PDA

Bekijk Volledige Versie : Het verband tussen Protestanten, heidenen, Joden, haat en schuld



Zwarte Schaap
14-01-05, 14:47
Predikant voor kerk en heidendom nodig: Noodzakelijk om wortels van zonden in westerse samenleving bloot te leggen

In een lezing voor predikanten van de Gereformeerde Bond verdedigde dr. H. Vreekamp afgelopen vrijdag de stelling dat zonder het gesprek met Israël en zonder de ontmoeting met de heiden er voor de kerk geen verwachting is. De predikant stelde dat de kerk er goed aan zou doen een ”predikant voor kerk en heidendom” te benoemen. Op verzoek van de redactie werkte dr. Vreekamp zijn voorstel uit.
.
De introductie van een predikantschap voor kerk en heidendom stelde ik voor als iemand die zelf jarenlang ”predikant voor kerk en Israël” is geweest. Hier ligt het aanknopingspunt. De afgelopen halve eeuw hebben de meeste kerken in Nederland gezocht naar een nieuwe relatie met het joodse volk. In de kerkorde van de Nederlandse Hervormde Kerk van 1951 werd de omslag verankerd in het te voeren ”gesprek met Israël” als vervanging van ”zending onder Joden”. Daarmee werd in de grondwet van de kerk de bijbelse onderscheiding tussen het volk Israël en de andere volken als basis genomen. Israël behoort niet tot de heidenvolken.
.
Nu is de kerk zelf in de loop der eeuwen nagenoeg geheel uitgegroeid tot een kerk uit die heidenvolken. Dat er in elke generatie joodse volgelingen van Jezus zijn, werd en wordt door haar nauwelijks (h)erkend. De kerk heeft zich daarmee in een geïsoleerde positie gebracht. Zij heeft zowel de band met het volk Israël als met de joodse belijders van Jezus bijna geheel doorgesneden. Toen ze vanaf de vierde eeuw in de positie was minderheden te verdringen en te verdrijven, liet ze helaas niet na theologische en fysieke macht uit te oefenen over het joodse volk en over de jodenchristenen. Wij kunnen niet zeggen dat we dit niet weten.
.
Gesprek
De moord op eenderde deel van het joodse volk in het hart van het heidenchristelijke Europa heeft ons de ogen geopend. De hernieuwde band tussen volk en land in de geboorte van de staat Israël heeft de fundamenten onder onze vervangingstheologie weggeslagen. De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland opent met de belijdenis dat de kerk in haar uitzien naar het Koninkrijk van God deelt in de aan Israël geschonken verwachting.
.
Vandaar het eerste deel van mijn stelling dat zonder het gesprek met Israël er voor de kerk geen verwachting is. Met deze belijdenis spreekt de kerk uit dat zij tot inkeer is gekomen. Zij zoekt nieuw oogcontact met het joodse volk. Dat doet zij als heidenchristelijke kerk. Wat is haar deel in de uitbarsting van heidense jodenhaat? Aan welke kant staat zij?
.
De kerk wordt ontdekt aan zichzelf zoals niet eerder in haar geschiedenis. Zij is van heidense afkomst. Daarom het tweede deel van de stelling dat er voor de kerk zonder de ontmoeting met de heiden in haarzelf geen verwachting is. Het gesprek met Israël en de ontmoeting met de heiden zijn twee kanten van dezelfde medaille. De kerk is geroepen uit Israël en de volken, als lichaam van Christus bestaat zij uit joden en heidenen, zij is vrucht van de verzoening in Christus, die jood en heiden in Zichzelf tot een nieuwe mens heeft geschapen (Efeze 2:15). Het behoort dus tot het wezen van de kerk dat zij in gesprek is met Israël en dat zij de ontmoeting zoekt met de heidenvolken.
.
Germaans
In Noord-Europa betekent dit voor de kerk dat zij haar Edda-verleden niet mag vergeten, dat zij zich bewust is van haar Germaanse schering en inslag. Temeer omdat de uitbarsting van antisemitisme in de nazi-tijd niet zonder directe invloed van de Germaanse mythe plaatsvond.
.
Het heidendom, een van de snelst groeiende godsdiensten van dit moment, keert opnieuw terug in Europa. Het christelijke Denemarken aanvaardde in het najaar van 2003 het heidendom als erkende religie. Engeland, Noorwegen, Zweden en IJsland waren voorgegaan. Ook in Nederland is de heiden terug van weggeweest, getuige een beweging als ”Nederlands heidendom”, het weer bovengronds verschijnen van de vieringen van Walpurgisnacht en Midzomerfeest.
.
Het gaat dus om de plaats van het Evangelie tussen Edda en Thora, om de kerk tussen Israël en de volken, om de christen tussen jood en heiden. En dat in de context van onze Noord-Europese cultuur. Op zoek naar de ziel van Europa, op voorstel van premier Balkenende, die zich daarbij laat gidsen door de joodse denker Amitai Etzioni.
.
Tijdens de predikantenconferentie sprak ik in dit verband van ontdekkende prediking. Als gedoopte heidenen komen we op zondagochtend naar de kerk. We worden immers als goddeloze gerechtvaardigd. Laat de tekst van onze heidense natuur, de Edda, het boek met de oude Germaanse goden- en heldenliederen, dan ook mee ter kerke gaan. Laten die oude woorden in het leerhuis van de kerk onder beslag gebracht worden van de naam van de God van Israël, die ons van huis uit zo vreemd is.
.
Aanpassing
De vragen van het zendingsveld nemen we op afstand scherp waar. We beseffen dat de zendeling aanknopingspunten moet zoeken in taal, cultuur en godsdienst. Dicht bij huis hebben we daar minder oog voor. Mijn ogen gingen open bij het lezen van de ”Heliand”, het heldendicht uit de negende eeuw waarin het Evangelie wordt vertaald voor de Saksen op een manier dat zij het begrijpen kunnen. Aangepast bij hun heidense manier van leven. Maar hoever gaat die aanpassing?
.
Het Evangelie wil altijd verstaan zijn in het gegeven verband van de Schrift. Een Evangelie losgemaakt van het Oude Testament staat bijzonder open voor aanpassing. Zo draagt Christus in de ”Heliand” een Saksisch gewaad. Daarin komt Hij naar ons toe. Wij krijgen thuis bezoek van de hemel. Maar -zo blijkt- altijd via Israël. De Christus der Schriften brengt ons heidenen bij Israël, bij de God van Israël.
.
Dan komt het heidense hart in opstand. Het is van nature geneigd God, de God van Israël, en zijn naaste, het joodse volk, te haten. Die opstandige heiden moet worden opgejaagd uit zijn schuilhoeken. In een waarachtige bekering van de goden naar de God van Israël en het verwachten van zijn Zoon uit de hemelen (1 Thessalonicensen 1:9v.), in een wekelijkse bekering onder de prediking van het Evangelie. In de loop van de week glijdt de geroepen christen weer af naar het grondvlak van het heidense bestaan. Vandaar de prediking op de eerste dag van de week: vanuit de bron van de God van Israël.
.
Dagtaak
Om dit alles stelde ik voor een predikant vrij te stellen die namens de kerk een dagtaak maakt van de bestudering van het eigen heidendom, van de teksten, de rituelen, de kalender. Om te ontdekken hoe diep de zonde steekt. Om te weten waar het volksgeloof zich handhaaft naast of tegenover het geloof in de Christus der Schriften.
.
Maar ook om de schatten in eigen kring te ontdekken die de koningen der aarde, uit de heidenvolken dus, Jeruzalem mogen binnendragen. Dit alles ter ondersteuning van de plaatselijke predikant, die geroepen is zich te verdiepen in de lokale en regionale prechristelijke, christelijke en -indien aanwezig (geweest)- joodse geschiedenis.
.
voetnoot (u17(De auteur is emeritus predikant en was van 1984 tot en met 2002 predikant voor kerk en Israël in de Nederlandse Hervormde Kerk.


Bron: Reformatorisch Dagblad 14/01/05

freya
14-01-05, 16:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
Germaans
In Noord-Europa betekent dit voor de kerk dat zij haar Edda-verleden niet mag vergeten, dat zij zich bewust is van haar Germaanse schering en inslag. Temeer omdat de uitbarsting van antisemitisme in de nazi-tijd niet zonder directe invloed van de Germaanse mythe plaatsvond.

:mad:

Wel ja, geef daar de heidenen de schuld maar van, terwijl de katholieke handjes in onschuld gewassen hunnen worden :moe:

Die Germaanse mythe heeft in feite niets met heidendom te maken en komt daar zeker niet uit voort.

Het heidendom is door racisten er 'aan de haren'bijgesleurd, omdat men zich op alle fronten wilde afzetten tegen het JUDEO/christelijke.
.

Het heidendom, een van de snelst groeiende godsdiensten van dit moment, keert opnieuw terug in Europa. Het christelijke Denemarken aanvaardde in het najaar van 2003 het heidendom als erkende religie. Engeland, Noorwegen, Zweden en IJsland waren voorgegaan. Ook in Nederland is de heiden terug van weggeweest, getuige een beweging als ”Nederlands heidendom”, het weer bovengronds verschijnen van de vieringen van Walpurgisnacht en Midzomerfeest.

:handbang:


Laat de tekst van onze heidense natuur, de Edda, het boek met de oude Germaanse goden- en heldenliederen, dan ook mee ter kerke gaan. Laten die oude woorden in het leerhuis van de kerk onder beslag gebracht worden van de naam van de God van Israël, die ons van huis uit zo vreemd is.

Dit in het kader van 'hoe gaan we de uitstroom uit de kerk tegen'?

:moe:


Dan komt het heidense hart in opstand. Het is van nature geneigd God, de God van Israël, en zijn naaste, het joodse volk, te haten.

Wat een Godengeklaagde nonsens!

Heidenen houden zoveel van God(in) dat zij Hem/Haar in AL Zijn/Haar aspecten willen begrijpen en aanbidden.



Dagtaak
Om dit alles stelde ik voor een predikant vrij te stellen die namens de kerk een dagtaak maakt van de bestudering van het eigen heidendom, van de teksten, de rituelen, de kalender. Om te ontdekken hoe diep de zonde steekt. Om te weten waar het volksgeloof zich handhaaft naast of tegenover het geloof in de Christus der Schriften.

Om er dan achter te komen dat al die 'christelijke'gebruiken en dogma's in feite puur heidens zijn :hihi:





Voor de rest: je ziet zelden zoveel crap bijelkaar in een tekst, wat dat betreft is het weer een juweeltje.

Bedankt voor het plaatsen schaap :)

Marsipulami
14-01-05, 16:59
Geplaatst door freya
:mad:

Wel ja, geef daar de heidenen de schuld maar van, terwijl de katholieke handjes in onschuld gewassen hunnen worden :moe:



Volgens mij is er in de ogen van die brave protestant helemaal geen verschil tussen katholieken en heidenen. Niet iedereen maakt zulke subtiele onderscheidingen als jij. Je verdenkt protestanten er toch niet van -hoop ik- om in de bres voor de katholieken te springen.

freya
14-01-05, 17:01
Geplaatst door Marsipulami
Volgens mij is er in de ogen van die brave protestant helemaal geen verschil tussen katholieken en heidenen. Niet iedereen maakt zulke subtiele onderscheidingen als jij. Je verdenkt protestanten er toch niet van -hoop ik- om in de bres voor de katholieken te springen.

:hihi:

mark61
14-01-05, 17:08
Wat een rare terminologie. Het 'heidendom' waar het hier om gaat zijn toch de Germaanse mythen?

Heidendom is een algemene term voor 'andersgelovige'. En al gauw: iemand die niet een van de 3 MO-woestijngodsdiensten aanhangt. Voorheen 100% van de wereldbevolking. Nu nog altijd 2/3 van de wereldbevolking.

echnaton
14-01-05, 17:43
Geplaatst door freya
:mad:


Die Germaanse mythe heeft in feite niets met heidendom te maken en komt daar zeker niet uit voort.



Ja zeker wel, de nazi's grepen uitgebreid terug op een pré-christelijk, Germaans, verleden en probeerden met alle macht het heidendom en de oude Germaanse goden als Freya en Thor te doen herleven. Ze probeerden het heidendom in hun ideologie op te nemen.

Ook hun idee van de arische mens was in feite een concept met de nadruk op (naar hun idee) vroegere pré-semitische en christelijke waarden.

Cub
14-01-05, 17:50
Geplaatst door Zwarte Schaap
[B]
Het gaat dus om de plaats van het Evangelie tussen Edda en Thora, om de kerk tussen Israël en de volken, om de christen tussen jood en heiden. En dat in de context van onze Noord-Europese cultuur. Op zoek naar de ziel van Europa, op voorstel van premier Balkenende, die zich daarbij laat gidsen door de joodse denker Amitai Etzioni.


ZEER intrigerend. Dank je wel Zwarte Schaap voor deze tekst.

De ideeen van Etzioni staan me sowieso al erg aan; de menselijke maat, de kleine hechte gemeenschappen, als tegenhanger van het ongebreidelde individualisme.

En ik ben ook geinteresseerd in de pre-christelijke godsdiensten van Europa, de heidenen.



Dan komt het heidense hart in opstand. Het is van nature geneigd God, de God van Israël, en zijn naaste, het joodse volk, te haten.


Alleen dit is onzin.

Hij doelt natuurlijk op de Romeinen, die de joden vervolgden. Maar kom op zeg, dat is zooo lang geleden. Hitler dweepte inderdaad met de Germaanse mythologie, met name door de opera's van Wagner, waar hij gek op was. Maar hij zweepte de Duitsers juist op tegen de joden door het steeds maar te hebben over de kruisiging van Jezus en de rol die de joden daarin zouden hebben gespeeld volgens het Nieuwe Testament.

Als ik de tekst trouwens verder lees, zie ik toch dat het wel erg negatief is over de heidenen, jammer, het gaat over bekeren enzo.

Ikzelf geloof dus wel in Jezus, dat hij zondeloos was, en wonderen kon verrichten, mensen sterk inspireerde en beroerde etc. Ik geloof alleen niet in de kruisiging en ook niet in God.

Wat ik opvallend vind: veel Nederlanders zijn vlak na 1945 ontkerkelijkt. Misschien vanwege WOII en de Holocaust? Zo van: als dit kan gebeuren, dan kan er toch geen God zijn?

mark61
14-01-05, 17:54
Geplaatst door Cub
Hij doelt natuurlijk op de Romeinen, die de joden vervolgden.

Hij zal Bonifatius de heilige houthakker wel bedoelen.


Wat ik opvallend vind: veel Nederlanders zijn vlak na 1945 ontkerkelijkt. Misschien vanwege WOII en de Holocaust? Zo van: als dit kan gebeuren, dan kan er toch geen God zijn?

Kan ook zijn, dat het besef doordrong dat het christelijk geïnspireerde antisemitisme wat uit de hand was gelopen. Maar ik geef mezelf niet veel kans met deze theorie.

contradictio
14-01-05, 18:06
kwam me bekend voor dit thema.....

effe checken......

aha

"Als Jezus geweten had, dat we hem later de Eniggeboren Zoon van God zouden noemen, zou hij dat verschrikkelijk gevonden hebben", zegt professor Robert Eisenman in het tweeluik De Zoon van God. Maar hoe is dat dan zo gekomen? We gaan op zoek naar de oorsprong van het christelijk geloof, maar ook verder terug naar onbekender oorden.


Samenwerkingsverband
De Zoon van God is gemaakt in samenwerking tussen Teleac/NOT en WDR, met een bijdrage van het COBO Fonds.

donderdag
13 januari
16:10 - 17:00 De Zoon van God
Een christendom voor het christendom

Maslov
14-01-05, 18:18
Dominee van de geref.bond ...... pfffftt daar kun je echt alle onzin van verwachten.

Een dominee uit die kerk zei in 2000 ook dat de droogte in die zomer kwam door de zonden van Nederland :wijs:

freya
14-01-05, 18:38
Geplaatst door echnaton
Ja zeker wel, de nazi's grepen uitgebreid terug op een pré-christelijk, Germaans, verleden en probeerden met alle macht het heidendom en de oude Germaanse goden als Freya en Thor te doen herleven. Ze probeerden het heidendom in hun ideologie op te nemen.

Ook hun idee van de arische mens was in feite een concept met de nadruk op (naar hun idee) vroegere pré-semitische en christelijke waarden.

Hun theorieen kwamen niet uit het heidendom voort, zij hebben het heidendom er aan de haren bijgesleept.

Basis was de rassentheorie en een daaruit voortvloeiende afkeer van alles wat niet Germaans was. Christendom komt uit het MO en is bovendien gebaseerd op jodendom, dus dat moets worden afgeschaft. Toen kwam de herontdekking van het heidendom pas, als vervanging.

De nazi vorm van 'heidendom' bleef voor het grootste deel steken in het herinvoeren van bepaalde symbolen en rituelen.
Als je 'heidense' geschriften uit die tijd leest, staat het vol gebazel over het Volk, het Erfgoed, de Voorouders, het Land, de Bodem enz enz. en er is maar bitter weinig te in te vinden over geloof en contact met Goden.

In discussies met neonazi's loop ik daar ook steeds weer tegenaan, ze hebben in feite geen flauw idee wat Goden eigenlijk zijn en hoe je daarmee in contact kunt komen. Het is allemaal stoere praat met Heil dit en Heil dat en laten we vooral de Goden bij hun oude Germaanse namen noemen. Dan krijg je dus ipv Odin of Wodan Woedan :moe:
Geen flauw idee hoe ze daarbij komen, mss leiden ze dat wel af van woensdag :hihi:


Dat bedoel ik dus als ik zeg dat nazi's weinig tot niks met heidendom te maken hebben.
Heidendom is een diepe spirituele zoektocht, waarbij het Goddelijke via meerdere vormen (Goden) benaderd wordt.
En van spiritualiteit heb ik bij nazi's nog nooit iets gemerkt. :moe:

freya
14-01-05, 18:41
Geplaatst door mark61

Heidendom is een algemene term voor 'andersgelovige'. En al gauw: iemand die niet een van de 3 MO-woestijngodsdiensten aanhangt. Voorheen 100% van de wereldbevolking. Nu nog altijd 2/3 van de wereldbevolking.

Ahum, dat is een wel erg monotheistische definitie voor een atheist.

Heidendom is polytheisme.

freya
14-01-05, 18:43
Geplaatst door mark61
Bonifatius de heilige houthakker

:haha:

echnaton
14-01-05, 18:57
Geplaatst door freya
Hun theorieen kwamen niet uit het heidendom voort, zij hebben het heidendom er aan de haren bijgesleept.

Basis was de rassentheorie en een daaruit voortvloeiende afkeer van alles wat niet Germaans was. Christendom komt uit het MO en is bovendien gebaseerd op jodendom, dus dat moets worden afgeschaft. Toen kwam de herontdekking van het heidendom pas, als vervanging.

De nazi vorm van 'heidendom' bleef voor het grootste deel steken in het herinvoeren van bepaalde symbolen en rituelen.
Als je 'heidense' geschriften uit die tijd leest, staat het vol gebazel over het Volk, het Erfgoed, de Voorouders, het Land, de Bodem enz enz. en er is maar bitter weinig te in te vinden over geloof en contact met Goden.

In discussies met neonazi's loop ik daar ook steeds weer tegenaan, ze hebben in feite geen flauw idee wat Goden eigenlijk zijn en hoe je daarmee in contact kunt komen. Het is allemaal stoere praat met Heil dit en Heil dat en laten we vooral de Goden bij hun oude Germaanse namen noemen. Dan krijg je dus ipv Odin of Wodan Woedan :moe:
Geen flauw idee hoe ze daarbij komen, mss leiden ze dat wel af van woensdag :hihi:


Dat bedoel ik dus als ik zeg dat nazi's weinig tot niks met heidendom te maken hebben.
Heidendom is een diepe spirituele zoektocht, waarbij het Goddelijke via meerdere vormen (Goden) benaderd wordt.
En van spiritualiteit heb ik bij nazi's nog nooit iets gemerkt. :moe:

Ik weet wel dat het heidendom van de nazi's geconstrueerd was. Ik weet helemaal niets van de heidense religie die jij zegt te belijden dus ik zal er geen kwaad woord over zeggen. Zij moet ook wel geconstrueerd zijn, gezien de préhistorische tijden waaruit zij stamt. Maar toch beweeg je je in verdacht gezelschap.

freya
14-01-05, 19:13
Geplaatst door echnaton
Ik weet wel dat het heidendom van de nazi's geconstrueerd was. Ik weet helemaal niets van de heidense religie die jij zegt te belijden dus ik zal er geen kwaad woord over zeggen. Zij moet ook wel geconstrueerd zijn, gezien de préhistorische tijden waaruit zij stamt.

Dat maakt het dus juist zo'n interessante uitdaging :)
Geen boek met regels, geen voorgeschreven rituelen, je mag (moet) je eigen geloof helemaal zelf invullen. Een grote ontdekkingstocht dus, waarvoor een behoorlijke vrijheid van geest nodig is. Steeds weer opnieuw heroverwegen, loslaten wat niet blijkt te kloppen/werken en altijd op zoek gaan naar nieuwe inzichten.



Maar toch beweeg je je in verdacht gezelschap.

