PDA

Bekijk Volledige Versie : Zenders weigeren Christus-reclame uit te zenden



NIS
09-01-05, 18:23
Uitgegeven op 09 januari 2005 om 15:27 uur, bijgewerkt om 15:37

De Amsterdamse schrijver Walter Kamp spant maandag een kort geding aan tegen RTV Utrecht en RTV West. Beide zenders weigeren een reclamespot voor zijn nieuwe boek met de tekst: 'Was Jezus homo?' uit te zenden. Dit zou te kwetsend zijn voor hun gelovige achterban. Het geding dient voor de rechtbank in Utrecht. Dit meldt Plato Publishers zondag.

Voor het eerst in Nederland wordt er een reclamespot afgewezen op religieuze gronden, meldt de uitgeverij. Het boek 'Judas' is een erotische thriller over de laatste week van Christus. Kamp concludeert in zijn boek of Jezus wel of niet een homo is. "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had", vertelt Kamp. De schrijver meldt dat de hele maand december zijn spotje op AT5, RTV Rijnmond en RTV Noord Holland wel uitgezonden werd.

Kamp zal via zijn advocaat, Oscar Hammerstein, zich beroepen op artikel 7 van de Grondwet - vrijheid van meningsuiting met betrekking tot handelsreclame - en artikel 10, het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De uitspraak van de rechter over deze zaak zal in de toekomst consequenties hebben voor de algemene voorwaarden van alle publieksmedia, die van reclame-uitingen afhankelijk zijn.

Beide televisiestations beroepen zich op hun algemene voorwaarden, op grond waarvan aangeboden reclame-uitingen op religieuze gronden kunnen worden afgewezen. RTV Utrecht en RTV West waren niet bereikbaar voor commentaar.

Wortel
09-01-05, 18:35
Voor mij heeft het woord homo geen enkele negatieve klank, maar het krijgt door dit gemier weer wel een negatieve klank.
Dit is de zoveelste theologische nitwit die met zijn vette vingers aan een gestalte moet zitten die voor heel veel mensen kostbaar en heilig is, alleen maar om zijn eigen glibberige theorieen te presenteren als de "laatst gevonden ultieme waarheid" over Jezus.
Wat voor belang heeft deze man om uitgerekend Jezus te nemen? Laat hem dat eerst maar eens vertellen.

Ik word het kotsbeu dat mensen zich niet eerst inleven in wat een bepaalde gestalte voor anderen betekent. Datzelfde gedonder haddenwe nu ook al met de gestalte van Mohammed vzmh omdat hij een pedofiel zou zijn.
Als je niet gelooft, geloof dan niet en laat een ander met rust.

Met dit soort ophef promootten ze in 1980 trouwens ook al de film "Spetters".

nefertiti
09-01-05, 19:03
Het wordt vast nog leuker als iemand een spotje met "Was Jezus de zoon van God" wil uitzenden. :stomp:

Wortel
09-01-05, 20:25
Nog leuker? Neuhh. Die spotjes kennen we al in allerlei soorten en maten en de reacties daar weer op trouwens ook.

Orakel
09-01-05, 21:32
Geplaatst door Wortel
Wat voor belang heeft deze man om uitgerekend Jezus te nemen? Laat hem dat eerst maar eens vertellen.

Ik wordt het kotsbeu dat mensen zich niet eerst inleven in wat een bepaalde gestalte voor anderen betekent.

Het antwoord ligt in je vragen besloten vriend.
Juist vanwege het betekenisvolle aspect van Jezus, is ook hier weer relegiositeit een ondankbaar vervoermiddel voor opportunistisch consumentisme.
Een boek met de stelling dat mijn buuf d'r spinnenraggen op heb zitten verkoopt niet, behalve dan aan de fijnproevers.

Wortel
09-01-05, 22:15
Wat kan de onontkoombare waarheid die je hier spreekt toch pijn doen, goede vriend. :(

Orakel
09-01-05, 23:32
Geplaatst door Wortel
Wat kan de onontkoombare waarheid die je hier spreekt toch pijn doen, goede vriend. :(

Och, troost is te vinden in de geschiedenis die zich keer op keer herhaalt en daarmee deze fratsen ook voorspelbaar maakt.

In Engeland is er nu ophef over een stuk genaamd Jerry Springer The Opera.
Jezus en Maria worden daarin ietwat pervers weg gezet, waarbij Jezus dan een beetje heumeuax is, de hele dag in een luier rondloopt en er in het stuk een triljoen keer fuk geroepen wordt.
En Jerry Springer moet op geheel eigen wijze de twist tussen God en zijn kudden beslechten.
Ik ga er de deur niet voor uit.
Nu mag ik sowieso voorlopig de duer niet uit van de beoordelingscommissie, maar als het mocht dan ging ik niet.

Wortel
10-01-05, 07:45
De simpelste lezing is inderdaad de minst betrouwbare maar heeft kennelijk wel de hoogste amusementswaarde voor sommigen. Dat is inderdaad de troost van alle eeuwen, als het hierover gaat.
Jerry Springer als intermediair tussen God en zijn kudden. Wie gaat er dan "Jerry, Jerry" scanderen? Daar kom je niet eens je bed voor uit.

Zal ik overigens die bewuste beoordelingscommissie zelf eens aan een stevig assessment onderwerpen? Ik heb hier nog ergens een beugeltje liggen en daar kan erg weinig door.:wtf:

Maarten
10-01-05, 08:17
Geplaatst door Orakel

Jezus en Maria worden daarin ietwat pervers weg gezet, waarbij Jezus dan een beetje heumeuax is, de hele dag in een luier rondloopt en er in het stuk een triljoen keer fuk geroepen wordt.

Ja, zo is het ook en prima plan, om de waarheid over Christus verder te openbaren met behulp van wetten over Handelsreclame.

Vergis je niet hoor! Wij zijn een diep religieus volk! :hihi:
Welk merk sandalen droeg Christus eigenlijk?

Mill
10-01-05, 10:40
Geplaatst door Maarten
Welk merk sandalen droeg Christus eigenlijk?

Rucanor.

taouanza
10-01-05, 12:33
Sometimes I doubt your commitment to Sparkle Motion!


:haha: Leuk onderschrift.

Maarten
10-01-05, 13:38
Geplaatst door Mill
Rucanor.
Dan neem ik andere, want Christus verloor de finale tegen de mensheid, en God liet 'm winnen!

Bofko
10-01-05, 13:49
Geplaatst door Maarten
Dan neem ik andere, want Christus verloor de finale tegen de mensheid, en God liet 'm winnen!

We hebben naast "de mensheid", "Christus" en "God" nog een vierde entiteit. Hij heet Maarten en hij is scheidsrechter.

David
10-01-05, 13:58
Geplaatst door NIS
Uitgegeven op 09 januari 2005 om 15:27 uur, bijgewerkt om 15:37

De Amsterdamse schrijver Walter Kamp spant maandag een kort geding aan tegen RTV Utrecht en RTV West. Beide zenders weigeren een reclamespot voor zijn nieuwe boek met de tekst: 'Was Jezus homo?' uit te zenden. Dit zou te kwetsend zijn voor hun gelovige achterban. Het geding dient voor de rechtbank in Utrecht. Dit meldt Plato Publishers zondag.

Voor het eerst in Nederland wordt er een reclamespot afgewezen op religieuze gronden, meldt de uitgeverij. Het boek 'Judas' is een erotische thriller over de laatste week van Christus. Kamp concludeert in zijn boek of Jezus wel of niet een homo is. "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had", vertelt Kamp. De schrijver meldt dat de hele maand december zijn spotje op AT5, RTV Rijnmond en RTV Noord Holland wel uitgezonden werd.

Kamp zal via zijn advocaat, Oscar Hammerstein, zich beroepen op artikel 7 van de Grondwet - vrijheid van meningsuiting met betrekking tot handelsreclame - en artikel 10, het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De uitspraak van de rechter over deze zaak zal in de toekomst consequenties hebben voor de algemene voorwaarden van alle publieksmedia, die van reclame-uitingen afhankelijk zijn.

Beide televisiestations beroepen zich op hun algemene voorwaarden, op grond waarvan aangeboden reclame-uitingen op religieuze gronden kunnen worden afgewezen. RTV Utrecht en RTV West waren niet bereikbaar voor commentaar.


Ik ken die Walter Kamp persoonlijk, en het is een prima vent met het hart op de juiste plek. Aan de andere kant is hij ook iemand met te veel geld en te veel tijd en een grote hang naar publiciteit. En een tikkeltje smakeloos is hij ook. Meer heb ik er niet over te zeggen, het is vreselijk onbelangrijk.

Wortel
10-01-05, 14:58
en een grote hang naar publiciteit

Was ons al opgevallen, maar evengoed zeer bedankt voor het scheppen van deze en verdere helderheid.

David
10-01-05, 15:00
Geplaatst door Wortel
Was ons al opgevallen, maar evengoed zeer bedankt voor het scheppen van deze en verdere helderheid.


Dank, geen dank, graag gedaan. David.

Bofko
10-01-05, 15:21
Geplaatst door David
Dank, geen dank, graag gedaan. David.

Het wordt tijd dat iemand jou op een negerlijst zet.
Negeerlijst bedoel ik.

David
10-01-05, 15:23
Geplaatst door Bofko
Het wordt tijd dat iemand jou op een negerlijst zet.
Negeerlijst bedoel ik.


Doe maar. Mijn teksten zijn toch niet voor afvalligen & ongelovigen bedoelt.


Dank, geen dank, etc, etc.

Maarten
10-01-05, 19:13
Geplaatst door Bofko
Het wordt tijd dat iemand jou op een negerlijst zet.
Negeerlijst bedoel ik.
Ah, de Geneerlijst !..