PDA

Bekijk Volledige Versie : 2Vandaag over het einde van het olietijdperk



Spoetnik
11-01-05, 18:04
Zo dadelijk op nederland 2.

Terwijl de Nederlandse journalistiek sliep, was de Spoetnik de eerste in Nederland die wees op deze luimerende crisis!

TonH
11-01-05, 18:15
Geplaatst door Spoetnik
Zo dadelijk op nederland 2.

Terwijl de Nederlandse journalistiek sliep, was de Spoetnik de eerste in Nederland die wees op deze luimerende crisis!

Was dat Spoetnik? Ik dacht... :hihi:

Maar eens zien of hij of jij gelijk hadden. Zal wel. :)

TonH
11-01-05, 19:03
Een paar kanttekeningen:

1. De VS importeert tegenwoordig toch zoveel omdat men er een jaar of 10 (?) geleden voor gekozen heeft de lokale voorraden als strategische reserve achter de hand te houden.

2. Economosch rendabel zijn van kleine olievelden is afhankelijk van hoeveel er voor dat spul betaald wordt. Hoe schaarser hoe hoger de prijs hoe rendabeler die ontelbare kleinen pokkeveldjes.

3. 10 tot 15 Jaar nodig om een nieuwe infrastructuur op te bouwen. Dat gaat voorbij aan de ontwikkelingen die er nu al aan de gang zijn. Ok, natuurlijk niet in Nederland. Autofabrikanten zijn al zeer hard bezig met hybride auto's en leggen daarvoor tussen nu en een paar jaar al allerlei infrastructuur aan.

4. Niet dat ik niet denk dat we aan het eind van het olietijdperk komen, maar het was wel weer erg doom and gloom. Verder werd er toch, zoals altijd, weer van een scenario uitgegaan waarbij we net zoveel energie verbruiken en verspillen als nu en weer eens veel te weinig aandacht gegeven aan daadwerkelijke vermindering van dat verbruik en die verspilling.

Maar toch een leuk item. :D

Spoetnik
11-01-05, 19:04
Zoals ik van te voren al dacht... Geen enkele politicus die commentaar wil leveren!

Het is toch compleet onbegrijpelijk. Waarom snappen die politici niet dat dit een stemmenwinner van jewelste is.

Om maar even een voorbeeld te nemen, men maakt zich nu enorm druk om de pensioenen..

Hier is een simpele rekenen som: het leven wordt door de oliecrisis 20x zo duur.. dus de opgespaarde pensioenen zijn over 30 jaar 20x minder waard.

Waarom slapen al die politici???

Spoetnik
11-01-05, 19:13
Geplaatst door TonH
Een paar kanttekeningen:

1. De VS importeert tegenwoordig toch zoveel omdat men er een jaar of 10 (?) geleden voor gekozen heeft de lokale voorraden als strategische reserve achter de hand te houden.

Dat is misschien waar, maar dan nog is de Amerikaanse voorraad nauwelijks genoeg voor een paar jaar Amerikaanse energiedorst.. En wij hebben er hier in Nederland natuurlijk helemaal niks aan als de Amerikanen wel olie hebben.



2. Economosch rendabel zijn van kleine olievelden is afhankelijk van hoeveel er voor dat spul betaald wordt. Hoe schaarser hoe hoger de prijs hoe rendabeler die ontelbare kleinen pokkeveldjes.


Je gaat voorbij aan de energiekosten die gepaard gaan bij het produceren van olie. Olie in het midden-oosten nu levert 100x de energie op die je erin steekt. Bij die kleinere velden is dat misschien 5x of minder.



3. 10 tot 15 Jaar nodig om een nieuwe infrastructuur op te bouwen. Dat gaat voorbij aan de ontwikkelingen die er nu al aan de gang zijn. Ok, natuurlijk niet in Nederland. Autofabrikanten zijn al zeer hard bezig met hybride auto's en leggen daarvoor tussen nu en een paar jaar al allerlei infrastructuur aan.


Je gaat hier voorbij aan alle andere producten die wij produceren die olie nodig. Hybride autos helpen ons bijvoorbeeld nog niet om eten te produceren. Voor elke calorie eten die wij nu produceren gebruiken wij 10 calorieen aan olie producten. Bij vlees mag je dit nog eens met 5 vermenigvuldigen. (koeien krijgen bijvoorbeeld graanproducten te eten die eerst geproduceerd moeten worden, vervolgens haalt een koe niet 1:1 voor vleesproductie).



4. Niet dat ik niet denk dat we aan het eind van het olietijdperk komen, maar het was wel weer erg doom and gloom. Verder werd er toch, zoals altijd, weer van een scenario uitgegaan waarbij we net zoveel energie verbruiken en verspillen als nu en weer eens veel te weinig aandacht gegeven aan daadwerkelijke vermindering van dat verbruik en die verspilling.