Ik beweeg me absoluut niet in verdachtte kringen, ik en mijn heidense vrienden mijden nazi's als de pest. En loop ik ze soms toch (virtueel) tegen het lijf dan vinden zij dat niet leuk :hihi:
Je weet toch hoe scherp en onvriendelijk ik kan zijn :strik:

Tip om een nazi heiden helemaal gek te maken: Vraag eens naar de aanwezigheid van Kelten in de lage landen :giechel:

echnaton
14-01-05, 19:41
Geplaatst door freya
Dat maakt het dus juist zo'n interessante uitdaging :)
Geen boek met regels, geen voorgeschreven rituelen, je mag (moet) je eigen geloof helemaal zelf invullen. Een grote ontdekkingstocht dus, waarvoor een behoorlijke vrijheid van geest nodig is. Steeds weer opnieuw heroverwegen, loslaten wat niet blijkt te kloppen/werken en altijd op zoek gaan naar nieuwe inzichten.




Ik beweeg me absoluut niet in verdachtte kringen, ik en mijn heidense vrienden mijden nazi's als de pest. En loop ik ze soms toch (virtueel) tegen het lijf dan vinden zij dat niet leuk :hihi:
Je weet toch hoe scherp en onvriendelijk ik kan zijn :strik:

Tip om een nazi heiden helemaal gek te maken: Vraag eens naar de aanwezigheid van Kelten in de lage landen :giechel:

Er wordt beweerd dat sommige bewoners van 'Nederland' ten tijde van de komst van de Romeinen een meer Keltische dan Germaanse inslag hadden. Zelf denk ik dat de in deze tijd de Keltische cultuur op zijn einde liep en bezig was verdrongen te worden door de Germaanse. Hoe het precies zit, daar komen we niet meer achter, of er zouden plotseling fantastische archeologische vondsten moeten verschijnen.

freya
14-01-05, 21:49
Geplaatst door echnaton
Er wordt beweerd dat sommige bewoners van 'Nederland' ten tijde van de komst van de Romeinen een meer Keltische dan Germaanse inslag hadden. Zelf denk ik dat de in deze tijd de Keltische cultuur op zijn einde liep en bezig was verdrongen te worden door de Germaanse. Hoe het precies zit, daar komen we niet meer achter, of er zouden plotseling fantastische archeologische vondsten moeten verschijnen.

Volgens mij woonden hier beide volken naast elkaar toen de Romeinen kwamen. Maar het is heel onduidelijk waar de grenslijn liep, er waren mensen die in plaatsjes met een Keltische naam woonden die zichzelf Germanen noemden en vice versa.

We weten het dus gewoon niet, daarom is het volkomen onzinnig om over 'ons Germaans Erfgoed' te spreken zoals (neo)nazi's graag doen.

En al hadden hier ooit alleen Germanen gewoond, dan nog is die 'bloedlijn' in de loop der eeuwen verrijkt met Romeins, Spaans, Frans, Portugees, enz bloed. Dus iig wonen er NU geen 'echte Germanen' meer hier.

Maar dat maakt de oude Goden geen bal uit, die zijn niet gebonden aan een volk. Die hebben een band met een stukje van Moeder Aarde, daar hebben Zij de meeste kracht/macht en het maakt Ze echt niet uit wat voor mensen daar wonen. Iedereen die er voor kiest daar te wonen is welkom wat Hun betreft :)
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. :student:

mark61
15-01-05, 00:56
Geplaatst door freya
Ahum, dat is een wel erg monotheistische definitie voor een atheist.

Heidendom is polytheisme.

Moet dat? Veel Afrikanen zijn van oorsprong monotheïsten. De ouwe Mongolen en Turken trouwens ook.

Ik heb de term heiden niet bedacht, refereer alleen aan de woordenboekbetekenis.

freya
15-01-05, 10:37
Geplaatst door mark61
Moet dat? Veel Afrikanen zijn van oorsprong monotheïsten. De ouwe Mongolen en Turken trouwens ook.

hmz, heb jij meer info over die oude Mongoolse en Turkse religie?

Het polytheistisch hinduisme, kan in sommige vormen ook monotheistisch lijken.
En op een bepaald nivo is elk heidendom dat, want elke scheppingsmythe begint met 1 'opperwezen' waaruit alles is ontstaan/ die alles heeft vormgegeven.

Puur monotheisme gaat uit van 1 God die geen enkele gelijke heeft. Ook geen afsplitsing /broer/echtgenote/zoon/tegenstander dus.





Ik heb de term heiden niet bedacht, refereer alleen aan de woordenboekbetekenis.

De v Dale is een judeo/christelijk complot! bandiet

echnaton
15-01-05, 10:49
Geplaatst door freya
Volgens mij woonden hier beide volken naast elkaar toen de Romeinen kwamen. Maar het is heel onduidelijk waar de grenslijn liep, er waren mensen die in plaatsjes met een Keltische naam woonden die zichzelf Germanen noemden en vice versa.

We weten het dus gewoon niet, daarom is het volkomen onzinnig om over 'ons Germaans Erfgoed' te spreken zoals (neo)nazi's graag doen.

En al hadden hier ooit alleen Germanen gewoond, dan nog is die 'bloedlijn' in de loop der eeuwen verrijkt met Romeins, Spaans, Frans, Portugees, enz bloed. Dus iig wonen er NU geen 'echte Germanen' meer hier.

Maar dat maakt de oude Goden geen bal uit, die zijn niet gebonden aan een volk. Die hebben een band met een stukje van Moeder Aarde, daar hebben Zij de meeste kracht/macht en het maakt Ze echt niet uit wat voor mensen daar wonen. Iedereen die er voor kiest daar te wonen is welkom wat Hun betreft :)
Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. :student:

Volgens mij is het al een misverstand om over 'volken' te spreken in dit verband. Germanen vormden niet één volk en Kelten zeker niet. Het Keltische gebied was een cultuurgebied dat eens het grootste deel van Europa omspande. Het hart lag eens in Zuid-Duitsland en Zwitserland. Van daaruit breidde het zich uit naar bijna alle delen van Europa. Germanen kwamen uit het noorden en kwamen voor een deel in het Keltische gebied terecht waar ze langzaam de Keltische gewoonten en gebruiken overnamen. Het kan best zijn dat in 'Nederland en België' Kelten woonden die etnisch eigenlijk Germanen waren. Wel is het zo dat na het vertrek van de Romeinen en de Grote Volksverhuizing (ca. 400 na Chr.) het Germaanse element in de lage landen weer de overhand kreeg. Ook in Noord-Frankrijk werden grote delen gegermaniseerd. Hiermee heeft ook het ontstaan van de taalgrens, dwars door het huidige België en Noord-Frankrijk te maken.

mark61
15-01-05, 12:51
Geplaatst door freya
hmz, heb jij meer info over die oude Mongoolse en Turkse religie?

Sjamanisme. 'Sjamaan' is een Toengoezisch woord. Toengoezen zijn de broertjes en zusjes der oude Mongolen en Turken. Ze geloven in 1 god, Tengri, 'hij die in/bij de dageraad woont, maar die doet verder niet zoveel meer, na dat geschep. Je moet voor praktische zaken bij geesten en voorouders wezen. Eigenlijk net Afrika.


Puur monotheisme gaat uit van 1 God die geen enkele gelijke heeft. Ook geen afsplitsing /broer/echtgenote/zoon/tegenstander dus.

De 3 grote monotheïsten doen aan de duivel als gelijkwaardige tegenstander toch? Hoewel, van de joden betwijfel ik dat. Het is in ieder geval een innovatie uit Perzië.


De v Dale is een judeo/christelijk complot! bandiet

We are all implicated.

freya
15-01-05, 13:49
Geplaatst door mark61
Sjamanisme. 'Sjamaan' is een Toengoezisch woord. Toengoezen zijn de broertjes en zusjes der oude Mongolen en Turken. Ze geloven in 1 god, Tengri, 'hij die in/bij de dageraad woont, maar die doet verder niet zoveel meer, na dat geschep. Je moet voor praktische zaken bij geesten en voorouders wezen. Eigenlijk net Afrika.


Over sjamanisme zal je mij weinig nieuws kunnen vertellen :ego:

Daar houd ik me nl. al een aantal jaar intensief actief mee bezig :)

Had die ene God Tengri geen nakomelingen of afsplitsingen?


De 3 grote monotheïsten doen aan de duivel als gelijkwaardige tegenstander toch?

Niet gelijkwaardig, de duivel zou door God geschapen zijn en delft uiteindelijk ook altijd het onderspit.

Alleen volgens de Katharen was de duivel wel gelijkwaardig aan de scheppende God, die kwamen beide voort uit weer een hoger wezen. Althans zo heb ik het begrepen/onthouden.
Maar dat waren dan ook ketters en zijn ook effectief uitgeroeid :zweep:

freya
15-01-05, 13:50
Geplaatst door freya

Alleen volgens de Katharen was de duivel wel gelijkwaardig aan de scheppende God, die kwamen beide voort uit weer een hoger wezen.

Of was de scheppende God nou dezelfde als de duivel? :confused:

Dutchguy
15-01-05, 14:07
Bedoelt die beste man in dat interview niet 'new age'? Dat zie ik inderdaad enorm in belangstelling toenemen.

freya
15-01-05, 14:18
Geplaatst door Dutchguy
Bedoelt die beste man in dat interview niet 'new age'? Dat zie ik inderdaad enorm in belangstelling toenemen.

De termen worden idd nogal eens met elkaar verward :moeilijk:

Maar er is ook echt een enorme opleving van puur polytheistisch heidendom gaande. En de new age beweging heeft daar zeker een rol in gespeeld, men ging immers op zoek naar nieuwe zingeving. Nou steeds meer mensen vinden die zingeving in het heidendom dus :) :tover:

Dutchguy
15-01-05, 14:24
Geplaatst door freya
De termen worden idd nogal eens met elkaar verward :moeilijk:

Maar er is ook echt een enorme opleving van puur polytheistisch heidendom gaande. En de new age beweging heeft daar zeker een rol in gespeeld, men ging immers op zoek naar nieuwe zingeving. Nou steeds meer mensen vinden die zingeving in het heidendom dus :) :tover:

Ik merk om me heen een groeiende belangstelling naar spiritualiteit. Vaak is dat toch wat men onder 'new age' schaart maar die term is op zich ook ontzettend vaag. Zelf ben ik ook geinteresseerd in spiritualiteit maar niet in de grote godsdiensten, die vind ik te veel blijven hangen in regels en halen mijns inziens de spiritualiteit juist weg waar die thuis hoort, in de mens zelf. Zo zie ik dat tenminste. Zou best iets meer over heidendom willen weten, heb je een linkje (naar boven :p ) misschien?

mark61
15-01-05, 14:42
Geplaatst door freya
Over sjamanisme zal je mij weinig nieuws kunnen vertellen :ego:

Daar houd ik me nl. al een aantal jaar intensief actief mee bezig :)

Had die ene God Tengri geen nakomelingen of afsplitsingen?

Tsja, waarom vraag je dan naar de bekende weg?

Bij mijn weten is ie moederziel alleen.


Alleen volgens de Katharen was de duivel wel gelijkwaardig aan de scheppende God, die kwamen beide voort uit weer een hoger wezen. Althans zo heb ik het begrepen/onthouden.
Maar dat waren dan ook ketters en zijn ook effectief uitgeroeid :zweep:

Tis geloof in een manicheïstische voorstelling, die dualiteit, die in de begintijd van het christendom nog aardig wijd verbreid was. Tot de uitroeiing dus.

freya
15-01-05, 15:14
Geplaatst door mark61
Tsja, waarom vraag je dan naar de bekende weg?


Weet ik veel dat jij met sjamanisme aan zal komen zetten



Bij mijn weten is ie moederziel alleen.

Wat zielig :jammer:


Tis geloof in een manicheïstische voorstelling, die dualiteit, die in de begintijd van het christendom nog aardig wijd verbreid was. Tot de uitroeiing dus.

Maar Mani was dan weer geen christen.
Ingewikkeld hoor al die leerstellingen, waarom zoeken mensen het gewoon niet lekker zelf uit waar ze in geloven bandiet

freya
15-01-05, 15:22
Geplaatst door Dutchguy
Zou best iets meer over heidendom willen weten, heb je een linkje (naar boven :p ) misschien?

Linkje naar boven heb ik wel.:tover:

Maar een link naar een goed verhaal over neo heidendom weet ik niet zo gauw.

Neo heidendom is niet georganiseerd, werkt niet met leerstellingen, het is een individueel pad.
Ik doe wel rituelen samen met anderen, maar ieder van ons geeft toch net weer een andere uitleg en invulling van/aan het geloof.

Veel websites gaan over hekserij en blijven steken in een hoop puberale interessantdoenerij over kruiden en liefdesrituelen enzo :rolleyes:

Via weer andere sites kom je bij nazi's terecht :verward:

Als je in Amsterdan woont weet ik wel een leuk maandelijks heksencafe voor je. Daar heb je de kans om met veel verschillende heidenen een beetje te praten.

mark61
15-01-05, 15:25
Geplaatst door freya
Weet ik veel dat jij met sjamanisme aan zal komen zetten

Wat dan? Voodoo? Als je al weet wat voor geloof iemand heeft kan ik moeilijk met wat anders komen aanzetten.


Wat zielig :jammer:

In al die theologische discussies mis ik altijd aandacht voor hoe zwaar god het zelf wel niet moet hebben, zo in haar eentje. En zo perfect en onsterfelijk. Ik zou van minder al zelfmoord plegen.


Maar Mani was dan weer geen christen.
Ingewikkeld hoor al die leerstellingen, waarom zoeken mensen het gewoon niet lekker zelf uit waar ze in geloven bandiet

Bandieten zijn het, that's for sure.

Wordt er eens vrolijk & spontaan geïntegreerd, is het weer niet goed.

Het zijn inderdaad de 'menggelovigen' die de grootste klappen vangen: Baha'i, Druzen, Sikhs. Niemand houdt van mensen die de helft van jouw geloof overnemen en de andere helft van een ander geloof. Dat gaat zo maar niet! Je slikt het hele pakket of anders niks!

~Panthera~
15-01-05, 15:28
Waarom heeft de mens er zo'n moeite mee, om gewoon te denken : dood is dood, weg is weg ? :rolleyes:

mark61
15-01-05, 15:36
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom heeft de mens er zo'n moeite mee, om gewoon te denken : dood is dood, weg is weg ? :rolleyes:

Das één ding, maar zelf de verantwoordelijkheid op je nemen voor al die shit die je veroorzaakt...

freya
15-01-05, 15:45
Geplaatst door mark61
Wat dan? Voodoo? Als je al weet wat voor geloof iemand heeft kan ik moeilijk met wat anders komen aanzetten.


:rolleyes: jij begint over monotheisme en dat is nu niet bepaalde de eerste associatie die ik maak bij sjamanisme :p



In al die theologische discussies mis ik altijd aandacht voor hoe zwaar god het zelf wel niet moet hebben, zo in haar eentje. En zo perfect en onsterfelijk. Ik zou van minder al zelfmoord plegen.

Zo'n eenzame God wordt daar iig heel zuur van getuige de rigide leefregeltjes die aan de gelovigen worden opgelegd, waarbij dan ook nog eens de gruwelijkste straffen worden bedacht als je ze niet opvolgt.



Bandieten zijn het, that's for sure.

Wordt er eens vrolijk & spontaan geïntegreerd, is het weer niet goed.

Het zijn inderdaad de 'menggelovigen' die de grootste klappen vangen: Baha'i, Druzen, Sikhs. Niemand houdt van mensen die de helft van jouw geloof overnemen en de andere helft van een ander geloof. Dat gaat zo maar niet! Je slikt het hele pakket of anders niks!

Integratie is eng en slecht voor de mens. Dat blijkt maar weer eens uit het feit dat 75% van onze witte landgenoten er niet over piekert hun kinderen naar een zwarte school te doen.

Maar jij mag best een stukje van mijn geloof overnemen hoor :strik:
Iedereen mag dat van mij :strik::strik::strik:

freya
15-01-05, 15:58
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom heeft de mens er zo'n moeite mee, om gewoon te denken : dood is dood, weg is weg ? :rolleyes:

De meeste heidenen die ik ken houden zich helemaal niet zo bezig met het hiernamaals. Ik heb daar zelf ook geen duidelijk beeld van.

Kom je weer terug met de ballast van vorige levens op je schouders? Wordt je weer opgenomen in het grote geheel, waar wij ook allemaal vandaan komen? Leeft je gewoon door in een andere dimensie?
Zijn dit alledrie bij elkaar horende fases?

Ik merk het wel als het zover is.

Ondertussen is mijn religie een middel om mijn leven HIER EN NU beter te begrijpen en vorm te geven.

mark61
15-01-05, 16:57
Geplaatst door freya
:rolleyes: jij begint over monotheisme en dat is nu niet bepaalde de eerste associatie die ik maak bij sjamanisme :p

Het leven is vol verrassingen. Vooral in de steppes van Oost-Azië.


Zo'n eenzame God wordt daar iig heel zuur van getuige de rigide leefregeltjes die aan de gelovigen worden opgelegd, waarbij dan ook nog eens de gruwelijkste straffen worden bedacht als je ze niet opvolgt.

Tjee, zouden we Haar therapie kunnen aanbieden?


Integratie is eng en slecht voor de mens. Dat blijkt maar weer eens uit het feit dat 75% van onze witte landgenoten er niet over piekert hun kinderen naar een zwarte school te doen.

Wellicht liggen daar ook een paar praktische overwegingen aan ten grondslag.


Maar jij mag best een stukje van mijn geloof overnemen hoor :strik:
Iedereen mag dat van mij :strik::strik::strik:

Dank je. Je bent gul.

vooral als het gratis is :o

freya
15-01-05, 17:01
Geplaatst door mark61


Dank je. Je bent gul.

vooral als het gratis is :o

Ik ben anders net snode plannen aan het smeden om juist heel veel geld te kunnen vragen voor stukjes van mijn geloof :stout:

:D

mark61
15-01-05, 17:11
Geplaatst door freya
Ik ben anders net snode plannen aan het smeden om juist heel veel geld te kunnen vragen voor stukjes van mijn geloof :stout:

:D

Ik wens je veel succes maar geef je weinig kans. De handel is er een beetje uit na dat gebhagwan en geoibibioooo.

freya
15-01-05, 17:31
Geplaatst door mark61
Ik wens je veel succes maar geef je weinig kans. De handel is er een beetje uit na dat gebhagwan en geoibibioooo.

Dat denk jij. Je wilt niet weten wat voor bedragen er worden neergeteld voor een simpel cursusje. Zolang je maar instant verlichting beloofd of een opleiding tot iets met indrukwekkende naam binnen 2 jaar aanbiedt is the sky the limit.

:haha:

Ik zoek alleen nog een charismatisch lekker ding als secteleider :stout:

mark61
15-01-05, 17:35
Geplaatst door freya
Ik zoek alleen nog een charismatisch lekker ding als secteleider :stout:

Dat ben je zelf toch? Of moet het er een van mannelijke kunne zijn? Ik bied me aan voor een redelijk uurtarief & bak van de zaak.

freya
15-01-05, 17:39
Geplaatst door mark61
Dat ben je zelf toch?

Jazeker :staart:


Of moet het er een van mannelijke kunne zijn?

Idd in deze business is de vrouwelijke doelgroep nl vele malen groter.


Ik bied me aan voor een redelijk uurtarief & bak van de zaak.

Ik zal wel ff een sollicitatiecommissie samenstellen :melig2:

Orakel
15-01-05, 17:44
Geplaatst door freya

Ik zoek alleen nog een charismatisch lekker ding als secteleider :stout:


http://www.mainzelahr.de/smile/cool/grosscool.gif

In da house! Ik hoorde iets over doekoes?

En Manicheïsten waren geloof ik wel Christelijk. Ze hadden het alleen niet zo met de Bijbel, want daar zaten volgens hen tegenstrijdigheden in.
Vervolgens begonnen ze zelf te frunniken over lichtdeeltjes en materie en dat alleen The Chosen One's deze van elkaar konden scheiden, maar da's een heel ko(s)misch verhaal.

~Panthera~
15-01-05, 17:45
Geplaatst door freya
Ondertussen is mijn religie een middel om mijn leven HIER EN NU beter te begrijpen en vorm te geven.
-----------------

Dat kun je zonder een "geloof" toch ook ?

mark61
15-01-05, 17:53
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Dat kun je zonder een "geloof" toch ook ?

Tenige wat je nodig hebt is een goedgevulde schrank, eigenlijk.

~Panthera~
15-01-05, 17:57
Geplaatst door mark61
Tenige wat je nodig hebt is een goedgevulde schrank, eigenlijk.
----------------------

Nou, dat en Sean Connery bv. :fpimp:
Schiet al een end op dan, ja.

mark61
15-01-05, 18:27
Geplaatst door ~Panthera~
----------------------

Nou, dat en Sean Connery bv. :fpimp:
Schiet al een end op dan, ja.

Tis wel te hopen dat Sean dan niet gelovig is. Van Antonio week dat niet zo. Heb je m daarom bij het grofvuil gezet?

~Panthera~
15-01-05, 18:37
Geplaatst door mark61
Tis wel te hopen dat Sean dan niet gelovig is. Van Antonio week dat niet zo. Heb je m daarom bij het grofvuil gezet?


Hij was op. :moe:
Dan heb je er niks meer aan. :p

mark61
15-01-05, 18:38
Geplaatst door ~Panthera~
Hij was op. :moe:
Dan heb je er niks meer aan. :p

En dan begint ie ook nog een partij te meuren...

ik begrijp het.

~Panthera~
15-01-05, 18:42
Geplaatst door mark61
En dan begint ie ook nog een partij te meuren...

ik begrijp het.


gelukkig.
Soms heb je geen keus. :engel: