PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse zelfkritiek is letterlijk om te huilen.



taouanza
13-01-05, 10:31
Ik mocht vandaag getuige zijn van een sterk staaltje Nederlands zelfkritiek en het was letterlijk om te huilen.
Tijdens de opening van de reeks informatiebijeenkomsten over Islam en Rotterdam werden twee geleerden uitgenodigd om informatie te geven over de islam en Europa. De mythen over tolerantie en joods-christelijk traditie werden ontkracht. Een autochtone vrouw voelde zich zwaar beledigd en barste in tranen uit .Ze was erg boos op de geleerden die naar haar mening de Nederlandse cultuur de grond in boorden. Alle betrokken raakte onthutst en voelden zich schuldig voor het verdriet van deze vrouw. De geleerden en organisatoren van de bijeenkomst haasten zich te verontschuldigen en deze vrouw te troosten.

Waarom is deze informatiebijeenkomst gepland?
Om meer kennis te krijgen over de Islam en Rotterdam.
Mensen nader tot elkaar te brengen. Althans zulke dingen staan beschreven in het programmaboekje en dergelijke. Maar de ondertoon wat alles overschreeuwt is kunnen wij moslims vertrouwen? Er was namelijk vorig jaar een reeks debatten geweest met moslims en ik was bij het slotdebat aanwezig. De conclusie van het debat is dat moslims zich in eerste plaats vooral Rotterdam voelen. En meedoen met de maatschappij waarin zij leven. Ze werken, studeren en zetten zich vrijwillig in voor de gemeenschap. De aanwezige politici en media lieten hun ongenoegen over de uitkomst niet onder stoelen of banken. Dat wilden ze namelijk helemaal niet horen dat moslims gewoon mensen zijn en sommige zelfs Rotterdammers. Een journalistieke genie vroeg zich af of er tijdens de debatten in eigen taal ook dingen werden geroepen zoals: Het recht van de vrouw is het aanrecht.
Het was hem allemaal te positief. Brave burgers zijn nou eenmaal geen voorpaginanieuws.
Wethouder Pastors vraagt waarom moslimsvrouwen hun hoofddoek niet afdoen als gebaar van goodwill naar de Nederlanders en wethouder Anker wou het hebben over vermicelli en politieke islam.
Hoe zit het nou met hoofddoekjes en politiek islam?
Daar wil de politiek het over hebben dat je in je vrije uren hulpmoeder ben zal ze een worst wezen. Er staat een metaaldetector in het stadhuis daar moet over gepraat worden. Dit moet afgekeurd worden de politiek islam moet afgekeurd worden anders kan Rotterdam niet slapen.


Jarenlang worden moslims beschuldigd, politieke carričres zijn er op gebaseerd.
Maar gelukkig bied Rotterdam de moslim een podium om zich hier voor te verontschuldigen.
Want aan het eind begon wethouder Geluk weer over de politiek islam. Hij zou het jammer vinden dat iedereen het met elkaar eens is en geen reden meer is voor debat over politiek islam. Wat mijn vermoeden bevestigde dat het alleen daarom ging. Nederland voelt zich door de islam bedreigd en wil een schuldbekentenis van de moslims. Niemand staat stil bij de gevoelens van de moslims die moeten maar wat aan hun incasseringsvermogen doen en een voorbeeld nemen aan de Nederlanders.
En ik zou inderdaad een voorbeeld nemen aan deze vrouw die in tranen uitbarstte.
De geschiedenis kon haar niks schelen zij voelde zich gekwetst en was boos. Ze wilde niet als monster afgeschilderd worden.
Voor haar hoeft dat hele debat niet meer.Zij vond dat ze wel tolerant was. Deze vrouw voelde zich niet verantwoordelijk voor de hetze tegen de islam en wenste daarom ook niet op aangesproken te worden.

Ik ben ook geen terrorist en ik weiger mezelf te verontschuldigen voor zaken waar ik part nog deel aan heb. En ik roep alle moslims het zelfde voorbeeld te nemen.
Als iemand mij beschuldigd moeten ze bewijs daarvoor hebben en ermee naar de rechter stappen. Zolang er geen bewijs is ben ik onschuldig en niet andersom.
Wij moslims moeten ophouden ons te verontschuldigen voor onze aanwezigheid en onze burgerschap claimen. Respect eisen en geen beledigingen dulden.
Zo doen Nederlanders dat!

ZbaqZbaq
13-01-05, 10:56
you go girl ;)

Karin.N
13-01-05, 10:57
Eerst wilde ik een antwoord geven op dit topic. Maar wat moet ik eigenlijk schrijven. Veel mensen willen kennelijk de tegenstellingen in stand houden, en dan bedoel ik zowel niet als wel moslims.
Surfen op maroc.nl maakt me bang voor de toekomst, en vooral voor de toekomst van de huidige kinderen.
Wanneer de negatieve spiraal niet doorbroken wordt is uiteindelijk iedereen de verliezer.
Maar de meeste mensen willen vooral niet naar de positieve kanten van een ander kijken. Ze benaderen de ander liever op de negatieve manier.
En een negatieve houding zal bijna altijd een negatieve reactie opleveren. Maar ja, dan hebben de meeste mensen het bewijs dat de ander niet deugt.
En zo zal de samenleving niet veranderen en is iedereen daar uiteindelijk de dupe van! Maar ja, geldt ook in deze tijd niet, vooral eerst naar de ander kijken, voordat je naar jezelf kijkt.

GroteWolf
13-01-05, 11:38
Taouanza, je maakt de wereld elke dag een stukje mooier. You rock!

sjaen
13-01-05, 11:52
Geplaatst door taouanza

Jarenlang worden moslims beschuldigd, politieke carričres zijn er op gebaseerd.
Maar gelukkig bied Rotterdam de moslim een podium om zich hier voor te verontschuldigen.


Zij vond dat ze wel tolerant was. Deze vrouw voelde zich niet verantwoordelijk voor de hetze tegen de islam en wenste daarom ook niet op aangesproken te worden.

Ik ben ook geen terrorist en ik weiger mezelf te verontschuldigen voor zaken waar ik part nog deel aan heb. En ik roep alle moslims het zelfde voorbeeld te nemen.
Als iemand mij beschuldigd moeten ze bewijs daarvoor hebben en ermee naar de rechter stappen. Zolang er geen bewijs is ben ik onschuldig en niet andersom.
Wij moslims moeten ophouden ons te verontschuldigen voor onze aanwezigheid en onze burgerschap claimen. Respect eisen en geen beledigingen dulden.
Zo doen Nederlanders dat!

Heel goed stuk.
:duim:

Ik begrijp alleen niet wie háár persoonlijk (althans zo ervaart zij dit blijkbaar) beschuldigd van terrorisme of politieke Islam.

Heeft dit niet te iets te maken met het individualiserings proces.

