PDA

Bekijk Volledige Versie : 18 Pagina's reportage in National Geographic over Imazighen



Afrux
11-01-05, 00:54
http://www.mondeberbere.com/presse/img/200501_ng_fr.gif Ondanks eeuwen van Arabische overheersing vormen de Berbers de meerderheid in Marokko. Toch is hun identiteit nergens zo stelselmatig ontkend als daar. De grondwet stelt dat het land deel uitmaakt van Arabisch Noord-Afrika en dat het Arabisch de officiële taal is, zonder enige melding te maken van de Berbers. Een reis door de Hoge Atlas in Marokko.
http://www.nationalgeographic.nl


Fotos:
Photograph by Alexandra Boulat
http://magma.nationalgeographic.com/



Foto1 :The Party's Over

Exhausted, a dancer (in yellow) rests her head on the shoulder of her friend, the bride, after performing at a wedding in Taarart. "I'd danced all night and I had a headache," she says. "But dancing has helped me find some peace after a difficult divorce." In this Muslim culture, Berber women in the eastern High Atlas tend to enjoy greater freedom of dress and movement than their counterparts in other parts of Morocco.

http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0501/feature4/images/zm_zoomin.4.5.jpg



Foto2 : Power to the people
http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0501/feature4/images/zm_zoomin.4.1.jpg

Foto3 : Home sweet home. .
http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0501/feature4/images/zm_zoomin.4.2.jpg

Foto4 : Stock exange
http://magma.nationalgeographic.com/ngm/0501/feature4/images/zm_zoomin.4.3.jpg

Afrux
11-01-05, 01:01
Amazigh Cultural Association in America (ACAA)
www.tamazgha.org/
The ACAA works to save, promote, and enrich Amazigh (Berber) language and culture. The organization provides a link for Berbers living all over the world to connect and offers information for researchers and scholars about Berber culture.

Amazigh Voice
www.amazigh-voice.com/
This Berber newsletter keeps readers apprised of news about the Berber movement and supplies links to Berber culture—providing a network for the Berber diaspora to stay linked together.

Tazzla Institute for Cultural Diversity
www.tazzla.org
The Tazzla Institute conducts research on indigenous people of North America and North Africa (specifically Berbers) and produces documentaries about these cultures. It also works with UNESCO in documenting and preserving indigenous art and music.

Katherine Hoffman
www.cas.northwestern.edu/anthropology/faculty/hoffman.html
Hoffman is a professor of anthropology at Northwestern. She has spent years researching Berbers in Morocco, focusing on women and their contributions to preserving the Berber language and culture.

David Crawford
www.faculty.fairfield.edu/dcrawford/
Crawford is a professor of anthropology and sociology at Fairfield University in Fairfield, Connecticut. He has written many articles about Berber culture, all available on this website.

Cynthia Becker
www.stthomas.edu/arthistory/UndergradSite/Becker.htm
Becker is a professor of art history at the University of St. Thomas in St. Paul, Minnesota. Her research explores the relationship between art, gender, and identity in North Africa, with a focus on Berber textiles, jewelry, and other forms of visual culture.

Top

Julien
11-01-05, 01:04
de natte droom van Afrux komt uit :hihi:

AdamX
11-01-05, 01:09
mensen wel kopen he en anders ren je maar naar de bieb als het te duur voor je is :hihi:

Afrux
11-01-05, 15:45
Geplaatst door Julien
de natte droom van Afrux komt uit :hihi:

Je moet niet altijd van jezelf uitgaan!! natuurlijk vind ik het leuk dat er aandacht besteedt wordt aan Imazighen en met name aan deculturele en taalkundige onderdrukking die ze ondergaan. Dat zal zeker een bijdrage leveren aan begrip voor de Amazigh issue.

Ik ga zometeen als ik klaar ben met het werk een exempelaar halen. Aangezien ik op dity moment je landje verblijf, zal ik het moeten doen met de franse versie.

Al Sawt
11-01-05, 15:51
Ondanks eeuwen van Arabische overheersing vormen de Berbers de meerderheid in Marokko. Leugen!

Sinds einde van de dynastie van Idrissiden in 10e eeuw, werdt Marokko door berber dynastieen geregeerd. Morabieten, Mohieden, Merinieden, Saadien en Alawi`s. Allen berberdynastieen. Arabische overheersing van Marokko is net zo`n grote leugen als die van een wereldwijde Zionistische complot.

Julien
11-01-05, 17:28
Geplaatst door Afrux
Je moet niet altijd van jezelf uitgaan!! natuurlijk vind ik het leuk dat er aandacht besteedt wordt aan Imazighen en met name aan deculturele en taalkundige onderdrukking die ze ondergaan. Dat zal zeker een bijdrage leveren aan begrip voor de Amazigh issue.

Ik ga zometeen als ik klaar ben met het werk een exempelaar halen. Aangezien ik op dity moment je landje verblijf, zal ik het moeten doen met de franse versie.

ey leuk Afrux. Zit je in Paris zeker? Ik zat daar 2 weken geleden, hmm kzou zo weer terug willen :) Werk je in Frankrijk?

mes amitiés, Julien.

Afrux
11-01-05, 19:05
Geplaatst door Julien
ey leuk Afrux. Zit je in Paris zeker? Ik zat daar 2 weken geleden, hmm kzou zo weer terug willen :) Werk je in Frankrijk?

mes amitiés, Julien.

Een van onze grote kantoren is indedaad gevestigd in Parijs. Voor sommige projecten moeten we er zijn. Het is wel goed pour mon frans, mijn collega's zeggen dat het ieder dag beter wordt.

In Marokko ging het nog wel, maar sinds mijn komst naar nl, heb ik het nauwlijks gesproken.

Aah Parijs, ja het is naar mijn mening de mooiste stad in de wereld. Ik ben plannen aan het maken om voorgoed hier te komen wonen.

Paris c'est la vie.

Mij collega plaagt me altijd, ieder keer dt hij belt, begint hij met: Vive la republiek

La liberté, l'égalité et la fraternité

wat staat ook weer op onze nederlandse paspoort:

je maintiendrai

Afrux
11-01-05, 19:09
Trouwens die collega komt ook uit Marseille

hij heeft me verteld over de bekendst Berber in frankrijk Zidane en zijn bekende reclame portret op dat gebouw in de haven. Op een gegevn moment wilden ze het verwijderen, toen stonden er duizenden mensen ddaar tegen te protesteren. Hij is er nog steeds.... Hij heeft zijn roots in Marseille nooit verloochend.....


Allez les ennats de la patrie.!!!!!!!!

Julien
11-01-05, 19:53
Geplaatst door Afrux
Trouwens die collega komt ook uit Marseille

hij heeft me verteld over de bekendst Berber in frankrijk Zidane en zijn bekende reclame portret op dat gebouw in de haven. Op een gegevn moment wilden ze het verwijderen, toen stonden er duizenden mensen ddaar tegen te protesteren. Hij is er nog steeds.... Hij heeft zijn roots in Marseille nooit verloochend.....


Allez les ennats de la patrie.!!!!!!!!

Marseille... :love2:

Zizou is er idd populairder dan wie dan ook. Ik dacht trouwens altijd dat Zizou ook Frans bloed had, omdat hij best lichtgetint is.

In Marseille zul je het trouwens wel naar je zin hebben. Wist je dat dat de grootste Alerijnse stad is, naast Algiers (de hoofdstad) :) Er zullen ook veel Berbers wonen daar denk ik.

Veel plezier in Parijs. Begrijp je al het Parijse metrosysteem?

850
11-01-05, 21:00
Geplaatst door Afrux
Een reis door de Hoge Atlas in Marokko.
www.nationalgeographic.nl



:duim: Bedankt voor de tip Afrux!!!

Ik ga em morgen kopen. tegek!

De Haut Atlas is de parel van Marokko.
Het mooiste gebied op aarde.
:Iluvu:

Afrux
11-01-05, 22:02
Geplaatst door 850
:duim: Bedankt voor de tip Afrux!!!

Ik ga em morgen kopen. tegek!

De Haut Atlas is de parel van Marokko.
Het mooiste gebied op aarde.
:Iluvu:

Ik ben het helemaal met je eens.

Julien,

berbers kunnen ook licht zijn, je hebt velen rond lopen met blauwe ogen en blond haar, de meeste hebben een middeterranee uiterlijk en je hebt natuurlijk ook donkere berbers (negers).

Afrux
11-01-05, 22:05
Wist je dat atlas vernoemd is naar de een berber god...

de mythe zegt dat hij de aarde in op zijn hand moest dragen als straf voor de zonde vande mensen (of zoites, het laatste weet ik niet zeker)

sjaen
11-01-05, 23:36
Geplaatst door Afrux
Wist je dat atlas vernoemd is naar de een berber god...

de mythe zegt dat hij de aarde in op zijn hand moest dragen als straf voor de zonde vande mensen (of zoites, het laatste weet ik niet zeker)


Misschien heb je hier wat aan:

Titaan.


[ Klassieke mythologie ]

Atlas, een titaan, was een zoon van Iapetus en de Najade Clymene. Hij torste het



hemelgewelf: zijn naam betekent ‘de dragende’. Hij moest voor eeuwig het



hemelgewelf torsen omdat hij tegen Zeus had gestreden._



Bekend is het verhaal van zijn ontmoeting met Herakles, die de gouden appels van



de Hesperiden moest halen. Deze appels waren door Gaia aan Hera geschonken bij



Hera’s bruiloft. Atlas bood aan de appels te gaan halen als Herakles het hemelgewelf



even overnam. Toen hij de appels had gepakt, stelde hij voor ze zelf te gaan afleveren,



Herakles was immers een goede plaatsvervanger. Herakles deed of hij daarmee instemde,



maar vroeg Atlas het gewelf nog even vast te houden, zodat hij het wat beter op zijn



schouders kon leggen. Atlas liet zich door deze list verschalken.

taouanza
12-01-05, 10:17
Geplaatst door Al Sawt
Leugen!

Sinds einde van de dynastie van Idrissiden in 10e eeuw, werdt Marokko door berber dynastieen geregeerd. Morabieten, Mohieden, Merinieden, Saadien en Alawi`s. Allen berberdynastieen. Arabische overheersing van Marokko is net zo`n grote leugen als die van een wereldwijde Zionistische complot.

Je moet toch wat met je zwartwitplaatje.