PDA

Bekijk Volledige Versie : Rondom10 en Balkenende



Maarten
13-01-05, 22:43
Ach.. voor zover dat ging over de dreiging van geweld in Nederland, neem bijvoorbeeld deze reactie...
----------------

Aan hoeveel lijken moet precies het woord Israel met een mes vastgeprikt zijn, wil dat woord eindelijk voorkomen in debatten over terrorisme en geweld?!

Balkenende heeft het maar over openheid en dialoog, maar over dit onderwerp is elke deur in Den Haag gesloten, en wordt er een beleid gevoerd van steun aan regimes, die dagelijks doden veroorzaken.

Maar het heeft niet eens zin de zaak op de agenda te zetten, want Nederland lijkt nauwelijks rijp voor debatten over geweld, want Balkenende zelf presenteert de zaak als een Sesamstraatkwestie, waarbij ons ordentelijke Nederland plots door barbarij wordt overvallen.

Ik vrees dat onze terroristen heel wat realistischer tegen de zaken aankijken. Israel produceert een enorme gewelddadigheid, en schendt allerlij VN-regels al jaren bij bakken. Nederland exporteert voor een miljard naar dat land, en importeert ook voor een miljard. En de overige vormen van samenwerking, evenals het beeld dat door onze media van zaken geschapen wordt, zetten ook al veel kwaad bloed. Termen als Palestijns zelfverdedigingsrecht komen zo goed als niet voor, noch n de Politiek, noch in de Media.

Serieuze terorisme-aanpak? Serieuze geweldsdebatten? Nederland lijkt zo ver verwijderd van een serieuze benadering van de zaak, dat ik die er helemaal niet meer van zie komen.

Laten we maar bidden dat de Sesamstraat-benadering enig effect sorteert, maar ik vermoed van niet, als je een van de grote oorzaken van segregatie en polarisatie al net zo volstrekt negeert, als de Amerikanen met de oorzaken van 911 doen.

In feite praat je hier over een enorm falend overheidsbeleid in een bijzonder hete kwestie. Als Nederland een beleid zou voeren, dat daadwerkelijk de VN-beginselen zou ondersteunen, de toepassing daarvan zou bepleiten, en daar in international verband ook echt openkijk voor zou gaan staan, dan hadden we de ellende vermoedelijk niet.

Maslov
13-01-05, 22:49
Meneer Maarten,

V.w.b. de zaak Israël vs. Palestijnen zijn wij het denk ik grotendeels eens, v.w.b. de politieke realiteit.

Maar om dit te betrekken op de Nederlandse situatie waar terrorisme meespeelt ben ik het totaal met je oneens. Er kan honderd keer oneerlijk politiek bedreven worden t.a.v. Palestijnen, dat kan nooit de moord op Theo v. Gogh, en bedreigingen aan Ayaan H. Ali vergoelijken. Ook niet de haatreakties van gelovigen vs ongelovigen.

La Nobele
13-01-05, 22:51
Je zult nog een zware pijp roken als Nederland standpunt gaat innemen tegen Israel. Dan moeten ze hetzelfde doen tegen de Marokkanen in Nederland vanwege hun bezetting van de W-Shara.

En geloof me: dat wil je niet laten gebeuren. Omdat de Marokkanen sowieso die bezetting niet in de spotlights willen.

Wat wil je nou man. Dromer.

Spoetnik
13-01-05, 23:05
Geplaatst door Maarten
Aan hoeveel lijken moet precies het woord Israel met een mes vastgeprikt zijn, wil dat woord eindelijk voorkomen in debatten over terrorisme en geweld?!


Ik kan mij niet herinneren dat het woord Israel voorkwam in de brief die MoB. in Theo's buik spijkerde.

Maarten
13-01-05, 23:29
In die brief werd onrecht en het middenoosten genoemd.
En dat is standaard in alle gevallen. Je ziet het steeds terug.
Je ziet het nauwelijks in de media, en er wordt geen aandacht aan besteed.
Maar hoe wij er tegenaan kijken heeft minder waarde dan we denken. Het heeft meer zin om naar die groepen zelf te kijken, en dan vind je Israel voortdurend bovenaan de lijst,
zowel bij Bin Laden, als bij de straatschoffies, en alles wat daar tussenin zit.
Nederland lijkt grenzenloos naief en arrogant op dit punt. Wat ze daar voelen rond de zaak in die kringen, dat kun je absoluut niet negeren.

Maarten
13-01-05, 23:32
Geplaatst door La Nobele
Je zult nog een zware pijp roken als Nederland standpunt gaat innemen tegen Israel. Dan moeten ze hetzelfde doen tegen de Marokkanen in Nederland vanwege hun bezetting van de W-Shara.

Als eerste reactie begrijp ik dat wel. Ga je de zaken echter vergelijken, dan kom je op totaal andere dingen uit, en zijn de verschillen echt groot. De westerse verantwoordelijkheid is bijvoorbeeld om tal van redenen een stuk groter.

La Nobele
13-01-05, 23:39
Geplaatst door Maarten
Als eerste reactie begrijp ik dat wel. Ga je de zaken echter vergelijken, dan kom je op totaal andere dingen uit, en zijn de verschillen echt groot. De westerse verantwoordelijkheid is bijvoorbeeld om tal van redenen een stuk groter.

Slap verhaal, Maarten.

Maak jij de wereld maar 's duidelijk dat de gitzwarte pit van de wereld Israel is. Dat gaat je niet lukken.

Spoetnik
13-01-05, 23:45
Geplaatst door Maarten
In die brief werd onrecht en het middenoosten genoemd.
En dat is standaard in alle gevallen. Je ziet het steeds terug.
Je ziet het nauwelijks in de media, en er wordt geen aandacht aan besteed.
Maar hoe wij er tegenaan kijken heeft minder waarde dan we denken. Het heeft meer zin om naar die groepen zelf te kijken, en dan vind je Israel voortdurend bovenaan de lijst,
zowel bij Bin Laden, als bij de straatschoffies, en alles wat daar tussenin zit.
Nederland lijkt grenzenloos naief en arrogant op dit punt. Wat ze daar voelen rond de zaak in die kringen, dat kun je absoluut niet negeren.

Israel is gewoon het vleesgeworden voorbeeld van kolonialisme.. daar draait de ideeenstrijd om. Jouw houding ten aanzien van de Islamitische cultuur is evenveel reden om terreur te plegen, vanwege je nogal koloniale houding om de achterlijke barbaren een lesje te leren.

Ik ben het natuurlijk met je eens dat Israel van de wereldkaart moet verdwijnen, maar dat is pas het begin. De economische verhoudingen in de wereld moeten wijzigen, de economische hegonomie van het westen en de ijzeren wurggreep die het westen heeft op de rest van de wereld moet worden verbroken.

Maar ook dat zal niet het einde van het terrorisme zijn. Terrorisme is van alle tijden, mensen die hun wil willen doordrijven door middel van geweld is van alle tijden en zal ook altijd bestaan.

Onno26
13-01-05, 23:45
MMM, Maarten, denk je dat als Israel zichzelf morgen opheft,
je overmorgen Submission II kunt maken?
Om het wat makkelijker voor je te maken, het antwoord is natuurlijk nee. En dat komt omdat er geen enkel verband is tussen deze twee dingen.

Nu zijn er bepaalde moslims die hun eigen wandaden en waanideeen willen goedpraten met Israel als excuus. Het staat je natuurlijk vrij daarin te geloven.

Wel is tenminste vreemd te noemen dat je het absolute kwaad wat je steeds denkt te zien in Israel en haar beleid, weigert te zien in het gedrag en de ideeen van een bepaalde groep moslims. In jouw optiek lijken moslims een groep mensen die louter in staat zijn acties te ondernemen en ideeen te hebben als antwoord op iets anders (in dit geval Israel). Zou het kunnen zijn dat moslims net als de meeste mensen in staat zijn bepaalde dingen te doen en te denken omdat zij dit willen doen en denken, zonder directe aanleiding van buitenaf? En dat de keuzes die zij maken net als de rest van ons zowel goed als slecht kunnen zijn?

Spoetnik
13-01-05, 23:50
Geplaatst door Onno26
Wel is tenminste vreemd te noemen dat je het absolute kwaad wat je steeds denkt te zien in Israel en haar beleid, weigert te zien in het gedrag en de ideeen van een bepaalde groep moslims.

Israel, Moslims.. Zucht..

Wanneer snappen mensen nu eens dat beide niet de bron van terreur zijn..

La Nobele
13-01-05, 23:57
Geplaatst door Spoetnik
De economische verhoudingen in de wereld moeten wijzigen, de economische hegonomie van het westen en de ijzeren wurggreep die het westen heeft op de rest van de wereld moet worden verbroken.



En hoe is die in eerste instantie ontstaan, Lennart?
Jij kent je geschiedenis.

Vanaf waar was het ongelijke monniken, ongelijke kappen.
Laat je imperialistische houding nu eens varen, dat het westen als laatst ontstane beschavingsvorm de rest onder de knoet houdt.
Mind you: Zuid Amerika, Australie en grote gedeelten van Azie doen hun eigen ding.

Maarten
13-01-05, 23:59
Om zaken te verklaren kun je twee dingen doen:
Je kunt er aan de buitenkant tegenaan kijken, en analyses maken van allerlei factoren.
Je kunt ook gaan kijken wat er an de binnenkant bij een groep leeft.

Nederland doet in feite alleen maar het eerste. Daarbij komt Israel wliswaar als factor voor, maar wordt er vervolgens nauwelijks meer iets over gezegd.
Maar eigelijk zie je hetzelfde rond Europeanen in het algemeen. De kwestie leeft ontzettend, maar daar zie je nauwelijks wat van, want de Politiek en de media zitten er potdicht over.

Maar ga je intern kijken? Ik heb echt al allochtonen ontmoet, die s'nachts echt wakker liggen van de zaak. En die spelen in gedachten behoorlijk met gewelds-ideeen. En wie ken ik nou? Dit moet het topje van de ijsberg zijn, en de aandacht daarvoor is nul komma nul. Je kunt gerust stelen, dat Nederland zich in een soort ontkennende fase bevind.

Nederlandse media staan al jaren bol over terrorisme, maar er is nog niet éen krant geweest, noch een TV-medium dat ooit heeft laten zien hoe er zoal gedacht wordt over Israel door allochtonen. Dat roept echt vragen op over wat we hier willen zien en publiceren.
Ze stonden echt met bosjes klaar om hun mening er over te ventillenen, maar of je er nou nog een kunt vinden die het durft, dat betwijfel ik.

De zaak is echt een hoofdfactor bij de neiging zich te isoleren, en Nederland normatief voor gezien te houden. Dat gaat behoorlijk diep. En geen kip heeft het daar over. Dat past ewoon niet bij het Sesamstraatkarakter, waarin hier over dit soort zaken gedacht wordt.

Wat heeft het voor zin om met die typisch Nederlandse manier van kijken, te kijken naar groeperingen waar heel anders gedacht wordt? Ik snap die grenzenloze domheid echt niet. Zodra het over die jongens gaat, hebben we enkel het sjabloon van "Terroristen" klaar liggen, en plakken daar wat eigenschappen bij, en dan heb je het gehad.
Het feit bijvoorbeeld dat die M. Atta een hoog opgeleide westerling was, dat is info, die hier van het standaard tefal-plaatje afglijdt. De kwestie wordt nauwelijks serieus genomen.

Maarten
14-01-05, 00:06
Geplaatst door La Nobele
Slap verhaal, Maarten.

Maak jij de wereld maar 's duidelijk dat de gitzwarte pit van de wereld Israel is. Dat gaat je niet lukken.
Je illustreert precies wat ik zeg. Je redeneert vanuit jezelf, in plaats van door de ogen van de groep waar je wat over wilt zeggen. Wat jij denkt over Israel is voor verklaring van de verschijnselen totaal irrelevant.

Terecht zeg je trouwens dat het een slap verhaal is, want het verhaal stond er nog helemaal niet, en ik was ook niet van plan dat hier neer te zetten. Ik werk niet door er een kwartje in te gooien. Ik zeg alleen: vergelijking met de Sahara, forget it. Maar als je het zelf leuk vindt om te bedenken wat Nederland met de Sahara zou moeten qua VN-beginselen, ga je gang.

La Nobele
14-01-05, 00:11
Geplaatst door Maarten
Je illustreert precies wat ik zeg. Je redeneert vanuit jezelf, in plaats van door de ogen van de groep waar je wat over wilt zeggen. Wat jij denkt over Israel is voor verklaring van de verschijnselen totaal irrelevant.

Terecht zeg je trouwens dat het een slap verhaal is, want het verhaal stond er nog helemaal niet, en ik was ook niet van plan dat hier neer te zetten. Ik werk niet door er een kwartje in te gooien. Ik zeg alleen: vergelijking met de Sahara, forget it. Maar als je het zelf leuk vindt om te bedenken wat Nederland met de Sahara zou moeten qua VN-beginselen, ga je gang.

Ik heb geen kut te maken met mensen die zich wereldburger noemen, en die vervolgens - schaamteloos - hun wereld beperken tot MO. En ik vind mensen die de wereld tot Israel beperken al helemaal bollocks.

Maarten
14-01-05, 00:15
Geplaatst door Onno26
omdat er geen enkel verband is tussen deze twee dingen.

om dat te bepalen moet je kijken wat er bij de groepen leeft, en welke rol dat dan speelt, en wat e redenen er dan van zijn, en of die redenen dan goed of slecht zijn.
Jij doet dat niet, en dus is je benadering ook weinig zinvol.

Wat jij doet, is wat velen maar al te graag doen, en dat is met de beschikbare gegevens een beedje rondfilosoferen, en daar een totaalplaatje van maken. Mijn vraag is net: Wat mankeert er aan de gegevens waarmee je dat doet? En ik vertel je al zo, dat het gat groot is.

Spoetnik
14-01-05, 00:16
Geplaatst door La Nobele
En hoe is die in eerste instantie ontstaan, Lennart?
Jij kent je geschiedenis.

Moet ik nou de geschiedenis gaan verklaren vanwege de verschijning van Balkie in Rondom 10?

Om te spreken met de woorden van een van mijn favoriete NeoCon denker, Samual P. Huntington:

"the West won the world not by the superiority of its ideas or values or religion but rather by its superiority in applying organized violence. Westerners often forget this fact, non-Westerners never do."


Mind you: Zuid Amerika, Australie en grote gedeelten van Azie doen hun eigen ding.

Zuid Amerika en Australie zijn beide gekoloniseerde continenten en de regerende elite is van Westerse origine, spaans en engels respectievelijk.

Je hebt gelijk dat Azie het goed doet, zo goed dat het nog wel eens snel kan gaan met de afbraak van de Westerse economisch hegenomie, dat blijkt wel uit de energie deals die worden gesloten op dit moment. Wat er dan in plaats komt van het heilige westen is nog maar de vraag.

Julien
14-01-05, 00:18
Geplaatst door La Nobele
En hoe is die in eerste instantie ontstaan, Lennart?
Jij kent je geschiedenis.

Vanaf waar was het ongelijke monniken, ongelijke kappen.
Laat je imperialistische houding nu eens varen, dat het westen als laatst ontstane beschavingsvorm de rest onder de knoet houdt.
Mind you: Zuid Amerika, Australie en grote gedeelten van Azie doen hun eigen ding.

Nobele :duim:

de rol van het Westen in de wereld wordt idd soms overschat.

La Nobele
14-01-05, 00:22
Geplaatst door Maarten
om dat te bepalen moet je kijken wat er bij de groepen leeft, en welke rol dat dan speelt, en wat e redenen er dan van zijn, en of die redenen dan goed of slecht zijn.


Punt. Wat leeft er. Kijk nou 's naar Zuid Amerika. Is helemaal Spaans en Braziliaans geworden, ten koste of ten faveure van de oorspronkelijke bewoners, tis maar net hoe je het bekijkt.
Als die oorspronkelijke bewoners nog steeds heftige zelfmoordaanslagen hadden gepleegd, had je dan ook Z-Amerika links laten liggen in je betoog? Als de berbers in Marokko zich nog steeds met hand en tand hadden verzet tegen de Arabieren en hun islam, had je dan ook zo heftig betoogd?

Spoetnik
14-01-05, 00:24
Geplaatst door Julien
Nobele :duim:

de rol van het Westen in de wereld wordt idd soms overschat.

Kom nou zeg... voor de oorlog bestreek het Britse rijk de halve wereld. De politieke revolutie na de oorlog duurde tot ver in de jaren 70, totdat alle landen zich handen bevrijd van Europese koloniale juk. Nog steeds zijn de grootste ondernemingen ter wereld Amerikaans of Europees. Pas in jaren zeventig en tachtig kwamen hier Japanse en Koreaanse bedrijven tussen. De grootste energiebedrijven ter wereld zijn echter nog steeds meest Westers. Pas de afgelopen 10 jaar begint deze balans te verschuiven, met nu zelfs Chinese en Indiaanse bedrijven die Nederlandse bedrijven opkopen.

La Nobele
14-01-05, 00:32
Geplaatst door Spoetnik
Kom nou zeg... voor de oorlog bestreek het Britse rijk de halve wereld.


En waarom gebeurde dat zo, Lennart?


De politieke revolutie na de oorlog duurde tot ver in de jaren 70, totdat alle landen zich handen bevrijd van Europese koloniale juk. Nog steeds zijn de grootste ondernemingen ter wereld Amerikaans of Europees. Pas in jaren zeventig en tachtig kwamen hier Japanse en Koreaanse bedrijven tussen. De grootste energiebedrijven ter wereld zijn echter nog steeds meest Westers. Pas de afgelopen 10 jaar begint deze balans te verschuiven, met nu zelfs Chinese en Indiaanse bedrijven die Nederlandse bedrijven opkopen.

En waarom is dat zo, Lennart?
Ken je geschiedenis :)
Vanuit de barbaarse mentaliteit dat de rest van de wereld inferieur was?
Natuurlijk niet. Alleen deden de Europeanen het. Eeeeeeuwen nadat de beschaving al in Afrika was ontstaan.

Julien
14-01-05, 00:35
Geplaatst door Spoetnik
Kom nou zeg... voor de oorlog bestreek het Britse rijk de halve wereld. De politieke revolutie na de oorlog duurde tot ver in de jaren 70, totdat alle landen zich handen bevrijd van Europese koloniale juk. Nog steeds zijn de grootste ondernemingen ter wereld Amerikaans of Europees. Pas in jaren zeventig en tachtig kwamen hier Japanse en Koreaanse bedrijven tussen. De grootste energiebedrijven ter wereld zijn echter nog steeds meest Westers. Pas de afgelopen 10 jaar begint deze balans te verschuiven, met nu zelfs Chinese en Indiaanse bedrijven die Nederlandse bedrijven opkopen.

over die laatste jaren, daar hebben Nobele en ik het juist over.

Maarten
14-01-05, 00:41
Geplaatst door La Nobele
Ik heb geen kut te maken met mensen die zich wereldburger noemen, en die vervolgens - schaamteloos - hun wereld beperken tot MO. En ik vind mensen die de wereld tot Israel beperken al helemaal bollocks.
Lukt het je een beetje denk je, om te zien wat die terro-jongens zien?
Ik geef je eens een paar dingen.
Israel is het enige land, dat dankzij westerse steun maar eindeloos door kan gaan met het schnden van tal van VN beginselen.
Israel is het failissement van het normatieve boegbeeld van westerse samenleving, namelijk de regels van de VN. Tientallen resoluties werden door de Amerikanen tegengehouden. Tientallen werden aangepast door de VS. En de rest daar gebeurt absoluut niets mee, mede dankzij de VS. Arafat heeft tientallen jaren en beroep op de VN en zijn beginselen staan doen, zonder ook maar het minste resultaat.

Ik kan zo wel een tijdje doorgaan hoor.. Er zijn hele lijsten aan te leggen van zaken die highly questionable zijn..

En wat La Nobele misschien eens een keertje moet doen, dat is zien dat de mening van La Nobele in deze er al net zo weinig toe doet als de mijne, laat staan de nog veel minder belanfrijke mening van La Nobele over mij!
Ga KIJKEN naar al die dingen, en ga dan met je tenen krom zitten, over wat het effect ervan bij die terro-jongens is! Die hébben geen La Nobele om hun de les te lezen, die denken zélf!!
Wat wij doen, met al die duidelijk aanwijsbare hypocrisie die we ons denken te kunnen permitteren, dat is die jongens van gegevens voorzien voor theorieen, waar we in feite nog nauwelijks meer een vinger tússen krijgen!!

Je kunt La Nobele naar ie jongens toesturen voor een principieel debat over de zaak, maar het nou al zo, dat als ik zou moeten gokken, dat ik dan mijn centjes op die jongens zet, omdat ik denk, dat La Nobele het gaat áfleggen in die discussie!!

Als ik met die jongens moest gaan discussieren, en daar de westerse samenleving moest gaan verdedigen in zijn internationale rol, dan weet ik nóu al, dat ik met mijn mond vol tanden sta! Zó erg is het! Onze ontwikkelede beschaving is niet eens meer in staat om de theoretische discussie te winnen van allerlei rare denkbeelden. Zó diep zijn we gezonken.

Spoetnik
14-01-05, 00:44
Geplaatst door La Nobele
En waarom gebeurde dat zo, Lennart?

pff.. ik haat uitleggen aan domme mensen..

misschien helpt de kracht van herhaling:

"the West won the world not by the superiority of its ideas or values or religion but rather by its superiority in applying organized violence. Westerners often forget this fact, non-Westerners never do." Samual P. Huntington.

Heb jij bijvoorbeeld enig idee hoeveel Atjeh'ers Nederland heeft omgelegd in onze dertig+ jarige oorlog aldaar?

Maarten
14-01-05, 00:50
Geplaatst door La Nobele
En ik vind mensen die de wereld tot Israel beperken al helemaal bollocks.
Gek he, dat de hele wereld de kwestie israel al tientalen jaren bovenin de toplijst van Nieusitems heeft staan he? Allemaal gepreoccupeerd?
Wou je er een arabisch/Islamitisch zaakje van maken? Of iets van mij? :hihi: Ik geloof dat je er geen notie van hebt hoeveel autochtonen met die zaak bezig zijn, en dat al heel lang. En hoevee politici er wel niet zijn, die dicht bij de zaak betrokken zijn geweest, mar die hun mond er gewoon niet over open durven doen. Ik ben niet van plan om nog veel aandacht in die blindheid van jou daarvoor te steken hoor. Als je het niet ziet, dan maar niet.

Onno26
14-01-05, 01:04
Maarten, je ontwijkt mijn vraag. In het door jouw geplaatste stuk word gesuggereerd dat er een link is tussen van Gogh en Israel.
Mijn vraag was, denk je dat als Israel morgen wordt opgeheven, je overmorgen Submission II kan maken.
Als het antwoord volgens jou nee is, en VG dus zelfs zonder het bestaan van Israel voor zijn leven had moeten vrezen is er dus ook zonder Israel een probleem.

Al Sawt
14-01-05, 01:08
Geplaatst door La Nobele
Je zult nog een zware pijp roken als Nederland standpunt gaat innemen tegen Israel. Dan moeten ze hetzelfde doen tegen de Marokkanen in Nederland vanwege hun bezetting van de W-Shara.

En geloof me: dat wil je niet laten gebeuren. Omdat de Marokkanen sowieso die bezetting niet in de spotlights willen.

Wat wil je nou man. Dromer. Strooi maar lekker zand in de ogen van neutrale lezers. Want die gaan denken dat de Marokkanen warm lopen voor Sahara. Wat een grote misvatting is. Voor mij is Sahara duizend maal van minder belang dan Palestijnse kwestie.

Als Nederland zowel W-Sahara als Palestijnse kwestie gelijk en met felheid gaat behandelen, dan ben ik een grote voorstander van.

Maarten
14-01-05, 01:09
Geplaatst door Spoetnik
Israel is gewoon het vleesgeworden voorbeeld van kolonialisme.. daar draait de ideeenstrijd om. Jouw houding ten aanzien van de Islamitische cultuur is evenveel reden om terreur te plegen, vanwege je nogal koloniale houding om de achterlijke barbaren een lesje te leren.

:hihi:
Hoe ik denk over de "achterlijke barbaren", daar zou ik maar niet teveel over veronderstellen.

Maar israel is inderdaad het vleesgeworden voorbeeld van kolonialisme. Maar het is in feite nog erger, gezien de verdrijvingspolitiek.

Maar wat je over het hoofd ziet, dat is at de basis van je kritiek Wésters is!
Geen enkele andere cultuur heeft een uitgewerkte theorie tegen kolonialisme!
De Arabische bijvoorbeeld al helemaal niet! In die wereld wordt álles door feitelijke macht bepaald! Neem Saddam over Kuweit, of Marokko over de Sahara. Je ziet allemaal theorie die dit rechtvaardigt, en er is geen enkel stuk theorie dat hier tegen is.

Is Israel fout? Ja, het is verschrikkelijk fout, en dat is inclusief de steun. Mar fout volgens wat?! Dat zijn die VN-beginselen!! Als men die echt toe zou passen, dan bleef er geen spaan heel van dat gedoe rond Israel.
Het enige dat Islam hier aan de Palestijnen biedt, dat is het recht op zelfverdediging. Dat is misschien al heel wat - en zeker méer dan wat het Westen de Palestijnen biedt - maar het geeft bijvoorbeeld nog niet eens landrechten. En tal van andere zaken ook niet.
Dat is de reden waarom ik voortdurend vanuit die VN-beginselen redeneer, en alle rotzooi wijt aan de schendingen daarvan. Mar is dat westers? Nou, de origine daarvan wel. Het is een product van westers denken, en eigenlijk misschien wel de beste kant van het westen. Maar dit product is inmiddels mondiaal aanvaard. Mijn stijl van denken is daarom niet westers maar mondiaal. En dát is iets waarmee je vooruit kunt, en waar je argumenten aan kunt ontlenen die overtuigend zijn. Iets anders heb je namelijk niet! Waar wou je mee aankomen? Met "ik vind"?.. Dat is nog veel meer westers..

Al Sawt
14-01-05, 01:14
Geplaatst door La Nobele
En hoe is die in eerste instantie ontstaan, Lennart?
Jij kent je geschiedenis.

Vanaf waar was het ongelijke monniken, ongelijke kappen.
Laat je imperialistische houding nu eens varen, dat het westen als laatst ontstane beschavingsvorm de rest onder de knoet houdt.
Terreur wordt door radicalisme bedrijven en radicalisme is een gevolg van een proces die door uitsluiting, onderdrukking en daarbij horende frustraties gevormdt wordt.



Mind you: Zuid Amerika, Australie en grote gedeelten van Azie doen hun eigen ding. Hun eigen ding? Pas nadat Amerika met haar verziekte oorlog tegen het communisme miljoenen mensen zowel in Vietnam als Latijns Amerika heeft vermoord, ja!

Spoetnik
14-01-05, 01:19
Geplaatst door Maarten
]Maar wat je over het hoofd ziet, dat is at de basis van je kritiek Wésters is!

Allicht, want ik ben een Westerling. Maar vergis je niet, in de rest van de wereld weten ze heel goed hoe Westerse kolonialisme werkt en dat is waar ze kritiek op hebben. Neem bijvoorbeeld het recentlijke voorbeeld van India dat trots Westerse hulp weigerde omdat ze het zelf wel afkon.. dat was hun boodschap aan de wereld dat het afgelopen is met Kolonialisme. Ook in de Arabische wereld, zeker in intellectuele kringen is er weldegelijk een goed onderbouwde kritiek op Westers kolonialisme. Niet dat Arabieren tegen kolonialisme persee zijn, maar wel tegen Westers kolonialisme. Arabieren hebben trouwens een veel langer geheugen dan Europeanen in dit soort zaken.

Al Sawt
14-01-05, 01:22
Geplaatst door La Nobele
Punt. Wat leeft er. Kijk nou 's naar Zuid Amerika. Is helemaal Spaans en Braziliaans geworden, ten koste of ten faveure van de oorspronkelijke bewoners, tis maar net hoe je het bekijkt.
Als die oorspronkelijke bewoners nog steeds heftige zelfmoordaanslagen hadden gepleegd, had je dan ook Z-Amerika links laten liggen in je betoog? Als de berbers in Marokko zich nog steeds met hand en tand hadden verzet tegen de Arabieren en hun islam, had je dan ook zo heftig betoogd? Ach maar! Nobelien probeert de Palestijnse kwestie te vergelijken met die van de Indianen in Z-Amerika.

Dus volgens redenering van Nobel; de Palestijnse strijd is onrechtvaardig, omdat ze inboorlingen zijn en daarmee geen recht op zelfbeschikking hebben.

Nobelien,

Probeer je niet te laten leiden door je misplaatste sympathie voor Israel. Want je gaat voorbij aan tal van feiten.

Maarten
14-01-05, 01:25
Geplaatst door Onno26
Maarten, je ontwijkt mijn vraag. In het door jouw geplaatste stuk word gesuggereerd dat er een link is tussen van Gogh en Israel.
Mijn vraag was, denk je dat als Israel morgen wordt opgeheven, je overmorgen Submission II kan maken.
Als het antwoord volgens jou nee is, en VG dus zelfs zonder het bestaan van Israel voor zijn leven had moeten vrezen is er dus ook zonder Israel een probleem.
Eigenlijk verzin je hier een proefopstelling om iets mee te bewijzen. Dat is geen goede optiek. Ik zou bij God niet weten wat vandaag of morgen kan. Je hebt allerlei lange termijneffecten. Ik schreef al een paar keer, dat we het punt waarschijnlijk al voorbij zijn, waarbij een goede oplossing voor Israel een antal tendenzen kan stoppen.

Maar veel wezenlijker is het om te kijken naar de oorzaken van de huidige situatie - waaronder de terrorismedreiging - en eens te kijken in hoeverre Israel daarbij een rol speelt. De huidige Nederlandse kijk daarop zou ik bijna absoluut achterlijk noemen. Dit is echt het dieptepunt van Sesamstraat.. De vraag is gewoon wat er allemaal aan bijgedagen heeft waardoor je geen Submission kunt maken.
Je moet dan kijken naar wie dat niet pikken, en waarom, en wat daar zoal achter zit. Nederland doet dat enkel door sjablonen van terroristen te maken. Dat is gewoon heel dom. Onderzoek naar de verontwaardiging in die kringen is er gewoon niet. We hebbe enkel een moralistisch vingertje zonder enige kennis van zaken, en zonder bereidheid er goed naar te kijken. Het Nederlandse antwoord bestaat uit kaarsjes voor de vrede branden, en morele preken houden.

Julien
14-01-05, 01:30
Geplaatst door Spoetnik
Allicht, want ik ben een Westerling. Maar vergis je niet, in de rest van de wereld weten ze heel goed hoe Westerse kolonialisme werkt en dat is waar ze kritiek op hebben. Neem bijvoorbeeld het recentlijke voorbeeld van India dat trots Westerse hulp weigerde omdat ze het zelf wel afkon.. dat was hun boodschap aan de wereld dat het afgelopen is met Kolonialisme. Ook in de Arabische wereld, zeker in intellectuele kringen is er weldegelijk een goed onderbouwde kritiek op Westers kolonialisme. Niet dat Arabieren tegen kolonialisme persee zijn, maar wel tegen Westers kolonialisme. Arabieren hebben trouwens een veel langer geheugen dan Europeanen in dit soort zaken.

Natuurlijk is de Arabische wereld geen tegenstander van kolonialisme, want de Arabieren hebben in de geschiedenis net zo goed als de Europeanen andere landen en werelddelen gekoloniseerd/ veroverd. De overblijfselen zijn nog steeds overduidelijk zichtbaar.

Maarten
14-01-05, 01:49
Geplaatst door Spoetnik
Jouw houding ten aanzien van de Islamitische cultuur is evenveel reden om terreur te plegen, vanwege je nogal koloniale houding om de achterlijke barbaren een lesje te leren.
En kijk uit jongen, want als ik ergens gehakt van maak, dan is het wel de manier warop molims hun eigen Islam lopen te verfucken! Ik ben een grotere vijand dan je denkt, want mijn kritiek komt van binnenuit uit die leer! Denk vooral maar niet dat moslims kunnen wegkruipen, en van Islam een eigen bolwerkje kunnen maken, want die leer is namelijk verdomd universeel! En je pech is dan, dat ik die verdomd serieus neem, en alle moslimblaters die er onzin over lopen te verkondigen, de wind van voren geef!
Onderschat niet hoe groot het Paard van Troje is dat binnengehaald wordt, door Islam als boegeeld van de eigen identiteit neer te zetten.

Nou hebben moslims alle recht op hun eigen cltuur hoor. Het enige wat je als autochtoon kunt doen, is er naar kijken, en respect op te brengen voor wat respect verdient. Ik heb totaal geen moeite met andere culturen. En naar de Koran kijk ik al net zo serieus als nar de rest. Geen enkele moslim wordt door mij gestimulerd om aanslagen te plegen. Maar door uitgerekend Islam te nemen, zetten moslims zichzelf op het wereldtoneel over de zin van de godsdiensten. Dat is het platform van mensen, die de godsdiensten echt serieus nemen, en moeite doen om de echte betekenis van de vele leerstukken boven water te krijgen. Waarheid is wat daar de klok slaat. En vanuit die hoek krijgen vele moslims hopen kritiek over wat ze aan het doen denken te zijn. Er zijn zeker dingen die deugen, maar hopen dingen die niet deugen.
Helaas is de godsdienst er voor alle mensen, en je slaagt er nooit in om daar een bolwerkje van te maken. Forget it!

Maarten
14-01-05, 02:32
Geplaatst door Spoetnik
Allicht, want ik ben een Westerling. Maar vergis je niet, in de rest van de wereld weten ze heel goed hoe Westerse kolonialisme werkt en dat is waar ze kritiek op hebben. Neem bijvoorbeeld het recentlijke voorbeeld van India dat trots Westerse hulp weigerde omdat ze het zelf wel afkon.. dat was hun boodschap aan de wereld dat het afgelopen is met Kolonialisme. Ook in de Arabische wereld, zeker in intellectuele kringen is er weldegelijk een goed onderbouwde kritiek op Westers kolonialisme. Niet dat Arabieren tegen kolonialisme persee zijn, maar wel tegen Westers kolonialisme. Arabieren hebben trouwens een veel langer geheugen dan Europeanen in dit soort zaken.
Westers kolonialisme is niet zo westers.
En terrorisme is misschien een antwoord, maar levert geen alternatief systeem.

Kolonialisme is zo oud als de wereld. Wel ens eens kaartjes van Centraal-Azie gezien, en de bevolkingsmigraties in de afgelopen 1000 jaar? Overal hebben de volkeren elkaar onder de voet gelopen. Dat is waar de "rest van de wereld" tegen is. Nou hebben we natuurlijk wel een berg "recent" westers kolonialisme gehad. En daar kun je hitler in Noord-Afrika ook nog onder rekenen. Maar deze vorm bestaat nauwelijks meer, hoewel je israel er onder kunt rekenen, en tijdelijk Iraq.
Tegenwoordig heb je dus een cultureel en economisch kolonialisme. Maar wie of wat daarbij fout zitten, daar moet je mee uitkijken, want het wordt maar al te graag geimporteerd. Bergen landen schreeuwen om westerse investeringen en westerse technologie. In China dragen ze stropdassen, en willen onze kennis. Wou je dat kolonialisme noemen? En waar India weigert, zitten vele tientallen landen er om te bedelen.
Mensen willen gewoon vréten! Dat betekent import van westerse spullen! Vraag het de mensen, ze wíllen het!

nou heb ik net zo goed reserves hoor. Ik zie de rotzooi die ervan komt natuurlijk ook. Ik zie het westen heel wat verstoren in de gegroeide systemen. Denk ook maar aan Oost-Duitsland.
Maar je moet een beetje uitkijken aan wie of wat je dingen wijt. Je maakt me wat makkelijk een westers zondebokverhaal van alles, ook al veroorzaakt het een boel troep. Het kot me een beetje te goed uit allemaal.

Kijk nar China. Ik las vandaag een stuk over de economische groei, waarin ook stond: We willen hier niet dezelfde troep als in Rusland, waar na de val de maffia de boel overnam, die sommigen stinkend rijk maakte. Die willen geen kaptalisme. Die denken over welvaartsverdeling. Maar intussen importeren ze ontelbare westerse dingen.

Het heeft geen enkele zin om enkel ergens tegen te zijn. Je moet ergens voor zijn. En als je een ideologie wilt, om je zaken te ondersteunen, dan lijkt het me toch onvermmijdelijk, dat je dat VN-pakket pakt, ook al is daar niet alles mee gezegd. Maar je kunt er helemaal niet omheen denk ik.

Maarten
14-01-05, 02:41
Geplaatst door Spoetnik
Israel, Moslims.. Zucht..

Wanneer snappen mensen nu eens dat beide niet de bron van terreur zijn..
Dat zijn dezelfde mensen, die niet zien hoe groot het verzet is tegen Israel. Zelfs Mandela ziet Israel al als apartheidsstaat meen ik.
In nederland is er al tientallen jaren een enorm verzet vanuit Links tegen wat Israel doet.
De tendens is inderdaad om dat allemaal te negeren, en er een Arabische ondeugd van te maken.
Neem mij. Ik geef die moslims gewoon gelijk, klaar. Ga luisteren naar hun argumenten, en ze deugen.
De israel-aanhang heeft heel sterk de neiging alle critici te gaan beschuldigen van een persoonlijke afwijking. Er wordt onmiddelijk psychologie uit de kast gerukt, onder ontkenning van wat Israel allemaal doet. Dat zijn dus voetbalsupporters en geen wereldburgers.

Maarten
14-01-05, 02:46
Geplaatst door La Nobele
Slap verhaal, Maarten.

Sahara? Nederland zal zeggen: Laten we nou eerst maar eens dat referendum maar eens afwachten, dat op het programma staat.
Klaar, volgende business.
Denk nou eerst eens na voordat je op hol slaat. Afreageren is geen discussieren.

Maarten
14-01-05, 02:55
Geplaatst door La Nobele
Punt. Wat leeft er. Kijk nou 's naar Zuid Amerika. Is helemaal Spaans en Braziliaans geworden, ten koste of ten faveure van de oorspronkelijke bewoners, tis maar net hoe je het bekijkt.
Als die oorspronkelijke bewoners nog steeds heftige zelfmoordaanslagen hadden gepleegd, had je dan ook Z-Amerika links laten liggen in je betoog? Als de berbers in Marokko zich nog steeds met hand en tand hadden verzet tegen de Arabieren en hun islam, had je dan ook zo heftig betoogd?
Ja hoor! Ik beoordeel alles naar die VN-beginselen! Die zijn echt heel zinnig en worden onderschat. Wie de dupe is van schendingen daarvan heeft meestal goede redenen om te knallen. Daar moet het westen maar van leren, dat het een slecht idee is om schenders te steunen.
Oorspronkelijke bewoners die dingen eisen? Hebben vaak gelijk, hoewel het complex kan zijn. Maar ik vind de visies van het Internationale Gerechtshof erg zinnig. Niet bepaald extravagant wel? Ook hun uitspraak inzake Israel.

sjaen
14-01-05, 09:10
Heeft iemand van jullie überhaupt de uitzending gezien?

Ron Haleber
14-01-05, 12:25
Geplaatst door sjaen
Heeft iemand van jullie überhaupt de uitzending gezien?

Ja, zie mijn en GJ's commentaar erop:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1783018#post1783018

mark61
14-01-05, 15:32
Geplaatst door Spoetnik
Allicht, want ik ben een Westerling. Maar vergis je niet, in de rest van de wereld weten ze heel goed hoe Westerse kolonialisme werkt en dat is waar ze kritiek op hebben. Neem bijvoorbeeld het recentlijke voorbeeld van India dat trots Westerse hulp weigerde omdat ze het zelf wel afkon.. dat was hun boodschap aan de wereld dat het afgelopen is met Kolonialisme.

Vervolgens lieten ze hun burgers weken creperen.

Is dat ook de boodschap? Of is de boodschap dat ze zelf ook prima de koloniaal kunnen uithangen, daar hebben ze ons niet voor nodig?

Spoetnik
14-01-05, 15:35
Geplaatst door mark61
Vervolgens lieten ze hun burgers weken creperen.

Kom eens met bronnen.. Want bij mijn weten was de reactie van India adequaat. Zelfs de meest afgelegen eilanden van de Adaman groep waren binnen twee weken bereikt.

Je wordt erg negatief de laatste tijd.

Als een additionele notitie.. de corruptie neemt inmiddels weer toe, maar over het algemeen doet India het goed.
http://www.outlookindia.com/pti_news.asp?id=271778

Spoetnik
14-01-05, 15:39
Geplaatst door sjaen
Heeft iemand van jullie überhaupt de uitzending gezien?

Ik niet.. Rondom 10 interesseert me niet..

mark61
14-01-05, 16:08
Geplaatst door Spoetnik
Kom eens met bronnen.. Want bij mijn weten was de reactie van India adequaat. Zelfs de meest afgelegen eilanden van de Adaman groep waren binnen twee weken bereikt.

Je wordt erg negatief de laatste tijd.

Precies. Twee weken deden ze erover om s een vliegtuig ergens heen te sturen. Daarna gebeurde er nog een week niks. Ze ontkenden dat er veel doden zijn gevallen, hoewel zeker op een paar eilanden 2/3 van de bevolking is verdwenen. Eerst zouden de burgerautoriteiten wat gaan doen, toen werd het na twee weken niksen toch maar het leger. Dat wilde vervolgens weer geen pottenkijkers.

Wat bedoel je met negatief? Ik uit kritiek als ik dat gerechtvaardigd vind. That's all. Je bedoelt dat je de laatste tijd mijn kritiek niet meer leuk vindt.

Indonesië heeft al helemaal geen flikker voor de bevolking gedaan. Eerder integendeel. Sri Lanka idem dito.

Zo gaat dat meestal in 3e wereldlanden. Ik weet niet waarom, om nog maar s te bewijzen dat de regering volledig schijt heeft aan de eigen bevolking? Om ze bang te houden? Omdat een mensenleven daar niets waard is?

Hoorde gisteren nog op de BBC hoe tussen de eerste impact op Sri Lanka, in het ZO, en de laatste, in het NW, één uur zat. Eén uur waarin de autoriteiten NIETS deden. Eén man vertelde dat zijn broer hem 10 minuten voor impact opbelde, zodat hij het locale strand kon ontruimen, wat zo'n 500 mensen het leven redde.

Ik weet dat India na 3 decennia van protectionisme het totaal verrotte systeem eindelijk heeft opengegooid voor de vrije markteconomie. U weet wel, van Bhopal.

Spoetnik
14-01-05, 16:24
Geplaatst door mark61
Precies. Twee weken deden ze erover om s een vliegtuig ergens heen te sturen. Daarna gebeurde er nog een week niks. Ze ontkenden dat er veel doden zijn gevallen, hoewel zeker op een paar eilanden 2/3 van de bevolking is verdwenen. Eerst zouden de burgerautoriteiten wat gaan doen, toen werd het na twee weken niksen toch maar het leger. Dat wilde vervolgens weer geen pottenkijkers.j

Ze wisten niet hoeveel doden er waren op de Adaman eilanden. En wat betreft pottenkijkers, dat was voornamelijk omdat de lokalen het niet zo op pottenkijkers hebben. Zo is een helicopter van de Indiaanse luchtmacht bestookt met pijlen omdat de lokale eilandbewoners niks van de hulp van de Indiaanse overheid wilde weten (en dus ook niet van andere buitenlandse hulpverleners). Dat is dus waarom India hulpverleners van bepaalde eilanden weerde. De meeste mensen die wel weg wilden van getroffen eilanden waren binnen een week geevacueerd naar het hoofdeiland.

En nu je het toch hebt over overheden die zich geen sier kunnen bekommeren om de bevolking, laten we het dan nog eens hebben over de Bijlmer ramp. Weetje dat drama nog, waar men 10 jaar over gedebateerd heeft wat er allemaal is misgegaan. En nog durft de Nederlandse regering Israel niet te beschuldigen van het vervoeren van chemische wapens.. wie kan zich nou geen sier om de bevolking bekommeren?

Met als de killer vandaag het raport dat Schiphol nu nog gevaarlijker is als er ongelukken gebeuren.

Wat ben jij een schoft zeg, donderden over de lijken van arme vissers, om pseudo kritiek zonder bronnen te leveren, als een echte koloniaal je vooroordelen loslaten. Functionarissen in India hebben een stuk meer hart dan jij ooit zal hebben voor deze mensen. Yeck. Geen wonder dat India geen westerse hulp wilde, stel je voor dat mensen als jij zouden komen helpen.

mark61
14-01-05, 16:41
Geplaatst door Spoetnik
Ze wisten niet hoeveel doden er waren op de Adaman eilanden.

Wat een ongelooflijk domme opmerking plaats je hier. Kan het dommer?Nee, daar kom je natuurlijk ook niet achter ook als je twee weken geen ruk uitvoert. Wat lul je nou? Heb je het nieuws niet gezien?


En wat betreft pottenkijkers, dat was voornamelijk omdat de lokalen het niet zo op pottenkijkers hebben. Zo is een helicopter van de Indiaanse luchtmacht bestookt met pijlen omdat de lokale eilandbewoners niks van de hulp van de Indiaanse overheid wilde weten

Als ze dat zelfs onder die omstandigheden doen zullen ze daar wel een heeeeeeeeeeeeel goede reden voor hebben, denk je niet?


(en dus ook niet van andere buitenlandse hulpverleners)

Leg dat 'dus' s uit?


En nu je het toch hebt over overheden die zich geen sier kunnen bekommeren om de bevolking, laten we het dan nog eens hebben over de Bijlmer ramp. Weetje dat drama nog, waar men 10 jaar over gedebateerd heeft wat er allemaal is misgegaan. En nog durft de Nederlandse regering Israel niet te beschuldigen van het vervoeren van chemische wapens.. wie kan zich nou geen sier om de bevolking bekommeren?

Waar slaat dit exposé nou weer op? Werkelijk, ben je compleet maf geworden?


Wat ben jij een schoft zeg, donderden over de lijken van arme vissers,

Wat betekent donderden? Wat lul je met je 'schoft' en 'over lijken'? Wat-lul-je? De Indiase overheid schiet volledig tekort in de zorg voor zijn burgers, maar ik mag daar niks van zeggen, want Israël en de Bijlmer.


om pseudo kritiek zonder bronnen te leveren,

Bronnen: alle journaals, NOS, VRT, BBC. Niet pseudo, maar echt. Het begon er al mee dat er geen alarm is geslagen.


als een echte koloniaal je vooroordelen loslaten.

Wat lul je? #4


Functionarissen in India hebben een stuk meer hart dan jij ooit zal hebben voor deze mensen.

Nee, dat hebben ze aantoonbaar niet. Jij weet trouwens niks van mij. En nog minder van Indiase (Indiaanse is het bijv. nmw. bij Indiaan.) functionarissen.


Yeck. Geen wonder dat India geen westerse hulp wilde, stel je voor dat mensen als jij zouden komen helpen.

Dat zou mij vanuit NL sneller lukken dan hen vanuit Delhi. Of Calcutta, who cares.

De Indiase overheid is berucht als het gaat om adivasi.

Spoetnik
14-01-05, 16:57
Bronnen Mark.. geen oncontrolleerbare bronnen televisieraportages die ik niet kan terug zien.

Wat betreft de reactie in India, over het algemeen positief, al zijn er natuurlijk altijd mensen die het anders zien. Zoals mag worden verwacht in een land dat net is getroffen door een ramp.

NEW DELHI -- No one likes to boast during a time of tragedy, and India's government insists it turned down offers of international aid after the tsunami struck because it didn't need any help - not to prove a point.

But India's ability to handle the widespread death and destruction largely on its own - and still help poorer nations like Indonesia, Sri Lanka and the Maldives - is seen by many Indians as a welcome sign of their country's strength and status.

"We are not a basket case and we don't want to be seen as one," G. Parthasarthy, India's former high commissioner to Pakistan, said in an interview with The Associated Press.

Even some tsunami victims express pride at India's reaction.

"I am happy that the country did not take aid, because our country can do all this on our own," said Maheshwari Lal, one of thousands of refugees who lost their homes in the Andaman and Nicobar Islands, the worst hit area of India. "We are not lacking in anything."
http://seattlepi.nwsource.com/national/apasia_story.asp?category=1104&slug=Tsunami%20India's%20Might

Maargoed.. toon je superieuriteit maar.. :rolleyes:

Maarten
14-01-05, 19:39
Geplaatst door Ron Haleber
Ja, zie mijn en GJ's commentaar erop:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1783018#post1783018

Ja, en die Turkse, sjonge jonge.. echte antipropaganda.. Zou bijna medelijden met Balkenende krijgen.
Ik ga maar eens een hoofddoek proberen te passen geloof ik..
Ik bedoel, kunnen ze dan niemand vinden die een behoorlijk verhaal kan houden?

