PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn'



TonH
11-01-05, 00:12
NRC, 10/1/05
Hoe twee moskeekoepels hun imams de straat opjagen

'Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn'

Moeten imams die niks van Nederland begrijpen, het land uit? Nee, zeggen twee bestuurders van een Turkse en een Marokkaanse moskeevereniging: je moet ze heropvoeden. 'Hoe kun je een moderne moslim zijn als de imam leeft op een Arabisch schiereiland uit de 8ste eeuw?'


Wubby Luyendijk en Froukje Santing


Op een doordeweekse dag, vlak voor kerst, kwam Ahmed Marcouch in een moskee in Amsterdam-Oost een jonge moslim tegen. ,,Moet jij niet werken'', vroeg Ahmed Marcouch.

,,Ik ben ontslagen'', antwoordde de jongen en wees op zijn baard. Hij was beveiliger, vertelde hij, en de baas had klachten gekregen dat hij zo'n lange baard droeg en vrouwen geen hand gaf.

Waarom heb je die baard dan niet afgeschoren, vroeg Ahmed Marcouch. De jongen keek hem verbaasd aan. Dat kan toch niet, zei hij. ,,Ik ga toch niet een mens gehoorzamen in plaats van God?'' Waarop Marcouch boos uitriep: ,,Wat ben jij een domme moslim. Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn.''

Vijf dagen later, als de bestuurder van de Marokkaanse moskeevereniging UMMAO tegenover de bestuurder van de Turkse moskeevereniging Milli Görüs Noord-Nederland zit, wordt Marcouch weer boos. Hij zegt: ,,Die jongen bidt vijf keer per dag en draagt een baard omdat de imam dat heeft verteld. Maar de imam heeft dat verhaal uit een boek uit de achtste eeuw.''

Haci Karacaer: ,,Hoe kun je een moderne moslim zijn als de imam leeft op een Arabisch schiereiland uit de achtste eeuw? Als de imam geen voorstelling heeft van de wereld waarin hij leeft, geen Nederlandse kranten leest en niet weet wat de media over de islam berichten?''

Marcouch: ,,Ik zie de tegenwoordige moskee als een klooster, men leeft daar een spiritueel verhaal. Veel moslims leven dat verhaal ook buiten de moskee en raken in een isolement. Omdat de imam het religieuze verhaal niet vertaalt naar de Nederlandse straat.''

Karacaer: ,,Sterker: als 49 imams minister Verdonk een hand geven en één niet, zegt die ene dat zijn 49 collega's dom zijn. Waarom zeggen die 49 niet: nou Salam, jij lult uit je nek?''

Marcouch: ,,Imams willen elkaar in het openbaar niet afvallen.''

Karacaer: ,,Maar in de tijd van de profeet had de profeet die imam zelf bij de kraag gepakt. In Europa hebben we te veel ongeletterde moslims en te weinig intellectuelen. In Turkije en Marokko tref je rijk en arm, hoog en laag opgeleid en alles wat er tussen zit. In Nederland missen we dat evenwicht, zijn er vooral moslims van het platteland.''

Marcouch: ,,Ook in de moskee zijn we het discussiëren verleerd. De imam houdt een monoloog en wie hem tegenspreekt is gek.''

In het kantoor van Milli Görüs Noord-Nederland vliegen de krachttermen over tafel als de moskeebestuurders praten over de rol van de imam. Haci Karacaer (42) is directeur van de Turkse vereniging met 22 moskeeën. Ahmed Marcouch (37) is bestuurslid van de Unie van Marokkaanse Moskeeën met 19 moskeeën in Amsterdam en één in Haarlem. Beide koepels vertegenwoordigen elk zo'n 15.000 moslims, enkele duizenden betalen contributie.

Het zijn angry young men die, opmerkelijk in moslimkringen, samen hun nek uitsteken. Ze zijn, zeggen ze, tweede-generatie-moslims die ,,niet verongelijkt in een hoekje willen wegkruipen'' maar hun organisaties met zelfkritiek en professioneel bestuur verder willen helpen. Want nu de gastarbeiders overal in Nederland moskeeën hebben gesticht en gebouwen met koepels en minaretten neerzetten (,,een hype onder de Marokkanen'') is het tijd, zegt Ahmed Marcouch, dat hun nakomelingen ,,aan de software werken. Je moet de moskee gebruiken om de islamitische identiteit in Nederland te ondersteunen.''

De generatie van onze ouders, vertellen Karacaer en Marcouch, heeft moskeeën neergezet zoals ze die in Turkije en Marokko kennen: een gebedshuis waar vijf keer per dag gebeden moet worden. Turken konden de (politieke) organisatievormen uit hun geboorteland kopiëren, Marokkanen hadden die voorbeelden niet. Die richtten in Nederland moskeeën op, vertelt Marcouch, zonder zich af te vragen wat ze onderscheidt van de moskee om de hoek. En terwijl in Turkije de overheid imams opleidt en selecteert, betrekken Marokkanen self made imams via een ons-kent-ons-circuit uit hun geboorteland.

Voor de imams is de taal nieuw, het land vrijgevochten en op straat is opeens niet iedereen meer moslim. Ook is de moskee behalve gebedshuis een toevluchtsoord, zegt Marcouch. Er komen moslims die het Nederlands maatschappelijk leven ontlopen en denken dat als ze leven volgens de basale voorschriften van de islam, ze goede moslims zijn. ,,De imam versterkt die desintegratie. Want hij is niet in staat de teksten uit de koran te vertalen naar de Nederlandse straat.''

Kan hij dat wel als hij een inburgeringscursus heeft gevolgd?

Marcouch: ,,Nee, de islam wordt nu gepraktiseerd vanuit de koran naar de samenleving toe in plaats van andersom.''

Karacaer: ,,Typerend voor de islam in de hele wereld is dat we alleen reproduceren. We produceren niet meer. Daarom staan we stil.''

En Haci Karacaer begint te vertellen over een moslim die tijdens het vasten toch seks heeft. Hij biecht zijn misstap op. De profeet vertelt hem dat hij 61 dagen aaneengesloten moet vasten. Maar de man werpt tegen dat hij zwak is waarop de profeet zegt: koop dan een slaaf vrij. Terwijl ze zitten te praten komt er iemand met dadels binnen. De profeet zegt tegen de man: breng de dadels langs bij de armen. Maar ik ben het armste van iedereen, antwoordt de man. Dan barst de profeet in lachen uit en zegt: neem de dadels mee en eet ze op met vrouw en kinderen.

Karacaer: ,,Ik wil wedden dat deze man nu steevast van de imam hoort dat hij 61 dagen moet vasten. Maar de islam zegt: menselijke maat. Het gaat niet om de regel maar om de omstandigheden waarin de vragensteller leeft. ''

Marcouch: ,,Islam is een leefwijze, het gaat niet alleen om geboden en verboden. Islam betekent: meedoen in de samenleving.''

Wat doen jullie daaraan?

Karacaer: ,,Imams moeten loskomen van hun religieuze kaders. Je kan niet alles met die religieuze kaders oplossen. Elke maand praten onze imams onder leiding van een mufti. En soms halen we er professionals bij. Zo vertelde TransAct over huiselijk geweld en hebben daarna alle imams hun standpunt opgeschreven.''

Marcouch: ,,Wij bezoeken veel moskeeën. Laatst hoorde ik een imam een serie opdrachten geven. Het is sadr, zei hij, weldoenerij, als je als moslim troep opruimt. Je kunt dat concreet maken door met alle bezoekers de poep op de stoep voor de moskee weg te halen. Een imam moet vertellen wat je als moslim met de voorschriften moet doen.''

Karacaer: ,,Soms heb ik medelijden met imams in Europa. Wat wij van hen vragen is totaal nieuw. In Marokko of Turkije doen andere organisaties dat.''

Moeten imams over politiek preken?

Haci Karacaer: ,,De week na de moord op Theo van Gogh hebben we een preek naar onze moskeeën gemaild. En op dag zelf hebben we de moskeevoorzitters verteld wat er aan de hand was en ze gewaarschuwd voor brandstichting.''

Marcouch: ,,Hadden mijn moskeeën maar e-mail. Ik heb een vergadering belegd. Niemand had ooit van Van Gogh gehoord, iedereen dacht dat het een gewone schietpartij was. Net als bij Submission. Niemand had ervan gehoord, laat staan dat ze de film hadden gezien.''

Karacaer: ,,Ik ben blij dat we niet op die film hebben gereageerd.''

We?

Marcouch: ,,Dat was strategie. We hebben onze bestuurders gezegd: ga de film zien maar reageer niet in de media.''

Karacaer: ,,Ik heb alle islamitische koepels gebeld en gezegd: wij gaan niet als Pavlov reageren en roepen: schande.''

Waarom niet?

Marcouch: ,,We zijn geen marionet van mevrouw Hirsi Ali.''

Nu viel de discussie stil en hebben jullie de moordenaar van Van Gogh in de kaart gespeeld.

Karacaer: ,,Daar geloof ik niets van. Amnesty heeft de film aan hoger opgeleide moslims in moslimlanden laten zien. De reactie was: mannen onderdrukken niet hun vrouw met de koran in de hand. Het is meer een patriarchaal probleem.''

Moeten imams die homoseksualiteit afwijzen het land uit?

Karacaer: ,,Nee. Dat werkt niet. Grote kans dat de nieuwe imam hetzelfde vindt. Ik zeg: de zittende imams moet je in een traject van tenminste twee jaar heropvoeden, zodat je ze leert een mindshift te maken. Ze moeten leren vanuit Nederland naar de islam te kijken en niet andersom. Verder moeten we bij een gevestigde Nederlandse universiteit een studie islamitische theologie beginnen. Dan krijg je geen discussie over financiering en rijst er geen twijfel over de kwaliteit van het onderwijs.''

Marcouch: ,,We hebben net het manifest van Youssoef El Qardawi gehad. Hij heeft een programma op de Arabische zender Al-Jazira, die door veel moslims in Europa wordt bekeken. Hij zei: imams die geen Nederlands spreken, kunnen voorgaan in het gebed, maar zouden niet mogen preken. Hij zei ook: imams moeten preken over hun eigen situatie. En dat is in Nederland.''

Karacaer: ,,Zelf zet ik in op de moslimelite die over 20 jaar in Nederland opstaat. Rechters, wetenschappers, dokters. Als de imam op vrijdag voorgaat in het gebed, kunnen zij daarna preken over de wereld om hun heen.''

Hoe vallen jullie ideeën bij de achterban?

Karacaer: ,,Er is weerstand. Sommige moskeebestuurders zijn jaloers, anderen komen buiten spel te staan omdat ze het Nederlands onvoldoende beheersen. En een groep is tegen vanuit religieus oogpunt. We moeten, vinden zij, blindelings solidair zijn met andere moslims. Ze beschuldigen ons ervan dat wij te veel met Nederlanders samen doen.''

En de Marokkanen?

Ahmed Marcouch schuift een kaart over tafel van een verlichte televisiemast met een kerstster erop. Islam is religie van vrede en harmonie, staat er. 'Uw islamitische medeburgers wensen u Gezellige Kerstdagen en een gezond, inspirerend, vreedzaam en succesvol 2005.'

De islamitische kerstboodschap is verspreid door vier Marokkaanse moslimorganisaties, vertelt Marcouch. Maar de kaart was nog geen dag oud of Marcouch kreeg een telefoontje. Een islamitische man zei: ,,Broeder, hoe komen jullie erbij dat moslims een kerstboodschap moeten brengen?'' En wat hem het meest dwarszat was de aansporing dat moslims ,,met joden en christenen een bijzondere religieuze band moeten opbouwen.'' Hij vroeg: ,,Hoe kom je erbij broederschap te betrekken op christenen en joden. Welk bron is gebruikt?''

Marcouch: ,,Zo discussiëren deze jongeren. Het was een type dat niet in de moskee komt.''

Een radicaliserende jongere?

Marcouch: ,,Dikke kans dat hij zijn kennis heeft opgedaan via Saoedische internetpropaganda. In de virtuele umma kun je allerlei onzin met elkaar uitwisselen. Ik antwoordde: je lijkt wel een Jehova's getuige met je eenrichtingsverkeer. Je luistert niet, je kijkt niet om je heen.''

Karacaer: ,,Die houding is een reactie op het ontbreken van context. De islam in Turkije is geworteld in de Turkse cultuur, datzelfde geldt voor Marokko. In Europa en in Nederland ontbreekt die context. De islam wordt door de politiek als een indringer gezien. Maar de islam is niet meer uit het openbare leven te bannen. Het probleem is dat politici met hun ongenuanceerde aanval op de islam zelfs Marokkaanse jongeren die nog nooit een moskee van binnen hebben gezien, ertoe brengen hun identiteit te ontlenen aan de islam.''

Dus de moskee kan niks doen tegen radicaliserende jongeren?

Karacaer: ,,Ik vrees van niet. Ze worden op internet geïndoctrineerd. Daarnaast worden ze in Nederland blootgesteld aan discriminatie, uitsluiting, teleurstelling. Tel dat bij elkaar op en je hebt een verschrikkelijk giftig mengsel waaruit een islamitische jongere zijn identiteit moet destilleren. Die identiteit is er een van enorme conflicten. Met je vader heb je problemen, op school zijn problemen, op straat heb je problemen.''

Wat is dan de oplossing?

Karacaer: ,,De enige remedie is dat de islamitische gemeenschap differentieert. Zodat de gemeenschap zichzelf in evenwicht houdt.''

Dus jullie blijven staan met je handen over elkaar?

Marcouch: ,,Welnee. Ik discussieer me gek binnen en buiten de gemeenschap.''

Karacaer: ,,En ik wil geld vinden om een paar imams Nederlands te leren bij de nonnen. Ze hebben een goede theologische basis, begrijpen Nederland maar moeten de taal nog leren gebruiken. Dan kan er elke vrijdag bij Barend en Van Dorp een imam in discussie over de ontspoorde moslim van de week.''




Haci Karacaer


1962: geboren in Aksaray, Centraal Turkije
1975-1981: middelbare school in Aksaray
1982: in het kader van gezinshereniging naar Nederland
1982-1985: Universiteit van Utrecht: cursussen biologie, scheikunde, natuurkunde, Nederlands voor de studie geneeskunde
1984-1987: KLM Catering services, voorman/ploegleider
1988-1999: diverse functies bij de gemeente Amsterdam en het GAK als ict-medewerker
1999-2000: ABN AMRO, productontwikkelaar Electronic Banking
2000: directeur Milli Görüs Noord Nederland
gehuwd, drie kinderen.

Ahmed Marcouch

1969: geboren in het dorp Beni Boughafar in Marokko
1979: in het kader van gezinshereniging naar Nederland
1979-1982: twee jaar basisschool
1982-1987: lts
1989-1995: procesoperator in een fabriek, verpleging, politieschool
1995-2003: politie Amsterdam-Amstelland
1995-2000: deeltijdopleiding leraar maatschappijleer
2003: beleidsambtenaar bij twee Amsterdamse stadsdelen en bestuurslid van de Unie van Marokkaanse moskeeën Amsterdam en omstreken (UMMAO)
gescheiden, drie kinderen.

AdamX
11-01-05, 00:18
intressante gesprek

volgens de profeet vrzm is een werkende moslim beter dan een molsim die elke dag 5 x ind e moskee bidt en niet voor zijn gezin zorgt.


werken is ook een manier van God aanbidden mits het natuurlijk op een halal manier gebeurt

TonH
11-01-05, 00:30
Geplaatst door AdamX
werken is ook een manier van God aanbidden mits het natuurlijk op een halal manier gebeurt

Ok. Die kende ik nog niet: wat is halal werken?

AdamX
11-01-05, 00:47
Geplaatst door TonH
Ok. Die kende ik nog niet: wat is halal werken?

legaal werk, dus niet zwart werken, maar ook niet werken met alcohol of varkensvlees enz

het is namelijk niet toegstaan voor een moslim alcohol te kopen, maar ook niet verkopen, vervoeren en noem maar op

TonH
11-01-05, 01:01
Geplaatst door AdamX
legaal werk, dus niet zwart werken, maar ook niet werken met alcohol of varkensvlees enz

het is namelijk niet toegstaan voor een moslim alcohol te kopen, maar ook niet verkopen, vervoeren en noem maar op

Wat ik uit dat interview begrijp is dat deze twee het daar niet mee eens zijn. Vinden ze ideeën van een Saoedisch eiland die je in dit geval dus verhinderd bijvoorbeeld chauffeur op een Albert Heijn bevoorradingsvrachtwagen te worden of in een supermarkt te werken waar alcohol verkocht wordt. Moeten zij natuurlijk zelf weten en jij ook.

