gevierd.

Degenen die dat wel doen, slaan geen acht op de volgende ayah:

Nu heb Ik uw godsdienst voor u vervolmaakt, Mijn gunst aan u voltooid en de Islam voor u als godsdienst gekozen. [5:3]

Er zijn wel moslims die het wel vieren, dacht ik. Met een gebedsdienst. Aan de andere kant staat me ook iets bij dat op de 40e dag na iemands overlijden een 'dienst' wordt gehouden waarin aan de geboorte van de profeet wordt gerefereerd. Maar misschien is dat typisch Turks, ik zal het s navragen.

Ibn Ishaq Yasar
08-02-05, 11:16
Geplaatst door mark61
Er zijn wel moslims die het wel vieren, dacht ik. Met een gebedsdienst. Aan de andere kant staat me ook iets bij dat op de 40e dag na iemands overlijden een 'dienst' wordt gehouden waarin aan de geboorte van de profeet wordt gerefereerd. Maar misschien is dat typisch Turks, ik zal het s navragen.
By: Ibn Kathir and Ibn Hajr

As regards the celebration of the birthday of the Messenger (sallallahu 'alaihi wa sallam), the scholars have clearly stated that the person who first introduced this innovation (bid'a) was Muzaffar ad-Din ibn Zain al-Din, the ruler of Irbil. "He was a prodigal monarch. He commanded the scholars of his time to follow the conduct based on their own derivation and independent thinking (ijtihad), and that they should not follow any school of law of any master except their own. A group of scholars and a body of the servants inclined towards him. He used to celebrate the birthday of the first monarch to introduce this practice among the Muslims"[1] He used to spend one hundred thousand (dirhams) on the celebration of the birthday of the Messenger (sallallahu 'alaihi wa sallam) every year.[2] His assistant and helper in this innovation was Abdul Khattab Umar b. Dihya. "He was employed in the Maghrib, then travelled to Syria, then to Iraq, and then went to Irbil in 604 A.H. and found its monarch Muzaffar al-Din b. Zain al-Din who took keen interest in celebrating the birthday of the Messenger (sallallahu 'alaihi wa sallam). He composed a book for him al-Tanwir fi Maulid al-Siraj al-Munir and recited it to him. He rewarded him with one thousand dinars."[3]

Ibn Kathir has reported on the authority of al-Sabt about Ibn Dihya: "Ibn Unain used to defame the Muslims and disparage them. He would make additions in his report and exaggerate. So the people gave up narrating traditions from him and falsified him. Kamil was favouring him. When his conduct was disclosed to him, he withdrew Dar-al-Hadith from him and disgraced him."[4]

We give below the resume of Ibn Hajar al-Asqalanl's comments on him: "He was a liar, lied frequently, and a fabricator. He often slandered the scholars and the jurists of the past, used evil toungue, self-conceited, lacked insight in religious matters, and looked down upon religion. This has been reported from al-Hafiz Diya. He further says: Ali b. al-Hussain Abul Ali al- Isbahan narrated to me - it is enough to mention his name as an authority - when Ibn Dihya came to us in Isbahan, he stayed with my father in the hospice. He honoured and respected him very much. One day he came to my father with a carpet. He kissed it and placed it before him saying, "I offered such and such thousand rak'ahs of prayer on this carpet, and recited the whole Qur'an in the Ka'ba." He said: My father took it, kissed it, placed it on his head, and accepted it from him with a great pleasure. At the end of the day an inhabitant of Isbafian came and began to talk to us. During his conversation he said by chance: The faqih of Maghrib who is staying with you has purchased a beautiful carpet today for such and such a price. Therupon my father ordered to bring the carpet. Seeing it the man said, "Yes by Allah, this is the same." My father kept silent, and the eyes of Ibn Dihya fell down.[5]


1. Ahmad b. Muhammad el-Misry, el-Qawl el-Mu'tamad fi 'amal al-Mawlid

2. Al-Dhahabi, Duwal al-Islam, VoL11 p.102

3. Ibn Kathir, al-Bidaya wa al-Nihaya, Vol.I3 pp.144-146

4. Ibid

5. Ibn Hajar el-Asqalani, Lisan al-Mizan, VoL 4 p.295

mark61
08-02-05, 11:22
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
By: Ibn Kathir and Ibn Hajr

Ah, het komt allemaal door een stelletje losgeslagen Koerden?

mark61
08-02-05, 11:34
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Muẓaffar al-Dīn, brother-in-law of Saladin, made Irbīl his capital from 1190 until 1232 and constructed several buildings that can still be seen at the foot of the upper town. Irbīl lost its major importance to Mosul in the 13th century but remained a leading town in the region. The population is still a mixture of Christians and Sunnite Muslim Kurds.

Encyclopaedia Britannica

Zeg ik. Das niet zo beste familie van Salah ed-Din.

Ibn Ishaq Yasar
09-02-05, 10:53
Geplaatst door mark61
Zeg ik.
Jep, maar verificatie kan geen kwaad.


Das niet zo beste familie van Salah ed-Din.
Bron? Ook zemzem?

mark61
09-02-05, 17:33
Geplaatst door Ibn Ishaq Yasar
Bron? Ook zemzem?

Nee, jij, met de Enc Brit in de hand:
Muẓaffar al-Dîn, brother-in-law of Saladin, Aangetrouwde familie dan.

Joesoef
09-02-05, 22:58
Shit man, ik ken geen Engels !.

sjaen
20-04-05, 09:36
Is dit hetzelfde Ashura "feest"?

http://www.dutchdisease.com/blog/index.php?p=894

Waarschuwing: bevat schokkende foto's!

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1263232.stm

Joesoef
20-04-05, 09:44
Geplaatst door sjaen
Is dit hetzelfde Ashura "feest"?

http://www.dutchdisease.com/blog/index.php?p=894

Waarschuwing: bevat schokkende foto's!

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/1263232.stm

Iedereen viert ashura weer anders. Dat bloederige is het geen wat vaak wordt aangehaald maar iets wat bijna niet voorkomt. Net zo iets als het levend en echt kruizigen in Zuid Amerika rond pasen.

Vooral de link met die mevrouw die aangeeft dat Moslims met Ashura elkaar met messen te lijf gaan geeft weer eens de waanzin in over denkbeelden die men over Moslims heeft. Nuances zijn weer volomen zoek.