Eke
13-01-05, 12:53
Geplaatst door taouanza
Ik
1)De geschiedenis kon haar niks schelen zij voelde zich gekwetst en was boos. Ze wilde niet als monster afgeschilderd worden.
Voor haar hoeft dat hele debat niet meer.Zij vond dat ze wel tolerant was.
2)Ik ben ook geen terrorist en ik weiger mezelf te verontschuldigen voor zaken waar ik part nog deel aan heb. Respect eisen en geen beledigingen dulden.
3)Zo doen Nederlanders dat!

Gaaf stuk,
Taouanza !!!!

1)Wat werd die vrouw in haar schoenen geschoven dat ze zo moest huilen ?

2)Je hebt groot gelijk.

Ik ben ook niet verantwoordelijk voor de rotzooi van mijn buurman met oud-en-nieuw.Kan hem hoogstens aanbieden hem er even aan te helpen herinneren als hij het vergeet :knipoog: En als ie lief is help ik hem zelfs eventjes mee.

Ik vind het a-sociaal om iemand op grond van bruine ogen en donker haar te bestempelen als verdacht.

Zelf ben ik vroeger op de universiteit een keer bestempelt, met 'klap' op mijn schouder, als witte die verantwoordelijk was voor de slavenhandel.... ik ging niet huilen, maar die klap deed wel zeer.
Diegene wist dus niets van de geschiedenis van de bevolking van Nederland, of het kwam niet uit om het te weten.

En over 'die verantwoordelijkheid van de Marokkaanse gemeenschap' om hun jongeren terug te fluiten als ze op het verkeerde (moord)pad gaan ?

Wie zijn jongeren lief heeft, en dat geldt voor i e d e r e e n,grijpt in als ze grenzen overschrijden...roept zelfs hulp in.Dat lijkt me helder.

Taouanza, de verziekte sfeer (gelukkig niet overal) heeft inderdaad te maken met vertrouwen. Onbekend maakt onbemind.Daarom vind ik het ook zo goed dat er veel gepraat wordt.Irritaties uitgepraat worden.Dat de mensen voelen dat ze elkaar kunnen vertrouwen, op elkaar kunnen bouwen zelfs.

En geen beledigingen dulden.Dat kun je op verschillende manieren.Je kunt kleine opmerkinkjes negeren.En grote meteen afserveren.

3) want zo zouden andere Nederlanders het ook moeten doen.... :)

~Panthera~
13-01-05, 12:58
Het hele stuk klopt als een bus. :duim:

GroteWolf
13-01-05, 13:57
Geleerden, het zijn allemaal idioten.

( Politieke Islam, de mensen weten niet eens wat het is. Ze halen alles door elkaar. Waar ze genoeg van hebben is Smaragdstraat, Slotervaart zwembad, Meervaart, Retiefstraat enz. )

Vrede
13-01-05, 14:01
Geplaatst door Karin.N
Eerst wilde ik een antwoord geven op dit topic. Maar wat moet ik eigenlijk schrijven. Veel mensen willen kennelijk de tegenstellingen in stand houden, en dan bedoel ik zowel niet als wel moslims.
Surfen op maroc.nl maakt me bang voor de toekomst, en vooral voor de toekomst van de huidige kinderen.
Wanneer de negatieve spiraal niet doorbroken wordt is uiteindelijk iedereen de verliezer.
Maar de meeste mensen willen vooral niet naar de positieve kanten van een ander kijken. Ze benaderen de ander liever op de negatieve manier.
En een negatieve houding zal bijna altijd een negatieve reactie opleveren. Maar ja, dan hebben de meeste mensen het bewijs dat de ander niet deugt.
En zo zal de samenleving niet veranderen en is iedereen daar uiteindelijk de dupe van! Maar ja, geldt ook in deze tijd niet, vooral eerst naar de ander kijken, voordat je naar jezelf kijkt.


De enige die hier praat is Karin.N

Vrede
13-01-05, 14:03
Geplaatst door taouanza
Maar gelukkig bied Rotterdam de moslim een podium om zich hier voor te verontschuldigen.




Ja, gelukkig maar he...

Siah
13-01-05, 14:21
:tranen:
















respect eisen??

:traan1:

taouanza
13-01-05, 18:30
Geplaatst door GroteWolf
Geleerden, het zijn allemaal idioten.

( Politieke Islam, de mensen weten niet eens wat het is. Ze halen alles door elkaar. Waar ze genoeg van hebben is Smaragdstraat, Slotervaart zwembad, Meervaart, Retiefstraat enz. )

Nee hoor het waren helemaal geen idioten.
Het is onwetendheid dat die vrouw deed huilen. Die geleerden vertelden de geschiedenis zoals die was. Waarschijnelijk wist die vrouw niet dat we ook gewoon op school leren dat niet alle Nederlanders een jood opf zolder hebben en de kruistochten helemaal niet zo heilig waren en het VOC meer deed dan alleen kruiden kopen.
Maar dat arme ziel dacht dat zodra de buitenlanders dat weten ze haar gaan haten ofzo.
Ik vroeg me al eerder af of Nederlanders echt willen dat we de Nederlandse geschiedenis leren. De vrouw bewees dat het eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar ja ik weet toch al.:p

Wide-O
13-01-05, 18:46
Taouanza, ik vond dit een erg sterk stuk.

barfly
13-01-05, 18:48
Zolang de meeste Nederlanders helemaal niet weten wat de VOC betekent en op TV bij de Vakantieman rustig Siberië aanwijzen als thuisland of eventueel vakantiestek terwijl ze in Spanje zitten, maak ik me geen enkele illusie over het algemene kennisniveau van de doorsnee Nederlander. Maargied dat lijkt me wel duidelijk.

Hninanl
13-01-05, 22:51
Touanza en Eke,

:lole:

Eke
13-01-05, 23:22
Geplaatst door Hninanl
Touanza en Eke,

:lole: leuk, bedankt ! En voor Siah een zakdoek :wink:

jankaas
13-01-05, 23:37
Ik zou de laatste zijn die beweert dat alle moslims terroristen zijn en dat moslima´s hoofddoekjes dragen vindt ik prima . Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommigen moslima´s er charmanter gekleen bij lopen dan sommige Nederlandse autochtone. vrouwen

Ik vindt mijzelf een tollerante nederlander en ik ben me bewust van het feit dat een heleboel Nederlanders dat niet zijn. Sterker nog ik erger me soms ontzettend aan het heikneuterige angsthazen gedrag van sommige autochtone Nederlanders. Maar net als ik niet alle moslims over een kam scheer verwacht ik ook niet dat alle moslims dat met de Nederlanders doen. moslims en niet moslims, we komen er samen wel uit.

Maslov
13-01-05, 23:54
Geplaatst door GroteWolf
Geleerden, het zijn allemaal idioten.

( Politieke Islam, de mensen weten niet eens wat het is. Ze halen alles door elkaar. Waar ze genoeg van hebben is Smaragdstraat, Slotervaart zwembad, Meervaart, Retiefstraat enz. )

Politieke islam is die islam die de sharia wil invoeren, waarin ongelovigen, homoseksuelen, afvalligen, overspeligen etc., niet beschermd worden. Waar alcohol, gokken, renteheffing etc. verboden zijn.