Dat zou een hoop schelen ja.. maar er is geen politieke druk. Als wij nog 10 jaar door gaan met verspillen, dan is er dus weer 10 jaar minder olie.

Weetje.. ik als jongere geef de oudere generatie de schuld. Al in de jaren 70 en daarvoor wist men dat de olie zou opraken. De oude generatie heeft gekozen voor haarzelf en de besloten hun kinderen op te zadelen met het drama van morgen. Nu mogen de kinderen sterven om de olie die de ouderen nodig hebben om hun economie overeind te houden. Hoe cru is dat.. de luimerende toekomstige crisis is dan ook de strijd tussen oud en jong. Dacht je nou echt dat ik voor jouw pensioen ga betalen als ik door krijg dat jij mijn olie hebt opgebruikt? Die redenering is heel goed de zaaing van toekomstige conflicten.

Spoetnik
11-01-05, 19:30
http://chart.finance.yahoo.com/c/1y/b/bp.gif

Olieprijzen van het afgelopen jaar laten enorme schommelingen zien van soms meer dan 5% per dag!

Bar
11-01-05, 19:31
Tegen de tijd dat de mensen zich realiseren dat een waterstofeconomie ons de ozonlaag kost, dat windmolens en meer van die flauwekul maar een fractie van de benodigde energie kunnen leveren, dat er onvoldoende U-235 is om op grote schaal kerncentrales te laten draaien, dat kernfusie nooit iets zal worden....tegen die tijd voorzie ik een grote toekomst voor de fietsindustrie. Binnen- en buitenshuis dan wel.....gezellig, net als in de oorlog.

Spoetnik
11-01-05, 19:35
Geplaatst door Bar
Tegen de tijd dat de mensen zich realiseren dat een waterstofeconomie ons de ozonlaag kost, dat windmolens en meer van die flauwekul maar een fractie van de benodigde energie kunnen leveren, dat er onvoldoende U-235 is om op grote schaal kerncentrales te laten draaien, dat kernfusie nooit iets zal worden....tegen die tijd voorzie ik een grote toekomst voor de fietsindustrie. Binnen- en buitenshuis dan wel.....gezellig, net als in de oorlog.

En begravenis ondernemer.. dat niet vergeten.

TonH
12-01-05, 01:43
Geplaatst door Spoetnik
Weetje.. ik als jongere geef de oudere generatie de schuld. Al in de jaren 70 en daarvoor wist men dat de olie zou opraken. De oude generatie heeft gekozen voor haarzelf en de besloten hun kinderen op te zadelen met het drama van morgen. Nu mogen de kinderen sterven om de olie die de ouderen nodig hebben om hun economie overeind te houden. Hoe cru is dat.. de luimerende toekomstige crisis is dan ook de strijd tussen oud en jong. Dacht je nou echt dat ik voor jouw pensioen ga betalen als ik door krijg dat jij mijn olie hebt opgebruikt? Die redenering is heel goed de zaaing van toekomstige conflicten.

Dank voor je commentaren bij mijn kanttekeningen. Het is saai, maar ik ben het wel met je eens.

Ook met dit laatste. Geldt niet alleen voor de olie, maar speelt de laatste decade al rond heel veel zaken. Jongstleden nog met de prepensioenen e.d. Er is een hele generatie 50 geworden met een 'fuck de volgende generatie-mentaliteit'.
Heb er genoeg energie ingestoken en zal daarom ook straks echt geen steek meer bijdragen aan dat sooitje egoïsten hier, maar mijn energie steken in een samenleving waar solidariteit en 'rentmeesterschap' nog levende waarden zijn. :moe:

Jij was al weer terug in NL? Of maak je nog steeds het MO onveilig? :D

Spoetnik
12-01-05, 02:08
Geplaatst door TonH
Jij was al weer terug in NL? Of maak je nog steeds het MO onveilig? :D

Ik zit nu weer in Nederland ja. Ik ga eind januari weer naar het MiddenOosten.

TonH
12-01-05, 02:11
Geplaatst door Spoetnik
Ik zit nu weer in Nederland ja. Ik ga eind januari weer naar het MiddenOosten.

Nog even doorbijten dus. :D

Ik kan pas weer eind maart afreizen.... awel... :slapen:

Ron Haleber
12-01-05, 09:42
Geplaatst door Spoetnik
Zo dadelijk op nederland 2.

Terwijl de Nederlandse journalistiek sliep, was de Spoetnik de eerste in Nederland die wees op deze luimerende crisis!

Je hebt gelijk, Lennart, ik nam ook deel aan die discussies... Wel ben ik erg verbaasd dat je zo anti-AHA bent geworden... Maar dat zal er wel mee te maken hebben dat je een bazige Marokkaanse moslima aan de haak hebt geslagen? :corcky:

Met Donna heb je het zeker uitgemaakt? :romance: