PDA

Bekijk Volledige Versie : Israhël verbreekt contact met Abbas



850
14-01-05, 18:54
'Israhël verbreekt contact met Abbas'

JERUZALEM - De Israhëlische premier Ariel Sharon heeft vrijdag alle Israhëlische contacten met de nieuwe Palestijnse leider Mahmoud Abbas verbroken. Pas als Abbas erin is geslaagd de gewapende extremisten te beteugelen, mag er weer worden gepraat met de Palestijnse leider. Drie Israhëlische televisiestations hebben dat gemeld. Het kantoor van Sharon wilde het bericht niet meteen bevestigen.

De stap van Sharon is een reactie op een Palestijnse aanslag bij een grensovergang tussen Israël en de Gazastrook, die donderdagavond zes Israhëlische burgers het leven kostte. Nadat er eerst een zware bom was ontploft openden de daders het vuur op de grensovergang van Karni, de belangrijkste toegangsweg tot de Gazastrook. Drie van hen werden daarop zelf doodgeschoten.

Israhël heeft de grensovergang gesloten naar aanleiding van de aanslag. Ook de grensovergang bij Erez werd gesloten. Dat betekent dat de Gazastrook nu grotendeels van de buitenwereld is afgesloten. De grensovergang bij Rafah ging vorige maand al dicht, nadat er vijf Israhëlische soldaten er waren gedood.

De Hamas, de Al-Aqsa Martelarenbrigades - die banden heeft met de Fatah-partij van Abbas - en de Volksverzetscomités eisten gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de aanslag op. Enkele uren voor de aanslag had de leider van de Hamas op de Westoever nog gezegd dat zijn groep overweegt het geweld tegen Israël te staken.

Israhël eiste direct dat de Palestijnse Autoriteit een eind maakt aan aanslagen van extremisten, maar voerde anders dan gebruikelijk niet direct een vergeldingsactie uit. Minister van justitie Tzipi Livni zei dat het belangrijk is om het hoofd koel te houden, maar hij voegde eraan toe dat Israël wel tot actie zal overgaan, als de Palestijnse autoriteit niet optreedt tegen de terreur.

Abbas noemde de aanslag niet bevorderlijk voor het vredesproces, maar zei dat het Israhëlische legeroptreden van de afgelopen dagen dat evenmin is. Hij herhaalde dat hij geen geweld wil gebruiken tegen de extremisten, maar ze via onderhandelingen tot een staakt-het-vuren hoopt te bewegen. Verwacht wordt dat hij zal proberen de groepen te paaien door ze meer zeggenschap in het bestuur te geven en door extremisten banen aan te bieden bij de politie. De Al-Aqsa Martelarenbrigades bestaan voor een groot deel uit voormalige politieagenten.

Spoetnik
14-01-05, 18:55
Dat is rap.

echnaton
14-01-05, 19:03
Geplaatst door Spoetnik
Dat is rap.

Ja, die Palestijnse aanvallers weten heel goed hoe ze de boel kunnen verkloten. Het is goed dat Israël juist nu heel duidelijk zijn grenzen stelt, voordat er, net als in de tijd van Barak, een allesvernietigende zelfmoordaanslagcampagne losbarst.

Spoetnik
14-01-05, 19:13
Geplaatst door echnaton
Ja, die Palestijnse aanvallers weten heel goed hoe ze de boel kunnen verkloten. Het is goed dat Israël juist nu heel duidelijk zijn grenzen stelt, voordat er, net als in de tijd van Barak, een allesvernietigende zelfmoordaanslagcampagne losbarst.

En ik maar denken dat die muur de honderden zelfmoordaanslagen die wekelijks worden gepland tegen houdt.

Wel een beetje consequent blijven he, held van democratie.

freya
14-01-05, 19:15
Geplaatst door 850
'Israhël verbreekt contact met Abbas'



Nu al!


:haha:

AdamX
14-01-05, 19:15
daar gaan we weer, het si nooit goed, ook al plaatst je daar een leider van goud dan nog is het niet goed, sharon heeft altidj gelijk, sharon is de enige die de regels mag bepalen

als hij vrede widle dan zou hij alle ellende vergeten en samen met zn 2 aan tafel gaan zitten en onderhandelen zodat ze palestijnen een eigen staat krijgen en israel verder kan gaan.

AdamX
14-01-05, 19:16
Geplaatst door freya
Nu al!


:haha:

sharon denkt dat ie een computer speltje aan het spelen is, doen waar ie zin in heeft.

echnaton
14-01-05, 19:17
Geplaatst door Spoetnik
En ik maar denken dat die muur de honderden zelfmoordaanslagen die wekelijks worden gepland tegen houdt.

Wel een beetje consequent blijven he, held van democratie.

Het veiligheidshek houdt inderdaad elke week een aantal zelfmoordaanslagen tegen. Het ideaal is natuurlijk dat Joden en Palestijnen in vrede leven en dat dat hek niet meer nodig zal zijn.

Spoetnik
14-01-05, 19:20
Geplaatst door echnaton
Het veiligheidshek houdt inderdaad elke week een aantal zelfmoordaanslagen tegen. Het ideaal is natuurlijk dat Joden en Palestijnen in vrede leven en dat dat hek niet meer nodig zal zijn.

Maar daarnet zei je nog dat het goed is van Israel om een duidelijke lijn te zetten voordat er een zelfmoordcampagne wordt opgezet en nu weer dat die gaande is.

Dat bedoel ik nou met consequent blijven, oh held van de democratie.

Ik las laatst trouwens nog dat de Israelische militaire top die hele muur belachelijk vind en dat het geen moer zal helpen tegen terrorisme :hihi:

freya
14-01-05, 19:22
Geplaatst door AdamX
sharon denkt dat ie een computer speltje aan het spelen is, doen waar ie zin in heeft.

Pffff zelfs het slechtste computerspelletje is niet zo voorspelbaar als het beleid van sharon.

echnaton
14-01-05, 19:30
Geplaatst door Spoetnik
Maar daarnet zei je nog dat het goed is van Israel om een duidelijke lijn te zetten voordat er een zelfmoordcampagne wordt opgezet en nu weer dat die gaande is.

Dat bedoel ik nou met consequent blijven, oh held van de democratie.

Ik las laatst trouwens nog dat de Israelische militaire top die hele muur belachelijk vind en dat het geen moer zal helpen tegen terrorisme :hihi:

Waar staat geschreven dat ik consequent moet zijn? Het MO-conflict heeft veel aspecten. De eerste plicht van Israël is de bescherming van de bevolking. Als daarvoor een veiligheidshek voor nodig is, dan is dat jammer maar het zij zo. Beter zou het zijn dat dit hek weg zou kunnen en Joden en Palestijnen niet meer bang voor elkaar hoeven te zijn.

Spoetnik
14-01-05, 19:33
Geplaatst door echnaton
Waar staat geschreven dat ik consequent moet zijn?

Moet ook niet hoor.. maar het laat je haat voor de Palestijnen zo duidelijk zien.

echnaton
14-01-05, 19:35
Geplaatst door Spoetnik
Moet ook niet hoor.. maar het laat je haat voor de Palestijnen zo duidelijk zien.

Ik ga me zelf niet verdedigen hoor maar als jij één woord van mij kunt aanwijzen waaruit haat spreekt ben je een knappe jongen.

Spoetnik
14-01-05, 19:37
Geplaatst door echnaton
Ik ga me zelf niet verdedigen hoor maar als jij één woord van mij kunt aanwijzen waaruit haat spreekt ben je een knappe jongen.

Je vermoed eerst het ene en dan opeens compleet het ander bij de Palestijnen. Dat geeft aan dat jij lijdt aan een verregaande paranoia dat dicht grens aan ongecontrolleerde haat.

echnaton
14-01-05, 19:44
Geplaatst door Spoetnik
Je vermoed eerst het ene en dan opeens compleet het ander bij de Palestijnen. Dat geeft aan dat jij lijdt aan een verregaande paranoia dat dicht grens aan ongecontrolleerde haat.

Niet bij de Palestijnen. Ik denk dat het een volk is dat naar vrede smacht. Ik denk ook dat er in het gebied (kleine) groepen personen zijn die niets anders willen dan oorlog en chaos, dat is meerdere malen gebleken.

DEMOcraat
14-01-05, 21:06
Geplaatst door freya
Pffff zelfs het slechtste computerspelletje is niet zo voorspelbaar als het beleid van sharon.
bij computerspelletjes is sharon de grootste cheater...

observer
14-01-05, 22:30
op zich niet zo vreemd als je nagaat dat de man die vrede moet sluiten dezelfde is als de man die de baas is van fatah die die aanslagen mede plegen

mark61
15-01-05, 02:09
Sharon is te kwader trouw. Het eerste dat extremisten altijd doen als er toenadering 'dreigt', is een aanslag plegen. Daar op ingaan is ziek.

~Panthera~
15-01-05, 03:29
Geplaatst door mark61
Sharon is te kwader trouw. Het eerste dat extremisten altijd doen als er toenadering 'dreigt', is een aanslag plegen. Daar op ingaan is ziek.
--------------

Nu ben je of een antisemiet, of een loser. :moe:
If you catch my drift.

nl-x
15-01-05, 09:59
Ik denk dat we gewoon moeten hopen op een snelle dood van Abbas zodat er eindelijk weer eens gesproken kan worden over vrede. Dit met een nieuw wel-democratisch te kiezen leider van de Palestijnen. Uiteraard moet Abbas nu irrelevant verklaard worden. Hij heeft immers altijd geheuld met de terroristen van de palestijnen die met hun vluchtelingenkampen israelisch grondgebied bezetten. Verder financierde hij ze uiteraard ook. Israel kan niet instaan voor de situatie zolang Abbas nog aan de macht is. Maar hij kan nog altijd wel in zn kantoor omsingeld worden voor de rest van zn dagen tot dat ie <strike>vergiftigd wordt</strike> op ouwe leeftijd sterft.

Die Palestijnen toch altijd!

echnaton
15-01-05, 10:13
Geplaatst door nl-x
Ik denk dat we gewoon moeten hopen op een snelle dood van Abbas zodat er eindelijk weer eens gesproken kan worden over vrede. Dit met een nieuw wel-democratisch te kiezen leider van de Palestijnen. Uiteraard moet Abbas nu irrelevant verklaard worden. Hij heeft immers altijd geheuld met de terroristen van de palestijnen die met hun vluchtelingenkampen israelisch grondgebied bezetten. Verder financierde hij ze uiteraard ook. Israel kan niet instaan voor de situatie zolang Abbas nog aan de macht is. Maar hij kan nog altijd wel in zn kantoor omsingeld worden voor de rest van zn dagen tot dat ie <strike>vergiftigd wordt</strike> op ouwe leeftijd sterft.

Die Palestijnen toch altijd!

Vanaf dag twee na de verkiezingen zijn de beschietingen met raketten begonnen en nu deze aanslag weer. Dat zijn toch even zovele oorlogsverklaringen. En dat gebeurt door mensen die rechtstreeks onder het gezag van Abbas vallen, zelfs bij zijn factie horen. Als zoiets gebeurt moet je wel een daad stellen en dan kun je kiezen wat je doet. De krachtigste reactie zou zijn met groot materieel het gebied weer binnentrekken. De minst krachtige reactie zou zijn: er iets van zeggen. Het is duidelijk dat de sterkste reactie in dit geval niet opportuun is, gezien de huidige vredesverwachtingen. Er alleen maar iets van zeggen is te zwak. Daarmee zou Sharon zich ongeloofwaardig maken, ook voor zijn eigen achterban. Hij heeft gekozen voor een vrij beperkte reactie, nl het afgeven van een politiek signaal om de hoop op vrede van de kant van Israël niet in gevaar te brengen. En nu maar hopen dat de Palestijnen de radicalen in hun eigen gelederen kunnen aanpakken. Want je kunt natuurlijk op je vingers natellen wat er gebeurt als het Palestijnse geweld doorgaat. Israël slaat dan een keer terug. En dan zijn we weer helemaal terug bij af.

Wide-O
15-01-05, 10:22
Geplaatst door mark61
Sharon is te kwader trouw. Het eerste dat extremisten altijd doen als er toenadering 'dreigt', is een aanslag plegen. Daar op ingaan is ziek.

Tenzij het natuurlijk perfect past in je strategisch plannetje van kat en muis.

En Europa, het keek toe. :traan1:

nl-x
15-01-05, 10:23
Geplaatst door echnaton
Vanaf dag twee na de verkiezingen zijn de beschietingen met raketten begonnen en nu deze aanslag weer. Dat zijn toch even zovele oorlogsverklaringen. En dat gebeurt door mensen die rechtstreeks onder het gezag van Abbas vallen, zelfs bij zijn factie horen. Als zoiets gebeurt moet je wel een daad stellen en dan kun je kiezen wat je doet. De krachtigste reactie zou zijn met groot materieel het gebied weer binnentrekken. De minst krachtige reactie zou zijn: er iets van zeggen. Het is duidelijk dat de sterkste reactie in dit geval niet opportuun is, gezien de huidige vredesverwachtingen. Er alleen maar iets van zeggen is te zwak. Daarmee zou Sharon zich ongeloofwaardig maken, ook voor zijn eigen achterban. Hij heeft gekozen voor een vrij beperkte reactie, nl het afgeven van een politiek signaal om de hoop op vrede van de kant van Israël niet in gevaar te brengen. En nu maar hopen dat de Palestijnen de radicalen in hun eigen gelederen kunnen aanpakken. Want je kunt natuurlijk op je vingers natellen wat er gebeurt als het Palestijnse geweld doorgaat. Israël slaat dan een keer terug. En dan zijn we weer helemaal terug bij af.
Hoop blabla om te zeggen dat Israel ondanks een nieuwe leiding bij de Palestijnen, waar ze o zo op aandrongen, en zelfs wel een leiding is die ze de voorkeur gaven, de Israeliers gewoon van plan zijn om alles op oude voet door te zetten. Vraag ik me toch wel af. Waarom Arafat dan vergiftigen? Simpelweg om de opgebouwde sympatie (nationaal en internationaal) voor hem te doen verdwijnen en met een onderbekend(er) iemand verder gaan met het zelfde geweld?

echnaton
15-01-05, 10:31
Geplaatst door nl-x
Hoop blabla om te zeggen dat Israel ondanks een nieuwe leiding bij de Palestijnen, waar ze o zo op aandrongen, en zelfs wel een leiding is die ze de voorkeur gaven, de Israeliers gewoon van plan zijn om alles op oude voet door te zetten. Vraag ik me toch wel af. Waarom Arafat dan vergiftigen? Simpelweg om de opgebouwde sympatie (nationaal en internationaal) voor hem te doen verdwijnen en met een onderbekend(er) iemand verder gaan met het zelfde geweld?

Een sterk staaltje van omdraaiing laat je hier zien. Voor iedereen die onbevooroordeeld kijkt naar wat hier gebeurt is het zeer duidelijk dat het de daders van de raketbeschietingen en de plegers van deze aanslag zijn, die na de verkiezing van Aboe Mazen gewoon op de oude voet doorgingen. Israël geeft een tamelijk gematigde respons die ook heel wat harder had kunnen uitvallen.

Wide-O
15-01-05, 10:35
Geplaatst door nl-x
Waarom Arafat dan vergiftigen? Simpelweg om de opgebouwde sympatie (nationaal en internationaal) voor hem te doen verdwijnen en met een onderbekend(er) iemand verder gaan met het zelfde geweld?

Dat is precies de reden waarom ik twijfelde aan dat vergiftiging verhaal... zijn daar nu al wat meer concrete dingen over bekend ? In Europa zat de politieke top te mompelen dat Arafat maar 's moest verdwijnen en dat het daarna wel beter zou gaan.

Israël zat echter in een perfecte positie met Arafat aan de "macht". Ze konden lekker sollen want "met hem viel toch niet te praten". Stel je voor dat zijn opvolger spijkers met koppen kan slaan, dan zit Israël in de vervelende positie dat het *echt* moet gaan praten, en dat is volgens mij helemaal de bedoeling niet.

nl-x
15-01-05, 10:38
Geplaatst door echnaton
Een sterk staaltje van omdraaiing laat je hier zien. Voor iedereen die onbevooroordeeld kijkt naar wat hier gebeurt is het zeer duidelijk dat het de daders van de raketbeschietingen en de plegers van deze aanslag zijn, die na de verkiezing van Aboe Mazen gewoon op de oude voet doorgingen. Israël geeft een tamelijk gematigde respons die ook heel wat harder had kunnen uitvallen.
Over verdraaiingen van feiten gesproken. Dit was niet de enige vergelding op de aanslag. Israel heeft met helicopters rakketten afgevuurd op gebouwen in een Palestijns (vluchtenlingen)kamp. (Of was dat nou Syrisch?) Maar goed, daar krijg je vast lessen in, om de zaak zo te kunnen verdraaien.

Verder: uiteraard gaan de verzetsbewegingen op oude voet door. Zij waren het immers niet die ineens een nieuwe leider wouden hebben. Het waren de Israeliers die dat om een of andere reden strikt noodzakelijk vonden.

echnaton
15-01-05, 10:59
Geplaatst door nl-x
Over verdraaiingen van feiten gesproken. Dit was niet de enige vergelding op de aanslag. Israel heeft met helicopters rakketten afgevuurd op gebouwen in een Palestijns (vluchtenlingen)kamp. (Of was dat nou Syrisch?) Maar goed, daar krijg je vast lessen in, om de zaak zo te kunnen verdraaien.

Verder: uiteraard gaan de verzetsbewegingen op oude voet door. Zij waren het immers niet die ineens een nieuwe leider wouden hebben. Het waren de Israeliers die dat om een of andere reden strikt noodzakelijk vonden.

Ik vind dat de strijders die met deze nieuwe geweldsronde zijn begonnen een zware verantwoordelijkheid op zich laden. Ze gaan tegen hun leiding in, ze zijn verantwoordelijk voor Israëlische en Palestijnse doden (want ze konden de reactie van Israël voorspellen) en ze zijn bezig opnieuw de sympathie van de wereld voor de Palestijnen (gestegen na de laatste verkiezingen) te verspelen.

En verder vind ik dat ze in Israël heel goed moeten overleggen hoe ze in de komende periode moeten reageren.

nl-x
15-01-05, 12:08
Geplaatst door echnaton
Ik vind dat de strijders die met deze nieuwe geweldsronde zijn begonnen een zware verantwoordelijkheid op zich laden. Ze gaan tegen hun leiding in, ze zijn verantwoordelijk voor Israëlische en Palestijnse doden (want ze konden de reactie van Israël voorspellen) en ze zijn bezig opnieuw de sympathie van de wereld voor de Palestijnen (gestegen na de laatste verkiezingen) te verspelen.

En verder vind ik dat ze in Israël heel goed moeten overleggen hoe ze in de komende periode moeten reageren.
Natuurlijk joh. En die strijders moesten maar ook nooit Israelisch grond gaan bezetten. De vuilaards.

PS. Waar blijft je 'zo gematigd gereageerd' zinssnede?

mark61
15-01-05, 12:26
Geplaatst door Wide-O
Tenzij het natuurlijk perfect past in je strategisch plannetje van kat en muis.

En Europa, het keek toe. :traan1:

We hebben deze truc al zo vaak gezien dat ie nu toch echt versleten is. Zelfs voor Sharon. Maar vast niet voor Bush. Die blijft erin trappen.

Maar tis lood om oud ijzer. Niet het Palestijnse leiderschap is het probleem, maar het Israelische.

mark61
15-01-05, 12:26
Geplaatst door ~Panthera~
--------------

Nu ben je of een antisemiet, of een loser. :moe:
If you catch my drift.

Will both do?

echnaton
15-01-05, 12:36
Geplaatst door mark61
We hebben deze truc al zo vaak gezien dat ie nu toch echt versleten is. Zelfs voor Sharon. Maar vast niet voor Bush. Die blijft erin trappen.

Maar tis lood om oud ijzer. Niet het Palestijnse leiderschap is het probleem, maar het Israelische.

Het leiderschap van Sharon is in zoverre een probleem dat het voor een deel voorspelbaar is in zijn daden. Op terreur volgen tegenmaatregelen, dat staat als een paal boven water. Degenen die niets anders willen dan ellende doen daar hun voordeel mee. Aan de andere kant was het onruimingsplan van Gaza wel weer een creatieve stap. Je mag vinden dat het huidige Israëlische leiderschap een probleem is maar het is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Het is een gevolg van Palestijnse acties onder de vorige, gematigde, regering.

~Panthera~
15-01-05, 15:22
Geplaatst door mark61
Will both do? ]
-------------

No problem here. :D

sjaen
15-01-05, 16:49
En wie zijn weer de dupe!

Juist Ja!

Spoetnik
15-01-05, 16:53
Geplaatst door sjaen
En wie zijn weer de dupe!

Juist Ja!

Emm... wacht ..

:denk:

:denk:

Ik weet het!

Wij!

Nu krijgen we weer 5 jaar "experts' op televisie die ons gaan uitleggen dat Abbas de duivel himself is en dat er een nieuwe president gekozen moet worden.

Spoetnik
15-01-05, 16:54
De reactie van Egypte:

Egypt, responding to Israel`s move to sever ties with Abbas: PA chairman has no `magic wand` to halt militant attacks

mark61
15-01-05, 17:08
Geplaatst door sjaen
En wie zijn weer de dupe!

Juist Ja!

De Arabische betonleveranciers?

mark61
15-01-05, 17:09
Geplaatst door Spoetnik
Nu krijgen we weer 5 jaar "experts' op televisie die ons gaan uitleggen dat Abbas de duivel himself is en dat er een nieuwe president gekozen moet worden.

Die experts zijn contractueel al vastgelegd voor het komende decennium. Onderwerp dondert niet.

Maarten
16-01-05, 05:24
Geplaatst door nl-x
Ik denk dat we gewoon moeten hopen op een snelle dood van Abbas zodat er eindelijk weer eens gesproken kan worden over vrede. Dit met een nieuw wel-democratisch te kiezen leider van de Palestijnen. Uiteraard moet Abbas nu irrelevant verklaard worden. Hij heeft immers altijd geheuld met de terroristen van de palestijnen die met hun vluchtelingenkampen israelisch grondgebied bezetten. Verder financierde hij ze uiteraard ook. Israel kan niet instaan voor de situatie zolang Abbas nog aan de macht is. Maar hij kan nog altijd wel in zn kantoor omsingeld worden voor de rest van zn dagen tot dat ie <strike>vergiftigd wordt</strike> op ouwe leeftijd sterft.

Die Palestijnen toch altijd!
:D
Je was me net een stap voor!
Ik had ook al willen beginnen met: Zie je wel? Die Abbas is door-en-door corrupt, blabla...

Ik vraag me af, zoeden Balkenende enzo nou echt geloven dat die lui vrede willen?
Kan bijna niet, zou je denken he? Toch geloven ze dat, meen ik.

Maarten
16-01-05, 05:27
Geplaatst door Spoetnik
Emm... wacht ..

:denk:

:denk:

Ik weet het!

Wij!

Nu krijgen we weer 5 jaar "experts' op televisie die ons gaan uitleggen dat Abbas de duivel himself is en dat er een nieuwe president gekozen moet worden.
:hihi:
You Bet!!..

Maarten
16-01-05, 05:33
Geplaatst door echnaton
Ik vind dat de strijders die met deze nieuwe geweldsronde zijn begonnen een zware verantwoordelijkheid op zich laden.
Ja raar he, hoe twee van die jongens de vrede voor miljoenen kunnen tegenhouden?!

Die moeten toch ergens een joekel van een Magic Wand hebben staan he?
:fparty:

GeenKritiek
16-01-05, 10:53
Het zijn geen twee jongens, het zijn de drie grote terroristische organisaties die deze aanslagen hebben opgeist. Hamas, dat volgens sommige een liefdadige organisatie is (kots). Islamic Jihad en Fatah. Daar zitten dus heel wat meer mensen achter dan twee.

Maarten
16-01-05, 16:59
Geplaatst door GeenKritiek
Het zijn geen twee jongens, het zijn de drie grote terroristische organisaties die deze aanslagen hebben opgeist. Hamas, dat volgens sommige een liefdadige organisatie is (kots). Islamic Jihad en Fatah. Daar zitten dus heel wat meer mensen achter dan twee.
Sure, Baby.. als 2 jongens wat doen, dan zitten daar minstens 3 organisaties achter.

Bestaan er eigenlijk wel dagen waarop de israeli's niemand vermoorden?
Of ben jij het type, dat graag nogal eens "erschossen auf der flucht" enzo roept?