En zo kan ik nog wel heel veel meer opnoemen.

tribia
14-01-05, 01:44
Hoezo Meervaart; grote wolf??

Al Sawt
14-01-05, 03:05
Geplaatst door taouanza
werden twee geleerden uitgenodigd om informatie te geven over de islam en Europa. De mythen over tolerantie en joods-christelijk traditie werden ontkracht. Precies wat ik telkens beweer!

Al Sawt
14-01-05, 03:08
Geplaatst door barfly
Zolang de meeste Nederlanders helemaal niet weten wat de VOC betekent en op TV bij de Vakantieman rustig Siberië aanwijzen als thuisland of eventueel vakantiestek terwijl ze in Spanje zitten, maak ik me geen enkele illusie over het algemene kennisniveau van de doorsnee Nederlander. Maargied dat lijkt me wel duidelijk. Of Joegoslavie aanwijzen als Oostenrijk!

Al Sawt
14-01-05, 03:09
Geplaatst door jankaas
Ik zou de laatste zijn die beweert dat alle moslims terroristen zijn en dat moslima´s hoofddoekjes dragen vindt ik prima . Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommigen moslima´s er charmanter gekleen bij lopen dan sommige Nederlandse autochtone. vrouwen

Ik vindt mijzelf een tollerante nederlander en ik ben me bewust van het feit dat een heleboel Nederlanders dat niet zijn. Sterker nog ik erger me soms ontzettend aan het heikneuterige angsthazen gedrag van sommige autochtone Nederlanders. Maar net als ik niet alle moslims over een kam scheer verwacht ik ook niet dat alle moslims dat met de Nederlanders doen. moslims en niet moslims, we komen er samen wel uit. Positieve inslag!

Eke
14-01-05, 09:56
Geplaatst door Al Sawt
Precies wat ik telkens beweer!

Ha Al Sawt ! Omdat ik graag wil weten wat die mythen zijn, kun jij er een paar kort puntsgewijs hier neerzetten ? Want ik wil weten of ik die niet op school geleerd heb. Ik zie me trouwens niet als maatstaf voor anderen , ik ben gewoon geinteresseerd, net als jij, in geschiedvervalsing :) ....Eke

GroteWolf
14-01-05, 10:22
Het is onwetendheid dat die vrouw deed huilen. Die geleerden vertelden de geschiedenis zoals die was. Waarschijnelijk wist die vrouw niet dat we ook gewoon op school leren dat niet alle Nederlanders een jood opf zolder hebben en de kruistochten helemaal niet zo heilig waren en het VOC meer deed dan alleen kruiden kopen.
Maar dat arme ziel dacht dat zodra de buitenlanders dat weten ze haar gaan haten ofzo.
Ik vroeg me al eerder af of Nederlanders echt willen dat we de Nederlandse geschiedenis leren. De vrouw bewees dat het eigenlijk niet zo'n goed idee is. Maar ja ik weet toch al.


O, dan was die vrouw gewoon heel dom. Iedereen weet toch dat wij vreselijk hebben huisgehouden in Atjeh en tal van andere plekken (De Nederlanders hebben een hele chinese gemeenschap van 5000 man in Batavia uitgemoord. Overigens deden de Japanners er precies hetzelfde in WWII). Daarbij mag niet onvermeld blijven dat ook voor de komst van de Nederlanders Zuid Oost Azie zich kenmerkte door slachtpartijen door bevolkingsgroepen onderling.
Maar ik hoor weinig Moslims erkennen dat Mohammed al zijn politieke tegenstanders heeft afgemaakt als een soort Stalin. Of dat het eerste Moslim rijk (Kalifaat) met heel veel bloedvergieten en ellende tot stand is gekomen. Of met hoeveel bloedvergieten en geweld het Turkse Rijk in Europa is doorgedrongen. Of vertellen ver de slavenhandel door Arabieren in gebieden als Darfur waar de zwarte bevolking tot in de vorige eeuw enorm onder heeft geleden. Of hoe de Arabieren en Berbers eigenlijk Zuid Spanje hebben veroverd. Of hoe vreselijk de Moslims tekeer zijn gegaan in India.

Het is flauw om zo iets toe te spitsen op "De Nederlanders". Ik vind persoonlijk dat Nederlanders nu juist heel weinig nationale trots bezitten en meteen overal het boetekleed voor aantrekken.

Bovendien, Zelfkrititiek, is dat wel een woord voor jou om te gebruiken, Taouanza?

jankaas
14-01-05, 10:32
Geplaatst door Al Sawt
Positieve inslag!

Hetzelfde geldt helaas ook voor een hoop mensen uit de marrokaanse en andere allochtone gemeenschappen. Er zijn nog steeds 300.000 moslims in Nederland die voor de invoering van de Sharia zijn in Nederland. Ik heb net zo goed moeite met Marrokaanse, turkse, antiliaanse en surinaamse heikneuters als met nederlandse.

Eke
14-01-05, 10:33
citaat Grote Wolf "het is flauw om zoiets toe te spitsen op de Nederlanders"


Ik maak even gebruik van de kans om nogmaals te zeggen dat Het Kwaad, net zoals Het Goede, gewoon in ieder mens zit !
Als je een leuke strijd wilt voeren naast je andere bezigheden,kun je daar je hele leven mee aan de slag.

Maar..het blijkt uit onderzoek, dat bepaalde volkeren vreedzamer zijn dan anderen. Ik herinner me een beschreven volk dat toevallig ?matriarchaal :) was...zeer vreedzaam.

GroteWolf
14-01-05, 10:41
Hoezo Meervaart; grote wolf??


Een Surinaams (Nederlands dus) meisje ging naar buiten tijdens een feestje. Een groepje Marokkaanse jongens, die zich al eerder hadden misdragen, stond daar helaas nog.
Ze hebben haar met een sigaret in haar gezicht gebrand en en met een bierflesje zo hard op haar mond geslagen dat haar boven en ondertanden in haar lippen vast zaten.

Met de politieke Islam heeft dat niks te maken, natuurlijk. Maar dat is mijn punt: Die politieke Islam is iets wat gewone mensen nauwelijks kennen. Ze reageren voornamelijk op wangedrag door die jochies. En halen dan alles door elkaar. Zo'n verhaal als dit, daar kookt je bloed van. En dit staat niet op zich. Dat maakt het dus erg moeilijk om goedwillend en positief te zijn tegenover een bevolkingsgroep die vaak zo negatief in het nieuws is (en dat komt niet door de redacties). Dat vraagt dus eigenlijk om zelfkritiek. Maar die is er vaak niet want er wordt meteen geroepen dat het door de journalisten komt, of dat Hooligans allemaal autochtone Hollanders zijn. Of zo iets als: maar ik doe het niet dus ik mag er niet op aangesproken worden.

