PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Moslim filmpjes zijn OK.. maar anti-Christen filmpjes worden geboycot



ZbaqZbaq
09-01-05, 19:50
Zenders weigeren Christus-reclame uit te zenden
Uitgegeven op 09 januari 2005 om 15:27 uur, bijgewerkt om 15:37

De Amsterdamse schrijver Walter Kamp spant maandag een kort geding aan tegen RTV Utrecht en RTV West. Beide zenders weigeren een reclamespot voor zijn nieuwe boek met de tekst: 'Was Jezus homo?' uit te zenden. Dit zou te kwetsend zijn voor hun gelovige achterban. Het geding dient voor de rechtbank in Utrecht. Dit meldt Plato Publishers zondag.


Voor het eerst in Nederland wordt er een reclamespot afgewezen op religieuze gronden, meldt de uitgeverij. Het boek 'Judas' is een erotische thriller over de laatste week van Christus. Kamp concludeert in zijn boek of Jezus wel of niet een homo is. "Ik vind dit een bijna fundamentalistische reactie van de zenders. Ik dacht dat het woord homo geen negatieve lading meer had", vertelt Kamp. De schrijver meldt dat de hele maand december zijn spotje op AT5, RTV Rijnmond en RTV Noord Holland wel uitgezonden werd.

Kamp zal via zijn advocaat, Oscar Hammerstein, zich beroepen op artikel 7 van de Grondwet - vrijheid van meningsuiting met betrekking tot handelsreclame - en artikel 10, het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens. De uitspraak van de rechter over deze zaak zal in de toekomst consequenties hebben voor de algemene voorwaarden van alle publieksmedia, die van reclame-uitingen afhankelijk zijn.

Beide televisiestations beroepen zich op hun algemene voorwaarden, op grond waarvan aangeboden reclame-uitingen op religieuze gronden kunnen worden afgewezen. RTV Utrecht en RTV West waren niet bereikbaar voor commentaar.


[Copyright 2005, Novum]

-----------------------------------------------------------------

dezelfde regionale zenders wilden heel graag submission uitzenden maar hebben dat later toch niet gedaan om veiligheidsredenen.


dat deze film geweigert wordt uit respect voor christenen zegt wel iets over het dubbele moraal van de klote-landje

Mill
09-01-05, 20:29
Altijd mooi om te zien dat de ene soort godvruchtige medemensch nog getikter is dan de ander. :)

Ik wist niet dat ze Submission hadden afgeblazen om veiligheidsredenen. Kan me er iets bij voorstellen na de quote van Mo B. tegen een getuige van de moord, in het NRC van zaterdag: "...nu weten jullie wat jullie te wachten staat." Yikes!

Wat is er trouwens anti-christen aan zeggen dat ie een homo was?

Wortel
09-01-05, 20:34
Wat mij betreft niet echt anti-christen, maar wel erg vermoeiend. Zoals al gevraagd in een andere topic hier vlak in de buurt: Waarom moet je zo nodig? Ik wantrouw de motieven, kortom.

barfly
09-01-05, 21:06
Als Submission op de buis kan, dan ook dat Jezus een homo was. Geen onderscheid. Sowieso, Theo moet niet voor niks 't loodje hebben gelegt.

Julien
10-01-05, 23:18
ZZ, als je vergelijking zou kloppen, dan zou dhr Kamp nu moeten vrezen voor z'n leven, want christenfundamentalisten zullen hem doodmaken en een briefje met bijbelcitaten achterlaten.

Maar je weet best dat dat niet gaat gebeuren, dus er zijn 2 mogelijkheden:
1. Je vergelijking klopt niet
2. Christenen kunnen inderdaad (na een lange moeilijke geschiedenis) beter tegen kritiek dan Moslims in Nederland.

Ik vind dat je vergelijking niet klopt,
En by the way, deze reclame zou ook een belediging voor moslims zijn, want ze geloven ook in Jezus (als profeet weliswaar)