PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerkleider van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft kritiek op Moslims



Zwarte Schaap
11-01-05, 00:44
Kritiek kerkleider PKN op moslims

AMSTERDAM - De islamitische gemeenschap is te veel op zichzelf betrokken, kampt met gebrek aan leiderschap en richt zich te weinig op de Nederlandse samenleving. Dat zei algemeen secretaris dr. B. Plaisier van de Protestantse Kerk in Nederland maandag bij monde van zijn beleidssecretaris tijdens een dialoogbijeenkomst van joden, christenen en moslims in Amsterdam.

Plaisier, die pleitte voor "een cultuur van gepassioneerd en betrokken gesprek met mensen van andere levensovertuigingen", benadrukte het belang van de gemeenschappelijke wortels van joden, christenen en moslims. " Maar is het ook niet zo dat de moslimgemeenschap zo op zichzelf betrokken is dat de waarde en de noodzaak van dergelijke verbanden slechts door weinigen gezien worden? Dat geeft aan het wederzijds gesprek iets onmachtigs."

De versnippering van de moslimgemeenschap maakt het voor de gemiddelde Nederlander onduidelijk wat het standpunt van de moslims is. "Daarom acht ik het van groot belang dat de moslims een duidelijk leiderschap ontwikkelen in ons land. Alleen zo wordt duidelijk welke leiding er aan de moslimgemeenschap gegeven wordt en wat moslims de samenleving te zeggen hebben."

Moslims moeten zich volgens hem ook veel meer mengen in de discussie over de vormgeving van de Nederlandse samenleving. "Nu lijkt de grote massa moslims zich vooral bezig te houden met de politieke ontwikkelingen in Turkije of Marokko en de Nederlandse samenleving onbelangrijk te achten."

Imam M. Ousalah uit Deventer erkende dat veel moslims in Nederland door culturele achterstand te weinig weten van de islam. Hij benadrukte de rol die imams en moskeeën kunnen spelen bij de integratie van moslims. Moslimjongeren moeten ophouden de rol van slachtoffer te spelen en leren kritiek te incasseren en op een democratische manier te uiten, maande hij.

Ook bisschop Van Luyn van Rotterdam benadrukte het belang van zelfkritiek van godsdiensten die met elkaar in dialoog gaan. Dat geldt niet alleen voor moslims maar ook voor autochtone Nederlanders. "Zijn wij Nederlanders niet al te zeer geneigd om de eigen cultuur positief te waarderen, zonder ons daarbij kritische vragen te stellen", vroeg hij zich af.

Verder moeten deelnemers aan een interreligieuze dialoog zich voor elkaar verantwoordelijk voelen en hun krachten bundelen ten dienste van het algemeen welzijn, zei Van Luyn.

Initiatiefnemer van de bijeenkomst was de Belgisch-Nederlandse afdeling van Sant'Egidio, een oecumenische christelijke gemeenschap in Rome die zich inzet voor dialoog tussen mensen van verschillende culturen en religies.


Bron: De Telegraaf 10/01/05

Julien
11-01-05, 00:54
wat een hypocriet gelul van deze protestant.
alsof de protestantse kerk niet versnipperd is? Je hebt daar tientallen stromingen, en de Ware Leider (de Paus) weigeren ze te erkennen.

en ik denk dat de islamitische gemeenschap wel degelijk contact zoekt met andere geloven, zoals de joden en de christenen. kijk maar naar de projecten in de Baarsjes.

Bar
11-01-05, 09:04
Geplaatst door Julien
wat een hypocriet gelul van deze protestant.
alsof de protestantse kerk niet versnipperd is? Je hebt daar tientallen stromingen, en de Ware Leider (de Paus) weigeren ze te erkennen.


Helemaal mee eens, een inburgeringscursus voor die ketters!
Dagelijks 25 weesgegroetjes enzo....dat zal ze leren.

Ron Haleber
11-01-05, 09:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek kerkleider PKN op moslims

AMSTERDAM - De islamitische gemeenschap is te veel op zichzelf betrokken, kampt met gebrek aan leiderschap en richt zich te weinig op de Nederlandse samenleving. Dat zei algemeen secretaris dr. B. Plaisier van de Protestantse Kerk in Nederland maandag bij monde van zijn beleidssecretaris tijdens een dialoogbijeenkomst van joden, christenen en moslims in Amsterdam.

Dat roep ik ook al dertig jaar. Leuk dat de Kerk er nu ook achter is gekomen en open deuren gaat opentrappen.

Maar het is duidelijk dat ze er die 30 jaar ook zelf iets aan hadden moeten doen. Er is een blad "dialoog" waar ik wel in schrijf. Maar sinds ds. Jan Slomp is vertrokken is er weinig activiteit overgebleven.





Plaisier, die pleitte voor "een cultuur van gepassioneerd en betrokken gesprek met mensen van andere levensovertuigingen", benadrukte het belang van de gemeenschappelijke wortels van joden, christenen en moslims. " Maar is het ook niet zo dat de moslimgemeenschap zo op zichzelf betrokken is dat de waarde en de noodzaak van dergelijke verbanden slechts door weinigen gezien worden? Dat geeft aan het wederzijds gesprek iets onmachtigs."

Als Plaisier zo'n behoefte aan passie heeft, laat hij hier dan met zn makkers komen prikken! verveeld



"Daarom acht ik het van groot belang dat de moslims een duidelijk leiderschap ontwikkelen in ons land. Alleen zo wordt duidelijk welke leiding er aan de moslimgemeenschap gegeven wordt en wat moslims de samenleving te zeggen hebben."

Dat is ook zo'n gemakkelijke loze kreet als je er zelf eeuwen voor nodig heb gehad om wat representatieve leiders te kweken




Moslims moeten zich volgens hem ook veel meer mengen in de discussie over de vormgeving van de Nederlandse samenleving. "Nu lijkt de grote massa moslims zich vooral bezig te houden met de politieke ontwikkelingen in Turkije of Marokko en de Nederlandse samenleving onbelangrijk te achten."

Nou laten ze Nabil Marmouch maar uitnodigen, dan kunnen ze hun ei (probleem) ff kwijt...



Imam M. Ousalah uit Deventer erkende dat veel moslims in Nederland door culturele achterstand te weinig weten van de islam. Hij benadrukte de rol die imams en moskeeën kunnen spelen bij de integratie van moslims.

Nog een open deur. Laten ze dan moslim/islam-opleidingen steunen. Niets van gemerkt tot nu toe... :huil:



Imam M. Ousalah: Moslimjongeren moeten ophouden de rol van slachtoffer te spelen en leren kritiek te incasseren, maande hij.

Deze imam moet erg urgent contact opnemen met Zwarte Schaap...! :giechel:



Ook bisschop Van Luyn van Rotterdam benadrukte het belang van zelfkritiek van godsdiensten die met elkaar in dialoog gaan. Dat geldt niet alleen voor moslims maar ook voor autochtone Nederlanders. "Zijn wij Nederlanders niet al te zeer geneigd om de eigen cultuur positief te waarderen, zonder ons daarbij kritische vragen te stellen", vroeg hij zich af.


Hier kan onze fransoos Julien het mee doen! Nog niet veel van zijn zelfkritiek gemerkt! :cheefbek:

Ron Haleber
11-01-05, 09:11
Geplaatst door Julien

en ik denk dat de islamitische gemeenschap wel degelijk contact zoekt met andere geloven, zoals de joden en de christenen. kijk maar naar de projecten in de Baarsjes.

De Baarsjes is een geïsoleerde éénmansactie van Haci Karacaer!

Julien
11-01-05, 10:34
Geplaatst door Ron Haleber
Hier kan onze fransoos Julien het mee doen! Nog niet veel van zijn zelfkritiek gemerkt! :cheefbek:

:o

David
11-01-05, 10:41
Geplaatst door Julien
de Ware Leider (de Paus)


Hou toch op! :D

Mill
11-01-05, 10:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
De versnippering van de moslimgemeenschap maakt het voor de gemiddelde Nederlander onduidelijk wat het standpunt van de moslims is. Daarom acht ik het van groot belang dat de moslims een duidelijk leiderschap ontwikkelen in ons land. Alleen zo wordt duidelijk welke leiding er aan de moslimgemeenschap gegeven wordt en wat moslims de samenleving te zeggen hebben.

"De" moslimgemeenschap? "Het" standpunt van "de" moslims? "Leiding" aan "de" moslimgemeenschap?

Is dit een grap? :watte?:

TonH
11-01-05, 12:54
Geplaatst door Mill
"De" moslimgemeenschap? "Het" standpunt van "de" moslims? "Leiding" aan "de" moslimgemeenschap?

Is dit een grap? :watte?:

Nee, deze meneer meent het echt. Dat is 'm juist de grap.

Hij is even vergeten dat zijn AKN-ers er zo'n vier eeuwen over gedaan hebben om elkaar niet de hersens in te slaan over een punt en een komma. En vergeet verder dat er nog kerkgemeenschappen genoeg zijn die nog wel weten hoe ze dat moeten doen. :moe:

taouanza
11-01-05, 14:29
De versnippering van de moslimgemeenschap



de grote massa moslims

I rest my case.



Insert coin here------>[]


Moslimjongeren moeten ophouden de rol van slachtoffer te spelen en leren kritiek te incasseren en op een democratische manier te uiten, maande hij.

Wortel
11-01-05, 16:12
Gelukkig dat de Protestantse Kerk in Nederland nog een paar vooruitgeschoven posten heeft temidden van moslims, zoals deze jongen die al zeker sinds "11 september" betrekkingen heeft aangeknoopt met zijn islamitische medelander.
Dan kan die tenminste doorgeven hoe het allemaal wat genuanceerder ligt.


de Ware Leider (de Paus) weigeren ze te erkennen.

Hai Julien
Ik kan me vergissen, maar ik dacht de Ware Leider binnen de kerk Jezus Christus was. Maar wellicht is dat een kwestie van kijken.

Het spelletje "kerkje afzeiken" is trouwens nog steeds populair, geloof ik.

echnaton
11-01-05, 16:39
Geplaatst door Wortel
Gelukkig dat de Protestantse Kerk in Nederland nog een paar vooruitgeschoven posten heeft temidden van moslims, zoals deze jongen die al zeker sinds "11 september" betrekkingen heeft aangeknoopt met zijn islamitische medelander.
Dan kan die tenminste doorgeven hoe het allemaal wat genuanceerder ligt.



Hai Julien
Ik kan me vergissen, maar ik dacht de Ware Leider binnen de kerk Jezus Christus was. Maar wellicht is dat een kwestie van kijken.

Het spelletje "kerkje afzeiken" is trouwens nog steeds populair, geloof ik.

Zou dat komen doordat dat spelletje niet zo erg gevaarlijk is? Protestanten schieten namelijk niet.

Spoetnik
11-01-05, 16:42
Geplaatst door echnaton
Zou dat komen doordat dat spelletje niet zo erg gevaarlijk is? Protestanten schieten namelijk niet.

Weet je dat zeker? Er is niet zo heel veel voor nodig hoor.

Julien
11-01-05, 17:22
Geplaatst door taouanza
I rest my case.



Insert coin here------>[]

Tauanza, misschien ligt het aan mij..maar ik snap niet precies wat je bedoelt.. :)

Julien
11-01-05, 17:24
Geplaatst door Wortel
Hai Julien
Ik kan me vergissen, maar ik dacht de Ware Leider binnen de kerk Jezus Christus was. Maar wellicht is dat een kwestie van kijken.

Het spelletje "kerkje afzeiken" is trouwens nog steeds populair, geloof ik.

Wortel, de Paus is de kerkelijke leider en staat in direct contact met Jezus (God). Uiteindelijk is God natuurlijk de baas, maar de Paus is zeg maar de Herder.

echnaton
11-01-05, 17:35
Geplaatst door Julien
Wortel, de Paus is de kerkelijke leider en staat in direct contact met Jezus (God). Uiteindelijk is God natuurlijk de baas, maar de Paus is zeg maar de Herder.

:maf:

Orakel
11-01-05, 17:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kritiek kerkleider PKN op moslims

Alleen zo wordt duidelijk welke leiding er aan de moslimgemeenschap gegeven wordt en wat moslims de samenleving te zeggen hebben."

Bron: De Telegraaf 10/01/05

Tis goed met die kerkleider. Iedereen neemt maar mooi z'n eigen leiding in handen. Krijg je verder ook geen praatjes in de wereld.

Wortel
11-01-05, 21:43
Insert coin here------>[]

quote:
Moslimjongeren moeten ophouden de rol van slachtoffer te spelen en leren kritiek te incasseren en op een democratische manier te uiten, maande hij.


ik snap niet precies wat je bedoelt

Hai Julien
Taouanza bedoelt hier van deze uitspraak over moslimjongeren een plaatje in een juke-box te maken. Dit soort uitspraken hebben ze namelijk al zo vaak over zich heen gekregen dat het wel een zich steeds herhalend grijsgedraaid plaatje lijkt.
Bas Plaizier hierover ook maar eens inseinen.

Ron Haleber
12-01-05, 02:27
Geplaatst door taouanza
I rest my case.



Insert coin here------>[]

quote:
Moslimjongeren moeten ophouden de rol van slachtoffer te spelen en leren kritiek te incasseren en op een democratische manier te uiten, maande hij.




In de Knuffel van taouanza hoef je geen euro te storten, die slaat vanzelf op tilt...

Wel stoorde mij het erg dat de knuffel van Ta door de Marokkanen in Cool zonder pardon werd afgeschoten...

Maar ja, dat Zwarte Schaap had ook de gewoonte op de meest ongelegen momenten te gaan blaten.

En dan moet je bij die schatjes van je broeders de gevolgen ervan dragen... Moraal krijgen ze nu eenmaal niet vanuit hun opvoeding mee - kwestie van cultuur blijkbaar? Effe Frank vragen hoe dat zit...:maf2: