PDA

Bekijk Volledige Versie : Ratten horen verschil tussen Nederlands en Japans



Bofko
10-01-05, 14:40
LONDEN - Ratten merken het verschil tussen Nederlands en Japans op, doordat ze het ritme in de taal kunnen onderscheiden. Dat hebben onderzoekers van de Universiteit van Barcelona ontdekt. Daarmee zijn ratten na mensen en apen voorzover bekend het derde zoogdierensoort die dat kunnen.
De wetenschappers trainden de dieren om te reageren op een van beide talen door hen te belonen met eten. Toen zij daarna zinnetjes in de andere taal te horen kregen, bleken de ratten nauwelijks te reageren, aldus een verslag dat de website van het wetenschapsblad New Scientist maandag publiceerde.
Het onderscheidingsvermogen van de ratten blijkt echter beperkt. Zodra een andere spreker dezelfde opdrachten gaf, of de zinnen achterstevoren werden afgedraaid reageerden de proefdieren niet. De wetenschappers kozen voor Nederlands en Japans, omdat die eerder in vergelijkbare onderzoeken waren gebruikt. Bovendien verschillen de talen erg in woordgebruik, ritme en structuur.

www.nu.nl

~Panthera~
10-01-05, 15:12
Clever die beestjes. :hihi:
Daarom zijn ze er ook al zo lang.

sylvester
10-01-05, 15:40
Ja en mijn kat weet precies wanneer het etenstijd is!

Dat is ook knap toch? :nijn:

Spoetnik
10-01-05, 15:42
Geplaatst door sylvester
Ja en mijn kat weet precies wanneer het etenstijd is!

Nee dat zie je verkeerd. jij weet wanneer die kat honger heeft.

AdamX
10-01-05, 16:02
ik had vroeger een heel slimme kat (zal ie van mij hebben) maar helaas heb ik afscheid van moeten nemen.