Maarten
14-01-05, 19:57
Geplaatst door Spoetnik

"I am happy that the country did not take aid, because our country can do all this on our own," said Maheshwari Lal, one of thousands of refugees who lost their homes in the Andaman and Nicobar Islands, the worst hit area of India. "We are not lacking in anything."

Hou rekening met statements zoals: Kameraad Mao zorgt voor alles!
Zeker als mensen in de picture van de TV staan.
In Indonesie doen ze dit gegarandeerd. Als het moeilijk wordt, dan ga je als eerste de overheid prijzen, en je zegt alles waarvan je denkt dat het van je verwacht wordt. Dat was en is in vrijwel heel Azie zo. Alleen van India weet ik dat niet. Maar de kans kan groot zijn.

Spoetnik
14-01-05, 20:06
Geplaatst door Maarten
Alleen van India weet ik dat niet. Maar de kans kan groot zijn.

Oh wee.. Westerse arrogantie ten top.. Ben je naast Israel en Marokkanen expert nu ook al India expert?

Maarten
14-01-05, 20:49
Geplaatst door Spoetnik
Oh wee.. Westerse arrogantie ten top.. Ben je naast Israel en Marokkanen expert nu ook al India expert?
:hihi: Ik zeg: in vrijwel heel azie is dat zo! Behalve mogelijk India, want daar WEET ik het niet van!
Is NIET weten nou ook al een vorm van westerse arrogantie? :hihi:

Die kennis over hoe da in Azie gaat komt trouwens van docu's over zeer lange tijd. Soviet Uni, China, Japan, Indonesie, Cambodja, enz.. Overal hetzelfde patroon: mensen zijn bang, en zeggen wat er van ze verwacht wordt. Hoe meer macht de politie heet, hoe eerder ze dat (standaard!) doen. Dat kán dus in India oo het geval zijn.

Wist je dat het westerse (wetenschappeijke) denken vooral uitgaat van waarschijnlijkheden, en niet van keiharde stellingen? Zo ja, waarom heb je hier dan zo'n moeite mee?

Maarten
14-01-05, 20:58
Geplaatst door Spoetnik

PS: Ik weet niet wat jij precies hebt de laatste tijd, maar m'n gevoeligheid voor dit soort kennis komt van mijn moeder, die gevluchte Russische was - niet bepaald een product van westers denken - en die dus wat wist van wat mensen onder moeilijke omstandigheden zoal doen. Vergeleken bij wat die gezien heeft was het Marokko onder Hassan II een eldorado OK? Pas op hoor, want ik ga hier praten over volgevreten Marokkanen, die van echte ellende nooit een donder meegemaakt hebben.

Spoetnik
14-01-05, 21:56
Ik hou van tarten.

mark61
15-01-05, 00:31
Geplaatst door Spoetnik
Bronnen Mark..

Geeta Pandey visited the devastated island and found that more than a week after the disaster many survivors have yet to receive aid.

http://www.bbc.co.uk/worldservice/programmes/newshour/news/story/2004/12/041229_quake.shtml

Meanwhile victims are still desperate for relief, which is largely being offered by volunteers.

http://www.bbc.co.uk/worldservice/programmes/newshour/news/story/2004/12/041229_quake.shtml

India wary of opening strategic islands
By Ethirajan Anbarasan
BBC Tamil service

The military has kept strict control over aid to the Andamans
Foreign aid agencies have widely criticised India's ultra-cautious stance in keeping them off the Andaman and Nicobar Islands.
Despite widespread devastation there are reports that insufficient aid is reaching people in many of the outlying islands.

Islanders complain about a lack of medical attention and about the way relief operations are being carried out by officials and the military.

Non-governmental organisations have demanded access to the worst-hit remote islands but the government is yet to allow them to operate beyond the capital, Port Blair.

It insists it has the ability to supply aid.

India cites security concerns and a desire to protect endangered aboriginal tribes from outside influence as reasons for not allowing visitors to many parts of the island chain.

Some islands are off limits even to Indian citizens.

Foothold

Why do the Andamans attract such a policy?

One reason given is the need to protect the aboriginal tribes on the islands from outside influence.

But the Andaman and Nicobar Islands, more than 1,200km (750 miles) from the mainland, are also strategically located.

Their southernmost point is just 150km from Indonesia's Sumatra and their northernmost fewer than 50km from the Coco islands controlled by Burma

In effect, they give India a foothold in south-east Asia.

"The Andaman and Nicobar Islands are crucially located, offering a strategic view over the shipping traffic between the gulf and the Malacca straits," says Commodore C Uday Bhaskar of the Delhi-based Institute for Defence Studies and Analyses.

The location suits India's grand ambition of becoming a regional naval power capable of extended operations beyond the range of shore-based support.

The Andamans' natural harbours and coral reefs offer perfect locations for ships and submarines.

Despite opposition from Pakistan, the Andaman and Nicobar Islands became part of India when the British left the subcontinent over five decades ago.

But the Andamans remained away from public glare as the government developed the mainland.

The strategic importance of the islands was realised during India's 1971 war with Pakistan, when the Indian navy used them as a base to blockade and attack the naval bases and ships of what was then east Pakistan, now Bangladesh.

In the following years, more Indian naval assets were added and air bases were built.

When the islands developed, more people from mainland India settled there.

Integrated command

But while India realised the islands' strategic importance, defence cuts and unfavourable economic conditions in the early 1990s dogged military development.

The air base on Car Nicobar is the only clear military damage

But in the late 1990s, the then-ruling Bharatiya Janata Party-led coalition diverted more resources to bolster India's military capability.

In 2001, India established an Integrated Services Command of army, navy, air force and coast guard in the Andamans.

With the new set up, India aims to control maritime trade activities in the region and counter sea-borne terrorism and piracy.

There have also been media reports that some air and sea assets of India's Strategic Nuclear Forces Command would be placed in the region.

But veteran Indian nuclear affairs analyst, K Subramanyam, says: "Nobody will place their strategic assets in a remote place like the Andamans as they would become an easy target."

With so much military and strategic significance, it is not surprising that Indian officials are wary of foreign aid agencies in the Andamans.

Suba Chandran, a defence analyst at the Delhi-based Institute of Peace and Conflict Studies, says: "It is a Cold War mentality. India is sensitive about its military installations in the Andamans."

Other than damage to the Car Nicobar air base, it is unclear whether the navy or air force suffered major tsunami losses here.

However, nature's fury could force Indian military planners to rethink future expansion plans in the islands.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4174635.stm

Maarten
15-01-05, 05:45
Geplaatst door Spoetnik
Ik hou van tarten.
Vandaar ook dat ik graag laat zien dat mijn zalvende katholieke zaligheid een onmetelijke liefdevolle buigzaamheid kent.
Ik kan niks beters verzinnen waar ik je zó mee kan irriteren! :D
Klootzak!
snel nog even ergens anders m'n superioriteit etaleren.. Het is ochtend, en dan moet ik altijd even ergens m'n spoor uitzetten, c.q. pissen tegen paaltjes.