PDA

Bekijk Volledige Versie : Kroatisch weekblad: Kroaten verantwoordelijk voor Sarajevo markt bombardement



Spoetnik
14-01-05, 16:39
Bosnian Croat indictee responsible for Sarajevo market shelling-Croatian weekly
BBC Monitoring International Reports - January 14, 2005

The Zagreb-based weekly Globus has reported that it possesses secret reports by the Croatian Interior Ministry and the Counter-Intelligence Agency from 2003 stating that Hague indictee Ivica Rajic, as commander of the Kiseljak zone of operation, was responsible for the shelling of the Sarajevo market Markale.

"The sources point to Rajic's unclear responsibility for the shelling of the Sarajevo market Markale," says the secret report compiled on 12 pages by the former acting director of the Counter-Intelligence Agency, Franjo Turek, on 15 April 2003 - ten days after Rajic's arrest.

Globus reported that more than 70 people suffered in the Markale shelling and that Turek said in the secret report that Rajic was responsible for the shelling, and not the Serbs as it has been believed so far.

Globus has possesses key reports from the Croatian Interior Ministry and the Counter-Intelligence Agency from 2003 about a support network which was hiding Ivica Rajic for eight years and which the Croatian government did not forward to Hague chief prosecutor Carla Del Ponte.

Source: SRNA news agency, Bijeljina, in Bosnian/Croatian/Serbian 1145 gmt 13 Jan 05

Copyright 2005 Financial Times Information
All rights reserved
Global News Wire - Asia Africa Intelligence Wire
Copyright 2005 BBC Monitoring/BBC

Posted for Fair Use only.

Het werd destijds afgeschoven op de Serven in de Westerse media en leidde tot de NAVO bombardementen op Servische stellingen.

Leugens, Leugens, zo krachtig he.

mark61
14-01-05, 16:53
Geplaatst door Spoetnik
Het werd destijds afgeschoven op de Serven in de Westerse media en leidde tot de NAVO bombardementen op Servische stellingen.

Leugens, Leugens, zo krachtig he.

Geklets. De bom op de markt was 1 incident in de, wat was het, 2 jarige omsingeling / het beleg van Serajevo door de al dan niet Bosnische Serviërs. Vanuit Pale werd elke dag geknald. Door Serviërs. De Kroaten daarentegen zijn vooral druk bezig geweest de andere helft van Mostar uit te roeien.

Spoetnik
14-01-05, 17:02
Onze moderne wereld is incident gestuurd. Het Sarajevo bombardement was de druppel.. hadden de Europeanen echter geweten dat de Kroaten verontwaardelijk waren.. Hadden ze dan ingestemd met bombardement op Serven? :vreemd:

mark61
14-01-05, 17:27
Geplaatst door Spoetnik
Onze moderne wereld is incident gestuurd. Het Sarajevo bombardement was de druppel.. hadden de Europeanen echter geweten dat de Kroaten verontwaardelijk waren.. Hadden ze dan ingestemd met bombardement op Serven? :vreemd:

Ach, dan hadden ze een paar Kroaten gebombardeerd. Veel uithalen deed het sowieso niet. In het geval Kosovo sloeg het ook al nergens op. Ik zou denken dat je makkelijk die paar (spoor-)wegen tussen Servie en Kosovo kon bombarderen; einde verhaal voor de Serviërs. Maar nee, er moesten burgers ah andere einde van het land gebombardeerd worden (Novi Sad). Zeker omdat die braaf stil zaten en niet terug schoten.

De eerste die precies weet hoe je een burgeroorlog zonder bloedvergieten en van buitenaf beëindigt moet nog geboren worden.

Kiekeboe
14-01-05, 18:58
Geplaatst door Spoetnik
[b]

Het werd destijds afgeschoven op de Serven in de Westerse media en leidde tot de NAVO bombardementen op Servische stellingen.

Leugens, Leugens, zo krachtig he.

Leuk, zo'n bericht vlak voor de verkiezingen.... :moe:

Wie zal het meer schade toebrengen de nu-nog-zittende president of die leuke nationalistische partijvrouw........ :confused:

K vraag me nog steeds af wat de slovenen, kroaten, B&H'ers en kosovaren de Serven hebben aangedaan dat ze al die landen zijn binnengedrongen en daar effe huis gingen huishouden?

Terwijl hun land lekker schoon bleef afgezien van die navobommen dan he.....

Spoetnik
14-01-05, 19:11
Geplaatst door Kiekeboe
Leuk, zo'n bericht vlak voor de verkiezingen.... :moe:

Wie zal het meer schade toebrengen de nu-nog-zittende president of die leuke nationalistische partijvrouw........ :confused:


Dat zal weinig uitmaken.. Mesic staat ver voor.. Alleen vraag ik me af of er wel genoeg mensen naar de stembus komen in Croatie.



K vraag me nog steeds af wat de slovenen, kroaten, B&H'ers en kosovaren de Serven hebben aangedaan dat ze al die landen zijn binnengedrongen en daar effe huis gingen huishouden?

Terwijl hun land lekker schoon bleef afgezien van die navobommen dan he.....

Joegoslavie wilde haar terroriale integriteit behouden zoals bekend. Helaas vond Europa het nodig om Croatie en Slovenie onafhankelijk te verklaren voordat er ook maar even na was gedacht over de consequenties van dergelijke acties.

Overigens is het Joegoslavische leger en later het Servische leger heel even actief geweest in Slovenie en later in Croatie, nadat de Croaten daar de Serven uit Westelijk Croatie aan het verdrijven waren. Het is niet actief geweest in Bosnie, alleen was er mogelijk sprake van para militaire activiteiten aldanniet met medeweten van Milosovic.. Daar is het Joegoslavie tribunaal nu mee bezig om uit te zoeken (niet al te succesvol moet ik zeggen).

observer
14-01-05, 22:37
wist niet eens dat de croaten stellingen in de buurt van serajevo hadden

die zaten toch meer langs de grens met kroatie zelf

Spoetnik
14-01-05, 23:00
Geplaatst door observer
wist niet eens dat de croaten stellingen in de buurt van serajevo hadden

die zaten toch meer langs de grens met kroatie zelf

De Kiseljak wijk is/was in meerderheid een Kroatische stadje vlak bij Sarajevo.

Zie deze link:
http://www.hercegbosna.org/engleski/kise.html

mark61
15-01-05, 01:11
Geplaatst door Kiekeboe
K vraag me nog steeds af wat de slovenen, kroaten, B&H'ers en kosovaren de Serven hebben aangedaan dat ze al die landen zijn binnengedrongen en daar effe huis gingen huishouden?

Servië is traditioneel het armste deel van Joegoslavië. Het geld in Joe. werd verdiend in Slovenië en Kroatië. Onder Tito was er een precair evenwicht: Servië en Montenegro roomden de rijkdom van de rijke deelstaten af en Servië beheerste het leger. De rijkere delen mochten wat rijker blijven. Macedonië deed niet ter zake (arm) en Bosnië was een middenmoter. De Kosovaren zijn moslims, en bovendien geen Slavisch volk; ze herinneren door hun bestaan Servië eeuwig aan hun nederlaag bij de Slag op het Lijsterveld (Kosovo polje) (1389), waar het Osmaanse rijk zich definitief een bruggehoofd in Europa verwierf. Ga maar s kijken naar het Servische monument aldaar. (Overigens was dit geen slag tussen moslims en christenen, Aziaten en Europeanen, zoals de Serviërs graag mogen beweren in hun nationalistische hysterie. Inventing tradition, heet dat ook wel. Of: geschiedvervalsing.)

Oorspronkelijk wilde geen enkele deelstaat zich afscheiden; in navolging van de rest van Oost-Europa begon men her en der democratisering te eisen. Servië blokkeerde dat omdat het vreesde de macht te verliezen; het centrale triumviraat (wisselende presidenten uit Servië, Kroatië en Bosnië) viel uitelkaar. Dus bleef de deelstaten niets anders over dan de onafhankelijkheid uit te roepen.

Al Sawt
15-01-05, 01:21
Mark,

Heel interessant en daarvoor bedankt!
Geplaatst door mark61
Servië is traditioneel het armste deel van Joegoslavië. Het geld in Joe. werd verdiend in Slovenië en Kroatië. Onder Tito was er een precair evenwicht: Servië en Montenegro roomden de rijkdom van de rijke deelstaten af en Servië beheerste het leger. De rijkere delen mochten wat rijker blijven. Macedonië deed niet ter zake (arm) en Bosnië was een middenmoter. De Kosovaren zijn moslims, en bovendien geen Slavisch volk; ze herinneren door hun bestaan Servië eeuwig aan hun nederlaag bij de Slag op het Lijsterveld (Kosovo polje) (1389), waar het Osmaanse rijk zich definitief een bruggehoofd in Europa verwierf. Ga maar s kijken naar het Servische monument aldaar. (Overigens was dit geen slag tussen moslims en christenen, Aziaten en Europeanen, zoals de Serviërs graag mogen beweren in hun nationalistische hysterie. Inventing tradition, heet dat ook wel. Of: geschiedvervalsing.) Ik heb ook gehoord of gelezen dat de Serviers in WO1 opnieuw op het Lijsterveld een nederlaag hadden geleden. Alleen ditmaal tegen Oostenrijkse leger.

