PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfmoord, de stille cultuurterrorist in Europa? Meer dan 58.000 doden per jaar.



Zwarte Schaap
13-01-05, 13:11
'Geestesziekten zijn Europa's stille moordenaars'

BRUSSEL - Elk jaar komen in Europa meer mensen om door zelfmoord dan in het verkeer. De gezondheidscommissaris van de Europese Unie, Markos Kyprianou, heeft dat woensdag gezegd bij het begin van een omvangrijke campagne die het bewustzijn over psychische stoornissen moet vergroten.

Ieder jaar plegen ongeveer 58.000 Europeanen zelfmoord, sterven er 50.700 in het verkeer en worden er 5.350 vermoord. "Psychische ziektes zijn net zo ernstig als kanker", zei Kyprianou. "Toch is er verbazingwekkend weinig aandacht voor de geestelijke gezondheidszorg."

Kyprianou riep Europese overheden op om psychische problemen hoger op de agenda te zetten. Hij kondigde aan dat de Europese Commissie een beleidsplan voorbereidt dat is bedoeld om in de hele EU een goede geestelijke gezondheid te promoten.

Bron: De Telegraaf 12/01/05

Zou cultuur ook hier een rol spelen?

Gehenna
13-01-05, 13:19
Wat ben jij toch zwaar geobsedeerd door cultuur, is dat misschien sociaal bepaald?..

Zwarte Schaap
13-01-05, 13:57
Geplaatst door Gehenna
Wat ben jij toch zwaar geobsedeerd door cultuur, is dat misschien sociaal bepaald?..

De Integratie/assimilatie discussies in Nederland gaan vrijwel alleen daarover. Vind je dat vervelend?

Maar kun jij mij verklaren waarom er zoveel mensen in Europa zelfmoord plegen? Vind je het ook erg dat je er niet in het openbaar over wilt praten? Als we het niet bespreekbaar maken lijkt het alsof we niet geven om de levens van deze 58.000 mensen. Dat is ruim 10 keer zoveel als dat er mensen worden vermoord.

Canaris
13-01-05, 14:01
Omdat de europeese cultuur inferieur is.
OMdat mensne zonder Allah ten dode zijn opgeschreven . Het leven geen zin heeft.
De Moslim-Cultuur alles zal overleven . de europeanen zichzelf aan het uitmoorden zijn

of , misschien gewoon omdat men in Europa zo ver gevordert is, dat Depressies en Zelfmoord geen Taboe zijn zoals in de Moslimlanden waar Zelfmoord als Doods zonder herkenbaare oorzaak worden afgewerkt

Mill
13-01-05, 14:04
Als mijn fantastische leven ineens een nare wending neemt, ik raak zwaar gehandicapt of zo, of krijg Parkinson, dan pleeg ik ook zelfmoord. Ik vind het wel een geruststellend idee, dat die weg nog altijd openstaat.

Zwarte Schaap
13-01-05, 14:05
Geplaatst door Canaris
Omdat de europeese cultuur inferieur is.
OMdat mensne zonder Allah ten dode zijn opgeschreven . Het leven geen zin heeft.
De Moslim-Cultuur alles zal overleven . de europeanen zichzelf aan het uitmoorden zijn

of , misschien gewoon omdat men in Europa zo ver gevordert is, dat Depressies en Zelfmoord geen Taboe zijn zoals in de Moslimlanden waar Zelfmoord als Doods zonder herkenbaare oorzaak worden afgewerkt

Je moet niet boos en emotioneel worden. Blijf zakelijk en schuif je verantwoordelijkheid niet op een andere cultuur af.

Kun je kritiek over de jaarlijkse massazelfmoord niet zakelijk bespreekbaar maken?

Mill
13-01-05, 14:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je moet niet boos en emotioneel worden. Blijf zakelijk en schuif je verantwoordelijkheid niet op een andere cultuur af.

Kun je kritiek over de jaarlijkse massazelfmoord niet zakelijk bespreekbaar maken?

Massa? Ik vind het hartstikke weinig, 58000. Overgewicht, te veel vreten en te weinig bewegen, dat is de grote killer in het westen, onder allo en auto.

Blade20
13-01-05, 14:09
Ow, en Japan dan?

nog maar te zwijgen over nog veel meer andere landen elders op de wereld. Goed geprobeerd ZS, tevergeefs maar toch.

houdt toch eens op met dat kinderachtige moddergooien.

Canaris
13-01-05, 14:11
Dan moet jij eerst je visier openen. Vanuit welk gezichtspun twil jij hiervover discusieren?

Hoe omgaan met depresies? welkom in de club , dat doen tig-duizende mensen in Europa.

Het is een lang bekend feit dat Depresiviteit na Kanker de dodelijkste ziekte is. IN Europa. In de USA , IN autralie en IN Azie

Of heb je weer een argument gevonden voor je Kalifaa-Staat ?
Dan kunnen we het maar beter laten.

Zwarte Schaap
13-01-05, 14:11
Geplaatst door Mill
Massa? Ik vind het hartstikke weinig, 58000. Overgewicht, te veel vreten en te weinig bewegen, dat is de grote killer in het westen, onder allo en auto.

Ik vind 10 x 911 per jaar wel erg.

Zwarte Schaap
13-01-05, 14:15
Geplaatst door Blade20
Ow, en Japan dan?

nog maar te zwijgen over nog veel meer andere landen elders op de wereld. Goed geprobeerd ZS, tevergeefs maar toch.

houdt toch eens op met dat kinderachtige moddergooien.

Mischien is het interessant om te zien wat de Europese cultuur en de Japanse cultuur gemeen hebben en vind je zo eerder een oplossing.

Om de dag gebeurt er een madridaanslag maar niemand die het erg vindt.

Mill
13-01-05, 14:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vind 10 x 911 per jaar wel erg.

Ik vind 1 ook erg. En weinig. En 58000 ook. Superweinig.

Maar ik wil best zeggen dat het aan "de" cultuur ligt hoor:

De zelfmoorden in Europa hebben met de cultuur in Europa te maken.

Hetzelfde geldt voor de vaatdoekjes in Europa en de soepstengels in Europa. Want tja, wat mensen in Europa doen, dat is Europese cultuur. Per definitie. Zo noemen we de dingen die mensen doen en voortbrengen: cultuur.

Blade20
13-01-05, 14:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mischien is het interessant om te zien wat de Europese cultuur en de Japanse cultuur gemeen hebben en vind je zo eerder een oplossing.

Om de dag gebeurt er een madridaanslag maar niemand die het erg vindt.

Daar heb ik je. De redenen van zelfmoord en de herkomst ervan zijn verschillend. In Japan is de zelfmoord een eervolle dood om te sterven door hun historische grond (alhoewel allang niet iedereen dat meer vindt door de verwestering en dus daardoor geen zelfmoord meer zal plegen om de eer te redden). In Europa is dit niet zo het geval.

Gehenna
13-01-05, 14:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Integratie/assimilatie discussies in Nederland gaan vrijwel alleen daarover. Vind je dat vervelend?


Dat vind ik inderdaad vervelend, om precies te zijn: strontvervelend. Cultuur wordt maar gebruikt en misbruikt voor allerlei onzinnige doelen en aspiraties.
Jij ergert je er zo te zien ook aan, maar als reactie zaag je er lekker eindeloos irritant op door. Culturen zouden niet tegenover elkaar moeten staan maar met elkaar samenwerken aan de toekomst. Dat lijkt mij althans een stuk productiever dan dat navelstaarderige gedoe wat zo onderhand een nationale hobby lijkt te zijn geworden. Het is echt de pathetiek ten top.

Mill
13-01-05, 14:27
Volgens mij is het niet handig om naar de oorzaken van zelfmoorden te vragen. Dan kan je wel antwoorden: cultuur -- maar dat is net zoiets als vragen naar de oorzaak van gletsjers en dan antwoorden: natuur. Het voegt geen hol toe.

Interessant is: wat zijn de redenen van de zelfmoordenaars? Zijn die per persoon totaal verschillend? Lijken ze op elkaar? Etc.

mark61
13-01-05, 14:27
In de meeste landen in de wereld, inclusief islamitische, zijn niet eens zelfmoordstatistieken. Dus over Europa specifiek zegt het niet veel. Misschien over de condition humaine. Ik weet trouwens niet of zelfmoord wel zo'n ramp is. De manier waarop vaak wel. Maar dat krijg je als euthanasie niet is toegestaan voor geestelijk lijdenden.

Spoetnik
13-01-05, 14:31
Geplaatst door mark61
In de meeste landen in de wereld, inclusief islamitische, zijn niet eens zelfmoordstatistieken. Dus over Europa specifiek zegt het niet veel. Misschien over de condition humaine. Ik weet trouwens niet of zelfmoord wel zo'n ramp is. De manier waarop vaak wel. Maar dat krijg je als euthanasie niet is toegestaan voor geestelijk lijdenden.

Wat te denken dan van mensen die niet worden gerekend in de zelfmoordstatistieken.. Mensen die zich dood drinken of aan de drugs gaan.. Het heeft weldegelijk met cultuur te maken.. de leegte van de consumptiemaatschappij.

Zwarte Schaap
13-01-05, 14:34
Geplaatst door Blade20
Daar heb ik je. De redenen van zelfmoord en de herkomst ervan zijn verschillend. In Japan is de zelfmoord een eervolle dood om te sterven door hun historische grond (alhoewel allang niet iedereen dat meer vindt door de verwestering en dus daardoor geen zelfmoord meer zal plegen om de eer te redden). In Europa is dit niet zo het geval.

Hahaha... heb je mij? :corcky:

Zelfmoordacceptatie in Japan is een factor die zelfmoord mede doet stijgen. Maar dat biedt ons geen verklaring waarom het hier in Europa zo hoog is. Mischien is de moderne cultuur van geindustrialiseerde landen wel een belangrijke factor. Dat het in Japan hoger is wil niet zeggen dat we de onze maar moeten laten stikken.

Van alle geïndustrialiseerde landen plegen in Japan gemiddeld de meeste mensen zelfmoord. Vorig jaar meldde de politie een recordaantal van 34.427 zelfdodingen.

Mill
13-01-05, 14:36
Geplaatst door Spoetnik
Wat te denken dan van mensen die niet worden gerekend in de zelfmoordstatistieken.. Mensen die zich dood drinken of aan de drugs gaan.. Het heeft weldegelijk met cultuur te maken.. de leegte van de consumptiemaatschappij.

Je bent toch wel een sukkel als je depressief wordt van de consumptiemaatschappij. Alsof het verboden is om te studeren, kunst te maken, spirituele clubjes op te richten, de gekste mogelijke goden te aanbidden, boeken te schrijven, mooie films te kijken, te filosoferen, gothic te worden, etc.

Wie een leeg leven heeft moet 'm invullen. Keus genoeg.

Het cliché van drank en drugs als symptomen van depressie valt me trouwens een beetje van je tegen. Slap vooroordeel is dat.

Spoetnik
13-01-05, 14:42
Geplaatst door Mill
Je bent toch wel een sukkel als je depressief wordt van de consumptiemaatschappij. Alsof het verboden is om te studeren, kunst te maken, spirituele clubjes op te richten, de gekste mogelijke goden te aanbidden, boeken te schrijven, mooie films te kijken, te filosoferen, gothic te worden, etc.

De consumptiemaatschappij heeft een spirituele leegte als gevolg van voorprogrammeerde reacties waartoe mensen verplicht zijn om mee te doen aan de maatschappij.


Wie een leeg leven heeft moet 'm invullen. Keus genoeg.

Juist niet.. de enige keuze die je hebt in het westen is consumeren, anders doe je niet mee. Je hebt wel veel keuze om te consumeren maar dat maakt de keuze niet persee aantrekkelijk.


Het cliché van drank en drugs als symptomen van depressie valt me trouwens een beetje van je tegen. Slap vooroordeel is dat.

Het is een methode om zelfmoord te plegen. Anders methode is bijvoorbeeld suicide by cop of in de extreme criminaliteit te raken.

Mill
13-01-05, 14:49
Geplaatst door Spoetnik
Juist niet.. de enige keuze die je hebt in het westen is consumeren, anders doe je niet mee. Je hebt wel veel keuze om te consumeren maar dat maakt de keuze niet persee aantrekkelijk.

In moskeeen en kerken bidden noem jij consumeren? Schopenhauer bestuderen noem jij consumeren? Het conservatorium doorlopen noem jij consumeren? Vrijwilligerswerk doen is dat consumeren? Reizen? Schilderen? Je inzetten in de gemeentepolitiek? Je familie zien? Sporten?

Consumeren is bijzaak.


Het is een methode om zelfmoord te plegen. Anders methode is bijvoorbeeld suicide by cop of in de extreme criminaliteit te raken.

... zei de libertarist.

Nee joh, 't is gewoon een genotsmiddel, net als koffie en thee.

Eke
13-01-05, 14:52
Geplaatst door Mill
Je bent toch wel een sukkel als je depressief wordt van de consumptiemaatschappij.


AH ! Bedankt !

Depressie wordt volksziekte nummer 1.
Let op : depressie is niet hetzelfde als depressief zijn, in een dipje zitten.Het heeft ook niet te maken met de normale rouw waarin je zit als je een geliefde hebt verloren.Pas als je erin blijft steken wordt het een depressie.

Depressie is een STRESSziekte.Door chronische stress worden biochemische processen in je lijf verstoord.Tot voor kort dacht men dat de boosdoener een tekort zou zijn aan beschikbaarheid van serotonine, een neurotransmitter.
Recentere onderzoeken komen met nieuwe bewijzen : het is een stresshormoonziekte, kort samengevat.
Ook van positieve gebeurtenissen kan iemand in een depressie duiken.Ook iemand met een goeie jeugd kan in een depressie duiken.

Nu kom ik bij de stress.Onze samenleving is er niet op gericht om de individuele mens voldoende te helpen als er een overdaad aan langdurige stress is. Laat staan dat die mens zelf dat goed doorheeft in het begin. Door-gaan, doorzetten en niet zeuren is een gewaardeerde houding in onze samenleving.

mark61
13-01-05, 14:53
Geplaatst door Spoetnik
Wat te denken dan van mensen die niet worden gerekend in de zelfmoordstatistieken.. Mensen die zich dood drinken of aan de drugs gaan.. Het heeft weldegelijk met cultuur te maken.. de leegte van de consumptiemaatschappij.

Die leegte zoek je zelf op. Dat is de leegte in jezelf. We leven in een maatschappij waarin je zelf de zin moet zoeken. Kan je dat niet, dan is dat zielig, maar niet de schuld of verantwoordelijkheid van de maatschappij.

Jij beschouwt jezelf toch ook niet als leeghoofdig slachtoffer van de consumptiemaatschappij? Waarom jij niet en 'die mensen' wel?

In andere landen plegen veel mensen zelfmoord vanwege de onhoudbare sociale druk. Aan die druk kunnen zij niets doen, zij zijn wel degelijk slachtoffer van de maatschappij. Hier niet, dus.

mark61
13-01-05, 14:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maar dat biedt ons geen verklaring waarom het hier in Europa zo hoog is.

Wat is hoog?

mark61
13-01-05, 14:56
Geplaatst door Mill
Je bent toch wel een sukkel als je depressief wordt van de consumptiemaatschappij. Alsof het verboden is om te studeren, kunst te maken, spirituele clubjes op te richten, de gekste mogelijke goden te aanbidden, boeken te schrijven, mooie films te kijken, te filosoferen, gothic te worden, etc.

Wie een leeg leven heeft moet 'm invullen. Keus genoeg.

Het cliché van drank en drugs als symptomen van depressie valt me trouwens een beetje van je tegen. Slap vooroordeel is dat.

:duim:

Spoetnik
13-01-05, 14:57
Geplaatst door Mill
In moskeeen en kerken bidden noem jij consumeren? Schopenhauer bestuderen noem jij consumeren? Het conservatorium doorlopen noem jij consumeren? Vrijwilligerswerk doen is dat consumeren? Reizen? Schilderen? Je inzetten in de gemeentepolitiek? Je familie zien? Sporten?

Consumeren is bijzaak.

Dat is niet waar de consumptiemaatschappij om draait.. Consumptie is de hoofdzaak, de voorbeelden die jij noemt zijn juist de bijzaken.



Nee joh, 't is gewoon een genotsmiddel, net als koffie en thee.

Zelfmoord is een genotsmiddel.. hmm juist dat is ook een manier om er naar te kijken.

Zwarte Schaap
13-01-05, 14:59
Geplaatst door mark61
Wat is hoog?

Bijvoorbeeld.

Dat er jaarlijks 10 maal meer mensen dood gaan door zelfmoord dan door moordaanslagen. Of dat er meer doden vallen door zelfmoord dan door verkeersongelukken.

Mill
13-01-05, 14:59
Geplaatst door Eke
AH ! Bedankt !

Depressie wordt volksziekte nummer 1.
Let op : depressie is niet hetzelfde als depressief zijn, in een dipje zitten.Het heeft ook niet te maken met de normale rouw waarin je zit als je een geliefde hebt verloren.Pas als je erin blijft steken wordt het een depressie.

Depressie is een STRESSziekte.Door chronische stress worden biochemische processen in je lijf verstoord.Tot voor kort dacht men dat de boosdoener een tekort zou zijn aan beschikbaarheid van serotonine, een neurotransmitter.
Recentere onderzoeken komen met nieuwe bewijzen : het is een stresshormoonziekte, kort samengevat.
Achterhaalde ideeen:
Ook van positieve gebeurtenissen kan iemand in een depressie duiken.Ook iemand met een goeie jeugd kan in een depressie duiken.

Nu kom ik bij de stress.Onze samenleving is er niet op gericht om de individuele mens voldoende te helpen als er een overdaad aan langdurige stress is. Laat staan dat die mens zelf dat goed doorheeft in het begin. Door-gaan, doorzetten en niet zeuren is een gewaardeerde houding in onze samenleving.

Ja. OK. En dan?

Ik zeg niet dat het goed is dat mensen gestresst worden op hun werkplek of dat mensen die chemische disbalans hebben zeuren.

We hadden het over de consumptiemaatschappij als reden voor depressie. Dat vind ik een onzinreden. Je kunt zoveel betekenisvolle dingen ondernemen in het leven. Ik houd ook niet van kopen om het kopen, of van troep als Frans Bauer, maar ik word er totaal niet treurig van dat ie Ahoy kan vol laat lopen.

Spoetnik
13-01-05, 15:00
Geplaatst door mark61
In andere landen plegen veel mensen zelfmoord vanwege de onhoudbare sociale druk. Aan die druk kunnen zij niets doen, zij zijn wel degelijk slachtoffer van de maatschappij. Hier niet, dus.

Ik zie dat niet zo, in onze maatschappij ligt de sociale druk in het consumeren. Waarom denk je dat armoede in Nederland leidt tot het gevoel van sociale uitsluiting?

Mill
13-01-05, 15:02
Geplaatst door Spoetnik
Dat is niet waar de consumptiemaatschappij om draait.. Consumptie is de hoofdzaak, de voorbeelden die jij noemt zijn juist de bijzaken.

Ah, maar jij bent speciaal. Jij hebt weten te ontsnappen aan de Matrix. Van het plebs hoeven we dat natuurlijk niet te verwachten.


Zelfmoord is een genotsmiddel.. hmm juist dat is ook een manier om er naar te kijken.

Zelfmoord is zelfmoord. Cafeine, theine, en andere drugs zijn genotsmiddelen. Toepasselijke naam, want ik geniet er enorm van, en ik ga heel oud worden.

SIG
13-01-05, 15:03
*sacasme aan* Ach spoetnikje... De westerse maatschappij is leeg en hol en de ultieme exponent daarvan is de ziekte depressie, een ziekte die alleen in onze verkankerde Westerse maatschappij voorkomt en niet in het paradijselijke land van jouw voorvaderen. Wat gaaf dat jij nu deel uitmaakt van die lege en holle westerse maatschappij..." *sarcasme uit*

Voel je je nu beter?

Eke
13-01-05, 15:06
Geplaatst door Mill



We hadden het over de consumptiemaatschappij als reden voor depressie. Dat vind ik een onzinreden.


De consumptiemaatschappij is op zich geen reden om in een depressie te duiken, maar...

Het is verleidelijke om tot zogenaamde "FRUST-KAUF" (zwitserse term) over te gaan als je je rot voelt i.p.v. aan de werkelijke oorzaak van je gevoel dat je stress oplevert te werken.

Je eet een kilo Engelse drop of je koopt een nieuwe CD of BMW.

Dan ben je tijdelijke weer in een lekkere stemming, dus je gedrag wekt nog verslavend ook.

Spoetnik
13-01-05, 15:07
Geplaatst door SIG
*sacasme aan* Ach spoetnikje... De westerse maatschappij is leeg en hol en de ultieme exponent daarvan is de ziekte depressie, een ziekte die alleen in onze verkankerde Westerse maatschappij voorkomt en niet in het paradijselijke land van jouw voorvaderen. Wat gaaf dat jij nu deel uitmaakt van die lege en holle westerse maatschappij..." *sarcasme uit*

Voel je je nu beter?

Ik heb geen zin in hosanna.. ik prefeer een kritisch geest boven het schapige volgen van wat politiek correct is.

Spoetnik
13-01-05, 15:10
Geplaatst door Mill
Ah, maar jij bent speciaal. Jij hebt weten te ontsnappen aan de Matrix. Van het plebs hoeven we dat natuurlijk niet te verwachten.

Gaan we nu al weer persoonlijk worden? We zijn pas op pagina 2.



Zelfmoord is zelfmoord. Cafeine, theine, en andere drugs zijn genotsmiddelen. Toepasselijke naam, want ik geniet er enorm van, en ik ga heel oud worden.

Ik had het over dood drinken en drugs gebruiken om jezelf de vernieling in te helpen.

Dus niet het gebruik van drugs als genotsmiddel, maar het gebruik als pijnstiller.

Leaving Las Vegas nooit gezien dan?

Mill
13-01-05, 15:11
Geplaatst door Spoetnik
Ik heb geen zin in hosanna.. ik prefeer een kritisch geest boven het schapige volgen van wat politiek correct is.

Als iets een schapig standaardriedeltje is, dan wel "de leegte" van "de consumptiemaatschappij". Probeer 'ns kritisch te zijn.

Spoetnik
13-01-05, 15:14
Geplaatst door Mill
Als iets een schapig standaardriedeltje is, dan wel "de leegte" van "de consumptiemaatschappij". Probeer 'ns kritisch te zijn.

Gelukkig ben jij speciaal en zie jij de geestelijke vervulling van de consumptiemaatschappij. Nu de miljoenen nog die verslaafd zijn aan anti-depressiva.

Mill
13-01-05, 15:14
Geplaatst door Spoetnik
Dus niet het gebruik van drugs als genotsmiddel, maar het gebruik als pijnstiller.

Leaving Las Vegas nooit gezien dan?

Dan moet je dat zeggen. Anders kunnen we ook wel hoge balkons gaan demoniseren omdat er wel eens mensen van gebruik maken om zelfmoord te plegen.

La Meglio Gioventu nooit gezien dan?

mark61
13-01-05, 15:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bijvoorbeeld.

Dat er jaarlijks 10 maal meer mensen dood gaan door zelfmoord dan door moordaanslagen. Of dat er meer doden vallen door zelfmoord dan door verkeersongelukken.

Wat hebben die volstrekt willekeurige doodsoorzaken nou met elkaar te maken? Verkeersdoden zijn grotendeels te voorkomen, das pas sullig. Vergeleken bij het aantal doden door ziekte stelt dit niks voor.

Het zou wat moois zijn als het aantal moorden veel hoger zou zijn. Zou je dan het aantal zelfmoorden niet meer hoog vinden? Wat zijn dat nou voor verbanden?

Het enige zinnige 'hoog' dat ik kan bedenken is het verschil tussen het ene land en het andere. Dan scoort Japan veel hoger. In Europa zijn de verschillen tussen de landen bij mijn weten overigens gigantisch.

En zoals gezegd, van de rest van de wereld weten we niets. Behalve dat het taboe op zelfmoord daar zo groot is, of de overheid dermate ongeïnteresseerd, of allebei, dat niemand weet hoe groot het probleem is.

Mill
13-01-05, 15:18
Geplaatst door Spoetnik
Gelukkig ben jij speciaal en zie jij de geestelijke vervulling van de consumptiemaatschappij. Nu de miljoenen nog die verslaafd zijn aan anti-depressiva.

Geestelijke vervulling zit niet in de consumptiemaatschappij. Die moet je zelf zoeken. Wel mazzel dat dat kan in de consumptiemaatschappij zonder dat er een imam, apparatsjik, of dominee loopt te zeiken dat je zondig/subversief bezig bent.

mark61
13-01-05, 15:19
Geplaatst door Spoetnik
Ik zie dat niet zo, in onze maatschappij ligt de sociale druk in het consumeren. Waarom denk je dat armoede in Nederland leidt tot het gevoel van sociale uitsluiting?

Gek, ik voel helemaal geen druk. Wat heeft de rest er nou weer mee te maken? Das ook een zelfmoordmotivatie? Wat is armoede nou in NL? Wat is sociale uitsluiting? :confused:

Spoetnik
13-01-05, 15:19
Geplaatst door Mill
Dan moet je dat zeggen. Anders kunnen we ook wel hoge balkons gaan demoniseren omdat er wel eens mensen van gebruik maken om zelfmoord te plegen.

La Meglio Gioventu nooit gezien dan?



Mensen die zich dood drinken of aan de drugs gaan.. Het heeft weldegelijk met cultuur te maken..

Beetje inlevingsvermogen is wel gewenst op dit forum.

En ik had het dus over de mensen die niet in de statistieken worden meegerekend omdat ze gebruik maken van drugs of alcohol om zichzelf van kant te maken.

Waarschijnlijk begrijp jij dan ook niet wat ik bedoel met de consumptiemaatschappij. Ik zie niet consumptie ansich dat leidt tot depressie maar de maatschappij waarin consumptie wordt verheerlijkt als de veroorzaker van depressies.

mark61
13-01-05, 15:21
Geplaatst door Mill
Ah, maar jij bent speciaal. Jij hebt weten te ontsnappen aan de Matrix. Van het plebs hoeven we dat natuurlijk niet te verwachten.

Gek, ik kom tot dezelfde conclusie. Het Systeem moordt, maar scherpzinnige superieure Lennart weet zich eraan te onttrekken. Behalve dan dat hij zijn consumptiegedreven zakken ff gaat vullen in de overigens zo versmade zionistische entiteit. Leve de elite.

mark61
13-01-05, 15:22
Geplaatst door Mill
Geestelijke vervulling zit niet in de consumptiemaatschappij. Die moet je zelf zoeken. Wel mazzel dat dat kan in de consumptiemaatschappij zonder dat er een imam, apparatsjik, of dominee loopt te zeiken dat je zondig/subversief bezig bent.

Yo!

Enfin, ze zeiken wel, maar who cares?

Spoetnik
13-01-05, 15:23
Geplaatst door Mill
Geestelijke vervulling zit niet in de consumptiemaatschappij. Die moet je zelf zoeken. Wel mazzel dat dat kan in de consumptiemaatschappij zonder dat er een imam, apparatsjik, of dominee loopt te zeiken dat je zondig/subversief bezig bent.

Maar is wel wat er gebeurd in onze maatschappij. Als je niet "productief" bent dan ben je subversief.

Mill
13-01-05, 15:23
Geplaatst door Spoetnik
Beetje inlevingsvermogen is wel gewenst op dit forum.

En ik had het dus over de mensen die niet in de statistieken worden meegerekend omdat ze gebruik maken van drugs of alcohol om zichzelf van kant te maken.

Waarschijnlijk begrijp jij dan ook niet wat ik bedoel met de consumptiemaatschappij. Ik zie niet consumptie ansich dat leidt tot depressie maar de maatschappij waarin consumptie wordt verheerlijkt als de veroorzaker van depressies.

De alomaanwezigheid van reclame en commerciele uitingen bij sport en tv en dergelijke vind ik ook kut. Ja, daar heb je gelijk in, dat is doorgeschoten.

Maar intussen is consumptie nog steeds bijzaak voor Jan Modaal. Dat hebben ze op de uni van Maastricht (dacht ik) ook grondig onderzocht. De meeste Nederlanders vinden relatie, familie, vrienden en een leuke, dus niet goedbetalende, maar leuke, baan het belangrijkst. Meestal hebben ze dan nog een passie als voetballen, gitaarspelen of vliegtuigspotten. Boven een zeker minimum van comfort wordt consumptie met afstand een bijzaak.

Waarom jij er een hoofdzaak van wil maken is me een raadsel. De meeste mensen voelen dat niet zo, en handelen er ook niet naar.

La Nobele
13-01-05, 15:24
Druist het niet tegen islamitische normen & waarden in om het leed dat met zelfmoord gepaard gaat, te misbruiken om te hakken?

Zwarte Schaap
13-01-05, 15:25
Geplaatst door mark61
Wat hebben die volstrekt willekeurige doodsoorzaken nou met elkaar te maken? Verkeersdoden zijn grotendeels te voorkomen, das pas sullig. Vergeleken bij het aantal doden door ziekte stelt dit niks voor.

Het zou wat moois zijn als het aantal moorden veel hoger zou zijn. Zou je dan het aantal zelfmoorden niet meer hoog vinden? Wat zijn dat nou voor verbanden?

Het enige zinnige 'hoog' dat ik kan bedenken is het verschil tussen het ene land en het andere. Dan scoort Japan veel hoger. In Europa zijn de verschillen tussen de landen bij mijn weten overigens gigantisch.

En zoals gezegd, van de rest van de wereld weten we niets. Behalve dat het taboe op zelfmoord daar zo groot is, of de overheid dermate ongeïnteresseerd, of allebei, dat niemand weet hoe groot het probleem is.

IK geloof dat vele zelfmoorden ook voorkomen kunnen worden. Er omheen draaien en het niet bespreekbaar willen maken wijst op een taboe om de eigen maatschappij kritisch te benaderen. Wellicht zijn er nog meerdere culturele factoren die een rol spelen.

Ik ga niet muggeziften of 58.000 een hoog getal is of niet. Voor mij is het overduidelijk een hoog getal.

mark61
13-01-05, 15:25
Geplaatst door Spoet / Mill
Leaving Las Vegas nooit gezien dan?

Nooit iets van begrepen. Gezocht scenario.


La Meglio Gioventu nooit gezien dan?

Wel begrepen. Real life.

La Nobele
13-01-05, 15:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
IK geloof dat vele zelfmoorden ook voorkomen kunnen worden. Er omheen draaien en het niet bespreekbaar willen maken wijst op een taboe om de eigen maatschappij kritisch te benaderen. Wellicht zijn er nog meerdere culturele factoren die een rol spelen.

Ik ga niet muggeziften of 58.000 een hoog getal is of niet. Voor mij is het overduidelijk een hoog getal.

Je hebt er de ballen verstand van. Zoek een andere stok om mee te slaan.

Spoetnik
13-01-05, 15:27
Geplaatst door mark61
Gek, ik kom tot dezelfde conclusie. Het Systeem moordt, maar scherpzinnige superieure Lennart weet zich eraan te onttrekken. Behalve dan dat hij zijn consumptiegedreven zakken ff gaat vullen in de overigens zo versmade zionistische entiteit. Leve de elite.

Heb ik ooit gezegd dat ik mij eraan onttrek? Nee dus.. maar ik voel de leegte wel degelijk. Mensen die zeiken dat het zo slecht gaat in Nederland.. daar word ik zo ziek van, wanneer ik weet dat het zoveel slechter elders gaat. Dan vraag ik mij af, waarover zeuren die mensen? Om vervolgens te beseffen dat ik zelf ook zeur over die mensen die zeuren.

Weg uit Nederland is dus mijn ontsnapping, avontuur zoeken als consumptie, wellicht nog een oorlog meemaken van dichtbij. Het gevaar van een raket op je kop voor lief nemen, is dat niet je reinste zelfmoordgedrag?

mark61
13-01-05, 15:29
Geplaatst door La Nobele
Druist het niet tegen islamitische normen & waarden in om het leed dat met zelfmoord gepaard gaat, te misbruiken om te hakken?

Mag aannemen dat ook in de islam zelfmoordenaars naar de hel gaan. There's no shortcut to paradise. Behalve als je een zootje vreemde mensen met je meeneemt natuurlijk. Hier ten lande omschreven als meervoudige moord.

Maar kom, Bil@l, doe s een lap over zelfmoord?

Eke
13-01-05, 15:29
Ik denk nog na over onze consumptiemaatschappij. Liever gezegd aan onze economie. Enerzijds is er meer mogelijkheid om bv.goeie behuizing, goeie scholing, goeie zorg te krijgen, anderzijds is het langzamerhand aan het afzakken naar de survival of the fittest.

Moeders moeten meewerken om het huis af te lossen.Een eenvoudige woning kost in mijn buurt al 250.000 Euro.
's Morgens hup de kinderen naar de creche, in de file op weg naar het werk.Door de moordende concurrentie bij veel bedrijven hangt daar nu een donkere wolk van het dreigende ontslag.

Door minder energie is minder aandacht voor de kinderen/de familie .De familie woont verspreid over Nederland, want de bedrijven verplaatsen makkelijker dan vroeger.En je bent al blij als je werk kunt krijgen.Daardoor kun je uit elkaar groeien en elkaar minder helpen..Er is geen tijd meer voor een diepgaand gesprek. Bovendien word je overspoeld voor de dingen die in het Hier en Nu spelen.Er komen meer en meer gebroken gezinnen, enz.

Er zitten dus wel degelijk ziekmakende kanten aan onze maatschappij.

La Nobele
13-01-05, 15:32
Geplaatst door mark61
Mag aannemen dat ook in de islam zelfmoordenaars naar de hel gaan.


Dat was mijn punt niet. Schaap stoomwalst met zevenmijlslaarzen door het fenomeen zelfmoord in Europa; niet uit betrokkenheid, maar als argument om te snoeien. Smakeloosheid ten top.

mark61
13-01-05, 15:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
IK geloof dat vele zelfmoorden ook voorkomen kunnen worden.

Dat denken ze in de geestelijke gezondheidszorg ook al eeuwen. Eigenlijk is het de wraak van de niet-zelfmoordenaars op iemand die zegt: jullie kunnen me wat met je klotewereld, en aan jou en je pillen en therapie heb ik al helemaal niets. Elke zelfmoord is een nagel aan de doodskist van de zichzelfoverschattende psychiater / geestelijke. Het tast hun ego aan.


Er omheen draaien en het niet bespreekbaar willen maken wijst op een taboe om de eigen maatschappij kritisch te benaderen.

Als er 1 taboedoorbrekend land is in de wereld is het Nederland wel. Als er 1 taboeïserend land is op de wereld is het Marokko (en vele, vele anderen) wel. In Nederland is zelfmoord het bespreekbaarst van alle landen ter wereld, wellicht muv van Zweden. Hoewel het daar een zodanig probleem is dat er omzichtig mee wordt omgesprongen.


Ik ga niet muggeziften of 58.000 een hoog getal is of niet. Voor mij is het overduidelijk een hoog getal.

Goed. Voor mij is het overduidelijk een bijzonder laag getal. Vraag maar aan Spoetnik, volgens hem is het hier de consumptiehel op aarde.

Zwarte Schaap
13-01-05, 15:33
Geplaatst door La Nobele
Druist het niet tegen islamitische normen & waarden in om het leed dat met zelfmoord gepaard gaat, te misbruiken om te hakken?

Niet erkennen is ook geen genezing. Dat jij dit ervaart als hakken is jouw subjectieve mening, jij voelt je vrijwel altijd door mij gehakt.

Spoetnik
13-01-05, 15:33
Geplaatst door Mill
Maar intussen is consumptie nog steeds bijzaak voor Jan Modaal. Dat hebben ze op de uni van Maastricht (dacht ik) ook grondig onderzocht. De meeste Nederlanders vinden relatie, familie, vrienden en een leuke, dus niet goedbetalende, maar leuke, baan het belangrijkst. Meestal hebben ze dan nog een passie als voetballen, gitaarspelen of vliegtuigspotten. Boven een zeker minimum van comfort wordt consumptie met afstand een bijzaak.

Waarom jij er een hoofdzaak van wil maken is me een raadsel. De meeste mensen voelen dat niet zo, en handelen er ook niet naar


Omdat de maatschappij steeds minder wordt gestuurd door Jan Modaal, maar door de elite die profiteert van de consumptiemaatschappij.

mark61
13-01-05, 15:34
Geplaatst door La Nobele
Dat was mijn punt niet. Schaap stoomwalst met zevenmijlslaarzen door het fenomeen zelfmoord in Europa; niet uit betrokkenheid, maar als argument om te snoeien. Smakeloosheid ten top.

Dan moet je dat zeggen, en niet over de islam beginnen.

En what's new, anyway? #23.476 uit de serie Het Westen Is (Ook) Bagger. Maar we willen er wel erg graag wonen.

La Nobele
13-01-05, 15:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
, jij voelt je vrijwel altijd door mij gehakt.

Nooit: daar vind ik je te stom voor. En nu ben je helemaal stom bezig, en nog verwerpelijk ook.

La Nobele
13-01-05, 15:37
Geplaatst door mark61
Dan moet je dat zeggen, en niet over de islam beginnen.

En what's new, anyway? #23.476 uit de serie Het Westen Is (Ook) Bagger. Maar we willen er wel erg graag wonen.

Misbruik (want dat is dit) van andermans leed druist tegen elke vorm van fatsoen danwel religieuze waarden. En omdat Schaap altijd zijn bek van vol heeft van religieuze waarden, en hoe geweldig die wel niet zijn... enfin, never mind.

Mill
13-01-05, 15:38
Geplaatst door Spoetnik
Omdat de maatschappij steeds minder wordt gestuurd door Jan Modaal, maar door de elite die profiteert van de consumptiemaatschappij.

Misschien, maar dat was je stelling niet. Je stelling was dat consumeren hoofdzaak was in Nederland en andere dingen bijzaak. Dat klopt gewoon niet. Ik ken trouwens niemand die winkelen of een dure auto belangrijker vind dan relaties, vrienden, muziek, literatuur, en dat soort dingen.

Zwarte Schaap
13-01-05, 15:40
Geplaatst door mark61
Dat denken ze in de geestelijke gezondheidszorg ook al eeuwen. Eigenlijk is het de wraak van de niet-zelfmoordenaars op iemand die zegt: jullie kunnen me wat met je klotewereld, en aan jou en je pillen en therapie heb ik al helemaal niets. Elke zelfmoord is een nagel aan de doodskist van de zichzelfoverschattende psychiater / geestelijke. Het tast hun ego aan.

Ik zou het ook erg vinden als psychiater als ik iemands leven niet kan redden omdat de maatschappelijke gehaktmolen te efficient is.


Als er 1 taboedoorbrekend land is in de wereld is het Nederland wel. Als er 1 taboeïserend land is op de wereld is het Marokko (en vele, vele anderen) wel. In Nederland is zelfmoord het bespreekbaarst van alle landen ter wereld, wellicht muv van Zweden. Hoewel het daar een zodanig probleem is dat er omzichtig mee wordt omgesprongen. Dat dacht ik ook vroeger, maar als je steeds dieper komt zie je gewoon een schijheilige zelfophemelend nep taboedoorbrekende handelingen. Taboes die geld kosten of het systeem van geldpiraterij ondermijnen blijven taboes, taboes die geld op kunnen leveren worden doorbroken.

Spoetnik
13-01-05, 15:44
Geplaatst door Mill
Misschien, maar dat was je stelling niet. Je stelling was dat consumeren hoofdzaak was in Nederland en andere dingen bijzaak. Dat klopt gewoon niet. Ik ken trouwens niemand die winkelen of een dure auto belangrijker vind dan relaties, vrienden, muziek, literatuur, en dat soort dingen.

Consumeren is de hoofdzaak van de maatschappij waar wij in leven, de maatschappij bestaat niet alleen uit de mensen die erin leven maar ook de systemen die zijn gecreeerd door die mensen.. Basis consumptie is weldegelijk belangrijk voor mensen.. Wie verkiest de straat (dakloos) als hem de keuze wordt opgelegd tussen zijn werk en zijn muziek?

La Nobele
13-01-05, 15:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]Ik zou het ook erg vinden als psychiater als ik iemands leven niet kan redden omdat de maatschappelijke gehaktmolen te efficient is.



Niet iedereen is tegen het leven opgewassen, in wat voor (fictieve) samenleving dan ook.

Blade20
13-01-05, 15:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Hahaha... heb je mij? :corcky:

Zelfmoordacceptatie in Japan is een factor die zelfmoord mede doet stijgen. Maar dat biedt ons geen verklaring waarom het hier in Europa zo hoog is. Mischien is de moderne cultuur van geindustrialiseerde landen wel een belangrijke factor. Dat het in Japan hoger is wil niet zeggen dat we de onze maar moeten laten stikken.

Van alle geïndustrialiseerde landen plegen in Japan gemiddeld de meeste mensen zelfmoord. Vorig jaar meldde de politie een recordaantal van 34.427 zelfdodingen.

Maar het is wel een algemeen iets, net als je voorrige bashtopicje.

Dat betekend dus dat deze net als de vorige keer gewoon kan worden afgeschreven simpelweg omdat het niet een cultuurgebonden iets is.

Verder blijkt nergens (wederom) dat het door onze cultuur komt. Bovendien is zelfmoord niet puur iets van culuur, maar ook van geestelijke toestanden veroorzaakt buiten de cultuur om. (geestesziekte)

Waarom geef je niet gewoon toe dat je zit te bashen?

Zwarte Schaap
13-01-05, 15:46
Geplaatst door La Nobele
Nooit: daar vind ik je te stom voor. En nu ben je helemaal stom bezig, en nog verwerpelijk ook.

Israel is ook een factor dat zelfmoord stimuleert en kunstmatig hooghoudt. Dat is kritiek dat je ook niet kunt hebben. Kennelijk zit bij jou de taboe te diep om je ge-idealiseerde samenleving kritisch te kunnen volgen.

Eke
13-01-05, 15:48
Geplaatst door La Nobele
Niet iedereen is tegen het leven opgewassen, in wat voor (fictieve) samenleving dan ook.

Het zijn juist de mensen die te lang volhouden of waar te lang belasting opkomt die afknappen.

Zwakke figuren die piepen en/of stoppen al bij het minste geringste.

Mill
13-01-05, 15:49
Geplaatst door Spoetnik
Consumeren is de hoofdzaak van de maatschappij waar wij in leven, de maatschappij bestaat niet alleen uit de mensen die erin leven maar ook de systemen die zijn gecreeerd door die mensen.. Basis consumptie is weldegelijk belangrijk voor mensen.. Wie verkiest de straat (dakloos) als hem de keuze wordt opgelegd tussen zijn werk en zijn muziek?

Ja nogal wiedes. Basisconsumptie is eten en drinken en beschutting. Dan is de hele wereld dus een consumptiemaatschappij.

Het is niet werk of muziek. Het is werk en muziek, of muziek als werk. Wat wil je dan? Dat niemand een flikker uitvoert? Wie moeten de uitkeringen dan betalen?

Zwarte Schaap
13-01-05, 15:49
Geplaatst door La Nobele
Niet iedereen is tegen het leven opgewassen, in wat voor (fictieve) samenleving dan ook. Het maakt mij wel nieuwsgierig waarom er zoveel mensen in Europa niet tegen het leven opgewassen schijnen te kunnen zijn. Het is mijns inziens een studie waardig.

Eke
13-01-05, 15:52
Geplaatst door Blade20


Verder blijkt nergens (wederom) dat het door onze cultuur komt. Bovendien is zelfmoord niet puur iets van culuur, maar ook van geestelijke toestanden veroorzaakt buiten de cultuur om. (geestesziekte)

Waarom geef je niet gewoon toe dat je zit te bashen?

Hey, Blade 20, waarom lees je niet met aandacht de bijdragen op dit topic.Bijv. mijn bescheiden doch zeer juiste opmerkingen in diverse postings.. :) Dan zou je NU al beter weten.

Mill
13-01-05, 15:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het maakt mij wel nieuwsgierig waarom er zoveel mensen in Europa niet tegen het leven opgewassen schijnen te kunnen zijn. Het is mijns inziens een studie waardig.

Daar zijn al studies van. Zou je op zoek moeten. Vooral in Scandinavie gooien veel mensen de handdoek.

La Nobele
13-01-05, 15:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het maakt mij wel nieuwsgierig waarom er zoveel mensen in Europa niet tegen het leven opgewassen schijnen te kunnen zijn. Het is mijns inziens een studie waardig.

Studies genoeg over, en een taboe is het ook niet. Waar heb je het over. Maar je diepgevoelde betrokkenheid bij dit onderwerp is ontroerend: jij hebt de religieuze waarden uitstekend begrepen.

Eke
13-01-05, 16:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het maakt mij wel nieuwsgierig waarom er zoveel mensen in Europa niet tegen het leven opgewassen schijnen te kunnen zijn. Het is mijns inziens een studie waardig.

Het is een STReSSziekte ,ZS, is eerder op dit draadje uitgelegd.

Zwarte Schaap
13-01-05, 16:03
Geplaatst door Mill
Daar zijn al studies van. Zou je op zoek moeten. Vooral in Scandinavie gooien veel mensen de handdoek. Waarom heeft men dan nog geen oplossing ervoor?

Zwarte Schaap
13-01-05, 16:05
Geplaatst door La Nobele
Studies genoeg over, en een taboe is het ook niet. Waar heb je het over. Maar je diepgevoelde betrokkenheid bij dit onderwerp is ontroerend: jij hebt de religieuze waarden uitstekend begrepen. Ik put uit verschillende bronnen in een discussie. Ik heb het over het taboe dat een culturele factor aanwijst.

Zwarte Schaap
13-01-05, 16:06
Geplaatst door Eke
Het is een STReSSziekte ,ZS, is eerder op dit draadje uitgelegd.

Dat lijkt me heel aannemelijk , alleen waar komt die stress vandaan? Is daar een culturele factor voor aan te wijzen?

La Nobele
13-01-05, 16:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom heeft men dan nog geen oplossing ervoor?

Omdat die er niet is. Netzomin als er een oplossing voor jouw hersenkronkels is.

Mill
13-01-05, 16:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom heeft men dan nog geen oplossing ervoor?

Kweenie. In Zweden schijnt het te maken te hebben met de poolnacht. Valt weinig aan op te lossen. Ja, verhuizen.

In Nederland is het zelfmoordcijfer dacht ik niet erg hoog vergeleken met landen waar onderzoek ernaar geen taboe is, als je vrijwillige zelfdoding van ernstig lijdende terminale patienten niet meerekent (en dan nog).

Ik vind het overigens niet een heel groot probleem wanneer mensen die alle andere oplossingen hebben geprobeerd om enigszins draaglijk te bestaan, wanneer die dan als ultimum remedium zelfmoord plegen. Als het feest echt niet leuk is, dan moet je weggaan.

Zwarte Schaap
13-01-05, 16:07
Geplaatst door La Nobele
Omdat die er niet is. Netzomin als er een oplossing voor jouw hersenkronkels is. Is er mischien een culturele verklaring voor jouw ontkenning?

La Nobele
13-01-05, 16:08
Geplaatst door Eke
Het is een STReSSziekte ,ZS, is eerder op dit draadje uitgelegd.

Nee, dat is het niet.

Eke
13-01-05, 16:09
Geplaatst door La Nobele
Nee, dat is het niet.

Volgens de nieuwste onderzoeken wel.Je kunt er wel bv. een genetische aanleg voor hebben, maar chronische stress is de ziekmaker.

La Nobele
13-01-05, 16:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Is er mischien een culturele verklaring voor jouw ontkenning?

Slaapt Dolly Parton op haar rug?

Voor jou is zelfmoord iets cultureels - en dat is het niet.

mark61
13-01-05, 16:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik zou het ook erg vinden als psychiater als ik iemands leven niet kan redden omdat de maatschappelijke gehaktmolen te efficient is.

Ah, u is psychiater en u weet dat alle zelfmoorden worden gepleegd vanwege ene maatschappelijke gehaktmolen?


Dat dacht ik ook vroeger, maar als je steeds dieper komt zie je gewoon een schijnheilige zelfophemelend nep taboedoorbrekende handelingen. Taboes die geld kosten of het systeem van geldpiraterij ondermijnen blijven taboes, taboes die geld op kunnen leveren worden doorbroken.

Ah, de mammon! Abortus kost geld, by the way. Zelfmoord levert geld op. Voorkoming van zelfmoord kost een vermogen. Wat is er nep aan abortus en euthanasie?

So what is it gonna be?

mark61
13-01-05, 16:15
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het maakt mij wel nieuwsgierig waarom er zoveel mensen in Europa niet tegen het leven opgewassen schijnen te kunnen zijn. Het is mijns inziens een studie waardig.

Nah, daar wordt al eeuwen onderzoek naar gedaan. Soms ook in andere landen. Door buitenlanders dan, de locals willen het er niet over hebben. Het was: zo weinig mensen, overigens.

Spoetnik
13-01-05, 16:16
Geplaatst door Mill
Kweenie. In Zweden schijnt het te maken te hebben met de poolnacht. Valt weinig aan op te lossen. Ja, verhuizen.

Dat zal er weinig mee te maken hebben.. In IJsland en Noorwegen is het aantal zelfmoorden juist veel minder dan het gemiddelde van Europa.. Zweden ligt op het gemiddelde, terwijl Denemarken en Finland juist veel hoger liggen.

Bron:
http://www.lysator.liu.se/nordic/scn/suicides.html

mark61
13-01-05, 16:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom heeft men dan nog geen oplossing ervoor?

Omdat er geen oplossing voor is? Vanwaar opeens jouw heilige overtuiging dat de westerse (non-)beschaving al uw problemen kan oplossen? Het westen, dat was toch heilloos? Dus waarom stel je zo'n vraag dan?

Eke
13-01-05, 16:17
Geplaatst door La Nobele
Slaapt Dolly Parton op haar rug?

Voor jou is zelfmoord iets cultureels - en dat is het niet.

Zelfmoord is van alle tijden en komt overal ter wereld voor, maar we hebben HIER een hele sterke groei van zelfmoorden.15% van de mensen die in een depressie geraken plegen zelfmoord. Meestal na meerdere depressies.

mark61
13-01-05, 16:18
Geplaatst door Eke
Zelfmoord is van alle tijden en komt overal ter wereld voor, maar we hebben HIER een hele sterke groei van zelfmoorden.

Doe s een bron?

Spoetnik
13-01-05, 16:23
Geplaatst door mark61
Doe s een bron?

The WHO further reports that:

In the last 45 years suicide rates have increased by 60% worldwide. Suicide is now among the three leading causes of death among those aged 15-44 (both sexes). Suicide attempts are up to 20 times more frequent than completed suicides.

Although suicide rates have traditionally been highest among elderly males, rates among young people have been increasing to such an extent that they are now the group at highest risk in a third of all countries.

Mental disorders (particularly depression and substance abuse) are associated with more than 90% of all cases of suicide. However, suicide results from many complex sociocultural factors and is more likely to occur during periods of socioeconomic, family and individual crisis (e.g. loss of a loved one, employment, honour).
http://www.befrienders.org/suicide/statistics.htm

Het WHO blijkbaar... Al is dat een van die NWO organisaties.. dus ik vertrouw er niks van.

mark61
13-01-05, 16:27
Geplaatst door Spoetnik
...60% worldwide....

Dat gaat niet over NL, of zelfs maar over Europa. Het gaat ook niet over verbeterde melding. Het gaat eigenlijk nergens over.


...Mental disorders (particularly depression and substance abuse) are associated with more than 90% of all cases of suicide. However, suicide results from many complex sociocultural factors and is more likely to occur during periods of socioeconomic, family and individual crisis (e.g. loss of a loved one, employment, honour).

Goh, werkstress is toch niet de enige factor.

Eke
13-01-05, 16:27
Geplaatst door mark61
Doe s een bron?

Mark, het aantal depressies is sterk aan het stijgen.

Hierboven vermeldde ik al dat 15% van de mensen die dit hebben het lukt om zelfmoord te plegen. Het aantal pogingen ligt vele malen hoger.Gelukkig is de kans groot als je meteen bij je eerste depressie afdoende geholpen wordt dat je dan geen terugval in volgende depressies krijgt. Hoe vaker je een depressie krijgt, hoe gevoeliger je lichaam voor stress wordt.Na een stressdag kun je dagen doodziek zijn omdat je lichaam niet automatisch stopt met het afgeven van stresshormonen, wat bij een gezond iemand wel het geval is.

Kan jezelf ff. op internet google-en als je me niet geloofd, want ik heb op dit moment erg weinig energie.Please ? :)

PS lang niet alleen werk roept stress op .Mark.

Spoetnik
13-01-05, 16:27
Geplaatst door mark61
Dat gaat niet over NL, of zelfs maar over Europa. Het gaat ook niet over verbeterde melding. Het gaat eigenlijk nergens over.

Ok nu vraag je erom..




Goh, werkstress is toch niet de enige factor.

Het ging toch nergens over?

Spoetnik
13-01-05, 16:29
Suicide trends over the last 10 years show:

* a 9% decrease in the United Kingdom overall
* a 9% decrease in England and Wales
* a 27% increase in Northern Ireland
* a 13% increase in Scotland
* a 26% increase in the Republic of Ireland

Male/Female Differences and Trends

The male suicide rate is higher than the rate for females in all UK countries and in the Republic of Ireland.

The difference is most pronounced in Northern Ireland with a male to female rate ratio of (6.8:1) Scotland (3:1) Republic of Ireland (4.6:1) and England and Wales (2.9:1) have lower differences between the genders in suicide rates.

The main reasons for the overall increases in Scotland, the Republic of Ireland and Northern Ireland are the rises in male suicide. In Scotland, the rates in the male 35-44 year old age group increased by 29% between 1992 and 2002.

Rates also increased by 20% in the 25-34 year old age group. In the Republic of Ireland, the rates in the 25-34 year old age group increased by 30% between 1992 and 2002, and by 53% in the 45-54 year old age group.

In Northern Ireland the numbers of suicide in the male 25-34 year old age group has increased by 104%. Within the male 45-54 year old age group there has been an 81% increase. However, it is important to bear in mind that that percentages can sometimes be exaggerated when dealing with small numbers.

Dit is in de UK, bron is samaritans.org.uk

mark61
13-01-05, 16:32
Geplaatst door Spoetnik
Suicide trends over the last 10 years show:

* a 9% decrease in the United Kingdom overall

Kijk, blijkt het toch wat genuanceerdeerder te liggen. Maar de UK is natuurlijk geen consumptiemaatschappij. Of behoort niet tot de westerse cultuur. :confused:

Zwarte Schaap
13-01-05, 17:06
Geplaatst door mark61
Ah, u is psychiater en u weet dat alle zelfmoorden worden gepleegd vanwege ene maatschappelijke gehaktmolen? Ik heb nergens het woord alle gebruikt. Daarnaast kun je meteen ophouden met discusseren als je niet je mening mag vertellen als je niet tot de specifieke beroepsgroep behoort. Wat weet jij nou als Turkoloog van zelfmoorden?


Ah, de mammon! Abortus kost geld, by the way. Zelfmoord levert geld op. Voorkoming van zelfmoord kost een vermogen. Wat is er nep aan abortus en euthanasie?

So what is it gonna be?

Abortus kost eenmalig geld maar bespaart veel op de lange termijn, opvoeding, scholing etc...

Door zelfmoord niet te willen voorkomen hoef je geen geld aan zelfmoord te besteden daarom laat men het voortduren. Maar eigenlijk kost het meer geld want je staat toe dat de kosten van een opvoeding en scholing zomaar verspild kunnen worden.

Maar ik bedoelde dat het voorkomen van zelfmoord, een andere maatschappij inrichting vraagt en die waarschijnlijk minder geld zal genereren/oplevert dan als je de mens als een gek laat meedraaien in een lege consumptiewereld.

En dan heb ik het nog niet eens over de menselijke waardigheid/solidariteit om iemand uit de put te helpen.

Blade20
13-01-05, 17:09
Geplaatst door Eke
Hey, Blade 20, waarom lees je niet met aandacht de bijdragen op dit topic.Bijv. mijn bescheiden doch zeer juiste opmerkingen in diverse postings.. :) Dan zou je NU al beter weten.

Sorry! :p

ik vergeet de kleine mensen ook wel eens *Aai over de bol :)

Eke
13-01-05, 17:15
Geplaatst door mark61
Kijk, blijkt het toch wat genuanceerdeerder te liggen. Maar de UK is natuurlijk geen consumptiemaatschappij. Of behoort niet tot de westerse cultuur. :confused:

De behandeling in Engeland van depressies is zonder meer goed te noemen.Nogmaals, als je eerste depressie goed behandeld wordt, dan volgen er geen andere meer.

Eke
13-01-05, 17:16
Geplaatst door Blade20
Sorry! :p

ik vergeet de kleine mensen ook wel eens *Aai over de bol :)

Ik sta nu op mijn teentjes : kusje !

taouanza
13-01-05, 17:43
Geplaatst door Gehenna
Dat vind ik inderdaad vervelend, om precies te zijn: strontvervelend. Cultuur wordt maar gebruikt en misbruikt voor allerlei onzinnige doelen en aspiraties.
Jij ergert je er zo te zien ook aan, maar als reactie zaag je er lekker eindeloos irritant op door. Culturen zouden niet tegenover elkaar moeten staan maar met elkaar samenwerken aan de toekomst. Dat lijkt mij althans een stuk productiever dan dat navelstaarderige gedoe wat zo onderhand een nationale hobby lijkt te zijn geworden. Het is echt de pathetiek ten top.

Ja wat ben jij lekker consequent he.
Dit schrijf jij ook altijd als het over moslims gaat.
Heb je het helemaal niet over lange tenen en incasseringsvermogen.
Knap hoor.

Spoetnik
13-01-05, 17:45
Het valt trouwens op in de statistieken dat vooral mannen zich succesvol van kant maken. Vrouwen blijken vaker een mislukte zelfmoordpoging te plegen..

Blijkt dan toch weer dat mannen beter zijn dan vrouwen. :wtf:

Ik baseer mijn conclusie op het volgende raport van de WHO: http://www.euro.who.int/document/E60709.pdf

Wide-O
13-01-05, 18:05
Schaap...

Je hebt je punt gemaakt over het Swastika topic :)

Kunnen we nu weer gewoon praten over dit soort dingen, of gaan we letterlijk alles betrekken op "cultuur" ?

Begrijp me niet verkeerd, zelfmoord is wel degelijk een "hot topic" in onze media. Al jaaaaaren. Nog lang voor er over moslims gezeken werd eigenlijk. Doodsoorzaak N°1 bij 25 to 44 jarigen etc blah.

Het is geen taboe, het is wel degelijk een ernstig verschijnsel, nee, depressie en zelfmoord heeft niet noodzakelijk een 1 op 1 verband, en niet elke zelfmoordenaar is geestesziek. Dit had je in 1 jaar scholing kunnen leren hoor.

Zijn lemmingen ook cultureel bepaald ?

Eke
13-01-05, 18:41
Geplaatst door Wide-O
Schaap...

Je hebt je punt gemaakt over het Swastika topic :)

Kunnen we nu weer gewoon praten over dit soort dingen, of gaan we letterlijk alles betrekken op "cultuur" ?



Let op mijn woorden : Zwarte Schaap gaat weer een punt scoren.

Ik heb hier een brilliant boek van Lewis Wolpert (een Engelse professor en psychiater en ervaringsdeskundige)uit 1999,nl."Malignant Sadness.The anatomy of depression."
hoe de mens uitdrukking geeft aan zijn depressie, hoe er tegen aan wordt gekeken en hoe het behandeld wordt , hangt duidelijk af van de cultuur.In sommige culturen,o.a. de cultuur waar ZS oorspronkelijk uit komt, wordt meer gesomatiseerd.

Zal er meer stress voorkomen in die cultuur, bv. door meer terreur of door wegvallen van ondersteunende familieverbanden (die o o k juist stress kunnen oproepen)dan zal het voorkomen van depressies toenemen.Ik heb hier geen recente gegevens over.

Hoeveel doden telt Europa ook weer ?...58.000 sterfgevallen per jaar. Een getal om stil van te worden...

DEMOcraat
13-01-05, 18:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Integratie/assimilatie discussies in Nederland gaan vrijwel alleen daarover. Vind je dat vervelend?

Maar kun jij mij verklaren waarom er zoveel mensen in Europa zelfmoord plegen? Vind je het ook erg dat je er niet in het openbaar over wilt praten? Als we het niet bespreekbaar maken lijkt het alsof we niet geven om de levens van deze 58.000 mensen. Dat is ruim 10 keer zoveel als dat er mensen worden vermoord.
blijkbaar willen ze zich niet aanpassen of assimileeren.. :D

850
13-01-05, 19:20
Geplaatst door Spoetnik
Het valt trouwens op in de statistieken dat vooral mannen zich succesvol van kant maken. Vrouwen blijken vaker een mislukte zelfmoordpoging te plegen..