Even in het algemeen en niet t.o.v. van jou in het bijzonder: Mij valt vaak op dat er ook in de islam een oneindige hoeveelheid nuances bestaan. 't Zal wel komen omdat het ook een wereldgodsdienst is. Maar ook valt op dat regels en voorschriften zo absoluut verkondigd worden door gelovigen terwijl je, het lijken wel gereformeerden of joden, nog geen twee tellen later iemand te horen krijgt die het daar weer helemaal niet mee eens is. :)

SalmayaSale
11-01-05, 09:00
Geplaatst door TonH
Wat ik uit dat interview begrijp is dat deze twee het daar niet mee eens zijn. Vinden ze ideeën van een Saoedisch eiland die je in dit geval dus verhinderd bijvoorbeeld chauffeur op een Albert Heijn bevoorradingsvrachtwagen te worden of in een supermarkt te werken waar alcohol verkocht wordt. Moeten zij natuurlijk zelf weten en jij ook.

Even in het algemeen en niet t.o.v. van jou in het bijzonder: Mij valt vaak op dat er ook in de islam een oneindige hoeveelheid nuances bestaan. 't Zal wel komen omdat het ook een wereldgodsdienst is. Maar ook valt op dat regels en voorschriften zo absoluut verkondigd worden door gelovigen terwijl je, het lijken wel gereformeerden of joden, nog geen twee tellen later iemand te horen krijgt die het daar weer helemaal niet mee eens is. :)


Islam is een makkelijke geloof, dat staat ook in de Koran, de mens maakt het belijden daarvan moeilijk. Het is nooit de bedoeling van God geweest.

Over het werken trouwens, het is waar dat werken voor geloof gaat, de profeet zei altijd dat "werken geloof is".

Er werd ook verteld dat de kalief een keer zich verbaasde over een man die dag en nacht in de moskee zat te bidden en vroeg wat zijn verhaal was.
Men vertelde hem dat hij een heel vrome man was, de kalief vroeg hoe hij aan zijn benodigheden komt, zijn broer zorgt voor hem, wordt het hem verteld. Daarop antwoordde de kalief dat de broer eerder naar het paradijs gaat dan die man die op zijn kosten leeft ipv zelf te gaan werken en alleen bidden op de aangewezen tijden.

freya
11-01-05, 11:02
Geplaatst door TonH
Dan kan er elke vrijdag bij Barend en Van Dorp een imam in discussie over de ontspoorde moslim van de week.''



:lol:

IbnRushd
11-01-05, 11:15
Islam is een makkelijke geloof, dat staat ook in de Koran, de mens maakt het belijden daarvan moeilijk. Het is nooit de bedoeling van God geweest.

De islam is makkelijk als je in het juiste land/omgeving bevindt. En men maakt het moeilijker voor zich als hij/zij niet in de juiste omgeving leeft.

Kortom: de regels zijn er en veranderen niet vanwege de sociologische aspecten (behalve in nood).

Kortom: de moslim dient zijn geloof/identiteit behouden ongeacht hij/zij daarvoor werk moet doen die hij/zij niet bevalt.

Men zegt: waar een wil is, is een weg

SalmayaSale
11-01-05, 11:46
De islam is makkelijk als je in het juiste land/omgeving bevindt. En men maakt het moeilijker voor zich als hij/zij niet in de juiste omgeving leeft.

Het is niet makkelijk, het is vanzelfsprekende, door de hypocrisie die er heerst en door de sociale druk, zie/hoor je niemand over klagen.
Het is juist een uitdaging om in een vreemde omgeving je geloof te handhaven ondanks alle externe/moeilijke factoren.




Kortom: de regels zijn er en veranderen niet vanwege de sociologische aspecten (behalve in nood).

Wie zegt dat? Heeft de profeet niet in het begin van zijn boodschap zijn aanhangers gevraagd om hun geloof in het geheim te beleven tot het juiste moment?
Je hoeft jouw geloof aan te passen aan de maatschappij waarin je leeft maar je moet wel rekening met de maatschappij houden door de consequenties van je geloof niet aan hen op te leggen.
Dat werkt maar averechts


Kortom: de moslim dient zijn geloof/identiteit behouden ongeacht hij/zij daarvoor werk moet doen die hij/zij niet bevalt.

Tussen werk en een baard zou ik toch voor mijn werk kiezen zonder dat mijn geloof daaronder zou lijden.
Het gaat om de intentie in je hart en niet over het uiterlijk.

Bofko
11-01-05, 12:27
De bijbel is er duidelijk in: "In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen".

SalmayaSale
11-01-05, 12:30
Geplaatst door Bofko
De bijbel is er duidelijk in: "In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen".



De koran ook :ego:

IbnRushd
11-01-05, 12:35
Het is juist een uitdaging om in een vreemde omgeving je geloof te handhaven ondanks alle externe/moeilijke factoren.

Wat is er verdomme uitdagend aan. Sinds wanneer zie jij het geloof als een spelletje?


Wie zegt dat? Heeft de profeet niet in het begin van zijn boodschap zijn aanhangers gevraagd om hun geloof in het geheim te beleven tot het juiste moment?

Kun je dit verduidelijken? Ik weet niet waar het op slaat.


Je hoeft jouw geloof aan te passen aan de maatschappij waarin je leeft maar je moet wel rekening met de maatschappij houden door de consequenties van je geloof niet aan hen op te leggen.

Hoe aanpassen? Wat aanpassen? Wie of wat heeft voorrang en welke bewijzen hanteer jij daarop?


Tussen werk en een baard zou ik toch voor mijn werk kiezen zonder dat mijn geloof daaronder zou lijden.

Waarom zou je je geloof daar niet onder lijden? Stel: je werkt in een prachtige bedrijf en verdient een goed bedrag om veel dingen mee te kunnen kopen en doen. Je hebt leuke collega's en ze houden van je.

Je beseft, door een boekje of mondeling toegedeeld, dat bidden op tijd fard (verplicht) is. In ieder geval je moet niet je gebeden samenvoegen. Je vraagt aan je baas/chef dat je een moslima bent en bla bla bla je moet bidden. Je baas weigert.
Wat ga je doen? Ga je een ander baantje zoeken en de vertrouwen op Allah leggen of zeg je, 'Nee, mijn intentie is goed en bla bla bla etc.


Het gaat om de intentie in je hart en niet over het uiterlijk.

Uiteraard alle daden beginnen met de intentie. Maar wat is het verschil tussen een goede daad en een slechte daad ofwel gehoorzamen en ongehoorzamen (behalve in het geval van nood). En wanneer spreek je over nood en wanneer niet? Wat is nood in de islam?

Je zegt niet uiterlijk. Maar wij beiden weten dondersgoed dat hijaab verplicht is. Zul jij je hoofddoek ook af doen wanneer je baas dat beveelt?

David
11-01-05, 12:39
Geplaatst door AdamX
het is namelijk niet toegstaan voor een moslim alcohol te kopen, maar ook niet verkopen, vervoeren en noem maar op


Dus al die schattige hoofddoekmeisjes bij de Albert Heijn zijn in feite moslima's van lik me vestje?

SalmayaSale
11-01-05, 12:59
Wat is er verdomme uitdagend aan. Sinds wanneer zie jij het geloof als een spelletje?

Dat zijn jouw woorden. Ik zie mijn geloof niet als een speeltje en aub niet zo kleinzielig reageren, het geloof is van idereen dus roep je zelf niet tot de redder/advocaat daarvan op.
In een land wonen waar iedereen moslim is, is het geen prestatie om je geloof te belijden.
In een niet moslimland wel, omdat je elke dag voor uitdagingen sta om het toch in goede banen te leiden ondanks alle barrières.



Kun je dit verduidelijken? Ik weet niet waar het op slaat.

Lees je geschiedenis zou zeggen.




Hoe aanpassen? Wat aanpassen? Wie of wat heeft voorrang en welke bewijzen hanteer jij daarop?

Werk heeft voorrang, de profeet heeft het herhaaldelijk geroepen dat :
El 3amel 3ibadaa. Meer bewijzen? Lees je geschiedenis



Waarom zou je je geloof daar niet onder lijden? Stel: je werkt in een prachtige bedrijf en verdient een goed bedrag om veel dingen mee te kunnen kopen en doen. Je hebt leuke collega's en ze houden van je.

Je beseft, door een boekje of mondeling toegedeeld, dat bidden op tijd fard (verplicht) is. In ieder geval je moet niet je gebeden samenvoegen. Je vraagt aan je baas/chef dat je een moslima bent en bla bla bla je moet bidden. Je baas weigert.
Wat ga je doen? Ga je een ander baantje zoeken en de vertrouwen op Allah leggen of zeg je, 'Nee, mijn intentie is goed en bla bla bla etc.

Daar zou een bekrompen iemand als jij moeilijk mee hebben maar God niet. Je kunt toch ook met je ogen bidden?


Uiteraard alle daden beginnen met de intentie. Maar wat is het verschil tussen een goede daad en een slechte daad ofwel gehoorzamen en ongehoorzamen (behalve in het geval van nood). En wanneer spreek je over nood en wanneer niet? Wat is nood in de islam?

Nood in islam is, als je veiligheid en je welzijn op het spel zitten.
Je hoeft niet te ongehoorzamen maar aan een geoorloofde uitweg denken, dat is de uitdaging.


Je zegt niet uiterlijk. Maar wij beiden weten dondersgoed dat hijaab verplicht is. Zul jij je hoofddoek ook af doen wanneer je baas dat beveelt?

Daar ga ik niet eens in, omdat iedere keer wordt de hoofddoek als een stroman aan de neus van moslima's gehangen.
Alsof alleen moslima's met hoofddoek gelovig zijn, laat me niet lachen.

Bofko
11-01-05, 12:59
'Je gehoorzaamt God niet door werkloos te zijn'

Gehoorzaam je God door geld te ontvangen zonder tegenprestatie ?

TonH
11-01-05, 13:00
Geplaatst door IbnRushd
Wat is er verdomme uitdagend aan.

Mooi, dat weet ik dan ook weer: je mag vloeken dat het een aard heeft en God vragen je te vervloeken... :moe:

IbnRushd
11-01-05, 13:17
Lees je geschiedenis zou zeggen

Geschiedenis?? We hebben het niet over tarig van de islam we hebben het over fiqh (jurisprudentie).


Werk heeft voorrang, de profeet heeft het herhaaldelijk geroepen dat :
El 3amel 3ibadaa. Meer bewijzen? Lees je geschiedenis


Is dat het enige wat je kunt roepen: lees de geschiedenis??
Heeft de profeet, vrede zij met hem, daadwerkelijk gezegd dat werk voor de verplichtingen gaat??

U moet oppassen, met alle respect, om geen foutieve zaken naar de islam toe te schuiven.

Er is een duidelijke consensus met voldoende bewijzen, uit de Koran en ahadith, van de geleerden dat verplichtingen voorgaan.

Dat jij een stukje uit een hadith citeert, zonder de sharh (uitleg) te kennen, zegt genoeg over jouw geringe kennis, betreffende de islam.


Daar zou een bekrompen iemand als jij moeilijk mee hebben maar God niet. Je kunt toch ook met je ogen bidden?

SoebhanAllah, khair inshaAllah. Waarom die vraagteken achter bidden? je weet het toch zo goed? Kun je me een bewijs geven dat men met zijn/haar ogen mag bidden?


Nood in islam is, als je veiligheid en je welzijn op het spel zitten. Je hoeft niet te ongehoorzamen maar aan een geoorloofde uitweg denken, dat is de uitdaging.



En wat is een geoorloofde uitweg: met je ogen bidden?; zonder hoofddoek naar je werk gaan? :hardlach:


Daar ga ik niet eens in, omdat iedere keer wordt de hoofddoek als een stroman aan de neus van moslima's gehangen.

Khair inshaAllah :tik:

David
11-01-05, 13:34
Geplaatst door IbnRushd
zonder hoofddoek naar je werk gaan?


Volgens mij is dat niet echt aan de orde. Ik zie overal massa's dames mét hoofddoek gewoon werken.

IbnRushd
11-01-05, 13:41
Volgens mij is dat niet echt aan de orde. Ik zie overal massa's dames mét hoofddoek gewoon werken.

Het gaat niet wat nu tot orde is, maar het feit dat het niet toegestaan is in de islam.

David
11-01-05, 13:44
Geplaatst door IbnRushd
Het gaat niet wat nu tot orde is, maar het feit dat het niet toegestaan is in de islam.


Het gaat er om dat die meiden helemaal niet zonder hoofddoek hoeven te lopen, dus waar maak je je nu eigenlijk druk om? En of die doek nu wel of niet moet, daar schijnen de meningen nog steeds erg over verdeeld te zijn, heb ik begrepen na twee jaar maroc.nl. Maar ik had een andere vraag: al die meiden die met hoofddoek en al bij de albert Heijn achter de kassa zitten, zijn dat nou slechte moslima's? Want ik kan wel gewoon mijn flesje wijn en mijn onsje achterham bij ze afrekenen. Dus hoe zit dat?

Hninanl
11-01-05, 13:56
Ik vind het te belachelijk voor woorden wat die twee in dat artikel uitkramen.

Ten eerste ben ik het geheel eens met de reactie van Ibn Rushd.

Ten tweede wil ik daaraan toevoegen: Islam geeft een duidelijke leidraad voor het leven en de antwoorden zijn terug te vinden in de Koran en Hadith. Bij twijfel raadpleeg de oelama ipv zelf een eigen interpretatie te geven.

Oegtie Salma, je mag best van mening verschillen en discussieren over zaken in de Islam (dit wordt zelfs aangemoedigt), maar wees voorzichtig in het verkondigen van jouw mening als DE waarheid, gewoon een nasheeha van een zuster.

Is het niet mooi dat je binnen Islam zelf en alleen verantwoordelijk bent voor je eigen daden en heeft Allah SWT ons niet een geweten gegeven en keuzevrijheid?

Last but not least:: waar ik overigens nog niemand hierover heb horen piepen:

Die jongen beschreven in het artikel is ontslagen uit een functie in de beveiliging vanwege 1. zijn baard, 2. hij geen handen geeft aan vrouwen.

De discussie gaat hier niet eens om een welles-nietes discussie te voeren omtrent voorschriften in de Islam, maar om het feit dat hier een jongen zijn baard laat staan en vanuit geloofsovertuiging zijn baard laat staan. Op grond hiervan wordt hij ontslagen uit een functie in de beveiliging.

Wat heeft een baard en handen schudden van vrouwen te maken met het waarborgen van veiligheid (wat naar mijn idee de aard van de functie is)?? Conclusie ontslagreden:

MOSLIM = EXTREMIST = GEVAARLIJK = SLECHTE P&O-er !!!!!

Een absurde situatie.

David
11-01-05, 14:04
Verontwaardiging alom, maar intussen weet ik nog steeds niet hoe het zit met die cassières.

TonH
11-01-05, 14:28
Geplaatst door David
Verontwaardiging alom, maar intussen weet ik nog steeds niet hoe het zit met die cassières.

Ach troost je: Mijn AlbertHeijnbevoorradingsvrachtwagenchauffeur (3x woordwaarde plus nog wat 2x letterwaarde) zit ook nog steeds te wachten of hij ontslag moet nemen. :D


*toevoeging*
Tenminste dat met die punten zou zo zijn wanneer de Marocdatabase niet zo eigenwijs was om het woord bij 'chauffeur' af te breken :duivels:

freya
11-01-05, 15:46
Geplaatst door IbnRushd

Je beseft, door een boekje of mondeling toegedeeld, dat bidden op tijd fard (verplicht) is. In ieder geval je moet niet je gebeden samenvoegen. Je vraagt aan je baas/chef dat je een moslima bent en bla bla bla je moet bidden. Je baas weigert.
Wat ga je doen? Ga je een ander baantje zoeken en de vertrouwen op Allah leggen of zeg je, 'Nee, mijn intentie is goed en bla bla bla etc.


En wat zijn de bewijzen daarvoor?

En zijn er geen geleerden die op basis van hun studies tot een heel ander oordeel komen?

En is het niet jouw verantwoordelijkheid als moslim om zelf goed na te denken over welk advies jou het beste lijkt?

freya
11-01-05, 15:51
Geplaatst door Hninanl

Oegtie Salma, je mag best van mening verschillen en discussieren over zaken in de Islam (dit wordt zelfs aangemoedigt), maar wees voorzichtig in het verkondigen van jouw mening als DE waarheid,



Dat mogen jij en ibnRushd ook wel eens op jezelf toepassen!

La Nobele
11-01-05, 16:46
Geplaatst door IbnRushd
Het gaat niet wat nu tot orde is, maar het feit dat het niet toegestaan is in de islam.

Had je dat niet kunnen bedenken voordat de islamitische gastarbeiders deze kant opkwamen? :moe:

AdamX
11-01-05, 18:47
Geplaatst door David
Dus al die schattige hoofddoekmeisjes bij de Albert Heijn zijn in feite moslima's van lik me vestje?

AH is geen slijterij waar je alleen alcohol kan kopen of verkopen
en naar mijn idee zijn die schattige meisjes niet verantwoordleijk voor wat AH wel of niet verkoopt.

Hninanl
11-01-05, 19:24
Geplaatst door freya
Dat mogen jij en ibnRushd ook wel eens op jezelf toepassen!


Ik denk dat jij wat beter moet lezen.

catch22
11-01-05, 19:50
Volgens mij komt het probleem hier op neer:

Ibnrushd en die andere vogel willen de Koran absoluut niet zien als een boek geschreven in de tijdgeest van ongeveer 1300 jaar terug. In de koran is ergens neergepend dat vrouwen hun schoonheid moeten bedekken. Verderop staat dat een man een voogd is van de vrouw, en dat er twee vrouwen moeten getuigen voor een man. (weleens uitgelegd met het feit dat vrouwen hoofdzaken niet van bijzaken kunnen scheiden,jaja)


Het staat er. Niets meer aan te doen,Ibnrushd moet dat voor de rest van zijn leven blindelings volgen (niet nadenken, maar doen. Of nog erger, niet nadenken, maar nadoen.)

Nu vraag ik me alleen af, staat er in de koran dat je vrouwen geen hand mag geven? Dat je een baard moet dragen? (en daarbij, een flinke ook, want voor je het weet is Allah kippig geworden en ziet ie je baard over het hoofd) . 't zal mij benieuwen.

Hninanl
11-01-05, 20:11
Geplaatst door catch22
Volgens mij komt het probleem hier op neer:

Ibnrushd en die andere vogel willen de Koran absoluut niet zien als een boek geschreven in de tijdgeest van ongeveer 1300 jaar terug. In de koran is ergens neergepend dat vrouwen hun schoonheid moeten bedekken. Verderop staat dat een man een voogd is van de vrouw, en dat er twee vrouwen moeten getuigen voor een man. (weleens uitgelegd met het feit dat vrouwen hoofdzaken niet van bijzaken kunnen scheiden,jaja)


Het staat er. Niets meer aan te doen,Ibnrushd moet dat voor de rest van zijn leven blindelings volgen (niet nadenken, maar doen. Of nog erger, niet nadenken, maar nadoen.)

Nu vraag ik me alleen af, staat er in de koran dat je vrouwen geen hand mag geven? Dat je een baard moet dragen? (en daarbij, een flinke ook, want voor je het weet is Allah kippig geworden en ziet ie je baard over het hoofd) . 't zal mij benieuwen.

Je Islam-kennis is je werkelijk waar in hapklare stukjes gepresenteerd he? Chapeau!

catch22
11-01-05, 20:20
Hapklare brokken, ja dat klopt. Die koran is namelijk zo geschreven, heb je hem weleens gelezen? Je struikelt over passages waarin maar weer es vermeld wordt dat je naar de hel gaat als ongelovigen, maar dat daarentegen Allah barmhartig is. En dan worden er zo af en toe uit het totale niets wat regels neergekwakt.

Maar, ala hop, geef jij dan maar eens de context aan (want volgens mij ken ik die context), en zeg me wat de brede bedoeling is van die stukjes tekst.

bv. 2.282, 33.59 of de belangrijke 4.34.

toitoitoi.

TonH
12-01-05, 00:55
Mag ik het zo samenvatten?

Het is een hedendaagse strijd tussen de Hoeksen en Kabeljauwsen en Theo van Gogh in zijn laatste rol als Van Oldebarneveld?

Prlwytzkofski
12-01-05, 08:36
Geplaatst door IbnRushd
Het gaat niet wat nu tot orde is, maar het feit dat het niet toegestaan is in de islam.

Zo heeft ieder natuurlijk zijn eigen prioriteiten. Mij gaat het vooral om de vraag of het zinnig is om via de WW uitingen van wortelbesef te financieren.

SalmayaSale
12-01-05, 08:51
Nu vraag ik me alleen af, staat er in de koran dat je vrouwen geen hand mag geven? Dat je een baard moet dragen? (en daarbij, een flinke ook, want voor je het weet is Allah kippig geworden en ziet ie je baard over het hoofd) . 't zal mij benieuwen.





Nee het staat niet in de Koran.
De baard is Soena, htwz dat de profeet (swsa) dat aanraad, maar mensen vergeten voor het gemak dat hij ook expliciet aangaf dat de baard niet langer dan 5 vingers moet zijn , verzorgend uitzien, bijknippen, geen haren over de lippen en dat allemaal om niet op de mensen uit Djahilia op te lijken.

Idemdito voor het hand geven, alleen als je vreest dat je seksuele opwinding kan voelen mag je geen hand geven.
Wie raakt nou Nu opgewonden van een vrouwelijke hand?
Eeuwen geleden vielen mannen flauw alleen bij het zien daarvan maar nu....al loopt ze naakt bij..............

Het gaat me meer om dat de mensen zich druk maken over kleine details zoals, baard of niet, hand geven of niet, hoofddoek......... ipv zich te concentreren over de mooie spirituele Islam.
Als men wat over zegt dan wordt hij/zij voor despoot of onwetend uitgemaakt.

@alle ouchti's en chouia's, ik klaim geen waarheid, Ik geef alleen mijn mening.

IbnRushd
12-01-05, 09:21
Het gaat er om dat die meiden helemaal niet zonder hoofddoek hoeven te lopen, dus waar maak je je nu eigenlijk druk om? En of die doek nu wel of niet moet, daar schijnen de meningen nog steeds erg over verdeeld te zijn, heb ik begrepen na twee jaar maroc.nl. Maar ik had een andere vraag: al die meiden die met hoofddoek en al bij de albert Heijn achter de kassa zitten, zijn dat nou slechte moslima's? Want ik kan wel gewoon mijn flesje wijn en mijn onsje achterham bij ze afrekenen. Dus hoe zit dat?

Er is een duidelijke overeenstemming dat hoofddoek wel degelijk verplicht is. Uiteraard heb je van die onnozele gasten, die weleens enkele islamitische boeken hebben gelezen en vooral gepecialiseerd zijn in filosofie en andere ideologiën, die de Qoran (natuurlijk door ontkennen van de ahadith/overleveringen) op een zodanig interpreteren dat naar hun idee(ën) en ratio werkt.
Iemand die het Arabische taal beheerst en effe voor de grap hun 'overtuigingen' analyseert, ziet gelijk wat voor een misselijke grap ze hebben uitgehaald.

Dan hebben we de niet-moslims en de verdwalende moslims (de laatste vechten tussen twee culturen of zich graag laat assimileren) die zoiets als zoete koek nemen. Deze lieden vertikken om kritiek uit te oefenen.
Begrijpelijk, inderdaad. :)

Om Qoranieten (zo worden ze weleens genoemd: mensen die ahadith ontkennen) te beschrijven: 'moslims' die niet bidden; 'moslims' die niet vasten; 'moslims' die niet de juiste rituelen voert tijdens de hadj; 'moslims' die de geschiedenis ontkennen of aannemen van oriëntalisten, wat weer een contradictie is; 'moslims' die geen goede voorbeeld hebben; etc.

David
12-01-05, 09:30
Geplaatst door IbnRushd
Er is een duidelijke overeenstemming dat hoofddoek wel degelijk verplicht is. Uiteraard heb je van die onnozele gasten, die weleens enkele islamitische boeken hebben gelezen en vooral gepecialiseerd zijn in filosofie en andere ideologiën, die de Qoran (natuurlijk door ontkennen van de ahadith/overleveringen) op een zodanig interpreteren dat naar hun idee(ën) en ratio werkt.
Iemand die het Arabische taal beheerst en effe voor de grap hun 'overtuigingen' analyseert, ziet gelijk wat voor een misselijke grap ze hebben uitgehaald.

Dan hebben we de niet-moslims en de verdwalende moslims (de laatste vechten tussen twee culturen of zich graag laat assimileren) die zoiets als zoete koek nemen. Deze lieden vertikken om kritiek uit te oefenen.
Begrijpelijk, inderdaad. :)

Om Qoranieten (zo worden ze weleens genoemd: mensen die ahadith ontkennen) te beschrijven: 'moslims' die niet bidden; 'moslims' die niet vasten; 'moslims' die niet de juiste rituelen voert tijdens de hadj; 'moslims' die de geschiedenis ontkennen of aannemen van oriëntalisten, wat weer een contradictie is; 'moslims' die geen goede voorbeeld hebben; etc.


Allemaal leuke kreten voor een spelletje Triviant, of voor Twee voor Twaalf, of de 64.000 Gulden Vraag, maar nog immer geen antwoord op mijn vraag over die AH dames die probleemloos de achterham en de huiswijn afrekenen. Mag dat nu wel of niet, oh Grote Islamdeskundige?

IbnRushd
12-01-05, 09:42
En wat zijn de bewijzen daarvoor?

Om te beginnen, beste dame. Zegt Allah over het vrijdaggebed:

{{"O jullie die geloven, wanneer jullie tot het vrijdaggebed worden geroepen, haast jullie dan naar het gedenken van Allah en laat de handel achter. Dat is beter voor jullie, als jullie het wisten !"}} (Soerat Al Djoemoe'ah, aya 9)


Verder: het gebed is op vastgestelde tijden, d.w.z. elk gebed hoort op een bepaalde tijd gebeden te worden zoals Allah zegt in de Qoran: “Waarlijk het gebed is voor de gelovigen op vastgestelde tijden…” al-Nisa’ 4:103

This indicates that the prayers are obligatory and have set times, and are not valid at other times. These times are well established among the Muslims, young and old, knowledgeable and ignorant, and they learned that from their Prophet Muhammad (peace and blessings of Allaah be upon him) who said: “Pray as you have seen me praying.”

From Tafseer (exegese) al-Sa’di, p. 204

Delaying the prayer beyond its proper time with no excuse is a major sin, and Allaah has warned us against it as He says (interpretation of the meaning):

“So woe unto those performers of Salaah (prayers) (hypocrites),

5. Those who delay their Salaah (prayer from their stated fixed times)”

[al-Ma’oon 107:4-5]

‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: (This means) those who delay their prayers from the proper time.

See Tafseer al-Qurtubi, 20/211

Een klein deel van de bewijzen. Ik kan wel meer geven als u het wilt.


En zijn er geen geleerden die op basis van hun studies tot een heel ander oordeel komen?

De vraag kun je ook stellen, nogmaals beste damen: wanneer is iemand geleerd in de islam?

Ibn al-Qayyim said:

Abu ‘Abd-Allaah ibn Battah mentioned in his book al-Khala’ that Imaam Ahmad said: No man should set himself up to issue fatwas until he has attained five qualities:

1. He should have a good intention, for if he does not have a good intention, he will not be blessed and there will be no blessings in his words.

2. He should be knowledgeable, forbearing, dignified and calm.

3. He should have a strong grasp of knowledge.

4. He should have a strong personality and not be affected by people’s criticism.

5. He should know what people are like.

This is what Ahmad said, and this is indicative of his status and knowledge. These five qualities are the foundation for issuing fatwas. If any of them are lacking, there will be a commensurate defect in the mufti.

A’laam al-Muwaqqi’een, 4/153.

Kun jij mij nu vertellen welke geleerden, volgens u, een andere mening hebben. Graag zijn/hun biografie(ën) bijmelden.


En is het niet jouw verantwoordelijkheid als moslim om zelf goed na te denken over welk advies jou het beste lijkt?

Eén van mijn verantwoordelijkheden is het goede adviseren aan moslims die verdwaald zijn.

tot ziens, mevrouw :duim:

taouanza
12-01-05, 09:46
Geplaatst door AdamX
intressante gesprek

volgens de profeet vrzm is een werkende moslim beter dan een molsim die elke dag 5 x ind e moskee bidt en niet voor zijn gezin zorgt.


werken is ook een manier van God aanbidden mits het natuurlijk op een halal manier gebeurt

Marcoush denkt orgineel te zijn. Dat verhaal komt ook uit de 8ste eeuw.
Wie kan werken moet werken.



Karacaer: ,,Sterker: als 49 imams minister Verdonk een hand geven en één niet, zegt die ene dat zijn 49 collega's dom zijn. Waarom zeggen die 49 niet: nou Salam, jij lult uit je nek?''

Als 49 imams een hand geven waarom maakt men een punt van de een die het niet doet? Meneer Karaceaer.:moe:

La Nobele
12-01-05, 09:48
Geplaatst door IbnRushd
Eén van mijn verantwoordelijkheden is het goede adviseren aan moslims die verdwaald zijn.


En die adviseer jij een uitkering in. Wat een rotsmoes om te niksen.

David
12-01-05, 09:49
Geplaatst door taouanza
Wie kan werken moet werken.



Helaas wel. :tranen:



(ik heb weer eens geen zin vandaag)

IbnRushd
12-01-05, 09:58
De baard is Soena, htwz dat de profeet (swsa) dat aanraad, maar mensen vergeten voor het gemak dat hij ook expliciet aangaf dat de baard niet langer dan 5 vingers moet zijn , verzorgend uitzien, bijknippen, geen haren over de lippen en dat allemaal om niet op de mensen uit Djahilia op te lijken.

Daar gaan we weer, de geleerde SalmayaSale. Tot heden ben ik deze hadith niet tegengekomen. Kun jij mij vertellen van wie die hadith is: overleveraar, matn (tekst), isnaad (overleveringsketen) a.u.b.

Of weet u beter dan deze geleerden. Lijkt zéér sterk.

Position of the Scholars

All the ‘ulama’ (scholars) of as-Salaf us-Salih (the Righteous early Muslims),
including the Four Imams, agree that shaving the beard is haram
(prohibited). They consider shaving it an impermissible mutilation, as has
been reported from Umar Bin Abdul Aziz- [At-Tarikh by Ibn Asakir]. They
considered the man who shaved his beard effeminate. Many of them would
not accept his testimony or allow him to lead the prayers.

THE HANAFIS

According to the Hanafis:
“It is prohibited for a man to cut his beard ... as for
cutting it shorter than a fist-length - as is done by
some people from the west and by the effeminate men
- no one permits this. And as for shaving it completely,
it is the doing of the Indian Jews and the Persian
Magians” [Persian Magians-Followers of an old religion, possibly
the same as the "Zoroastrians"] [Ad-Durr ul-Mukhtar].
Ibn-Abidayn said:
“It is prohibited for a man to cut his beard.” (Radd
ul-Muhtar [2:418])

THE MALIKIS

According to the Malikis:
“Shaving the beard is prohibited, as is cutting it if it
causes a (clear) mutilation. But if it becomes oversized,
and if cutting it would not appear as a mutilation, then
it may be cut; but that would be disliked and contrary
to that which is better.” [Sharh ur-Risalah by Abu al-Hasan,
and the commentary on it by al-Adwi]
Al-`Adwi said:
“It has been reported from Malik that he hated shaving
anything under the jaws, until he said, ‘It is from the
doing of the Magians.’ And it is prohibited to remove
the hair of the beard.” [Sharh ur-Risalah by Abu al-Hasan,
and the commentary on it by al-Adwi (2:411)]
Ibn Abd al-Barr said:
“It is prohibited to shave the beard, and it is not done
except by effeminate men.”[At-Tamhid]

THE SHAFI’IS

As for the Shafi’is, al-Imam ash-Shafi’i has expressed that it is prohibited to
shave the beard [al-Umm]. Also, al-Athru’i said, “The correct position is that it
is prohibited to totally shave the beard without a (medical) problem with it.”
[Sharh ul-Ubab].

THE HANBALIS

The Hanbali's agree without exception that it is prohibited to shave the beard
[Al-Insaf, Sharh ul-Muntaha, etc.].
Ibn Taymiyyah stated:
“It is prohibited to shave the beard.” [Al-Ikhtiyarat
ul-Ilmiyyah (p.6)]
As-Saffarini said:
“It is agreed in our mathhab that it is prohibited to
shave the beard.” [Ghitha ul-Albab (1:376)].

IBN HAZM

Ibn Hazm al-Andalusi said:
“All of the scholars agree that shaving the beard is a
form of mutilation, and is prohibited.” [Maratib ul-Ijma'
(p.157), and al-Muhalla (2:189)]

IBN TAYMIYYAH

Shaykh ul-Islam Ibn Taymiyyah said:
“Because of the authentic hadiths, it is prohibited to
shave the beard, and no one has ever permitted it.”

CONTEMPORARY SCHOLARS

The great scholars of our time have expressed that it is prohibited to shave
the beard or cut it short. Among those are Ali Mahfuz, Muhammad Nasir
ud-Din al-Albani, Abd ul-Aziz Bin Baz, al-Kandahlawi, Abu Bakr al-Jaza’iri,
Ismail al-Ansari, and many others.

Extent of the Beard

The commands of the Prophet ! clearly indicate that the beard should be
completely spared. Furthermore, the Prophet ! and his companions had full
and large beards.
There are no authentic reports indicating that the Prophet ! trimmed his
beard. However, there are authentic reports from a number of the sahabah -
particularly, Ibn-Umar, Abu Hurayrah, and Ibn-Abbas (may Allah be pleased with
them all), indicating that they used to cut what extended beyond a fist-length.
There are similar reports as well from a number of the salaf such as Ibrahim
an-Nakhi, Malik, and Ahmad. [Several such authentic reports are compiled by
al-Albani in ad-Da’ifah (following hadith no. 2355)]

When ‘Abdullah bin Umar (may Allah be pleased with them both), went for Hajj or
Umrah, he used to hold his beard with his fist and cut whatever extended
beyond his fist. [Al-Bukhari]
Thus, the general command of sparing the beard should be restricted to the
understanding and practice of the sahabah, and its length below the chin should not
exceed a man's fist.


Idemdito voor het hand geven, alleen als je vreest dat je seksuele opwinding kan voelen mag je geen hand geven.Wie raakt nou Nu opgewonden van een vrouwelijke hand?
Eeuwen geleden vielen mannen flauw alleen bij het zien daarvan maar nu....al loopt ze naakt bij..............


Weer een flinke dosis onzin. Sinds wanneer geef je fatwa's zonder enkele daliel (Bewijzen) te noemen? Is dat een nieuwe trend?
Of ben je ook zo'n mu'taziliet (een sekte die alles vanuit zijn ratio iets verklaart ook al zijn ze tegenstrijdig met ahadith en de Qoran)?

Mill
12-01-05, 10:04
Waarlijk, Chriet Titulaer kent de ware islam. :student:

http://wwwutnws.utwente.nl/utnieuws/data/30/6/chriet.gif

David
12-01-05, 10:04
Geplaatst door IbnRushd
Position of the Scholars

All the ‘ulama’ (scholars) of as-Salaf us-Salih (the Righteous early Muslims),
including the Four Imams, agree that shaving the beard is haram
(prohibited). They consider shaving it an impermissible mutilation, as has
been reported from Umar Bin Abdul Aziz- [At-Tarikh by Ibn Asakir]. They
considered the man who shaved his beard effeminate. Many of them would
not accept his testimony or allow him to lead the prayers.

THE HANAFIS

According to the Hanafis:
“It is prohibited for a man to cut his beard ... as for
cutting it shorter than a fist-length - as is done by
some people from the west and by the effeminate men
- no one permits this. And as for shaving it completely,
it is the doing of the Indian Jews and the Persian
Magians” [Persian Magians-Followers of an old religion, possibly
the same as the "Zoroastrians"] [Ad-Durr ul-Mukhtar].
Ibn-Abidayn said:
“It is prohibited for a man to cut his beard.” (Radd
ul-Muhtar [2:418])

THE MALIKIS

According to the Malikis:
“Shaving the beard is prohibited, as is cutting it if it
causes a (clear) mutilation. But if it becomes oversized,
and if cutting it would not appear as a mutilation, then
it may be cut; but that would be disliked and contrary
to that which is better.” [Sharh ur-Risalah by Abu al-Hasan,
and the commentary on it by al-Adwi]
Al-`Adwi said:
“It has been reported from Malik that he hated shaving
anything under the jaws, until he said, ‘It is from the
doing of the Magians.’ And it is prohibited to remove
the hair of the beard.” [Sharh ur-Risalah by Abu al-Hasan,
and the commentary on it by al-Adwi (2:411)]
Ibn Abd al-Barr said:
“It is prohibited to shave the beard, and it is not done
except by effeminate men.”[At-Tamhid]

THE SHAFI’IS

As for the Shafi’is, al-Imam ash-Shafi’i has expressed that it is prohibited to
shave the beard [al-Umm]. Also, al-Athru’i said, “The correct position is that it
is prohibited to totally shave the beard without a (medical) problem with it.”
[Sharh ul-Ubab].

THE HANBALIS

The Hanbali's agree without exception that it is prohibited to shave the beard
[Al-Insaf, Sharh ul-Muntaha, etc.].
Ibn Taymiyyah stated:
“It is prohibited to shave the beard.” [Al-Ikhtiyarat
ul-Ilmiyyah (p.6)]
As-Saffarini said:
“It is agreed in our mathhab that it is prohibited to
shave the beard.” [Ghitha ul-Albab (1:376)].

IBN HAZM

Ibn Hazm al-Andalusi said:
“All of the scholars agree that shaving the beard is a
form of mutilation, and is prohibited.” [Maratib ul-Ijma'
(p.157), and al-Muhalla (2:189)]

IBN TAYMIYYAH

Shaykh ul-Islam Ibn Taymiyyah said:
“Because of the authentic hadiths, it is prohibited to
shave the beard, and no one has ever permitted it.”

CONTEMPORARY SCHOLARS

The great scholars of our time have expressed that it is prohibited to shave
the beard or cut it short. Among those are Ali Mahfuz, Muhammad Nasir
ud-Din al-Albani, Abd ul-Aziz Bin Baz, al-Kandahlawi, Abu Bakr al-Jaza’iri,
Ismail al-Ansari, and many others.

Extent of the Beard

The commands of the Prophet ! clearly indicate that the beard should be
completely spared. Furthermore, the Prophet ! and his companions had full
and large beards.
There are no authentic reports indicating that the Prophet ! trimmed his
beard. However, there are authentic reports from a number of the sahabah -
particularly, Ibn-Umar, Abu Hurayrah, and Ibn-Abbas (may Allah be pleased with
them all), indicating that they used to cut what extended beyond a fist-length.
There are similar reports as well from a number of the salaf such as Ibrahim
an-Nakhi, Malik, and Ahmad. [Several such authentic reports are compiled by
al-Albani in ad-Da’ifah (following hadith no. 2355)]

When ‘Abdullah bin Umar (may Allah be pleased with them both), went for Hajj or
Umrah, he used to hold his beard with his fist and cut whatever extended
beyond his fist. [Al-Bukhari]
Thus, the general command of sparing the beard should be restricted to the
understanding and practice of the sahabah, and its length below the chin should not
exceed a man's fist.



Ibn, hoe boeiend ik je kappersrubriek ook vind, ik blijf me afvragen hoe het met die cassières zit. Mogen ze nu wel of niet die vervloekte achterham afrekenen?

taouanza
12-01-05, 10:08
Geplaatst door David
Helaas wel. :tranen:



(ik heb weer eens geen zin vandaag)

Denk maar niet dat je het goed kan maken door in de moskee te hangen.:student:

IbnRushd
12-01-05, 10:13
En die adviseer jij een uitkering in. Wat een rotsmoes om te niksen.

Ik adviseer slechts dat verplichtingen voorgaat en dat men vertrouwen op Allah moet vasthouden. Werken is niet belangrijker dan het geloof.

In noodgevallen kan men beter een geleerde raadplegen.

Mocht men echt geen werk kunnen vinden, dan een uitkering of emigreren of immigreren. :giechel:

Mill
12-01-05, 10:15
Geplaatst door IbnRushd
Ik adviseer slechts dat verplichtingen voorgaat en dat men vertrouwen op Allah moet vasthouden. Werken is niet belangrijker dan het geloof.

In noodgevallen kan men beter een geleerde raadplegen.

Mocht men echt geen werk kunnen vinden, dan een uitkering of emigreren of immigreren. :giechel:

Uitkeringen worden medegefinancierd met rente, en niet zo'n beetje ook. Van de ene haram puree in de andere! :(

freya
12-01-05, 10:21
Geplaatst door IbnRushd
Om te beginnen, beste dame. Zegt Allah over het vrijdaggebed:

{{"O jullie die geloven, wanneer jullie tot het vrijdaggebed worden geroepen, haast jullie dan naar het gedenken van Allah en laat de handel achter. Dat is beter voor jullie, als jullie het wisten !"}} (Soerat Al Djoemoe'ah, aya 9)


Verder: het gebed is op vastgestelde tijden, d.w.z. elk gebed hoort op een bepaalde tijd gebeden te worden zoals Allah zegt in de Qoran: “Waarlijk het gebed is voor de gelovigen op vastgestelde tijden…” al-Nisa’ 4:103

This indicates that the prayers are obligatory and have set times, and are not valid at other times. These times are well established among the Muslims, young and old, knowledgeable and ignorant, and they learned that from their Prophet Muhammad (peace and blessings of Allaah be upon him) who said: “Pray as you have seen me praying.”

From Tafseer (exegese) al-Sa’di, p. 204

Delaying the prayer beyond its proper time with no excuse is a major sin, and Allaah has warned us against it as He says (interpretation of the meaning):

“So woe unto those performers of Salaah (prayers) (hypocrites),

5. Those who delay their Salaah (prayer from their stated fixed times)”

[al-Ma’oon 107:4-5]

‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: (This means) those who delay their prayers from the proper time.

See Tafseer al-Qurtubi, 20/211

Een klein deel van de bewijzen. Ik kan wel meer geven als u het wilt.



De vraag kun je ook stellen, nogmaals beste damen: wanneer is iemand geleerd in de islam?

Ibn al-Qayyim said:

Abu ‘Abd-Allaah ibn Battah mentioned in his book al-Khala’ that Imaam Ahmad said: No man should set himself up to issue fatwas until he has attained five qualities:

1. He should have a good intention, for if he does not have a good intention, he will not be blessed and there will be no blessings in his words.

2. He should be knowledgeable, forbearing, dignified and calm.

3. He should have a strong grasp of knowledge.

4. He should have a strong personality and not be affected by people’s criticism.

5. He should know what people are like.

This is what Ahmad said, and this is indicative of his status and knowledge. These five qualities are the foundation for issuing fatwas. If any of them are lacking, there will be a commensurate defect in the mufti.

A’laam al-Muwaqqi’een, 4/153.

Kun jij mij nu vertellen welke geleerden, volgens u, een andere mening hebben. Graag zijn/hun biografie(ën) bijmelden.



Eén van mijn verantwoordelijkheden is het goede adviseren aan moslims die verdwaald zijn.

tot ziens, mevrouw :duim:

Goed zo jongen, wat kan jij goed googlen :duim:

Helaas wordt het hele internet overspoeld met info over een bepaalde stroming in de islam. Dat je zo snel geen tegengestelde mening met google kunt vinden zegt niet dat deze niet bestaat.

Overigens een heel goedkoop trucje om van geleerden die tot een andere conclussie komen te roepen dat ze niet voldoende gestudeerd hebben. Erg onislamitisch ook.

Zeg eens, heb jij zelf de koran al eens bestudeerd? En wat is voor jou de algemene sfeer die uit de teksten spreekt? Die van een genadeloze straffende Allah of die van een vergevende Allah, die steeds opnieuw herhaalt dat Hij het de mensen niet moeilijk wil maken?

IbnRushd
12-01-05, 10:38
Goed zo jongen, wat kan jij goed googlen

Het is niet alleen googlen, beste dame, maar het is ook weten. Zulke informatie ken ik en weet waar ze liggen. Maar dat kan ik niet van jou zeggen :tik:


Helaas wordt het hele internet overspoeld met info over een bepaalde stroming in de islam. Dat je zo snel geen tegengestelde mening met google kunt vinden zegt niet dat deze niet bestaat.

Die vraag kun je ook stellen of ze wel bestaan. Misschien kun je kijken bij christelijke site's of een ander geloof. Zij hebben vast wel een andere mening.


Overigens een heel goedkoop trucje om van geleerden die tot een andere conclussie komen te roepen dat ze niet voldoende gestudeerd hebben. Erg onislamitisch ook.

you're right. Als je alle ahadith ontken, beste dame, dan blijft alleen de Qoran over. Niet écht geleerd, vind je niet?


Zeg eens, heb jij zelf de koran al eens bestudeerd? En wat is voor jou de algemene sfeer die uit de teksten spreekt? Die van een genadeloze straffende Allah of die van een vergevende Allah, die steeds opnieuw herhaalt dat Hij het de mensen niet moeilijk wil maken?

Allah is Genadig en Vergevensgezind, maar degenen die Hem ongehoorzamen en Hem bespotten en niet in Hem geloven, moet je ook niet vanuit gaan dat Allah Vergevensgezind is tegenover hen.
Want dan kunt u gelijk de vraag stellen waarom Allah, de meest Verhevene, de boodschappers en de boeken heeft gestuurd en geopenbaard.

David
12-01-05, 10:44
Geplaatst door taouanza
Denk maar niet dat je het goed kan maken door in de moskee te hangen.:student:


Nee, weet ik. Daarom hang ik achter mijn computer te maroc.nl'en

La Nobele
12-01-05, 10:48
Geplaatst door IbnRushd
Werken is niet belangrijker dan het geloof.


Dan moeten er heel wat moslims dood van de honger zijn neergevallen voordat ze naar Europa verhuisden.

Had je nog goed advies voor moslima's in Arabische landen die hun doos moeten verkopen om te kunnen overleven?

IbnRushd
12-01-05, 10:52
Dan moeten er heel wat moslims dood van de honger zijn neergevallen voordat ze naar Europa verhuisden.

Wil je zeggen dat 99% van de bedrijven en andere instellingen niet door moslims gewerkt kunnen worden, aangezien daar harame zaken worden verkocht of in die trend?


Had je nog goed advies voor moslima's in Arabische landen die hun doos moeten verkopen om te kunnen overleven?

Je praat onzin.


groet

Prlwytzkofski
12-01-05, 11:13
Geplaatst door IbnRushd
Mocht men echt geen werk kunnen vinden, dan een uitkering of emigreren of immigreren. :giechel:

Uitkering ? Wel uit de zakaat neem ik aan. Voor niet-moslims zie ik geen reden om hier aan mee te betalen.

IbnRushd
12-01-05, 11:23
Uitkering ? Wel uit de zakaat neem ik aan. Voor niet-moslims zie ik geen reden om hier aan mee te betalen.

Dan zou je de niet-moslims die graag achter de computer zitten en niet willen werken, ook niet mee moeten betalen.

Prlwytzkofski
12-01-05, 11:25
Mee eens.

IbnRushd
12-01-05, 11:33
In principe ben je voor dat elke individu moet werken ook al bevalt de plaats hem/haar niet.

Dus, bijv. wanneer het arbeidsbureau tegen een orthodoxe christen zegt, 'we hebben werk voor je in een islamitische instelling, dan moet hij dit aanvaarden?

Of een vrouw moet het aannemen om in een bedrijf te werken waar gediscrimineerd wordt.

Kortom: elke individu moet zijn hoogste prioriteit wegzetten om te kunnen werken.

TonH
12-01-05, 11:49
Geplaatst door IbnRushd
In principe ben je voor dat elke individu moet werken ook al bevalt de plaats hem/haar niet.

Dus, bijv. wanneer het arbeidsbureau tegen een orthodoxe christen zegt, 'we hebben werk voor je in een islamitische instelling, dan moet hij dit aanvaarden?

Of een vrouw moet het aannemen om in een bedrijf te werken waar gediscrimineerd wordt.

Kortom: elke individu moet zijn hoogste prioriteit wegzetten om te kunnen werken.

Ik ken wat orthodox christenen die in Turkije voor islamitische instellingen werken. En ook moslims die in orthodox christelijke instellingen werken.

En nu we toch beginnen. Ook nog eens een moslim gezien die voor een joodse instelling in Istanbul werkte. Hoop alleen niet dat hij vorig jaar mede is opgeblazen is door zich 'zijn geloofsgenoten' noemenden.

Ook in Nederland kan ik mij niet voorstellen dat het arbeidsbureau zou accepteren dat een christelijke glazenzetter niet de ramen in een moskee wil zetten of vice versa.

En een bedrijf dat vrouwen discrimineerd? Daar zijn meldpunten voor en kan vervolging plaatsvinden.

"Ledigheid is des duivels oor kussen" heb ik altijd wel een leuke uitdrukking gevonden. :D

David
12-01-05, 11:52
Geplaatst door TonH
Ik ken wat orthodox christenen die in Turkije voor islamitische instellingen werken. En ook moslims die in orthodox christelijke instellingen werken.

En nu we toch beginnen. Ook nog eens een moslim gezien die voor een joodse instelling in Istanbul werkte. Hoop alleen niet dat hij vorig jaar mede is opgeblazen is door zich 'zijn geloofsgenoten' noemenden.

Ook in Nederland kan ik mij niet voorstellen dat het arbeidsbureau zou accepteren dat een christelijke glazenzetter niet de ramen in een moskee wil zetten of vice versa.

En een bedrijf dat vrouwen discrimineerd? Daar zijn meldpunten voor en kan vervolging plaatsvinden.

"Ledigheid is des duivels oor kussen" heb ik altijd wel een leuke uitdrukking gevonden. :D



Je moet Ibn z'n leuke theorietjes niet de hele tijd onderuit halen! :fpiraat:

IbnRushd
12-01-05, 11:52
Er bestaat vast wel iets waar jij niet in wilt werken.

Julien
12-01-05, 11:54
@ Ibn Rushd, en mensen die het met hem eens zijn:

Wanneer beginnen mensen nou eens in te zien dat je teksten uit de 8e eeuw moet INTERPRETEREN vanuit die tijdsgeest!!! :moe:

Koranteksten (en ook Bijbelteksten) zijn geschreven in een hele andere tijd. We leven nu in de 21e eeuw en in een hele andere cultuur. De interpretatie van die teksten moet dus anders zijn...als je tenminste logisch nadenkt en je niet laat brainwashen door iemand uit een gebied dat nog niet zo ontwikkeld is.

Liberale gelovigen zijn de toekomst, met fundamentalisme is nooit iets goeds gekomen.

Verder zit er ook iets hypocriets in al die regels; zoals David al terecht zegt.
Al die meisjes dragen wel hoofddoekjes (want ze denken dat dat moet van de islam) maar ze verkopen wel alcohol bij de Albert Heijn.
En zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden van hypocrisie.

óf je zegt dat je je aan álle regels moet houden (wat praktisch onmogelijk is in deze tijd en in deze cultuur) óf je moet de Koran anders interpreteren en je niet zo druk maken om al die regels.

David
12-01-05, 11:57
Geplaatst door IbnRushd
Er bestaat vast wel iets waar jij niet in wilt werken.


Inderdaad, maar gelukkig ook een hoop waar ik wél wil werken. Maar hoe zit het nou met die cassières?

TonH
12-01-05, 12:08
Geplaatst door David
Je moet Ibn z'n leuke theorietjes niet de hele tijd onderuit halen! :fpiraat:

Ik haal niks onderuit. Alleen is de werkelijkheid waarin ik leef vaak wat anders dan ik hier lees. :)

David
12-01-05, 12:10
Geplaatst door TonH
Ik haal niks onderuit. Alleen is de werkelijkheid waarin ik leef vaak wat anders dan ik hier lees. :)


Joh!

TonH
12-01-05, 12:12
Geplaatst door David
Joh!

Tja, wat een revelatie, niet?! :D

Wide-O
12-01-05, 12:18
Geplaatst door TonH
Tja, wat een revelatie, niet?! :D

Kan iemand me stoel weer voorover duwe ? :maf:

TonH
12-01-05, 12:28
Geplaatst door Wide-O
Kan iemand me stoel weer voorover duwe ? :maf:

Is dat werk of vrijwilligers werk. En vooral: is het wel halal?! Anders blijf je maar gewoon liggen.

Wide-O
12-01-05, 12:33
Geplaatst door TonH
Is dat werk of vrijwilligers werk. En vooral: is het wel halal?! Anders blijf je maar gewoon liggen.

Ik bevat soms alcohol, dus niet halal. Nou, dan blijf ik maar FF liggen.

Vrede
12-01-05, 12:33
Als de zaak overgedragen wordt aan onbekwame "geleerden" dan is het eind nabij.

David
12-01-05, 12:36
Geplaatst door Vrede
Als de zaak overgedragen wordt aan onbekwame "geleerden" dan is het eind nabij.


Wie beslist er eigenlijk of een geleerde bekwaam of onbekwaam is?

Vrede
12-01-05, 12:37
Geplaatst door David
Wie beslist er eigenlijk of een geleerde bekwaam of onbekwaam is?


God!

David
12-01-05, 12:38
Geplaatst door Vrede
God!


En hoe laat god dat vervolgens weten aan de heren (ik neem aan dat het meestal heren geleerden zijn?)

taouanza
12-01-05, 13:05
Zeg TonH,
Ik mag niet speciaal voor jou een topic openen schijnt.
Maar wat ik je een tijdje wil vragen is het volgende.
Voor de dood van Theo was er ophef over de diamantbuurt. Jij plaatste elke keer een stuk uit een reeks van zes geloof ik. De laaste keer zouden de Marokkaanse jongeren zelf aan de beurt komen. Maar toen ging Theo dood en ik heb er niks meer van gehoord.
Heb je dat stuk nog?

Prlwytzkofski
12-01-05, 13:33
Geplaatst door IbnRushd
Kortom: elke individu moet zijn hoogste prioriteit wegzetten om te kunnen werken.

Wat is jouw voorstel ? Elk individu stelt zijn eigen hoogste prioriteiten en laat een ander voor de kosten opdraaien ?

Er staan nog twee goede vragen open.
- Mag een moslim een met ribaa gefinancierde uitkering aanemen?
- Hoe staat het met die meisjes bij Albert Heijn ?

David
12-01-05, 13:43
Geplaatst door Prlwytzkofski
- Hoe staat het met die meisjes bij Alber Heijn ?


*zucht*

Daar zullen we wel nooit achterkomen.

Bofko
12-01-05, 13:49
Geplaatst door David
*zucht*

Daar zullen we wel nooit achterkomen.

Ff geduld. Eerst moet worden bepaald wie die geleerden zijn en vervolgens moeten deze ook nog eens gebeld gaan worden in Saoedie Arabie en omstreken. Dat kan even duren dus.

TonH
12-01-05, 15:44
Geplaatst door taouanza
Zeg TonH,
Ik mag niet speciaal voor jou een topic openen schijnt.
Maar wat ik je een tijdje wil vragen is het volgende.
Voor de dood van Theo was er ophef over de diamantbuurt. Jij plaatste elke keer een stuk uit een reeks van zes geloof ik. De laaste keer zouden de Marokkaanse jongeren zelf aan de beurt komen. Maar toen ging Theo dood en ik heb er niks meer van gehoord.
Heb je dat stuk nog?

Zeg Taouanza
Off topic gaan mag ook niet en crosslinking al helemaal niet :D
Heb dus genade met me :engel:

Hier is de link:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=1597678#post1597678

(The' mou, wat een kl*te laatste halfjaar was dat zeg. :moe: )

salerno
12-01-05, 15:55
Geplaatst door SalmayaSale
Het is niet makkelijk, het is vanzelfsprekende, door de hypocrisie die er heerst en door de sociale druk, zie/hoor je niemand over klagen.
Het is juist een uitdaging om in een vreemde omgeving je geloof te handhaven ondanks alle externe/moeilijke factoren.





Wie zegt dat? Heeft de profeet niet in het begin van zijn boodschap zijn aanhangers gevraagd om hun geloof in het geheim te beleven tot het juiste moment?
Je hoeft jouw geloof aan te passen aan de maatschappij waarin je leeft maar je moet wel rekening met de maatschappij houden door de consequenties van je geloof niet aan hen op te leggen.
Dat werkt maar averechts



Tussen werk en een baard zou ik toch voor mijn werk kiezen zonder dat mijn geloof daaronder zou lijden.
Het gaat om de intentie in je hart en niet over het uiterlijk.


Men doet de laatste paar jaar zo lekker moeilijk over "het " geloof en het beleiden ervan, weet je wat ik mij afvraag?????? zo'n 40 jaar geleden toen de eerste van ons hier kwamen, geen moskee's, geen aangepast werk, geen rekening houdend met de wensen van "ons" moslims zin, en het werkte toen VELE malen beter onderling EN met de autochtone bevolking dan heden ten dagen??? RARA hoe kan dat?????
Men ging ook gewoon bidden, sommige droegen ook een hoofddoek, men ging gewoon werken etc.
Wat is dat nu ineens, zijn wij zelf hier in Europa ook niet een ietsiepietsie aan het doorslaan met onze vraagstellingen en uitvoeringen van ons geloof????
Toendertijd was men blij bevrijd te zijn van dat Juk van "thuis" die dwang en opleggingen, blij dat men hier het geloof op een rustige manier kon beleiden, SINDS de Moskeeen zijn ontstaan is er een soort vaan maatschappelijke druk in onze geloofsgroepen ontstaan die zwaarder en zwaarder werd, zo zwaar dat vele weder zijn gekeerd naar land van herkomst omdat men zich daar vrijer voelde dan hier???? Paradoxaal nietwaar??!
Het is van de zotte dat je je baard laat staan, je ontslagen wordt hierdoor (zal hem wel verzocht zijn om hem weg te halen of minder opzichtig te tonen) en dan nog gaat lopen klagen, baard weg, en werken, moeten we allemaal, hier EN daar (waar je ook vandaan komt oorspronkelijk!)

Salerno

Hninanl
12-01-05, 16:22
Geplaatst door taouanza
Marcoush denkt orgineel te zijn. Dat verhaal komt ook uit de 8ste eeuw.
Wie kan werken moet werken.




Als 49 imams een hand geven waarom maakt men een punt van de een die het niet doet? Meneer Karaceaer.:moe:


Laten we vervolgens vragen wat rabijn Evers zou doen.

salerno
12-01-05, 17:24
Geplaatst door Hninanl
Laten we vervolgens vragen wat rabijn Evers zou doen.

Idem, baard weg of minder opvallend en werken!

salerno

Hninanl
12-01-05, 20:10
Geplaatst door catch22
Hapklare brokken, ja dat klopt. Die koran is namelijk zo geschreven, heb je hem weleens gelezen? Je struikelt over passages waarin maar weer es vermeld wordt dat je naar de hel gaat als ongelovigen, maar dat daarentegen Allah barmhartig is. En dan worden er zo af en toe uit het totale niets wat regels neergekwakt.

Maar, ala hop, geef jij dan maar eens de context aan (want volgens mij ken ik die context), en zeg me wat de brede bedoeling is van die stukjes tekst.

bv. 2.282, 33.59 of de belangrijke 4.34.

toitoitoi.

Surf eens op Islam en meer... en je zult erachter komen (indien je ervoor open staat). Anders moet je lekker blijven denken wat je doet em moslima's met rust laten. Zij kunnen wel voor zichzlef denken, daar hebben ze/wij jou niet voor nodig.

Vrede
13-01-05, 12:58
Geplaatst door David
En hoe laat god dat vervolgens weten aan de heren (ik neem aan dat het meestal heren geleerden zijn?)

Een beetje slimme moslim weet ook wel wie wat zegt en hoe hij dit vervolgens een plekje kan geven.

Dus het moet zijn; hoe laat God aan de mensen weten wie onbekwaam en bekwaam is??

Door ons verstand te laten gebruiken. Maar helaas gebruikt niet iedereen deze even veel.

freya
13-01-05, 13:23
Geplaatst door Vrede

Door ons verstand te laten gebruiken. Maar helaas gebruikt niet iedereen deze even veel.

En verstand gebruiken is een beetje op internet zoeken om vervolgens alles wat je daar leest voor zoete koek te nemen?

mark61
13-01-05, 15:53
Geplaatst door TonH
...Karacaer: ,,Daar geloof ik niets van. Amnesty heeft de film aan hoger opgeleide moslims in moslimlanden laten zien. De reactie was: mannen onderdrukken niet hun vrouw met de koran in de hand. Het is meer een patriarchaal probleem.''

Yep. Vraag het wat minder hoogopgeleiden, die 95% van de bevolking.


Verder moeten we bij een gevestigde Nederlandse universiteit een studie islamitische theologie beginnen. Dan krijg je geen discussie over financiering en rijst er geen twijfel over de kwaliteit van het onderwijs.''

Zeker nog nooit op maroc.nl geweest.


Karacaer: ,,En ik wil geld vinden om een paar imams Nederlands te leren bij de nonnen.

Waarom is het toch altijd geld, geld, geld? Waarom kan je het niet als een heilige plicht en volkomen logisch beschouwen dat je op eigen kracht een taal leert? Koop een boek, doe een cursus. Betaal maar s zelf.

mark61
13-01-05, 15:55
Geplaatst door IbnRushd
Je beseft, door een boekje of mondeling toegedeeld, dat bidden op tijd fard (verplicht) is.

Noem mij eens 1 bedrijf in Marokko of Turkije dat de tent 5 keer per dag plat gooit? Lamenietlachen. Roomser dan de paus, is het hier altijd. Gelul van mensen die niet weten wat werken is.

mark61
13-01-05, 15:56
Geplaatst door IbnRushd
Er is een duidelijke consensus met voldoende bewijzen, uit de Koran en ahadith, van de geleerden dat verplichtingen voorgaan.

Werk jij?

mark61
13-01-05, 16:04
Geplaatst door Wide-O
Kan iemand me stoel weer voorover duwe ? :maf:

Hameters overeind duwen is haraam, sorry.

SalmayaSale
13-01-05, 16:07
Geplaatst door mark61
Noem mij eens 1 bedrijf in Marokko of Turkije dat de tent 5 keer per dag plat gooit? Lamenietlachen. Roomser dan de paus, is het hier altijd. Gelul van mensen die niet weten wat werken is.


Ik weet wel een Daarelbatala :zwaai:

mark61
13-01-05, 16:08
Geplaatst door salerno
Men doet de laatste paar jaar zo lekker moeilijk over "het " geloof en het beleiden ervan, weet je wat ik mij afvraag?????? zo'n 40 jaar geleden toen de eerste van ons hier kwamen, geen moskee's, geen aangepast werk, geen rekening houdend met de wensen van "ons" moslims zin, en het werkte toen VELE malen beter onderling EN met de autochtone bevolking dan heden ten dagen??? RARA hoe kan dat?????
Men ging ook gewoon bidden, sommige droegen ook een hoofddoek, men ging gewoon werken etc.
Wat is dat nu ineens, zijn wij zelf hier in Europa ook niet een ietsiepietsie aan het doorslaan met onze vraagstellingen en uitvoeringen van ons geloof????
Toendertijd was men blij bevrijd te zijn van dat Juk van "thuis" die dwang en opleggingen, blij dat men hier het geloof op een rustige manier kon beleiden, SINDS de Moskeeen zijn ontstaan is er een soort vaan maatschappelijke druk in onze geloofsgroepen ontstaan die zwaarder en zwaarder werd, zo zwaar dat vele weder zijn gekeerd naar land van herkomst omdat men zich daar vrijer voelde dan hier???? Paradoxaal nietwaar??!
Het is van de zotte dat je je baard laat staan, je ontslagen wordt hierdoor (zal hem wel verzocht zijn om hem weg te halen of minder opzichtig te tonen) en dan nog gaat lopen klagen, baard weg, en werken, moeten we allemaal, hier EN daar (waar je ook vandaan komt oorspronkelijk!)

Salerno

Oei. Dit soort dingen, ook wel de waarheid genaamd, mag je hier helemaal niet zeggen. Wist je dat niet?

mark61
13-01-05, 16:09
Geplaatst door freya
En verstand gebruiken is een beetje op internet zoeken om vervolgens alles wat je daar leest voor zoete koek te nemen?

Zonder enige kennis van Koranisch Arabisch en met gebrekkige kennis van teksten in gebrekkig Engels?

mark61
13-01-05, 16:19
Geplaatst door SalmayaSale
Ik weet wel een Daarelbatala :zwaai:

Nieuwegein ligt niet in Marokko. :zwaai:

SalmayaSale
13-01-05, 16:22
Geplaatst door mark61
Nieuwegein ligt niet in Marokko. :zwaai:



Uhhhhhhhhhhh, ik had het ook over Marokko, focus :ergleuk:

mark61
13-01-05, 16:23
Geplaatst door SalmayaSale
Uhhhhhhhhhhh, ik had het ook over Marokko, focus :ergleuk:

Nouveau Gain alors? Guène Jdida?

SalmayaSale
13-01-05, 16:25
Geplaatst door mark61
Nouveau Gain alors? Guène Jdida?



Volgens mij tu n'as rien pigé helaas. :jammer:
Daar gaat mijn grap.

Vrede
13-01-05, 17:20
Geplaatst door freya
En verstand gebruiken is een beetje op internet zoeken om vervolgens alles wat je daar leest voor zoete koek te nemen?




Nee, dat is het niet.

mark61
13-01-05, 18:53
Geplaatst door SalmayaSale
Volgens mij tu n'as rien pigé helaas. :jammer:
Daar gaat mijn grap.

J'ai rien pigé inderdaad. Battal, wat betekent dat ook al weer? Onwetend of zo?

Hninanl
13-01-05, 20:26
Geplaatst door mark61
Noem mij eens 1 bedrijf in Marokko of Turkije dat de tent 5 keer per dag plat gooit? Lamenietlachen. Roomser dan de paus, is het hier altijd. Gelul van mensen die niet weten wat werken is.

Marokko en/of Turkije is ook geen Islamitsch land te noemen.

Wat je wel ziet gebeuren is kleine (zelfstandige) ondernemers die die keuze wel maken.

mark61
13-01-05, 20:42
Geplaatst door Hninanl
Marokko en/of Turkije is ook geen Islamitsch land te noemen.


Zo, ook weer 120 miljoen moslims afgeserveerd als nepgelovigen. Ga je dat ook heel hard roepen op pakweg het Jma elFna?

Hninanl
13-01-05, 21:23
Dat heb ik niet gezegd, dat lees jij eruit.

ik heb het erover dat het land, c.q. regering als zodanig de Sharia niet (geheel) toepast.
Er zijn nl. ook niet-moslims en niet praktiserende moslims. ieder moet dat voor zichzelf weten, ik maak niemand uit voor ongelovige/kafir, daar ga ik niet over.

SalmayaSale
14-01-05, 07:45
Geplaatst door mark61
J'ai rien pigé inderdaad. Battal, wat betekent dat ook al weer? Onwetend of zo?



Daarelbatala: Maisondechomage :stout: pigé?

salerno
14-01-05, 08:17
Geplaatst door Hninanl
Marokko en/of Turkije is ook geen Islamitsch land te noemen.

Wat je wel ziet gebeuren is kleine (zelfstandige) ondernemers die die keuze wel maken.


Het is niet van belang of een land de Shariawetten uitvoert of niet, het gaat erom dat het merendeel van de bevolking Moslim is, dan kun je spreken van een islamtisch land, net zoals het overgrote deel van de Europeanen Christen zijn, noemt men het een Christelijk continent, Nederland, Christelijk land, maakt dus niet uit of men wel of niet de wetten van de bijbel toepast, het gaat er gewoon om dat het overgrote deel een bepaald geloof aanhangt, en dan doet het er ook niet toe of die personen de deur plat lopen van de kerk of niet, de bijbel wel of niet lezen etc. ergo! Turkijë en Marokko, en ook alle andere landen in de regio die het overgrote deel Islamieten als bevolkingsgroep heeft, zijn gewoon Islamitische landen met of zonder hele, halve of geen Shariawetten!

Alleen als men een land heeft dat de Shariawetten WEL toepast dan spreekt men over een STRENG Islamitisch of Fundamentalistisch Islamtisch land, hierbij geeft men al aan dat er een wezelijk verschil is tussen Islamitisch en Streng Islamitisch, maar beiden zijn toch Islamitisch te noemen.

Salerno

IbnRushd
14-01-05, 08:54
Geplaatst door Julien
@ Ibn Rushd, en mensen die het met hem eens zijn:

Wanneer beginnen mensen nou eens in te zien dat je teksten uit de 8e eeuw moet INTERPRETEREN vanuit die tijdsgeest!!! :moe:

Koranteksten (en ook Bijbelteksten) zijn geschreven in een hele andere tijd. We leven nu in de 21e eeuw en in een hele andere cultuur. De interpretatie van die teksten moet dus anders zijn...als je tenminste logisch nadenkt en je niet laat brainwashen door iemand uit een gebied dat nog niet zo ontwikkeld is.

Liberale gelovigen zijn de toekomst, met fundamentalisme is nooit iets goeds gekomen.

Verder zit er ook iets hypocriets in al die regels; zoals David al terecht zegt.
Al die meisjes dragen wel hoofddoekjes (want ze denken dat dat moet van de islam) maar ze verkopen wel alcohol bij de Albert Heijn.
En zo zijn er nog tientallen andere voorbeelden van hypocrisie.

óf je zegt dat je je aan álle regels moet houden (wat praktisch onmogelijk is in deze tijd en in deze cultuur) óf je moet de Koran anders interpreteren en je niet zo druk maken om al die regels.

Bijna de gehele Qoran gaat het over de credo van het geloof. Ook heeft Allah, de meest Verhevene, over het gebed, zakaat en andere belangrijke sociale aspecten. Deze essentiële punten hebben niets mee te maken in welke eeuw men leeft.
Aangezien deze verplichtingen/aanbiddingen voor één Wezen is bedoeld, kunnen we moeilijk zulke zaken naar tijd gelang interpreteren.

Nemen we bijvoorbeeld de fenomeen 'hoofddoek'. U zult vast van mening zijn dat de hoofddoek een 'vroegere' noodzaak was en dat nu, de huidige tijd, door o.a. vrouwenbeweging, emancipatie in de westerse landen, niet van deze tijd is.
Echter, is het zo dat jullie met vele problemen kampen: verkrachtingen, overspel, aanrandingen, vrouwen worden gezien als lustobjecten en 'niet' als 'mensen', etc.

Uiteraard heeft u een tegenreactie op. U zult, naar alle waarschijlijkheid, zeggen dat in de islamitische landen zulke zaken ook voorkomen. En misschien durft u ook te zeggen dat in de islamitische landen erger is dan de westerse landen.
Toch moet u beseffen dat deze vergelijking niets met de islam te maken heeft.

De Qoran staat namelijk óók voor voorkomen van zulke onmorele daden. Het feit blijft dat vrouwen die zich bedekken minder last krijgen dan diegene die zich halfnaakt tentoonstelt.

IbnRushd
14-01-05, 09:11
Geplaatst door mark61
Werk jij?

Ik studeer, twee opleidingen, én ik werk (bijbaantje).

Maar zullen we het niet over jou hebben :)


Registratie: dec. 2003

Reacties: 12900

Nemen we aan dat u gemiddeld een jaar actief bent in maroc.nl. De rest van de dagen heb je de moeite genomen om je familie te bezoeken of zoiets dergelijks. Een jaar telt gemiddeld 365 dagen.

12900/365 = u plaats gemiddeld 35 berichten per dag.

Laten we uitgaan dat je per bericht gemiddeld 5 minuten voor neemt.

35 x 5 = 175 min. ---> 2 hele uren en 55 min.

Laten we ook uitgaan dat je gemiddeld 10 minuten neemt om de teksten door te lezen alvorens je gaat reageren, zoniet dan om te lezen.

35 x 10 = 350 min. ---> 5 hele uren en 50 minuten.

Als we deze uitkomsten effe - voor de grap - optellen komen we uit op: 8 uren en 45 minuten.

De pauzes heb ik weggelaten. Maar laten we uitgaan dat je een gemid. een uur per dag je boterhammetjes oppeuzelt. Dan komen we gelijk uit op een kleine 10 uur.

En om niet te vergeten, post je s'ochtends, s'middags en s'avonds.

Jij werkt, dat geloof ik graag.... bij maroc.nl :haha:

IbnRushd
14-01-05, 09:21
Geplaatst door mark61
Noem mij eens 1 bedrijf in Marokko of Turkije dat de tent 5 keer per dag plat gooit? Lamenietlachen. Roomser dan de paus, is het hier altijd. Gelul van mensen die niet weten wat werken is.

Oke.

De meeste bedrijven werken vanaf 8.30 tot 17.00.

Om te beginnen: Het ochtendgebed die gaat nooit verder dan 07.00. Dus we houden nu 4 gebeden over.
Het avondgebed is het vroegst op 17.30, behalve in de noordelijke landen (16.30). Nu houden we er 3 gebeden over.
Het nachtgebed, salaat 'isha, is het vroegst op 19.20. Nu houden we er twee gebeden over.

Bidden doet men niet de hele dag over. 5 minuten is voldoende.

Is het nou zo moeilijk om effe 5 minuten vrij te maken :hardlach:

Niemand klaagt wanneer een werker(ster) 20 minuten zijn tijd in de wc verknoeit, maar 5 minuten bidden is te veel gevraagd.

SalmayaSale
14-01-05, 09:36
Bijna de gehele Qoran gaat over de credo van het geloof. Ook heeft Allah, de meest Verhevene, over het gebed, zakaat en andere belangrijke sociale aspecten. Deze essentiële punten hebben niets mee te maken in welke eeuw men leeft.
Aangezien deze verplichtingen/aanbiddingen voor één Wezen is bedoeld, kunnen we moeilijk zulke zaken naar tijd gelang interpreteren .

De ambitie van de Koran is juist om alle tijden te overbruggen, het is universeel en tijdloos bedoeld.
God heeft bewust bepaalde zaken tussenin gelaten om de mens de ruimte te geven om ze te interpreteren volgens de geldende normen en waarden van de tijd waarin hij leeft.
Een paar eeuwen geleden hebben de moslims het goed begrepen en daarom was de islam moderner wetenschappelijker gericht dan Nu, na de 17e eeuw is de spirituele belevenis van de islam gaan stagneren en daardoor lopen de moslims zo achter in de beschaving.


Nemen we bijvoorbeeld de fenomeen 'hoofddoek'. U zult vast van mening zijn dat de hoofddoek een 'vroegere' noodzaak was en dat nu, de huidige tijd, door o.a. vrouwenbeweging, emancipatie in de westerse landen, niet van deze tijd is.
Echter, is het zo dat jullie met vele problemen kampen: verkrachtingen, overspel, aanrandingen, vrouwen worden gezien als lustobjecten en 'niet' als 'mensen', etc.

Ten eerste de hoofddoek is niet door de islam ingevoerd, toen droegen de vrouwen al hoofddoeken, de islam heeft het alleen maar gesteund.
Waarden en normen kunnen ook buiten het geloof om ontstaan, het geloof kan het alleen maar versterken maar niet creeren.
Daarom zoals je het aangeeft, heb je ook verkrachters tussen moslims, het gebeurt minder, niet omdat de vrouwen zich bedekken maar omdat in moslim landen de sociale druk groter is en mensen 2x nadenken voor dat zij zoiets doen.
Dat vrouwen als lustobjecten worden gezien heeft meer met een algemene individuele mentaliteit te maken dan met een volk.
Het komt overal.


Het feit blijft dat vrouwen die zich bedekken minder last krijgen dan diegene die zich halfnaakt tentoonstelt.

Bekende indoctronatie om de vrouw te sluieren. Bedek Je anders ga ik me misdragen en dan is het JOUW schuld.
Moet de vrouw zich bedekken om de man te beschermen tegen zijn zwakke bestiale ideeen?
Geef maar ogenkleppjes aan de man en is het probleem opgelost. :knipoog:

IbnRushd
14-01-05, 09:59
Geplaatst door SalmayaSale
.

De ambitie van de Koran is juist om alle tijden te overbruggen, het is universeel en tijdloos bedoeld.
God heeft bewust bepaalde zaken tussenin gelaten om de mens de ruimte te geven om ze te interpreteren volgens de geldende normen en waarden van de tijd waarin hij leeft.
Een paar eeuwen geleden hebben de moslims het goed begrepen en daarom was de islam moderner wetenschappelijker gericht dan Nu, na de 17e eeuw is de spirituele belevenis van de islam gaan stagneren en daardoor lopen de moslims zo achter in de beschaving.



De discussie is juist: wat zijn de geldende normen? En wie zijn de juiste exegeten? Zijn de woorden van de Profeet, vrede zij met hem, overbodig? Waarom herhaalt Allah, de meest Verhevene, vaak in de Qoran dat wij de boodschapper moeten gehoozamen?

Is het zo dat wij al deze verzen op zij moeten schuiven?

In het gebied van wetenschap zijn de moslims inderdaad achteruit gegaan. Wil niet zeggen dat in het jaar 1925 de islam succes heeft geboekt met het reformeren van het geloof.
Wist u dat voor 1925 de Mekka (de gewijde moskee) vier verschillende imams (ieder zijn eigen madhab (leerschool)) een eigen stekje hadden. En dat je vier verschillende preken hoorden op één tijdstip (het vrijdaggebed)?


Ten eerste de hoofddoek is niet door de islam ingevoerd, toen droegen de vrouwen al hoofddoeken, de islam heeft het alleen maar gesteund. Waarden en normen kunnen ook buiten het geloof om ontstaan, het geloof kan het alleen maar versterken maar niet creeren.
Daarom zoals je het aangeeft, heb je ook verkrachters tussen moslims, het gebeurt minder, niet omdat de vrouwen zich bedekken maar omdat in moslim landen de sociale druk groter is en mensen 2x nadenken voor dat zij zoiets doen.
Dat vrouwen als lustobjecten worden gezien heeft meer met een algemene individuele mentaliteit te maken dan met een volk.
Het komt overal.


De hoofddoek is altijd door de islam als plicht opgesteld. Het juiste boek Tora en het juiste boek Indjiel (bijbel) is door één Schepper als 'boek' neergezonden. Deze Schepper noemt men wel Allah. En alle profeten zijn gezonden door Allah. Ook Mohammed, vrede zij met hem, heeft zulke verzen als openbaring gekregen.

Je zegt: 'niet omdat de vrouwen zich bedekken maar....'. Je geeft zelf aan dat de hoofddoek ook een belangrijk rol speelt. De islam domineert inderdaad de cultuur. Het islamitische volk is zeker bewust van dat er nare consequenties tot gevolg kunnen leiden, wanneer men zijn handen niet thuis kan houden.
Maar zulke elementen en wetten kunnen we niet zeggen van de westerse wereld. Aangezien men daar vrij is van overspel, zijn de neigingen om tot deze daad te komen ook groter.


Bekende indoctronatie om de vrouw te sluieren. Bedek Je anders ga ik me misdragen en dan is het JOUW schuld.
Moet de vrouw zich bedekken om de man te beschermen tegen zijn zwakke bestiale ideeen?
Geef maar ogenkleppjes aan de man en is het probleem opgelost.

Zowel de vrouw als man moeten hun blikken neerslaan. De man kent ook zijn verplichtingen. De man mag ook niet in zijn onderbroekje door de straat lopen dansen.
Wat betreft de sluier: ik neem aan dat je niqaab of burqa noemt. Tot heden, zoals sheigh Al-Albaani (rahimoeAllah) dicteert, zijn er geen bewijzen gevonden dat niqaab verplicht is.

David
14-01-05, 10:07
Geplaatst door IbnRushd
Zowel de vrouw als man moeten hun blikken neerslaan.


Dat botst enorm met de instructies van mijn moeder. Die zei altijd: "Kijk waar je loopt en loop niet naar de grond te staren! Kijk mensen aan, anders ben je onbeleefd!"

David
14-01-05, 10:07
Geplaatst door IbnRushd
Zowel de vrouw als man moeten hun blikken neerslaan.


Dat botst enorm met de intructies van mijn moeder. Die zei altijd: "Kijk waar je loopt en loop niet naar de grond te staren! Kijk mensen aan, anders ben je onbeleefd!"

IbnRushd
14-01-05, 10:34
Geplaatst door Prlwytzkofski
Wat is jouw voorstel ? Elk individu stelt zijn eigen hoogste prioriteiten en laat een ander voor de kosten opdraaien ?

Er staan nog twee goede vragen open.
- Mag een moslim een met ribaa gefinancierde uitkering aanemen?
- Hoe staat het met die meisjes bij Albert Heijn ?

Mijn voorstel is dat elk individu zijn hoogste prioriteit behoudt en werk moet zoeken dat bij hem/haar past. Iemand die geen werk vindt dat zijn hoogste prioriteit schaadt, zit niets anders op dan een uitkering aanvragen.
Want de gevolgen kunnen groot zijn: psychische problemen, ruzie op het werk, te vaak ziek melden, etc.

Wat betreft uw eerste vraag: zie http://www.ruf.rice.edu/~elgamal/files/primer.pdf (voor het geval dat u door gaat vragen)

SalmayaSale
14-01-05, 10:52
De discussie is juist: wat zijn de geldende normen? En wie zijn de juiste exegeten? Zijn de woorden van de Profeet, vrede zij met hem, overbodig? Waarom herhaalt Allah, de meest Verhevene, vaak in de Qoran dat wij de boodschapper moeten gehoozamen?

Is het zo dat wij al deze verzen op zij moeten schuiven?

De discussie over wel of geen hadiths is wel begrijbaar aangezien het ontstaan is na de dood van de profeet. De profeet heeft het nooit op papier gezet of gezegd dat het moet.
En dat hadith verwezen naar Mensen die van andere mensen en weer andere mensen..........van de profeet hebben horen zeggen dat .............
Al kan het waar zijn de eigen visie/interpretatie van de verteller gaat het toch beinvloeden.




Maar zulke elementen en wetten kunnen we niet zeggen van de westerse wereld. Aangezien men daar vrij is van overspel, zijn de neigingen om tot deze daad te komen ook groter.

Overspel is nog steeds en ook voor westerse normen immoreel en dramatisch.

David
14-01-05, 10:54
Geplaatst door IbnRushd
Iemand die geen werk vindt dat zijn hoogste prioriteit schaadt, zit niets anders op dan een uitkering aanvragen.



Duidelijk.

IbnRushd
14-01-05, 11:14
Geplaatst door SalmayaSale
De discussie over wel of geen hadiths is wel begrijbaar aangezien het ontstaan is na de dood van de profeet. De profeet heeft het nooit op papier gezet of gezegd dat het moet.
En dat hadith verwezen naar Mensen die van andere mensen en weer andere mensen..........van de profeet hebben horen zeggen dat .............
Al kan het waar zijn de eigen visie/interpretatie van de verteller gaat het toch beinvloeden.





.

Khair inshaAllah, ik respecteer je onwetendheid omtrent de wetenschap van ahadith.

Dr. Asad Rostom, voormalig hoogleraar geschiedenis aan de Amerikaanse Universiteit te Beiroet, zegt in de inleiding van zijn boek 'Methodologie': 'De regels die de hadithgeleerden eeuwen geleden hebben vastgesteld om de echtheid van de hadith vast te stellen, komen heel goed overeen met de methoden die Europese geleerden later gebruikt hebben bij de totstandkoming van de 'methodologie'. Als de Europese historici in de middeleeuwen en in de huidige tijd op de hoogte waren geweest van de publikaties van de hadithgeleerden, dan waren zij niet zo achtergeraakt bij de totstandkoming van de methodologie tot het eind van de achttiende eeuw.

Laten we eerlijk zijn ten opzichte van onze collega's in het westen door ze te bevestigen dat hetgeen waarop ze trots zijn, ontwikkeld en tot bloei is gekomen in onze landen.

Tegenwoordig zijn er miljoenen moslims die ahadith letterlijk uit hun hoofd kennen. Volgens ibn Khaldoen, de beroemde socioloog, hadden de mensen in de Arabische schiereilanden een sterk geheugen.

Niemand heeft ooit beweerd of gezegd dat de moslims elke woord en elke wijsheid heeft onthouden.



Overspel is nog steeds en ook voor westerse normen immoreel en dramatisch

Alleen ze hebben nog geen oplossingen gevonden. Sterker, het wordt alleen erger.

SalmayaSale
14-01-05, 11:23
khair inshaAllah, ik respecteer je onwetendheid omtrent de wetenschap van ahadith.
fin el khair als mensen denken dat zij de waarheid bezitten, er is iets als jouw waarheid, mijn waarheid en de echte waarheid ligt altijd tussenin.



Dr. Asad Rostom, voormalig hoogleraar geschiedenis aan de Amerikaanse Universiteit te Beiroet, zegt in de inleiding van zijn boek 'Methodologie': 'De regels die de hadithgeleerden eeuwen geleden hebben vastgesteld om de echtheid van de hadith vast te stellen, komen heel goed overeen met de methoden die Europese geleerden later gebruikt hebben bij de totstandkoming van de 'methodologie'. Als de Europese historici in de middeleeuwen en in de huidige tijd op de hoogte


waren geweest van de publikaties van de hadithgeleerden, dan waren zij niet zo achtergeraakt bij de totstandkoming van de methodologie tot het eind van de achttiende eeuw.

Laten we eerlijk zijn ten opzichte van onze collega's in het westen door ze te bevestigen dat hetgeen waarop ze trots zijn, ontwikkeld en tot bloei is gekomen in onze landen.

Tegenwoordig zijn er miljoenen moslims die ahadith letterlijk uit hun hoofd kennen. Volgens ibn Khaldoen, de beroemde socioloog, hadden de mensen in de Arabische schiereilanden een sterk geheugen.

Oh ja, hoe verklaar je de conflicten na de dood van de profeet en de splitsing van de islam.
De profeet heeft ook altijd gezegd dat hij vreest de splitsing van de islam na zijn dood.
Direct na zijn dood werd het shiisme tot leven geroepen, omdat sommigen beweerden dat de wens van de profeet was dat Ali zijn opvolger zou zijn en anderen iets anders beweerden. Sterke geheugen als het in hun belang is.




Alleen ze hebben nog geen oplossingen gevonden. Sterker, het wordt alleen erger.

Is er een oplossing dan? Eerste nieuws.

Prlwytzkofski
14-01-05, 11:42
Geplaatst door IbnRushd
Mijn voorstel is dat elk individu zijn hoogste prioriteit behoudt en werk moet zoeken dat bij hem/haar past. Iemand die geen werk vindt dat zijn hoogste prioriteit schaadt, zit niets anders op dan een uitkering aanvragen.
Want de gevolgen kunnen groot zijn: psychische problemen, ruzie op het werk, te vaak ziek melden, etc.

Wat betreft uw eerste vraag: zie http://www.ruf.rice.edu/~elgamal/files/primer.pdf (voor het geval dat u door gaat vragen)

En de werkende, die de uitkering betaalt heeft niets te zeggen ? Mond houden en dokken voor andermans heilige beginselen. Daar houden ze niet van. Ik zou de gevolgen daarvan ook niet willen onderschatten.

Wat de eerste vraag betreft:
De Sociale verzekeringsbank werkt niet volgens de principes van 'Islamic Banking' en zal dat, volgens mijn voorzichtige prognose, in de nabije toekomst ook niet gaan doen. De link is interessant maar voor de discussie niet relevant.

mark61
14-01-05, 12:13
Geplaatst door Hninanl
Dat heb ik niet gezegd, dat lees jij eruit.

ik heb het erover dat het land, c.q. regering als zodanig de Sharia niet (geheel) toepast.
Er zijn nl. ook niet-moslims en niet praktiserende moslims. ieder moet dat voor zichzelf weten, ik maak niemand uit voor ongelovige/kafir, daar ga ik niet over.

Er is überhaupt geen land op de wereld dat de shari`a toepast, al was het maar omdat 'de' shari`a niet bestaat (kan je m ergens kopen, dat wetboek?) en bovendien de bestaande losse regeltjes volkomen tekort schieten bij het runnen van een modern land. Niemand weet wat 'de' shari`a precies is.

In any case bidt volgens mijn informatie 95% van de moslims in MA en TR NIET 5 keer per dag. Ze moeten werken, of hebben geen zin.

mark61
14-01-05, 12:14
Geplaatst door SalmayaSale
Daarelbatala: Maisondechomage :stout: pigé?

Dan begrijp ik m ook niet.

SalmayaSale
14-01-05, 12:16
Geplaatst door mark61
Dan begrijp ik m ook niet.



WerkloosheidsHuis :ego:

mark61
14-01-05, 12:18
Geplaatst door IbnRushd
Ik studeer, twee opleidingen, én ik werk (bijbaantje).

Maar zullen we het niet over jou hebben :)
...Jij werkt, dat geloof ik graag.... bij maroc.nl :haha:

Tot voor kort wel ja. Nog onbetaald ook. Maar ik hoef dan ook niet 5 keer per dag te bidden.

Enfin, je kan bij die opleidingen en baantje 5 keer per dag weglopen?

Stel je ook voor dat personeel van kerncentrales en piloten 5 keer per dag weglopen van hun werk? Ik hoop dat er geen kerncentrales in Marokko zijn.

catch28
15-01-05, 09:51
Surf eens op Islam en meer... en je zult erachter komen (indien je ervoor open staat). Anders moet je lekker blijven denken wat je doet em moslima's met rust laten. Zij kunnen wel voor zichzlef denken, daar hebben ze/wij jou niet voor nodig.

Ik reageer hier even voor mijn broertje catch22, die al even heeft mogen proeven hoe de gelovigen alhier aankijken tegen vrijheid van meningsuiting.

Mijn beste, ik surf al heel lang op Islam en meer. Vroeger riep ik dat geloof vaak een mooie basis had, maar vaak verkeerd werd uitgelegd. Maar ik was onwetend, het is juist vaker andersom. De basis van het geloof (dat wat tig jaar geleden is vastgesteld) - het OT en de Koran, is allerminst aardig. Barmhartigheid is er voor de gelovigen, en Allah toont geen respect voor andersdenkenden\niet-gelovigen in het hiernamaals. Allerminst. En in de oude boeken ook niet tijdens het leven zelf (denk maar aan uittocht van mozes).

En nog wat, ik mag best mijn mening geven over de man-vrouw verhoudingen in de (strenge) islamitische gemeenschap. Dat is nou wat je noemt een discussie.

Ik vind je opmerking 'met rust laten' nogal een hoog: "Mama, hij zegt het weer! Dat mag ie niet." - gehalte hebben.

TonH
15-01-05, 11:31
Geplaatst door IbnRushd
Mijn voorstel is dat elk individu zijn hoogste prioriteit behoudt en werk moet zoeken dat bij hem/haar past. Iemand die geen werk vindt dat zijn hoogste prioriteit schaadt, zit niets anders op dan een uitkering aanvragen.
Want de gevolgen kunnen groot zijn: psychische problemen, ruzie op het werk, te vaak ziek melden, etc.


De hippies zijn terug!!! Back to the sixties, Kabouters, Indiatrail en verlichting zoeken. :duim:

Wide-O
15-01-05, 11:35
Geplaatst door TonH
De hippies zijn terug!!! Back to the sixties, Kabouters, Indiatrail en verlichting zoeken. :duim:

Je vergeet wierook, vloeistofdia's en lavalampen :staart:

salerno
15-01-05, 12:18
Geplaatst door TonH
De hippies zijn terug!!! Back to the sixties, Kabouters, Indiatrail en verlichting zoeken. :duim:


Tja, wat moet ik hierop zeggen, ik heb het ook niet naar mijn zin op mijn werk, en dat geeft mij ook veel stress en balen van, maar ik werk toch, er moet tenslotte iemand voor de kost zorgen nietwaart????? en je hebt dan niet de luxe om op je lauweren te gaan rusten omdat toevallig bepaald werk niet te vinden is of dat je het werk niet leuk vind, werken is als eerste bedoelt om te kunnen leven en onafhankelijk te zijn, en als dat gepaard gaat met enorm veel plezier in je werk, dan heb je stomweg geluk!

Steun aanvragen is alleen maar bedoelt als je zonder werk komt te zitten door NIET eigen toedoen en het niet kunnen vinden van werk omdat dat er domweg niet is, gelukkig zijn ze tegenwoordig strenger en moet iedereen gewoon gaan werken, lukt het je niet noudan helpen ze je wel met een andere baan, omscholing OF vrijwilligerswerk, maar werken zul je, en terecht! Afgezien van alleenstaande ouders met kleine kinderen en invalide mensen die het gewoon niet kunnen.

Salerno

Prlwytzkofski
15-01-05, 16:12
Geplaatst door TonH
De hippies zijn terug!!! Back to the sixties, Kabouters, Indiatrail en verlichting zoeken. :duim:
:D Voltreffer !

mark61
15-01-05, 17:01
Geplaatst door Prlwytzkofski
:D Voltreffer !

Zolang ze niet gaan schieten vind ik alles prima.

IbnRushd
17-01-05, 09:58
Geplaatst door Prlwytzkofski
En de werkende, die de uitkering betaalt heeft niets te zeggen ? Mond houden en dokken voor andermans heilige beginselen. Daar houden ze niet van. Ik zou de gevolgen daarvan ook niet willen onderschatten.

Wat de eerste vraag betreft:
De Sociale verzekeringsbank werkt niet volgens de principes van 'Islamic Banking' en zal dat, volgens mijn voorzichtige prognose, in de nabije toekomst ook niet gaan doen. De link is interessant maar voor de discussie niet relevant.

We verschillen duidelijk van mening. Ik denk eerder dat u mij niet begrijpt.
Laat we het anders stellen. Er bestaan wel duizenden verschillende soorten werk. Eén op die duizendste wilt u voor geen haar werken. Simpelweg, dat werk past niet in uw rijtje. Alles wat daar voordoet is tegen uw principiële aard.
Wat gaat u doen? U gaat andere werk zoeken. Nu, in deze tijd, moet men bijna alles aannemen. Maar toch knaagt uw 'hoogste' prioriteit.
Maar u zegt, 'Nee!'. Werk gaat voor alles. Werk 'moet' voor alles gaan.

Hier in Nederland kennen we andere recht- en beleidsysteem. Wanneer men geen werk heeft, wat de reden ook mag zijn, krijgt hij/zij uitkering. Uiteraard dient de procudere normaal te verlopen. Dus, de persoon dient te solliciteren. Of de sollicitatie verloopt zoals zijn/haar prioriteit beveelt, is nog de vraag. Maar het feit blijft, hoe krom u de wet ook vindt, dat de persoon zich moet bewijzen (sollicitatiebrieven etc.) om de uitkering te kunnen bemachtigen.

Naar mijn mening, concentreert u teveel naar het geld. U vertikt om geld uit te geven aan derden die van de uitkering genieten. Hoewel het bedrag uiterst laag is.

U en uw 'aanhangers' vinden dat men elke werk moet accepteren, om zodoende de werknemer te vergenoegen.

Zo vinden 'jullie', wanneer de werknemer het vraagt, dat men 50/60 uur per week moet werken.
Zo vinden 'jullie' dat men met een universitaire diploma, schoonmaak werk moet verrichten.

De werk(st)er kent geen rechten, en weigeren is ten boze.
Jullie leven in dictorale wereld

Wat betreft die uitkering: is het niet zo dat wanneer een persoon 20 jaar heeft gewerkt en ontslagen wordt, vanwege zijn prioriteit, de recht niet heeft om uitkering te krijgen? Heeft hij/zij niet al die tijd zijn/haar geld ook niet besteed aan 'nutteloze', hoe u/jullie ze beschij(ft)ven, luie mensen?


groet

k.

Prlwytzkofski
17-01-05, 14:30
Geplaatst door IbnRushd
We verschillen duidelijk van mening. Ik denk eerder dat u mij niet begrijpt.
Best mogelijk. Daar je zelden of nooit vragen beantwoordt, werk je dit natuurlijk wel zelf in de hand. Ik probeer het nog maar eens , zonder veel hoop.
Vraag: Hoe staat met de meisjes bij Albert Heijn ?
Achtergrondinfo:
Shaykh Muhammad Saalih al-Munajid (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=40651&dgn=4http://) .




Question 40651:
The Standing Committee was asked: Is it permissible to deal in alcohol and pork if one is not selling them to a Muslim? They replied: It is not permissible to deal in foods and other things that Allaah has forbidden, such as alcohol and pork, even if one is selling them to kaafirs, because it is proven that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “When Allaah forbids a thing, He also forbids its price.”


Question :
Some owners of salons and barber-shops shave some people’s beards. What is the ruling on the money which they take for that work?

Answer :
Praise be to Allaah.
Shaving and cutting the beard is haraam and is an obvious evil. It is not permissible for the Muslim to do this or to help others to do it. Taking money for that is haraam and is ill-gotten gains.

Als ik deze man bij zijn woord neem zijn (minstens) de volgende branches voor een moslim taboe:

Horeca, catering, levensmiddelen-detailhandel,bank- en verzekeringswezen, schoonheids-salons, herenkappersbedrijf, reclamewezen , de meeste drukkerijen en nog een hele ris meer. Overigens kunnen we ons eigenlijk de hele opsomming sparen; onze economie drijft op ribaa (bankkredieten en obligatieleningen); er is geen enkel bedrijf, dat deugt.



Geplaatst door IbnRushd
Naar mijn mening, concentreert u teveel naar het geld. U vertikt om geld uit te geven aan derden die van de uitkering genieten. Hoewel het bedrag uiterst laag is.

Het gaat om ongeveer 20% van het BNP. Het loont de moeite om daarover na te denken en het geld verstandig uit te geven.
Als iemand 'passend werk' met een beroep op Muhammad Saalih al-Munajid zou willen definieren en als gevolg daarvan op een uitkering aangewezen is dan ben ik inderdaad niet bereid om aan die poppenkast mee te betalen.


U en uw 'aanhangers' vinden dat men elke werk moet accepteren, om zodoende de werknemer te vergenoegen.

Zo vinden 'jullie', wanneer de werknemer het vraagt, dat men 50/60 uur per week moet werken.
Zo vinden 'jullie' dat men met een universitaire diploma, schoonmaak werk moet verrichten.

De werk(st)er kent geen rechten, en weigeren is ten boze.
Jullie leven in dictorale wereld


Vind ik dat allemaal? Daar hoor ik van op. Mijn enige aanhanger is mijn dochter, die wist ook van niets.

Vriendelijk verzoek: Lees het onderstaande aandachtig door.

The straw man fallacy is when you misrepresent someone else's position so that it can be attacked more easily, knock down that misrepresented position, then conclude that the original position has been demolished. It's a fallacy because it fails to deal with the actual arguments that have been made.

IbnRushd
19-01-05, 08:19
Geplaatst door Prlwytzkofski
Best mogelijk. Daar je zelden of nooit vragen beantwoordt, werk je dit natuurlijk wel zelf in de hand. Ik probeer het nog maar eens , zonder veel hoop.
Vraag: Hoe staat met de meisjes bij Albert Heijn ?
Achtergrondinfo:
Shaykh Muhammad Saalih al-Munajid (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=40651&dgn=4http://) .



Als ik deze man bij zijn woord neem zijn (minstens) de volgende branches voor een moslim taboe:

Horeca, catering, levensmiddelen-detailhandel,bank- en verzekeringswezen, schoonheids-salons, herenkappersbedrijf, reclamewezen , de meeste drukkerijen en nog een hele ris meer. Overigens kunnen we ons eigenlijk de hele opsomming sparen; onze economie drijft op ribaa (bankkredieten en obligatieleningen); er is geen enkel bedrijf, dat deugt.





Beste Plwx etc.,

Het doet me verheugd dat u o.a. bezig houdt met de islam. En het doet me goed dat u zaken opzoekt betreffende de islam.
Maar toch moet ik zeggen dat u volledig de plank mis slaat. U koppelt een antwoord op een vraag die niet ter zake doet. In het Arabisch noemt men wel 'taqleed' wat een soort imiteren betekent. De fatwa (uitspraak) gaat niet over de supermarkten, maar te meer over cafébars, en aparte instelling waar ze alcohol verkopen.

Question :


Is it permissible to give a fatwa based on taqleed?

Answer :

Praise be to Allaah.

There are various opinions on this matter.

Ibn al-Qayyim said:

The first view is that it is not permissible to give a fatwa based on taqleed [Translator’s note: Taqleed [lit. imitation] means repeating the views of scholars to others without knowing the details or basis of their fatwas] , because that is not knowledge, and giving a fatwa without knowledge is haraam. There is no dispute among people that taqleed is not the same as knowledge and that the muqallid (the one who imitates or repeats the views of others) cannot be given the name of ‘aalim (scholar). This is the view of most of our companions and the view of the majority of Shaafa’is.

The second view is that it is permissible with regard to himself; he may follow the view of one of the scholars if the fatwa is with regard to himself only. But it is not permissible for him to repeat the views of a scholar in giving a fatwa to someone else. This is the view of Ibn Battah and others among our companions. Al-Qaadi said: Ibn Battah mentioned in his letters to al-Barmaki: it is not permitted for a person to issue a fatwa based on what he had heard from a scholar who issued a fatwa. Rather it is permissible for him to follow that scholar’s view with regard to himself, but repeating his views and issuing a fatwa to someone else, this is not permitted.

The third view is that this is permitted when necessary and when there is no scholar who is qualified to make ijtihaad. This is the most correct view and this is our guideline. Al-Qaadi said: Abu Hafs said in his comments: I heard Abu ‘Ali al-Hasan ibn ‘Abd-Allaah al-Najjaad say: I heard Abu’l-Husayn ibn Bashraan say: what I may criticize a man for is learning five issues of fiqh from Ahmad then sitting by a pillar in the mosque [i.e., setting himself up as a scholar] and issuing fatwas based on that.


I’laam al-Muwaqqi’een, 1/37, 38 (www.islam-qa.com)

Het antwoord op de vraag of men in een supermarkt mag werken waar 'haram' goederen verkocht worden, is ingewikkelder dan wat u denkt. Het antwoord had ik al een lange tijd geleden toegekregen (mondeling) van een geleerde, met tal van bewijzen en overeenstemmingen. Echter is het zo dat ik niks plaats tot ik de volledige fatwa vind met de bijbehorende vraag. Een ding was zeker: het is niet haram om in een supermarkt te werken, aangezien de meerderheid van de goederen halal zijn. Het aantal procent wat halal moet zijn, is me ontschoten (70 of 80%). Allah weet het best. Uiteraard zijn er voorwaarden.

Wat betreft de opgesomde bedrijven die u daar boven noemde: u moet toch wat genuanceerder te werk gaan. :)


Het gaat om ongeveer 20% van het BNP. Het loont de moeite om daarover na te denken en het geld verstandig uit te geven.
Als iemand 'passend werk' met een beroep op Muhammad Saalih al-Munajid zou willen definieren en als gevolg daarvan op een uitkering aangewezen is dan ben ik inderdaad niet bereid om aan die poppenkast mee te betalen.

Idem


Vind ik dat allemaal? Daar hoor ik van op. Mijn enige aanhanger is mijn dochter, die wist ook van niets.

Oke. Welke mensen wil u niet voor 'betalen'. Besef wel dat er meerdere factoren spelen bij de allochtonen: volop discriminatie voor werkzoekenden die niet-westerse allochtonen zijn; vooroordelen; enz.

groet

k.

Prlwytzkofski
19-01-05, 09:19
Geplaatst door IbnRushd
Beste Plwx etc.,

De fatwa (uitspraak) gaat niet over de supermarkten, maar te meer over cafébars, en aparte instelling waar ze alcohol verkopen.



De fatwa gaat over een parlevinker; een drijvende supermarkt:


I work in a seaport and serve ships that are passing through. Most of these ships are foreign and the people working on them are non-Muslims. The company owner sells pork to these ships sometimes, then he distributes the profits of these sales to us employees and we accept it on the basis that selling pork to non-Muslims is not haraam,()

PS: Prlwytzkofski is der naam.

IbnRushd
19-01-05, 09:38
Geplaatst door Prlwytzkofski
De fatwa gaat over een parlevinker; een drijvende supermarkt:

par·le·vin·ker (de ~ (m.), ~s)
1 [archa.] kleinhandelaar in grutterswaren te water
2 [archa.] schuit van een parlevinker

Als ik dit kleine bedrijfje zou analyseren, constateer ik dat dit bedrijfje weinig goederen verkoopt. Stel, dat het bedrijf, zoals u citeert, varkensvlees verkoopt en, naar alle waarschijnlijkheid, ook andere harame goederen verkoopt, dan blijft de percentage, wat halal is, minimaal.

Maar daar hadden we het niet over. Laten we kijken wat de sheig als antwoord hier op gaf:


Secondly:

Selling pork is haraam whether it is sold to a Muslim or to a kaafir. The evidence for that is as follows:

Hij zegt dat varkensvlees verkopen haram is. Wat heeft dat mee te maken met een supermarkt? Is het verboden om te vakkevullen?

Prlwytzkofski
19-01-05, 10:39
Geplaatst door IbnRushd
par·le·vin·ker (de ~ (m.), ~s)
1 [archa.] kleinhandelaar in grutterswaren te water
2 [archa.] schuit van een parlevinker

Als ik dit kleine bedrijfje zou analyseren, constateer ik dat dit bedrijfje weinig goederen verkoopt. Stel, dat het bedrijf, zoals u citeert, varkensvlees verkoopt en, naar alle waarschijnlijkheid, ook andere harame goederen verkoopt, dan blijft de percentage, wat halal is, minimaal.


Als je wilt 'analyseren' wat een parlevinker is, moet je in de haven gaan kijken, niet in het woordenboek.
Je kunt het ook aan Prlwytzkofski vragen; een parlevinker is een supermarkt.

mark61
19-01-05, 10:48
Geplaatst door IbnRushd
par·le·vin·ker (de ~ (m.), ~s)


Kortom, je draait. Een caissière in de AH verkoopt varkensvlees, drank en nog zo wat. Foute boel dus. Lappen Engelse teksten plakken helpt je echt niet. Met taklit heeft het allemaal niets te maken; je wringt je in alle mogelijke bochten om niet te hoeven uitkomen op de conclusie dat moslims dan in feite niet in NL kunnen werken. Of leven.

Zo zie je maar, jeder Konsequenz führt zum Teufel.

Mocht je nog geen Duits kennen, dan is dit aforisme een zeer goede aanleiding.

David
19-01-05, 10:53
Geplaatst door IbnRushd
Is het verboden om te vakkevullen?


Mag dat nou ook al niet meer? Damn, dan hebben we hier écht een probleem!

~Panthera~
19-01-05, 11:00
Geplaatst door David
Mag dat nou ook al niet meer? Damn, dan hebben we hier écht een probleem!
--------------

BEHOORLIJK !!! :haha:

boehali
19-01-05, 11:23
Stel je eens voor dat Mohamed een valse profeet is zoals Jezus al heeft gewaarschuwd. Is het dan niet cynisch dat zoveel Islamitische meisjes zich anaal laten bevredigen om hun maagdenvlies te behouden :boogie:

Prlwytzkofski
19-01-05, 13:02
Geplaatst door IbnRushd
Wat betreft de opgesomde bedrijven die u daar boven noemde: u moet toch wat genuanceerder te werk gaan. :)



U vraagt, wij draaien:Category Prohibited Jobs (47 Questions) (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&CR=335&offset=15&recno=15&dgn=4)

Een bloemlezing:

Question #782: Selling greeting cards for Christian holidays
you must realize that it is unacceptable for a Muslim to aid or abet the kuffaar (non-believers) by any means or medium relating to the celebration of their holiday occasions.
Question #41105: Ruling on working in a company that promotes satellite channels
Your work in this company is not permissible, and it is haraam earnings
Question #40651: Is it permissible to sell haraam things like pork to non-Muslims?
It is not permissible
Question #44922: Editing a book (containing pictures)
If the book is an advertisement for the activities of the riba-based bank, then printing it is haraam because that involves helping the bank to deal in riba.

Question #49829: Ruling on working for a company that maintains the Central Bank building
It is not permissible for you to work in the Central Bank either directly or by working for a company that maintains and operates the bank’s equipment, because this involves cooperating in sin and transgression.
Question #34597: Ruling on repairing machines that are usually used for haraam purposes
(Question:Is repairing TVs, tape recorders, VCRs and receivers halaal or haraam?.)
These machines may be used for permissible purposes, or they may be used for haraam purposes, which is what usually happens, such as watching pictures of women who are clothed yet naked, or listening to music.

Hence it is not permissible to repair them unless that is done for one whom it is known or is thought most likely will use them for permissible purposes. But if it is known or is thought most likely that a person will use them for haraam purposes, it is not permissible to help him to fix his machine.
Question #34672: Opening an internet café in which there is no supervision of users
It is not permissible to work or invest in internet cafes unless they are free of evils, which includes not allowing the visitors to go to haraam websites, by denying them access to such sites, or by throwing them out if they insist on using them
Question #38877: He wants to work in a company that produces programs for riba-based banks
It is not permissible to help with riba in any way
Question #33645: Ruling on a man working in a hairdressing salon for women
The one who does such work has to look for another job, and keep away from haraam things.
Question #10398: A taxi driver takes some people to haraam places
Undoubtedly this is considered to be co-operating in sin and transgression. We advise you not to take these people to brothels, places or corruption and bars.

Marks tip om Duits te leren was denk ik zo gek nog niet:
Sag mir was ich darf und ich sag dir was du kannst...

Prlwytzkofski
20-01-05, 12:02
Ibn Rushd ?

Ze hebben je er toch niet uitgeggooid , mag ik hopen ?


It is not permissible to work or invest in internet cafes unless they are free of evils, which includes not allowing the visitors to go to haraam websites, by denying them access to such sites, or by throwing them out if they insist on using them

mark61
20-01-05, 17:48
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ibn Rushd ?

Ze hebben je er toch niet uitgeggooid , mag ik hopen ?

Bezig met cursus Duits.

IbnRushd
20-01-05, 21:52
Geplaatst door Prlwytzkofski
Als je wilt 'analyseren' wat een parlevinker is, moet je in de haven gaan kijken, niet in het woordenboek.
Je kunt het ook aan Prlwytzkofski vragen; een parlevinker is een supermarkt.

Beste 'hoop letters',

U weet, zo te merken, wat voor parlevinker die vrager mee doelde. Is het niet zo dat wij eerder de beantwoorder moeten kunnen begrijpen en in zijn refentiekader moeten plaatsen, ipv gokken wat de vrager onder parlevinker verstaat?

Toch moet ik nogmaals onderstrepen dat in een supermarkt werken anders is als men bijv. in een cafebar of een slager (waar haram vlees wordt verkocht).

Nogmaals u heeft weer niet mij begrepen ;) , maar dat geeft niet

Prlwytzkofski
21-01-05, 13:54
Geplaatst door IbnRushd
Beste 'hoop letters',

U weet, zo te merken, wat voor parlevinker die vrager mee doelde. Is het niet zo dat wij eerder de beantwoorder moeten kunnen begrijpen en in zijn refentiekader moeten plaatsen, ipv gokken wat de vrager onder parlevinker verstaat?

Toch moet ik nogmaals onderstrepen dat in een supermarkt werken anders is als men bijv. in een cafebar of een slager (waar haram vlees wordt verkocht).

In februari zullen we het (hopelijk) weten:


This facility (Submit Question) opens one day a week due to the high number of questions that are being submitted. However, completed answers of submitted questions may be uploaded as they become ready.

Submit Question will open on Tuesday 01 Feb 2005 at 7 AM GMT for 24 hours.

Thank you for your understanding.
We urge you to Search by keyword or to browse by Subject


Op 1 februari zal ik volgende vraag insturen:

Is it permissible to work as a cashier in a supermarket that, among many other things, also sells haram goods like pork, cigarettes and liquor ?
Is it permissible to work in such a store just refilling the shelves not taking any money from customers and thus not selling anything ?




Nogmaals u heeft weer niet mij begrepen ;) , maar dat geeft niet

Als je daar blij van wordt.. contento tu,contenti tutti :blij:

markie555
21-01-05, 13:58
Geplaatst door Prlwytzkofski
In februari zullen we het (hopelijk) weten:




Op 1 februari zal ik volgende vraag insturen:

Is it permissible to work as a cashier in a supermarket that, among many other things, also sells haram goods like pork, cigarettes and liquor ?
Is it permissible to work in such a store just refilling the shelves not taking any money from customers and thus not selling anything ?




Als je daar blij van wordt.. contento tu,contenti tutti :blij:


Ga je dat volgende week aan Allah vragen of aan een of andere achterlijke imam?

Prlwytzkofski
21-01-05, 14:12
Geplaatst door markie555
Ga je dat volgende week aan Allah vragen of aan een of andere achterlijke imam?

Aan Shaykh Muhammad Saalih al-Munajid, zoals je begrepen had, als je het topic had gelezen, markie0815.

markie555
21-01-05, 15:06
Geplaatst door Prlwytzkofski
Aan Shaykh Muhammad Saalih al-Munajid, zoals je begrepen had, als je het topic had gelezen, markie0815.

Dus komt er in t kort op neer dat jullie niet zelf hoeven na te denken, maar blindelings doen wat die vent zegt?
Of zijn jullie soms te dom om zelf beslissingen te nemen?

IbnRushd
24-01-05, 09:47
Geplaatst door Prlwytzkofski
In februari zullen we het (hopelijk) weten:




Op 1 februari zal ik volgende vraag insturen:

Is it permissible to work as a cashier in a supermarket that, among many other things, also sells haram goods like pork, cigarettes and liquor ?
Is it permissible to work in such a store just refilling the shelves not taking any money from customers and thus not selling anything ?




Als je daar blij van wordt.. contento tu,contenti tutti :blij:

Oke, akkoord. Misschien kun je een extra vraag erbij zetten of het ook toegestaan is om als vakkevuller daar te werken.

bij voorbaat bedankt

IbnRushd
24-01-05, 09:47
dubbel

IbnRushd
24-01-05, 09:47
maroc.nl is op hol geslagen :rolleyes:

salerno
04-02-05, 19:37
Geplaatst door IbnRushd
maroc.nl is op hol geslagen :rolleyes:

We wachten nog steeds, en weten nog steeds niets?????


Salerno

wytze
04-02-05, 21:49
ik ben vroeger ook werkloos geweest. volgens mij vind God andere dingen erger.

salerno
04-02-05, 22:50
Geplaatst door wytze
ik ben vroeger ook werkloos geweest. volgens mij vind God andere dingen erger.


;) Precies, jij weet het!!!

salerno

Prlwytzkofski
11-02-05, 09:54
Geplaatst door salerno
We wachten nog steeds, en weten nog steeds niets?????


Salerno

Sabr Salerno, sabr:


Your question has been submitted and has been assigned reference number " 70788 ". This reference number is meant to ease your search for the answer when you return to view the answer.
This site is updated on weekly basis. Please check back regularly until your question appears. Meanwhile you may like to browse the current database to see if your question has been asked and answered already.



70788
Error: There is no Question with the specified Reference, Or this question was not translated or answered yet!!.


Aldus spreekt de sheik (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&dgn=3)

salerno
11-02-05, 23:11
Geplaatst door Prlwytzkofski
Sabr Salerno, sabr:





Aldus spreekt de sheik (http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&dgn=3)



:loog: ???????

Salerno