Je kan gerust vaststellen dat die veld een histiorische symboliek zonder weerga is voor de Serviers is.

mark61
15-01-05, 01:31
Geplaatst door Al Sawt
Mark,

Heel interessant en daarvoor bedankt!

Graag gedaan. Veel mensen hier en in heel Europa schijnen vergeten te zijn hoe het ook al weer zat.



Ik heb ook gehoord of gelezen dat de Serviers in WO1 opnieuw op het Lijsterveld een nederlaag hadden geleden. Alleen ditmaal tegen Oostenrijkse leger.

Dat wist ik weer niet. Dubbel pijnlijk dus.


Je kan gerust vaststellen dat die veld een histiorische symboliek zonder weerga is voor de Serviers is.

Jazeker. Het is een lieflijke, glooiende vlakte met klaprozen. Ik was er in 1991, 1 maand voor de oorlog, om het mausoleum (türbe) van Sultan Murat II te bezoeken, die zelf in de slag (die hij won) om het leven kwam. Bizar. Het verkeersbord dat de afslag had moeten aangeven was (ongetwijfeld door Serviërs) uit de grond gerukt en in de greppel gegooid. Toch vond ik het na wat op en neer rijden. Er was een Kosovaarse bewaker die Turks sprak, ik heb nog even met hem gesproken. Bijzondere plek. Hoop dat het nog overeind staat.

Twee kilometer verder aan de andere kant van de weg staat het Servische monument. Stalinistisch beton. Nationalistisch verdriet.

Kiekeboe
15-01-05, 09:46
Geplaatst door Spoetnik
Dat zal weinig uitmaken.. Mesic staat ver voor.. Alleen vraag ik me af of er wel genoeg mensen naar de stembus komen in Croatie.
Joegoslavie wilde haar terroriale integriteit behouden zoals bekend. Helaas vond Europa het nodig om Croatie en Slovenie onafhankelijk te verklaren voordat er ook maar even na was gedacht over de consequenties van dergelijke acties.
Overigens is het Joegoslavische leger en later het Servische leger heel even actief geweest in Slovenie en later in Croatie, nadat de Croaten daar de Serven uit Westelijk Croatie aan het verdrijven waren. Het is niet actief geweest in Bosnie, alleen was er mogelijk sprake van para militaire activiteiten aldanniet met medeweten van Milosovic.. Daar is het Joegoslavie tribunaal nu mee bezig om uit te zoeken (niet al te succesvol moet ik zeggen).

Mesic staat voor omdat hij voor wil staan.

Europa heeft ze onafhankelijk verklaard, leuke grap. Het enige land dat steunde in de onafhankelijk was Duitsland, de rest kwam later veel later. Toen het al te laat was.
De enige die niet nadachten waren de Serven, die hun enige inkomstenbronnen gedag moesten zeggen en toen maar even met grof geweld dachten te overwinnen. Helaas hebben ze niks van de geschiedenis geleerd.

Heel even actief geweest. dan vraag k me toch echt af waarom de familie van mijn beste vriendin al in '91 uit hun dorp aan de kust verdreven waren en jarenlang in vluchtelingencentra moesten doorbrengen. Dan vraag k me toch echt af waarom mijn beste vriendin met een boot uit haar stad moest vertrekken omdat haar stad omsingeld was en via zee de enige kans was om nog in Nederland terug te keren. Dan vraag k me toch echt af wat er in Dubrovnik is gebeurd en in Vukovar. Allemaal slovenisch en kroatisch grondgebied. (en volgens mij zij de Slovenen, Kroaten en B&H'ers niet in Servie geweest om daar te huishouden, de enige schade die ze daar hebben gehad was van de Navobommen)

"Mogelijk sprake van para militaite activiteiten", er leven nog steeds mensen in onwetendheid. Milosevic is een inteligente man, die weet hoe hij het spel moet spelen. Zelfs zijn uitlevering aan het Joegoslavie tribunaal heeft hij geregisseerd.

mark61: volgens mij moet je praten met de mensen die leefden onder het bewind Tito, want het volk wilde zeker wel wat hun toekwam: een eigen staat en hun eigen geloof op een normale manier kunnen uitoefenen.

mark61
15-01-05, 12:46
Geplaatst door Kiekeboe
mark61: volgens mij moet je praten met de mensen die leefden onder het bewind Tito, want het volk wilde zeker wel wat hun toekwam: een eigen staat en hun eigen geloof op een normale manier kunnen uitoefenen.

Je hoort mij niet zeggen dat Tito fantastisch was en het leven in het autonome arbeidersparadijs een, enfin, paradijs.