Blijkt dan toch weer dat mannen beter zijn dan vrouwen. :wtf:

Ik baseer mijn conclusie op het volgende raport van de WHO: http://www.euro.who.int/document/E60709.pdf

Ik denk dat de dames het mischien doen omwille van aandacht trekken.
Vrouwen huilen bv ook vaker in gezelschap dan mannen dat doen. Die doen het meer in hun eentje.

Maar voor een makkelijke, relaxte zelfmoord met gegarandeerd succes zou ik er voor kiezen om midden in de zomer naar de woestijn te gaan om een halve dag rond te lopen zonder water op zak.
Een zachte manier van sterven.
:tik: Ik kan het iedereen aanraden

Julien
13-01-05, 19:53
:moe:

dit is net zo onzinnig topic als dat topic over SM

ZwartSchaap, je constateert inderdaad een probleem dat bestaat in Europa. Maar hoe weet je zeker dat ditzelfde probleem niet net zo veel voorkomt in bijvoorbeeld de islamitische cultuur, of meer?

Zoals het geval met SM..ik denk dat er in de islamitische wereld net zoveel zelfmoorden plaatsvinden, alleen wordt daar niet over gepraat omdat het een taboe is.

Als je echt gelooft dat de mens in Europa perverser/ suicidaler is dan de mens in het Midden-Oosten, dan noem ik jer een racist..net zoals Le Pen, net zoals Wilders.

Er zijn geen vergelijkende cijfers, geen statistieken.. dus deze hele topic is bullshit.

Zwarte Schaap
13-01-05, 20:35
Geplaatst door Wide-O
Schaap...

Je hebt je punt gemaakt over het Swastika topic :)



Mijn punt heb ik al in de desbetreffende topic al gemaakt.


Kunnen we nu weer gewoon praten over dit soort dingen, of gaan we letterlijk alles betrekken op "cultuur" ?
Ik kan er niets aan doen dat alles op cultuur betrokken wordt als het Marokkanen zijn. Nu dacht ik laat ik hetzelfde doen kijken hoe onze autochtone vriendjes erop reageren. Gezien de reakties zijn ze snel op hun tenen getrapt. Dat is het eigenlijke punt wat ik wil maken.


Begrijp me niet verkeerd, zelfmoord is wel degelijk een "hot topic" in onze media. Al jaaaaaren. Nog lang voor er over moslims gezeken werd eigenlijk. Doodsoorzaak N°1 bij 25 to 44 jarigen etc blah.

Het is geen taboe, het is wel degelijk een ernstig verschijnsel, nee, depressie en zelfmoord heeft niet noodzakelijk een 1 op 1 verband, en niet elke zelfmoordenaar is geestesziek. Dit had je in 1 jaar scholing kunnen leren hoor. Ik lees er vrijwel nooit wat over. Gezien de mediaaandacht voor de cultuur van de Marokkanen als er één individu bij iets negatiefs betrokken is dacht ik dat het veel zinniger is om juist dodelijke gevallen meer aandacht te geven.


Zijn lemmingen ook cultureel bepaald ? Hebben lemmingen een cultuur of is het instinct?

Zwarte Schaap
13-01-05, 20:48
Geplaatst door Julien
:moe:

dit is net zo onzinnig topic als dat topic over SM

ZwartSchaap, je constateert inderdaad een probleem dat bestaat in Europa. Maar hoe weet je zeker dat ditzelfde probleem niet net zo veel voorkomt in bijvoorbeeld de islamitische cultuur, of meer?

Er zijn geen vergelijkende cijfers, geen statistieken.. dus deze hele topic is bullshit.

Er zijn wel vergelijkende cijfers, van Europeanen zelf maar dan van een aantal jaren geleden. Je merkt dat het cijfer toeneemt.


Zoals het geval met SM..ik denk dat er in de islamitische wereld net zoveel zelfmoorden plaatsvinden, alleen wordt daar niet over gepraat omdat het een taboe is. Ik denk dat er minder zelfmoord plaats vindt en dat er daarom minder over gepraat hoeft te worden. Maar we hoeven ons niet elke keer te vergelijken met het midden oosten hoor. Als je jezelf elke keer met swaziland vergelijkt zul je altijd in alles de nummer 1 zijn. Vergelijk jezelf met een aantal jaren terug, dat lijkt me veel logischer.


Als je echt gelooft dat de mens in Europa perverser/ suicidaler is dan de mens in het Midden-Oosten, dan noem ik jer een racist..net zoals Le Pen, net zoals Wilders. Vindt je mensen die beweren dat Marokkanen crimineler zijn door hun cultuur ook racisten? Ik geloof dat de westerlingen historisch gezien in sexueel opzicht naar mijn en hun maatstaven perversere sexuele fantasien op nahouden en praktiseren dat pak hem beet 50 jaar geleden. Dat geldt ook voor het aantal zelfmoorden.

Eke
13-01-05, 20:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik geloof dat de westerlingen historisch gezien in sexueel opzicht naar mijn en hun maatstaven perversere sexuele fantasien op nahouden en praktiseren dat pak hem beet 50 jaar geleden. Dat geldt ook voor het aantal zelfmoorden.

Volgens mij zit er in het brein van de perverseling al eeuwen lang hetzelfde soort fantasieen. De hulpstukken zullen moderner zijn geworden.
Alleen denk ik dat het aantal ontspoorden toe is genomen.Niet door de bevolkingsaanwas, maar percentueel.

Eke
13-01-05, 21:07
http://www.maroc.nl/photopost/data/3052/28887bedoune-esm.jpg

De weg naar een burnout/depressie... (plaatje van Siah)




(stress door zoekgeraakte balans draagkracht- last :) )

850
13-01-05, 21:11
Geplaatst door Eke
[IG]

De weg naar een burnout/depressie... (plaatje van Siah)


:ego: Niks van Siah.......die heb ik hier ooit eens geplaatst

:D Plaatje blijft leuk

Eke
13-01-05, 21:21
Geplaatst door 850
:

:D Plaatje blijft leuk

Ik wil er wel een poster van :blij:

850
13-01-05, 21:41
Geplaatst door Eke
Ik wil er wel een poster van :blij:

Doe mij er ook maar eentje......

Julien
13-01-05, 21:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vindt je mensen die beweren dat Marokkanen crimineler zijn door hun cultuur ook racisten? Ik geloof dat de westerlingen historisch gezien in sexueel opzicht naar mijn en hun maatstaven perversere sexuele fantasien op nahouden en praktiseren dat pak hem beet 50 jaar geleden. Dat geldt ook voor het aantal zelfmoorden.

ik geloof niet dat Marokkanen vanwege hun cultuur crimineler zijn, ik weiger zo'n belachelijke opmerking te accepteren. Dat heet racisme!

Andersom weiger ik te accepteren dat wsterlingen perverser of suicidaler zijn. Dat vind ik ook racisme.

We zijn allemaal mensen. Alle mensen zijn gelijk.

Wide-O
13-01-05, 23:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik kan er niets aan doen dat alles op cultuur betrokken wordt als het Marokkanen zijn. Nu dacht ik laat ik hetzelfde doen kijken hoe onze autochtone vriendjes erop reageren. Gezien de reakties zijn ze snel op hun tenen getrapt. Dat is het eigenlijke punt wat ik wil maken.


Ach, volgens jouw maatstaven ben ik ook een "autochtoon vriendje". Ik val niet meteen om van verontwaardiging, lig ook niet te stampvoeten, en ik denk dat het probleem dat je aankaart echt wel groot en ernstig is. Maar het gaat jou nu om te scoren, niet om het probleem te bespreken - denk ik dan maar even. Maar leef je gerust even uit in het wij/zij denken. Mocht ik je verkeerd interpreteren hoor ik het wel.



Ik lees er vrijwel nooit wat over. Gezien de mediaaandacht voor de cultuur van de Marokkanen als er één individu bij iets negatiefs betrokken is dacht ik dat het veel zinniger is om juist dodelijke gevallen meer aandacht te geven.


Emigreer naar België dan. De media berichten hier erg regelmatig over doodsoorzaak nummer 1 bij de actieve mannelijke bevolking.



Hebben lemmingen een cultuur of is het instinct?

Ow, een topic waar ik wel iets over afweet bij uitzondering :D Het woord "instinct" is in wetenschappelijke kringen in onbruik geraakt in de jaren zestig. "Instinct" is de vage grens tussen natuur en cultuur. Na Konrad Lorenz heeft eigenlijk niemand nog (in dit vakgebied) het woord instinct gebruikt - behalve in de USA.

Julien, lees even het Swastika topic. Slechts 480 en nog wat berichten, maar dan weet je ook weer waar dit vandaan komt.

Zwarte Schaap
13-01-05, 23:30
Geplaatst door Wide-O
Ach, volgens jouw maatstaven ben ik ook een "autochtoon vriendje". Ik val niet meteen om van verontwaardiging, lig ook niet te stampvoeten, en ik denk dat het probleem dat je aankaart echt wel groot en ernstig is. Maar het gaat jou nu om te scoren, niet om het probleem te bespreken - denk ik dan maar even. Maar leef je gerust even uit in het wij/zij denken. Mocht ik je verkeerd interpreteren hoor ik het wel.

Ik ben vaak multi-dimensionaal aan het discusseren. Dat wil zeggen daar waar meerdere verbanden te leggen zijn, doe ik dat ook. Verder wil ik vaak scoren dat is niets nieuws onder de zon.

Wat ik doe is niets anders dan mijn werkelijkheid in Nederland reflecteren en mensen aan het denken zetten. Ik kies niet altijd de meest subtiele middelen maar dat komt alleen maar maar omdat ik me snel aanpas aan de huidige cultuur.


Emigreer naar België dan. De media berichten hier erg regelmatig over doodsoorzaak nummer 1 bij de actieve mannelijke bevolking. Als ik een verblijfsvergunning van Belgie zou krijgen ben ik morgen hier weg.

Wide-O
13-01-05, 23:40
Ik weet natuurlijk niet of je hier vrolijker zou worden van het racisme... minder hype in de media, maar ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat het zelfs zonder AHA enzo niet veel beter is.

Als grotterdammer wil je hier ook niet in een provinciestad belanden denk ik zo... dus toch maar Antwerpen. 30 % Vlaams Behang stemmers moet je er maar even bijnemen dan :vreemd:

Ken je hier mensen ? Proberen waard toch ? Maar verwacht geen paradijs, is het hier ook niet.

La Nobele
13-01-05, 23:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als ik een verblijfsvergunning van Belgie zou krijgen ben ik morgen hier weg.

Zelfs de Belgen willen je niet, Schaap. Leef ermee.

Mensen als jij redden het hier niet. Als je de juiste assets had gehad, had iemand allang zijn nek voor je uitgestoken.

Zwarte Schaap
13-01-05, 23:45
Geplaatst door La Nobele
Zelfs de Belgen willen je niet, Schaap. Leef ermee.

Mensen als jij redden het hier niet. Als je de juiste assets had gehad, had iemand allang zijn nek voor je uitgestoken.

Je kent mij niet.

La Nobele
13-01-05, 23:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kent mij niet.

Dat is waar. Maar je redt het hier niet, en je bent ook niet opgewassen tegen onze maatschappij.

Zwarte Schaap
13-01-05, 23:56
Geplaatst door La Nobele
Dat is waar. Maar je redt het hier niet, en je bent ook niet opgewassen tegen onze maatschappij.

Je spreekt jezelf tegen. Eerst zeg je dat het waar is dat je me niet kent en daarna ga je gewoon verder met uitspraken over mijn leven te doen.

Maar je zou mischien wel gelijk kunnen hebben. Ik ben maatschappelijk gezien wel een loser.

La Nobele
13-01-05, 23:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
IK ben maatschappelijk gezien wel een loser.

Niet alleen maatschappelijk.

Zwarte Schaap
14-01-05, 00:05
Geplaatst door La Nobele
Niet alleen maatschappelijk.

Je kent mij niet.

La Nobele
14-01-05, 00:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kent mij niet.

Jij mij ook niet. So?

Zwarte Schaap
14-01-05, 00:28
Geplaatst door La Nobele
Jij mij ook niet. So? Ik heb het ook niet over jou gehad.

850
14-01-05, 00:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je kent mij niet.

Dat hoeft ook niet.
Als jij stelt dat je maatschappelijk gezien een loser bent (en ik geloof je meteen) dan ben je ook op andere vlakken een loser. Niet op alles maar wel op meerdere.
Het ene hangt samen met het ander.

La Nobele
14-01-05, 00:44
Geplaatst door 850

Als jij stelt dat je maatschappelijk gezien een loser bent (en ik geloof je meteen) dan ben je ook op andere vlakken een loser.

Mijn idee.
Als je de assets hebt, dan red je het wel. Ook speel je het dan klaar dat iemand zijn nek voor je uitsteekt.

Zwarte Schaap
14-01-05, 00:55
Geplaatst door 850
Dat hoeft ook niet.
Als jij stelt dat je maatschappelijk gezien een loser bent (en ik geloof je meteen) dan ben je ook op andere vlakken een loser. Niet op alles maar wel op meerdere.
Het ene hangt samen met het ander. Ligt eraan welke vlakken. Ik ga niet iets toegeven wat ik nog niet weet.

Eke
14-01-05, 09:20
La Nobele, omdat je met dit onderwerp niet echt iets te melden had, ga je op de man spelen.Dat vind ik eigenlijk een heel raar spelletje. Daar zit een bijsmaak aan. :kotsen:

Laat maar door middel van je eigen bijdrages zien wie je bent.....en verdiep je eens in zaken.Dat maakt je een interessante vrouw, let op mijn woorden.

Eke
14-01-05, 09:24
Geplaatst door 850

Als jij stelt dat je maatschappelijk gezien een loser bent (en ik geloof je meteen) dan ben je ook op andere vlakken een loser. Niet op alles maar wel op meerdere.
Het ene hangt samen met het ander.

Ah 850 ! Ik nodig je uit om deze bewering hard te maken :"als men maatschappelijk gezien een looser is, dan is men ook op ander vlakken een looser"

dat kan nog een interessante posting van je worden...neem de ruimte.

La Nobele
14-01-05, 09:46
Geplaatst door Eke
La Nobele, omdat je met dit onderwerp niet echt iets te melden had, ga je op de man spelen.Dat vind ik eigenlijk een heel raar spelletje. Daar zit een bijsmaak aan. :kotsen:

Laat maar door middel van je eigen bijdrages zien wie je bent.....en verdiep je eens in zaken.Dat maakt je een interessante vrouw, let op mijn woorden.


Pffff... krijg 't lazarus, tuthola.

Ik weet alles van dit onderwerp. Maar daar het hier alleen maar gebruikt wordt om te bashen - over nare bijsmaakjes gesproken - zie ik geen reden erop in te gaan. Dat interesseert namelijk niemand een fluit, en dat malle Schaap al helemaal niet.

papol
14-01-05, 10:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vindt je mensen die beweren dat Marokkanen crimineler zijn door hun cultuur ook racisten?

Je verdraait telkenmale conclusies en uitspraken. Niet de cultuur is crimineel, cultuur geeft een indicatie over de reden van criminaliteit. Niet de cultuur bepaald het aantal zelfdodingen, de reden waarom zelfdoding plaats vind kan cultureel onderbouwd worden.



Ik geloof dat de westerlingen historisch gezien in sexueel opzicht naar mijn en hun maatstaven perversere sexuele fantasien op nahouden en praktiseren dat pak hem beet 50 jaar geleden. Dat geldt ook voor het aantal zelfmoorden.

En over 50 jaar beweren ze hetzelfde. Nietszeggend dus.
Sinds PauldeLeeuw bestaat 'perversiteit' van bejaardensex ook niet meer, zouden bejaarden nu meer of minder sexen dan voorheen??? 50 jaar geleden was iedere vorm van SM 'pervers', nu is er meer openheid over het rollenspel (niets meer of minder overigens) zonder dat iedereen het direct begrijpt of daadwerkelijk open voor staat, duurt nog wel 50jaar. 50 jaar geleden was homofilie taboe/pervers, en nu ........

Het aantal zelfdodingen (zelfmoord zijn terroristen) zegt nog niets over de reden waarom. Iedereen denkt gelijk aan depressief gedrag. Doch er is geen enkel betrouwbaar instrument waarom op een bepaald moment iemand besluit om zelfdoding toe te passen. Zelfmoordterreur heeft die duidelijkheid wel, eer en glorie van een goede daad.
Zelfdoding in Japan heeft een groot deel culturele verklaring, het redden van de eer en trots van familie/groep etc. Maatschappelijk telt in Japan het individu veel minder dan in andere culturen. Zelfopoffering voor diezelfde maatschappij is dan ook een groot goed.

Dat uit statistieken blijkt dat het aantal zelfdodingen onder depressieve omstandigheden plaats vinden, is slechts een wetenschappelijke bevestiging van een algemeen gevoel. Je moet wel goed gek zijn om jezelf te doden.

Gr.P

David
14-01-05, 11:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bijvoorbeeld.

Dat er jaarlijks 10 maal meer mensen dood gaan door zelfmoord dan door moordaanslagen. Of dat er meer doden vallen door zelfmoord dan door verkeersongelukken.


Nonsens. Dat kan ook iets zeggen over de verkeersveiligheid of juist het extraam lage aantal moorden. Het is jammer Schaap, maar je hebt geen argument. Je hebt geen cijfers, je hebt niks.

Eke
14-01-05, 12:01
Geplaatst door La Nobele
Pffff... krijg 't lazarus, tuthola.

Ik weet alles van dit onderwerp. Maar daar het hier alleen maar gebruikt wordt om te bashen - over nare bijsmaakjes gesproken - zie ik geen reden erop in te gaan. Dat interesseert namelijk niemand een fluit, en dat malle Schaap al helemaal niet.

:haha: voor het eerst weer lekker gelachen vandaag !

Is 'alles' niet een beetje veel, La Nobele ?

Dus je 'weet' dat het niemand een fluit interesseert. Knap hoor !

Overigens heb ik inmiddels wel gemerkt dat rustig en genuanceerd communiceren vaak niet lukt op een druk forum....

La Nobele
14-01-05, 12:23
Geplaatst door Eke
:haha: voor het eerst weer lekker gelachen vandaag !


Leuk voor je. Tis ook een lachwekkend onderwerp.


Is 'alles' niet een beetje veel, La Nobele ?

Dus je 'weet' dat het niemand een fluit interesseert. Knap hoor !

Overigens heb ik inmiddels wel gemerkt dat rustig en genuanceerd communiceren vaak niet lukt op een druk forum....

Wel ja: laten we het hier 's over zelfmoord hebben, de hoe's en waaroms. Daar is het beslist het geschikte forum voor :-\

En je begrijpt het nog steeds niet. Schaap gaat hier letterlijk over lijken om een stok te hebben om mee te slaan. Dat is verachtelijk en smakeloos. Einde verhaal. Als jij hier per se over zelfmoord wilt praten, met je kwekjes op LOI-niveau, moet je dat vooral doen.

Zwarte Schaap
14-01-05, 12:28
Geplaatst door papol
Je verdraait telkenmale conclusies en uitspraken. Niet de cultuur is crimineel, cultuur geeft een indicatie over de reden van criminaliteit. Niet de cultuur bepaald het aantal zelfdodingen, de reden waarom zelfdoding plaats vind kan cultureel onderbouwd worden.

Een beetje te onduidelijk wat je hier allemaal stelt. Eeen beetje te warrig als je het mij vraagt.


En over 50 jaar beweren ze hetzelfde. Nietszeggend dus.
Sinds PauldeLeeuw bestaat 'perversiteit' van bejaardensex ook niet meer, zouden bejaarden nu meer of minder sexen dan voorheen??? 50 jaar geleden was iedere vorm van SM 'pervers', nu is er meer openheid over het rollenspel (niets meer of minder overigens) zonder dat iedereen het direct begrijpt of daadwerkelijk open voor staat, duurt nog wel 50jaar. 50 jaar geleden was homofilie taboe/pervers, en nu ........

Het aantal zelfdodingen (zelfmoord zijn terroristen) zegt nog niets over de reden waarom. Iedereen denkt gelijk aan depressief gedrag. Doch er is geen enkel betrouwbaar instrument waarom op een bepaald moment iemand besluit om zelfdoding toe te passen. Zelfmoordterreur heeft die duidelijkheid wel, eer en glorie van een goede daad.
Zelfdoding in Japan heeft een groot deel culturele verklaring, het redden van de eer en trots van familie/groep etc. Maatschappelijk telt in Japan het individu veel minder dan in andere culturen. Zelfopoffering voor diezelfde maatschappij is dan ook een groot goed.

Dat uit statistieken blijkt dat het aantal zelfdodingen onder depressieve omstandigheden plaats vinden, is slechts een wetenschappelijke bevestiging van een algemeen gevoel. Je moet wel goed gek zijn om jezelf te doden.

Gr.P

Wat wil je nou allemaal zeggen?

mark61
14-01-05, 12:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Er zijn wel vergelijkende cijfers, van Europeanen zelf maar dan van een aantal jaren geleden. Je merkt dat het cijfer toeneemt.


In de UK alvast niet. Volgens de enige cijfers die ik tot nu toe gezien heb, zie Spoetnik's post.

Zwarte Schaap
14-01-05, 12:31
Geplaatst door David
Nonsens. Dat kan ook iets zeggen over de verkeersveiligheid of juist het extraam lage aantal moorden. Het is jammer Schaap, maar je hebt geen argument. Je hebt geen cijfers, je hebt niks.

58.000 doden is een cijfer dat op zich al genoeg zegt. Daarnaast mag je het vergelijken met het aantal zelfdodingen van pak hem beet 50 jaar geleden. Er is een toename die niet verklaard kan worden door demografische ontwikkelingen.

Spoetnik
14-01-05, 12:35
Geplaatst door La Nobele
En je begrijpt het nog steeds niet. Schaap gaat hier letterlijk over lijken om een stok te hebben om mee te slaan. Dat is verachtelijk en smakeloos. Einde verhaal. Als jij hier per se over zelfmoord wilt praten, met je kwekjes op LOI-niveau, moet je dat vooral doen.


Waarom ben jij eigenlijk op dit forum? Behalve dan om ZZ te bashen en natuurlijk domme vragen te stellen om vervolgens het antwoord niet te lezen..

Ben je gewoon stiekem verliefd op Zwarte Schaap? :argwaan:

mark61
14-01-05, 12:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
58.000 doden is een cijfer dat op zich al genoeg zegt. Daarnaast mag je het vergelijken met het aantal zelfdodingen van pak hem beet 50 jaar geleden. Er is een toename die niet verklaard kan worden door demografische ontwikkelingen.

50 jaar geleden was zelfmoord een taboe. Meer dan nu in ieder geval. Dus eventuele cijfers, die ik hier nog niet gezien heb, zeggen eerder iets over onderrapportage.

50 jaar geleden werden er ook geen kinderen misbruikt in de katholieke kerk. Vrouwen werden niet verkracht binnen het huwelijk, want de notie bestond niet. Net zoals moslims niet aan zelfmoord, kindermisbruik en verkrachting doen. Want wat je niet wil zien bestaat niet. Al was het trouwens alleen al omdat in pakweg Libanon en Iran, zoals ik toevallig de laatste weken op tv zag, je met meisjes van pakweg 12 kan trouwen.

Bofko
14-01-05, 12:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
58.000 doden is een cijfer dat op zich al genoeg zegt. Daarnaast mag je het vergelijken met het aantal zelfdodingen van pak hem beet 50 jaar geleden. Er is een toename die niet verklaard kan worden door demografische ontwikkelingen.

Maar ze worden ouder, hebben minder enge ziektes, bla etc.

Hou nou eens een keer op om alleen naar de nadelen te kijken.Is het makkelijkste wat er is. Maak ook eens een balans op van het westen. Je weet wel, voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Volgens mij is dat in die 11000 postings van je nog nooit gebeurd.
Miljoenen economische vluchtelingen komen af op welvaart, vrijheid, democratie, perspectief, rechtsstaat etc. Ze geven er alles voor op. De dromen komen hier niet uit maar dan nog is er voldoende positiefs om hier te blijven.
Verder: 99,9% van de mensen moordt niet , verkracht geen vrouwen, pleegt geen zelfmoord etc. Heb je het wel eens over de cultuur van deze 99,9% gehad?

Spoetnik
14-01-05, 12:47
Geplaatst door Bofko
Maar ze worden ouder, hebben minder enge ziektes, bla etc.

Hou nou eens een keer op om alleen naar de nadelen te kijken.Is het makkelijkste wat er is. Maak ook eens een balans op van het westen. Je weet wel, voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Volgens mij is dat in die 11000 postings van je nog nooit gebeurd.
Miljoenen economische vluchtelingen komen af op welvaart, vrijheid, democratie, perspectief, rechtsstaat etc. Ze geven er alles voor op. De dromen komen hier niet uit maar dan nog is er voldoende positiefs om hier te blijven.
Verder: 99,9% van de mensen moordt niet , verkracht geen vrouwen, pleegt geen zelfmoord etc. Het je het wel eens over de cultuur van deze 99,9% gehad?

We hebben het ook nooit over de 99.9% van de achterlijke niet-Westerse culturen..

Eke
14-01-05, 12:47
Geplaatst door La Nobele
1)Leuk voor je. Tis ook een lachwekkend onderwerp.



2)Wel ja: laten we het hier 's over zelfmoord hebben, de hoe's en waaroms. Daar is het beslist het geschikte forum voor :-\

3)En je begrijpt het nog steeds niet. Schaap gaat hier letterlijk over lijken om een stok te hebben om mee te slaan. Dat is verachtelijk en smakeloos. Einde verhaal
4)Als jij hier per se over zelfmoord wilt praten, met je kwekjes op LOI-niveau, moet je dat vooral doen.

1) Ik lachte om je gescheld, La Nobele. Die naam klinkt me bekend in de oren. Uit welk verhaal komt dat ?

2) "Het nieuws van de dag"

3) Zwarte Schaap maakt door z'n stellingname discussies los.Het spijt me als je je ergens over gekwetst voelt.Want dat doe je.

4)Ik wil op dit draadje meepraten omdat ik zelf 7 depressies heb gehad.Daarbij ben ik niet alleen ervaringsdeskundige, maar ook 'gewoon'deskundige.Dus ik ken de problematiek van 2 kanten.
Wat mijn 'kwekjes' :blij: betreft . Ik ben blij dat ik nog leef, dus waarom zitten met ander-mans uitingen.

Zwarte Schaap
14-01-05, 12:51
Geplaatst door mark61
50 jaar geleden was zelfmoord een taboe. Meer dan nu in ieder geval. Dus eventuele cijfers, die ik hier nog niet gezien heb, zeggen eerder iets over onderrapportage.

50 jaar geleden werden er ook geen kinderen misbruikt in de katholieke kerk. Vrouwen werden niet verkracht binnen het huwelijk, want de notie bestond niet. Net zoals moslims niet aan zelfmoord, kindermisbruik en verkrachting doen. Want wat je niet wil zien bestaat niet. Al was het trouwens alleen al omdat in pakweg Libanon en Iran, zoals ik toevallig de laatste weken op tv zag, je met meisjes van pakweg 12 kan trouwen.

Wijzigingen tot 1950

Vanaf de introductie in 1927 van het A- en B-doodsoorzakenformulier tot 1950 is er voortdurend geschaafd aan de formulering van zowel de vragen naar de doodsoorzaak als het bewerkingsproces van de formulieren. Een belangrijke versnelling van het verwerkingsproces kwam tot stand door de landelijk verplichte invoering van de persoonskaart per (uiterlijk) 1 januari 1940, waarop naast de persoonsgegevens de datum en plaats van overlijden, aktenummer, naam van de arts en (verkorte) doodsoorzaak van het A-formulier vermeld stonden. Tezamen met het B-formulier (de geheime medische doodsoorzaakverklaring) werd de persoonskaart rechtstreeks naar het CBS gestuurd.

Vanaf eind jaren dertig werden, onder andere, vragen op het B-formulier opgenomen naar de omstandigheden bij dood in het verkeer (vanwege het toenemend aantal doden in het verkeer), en naar de omstandigheden bij een gewelddadige dood (dit laatste met een onderscheid naar zelfmoord, moord, ongeval en bedrijfsongeval). Vanaf begin jaren veertig werd een systematisch onderscheid gemaakt tussen een natuurlijke en een niet-natuurlijke (waaronder gewelddadige) dood.

....

Herziening wetgeving in 1956

Door de inwerkingtreding in 1956 van de Gezondheidswet en de Wet op de lijkbezorging, die de oude Begraafwet van 1869 verving, kregen artsen voor het eerst de wettelijke verplichting tot het invullen van een doodsoorzakenverklaring ten behoeve van statistische doeleinden. De doodsoorzaakverklaring (B-formulier) moest in een gesloten enveloppe door de arts naar de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden opgestuurd worden. De ambtenaar van de burgerlijke stand vermeldt het aktenummer bij overlijden op de enveloppe en stuurt het geheel (ongeopend) vervolgens door naar de medisch ambtenaar op het CBS.

Op het A-formulier hoefde, tegemoetkomend aan bezwaren van artsen, niet langer de doodsoorzaak vermeld te worden (wel het feit dat een arts geconstateerd had dat iemand overleden was). De geheimhouding werd hierdoor wettelijk (nog) beter gewaarborgd, zowel voor de overledene en de nabestaanden als voor de arts. Alleen ten behoeve van de bestrijding van besmettelijke ziekten werd destijds een uitzondering gemaakt voor de Hoofdinspecteur van de Volksgezondheid, die inzage in de doodsoorzaakformulieren kon krijgen.

Bron: www.cbs.nl

Bofko
14-01-05, 12:51
Geplaatst door Spoetnik
We hebben het ook nooit over de 99.9% van de achterlijke niet-Westerse culturen..

Zwakke reaktie , want veel te suggestief.
Hoezo 'achterlijk' ?
En ik had het over ZS ,maar wie is 'we' ?

Spoetnik
14-01-05, 12:55
Geplaatst door Bofko
Zwakke reaktie , want veel te suggestief.
Hoezo 'achterlijk' ?
En ik had het over ZS ,maar wie is 'we' ?

Zwakke reactie zeg.
Wanneer hoor ik jou ooit iets positief zeggen over Islam of de Marokkaanse cultuur? Het enige wat jij doet is kankeren.

Bofko
14-01-05, 12:58
Geplaatst door Spoetnik
Zwakke reactie zeg.
Wanneer hoor ik jou ooit iets positief zeggen over Islam of de Marokkaanse cultuur? Het enige wat jij doet is kankeren.

ECHO, echo.

Spoetnik: "Alles wat je zegt ben je zelf".

La Nobele
14-01-05, 13:04
Geplaatst door Eke
1) Ik lachte om je gescheld, La Nobele. Die naam klinkt me bekend in de oren. Uit welk verhaal komt dat ?

2) "Het nieuws van de dag"

3) Zwarte Schaap maakt door z'n stellingname discussies los.Het spijt me als je je ergens over gekwetst voelt.Want dat doe je.

4)Ik wil op dit draadje meepraten omdat ik zelf 7 depressies heb gehad.Daarbij ben ik niet alleen ervaringsdeskundige, maar ook 'gewoon'deskundige.Dus ik ken de problematiek van 2 kanten.
Wat mijn 'kwekjes' :blij: betreft . Ik ben blij dat ik nog leef, dus waarom zitten met ander-mans uitingen.

Hebben die depressies je analfabeet gemaakt? Ik ben niet gekwetst: ik schreef dat ik het beneden alle peil vond om over lijken te gaan.

En geen betere alternatieven hebben dan dit forum om je depressies te spuien, dat alleen al is iets om somber van te worden. Toch succes, tuthola.

mark61
14-01-05, 13:10
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wijzigingen tot 1950...

Kijk, dit bevestigt dus zo'n beetje wat ik zeg, al moet ik er dan 60 jaar van maken. Maar dat was ook maar een willekeurig getal. Van veel gevallen zal niet vast te stellen zijn of het gaat om zelfdoding. Verkeersongelukken bijvoorbeeld. Vergissingen met medicijninname. Ik kan nog wel een zootje onduidelijkheden bedenken. Dan is het nog de vraag of een medicus kan en wil beoordelen of iets zelfdoding is, gezien het bestaande taboe. Je weet vast wel dat katholieke zelfmoordenaars niet op gewijde grond mochten worden begraven, dus nabestaanden hadden er alle belang bij om de doodsoorzaak te verdoezelen. Kweenie wanneer dat afgeschaft is.

Zwarte Schaap
14-01-05, 13:15
Geplaatst door mark61
Kijk, dit bevestigt dus zo'n beetje wat ik zeg, al moet ik er dan 60 jaar van maken. Maar dat was ook maar een willekeurig getal. Van veel gevallen zal niet vast te stellen zijn of het gaat om zelfdoding. Verkeersongelukken bijvoorbeeld. Vergissingen met medicijninname. Ik kan nog wel een zootje onduidelijkheden bedenken. Dan is het nog de vraag of een medicus kan en wil beoordelen of iets zelfdoding is, gezien het bestaande taboe.

Vanaf wanneer erken jij de cijfers dan ?

Zwarte Schaap
14-01-05, 13:18
Geplaatst door La Nobele
Hebben die depressies je analfabeet gemaakt? Ik ben niet gekwetst: ik schreef dat ik het beneden alle peil vond om over lijken te gaan.

En geen betere alternatieven hebben dan dit forum om je depressies te spuien, dat alleen al is iets om somber van te worden. Toch succes, tuthola.

Onze no Bella gaat alleen over derde-wereld landenlijken of moslimlijken.

Zwarte Schaap
14-01-05, 13:19
Geplaatst door Bofko
Maar ze worden ouder, hebben minder enge ziektes, bla etc.

Hou nou eens een keer op om alleen naar de nadelen te kijken.Is het makkelijkste wat er is. Maak ook eens een balans op van het westen. Je weet wel, voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Volgens mij is dat in die 11000 postings van je nog nooit gebeurd.
Miljoenen economische vluchtelingen komen af op welvaart, vrijheid, democratie, perspectief, rechtsstaat etc. Ze geven er alles voor op. De dromen komen hier niet uit maar dan nog is er voldoende positiefs om hier te blijven.
Verder: 99,9% van de mensen moordt niet , verkracht geen vrouwen, pleegt geen zelfmoord etc. Heb je het wel eens over de cultuur van deze 99,9% gehad?

Wat verwijt je me nu precies?

mark61
14-01-05, 13:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vanaf wanneer erken jij de cijfers dan ?

Nou ja, vanaf eind jaren 30 wordt het dus langzamerhand steeds betrouwbaarder. Weet ik veel, ik ben turkoloog.

Spoetnik
14-01-05, 13:33
Geplaatst door Bofko
ECHO, echo.

Spoetnik: "Alles wat je zegt ben je zelf".

Och wat kinderachtig zeg.. En kom, wanneer schrijf jij nu eens een essay over wat jij waardeert in de Marokkaanse en Islamitische cultuur.. 15000 woorden lijkt me wel voldoende.

Eke
14-01-05, 13:38
Geplaatst door La Nobele
ik schreef dat ik het beneden alle peil vond om over lijken te gaan.


Met die uitspraak op zich ben ik het met je eens.Dat is niet moeilijk. Maar het is een nogal ernstig verwijt naar iemand waarvan je toegeeft hem niet te kennen.En ik maak het uit zijn tekst niet op.

frank van gemert
14-01-05, 14:02
Een oud onderzoek dat echter nog steeds tot een van de meest interessante werken in de sociologie gerekend kan worden is ‘Le Suicide’ van Emile Durkheim uit 1987. Durkheim onderzoekt het verschijnsel zelfdoding en wil weten waarom het in bepaalde perioden onder bepaalde bevolkingsgroepen meer voorkomt.

Hij onderscheidt verschillende typen: de egoïstisch (anderen kunnen mij niet geven wat het leven voor mij de moeite waard maakt), de altruïstische (ik kan anderen niet geven wat ze van me verlangen), de fatalistische (ik kan niet voldoen aan de eisen die de samenleving mij stelt) en de anomische zelfdoding. Het laatste type is het meest interessant, want het thema ‘anomie’ is later nog vaak teruggekomen in de sociaal-wetenschappelijke literatuur.

Durkheim stelt, en daarmee ging hij lijnrecht in tegen de gangbare noties in zijn tijd, dat de trends in zelfdoding iets zeggen over de sociale systemen waarin mensen zich bevinden. Hij legt verbanden met religie, huwelijk, kinderloosheid en gebeurtenissen als een revolutie. Anomische zelfmoorden zijn het resultaat van een verlangen dat bij een persoon in (door) de samenleving wordt opgewekt, maar dat hij niet kan verwezenlijken omdat de sociale eenheden hem daartoe ontbreken.

Erg abstract allemaal. Waar het bij anomie op neerkomt is dat mensen in een samenleving vanalles (moeten) willen, maar er niet de mogelijkheden voor hebben die (opgelegde) doelen te bereiken. Let wel, Durkheim wees niet zozeer op materiële zaken maar legde nadruk op sociale verbanden.

Als je een bruggetje met cultuur wil leggen Schaap, ook nu is dat lastig, maar misschien niet helemaal onmogelijk. In bepaalde groepen (culturen) hebben mensen hele duidelijke regels en richtlijnen waar ze veel houvast aan ontlenen. In een woelige tijd raken zij niet ontworteld.

Durkheim zelf vergeleek Katholieken en Protestanten en kwam tot de conclusie dat zelfdoding onder protestanten meer voorkomt omdat deze kerk meer versplinterd en minder geïntegreerd is en zo haar gelovigen minder houvast kan bieden.
Deze bevinding is later aangevochten onder andere omdat hij zich baseerde op specifieke subcategorieën. Het gaat hier om het voorbeeld.

Bofko
14-01-05, 14:05
Geplaatst door Spoetnik
Och wat kinderachtig zeg.. .

Zwarte Schaap
14-01-05, 14:16
Geplaatst door frank van gemert
Als je een bruggetje met cultuur wil leggen Schaap, ook nu is dat lastig, maar misschien niet helemaal onmogelijk. In bepaalde groepen (culturen) hebben mensen hele duidelijke regels en richtlijnen waar ze veel houvast aan ontlenen. In een woelige tijd raken zij niet ontworteld.

Durkheim zelf vergeleek Katholieken en Protestanten en kwam tot de conclusie dat zelfdoding onder protestanten meer voorkomt omdat deze kerk meer versplinterd en minder geïntegreerd is en zo haar gelovigen minder houvast kan bieden.
Deze bevinding is later aangevochten onder andere omdat hij zich baseerde op specifieke subcategorieën . Het gaat hier om het voorbeeld.

Subcategorien zoals de door jou gebruikte Marokkaanse jongens voor je onderzoek?

mark61
14-01-05, 14:16
Geplaatst door frank van gemert
Een oud onderzoek dat echter nog steeds tot een van de meest interessante werken in de sociologie gerekend kan worden is ‘Le Suicide’ van Emile Durkheim uit 1987.

Toen was hij toch al een tijdje dood. Gaintje.


Durkheim zelf vergeleek Katholieken en Protestanten en kwam tot de conclusie dat zelfdoding onder protestanten meer voorkomt omdat deze kerk meer versplinterd en minder geïntegreerd is en zo haar gelovigen minder houvast kan bieden.

In Frankrijk waren protestanten natuurlijk historisch een bedreigde minderheid. Wellicht zijn Noord-Europeanen wat zwaarmoedig. Dan gaat dat calvinisme er ook wat makkelijker in. Ik zou dat niet zozeer een cultureel als wel geografisch verschijnsel noemen. Gebrek aan licht schijnt niet zo best voor je welbevinden te zijn. Al hoor je Inuit nooit klagen. :hihi:

David
14-01-05, 14:17
Hoe dan ook, je maakt mij niet wijs dat zelfmoord een typisch Europees probleem is. Volgens mij heb je overal ter wereld mensen die op één of andere manier geen andere uitweg zien, om wat voor reden dan ook.

frank van gemert
14-01-05, 14:28
Geplaatst door Zwarte Schaap
Subcategorien zoals de door jou gebruikte Marokkaanse jongens voor je onderzoek?

Marokkaanse jongens zaten destijds nog in de Rif. Als ik het wel heb richtte Durkheim zich vooral op noord-Europa en sommige Skandinavische landen.

frank van gemert
14-01-05, 14:31
Geplaatst door mark61
Toen was hij toch al een tijdje dood. Gaintje.

Excuus, hier is een hinderlijke typefout ingeslopen. Durkheim is van veel langer geleden. Het jaar van publicatie is 1897

dank Mark61

mark61
14-01-05, 14:32
Geplaatst door David
Hoe dan ook, je maakt mij niet wijs dat zelfmoord een typisch Europees probleem is. Volgens mij heb je overal ter wereld mensen die op één of andere manier geen andere uitweg zien, om wat voor reden dan ook.

Natuurlijk. Maar afhankelijk van tijd en plaats kan het wel variëren natuurlijk. Japan en India etc., en ik dacht Indianen (euthanasie, nou ja, eu-) staan bekend om hun 'zelfmoordneigingen'. In NL Hindoestanen. Dat kan je misschien cultureel bepaald noemen. In Arabische of islamitische context kan je zelfmoord denk ik niet eervol noemen. Net zo taboe als in christelijke context.

Zwarte Schaap
14-01-05, 14:41
Geplaatst door frank van gemert
Marokkaanse jongens zaten destijds nog in de Rif. Als ik het wel heb richtte Durkheim zich vooral op noord-Europa en sommige Skandinavische landen.

De Marokkaanse jongens waar jij je op richte waren toch ook een subcategorie Marokkanen? Ze woonden in de armste arbiederswijk van Nederand, het waren jongens, jongeren ..etc. Al met al een subcategorie.

David
14-01-05, 14:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Marokkaanse jongens waar jij je op richte waren toch ook een subcategorie Marokkanen? Ze woonden in de armste arbiederswijk van Nederand, het waren jongens, jongeren ..etc. Al met al een subcategorie.


In 1897?

850
14-01-05, 14:44
Geplaatst door Eke
Ah 850 ! Ik nodig je uit om deze bewering hard te maken :"als men maatschappelijk gezien een looser is, dan is men ook op ander vlakken een looser"

dat kan nog een interessante posting van je worden...neem de ruimte.

Welnu, in de eerste plaats zijn er de reacties van ZS zelf die regelmatig hier op dit forum laat weten dat hij een loser is. Dat heeft hij meermalen geschreven in een algemene context en niet alleen op het maatschappelijke vlak.
Alleen daar al kan ik concluderen dat hij op meerdere vlakken een loser is.

Als jij als Nederlander hier jaaaaarenlang woont en meedraait in de maatschappij dan moet je er wel wat voor doen omdat te verspelen en om een maatschappelijke loser te worden. Dat word je niet 1-2-3. Daar moet je het nodige aan negatieve energie in stoppen omdat te bereiken.
Onze maatschappij zit niet zodanig in elkaar dat je zomaar even een maatschappelijke loser wordt.

* Waarom vind je jezelf een maatschappijke loser
* Waarom ben je een maatschappelijke loser
* Hoe sta je in het leven
* Hoe reageer je op de maatschappij
* Hoe behandel je de medemens
* Hoe kijk je tegen de maatschappij aan
* Waarom ben je niet in staat om mee te draaien in onze maatschappij
* Waarom ben je niet in staat naar oplossingen te zoeken
* Waarom ben je niet in staat je leven zodanig in te richten zodat je wel kunt meedraaien in onze maatschappij
* Waarom ben je niet in staat om je leven zodanig in te richten zodat je niet in onze maatschappij hoeft te leven
* Wat ging eraan vooraf waardoor je een maatschappijke loser werd

Dit zijn vragen die nauw samenhangen met hoe jij als mens in het leven staat.
Dat heeft samenhang met hoe jij in de maatschappij functioneert en hoe jij op spiritueel en persoonlijk vlak functioneert.

Hoe jij in de maatschappij staat is niet een afgesloten hokje dat los staat van de rest van jou als mens. Dat staat in direct contact met de manier waarop jij leeft. Hoe jij loopt, hoe je beweegt, hoe je denkt, hoe jij voelt, hoe je ademt, hoe je droomt, hoe je eet, hoe je neukt, hoe je praat en last but not least: hoe je luistert.
Zelfs de manier waarop jij schijt, hoest, pist en boert heeft ermee te maken met hoe jij als mens in de maatschappij staat.
De maatschappij is jouw heelal. Jouw wereld. Jouw thuishaven. Jouw baarmoeder.
Als je dat verspeelt dan ben je een big time loser
:staart: Life is easy

Zwarte Schaap
14-01-05, 14:54
Geplaatst door David
In 1897?

Nee, in casu de periode tussen 1992-1998, trouwens in vrijwel alle onderzoeken verricht door de heer Gemert betreft het sub-sub-categorien van Marokkanen.

Hij heeft trouwens ergens eind 80-tiger jaren wellicht een voor jou interesante studie naar Marokkaanse homo-moordenaars verricht.

frank van gemert
14-01-05, 14:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Marokkaanse jongens waar jij je op richte waren toch ook een subcategorie Marokkanen? Ze woonden in de armste arbiederswijk van Nederand, het waren jongens, jongeren ..etc. Al met al een subcategorie.

De kritiek op Durkheim: De katholieken Spanje en Italië hebben een dominante positie, de katholieken in Denemarken en Pruisen zijn kleiner in getal en minder belangrijk. Ten aanzien van de Protestanten is het plaatje andersom. In Spanje en Italie zijn zij klein en onbelangrijk, maar in Denemarken en Pruisen domineren ze. De beide geloofsgroepen zijn daarom in zijn algemeenheid niet goed te vergelijken.

Zwarte Schaap
14-01-05, 14:56
Geplaatst door 850
Welnu, in de eerste plaats zijn er de reacties van ZS zelf die regelmatig hier op dit forum laat weten dat hij een loser is. Dat heeft hij meermalen geschreven in een algemene context en niet alleen op het maatschappelijke vlak.
Alleen daar al kan ik concluderen dat hij op meerdere vlakken een loser is.

Als jij als Nederlander hier jaaaaarenlang woont en meedraait in de maatschappij dan moet je er wel wat voor doen omdat te verspelen en om een maatschappelijke loser te worden. Dat word je niet 1-2-3. Daar moet je het nodige aan negatieve energie in stoppen omdat te bereiken.
Onze maatschappij zit niet zodanig in elkaar dat je zomaar even een maatschappelijke loser wordt.

* Waarom vind je jezelf een maatschappijke loser
* Waarom ben je een maatschappelijke loser
* Hoe sta je in het leven
* Hoe reageer je op de maatschappij
* Hoe behandel je de medemens
* Hoe kijk je tegen de maatschappij aan
* Waarom ben je niet in staat om mee te draaien in onze maatschappij
* Waarom ben je niet in staat naar oplossingen te zoeken
* Waarom ben je niet in staat je leven zodanig in te richten zodat je wel kunt meedraaien in onze maatschappij
* Waarom ben je niet in staat om je leven zodanig in te richten zodat je niet in onze maatschappij hoeft te leven
* Wat ging eraan vooraf waardoor je een maatschappijke loser werd

Dit zijn vragen die nauw samenhangen met hoe jij als mens in het leven staat.
Dat heeft samenhang met hoe jij in de maatschappij functioneert en hoe jij op spiritueel en persoonlijk vlak functioneert.

Hoe jij in de maatschappij staat is niet een afgesloten hokje dat los staat van de rest van jou als mens. Dat staat in direct contact met de manier waarop jij leeft. Hoe jij loopt, hoe je beweegt, hoe je denkt, hoe jij voelt, hoe je ademt, hoe je droomt, hoe je eet, hoe je neukt, hoe je praat en last but not least: hoe je luistert.
Zelfs de manier waarop jij schijt, hoest, pist en boert heeft ermee te maken met hoe jij als mens in de maatschappij staat.
De maatschappij is jouw heelal. Jouw wereld. Jouw thuishaven. Jouw baarmoeder.
Als je dat verspeelt dan ben je een big time loser
:staart: Life is easy

Je vergeet 2 dingen, iedereen heeft een eigen interpretatie van loser en een eigen reden om dat te gebruiken.

David
14-01-05, 14:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
in casu


Nog zo'n Schaap favoriet onder het motto "kijk mij eens erudiet wezen".

Zwarte Schaap
14-01-05, 15:00
Geplaatst door frank van gemert
De kritiek op Durkheim: De katholieken Spanje en Italië hebben een dominante positie, de katholieken in Denemarken en Pruisen zijn kleiner in getal en minder belangrijk. Ten aanzien van de Protestanten is het plaatje andersom. In Spanje en Italie zijn zij klein en onbelangrijk, maar in Denemarken en Pruisen domineren ze. De beide geloofsgroepen zijn daarom in zijn algemeenheid niet goed te vergelijken.

Interessant om te weten, maar mijn vraag was of de Marokkanen die jij onderzocht hebt ook tot een subcatgorie behoorden. En kun in die lijn de kritiek op het onderzoek inzake subcategorien niet doortrekken naar jou onderzoek van subcategorie Marokkanen?

Zwarte Schaap
14-01-05, 15:02
Geplaatst door David
Nog zo'n Schaap favoriet onder het motto "kijk mij eens erudiet wezen".

Welnee, dat heeft te maken met mijn achtergrond.

David
14-01-05, 15:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Welnee, dat heeft te maken met mijn achtergrond.



Daar was ik al bang voor. :)

Zwarte Schaap
14-01-05, 15:05
Geplaatst door David
Daar was ik al bang voor. :)

Voor die achtegrond hoef je niet bang te zijn. Het zal jou juist altijd verdedigen.

David
14-01-05, 15:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor die achtegrond hoef je niet bang te zijn. Het zal jou juist altijd verdedigen.


Da's aardig. Niet echt nodig, maar wel aardig. Ik ben geen bedreigde diersoort maar een volwassen man. zeer wel in staat mezelf te verdedigen.

Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Je koddige gebruik van termen als "in casu" en dergelijke, zeggen inderdaad voldoende over je achtergrond. Die achtergrond had ik het over.

Zwarte Schaap
14-01-05, 15:13
Geplaatst door David
Da's aardig. Niet echt nodig, maar wel aardig. Ik ben geen bedreigde diersoort maar een volwassen man. zeer wel in staat mezelf te verdedigen.

Maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde. Je koddige gebruik van termen als "in casu" en dergelijke, zeggen inderdaad voldoende over je achtergrond. Die achtergrond had ik het over.

Dan komt het toch niet doordat ik erudiet wil overkomen maar door mijn opleiding en beroepsmatige achtergrond.

frank van gemert
14-01-05, 15:14
Geplaatst door Zwarte Schaap
Interessant om te weten, maar mijn vraag was of de Marokkanen die jij onderzocht hebt ook tot een subcatgorie behoorden. En kun in die lijn de kritiek op het onderzoek inzake subcategorien niet doortrekken naar jou onderzoek van subcategorie Marokkanen?

Schaap, ik vind de beginstelling van deze discussie heel goed gekozen. Je hebt gelijk als je de vraag stelt: men heeft het vaak over cultuur, maar doet dat er eigenlijk wel toe?

We hebben het elders vrij uitgebreid over mijn onderzoek gehad. De vergelijking doet naar mijn idee niet veel ter zake hier.

Maar vooruit een antwoord:
Je spreekt van "sub-sub-categorieën" en je doelt op de populatie van mijn onderzoek, dat is niet terecht.
Had ik Marokkaanse jongens in Aerdenhout, Blaricum of in Wassenaar onderzocht en zou ik dan uitspraken hebben gedaan over ALLE Marokkaanse jongens in Nederland, dan zou je kunnen zeggen dat ik gegevens van een sub-categorie ten onrechte uitvergroot. De drie achterstandswijken in Rotterdam vertonen veel punten van overeenkomst met andere wijken in Nederlandse steden waar veel Marokkaanse gezinnen wonen.
Ik heb in de appendix van mijn dissertatie uitvoerig over generaliseerdbaarheid gesproken. Volgens mij is het niet op zijn plaats dat hier aan te snijden.

David
14-01-05, 15:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan komt het toch niet doordat ik erudiet wil overkomen maar door mijn opleiding en beroepsmatige achtergrond.


Precies waar ik al bang voor was. Maar wel schattig.

Zwarte Schaap
14-01-05, 16:01
Geplaatst door frank van gemert
Schaap, ik vind de beginstelling van deze discussie heel goed gekozen. Je hebt gelijk als je de vraag stelt: men heeft het vaak over cultuur, maar doet dat er eigenlijk wel toe?

We hebben het elders vrij uitgebreid over mijn onderzoek gehad. De vergelijking doet naar mijn idee niet veel ter zake hier.

Maar vooruit een antwoord:
Je spreekt van "sub-sub-categorieën" en je doelt op de populatie van mijn onderzoek, dat is niet terecht.
Had ik Marokkaanse jongens in Aerdenhout, Blaricum of in Wassenaar onderzocht en zou ik dan uitspraken hebben gedaan over ALLE Marokkaanse jongens in Nederland, dan zou je kunnen zeggen dat ik gegevens van een sub-categorie ten onrechte uitvergroot. De drie achterstandswijken in Rotterdam vertonen veel punten van overeenkomst met andere wijken in Nederlandse steden waar veel Marokkaanse gezinnen wonen.
Ik heb in de appendix van mijn dissertatie uitvoerig over generaliseerdbaarheid gesproken. Volgens mij is het niet op zijn plaats dat hier aan te snijden.

Helaas heb ik je boek niet en moet ik het zonder doen.

Ik ga de discussie niet overdoen maar ik heb ernstige bedenkingen als jij op basis van twijfelachtige gesubsidieerde onderzoeksvragen opgesteld door de opdrachtgever een sub-sub-categorie mensen die jezelf aangegeven hebt dat ze in de armste wijk van Nederland wonen hun gedrag verklaart met behulp van hun Riffijnse culturele achtergrond.

Je signaleert een uitspraak bij een sub-sub marokkaanse jongeren: ''Je moet Marokkanen niet vertrouwen.'' Die uitspraak isoleer je. Daarna koppel je dit aan ''vooroordelen'' betreffende een specifieke atropologische etiket. Hierbij zoek je overeenkomsten in oudere studieliteratuur. In feite bevestig je de oudere twijfelachtige vooroordelen met nieuwe veldwerk. Dat is het gevaar.

Een deel van mijn kritiek op jou gebruikte oudere literatuur en je eigen veldwerk zit hieronder vervat.

De antropologie van de twintigste eeuw is getekend door veldwerk: Intensief en veelzijdig onderzoek van regionaal beperkte samenlevingen. Het doel van de veldwerker is de situatie die hijof zij aantreft te vatten. Hierdoor krijgt antroplogische kennis een sterk hier en nu akrakter, waarbij de historische dimensie in het gedrang komt. In de tijd dat het structureel functionalisme domineerde kreeg het tijdloze van menselijke samenleven nog een extra betekenis: Het werd ingebouwd in de theoretisch conceptie ervan. De historische dimensie werd op non-actief gesteld(Zie Fabian 1983)

Wanneer onderzoekers een veranderingsperspectief inbouwen dan blijkt dat zij behoefte hebben aan een vast beginpunt in de tijd. Oudere studies worden voor dat doel gebruikt, zoals in het geval van Brody (ZS: incasu doe jij dat ook). er is geen enkele reden om aan te nemen dat zulke studies zijn verricht in een periode van stabiliteit, en dat pas vanaf het moment de situatie begon te veranderen. In feite betekent dit dat het samenleven van mensen nooit zonder een vierde dimensie van tijd naast die van ruimte bestudeerd kan en mag worden.

De tijdsdimensie betekent dat gebruik gemaakt zal moeten worden van beelden uit het verleden. Deze beelden, hoe schijnbaar beschrijvend ook, zijn nooit theorievrij, of theorie-neutraal. In het geval van het Ierse platteland zijn de studies van Arensberg en Kimball en die van Brody eigenlijk onvergelijkbaar; ze gaan evident uit van een verschillende mens- en maatschappijbeeld.

Uit het werk van Brody, en daarbij de beschouwingen van Gibbon, blijkt dat de Ierse plattelandssamenleving eigenlijk en verlopen samenleving is. De structureel functionalistische aanpak van Arensberg en Kimball heeft dat aspect verhuld. de vraag rijst of een goed deel van de antropologie eigenlijk niet een overeenkomstig verhuld beeld biedt van verlopen samenlevingen, van doodlopende stegen, die op grond van een bepaald theoretisch perspectief een onafhankelijke status hebben gekregen (vergelijk wolf 1982)

Het beeld dat we dankzij de antropologie hebben van andere samenlevingen en culturen kan beschouwd worden als een dubbele vertekening.

In de eerste plaats gaat het om een beeld geschapen door een buitenstaander, die er sterk toe neigt net te doen alsof hij er niet is, die doet alsof de invloed van zijn eigen levenssfeer op het object genegeerd kan worden.

In de tweede plaats berust zijn beschrijving op een perspectief dat de belangen en preoccupaties van de westerse samenleving en cultuur weerspiegelt eerder dan die van de bestudeerde samenleving en cultuur.

In het geval van Ierland gaat het om een verloederende westerse plattelandssamenleving- die Arensberg en Kimball opvatten als uitvloeisel van een Iers verleden, zonder daarbij de invloed van Engeland als koloniale mogendheid te betrekken- en daarbij om een beschrijving waarvan de uitgangspunten bepaald zijn door het culturele klimaat van de Europese en Amerikaanse metropolen gedurende het interbellum (zie Maquet 1960) In feite verschilt dit niet van antropologisch onderzoek in andere continenten, waar veldwerkers maar kortverblijvende passanten zijn.

Bron: Door het oog van de antropoloog, botsende visies bij heronderzoek van Peter Kloos, 1987

Zwarte Schaap
14-01-05, 16:02
Geplaatst door David
Precies waar ik al bang voor was. Maar wel schattig.

Sodemieter op.

mark61
14-01-05, 16:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
De antropologie van de twintigste eeuw is getekend door veldwerk: Intensief en veelzijdig onderzoek van regionaal beperkte samenlevingen. Het doel van de veldwerker is de situatie die hijof zij aantreft te vatten. Hierdoor krijgt antroplogische kennis een sterk hier en nu akrakter, waarbij de historische dimensie in het gedrang komt. In de tijd dat het structureel functionalisme domineerde kreeg het tijdloze van menselijke samenleven nog een exxtra betekenis: HEt werd ingebouwd in de theoretisch conceptie ervan. De historische dimensie werd op non-actief gesteld(Zie Fabian 1983)

Wanneer onderzoekers een veranderingsperspectief inbouwen dan blijkt dat zij behoefte hebben aan een vast beginpunt in de tijd. Oudere studies worden voor dat doel gebruikt, zoals in het geval van Brody (ZS: incasu doe jij dat ook). er is geen enkele reden om aan te nemen dat zulke studies zijn verricht in een periode van stabiliteit, en dat pas vanaf het moment de situatie begon te evranderen. In feite betekent dit dat het samenleven van mensne nooit zonder een vierde dimensie van tijd naast die van ruimte bestudeerd kan en mag worden.

Dat zei ik ergens in die 30 pagina's van dat topic ook al. Zij het wat bondiger. Maar daar zijn antropologen nooit zo goed in.

850
14-01-05, 16:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je vergeet 2 dingen, iedereen heeft een eigen interpretatie van loser en een eigen reden om dat te gebruiken.

Ik ben dat niet vergeten. Maar wat jij aankaart doet niet terzake. Van mijn part interpreteer jij het achterstevoren en ondersteboven. Feit blijft dat ik je niet hoef te kennen om te weten dat jij op meerdere vlakken een loser bent wanneer jij stelt dat je maatschappelijk gezien een loser bent.
Dat staat los vd manier waarop jij het woord loser wenst te interpreteren.

Zwarte Schaap
14-01-05, 16:56
Geplaatst door 850
Ik ben dat niet vergeten. Maar wat jij aankaart doet niet terzake. Van mijn part interpreteer jij het achterstevoren en ondersteboven. Feit blijft dat ik je niet hoef te kennen om te weten dat jij op meerdere vlakken een loser bent wanneer jij stelt dat je maatchappelijk gezien een loser bent.
Dat staat los vd manier waarop jij het woord loser wenst te interpreteren.

Denk je dat het mij wat intresseert wat jij van mij denkt? Een Nederlandse spreekwoord zegt, ze mogen denken en zeggen wat ze willen als ze maar niet van je vreten.

Dat zou er nog bij moeten komen om gedachtenspinsels van anderen omtrent mijn persoon op internet serieus te nemen.

850
14-01-05, 17:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Denk je dat het mij wat intresseert wat jij van mij denkt?


Ook dat doet niet terzake.
Feit blijft dat ik jou niet hoef te kennen om te weten dat jij op meerdere vlakken een loser bent wanneer jij zelf stelt dat je een maatschappelijke loser bent.

Zwarte Schaap
14-01-05, 17:06
Geplaatst door 850
Ook dat doet niet terzake.
Feit blijft dat ik jou niet hoef te kennen om te weten dat jij op meerdere vlakken een loser bent wanneer jij zelf stelt dat je een maatschappelijke loser bent.

Feit blijft staan dat het jouw interpretatie is en blijft en geheel niet objectief is. Dat jij tevreden bent met je vooroordelen en subjectieve referentiekader is jouw beperking waarbinnen ik mijn persoon niet herken. En ik ken mijzelf beter dan wie dan ook.

850
14-01-05, 17:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Feit blijft staan dat het jouw interpretatie is en blijft en geheel niet objectief is. Dat jij tevreden bent met je vooroordelen en subjectieve referentiekader is jouw beperking waarbinnen ik mijn persoon niet herken. En ik ken mijzelf beter dan wie dan ook.


Dit is een knap staaltje gebakken lucht maar nog steeds blijft het simpele feit recht overeind staan dat ik je niet hoef te kennen om te weten dat je op meerdere vlakken een loser bent wanneer jijzelf beweert dat je maatschappelijk gezien een loser bent.

Zwarte Schaap
14-01-05, 17:43
Geplaatst door 850
Dit is een knap staaltje gebakken lucht maar nog steeds blijft het simpele feit recht overeind staan dat ik je niet hoef te kennen om te weten dat je op meerdere vlakken een loser bent wanneer jijzelf beweert dat je maatschappelijk gezien een loser bent.

Feit is dat jij mijn subjectieve interpretatie van maatschappelijke loser subjectief interpreteert en daarna een vervuilde subjectieve conclusie trekt. Objectief gezien stelt jouw subjectieve conclusie geen klote voor.

mark61
14-01-05, 17:46
Ff wachten, ik moet de popcorn nog opzetten.

Zwarte Schaap
14-01-05, 17:48
Geplaatst door mark61
Ff wachten, ik moet de popcorn nog opzetten. Ik ga ook even buiten wat eten scoren.

850
14-01-05, 17:53
Geplaatst door mark61
Ff wachten, ik moet de popcorn nog opzetten.

:p Je komt net op tijd.
Ik was zonder het in te zien alweer in de valkuil gelopen.

Ik ga nu naar Motorhead luisteren met hun hit "Born To Lose, Live To Win"

:handbang: Hakkuhhhhhh

mark61
14-01-05, 17:56
Geplaatst door 850
:p Je komt net op tijd.
Ik was zonder het in te zien alweer in de valkuil gelopen.

Ik ga nu naar Motorhead luisteren met hun hit "Born To Lose, Live To Win"

:handbang: Hakkuhhhhhh

Motörhead? Dat was toch 'Me and my Vibrator'? Lemmy rules!

papol
14-01-05, 18:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een beetje te onduidelijk wat je hier allemaal stelt. Eeen beetje te warrig als je het mij vraagt.



Wat wil je nou allemaal zeggen?


Dat je het allemaal niet snapt is uitgebreid bekend, hoef je niet telkens te bevestigen. Je antwoord is duidelijk, zelfs het niet kunnen begrijpen ligt aan anderen....


Gr.P

frank van gemert
14-01-05, 18:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Helaas heb ik je boek niet en moet ik het zonder doen.

Ik ga de discussie niet overdoen maar ik heb ernstige bedenkingen als jij op basis van twijfelachtige gesubsidieerde onderzoeksvragen opgesteld door de opdrachtgever een sub-sub-categorie mensen die jezelf aangegeven hebt dat ze in de armste wijk van Nederland wonen hun gedrag verklaart met behulp van hun Riffijnse culturele achtergrond.

Je signaleert een uitspraak bij een sub-sub marokkaanse jongeren: ''Je moet Marokkanen niet vertrouwen.'' Die uitspraak isoleer je. Daarna koppel je dit aan ''vooroordelen'' betreffende een specifieke atropologische etiket. Hierbij zoek je overeenkomsten in oudere studieliteratuur. In feite bevestig je de oudere twijfelachtige vooroordelen met nieuwe veldwerk. Dat is het gevaar.

Een deel van mijn kritiek op jou gebruikte oudere literatuur en je eigen veldwerk zit hieronder vervat.

De antropologie van de twintigste eeuw is getekend door veldwerk: Intensief en veelzijdig onderzoek van regionaal beperkte samenlevingen. Het doel van de veldwerker is de situatie die hijof zij aantreft te vatten. Hierdoor krijgt antroplogische kennis een sterk hier en nu akrakter, waarbij de historische dimensie in het gedrang komt. In de tijd dat het structureel functionalisme domineerde kreeg het tijdloze van menselijke samenleven nog een extra betekenis: Het werd ingebouwd in de theoretisch conceptie ervan. De historische dimensie werd op non-actief gesteld(Zie Fabian 1983)

Wanneer onderzoekers een veranderingsperspectief inbouwen dan blijkt dat zij behoefte hebben aan een vast beginpunt in de tijd. Oudere studies worden voor dat doel gebruikt, zoals in het geval van Brody (ZS: incasu doe jij dat ook). er is geen enkele reden om aan te nemen dat zulke studies zijn verricht in een periode van stabiliteit, en dat pas vanaf het moment de situatie begon te veranderen. In feite betekent dit dat het samenleven van mensen nooit zonder een vierde dimensie van tijd naast die van ruimte bestudeerd kan en mag worden.

De tijdsdimensie betekent dat gebruik gemaakt zal moeten worden van beelden uit het verleden. Deze beelden, hoe schijnbaar beschrijvend ook, zijn nooit theorievrij, of theorie-neutraal. In het geval van het Ierse platteland zijn de studies van Arensberg en Kimball en die van Brody eigenlijk onvergelijkbaar; ze gaan evident uit van een verschillende mens- en maatschappijbeeld.

Uit het werk van Brody, en daarbij de beschouwingen van Gibbon, blijkt dat de Ierse plattelandssamenleving eigenlijk en verlopen samenleving is. De structureel functionalistische aanpak van Arensberg en Kimball heeft dat aspect verhuld. de vraag rijst of een goed deel van de antropologie eigenlijk niet een overeenkomstig verhuld beeld biedt van verlopen samenlevingen, van doodlopende stegen, die op grond van een bepaald theoretisch perspectief een onafhankelijke status hebben gekregen (vergelijk wolf 1982)

Het beeld dat we dankzij de antropologie hebben van andere samenlevingen en culturen kan beschouwd worden als een dubbele vertekening.

In de eerste plaats gaat het om een beeld geschapen door een buitenstaander, die er sterk toe neigt net te doen alsof hij er niet is, die doet alsof de invloed van zijn eigen levenssfeer op het object genegeerd kan worden.

In de tweede plaats berust zijn beschrijving op een perspectief dat de belangen en preoccupaties van de westerse samenleving en cultuur weerspiegelt eerder dan die van de bestudeerde samenleving en cultuur.

In het geval van Ierland gaat het om een verloederende westerse plattelandssamenleving- die Arensberg en Kimball opvatten als uitvloeisel van een Iers verleden, zonder daarbij de invloed van Engeland als koloniale mogendheid te betrekken- en daarbij om een beschrijving waarvan de uitgangspunten bepaald zijn door het culturele klimaat van de Europese en Amerikaanse metropolen gedurende het interbellum (zie Maquet 1960) In feite verschilt dit niet van antropologisch onderzoek in andere continenten, waar veldwerkers maar kortverblijvende passanten zijn.

Bron: Door het oog van de antropoloog, botsende visies bij heronderzoek van Peter Kloos, 1987

Schaap, na de discussie die we elders hebben gevoerd, maak ik bezwaar tegen de volgende karikatuur:


ik heb ernstige bedenkingen als jij op basis van twijfelachtige gesubsidieerde onderzoeksvragen opgesteld door de opdrachtgever een sub-sub-categorie mensen die jezelf aangegeven hebt dat ze in de armste wijk van Nederland wonen hun gedrag verklaart met behulp van hun Riffijnse culturele achtergrond.

En dan verder. Het is jouw tot verfijning verheven discussietechniek om ergens een woord uit te pikken, daar een draai aan te geven (eerder noemde ik dat: associëren) en de gebruiker van het woord met de nieuw ontstane bewering te confronteren die helemaal niet meer hoeft in te houden wat hij eerder zei.

Zo gebruikte ik het woord 'subcategorieën', in relatie tot Durkheim. Jij pikt het eruit, plakt het aan eerder onderzoek van mij, doet vervolgens de stalen suggestie dat het bij Durkheim verkeerd ging en dat het dus bij mij ook wel verkeerd zal zijn gegaan en je dwingt me om dat recht te zetten.

Best, maar dan ook zelf zorgvuldig zijn!

Nu kom je met een hele brei woorden van anderen, waarvan wat mij betreft de enige uitwerking is dat je eigen argumenten naar de achtergrond verdwijnen.

Ik parreer even met je eigen techniek:

1. Hoezo wordt in mijn onderzoek de historische dimensie op non-actief gesteld?
2. Wat is een veranderingsperspectief? Wie zegt dat ik het gebruik?
3. Wie zegt dat ik onderzoek deed in een periode van stabiliteit?
4. Hoezo kan het samenleven van mensen nooit zonder een vierde dimensie van tijd naast die van ruimte bestudeerd worden? Wat zijn overigens de andere twee?
5. Is het terecht mijn onderzoek op theoretische aspecten te vergelijken met dat van Brody, die zich richtte op een Ierse plattelandssamenleving?
6. ......
7. ......

Ik zie je antwoorden graag tegemoet. Per ommegaande, dat spreekt vanzelf.

Schaap, het is niet moeilijk kritiek te vinden op wat voor stroming, methode of discipline dan ook. Maar, ik ga niet reageren op basis van hapsnap bij elkaar geplukte citaten die er naar mijn mening maar nauwelijks toe doen en die jij niet in je eigen kunt (of wilt?) weergeven. Bij mijn beste weten is dit niet een cursus 'aanleggen van rookgordijnen'.

850
14-01-05, 18:20
Geplaatst door mark61
Motörhead? Dat was toch 'Me and my Vibrator'? Lemmy rules!

Zegt me niks. Maar ik ken niet alles van hun. Ken eigenlijk alleen die oude platen.
Lemmy is al bijna 60 maar gaat onverstoorbaar verder. Ongeloofelijk......

Wide-O
14-01-05, 18:42
Geplaatst door 850
Zegt me niks. Maar ik ken niet alles van hun. Ken eigenlijk alleen die oude platen.
Lemmy is al bijna 60 maar gaat onverstoorbaar verder. Ongeloofelijk......

They do their thing. En met succes, I might add.


]Geplaatst door Zwarte Schaap

Een Nederlandse spreekwoord zegt, ze mogen denken en zeggen wat ze willen als ze maar niet van je vreten.


Laat dat nu net zijn wat de minder geschoolde autochtoon denkt... En minder geschoold mag je interpreteren als "niet de tijd hebbende om maroc.nl de hele dag na te vlooien..."

Man, wat ben je negatief, volgens mij dan, subjectief, in casu. What a waste of intelligence.

Enfin, ik hou het bij Metallica. Je moet 's kijken hoe Hetfield spreekt over zijn jeugd/ouders. Zijn toch best een paar knappe songs uitgekomen denk ik dan :)

850
14-01-05, 19:02
Geplaatst door Wide-O

Enfin, ik hou het bij Metallica. Je moet 's kijken hoe Hetfield spreekt over zijn jeugd/ouders. Zijn toch best een paar knappe songs uitgekomen denk ik dan :)

Metallica is tof.
Some Kind of Monster is een tegek nummer en een goeie documentaire.
Maar ja das slechts mijn vervuilde subjectieve mening vanuit een beperkte subjectieve referentiekader waarin andere Metallica fans zichzelf mischien niet in zullen herkennen.

Bofko
14-01-05, 19:16
Geplaatst door 850

Maar ja das slechts mijn vervuilde subjectieve mening vanuit een beperkte subjectieve referentiekader waarin andere Metallica fans zichzelf mischien niet in zullen herkennen.

En misschien ook nog eens ingegeven op een moment dat je misschien zwaar depri was, en dus in je subjectiviteit niet objectief genoeg kon zijn

Zwarte Schaap
14-01-05, 19:31
Geplaatst door frank van gemert
Schaap, na de discussie die we elders hebben gevoerd, maak ik bezwaar tegen de volgende karikatuur:

Wat ik plaatste is een compacte samenvatting die het hele onderzoek kort en bondig samenvat. Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent maar ik kan op basis van de geleverde argumenten niets anders concluderen.


En dan verder. Het is jouw tot verfijning verheven discussietechniek om ergens een woord uit te pikken, daar een draai aan te geven (eerder noemde ik dat: associëren) en de gebruiker van het woord met de nieuw ontstane bewering te confronteren die helemaal niet meer hoeft in te houden wat hij eerder zei.

Zo gebruikte ik het woord 'subcategorieën', in relatie tot Durkheim. Jij pikt het eruit, plakt het aan eerder onderzoek van mij, doet vervolgens de stalen suggestie dat het bij Durkheim verkeerd ging en dat het dus bij mij ook wel verkeerd zal zijn gegaan en je dwingt me om dat recht te zetten. Nog steeds heb je er geen bevredigende antwoord op gegeven. Soms zeg je dat de door jou bestudeerde Marokkanen een sub-categorie is maar nadat ikde kritiek op subcategorie van durkheim op jou onderzoek toepas dan is er min of meer geen sprake van subcategorie en zeg je dat het min of meer geldt voor alle bestudeerde Marokkanen in andere steden terwijl jezelf zegt dat je een hele hoofdstuk hebt besteed aan de bijzondere slechte situatie in Rotterdam. Dat roept vragen op.


Best, maar dan ook zelf zorgvuldig zijn!

Nu kom je met een hele brei woorden van anderen, waarvan wat mij betreft de enige uitwerking is dat je eigen argumenten naar de achtergrond verdwijnen.

Het zijn geen brei woorden van anderen maar realistische kritiek op onzuivere antropologische onderzoek die ik heel goed van toepassing vind.


Ik parreer even met je eigen techniek:

1. Hoezo wordt in mijn onderzoek de historische dimensie op non-actief gesteld?
2. Wat is een veranderingsperspectief? Wie zegt dat ik het gebruik?
3. Wie zegt dat ik onderzoek deed in een periode van stabiliteit?
4. Hoezo kan het samenleven van mensen nooit zonder een vierde dimensie van tijd naast die van ruimte bestudeerd worden? Wat zijn overigens de andere twee?
5. Is het terecht mijn onderzoek op theoretische aspecten te vergelijken met dat van Brody, die zich richtte op een Ierse plattelandssamenleving?
6. ......
7. ......

Ik zie je antwoorden graag tegemoet. Per ommegaande, dat spreekt vanzelf. Ik heb het hele stukje voor je geserveerd om de feitelijke kritiek beter te snappen:

Het beeld dat we dankzij de antropologie hebben van andere samenlevingen en culturen kan beschouwd worden als een dubbele vertekening.

In de eerste plaats gaat het om een beeld geschapen door een buitenstaander, die er sterk toe neigt net te doen alsof hij er niet is, die doet alsof de invloed van zijn eigen levenssfeer op het object genegeerd kan worden.

In de tweede plaats berust zijn beschrijving op een perspectief dat de belangen en preoccupaties van de westerse samenleving en cultuur weerspiegelt eerder dan die van de bestudeerde samenleving en cultuur.

In het geval van Ierland gaat het om een verloederende westerse plattelandssamenleving- die Arensberg en Kimball opvatten als uitvloeisel van een Iers verleden, zonder daarbij de invloed van Engeland als koloniale mogendheid te betrekken- en daarbij om een beschrijving waarvan de uitgangspunten bepaald zijn door het culturele klimaat van de Europese en Amerikaanse metropolen gedurende het interbellum (zie Maquet 1960) In feite verschilt dit niet van antropologisch onderzoek in andere continenten, waar veldwerkers maar kortverblijvende passanten zijn.


Schaap, het is niet moeilijk kritiek te vinden op wat voor stroming, methode of discipline dan ook. Maar, ik ga niet reageren op basis van hapsnap bij elkaar geplukte citaten die er naar mijn mening maar nauwelijks toe doen en die jij niet in je eigen kunt (of wilt?) weergeven. Bij mijn beste weten is dit niet een cursus 'aanleggen van rookgordijnen'. Ik vind het kritiek die er zeker toe doet en die je niet pareert door de zogenaamde doelbewuste discussiestrategie van mij erbij te halen. Volgens mij ben ik niet diegene die er belang bij heeft om eeen rookgordijn aan te leggen.

Zwarte Schaap
14-01-05, 19:32
Geplaatst door 850
:p Je komt net op tijd.
Ik was zonder het in te zien alweer in de valkuil gelopen.

Als er een valkuil was dan heb je die zelf gegraven.

Zwarte Schaap
14-01-05, 19:34
Geplaatst door papol
Dat je het allemaal niet snapt is uitgebreid bekend, hoef je niet telkens te bevestigen. Je antwoord is duidelijk, zelfs het niet kunnen begrijpen ligt aan anderen....


Gr.P

Wat wil je dan dat ik zeg? Ik snap het gewoon niet klaar is kees, wil je het op andere wijze zeggen ja of nee?

850
14-01-05, 19:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er een valkuil was dan heb je die zelf gegraven.

Ik heb er ook niet bij gezet dat jij die kuil gegraven had.......

Zwarte Schaap
14-01-05, 19:45
Geplaatst door 850
Ik heb er ook niet bij gezet dat jij die kuil gegraven had....... Ik hou van duidelijkheid en benadruk dat feit.

850
14-01-05, 19:47
Geplaatst door Bofko
En misschien ook nog eens ingegeven op een moment dat je misschien zwaar depri was, en dus in je subjectiviteit niet objectief genoeg kon zijn


:handbang: Metallica fans kunnen best vrolijke mensen zijn.
:moeilijk: Who am I kidding.........Mijn referentiekader is te subjectief en te beperkt om daar een objectief waardeoordeel over te kunnen geven.

Bofko
14-01-05, 20:03
Mooi moment om een nieuw begrip te introduceren :
intersubjectiviteit

intersubjectief : geldig voor elk van een groot aantal subjecten.

Voorbeeld:
" De ervaringswereld wordt in zekere zin tot stand gebracht door taal. Dat gebeurt in de context van de belevingswereld, de ervaringswereld is intersubjectief. De belevingswereld is niet intersubjectief. Neem het beroemde voorbeeld van de eskimo's met de 13 woorden voor sneeuw. Die hebben hun ervaringswereld anders gestalte gegeven dan wij. Of hun belevingswereld al dan niet anders is, die vraag kun je niet eens simpel stellen. Maar hun ervaringswereld is anders. Je weet bijvoorbeeld niet of ze een heleboel verschillende soorten sneeuw zien omdat ze er woorden voor hebben of dat ze er woorden voor hebben omdat ze die zien. Je weet niet wat eerder is. Is de wereld van een andere cultuur anders, omdat ze een andere taal en andere categorieën hebben, of is het andersom? Dat weet je niet."

Misschien dat met behulp van dit begrip de discussie een nieuwe verfrissende wending gegeven kan worden ? :roker:

850
14-01-05, 20:11
Geplaatst door Bofko
Mooi moment om een nieuwe begrip te introduceren :
intersubjectiviteit

Misschien dat met behulp van dit begrip de discussie een nieuwe verfrissende wending gegeven kan worden ? :roker:

:o Jij advocaat vd duivel

Zwarte Schaap
14-01-05, 20:12
Geplaatst door Bofko
Mooi moment om een nieuwe begrip te introduceren :
intersubjectiviteit

intersubjectief : geldig voor elk van een groot aantal subjecten.

Voorbeeld:
" De ervaringswereld wordt in zekere zin tot stand gebracht door taal. Dat gebeurt in de context van de belevingswereld, de ervaringswereld is intersubjectief. De belevingswereld is niet intersubjectief. Neem het beroemde voorbeeld van de eskimo's met de 13 woorden voor sneeuw. Die hebben hun ervaringswereld anders gestalte gegeven dan wij. Of hun belevingswereld al dan niet anders is, die vraag kun je niet eens simpel stellen. Maar hun ervaringswereld is anders. Je weet bijvoorbeeld niet of ze een heleboel verschillende soorten sneeuw zien omdat ze er woorden voor hebben of dat ze er woorden voor hebben omdat ze die zien. Je weet niet wat eerder is. Is de wereld van een andere cultuur anders, omdat ze een andere taal en andere categorieën hebben, of is het andersom? Dat weet je niet."

Misschien dat met behulp van dit begrip de discussie een nieuwe verfrissende wending gegeven kan worden ? :roker:

Eskimos ervaren naar mijn mening door een veelvoud van hun belevingen dat er verschillende soorten sneeuw bestaat. Elke soort sneeuw duidt op een andere gevaar/voordeel/nadeel/bepaalde weerssituatie etc. Door deze soorten sneeuw te koppelen aan een bepaalde situatie kunnen zij daar beter op reageren en handelen. HEt ontstaan voor verschillende namen voor sneeuw is door de ervaring en noodzaak geboren.

Daarnaast speelt naar mijn mening onderstaande, zeer treffende theorie een belangrijke rol in vele onderzoeken en standpunten:


Argumentatieve willekeur

We zitten hier in het hart van wat ik 'argumentatieve willekeur' noem. Het gaat daarbij om de wilsafhankelijke keuze van de argumentatie. Argumentatie wordt als afhankelijk gezien van het doel dat is gekozen om te bereiken.

Argumentatie is in die visie een afhankelijke variabele van een keuze of van een bepaalde gezindheid. In formulevorm kan dit weergeven worden als A=fG (Argumentatie=een functie van Gezindheid).

Dit is zo'n algemeen geldend uitgangspunt in ons rethorisch handelen, dat het maar al te snel wordt vergeten. Het is een mechanisme waarmee we redelijke idealen laten slippen of ze juist als heel pregnant laten verschijnen. In die zin is alles mogelijk.

Bron: mr. Thom Holterman, anarchist, tot 2003 hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit.
Mensen nemen naar mijn mening vaak een subjectieve standpunt in en vaak uit automatisme en wellicht uit zelfbelang sprokkelen zij daar selectief argumenten bij om het standpunt te verdedigen.

Ik herken dat bij veel meningen en gesubsidieerde onderzoeken (van de laatste tijd).

Bofko
14-01-05, 20:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mensen nemen naar mijn mening vaak een subjectieve standpunt in en vaak uit automatisme en wellicht uit zelfbelang sprokkelen zij daar selectief argumenten bij om het standpunt te verdedigen.

Ik herken dat bij veel meningen en gesubsidieerde onderzoeken (van de laatste tijd).

Wat de meeste mensen betreft :van harte mee eens !
Maar jij denkt toch niet dat jij niet zo te werk gaat. Bij jou druipt dat er vaak ook zo op die manier van af.
Wat gesubsidieerde onderzoeken betreft is dat niet altijd duidelijk. Gesubsidieerde onderzoeken kúnnen ook heel integer zijn hoor.

Bofko
14-01-05, 20:36
Geplaatst door 850
:o Jij advocaat vd duivel

I like that job. :handbang:

Zwarte Schaap
14-01-05, 20:47
Geplaatst door Bofko
Wat de meeste mensen betreft :van harte mee eens !
Maar jij denkt toch niet dat jij niet zo te werk gaat. Bij jou druipt dat er vaak ook zo op die manier van af.
Wat gesubsidieerde onderzoeken betreft is dat niet altijd duidelijk. Gesubsidieerde onderzoeken kúnnen ook heel integer zijn hoor.

Ik ben ook één van de vele mensen daar twijfel ik niet aan. Maar als je er helemaal niets van af weet dan kun je je er veel vaker schuldig aan maken.

Bofko
14-01-05, 21:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ben ook één van de vele mensen daar twijfel ik niet aan. Maar als je er helemaal niets van af weet dan kun je je er veel vaker schuldig aan maken.

:D .Ok.
Eigenlijk gaat het meer om integriteit.
Discussies tussen mensen zijn vaak in de praktijk botsende belevingswerelden. Het gedachte idee van een ´discussie voeren´en ´goede argumenten´ gebruiken is bijna altijd onhaalbaar in de praktijk. De kunst is om jouw belevingswereld aan de ander op te dringen. Als de aanvangssetting niet bevalt is het dus zaak om die setting een dusdanige wending te geven die het meest aansluit bij je eigen belevings- en ideeenwereld. En van daaruit bestook je je tegenstander. Et voila, de oeverloze discussie is geboren.
Dus ook als je niets van het onderwerp af weet kun je deze techniek gebruiken.

Integriteit in een discussie wil zeggen dat je af en toe vrijwillig een poging doet om met de ideeen- en belevingswereld van de ander ´mee te denken´, en uit je eigen belevingswereld te stappen. Het voordeel dat je daarbij ook hebt is dat je veel meer leert dan constant krampachtig vanuit je eigen wereldje te blijven denken.

Zwarte Schaap
14-01-05, 21:11
Geplaatst door Bofko
:D .Ok.
Eigenlijk gaat het meer om integriteit.
Discussies tussen mensen zijn vaak in de praktijk botsende belevingswerelden. Het gedachte idee van een ´discussie voeren´en ´goede argumenten´ gebruiken is bijna altijd onhaalbaar in de praktijk. De kunst is om jouw belevingswereld aan de ander op te dringen. Als de aanvangssetting niet bevalt is het dus zaak om die setting een dusdanige wending te geven die het meest aansluit bij je eigen belevings- en ideeenwereld. En van daaruit bestook je je tegenstander. Et voila, de oeverloze discussie is geboren.
Dus ook als je niets van het onderwerp af weet kun je deze techniek gebruiken.

Integriteit in een discussie wil zeggen dat je af en toe vrijwillig een poging doet om met de ideeen- en belevingswereld van de ander ´mee te denken´, en uit je eigen belevingswereld te stappen. Het voordeel dat je daarbij ook hebt is dat je veel meer leert dan constant krampachtig vanuit je eigen wereldje te blijven denken.

Uit ervaring geloof ik dat autochtonen door hun meerderheidscultuur dat minder kunnen. Zij kunnen zich minder in een ander inleven en begrip opbrengen voor andere standpunten. Mijn grootste voorsprong is dat ik ervaar dat ik mijzelf veel beter in kan leven in een ander dan een standaard autochtoon die alleen maar gewend is om vanuit zijn achtergrond te denken. Hij heeft als het ware minder instrumenten om de werkelijkheid te bestrijken en tegemoet te treden.

Bofko
14-01-05, 21:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit ervaring geloof ik dat autochtonen door hun meerderheidscultuur dat minder kunnen. Zij kunnen zich minder in een ander inleven en begrip opbrengen voor andere standpunten. Mijn grootste voorsprong is dat ik ervaar dat ik mijzelf veel beter in kan leven in een ander dan een standaard autochtoon die alleen maar gewend is om vanuit zijn achtergrond te denken. Hij heeft als het ware minder instrumenten om de werkelijkheid te bestrijken en tegemoet te treden.

Jammer. Ik moet nu weg. Ik kom er nog op terug.

Wide-O
14-01-05, 22:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit ervaring geloof ik dat autochtonen door hun meerderheidscultuur dat minder kunnen. Zij kunnen zich minder in een ander inleven en begrip opbrengen voor andere standpunten. Mijn grootste voorsprong is dat ik ervaar dat ik mijzelf veel beter in kan leven in een ander dan een standaard autochtoon die alleen maar gewend is om vanuit zijn achtergrond te denken. Hij heeft als het ware minder instrumenten om de werkelijkheid te bestrijken en tegemoet te treden.

Mijn beste alom geëerde mintweestrafpuntigste:

Bullshit.

Ga je nu eens eindelijk stoppen met alles op een hoopje te vegen, of klamp je je vast aan je wiskundig haast onaantastbare status ? De autochtoonse cultuur, aggut. De islam. Lekker puh. Alles op een hoop en ik ben Calimero. Us & Them. Pink Floyd ? Yellow wobbly bits...

Je bent een geëduceerde relnicht. Niks meer en niks minder. Ik zag vandaag nog posts van je alter ego op een heel ander BBS. Toevallig was dat een betweterige rechtse bal. Goed verwoord hoor, heel aanwezig, en maar doorzeiken, maar even leeg. Toegegeven, die man krijgt ook heel wat posts & aandacht, maar het is even zinloos.

Doe iets met je (online) leven en stop gewoon met seiken. Je ego staat je denkvermogen in de weg ondertussen. Probeer eens echt te discussiëren, of zelfs te communiceren, maar niet dat legaal geïnspireerde gejeremieer.

Some Kind of Monster indeed... goeie riff (niet uit het gebergte) overigens :fplet:

PS: mocht je mij om verklaring willen vragen "wat bedoel je nou? Ik lees geen literatuur. Ik ben een hetero rationeel wezen" etc...



Je bent een geëduceerde relnicht.


Geen dank, graag gedaan :)

Zwarte Schaap
14-01-05, 22:58
Geplaatst door Wide-O
Mijn beste alom geëerde mintweestrafpuntigste:

Bullshit.

Ga je nu eens eindelijk stoppen met alles op een hoopje te vegen, of klamp je je vast aan je wiskundig haast onaantastbare status ? De autochtoonse cultuur, aggut. De islam. Lekker puh. Alles op een hoop en ik ben Calimero. Us & Them. Pink Floyd ? Yellow wobbly bits...

Je bent een geëduceerde relnicht. Niks meer en niks minder. Ik zag vandaag nog posts van je alter ego op een heel ander BBS. Toevallig was dat een betweterige rechtse bal. Goed verwoord hoor, heel aanwezig, en maar doorzeiken, maar even leeg. Toegegeven, die man krijgt ook heel wat posts & aandacht, maar het is even zinloos.

Doe iets met je (online) leven en stop gewoon met seiken. Je ego staat je denkvermogen in de weg ondertussen. Probeer eens echt te discussiëren, of zelfs te communiceren, maar niet dat legaal geïnspireerde gejeremieer.

Some Kind of Monster indeed... goeie riff (niet uit het gebergte) overigens :fplet:

PS: mocht je mij om verklaring willen vragen "wat bedoel je nou? Ik lees geen literatuur. Ik ben een hetero rationeel wezen" etc...

Geen dank, graag gedaan :)

Oeps... ik heb kennelijk wat bij je los gemaakt. Maar effe serieus wat is nu je probleem?

Wide-O
14-01-05, 23:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Oeps... ik heb kennelijk wat bij je los gemaakt. Maar effe serieus wat is nu je probleem?

Los gemaakt... nee.

Conversation ends here.

Zwarte Schaap
14-01-05, 23:42
Geplaatst door Wide-O
Los gemaakt... nee.

Conversation ends here. Come on vertel op, wat zit je dwars?

mark61
15-01-05, 00:49
Geplaatst door 850
Zegt me niks. Maar ik ken niet alles van hun. Ken eigenlijk alleen die oude platen.
Lemmy is al bijna 60 maar gaat onverstoorbaar verder. Ongeloofelijk......

1e LP. 2e nummer kant 1?

frank van gemert
15-01-05, 09:07
Schaap, you have a one track mind, waar helaas te veel onzin uitkomt.
Ook voor mij, conversation ends here.

Mill
15-01-05, 10:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Uit ervaring geloof ik dat autochtonen door hun meerderheidscultuur dat minder kunnen. Zij kunnen zich minder in een ander inleven en begrip opbrengen voor andere standpunten. Mijn grootste voorsprong is dat ik ervaar dat ik mijzelf veel beter in kan leven in een ander dan een standaard autochtoon die alleen maar gewend is om vanuit zijn achtergrond te denken. Hij heeft als het ware minder instrumenten om de werkelijkheid te bestrijken en tegemoet te treden.

:haha: Ik mis alleen nog een stuntelig gebruikt "in casu", dan was 'ie echt onbetaalbaar geweest.

Schaap rocks. :lekpuh:

850
15-01-05, 12:13
Geplaatst door mark61
1e LP. 2e nummer kant 1?

Ah die ken ik ook niet.
Mijn devotie begint bij de 2e plaat Overkill

Maar Me and my vibrator is dus de moeite waard?

mark61
15-01-05, 12:44
Geplaatst door 850
Ah die ken ik ook niet.
Mijn devotie begint bij de 2e plaat Overkill

Maar Me and my vibrator is dus de moeite waard?

Jazeker. Zowel muzikaal als textueel. Tenslotte is het titelnummer Motorhead ook niet te versmaden.

850
15-01-05, 21:21
Geplaatst door mark61
Jazeker. Zowel muzikaal als textueel. Tenslotte is het titelnummer Motorhead ook niet te versmaden.

Eigenlijk vond ik vroeger die 1e plaat te soft, te bluesy. Maar je maakt me nieuwsgierig.
Ja het nummer Motorhead is tof.

mark61
15-01-05, 22:50
Geplaatst door 850
Eigenlijk vond ik vroeger die 1e plaat te soft, te bluesy. Maar je maakt me nieuwsgierig.
Ja het nummer Motorhead is tof.

De rest is inderdaad stukken minder. Anders had ik die plaat wel gehad.

Zwarte Schaap
30-01-05, 14:40
Psychische problemen sluipmoordenaar van Europa

Het aantal zelfmoorden in Europa is hoog. Langzaam dringt het besef van de ernst door. Wetenschappers en politici speuren naar oplossingen.

Door onze redacteur Joop Meijnen

DEN HAAG, 29 JAN. Elke dag plegen 159 mensen in de Europese Unie zelfmoord. Zo'n 58.000 per jaar. Dat zijn er méér dan er omkomen in het verkeer (139 per dag) en worden vermoord (15) bij elkaar.

,,Psychische problemen zijn de sluipmoordenaar van Europa'', zei Europees Commissaris Markos Kyprianou (Gezondheid) half januari op een conferentie in Helsinki over 'geestelijke gezondheid in Europa'. ,,Psychische problemen zijn net zo dodelijk als lichamelijke kwalen, maar ze krijgen verrassend genoeg veel minder aandacht'', aldus de eurocommissaris. Hij maande de regeringen tot actie en zag daarbij voor Brussel een rol als makelaar.

Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak bij psychische problemen. Hoe dat komt weet niemand. Wel zijn er aanwijzingen voor minder zelfdodingen bij meer sociale cohesie en saamhorigheid.

,,Het lijkt een open deur: géén gezondheid zonder geestelijke gezondheid. Toch dringt dat besef nog maar langzaam door'', zegt Jan Walburg, directeur van het Trimbos Instituut in Utrecht, en deelnemer aan conferentie in Helsinki.

,,Vaak is het nog een heikel onderwerp'', zegt Walburg. ,,In verschillende westerse landen, waaronder Nederland, zijn we mensen met psychische of psychiatrische stoornissen langzamerhand gaan zien en behandelen als patiënten met een ziekte. Maar in veel landen - niet alleen in Oost-Europa - worden ze nog gestigmatiseerd, mag je met ze sollen en stelt de zorg voor deze patiënten hoegenaamd niets voor.''

Eén op de vier Europeanen krijgt tijdens zijn leven te maken met psychische problemen, blijkt uit onderzoek. Ongeveer een derde van (arbeids-)ongeschiktheid is te herleiden tot psychische gebreken. Eén op de vijf hartpatiënten ontwikkelt ook ernstige depressies. Hetzelfde geldt voor één op de drie kankerpatiënten.

,,De economische kosten van geestelijke ongezondheid zijn enorm'', zegt Eva Jané-Llopis van het Preventie Onderzoekscentrum van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Psychische problemen kosten de EU-landen meer dan 300 miljard euro per jaar aan uitval, opvang en zorg. ,,Maar twintig procent van de mensen die psychische of psychiatrische hulp nodig hebben, krijgt een adequate behandeling. Ook landen waar de gezondheidszorg goed heet te zijn, schieten dikwijls ernstig tekort.''

Daar ligt volgens commissaris Kyprianou ook een taak voor Europa. Een goede geestelijke gezondheid acht hij ,,noodzakelijk'' om de Europa's ambitie te verwezenlijken om de meest concurrerende economie in de wereld te worden. Brussel moet zich volgens hem onder meer toeleggen op het bevorderen van de uitwisseling van informatie en ervaringen tussen de EU-landen.

,,Als we de geestelijke volksgezondheid echt willen verbeteren dan moeten zorg en revalidatie hand in hand gaan met hulp en preventie'', zegt Jané-Llopis. Bij dat laatste doelt ze onder andere op vroege signalering van probleemgevallen, effectieve interventie bij leer- en opvoedingsmoeilijkheden, bestrijding van alcohol- en drugmisbruik, beteugeling van stress en voorkoming van zelfmoord.

,,Helsinki was een doorbraak'', zegt Jané-Llopis. Tweeënvijftig landen - tezamen de 'Europese regio' in de Wereldgezondheidsorganisatie, waaronder de EU-landen, maar ook alle voormalige sovjetrepublieken en Joegoslavische deelrepublieken, en ministaatjes als Andorra en San Marino - ondertekenden een verklaring over verbetering van de geestelijke gezondheidszorg en bevordering van de geestelijke volksgezondheid. Dat was nog niet eerder vertoond.

Bovendien - tweede primeur - schaarden alle landen zich achter een actieplan voor de komende vijf jaar. ,,Het bevat weliswaar geen concrete doelen, maar het is specifiek genoeg om in 2010 te kunnen beoordelen of er op het gebied van de zorgverlening, de financiering, de rechtspositie van patiënten en de preventie vooruitgang is geboekt'', zegt directeur Paul Schnabel van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Schnabel belichtte in Helsinki belangrijke trends in de geestelijke gezondheidszorg. Zo heeft zich volgens hem de afgelopen vijftig jaar ,,een enorme revolutie'' voltrokken in de symptoombestrijding. ,,Er zijn hele effectieve middelen - geen echte geneesmiddelen helaas - beschikbaar gekomen om psychoses en depressies te verlichten.'' Parallel daaraan rees de vraag of die grote psychiatrische inrichtingen nog wel nodig waren (nee dus), en raakte de psycho-analyse haar monopoliepositie kwijt door de opkomst van allerlei andere therapieën.

De komende vijftig jaar, voorziet Schnabel, springen er drie ontwikkelingen uit. In de eerste plaats zullen de belangrijkste aandoeningen - schizofrenie, depressies, fobieën, neuroses, verslavingen, kortom alle aandoeningen die ook een biologische component hebben - goed beheersbaar worden met medicijnen en (geïmplanteerde) chips die hersenimpulsen regelen (te vergelijken met pacemakers). Bovendien verwacht hij dat mensen deze middelen ook in toenemende mate gaan opeisen voor preventief gebruik, zoals nu al met ADHD-medicijnen gebeurt door ouders van hyperactieve kinderen.

Wat níet verandert, voorspelt Schnabel ten slotte, zijn de problemen die mensen met elkaar hebben en maken - met buren, op school, op het werk - en die zulke ernstige vormen kunnen aannemen dat ze het leven tot een hel maken. ,,Deze moeilijkheden zullen er over vijftig jaar nog steeds zijn, en wellicht toenemen doordat men ook steeds hogere eisen stelt aan de kwaliteit van het leven.''

Overheden - nationaal en transnationaal - doen er volgens de SCP-directeur verstandig aan daar in hun volksgezondheidspolitiek rekening mee te houden.


Bron: NRC-Handelsblad 29/01/05

Te quiero
30-01-05, 16:19
Geplaatst door Canaris
Omdat de europeese cultuur inferieur is.
OMdat mensne zonder Allah ten dode zijn opgeschreven . Het leven geen zin heeft.
De Moslim-Cultuur alles zal overleven . de europeanen zichzelf aan het uitmoorden zijn

of , misschien gewoon omdat men in Europa zo ver gevordert is, dat Depressies en Zelfmoord geen Taboe zijn zoals in de Moslimlanden waar Zelfmoord als Doods zonder herkenbaare oorzaak worden afgewerkt
In de Moslimlanden doen ze ook aan zelfmoordaanslagen. Dit is een geestesprobleem door een "cult" opgedrongen.

Te quiero
30-01-05, 17:09
Volgens een rapport van de GIP (van CvZ: college voor zorgverzekeringen) over het gebruik van antidepressiva in Nederland
zouden de patienten te vinden zijn onder:
werklozen, huisvrouwen en anderen die geen uitzicht hebben.
Boven de 45 zouden meer vrouwen aan de antidepressiva zitten dan mannen.

De een is mentaal sterker dan de andere.
Het viel artsen op dat mensen in een asielcentrum relatief minder depressief zijn dan anderen in betere materiele omstandigheden.
Een verklaring is dat ze in die asielcentrum meer sociale contacten hebben. Hangen ze daar niet op elkaar's lippen? Soms moet het zo erg zijn dat er vechtpartijen uit voortvloeien.

Rourchid
30-01-05, 17:48
gewist