Als je het probleem niet erkent, hoe kan je dan zelfkritiek hebben? Moet je dan aan komen zetten met gedrag van de betbetbetoverovergrootvaders van de mensen die hier al woonden? Who cares?

Mill
14-01-05, 10:42
Geplaatst door GroteWolf
O, dan was die vrouw gewoon heel dom. Iedereen weet toch dat wij vreselijk hebben huisgehouden in Atjeh en tal van andere plekken (De Nederlanders hebben een hele chinese gemeenschap van 5000 man in Batavia uitgemoord. Overigens deden de Japanners er precies hetzelfde in WWII). Daarbij mag niet onvermeld blijven dat ook voor de komst van de Nederlanders Zuid Oost Azie zich kenmerkte door slachtpartijen door bevolkingsgroepen onderling.
Maar ik hoor weinig Moslims erkennen dat Mohammed al zijn politieke tegenstanders heeft afgemaakt als een soort Stalin. Of dat het eerste Moslim rijk (Kalifaat) met heel veel bloedvergieten en ellende tot stand is gekomen. Of met hoeveel bloedvergieten en geweld het Turkse Rijk in Europa is doorgedrongen. Of vertellen ver de slavenhandel door Arabieren in gebieden als Darfur waar de zwarte bevolking tot in de vorige eeuw enorm onder heeft geleden. Of hoe de Arabieren en Berbers eigenlijk Zuid Spanje hebben veroverd. Of hoe vreselijk de Moslims tekeer zijn gegaan in India.

Het is flauw om zo iets toe te spitsen op "De Nederlanders". Ik vind persoonlijk dat Nederlanders nu juist heel weinig nationale trots bezitten en meteen overal het boetekleed voor aantrekken.

Bovendien, Zelfkrititiek, is dat wel een woord voor jou om te gebruiken, Taouanza?

Tja, ik snap dit topic ook niet. Je krijgt toch gewoon op school te horen wat de vele schandvlekken in de vaderlandse geschiedenis zijn? VOC, politionele acties, rol tijdens de bezetting, slavernij, iedereen kent het rijtje wel. De meest recente blamage, Srebrenica, daar is nota bene het hele kabinet met veel bombarie om opgestapt.

Sommige mensen blijven stug foute historische figuren verdedigen, dat klopt wel ja. In Amsterdam hebben we het gedoe rond het monument voor Generaal Van Heutsz bij de Appollolaan gehad. Dat was gewoon een massamoordenaar (net als Mohammed, inderdaad), niet iemand om een gedenkteken voor op te richten. Belachelijk dat monument, tuurlijk.

Maar verder valt de mate aan schijnheiligheid wel enigszins te overzien, als het aankomt op vaderlandse geschiedenis. Ik schaam me als Nederlander nergens voor, en ik ben nergens trots op, behalve m'n eigen acties.

Fawziya
14-01-05, 11:01
Geplaatst door taouanza
[B
Want aan het eind begon wethouder Geluk weer over de politiek islam. Hij zou het jammer vinden dat iedereen het met elkaar eens is en geen reden meer is voor debat over politiek islam. [/B]





Maar wat vind je zelf van het oprichten van een islamitische partij? Wat willen moslims bereiken of veranderen in de politiek wat niet door de houdige politieke partijen kan? Is dit geen politieke islam?

GroteWolf
14-01-05, 11:01
Maar..het blijkt uit onderzoek, dat bepaalde volkeren vreedzamer zijn dan anderen. Ik herinner me een beschreven volk dat toevallig ?matriarchaal was...zeer vreedzaam.


Er bleek ook uit onderzoek dat je minder kans op kanker had als je veel groente en fruit at. Maar goed. Het kan best zo zijn dat er ook vreedzame volken bestaan. Hopelijk wonen die dan ver weg van die anderen.

GroteWolf
14-01-05, 11:06
Maar wat vind je zelf van het oprichten van een islamitische partij?

Ik vind het iig een grote fout. Wat wel gunstig is is dat dit ten koste gaat van de PvdA. En dat alleen al zal de grote steden goed doen. Alhoewel ik niet denk dat die partij veel stemmen zal krijgen. Heel veel allochtonen die van origine moslim zijn voelen zich dat helemaal niet meer.

Fawziya
14-01-05, 11:14
Geplaatst door jankaas
Hetzelfde geldt helaas ook voor een hoop mensen uit de marrokaanse en andere allochtone gemeenschappen. Er zijn nog steeds 300.000 moslims in Nederland die voor de invoering van de Sharia zijn in Nederland. Ik heb net zo goed moeite met Marrokaanse, turkse, antiliaanse en surinaamse heikneuters als met nederlandse.

Ik ben absolute tegen de invoering van de Sharia in Nederland, al heb ik dan zelf een islamitische achtergrond. Maar de Nederlandse grondwet bevalt me prima, en dat moeten we ook maar zo houden.
Denk je dat ze daarom een islamitische partij willen?

GroteWolf
14-01-05, 11:28
Denk je dat ze daarom een islamitische partij willen?


Lijkt mij niet. Ik denk dat fundi's helemaal niet stemmen omdat ze niet mee willen doen aan het politieke systeem. Ik denk dat deze partij meer een "ons belang" is. Zo iets als de Ouderenpartij, en de Boerenpartij. Of het Vlaams Belang.

jankaas
14-01-05, 11:51
Geplaatst door Fawziya
Ik ben absolute tegen de invoering van de Sharia in Nederland, al heb ik dan zelf een islamitische achtergrond. Maar de Nederlandse grondwet bevalt me prima, en dat moeten we ook maar zo houden.
Denk je dat ze daarom een islamitische partij willen?

De meerderheid niet denk. Ik heb overigens helemaal niets tegen een islamitische partij, sterker nog ik denk dat het de intergratie verbeterd. Er komen dan politici van islamitische afkomst in contact met autochtone politici.

Waar het om gaat is dat diegene die maar blijven vasthouden aan het willen invoeren van de sharia, eerwraak en meer van dit soort dingen net zo simpel zijn als de autochtone Nederlanders die maar niet achter hun spruitjes cultuur vandaan kunnen komen en geen weet hebben van de rest van de wereld.

Maslov
14-01-05, 11:59
Geplaatst door GroteWolf
O, dan was die vrouw gewoon heel dom. Iedereen weet toch dat wij vreselijk hebben huisgehouden in Atjeh en tal van andere plekken (De Nederlanders hebben een hele chinese gemeenschap van 5000 man in Batavia uitgemoord. Overigens deden de Japanners er precies hetzelfde in WWII). Daarbij mag niet onvermeld blijven dat ook voor de komst van de Nederlanders Zuid Oost Azie zich kenmerkte door slachtpartijen door bevolkingsgroepen onderling.
Maar ik hoor weinig Moslims erkennen dat Mohammed al zijn politieke tegenstanders heeft afgemaakt als een soort Stalin. Of dat het eerste Moslim rijk (Kalifaat) met heel veel bloedvergieten en ellende tot stand is gekomen. Of met hoeveel bloedvergieten en geweld het Turkse Rijk in Europa is doorgedrongen. Of vertellen ver de slavenhandel door Arabieren in gebieden als Darfur waar de zwarte bevolking tot in de vorige eeuw enorm onder heeft geleden. Of hoe de Arabieren en Berbers eigenlijk Zuid Spanje hebben veroverd. Of hoe vreselijk de Moslims tekeer zijn gegaan in India.

Het is flauw om zo iets toe te spitsen op "De Nederlanders". Ik vind persoonlijk dat Nederlanders nu juist heel weinig nationale trots bezitten en meteen overal het boetekleed voor aantrekken.

Bovendien, Zelfkrititiek, is dat wel een woord voor jou om te gebruiken, Taouanza?

Hier kan ik helemaal in meegaan. Goed verwoord.

Eke
14-01-05, 12:03
Geplaatst door GroteWolf
Er bleek ook uit onderzoek dat je minder kans op kanker had als je veel groente en fruit at. Maar goed. Het kan best zo zijn dat er ook vreedzame volken bestaan. Hopelijk wonen die dan ver weg van die anderen.

Grote Wolf, dit was beschrijvende wetenschap van iemand die op bezoek ging een lange tijd bij dat volk.....en ook wel lang geleden.....ze bestaan niet meer.(19e. eeuw)maar het KAN dus wel.

Maar dat groente en vooral fruit gewoon blijven doen...dat is zo lekker, daar komt vast wel iets goeds uit. Onze groenteboer woont in een schitterend bungalow :D

Marsipulami
14-01-05, 12:05
Geplaatst door taouanza
Ik mocht vandaag getuige zijn van een sterk staaltje Nederlands zelfkritiek en het was letterlijk om te huilen.
Tijdens de opening van de reeks informatiebijeenkomsten over Islam en Rotterdam werden twee geleerden uitgenodigd om informatie te geven over de islam en Europa. De mythen over tolerantie en joods-christelijk traditie werden ontkracht. Een autochtone vrouw voelde zich zwaar beledigd en barste in tranen uit .Ze was erg boos op de geleerden die naar haar mening de Nederlandse cultuur de grond in boorden. Alle betrokken raakte onthutst en voelden zich schuldig voor het verdriet van deze vrouw. De geleerden en organisatoren van de bijeenkomst haasten zich te verontschuldigen en deze vrouw te troosten.

Waarom is deze informatiebijeenkomst gepland?
Om meer kennis te krijgen over de Islam en Rotterdam.
Mensen nader tot elkaar te brengen. Althans zulke dingen staan beschreven in het programmaboekje en dergelijke. Maar de ondertoon wat alles overschreeuwt is kunnen wij moslims vertrouwen? Er was namelijk vorig jaar een reeks debatten geweest met moslims en ik was bij het slotdebat aanwezig. De conclusie van het debat is dat moslims zich in eerste plaats vooral Rotterdam voelen. En meedoen met de maatschappij waarin zij leven. Ze werken, studeren en zetten zich vrijwillig in voor de gemeenschap. De aanwezige politici en media lieten hun ongenoegen over de uitkomst niet onder stoelen of banken. Dat wilden ze namelijk helemaal niet horen dat moslims gewoon mensen zijn en sommige zelfs Rotterdammers. Een journalistieke genie vroeg zich af of er tijdens de debatten in eigen taal ook dingen werden geroepen zoals: Het recht van de vrouw is het aanrecht.
Het was hem allemaal te positief. Brave burgers zijn nou eenmaal geen voorpaginanieuws.
Wethouder Pastors vraagt waarom moslimsvrouwen hun hoofddoek niet afdoen als gebaar van goodwill naar de Nederlanders en wethouder Anker wou het hebben over vermicelli en politieke islam.
Hoe zit het nou met hoofddoekjes en politiek islam?
Daar wil de politiek het over hebben dat je in je vrije uren hulpmoeder ben zal ze een worst wezen. Er staat een metaaldetector in het stadhuis daar moet over gepraat worden. Dit moet afgekeurd worden de politiek islam moet afgekeurd worden anders kan Rotterdam niet slapen.


Jarenlang worden moslims beschuldigd, politieke carričres zijn er op gebaseerd.
Maar gelukkig bied Rotterdam de moslim een podium om zich hier voor te verontschuldigen.
Want aan het eind begon wethouder Geluk weer over de politiek islam. Hij zou het jammer vinden dat iedereen het met elkaar eens is en geen reden meer is voor debat over politiek islam. Wat mijn vermoeden bevestigde dat het alleen daarom ging. Nederland voelt zich door de islam bedreigd en wil een schuldbekentenis van de moslims. Niemand staat stil bij de gevoelens van de moslims die moeten maar wat aan hun incasseringsvermogen doen en een voorbeeld nemen aan de Nederlanders.
En ik zou inderdaad een voorbeeld nemen aan deze vrouw die in tranen uitbarstte.
De geschiedenis kon haar niks schelen zij voelde zich gekwetst en was boos. Ze wilde niet als monster afgeschilderd worden.
Voor haar hoeft dat hele debat niet meer.Zij vond dat ze wel tolerant was. Deze vrouw voelde zich niet verantwoordelijk voor de hetze tegen de islam en wenste daarom ook niet op aangesproken te worden.

Ik ben ook geen terrorist en ik weiger mezelf te verontschuldigen voor zaken waar ik part nog deel aan heb. En ik roep alle moslims het zelfde voorbeeld te nemen.
Als iemand mij beschuldigd moeten ze bewijs daarvoor hebben en ermee naar de rechter stappen. Zolang er geen bewijs is ben ik onschuldig en niet andersom.
Wij moslims moeten ophouden ons te verontschuldigen voor onze aanwezigheid en onze burgerschap claimen. Respect eisen en geen beledigingen dulden.
Zo doen Nederlanders dat!

Goeie tekst, maar ik mis de onderbouwing vanuit de koran en de ahadith. ;)

GroteWolf
14-01-05, 12:13
Respect eisen en geen beledigingen dulden.
Zo doen Nederlanders dat!

Nee hoor. Respect afdwingen door hard te werken en niet te zeuren.

Fawziya
14-01-05, 13:05
Geplaatst door GroteWolf
[B]Nee hoor. Respect afdwingen door hard te werken en niet te zeuren. [/zB]
Helemaal mee eens. Het word tijd dat we iets lieten zien van hardwerken en iets presteren buiten de gesubsidieerde clubjes

Al Sawt
14-01-05, 13:51
Geplaatst door Fawziya
Helemaal mee eens. Het word tijd dat we iets lieten zien van hardwerken en iets presteren buiten de gesubsidieerde clubjes Onzin! Meerderheid van allochtonen presteert uitstekend en vormen in veel wijken een belangrijke middenstand. Dus bespaar me jouw zelfkritiek!

Al Sawt
14-01-05, 13:59
Geplaatst door Eke
Ha Al Sawt ! Omdat ik graag wil weten wat die mythen zijn, kun jij er een paar kort puntsgewijs hier neerzetten ? Want ik wil weten of ik die niet op school geleerd heb. Ik zie me trouwens niet als maatstaf voor anderen , ik ben gewoon geinteresseerd, net als jij, in geschiedvervalsing :) ....Eke Bepaalde lieden beweren dat het Westerse beschaving gebaseerd is op normen en waarden van Judeo-Christelijke tradities. Wat een reinste onzin is.

Joden hadden door vervolging, uitsluiting en vooral marginalisatie, weinig in de melk van beschaving te brokkelen gehad. Als we toch van een Joods-Christelijke traditie moeten spreken, dan is dat van moordadige antisemitisme.

Eke
14-01-05, 15:26
Voor de Tweede Wereldoorlog was er een flinke Joodse gemeenschap hier. In Amsterdam was een groep hoogopgeleide ,oorspronkelijk Portugese Joden.
De Nederlandse taal kent een reeks Joodse woorden/uitdrukkingen.
Ondanks het feit dat de meerderheid van deze mensen door de Nazi's omgebracht zijn heeft Nederland nog steeds Joden onder zijn bevolking die hun invloed uitoefenen op onze cultuur.
De kerk hier deelt het oude Testament met de Joden.De normen en waarden zijn (bijna?) allemaal voortvloeisels uit de Bijbel.

Wil je iets meer vertellen over die 'reinste onzin', Al Sawt ?

mark61
14-01-05, 16:17
Geplaatst door Eke
Voor de Tweede Wereldoorlog was er een flinke Joodse gemeenschap hier. In Amsterdam was een groep hoogopgeleide ,oorspronkelijk Portugese Joden.
De Nederlandse taal kent een reeks Joodse woorden/uitdrukkingen.
Ondanks het feit dat de meerderheid van deze mensen door de Nazi's omgebracht zijn heeft Nederland nog steeds Joden onder zijn bevolking die hun invloed uitoefenen op onze cultuur.
De kerk hier deelt het oude Testament met de Joden.De normen en waarden zijn (bijna?) allemaal voortvloeisels uit de Bijbel.

Wil je iets meer vertellen over die 'reinste onzin', Al Sawt ?

Kan jij me uitleggen wat 'judeo-christelijk' is? Wat zijn onze joodse roots dan wel niet? Die woorden? Het christendom is een afsplitsing, een sekte, van het jodendom en werd door de joden fel bestreden. Daarna werden de joden door de christenen fel bestreden, 1900 jaar lang. Na WOII verlootte de Nederlandse Bank joodse bezittingen op personeelsfeestjes. Etc. Met als gevolg dat er nu geen kwaad woord meer over joden mag worden gezegd. Alsof dat goedmaakt wat er aan misdaden is gepleegd. De enthousiaste NL medewerking aan het uitroeien van de joden bijvoorbeeld, om een detail aan te halen.

Het christendom is in Europa compleet veranderd tov. de oorsprong. Zit vol met heidense elementen.

GroteWolf
14-01-05, 16:33
Voor alle duidelijkheid:

Eke heeft gelijk. Voor de oorlog woonde er een gewaarde en geaccepteerde grote Joodse gemeenschap in Amsterdam. Veelaal erg arme mensen die met grote gezinnen op 1-kamerwoningen woonden. Die werkten in de diamandindustrie, sigarenfabrieken en textiel. Er waren overigens ook rijkere Joden, die woonden voornamelijk in de Plantagebuurt. De echte Jodenbuurt was meer in de buurt van het Waterlooplein.
Een groot deel van die Joden was geassimileerd. Er werd ook getrouwd met autochtonen. En veel Joden zaten in het bestuur. Er zitten bekende Amsterdammers bij, zoals De Miranda en Henri Polak.
Wrang genoeg wonen heel veel Moslims nu in wijken die gebouwd zijn door Joden die de oorlog niet overleefd hebben. De Transvaalbuurt en de Diamantbewerkersbuurt bijvoorbeeld.

Joden zijn wel vervolgd, voornamelijk in het oosten (Rusland en Polen). Die vluchtten dan dus naar Amsterdam. En uit Portugal en Spanje zijn ze ook verdreven, maar nadat ze er eeuwenlang gewoon hadden kunnen wonen en werken.

Maar in Amsterdam was er vrijwel geen sprake van Jodenhaat of discriminatie.

Dat de Nederlanders niet hebben kunnen voorkomen dat er heel veel Joden afgevoerd en vermoord zijn maakt hen nog niet tot medeschuldigen (al zaten die er wel tussen). Dat verwijt is oneerlijk en onterecht. Het is helaas die goede Hollandse administratie + het verstedelijkte landschap die het de Duiters erg makkelijk gemaakt hebben.

mark61
14-01-05, 17:02
Geplaatst door GroteWolf
Dat de Nederlanders niet hebben kunnen voorkomen dat er heel veel Joden afgevoerd en vermoord zijn maakt hen nog niet tot medeschuldigen (al zaten die er wel tussen). Dat verwijt is oneerlijk en onterecht. Het is helaas die goede Hollandse administratie + het verstedelijkte landschap die het de Duiters erg makkelijk gemaakt hebben.

Dat zijn de geijkte smoezen. Die administratie had helemaal niet het joods-zijn moeten administreren. Die had verbrand moeten worden. Vrijwel alle politiemensen en burgemeesters werkten keurig mee met het oppakken van joden. Geen scrupules. De regering en de koningin vluchtten, wat op zich al laf is en Duitsland volgens de conventie van Genčve verplichtte het landsbestuur over te nemen. Wilhelmina heeft de joden niet één keer genoemd terwijl ze dapper in Londen zat te blaten.

Je dacht dat Denemarken of Frankrijk geen goede administratie hadden? Of dat alle joden in de Cevennen zaten?

Paar jaar geleden nog een fijne studie over verschenen. Werd natuurlijk afgebrand van alle kanten.

Feit blijft, in NL is het hoogste percentage joden van alle landen afgevoerd. Het bestuursapparaat werkte loyaal tot enthousiast mee. Uitzonderingen daargelaten. Teruggekeerde joden werden massaal en systematisch benadeeld en bestolen.

Cub
14-01-05, 18:57
Geplaatst door mark61
Na WOII verlootte de Nederlandse Bank joodse bezittingen op personeelsfeestjes. Etc.

O. Mijn. God. Dit is erg. Ik wist dat het erg was, maar niet zo erg.

Ik schaam me diep als Nederlander, met terugwerkende kracht. :tranen:

Maslov
14-01-05, 19:41
Geplaatst door Al Sawt
Bepaalde lieden beweren dat het Westerse beschaving gebaseerd is op normen en waarden van Judeo-Christelijke tradities. Wat een reinste onzin is.

Joden hadden door vervolging, uitsluiting en vooral marginalisatie, weinig in de melk van beschaving te brokkelen gehad. Als we toch van een Joods-Christelijke traditie moeten spreken, dan is dat van moordadige antisemitisme.

Toen de joden in Europa - mede ten gevolge van de Franse Revolutie - burgerrecht kregen, zijn ze ook volop gaan meedoen in de politieke en wetenschappelijke discussies.

In dit verband kunnen we, voor wat de laatste anderhalve eeuw betreft, bekende namen noemen zoals o.a. Karl Marx, Sigmund Freud en Albert Einstein. Maar dat waren joden, die hun joodse geloofsovertuiging hadden afgezworen.

Anderen, zoals Hermann Cohen, Martin Buber en Franz Rosenzweig, hebben aan de discussies van hun tijd deelgenomen zonder hun liberaal-jood-zijn te verloochenen.

Zelfs trokken in de jaren twintig van deze eeuw ook joden, die afkomstig zijn uit de besloten orthodox-joodse wereld van Oost-Europa, traditioneel het centrum van het Europese jodendom, naar West-Europa om er te studeren aan de grote faculteiten. We kunnen dan de namen noemen van A. J. Heschel en J. B. Soloveitchik, die beiden in Berlijn aan de universiteit kort voor de machtsovername door de Nazi's hun studie voltooiden. Voordat zij echter hun stem konden laten horen in Duitsland, en directe invloed konden uitoefenen op het Europese denken, moesten zij uitwijken naar de Verenigde Staten.
Emmanuel Levinas

In dit artikel wil ik enige aandacht geven aan Emmanuel Levinas, geboren in Litauen in 1906, en levend in Parijs. Ook hij trekt naar West-Europa, naar de joodse filosoof E. Husserl en diens Duitse leerling M. Heidegger.

Hij vestigt zich in Parijs, en overleeft de Tweede Wereldoorlog dankzij het feit dat hij een Frans uniform draagt, terwijl zijn vrouw en dochter in een klooster beschutting vinden. Die oorlogservaring noopt hem de vraag onder ogen te zien, hoe het westerse denken zo totalitair en gewelddadig kon zijn.

Na de oorlog ontwikkelt Levinas een kritiek op het westerse denken, die sterk de aandacht heeft getrokken, vooral in Nederland.

Zijn kritiek heeft als kern, dat in de gesloten filosofie, zoals westerse denkers die nagestreefd hebben, geen plaats is voor de ander. Daarom zet Levinas met zijn filosofie in bij het onherleidbare appel van het weerloze gelaat van de ander. De titel van de inleiding op het denken van Levinas van de hand van J. Engelen: Het Gelaat - Jij die mij aanziet, spreekt voor zichzelf.

Door de wijze waarop Levinas dat gedaan heeft en nog doet, dwingt hij de filosofie haar uitgangspunten te herzien. Niet langer kan gestreefd worden naar een sluitend systeem, waarin de zijnsvragen bevredigend beantwoord worden. Voor het denken uit is er het gebod de naaste te eerbiedigen; daar moet het denken altijd weer beginnen, en daarom kan het zich niet sluiten. Stellig valt daarin - ik kom erop terug - een eigen joodse benadering te herkennen.

In zijn filosofische geschriften laat Levinas die specifiek-joodse achtergrond niet zo duidelijk blijken. Maar hij leest wel degelijk ook de Talmoed, en op de jaarlijkse vergaderingen van de Franse sectie van het Joods Wereldcongres houdt hij Talmoed-lezingen, waarvan er in de afgelopen jaren de nodige in het Nederlands zijn vertaald en uitgegeven. Op een deel van die talmoedcommentaren - diegene, die handelen over de Messias! - is de studiesecretaris van de rooms-katholieke Raad voor Israël, M.J.M. Poorthuis, in december 1992 gepromoveerd.

Op een eigen, soms eigenzinnige manier betrekt Levinas in zijn Talmoed-lezingen de joodse traditie op de hedendaagse discussie over de grondslagen van onze westerse samenleving. De historicus zal wellicht bezwaar tegen zijn uitleg hebben. Immers - zijn benadering is niet wetenschappelijk-gedistantieerd. Hij vraagt, als mens van vandaag. Dat is dan ook het boeiende: dat de Talmoed mag meespreken in onze discussies. In dit artikel wil ik enkele aspecten van zijn denken - en dan vooral van zijn Talmoed-commentaren - de revue laten passeren.



Veel van de grote denkers in Europeese landen waren joden, zij hebben het west-Europese denken sterk beďnvloed.
Ik denk dat vandaaruit men spreekt over dat Judeo/christelijke aspect.

Mill
14-01-05, 19:43
Geplaatst door Cub
O. Mijn. God. Dit is erg. Ik wist dat het erg was, maar niet zo erg.

Ik schaam me diep als Nederlander, met terugwerkende kracht. :tranen:

Wat heb je misdaan dan, dat je je schaamt?

Cub
14-01-05, 19:48
Geplaatst door Mill
Wat heb je misdaan dan, dat je je schaamt?

Heb jij dat niet, als je hoort wat sommige Nederlanders de joden hebben aangedaan? Van verraad in WO II tot aan de nare behandeling ervoor en erna? Ik heb het niet elke keer, anders wordt het leven ondragelijk, maar als ik dit soort dingen hoor.... zo triest en hebzuchtig gewoon.

Mill
14-01-05, 19:55
Geplaatst door Cub
Heb jij dat niet, als je hoort wat sommige Nederlanders de joden hebben aangedaan? Van verraad in WO II tot aan de nare behandeling ervoor en erna? Ik heb het niet elke keer, anders wordt het leven ondragelijk, maar als ik dit soort dingen hoor.... zo triest en hebzuchtig gewoon.

Nee, dat heb ik niet. De familie van een van mijn ouders heeft onderduikers gehad, is verraden door Nederlanders, en heeft dat voor een deel met de dood moeten bekopen.

Moet ik me schamen voor die Nederlandse verraders omdat ik ook een Nederlander ben? Moet ik trots zijn dat mijn Nederlandse familie mensen onder liet duiken? Wat mij betreft geen van beiden. Ik was nog niet geboren en heb geen reet bijgedragen aan het gedrag, goed of slecht, van andere mensen. :)

Cub
14-01-05, 20:16
Geplaatst door Mill
Nee, dat heb ik niet. De familie van een van mijn ouders heeft onderduikers gehad, is verraden door Nederlanders, en heeft dat voor een deel met de dood moeten bekopen.

Moet ik me schamen voor die Nederlandse verraders omdat ik ook een Nederlander ben? Moet ik trots zijn dat mijn Nederlandse familie mensen onder liet duiken? Wat mij betreft geen van beiden. Ik was nog niet geboren en heb geen reet bijgedragen aan het gedrag, goed of slecht, van andere mensen. :)

Je mag trots zijn op je familie, lijkt me. Zou ik igg wel zijn.

Maar het is niet zo dat je constant daarmee bezig moet zijn en je moet schamen, dat doe ik dus ook niet want dan wordt het leven ondragelijk. Je moet sowieso niets, daar ga ik natuurlijk niet over. Maar persoonlijk baal ik er wel van dat in Nederland zo weinig is gedaan voor de joden en zigeuners, veel minder dan in andere landen. Maar goed, we kunnen het niet meer terugdraaien, het is niet anders.

taouanza
15-01-05, 22:53
Geplaatst door GroteWolf
Nee hoor. Respect afdwingen door hard te werken en niet te zeuren.

Yep een goede huisneger kent zijn plaats! :zweep:

Hninanl
16-01-05, 20:27
Geplaatst door GroteWolf
Nee hoor. Respect afdwingen door hard te werken en niet te zeuren.

Bull shit!!

Genoeg allochtonen, c.q. moslims die dit waarmaken, maar nul respect krijgen.

Heeft alles te maken met de geheime agenda van Nederland, nl. assimilatie ipv integratie.

We spreken na drie (soms 4 ) generaties niet voor niets over allochtonen.
het maakt niet uit wat voor nationaliteit je hebt, hoe goed Nederlands je spreekt, hoe geweldig je opleiding, baan of huisvesting is......

Triest, maar waar.

Verder zoals Jankaas al zei, niet iedereen over een kam scheren , maar wel de realiteit onder ogen zien.

Eke
16-01-05, 22:41
Geplaatst door Maslov
Toen de joden in Europa - mede ten gevolge van de Franse Revolutie - burgerrecht kregen, zijn ze ook volop gaan meedoen in de politieke en wetenschappelijke discussies.

In dit verband kunnen we, voor wat de laatste anderhalve eeuw betreft, bekende namen noemen zoals o.a. Karl Marx, Sigmund Freud en Albert Einstein. Maar dat waren joden, die hun joodse geloofsovertuiging hadden afgezworen.

Anderen, zoals Hermann Cohen, Martin Buber en Franz Rosenzweig, hebben aan de discussies van hun tijd deelgenomen zonder hun liberaal-jood-zijn te verloochenen.

Zelfs trokken in de jaren twintig van deze eeuw ook joden, die afkomstig zijn uit de besloten orthodox-joodse wereld van Oost-Europa, traditioneel het centrum van het Europese jodendom, naar West-Europa om er te studeren aan de grote faculteiten. We kunnen dan de namen noemen van A. J. Heschel en J. B. Soloveitchik, die beiden in Berlijn aan de universiteit kort voor de machtsovername door de Nazi's hun studie voltooiden. Voordat zij echter hun stem konden laten horen in Duitsland, en directe invloed konden uitoefenen op het Europese denken, moesten zij uitwijken naar de Verenigde Staten.
Emmanuel Levinas

In dit artikel wil ik enige aandacht geven aan Emmanuel Levinas, geboren in Litauen in 1906, en levend in Parijs. Ook hij trekt naar West-Europa, naar de joodse filosoof E. Husserl en diens Duitse leerling M. Heidegger.

Hij vestigt zich in Parijs, en overleeft de Tweede Wereldoorlog dankzij het feit dat hij een Frans uniform draagt, terwijl zijn vrouw en dochter in een klooster beschutting vinden. Die oorlogservaring noopt hem de vraag onder ogen te zien, hoe het westerse denken zo totalitair en gewelddadig kon zijn.

Na de oorlog ontwikkelt Levinas een kritiek op het westerse denken, die sterk de aandacht heeft getrokken, vooral in Nederland.

Zijn kritiek heeft als kern, dat in de gesloten filosofie, zoals westerse denkers die nagestreefd hebben, geen plaats is voor de ander. Daarom zet Levinas met zijn filosofie in bij het onherleidbare appel van het weerloze gelaat van de ander. De titel van de inleiding op het denken van Levinas van de hand van J. Engelen: Het Gelaat - Jij die mij aanziet, spreekt voor zichzelf.

Door de wijze waarop Levinas dat gedaan heeft en nog doet, dwingt hij de filosofie haar uitgangspunten te herzien. Niet langer kan gestreefd worden naar een sluitend systeem, waarin de zijnsvragen bevredigend beantwoord worden. Voor het denken uit is er het gebod de naaste te eerbiedigen; daar moet het denken altijd weer beginnen, en daarom kan het zich niet sluiten. Stellig valt daarin - ik kom erop terug - een eigen joodse benadering te herkennen.

In zijn filosofische geschriften laat Levinas die specifiek-joodse achtergrond niet zo duidelijk blijken. Maar hij leest wel degelijk ook de Talmoed, en op de jaarlijkse vergaderingen van de Franse sectie van het Joods Wereldcongres houdt hij Talmoed-lezingen, waarvan er in de afgelopen jaren de nodige in het Nederlands zijn vertaald en uitgegeven. Op een deel van die talmoedcommentaren - diegene, die handelen over de Messias! - is de studiesecretaris van de rooms-katholieke Raad voor Israël, M.J.M. Poorthuis, in december 1992 gepromoveerd.

Op een eigen, soms eigenzinnige manier betrekt Levinas in zijn Talmoed-lezingen de joodse traditie op de hedendaagse discussie over de grondslagen van onze westerse samenleving. De historicus zal wellicht bezwaar tegen zijn uitleg hebben. Immers - zijn benadering is niet wetenschappelijk-gedistantieerd. Hij vraagt, als mens van vandaag. Dat is dan ook het boeiende: dat de Talmoed mag meespreken in onze discussies. In dit artikel wil ik enkele aspecten van zijn denken - en dan vooral van zijn Talmoed-commentaren - de revue laten passeren.



Veel van de grote denkers in Europeese landen waren joden, zij hebben het west-Europese denken sterk beďnvloed.
Ik denk dat vandaaruit men spreekt over dat Judeo/christelijke aspect.

Maslov, is dit jouw artikel ? Levinas' kritiek heeft als kern, dat in de gesloten filosofie van de Westerse denkers geen plaats is voor de ander.Kun je daar nog een enkele regels aan weiden ?"Je begint met het eerbiedigen van de ander...en dan...En hoezo 'gesloten filosofie '?

Eke
16-01-05, 22:53
Geplaatst door Hninanl

Heeft alles te maken met de geheime agenda van Nederland, nl. assimilatie ipv integratie.

We spreken na drie (soms 4 ) generaties niet voor niets over allochtonen.



1)Wie is Nederland ?

2) Na hoeveel generaties is er weer een evenwicht in onze samenleving, die toch echt wel veranderd is in korte tijd....

ik ben niet eens stokoud, maar ik heb het nog meegemaakt dat bijna iedereen(ook de Nederland-Indischen naar gevoel) in de grote stad 'autochtoon' was.

Mijn vaders familie is ook immigrant geweest in Nederland in de 17e. eeuw. Na 2 generaties ging er ook getrouwd worden met Nederlanders volgens de stamboom. Maar de buitenlandse voornamen bleven nog lang bestaan..en misschien nog wel veel meer..in ieder geval het 'strenge' geloof.