PDA

Bekijk Volledige Versie : Jongeman handelde onder paranoïde waan, doodslag kan hem niet worden aangerekend



Marsipulami
13-01-05, 22:46
Moordenaar pater André Laurier veroordeeld tot tbs

Jongeman handelde zo onder invloed van een paranoïde waan, dat de doodslag hem niet kan worden toegerekend

Geplaatst op 13/1 '05 om 14:42u
Door Eric Masseus (Bron: ANP)


ARNHEM (RKnieuws.net) - De rechtbank in Arnhem heeft woensdag de 22-jarige Y. H veroordeeld tot tbs met dwangverpleging wegens het doden van pater André Laurier uit Berg en Dal. De man heeft bekend dat hij de pater op 7 juli met een vleesmes heeft doodgestoken.

Volgens deskundigen van het Pieter Baan Centrum is zonder behandeling de kans op herhaling groot. Volgens hen handelde de man ten tijde van het delict zo onder invloed van een paranoïde waan dat de doodslag hem niet kan worden toegerekend. De rechtbank heeft de man daarom ontslagen van rechtsvervolging.

De verdachte kreeg onderdak in het klooster waarin Laurier woonde. Hij was al enkele dagen zwaar in de war. Tegen H. vertelde de pater dat hij nog vijf dagen had. Hij raakte daarover zo in paniek dat hij de pater neerstak. Met een vleesmes stak de verdachte zeker zes keer in op de pater, die werd geraakt in hals, borst en bovenbuik. Laurier overleed ter plaatse. De politie hield de verdachte korte tijd later aan in Nijmegen.

Marsipulami
13-01-05, 22:48
Is er een vergelijking mogelijk met Mohamed B. ?

barfly
14-01-05, 01:35
Geplaatst door Marsipulami
Is er een vergelijking mogelijk met Mohamed B. ?

Ik denk het wel. Ik vind ook dat zo iemand nooit meer vrij komt.

Marsipulami
14-01-05, 10:11
Geplaatst door barfly
Ik denk het wel.


De toonzetting in de berichtgeving is toch wel anders.