PDA

Bekijk Volledige Versie : Manifestatie Ben je Bang voor mij?



Pagina's : [1] 2

freya
16-01-05, 12:48
Aankondiging: Manifestatie 30 januari 2005

--------------------------------------------------------------------------------

Manifestatie Ben je Bang voor mij?

Marokkaanse en Nederlandse jongeren slaan voor de tweede maal handen ineen

Zondag 30 januari organiseert de stichting Ben Je Bang Voor Mij? voor de tweede maal de gelijknamige manifestatie over de Nederlandse samenleving. Na de verschrikkelijke moord op cineast Theo van Gogh zijn de verhoudingen tussen verschillende bevolkingsgroepen verder verslechterd. Bevolkingsgroepen worden lijnrecht tegenover elkaar geplaatst. Doel van de manifestatie is een discussie op gang brengen en concrete oplossingen zoeken om ze weer nader tot elkaar te brengen. De manifestatie is een initiatief van autochtone en allochtone jongeren die een ander geluid willen laten horen.

Debat
De discussie over hoe we samenleven in een multiculturele maatschappij is in volle gang. Nederland is bezig in snel tempo door te slaan naar rechts. Het is inmiddels doodnormaal geworden om voltallige gemeenschappen ter verantwoording te roepen voor gedrag van individuen. De manifestatie wil dit een halt toeroepen. We leven In Nederland met verschillende bevolkingsgroepen met en naast elkaar. We willen een eind maken aan oeverloze discussies en samen concrete oplossingen bedenken. We willen bereiken dat de verhoudingen niet verder scheef lopen, dat mensen openstaan voor elkaar en voor kritiek. We willen begrip voor elkaar kweken en voorkomen dat mensen in de verdediging worden gedrukt.


Programma
Prominenten en bekende Nederlanders nemen het voortouw in oplossingsgerichte discussies over diverse onderwerpen. U bent van harte welkom om erbij te zijn en deel te nemen aan de diverse debatten. Onderwerpen zijn onder andere: de invloed van de media; de integratie van allochtonen; discriminatie op de werkvloer; radicale moslimjongeren en veel meer. Onder de deelnemers aan het debat zijn Ahmed Aboutaleb, Gabriel van den Brink, Ebru Umar, Mohammed Cheppih, Khadija Arib, Dyab Abou Jah Jah, Youri Albrecht, Lennart Booy, Samira Abbos en veel, veel meer. Paradiso belooft op zondag 30 januari a.s. een interessant podium te bieden voor iedereen die geïnteresseerd is om de problemen in de multiculturele samenleving op te lossen.

freya
16-01-05, 16:04
Ik durf het bijna niet te vragen...........

Maar wie is van plan hier heen te gaan?

:D

Ourzazate
16-01-05, 17:03
Oh jee, zij zijn ook wakker. De BJBVM manifestatie van een paar jaar terug was louter bedoeld om prikkers in de gelegenheid te stellen de snuitjes van andere prikkers gade te slaan. Getuige het feit dat die organisatie eens in de 4 jaar iets organiseert kan ik niet echt een andere reden verzinnen...:).

freya
16-01-05, 17:27
Geplaatst door Ourzazate
Oh jee, zij zijn ook wakker. De BJBVM manifestatie van een paar jaar terug was louter bedoeld om prikkers in de gelegenheid te stellen de snuitjes van andere prikkers gade te slaan. Getuige het feit dat die organisatie eens in de 4 jaar iets organiseert kan ik niet echt een andere reden verzinnen...:).

Ik wist dat de eerste reactie hier negatief zou zijn :moe:

En waarom verbaast het me ook niet niet dat die van jou komt? :moe:

Ourzazate
16-01-05, 17:45
Geplaatst door freya
Ik wist dat de eerste reactie hier negatief zou zijn :moe:

En waarom verbaast het me ook niet niet dat die van jou komt? :moe:

Ik leg de vinger op de zere plek geloof ik. Iets dat ik van jou heb geleerd...:).

freya
16-01-05, 17:58
Geplaatst door Ourzazate
Ik leg de vinger op de zere plek geloof ik. Iets dat ik van jou heb geleerd...:).

Als je denkt dat ik me persoonlijk aangevallen voel, dan heb je het mis. Ik heb helemaal niets met deze organisatie te maken.

Op een andere manier raak je wel een zere plek ja: het gebrek aan bereidheid tot werkelijke dialoog en wederzijds begrip hier op het forum.
En de behoefte om elk initiatief van een ander onmiddelijk af te branden.

Ourzazate
16-01-05, 18:10
Geplaatst door freya
Als je denkt dat ik me persoonlijk aangevallen voel, dan heb je het mis. Ik heb helemaal niets met deze organisatie te maken.

Op een andere manier raak je wel een zere plek ja: het gebrek aan bereidheid tot werkelijke dialoog en wederzijds begrip hier op het forum.
En de behoefte om elk initiatief van een ander onmiddelijk af te branden.

Ik bedoelde de zere plek van die organisatie, niet die van jou...:).

Dialogen zijn vaak op lokaal vlak al volop aan de gang in het land. Wederzijds begrip kan alleen ontstaan als er van beide kanten begrip komt. Het feit dat Marokkanen al ruim 40 jaar in Nederland aanwezig zijn en Nederlanders nog steeds niet begrijpen hoe de Islam in elkaar zit is veelzeggend...:).

Ik brand niets af, maar ik mag toch wel zeggen dat BJBVM meer snurkt dan aan het werk is. Weet je hoeveel er te doen viel de afgelopen jaren? Forum is ook zo'n knullig groepje. Alleen zij krijgen vette subsidies waar ik als Marokkaan in een dorpje niets van merk. Ik moet niet op zoek gaan naar wat bepaalde multi-culti organisaties op het programma hebben staan maar die organisaties moeten naar mij toe komen...:).

Orakel
16-01-05, 18:30
Geplaatst door freya
Ik durf het bijna niet te vragen...........

Maar wie is van plan hier heen te gaan?

:D

Check.

mark61
16-01-05, 19:49
Wel leuk. Hoe laat?

Zal wel knokken met Ebru worden. Eigenlijk iets te veel onderwerpen, en mensen die elkaars bloed wel kunnen drinken. Spektakel verzekerd. Chaos ook.

freya
16-01-05, 21:12
Geplaatst door mark61
Spektakel verzekerd. Chaos ook.

:stout: :D

Wortel
16-01-05, 21:17
Vanzelfsprekend zal ik er zijn, net als bij de vorige manifestatie in 2002.
Als BJBVM-er die zich ook enigermate met de voorbereiding van deze manifestatieheeft bezig gehouden, hoop ik alle prikkers hier die er dan zullen zijn ook even de hand te drukken.
Dus tot ziens alvast Freya, Orakel en Mark61.

En als er chaos mocht zijn, is er ook nog altijd Wortel. :D

Overigens, Ourzazate, BJBVM werkt op projectmatige basis. De uiteindelijke initiatieven moeten uiteraard op lokaal niveau gebeuren. Zoals ik bijvoorbeeld -zoals je weet- voorzitter ben van een multicultureel en multireligieus platform in de wijk waarin ik woon.
Elke BJBVM-er is zich dat van dat lokale niveau maar al te zeer bewust.

freya
16-01-05, 21:27
Geplaatst door Wortel

Dus tot ziens alvast Freya, Orakel en Mark61.


Kijk eens aan dat wordt iig een minimeetinkje :strik:

nl-x
16-01-05, 21:33
Zeg, wie was nou ook al weer de hoge gast op de vorige BJBVM ? ;)



Maar zonder dollen, ik wil er wel heen.

Wortel
16-01-05, 21:36
Kijk eens aan dat wordt iig een minimeetinkje

Verheug me er nu al op.

Een wilde rode egelantier in het knoopsgat ter herkenning?

freya
16-01-05, 21:50
Geplaatst door Wortel


Een wilde rode egelantier in het knoopsgat ter herkenning?

Een watte? :verrassin

Orakel
16-01-05, 22:13
Geplaatst door Wortel
Verheug me er nu al op.

Een wilde rode egelantier in het knoopsgat ter herkenning?

Enige knoopsgaten die ik heb, zijn die in me broek. En kweenie over welk soort egel jij het hebt, maar.....how or were shall i putt it....ach, laat ook maar.
Wil niet inhalig zijn, maar het genoegen je te ontmoeten zal geheel mijnderzijds zijn.

taouanza
16-01-05, 22:34
Ik ben het land uit anders zou ik zeker komen.

mark61
17-01-05, 00:07
Geplaatst door freya
Kijk eens aan dat wordt iig een minimeetinkje :strik:

Krijg nou wat. Maar hoe laat is het nou?

mark61
17-01-05, 00:08
Geplaatst door Wortel
Verheug me er nu al op.

Een wilde rode egelantier in het knoopsgat ter herkenning?

Wij, the usual suspects, kennen elkaar al. :ego:

mark61
17-01-05, 00:09
Geplaatst door freya
Een watte? :verrassin

Afijn, let op een malloot met een kolossale bloem ergens. Hij is rood, dus het is niet prins Bernhard. Om andere redenen ook al niet, magoed.

Wortel
17-01-05, 06:14
Niet dat ik zo'n botanicus ben, maar een egelantier is een wilde rozensoort, meestal symbool voor de vrije en ongebreidelde natuurkrachten. Ik dacht dat een neo-paganist annex wicca zich daarbij thuis zou kunnen voelen. :wink:

De manifestatie begint om 11.30 uur en gaat, met als grand finale het grote integratiedebat, door tot 21.00 uur 's avonds.
Dus zaal open om 11.30 uur waarna om 12.30 uur Samia Bou3alem featuring Nourdinne, dan om 12.40 uur een Recitatie en om 12.50 uur volgt de officiële opening.

Nogmaals tot dan!

freya
17-01-05, 07:36
Geplaatst door Wortel
Niet dat ik zo'n botanicus ben, maar een egelantier is een wilde rozensoort, meestal symbool voor de vrije en ongebreidelde natuurkrachten.

Ah dach ff dat het een wilde geitensoort zou zijn. hoopte wel dat het een dwergras was :D


annex wicca

:motorzaag

Ik ben GEEN wicca!

:engel:



De manifestatie begint om 11.30 uur en gaat, met als grand finale het grote integratiedebat, door tot 21.00 uur 's avonds.
Dus zaal open om 11.30 uur waarna om 12.30 uur Samia Bou3alem featuring Nourdinne, dan om 12.40 uur een Recitatie en om 12.50 uur volgt de officiële opening.

U kent het program :tik:

Waar is dat te bestuderen?

freya
17-01-05, 07:37
Geplaatst door mark61
Afijn, let op een malloot met een kolossale bloem ergens. Hij is rood, dus het is niet prins Bernhard. Om andere redenen ook al niet, magoed.

:hihi:

Wortel
17-01-05, 08:04
Ah dach ff dat het een wilde geitensoort zou zijn.

In deze turbulente tijden ben ik zeer voorzichtig met geitensoorten, en al helemaal als ze wild zijn. Dat is helaas een stigmatisering van de geit als zodanig maar zo werkt het nu eenmaal met de beeldvorming van het mensdom, als haar stereotyperende spotprenten die zich in de geest vastzetten als een gezwel, zich breed maken in de blikrichting jegens anderen. Mede daarom heeft Ben Je Bang Voor Mij trouwens ook een oog als logo.


Ik ben GEEN wicca!

Sorry hoor, Freya.
Ik kom vaak hetzelfde probleem met de fine-tuning tegen, als ik zeg dat ik Protestant ben. Dan noemen sommigen mij ook een zwarte kousenkerker of een zalvende missionaris.


U kent het program

Waar is dat te bestuderen?

Deze informatie was een kleine uitspatting van mij. Ik zal eerst even intern overleg plegen of het volledige programma al aan de openbaarheid kan worden prijsgegeven. :o

freya
17-01-05, 08:14
Geplaatst door Wortel
Sorry hoor, Freya.
Ik kom vaak hetzelfde probleem met de fine-tuning tegen, als ik zeg dat ik Protestant ben. Dan noemen sommigen mij ook een zwarte kousenkerker of een zalvende missionaris.


Maar alle protestanten putten wel uit dezelfde informatie bron.
En dat is met 'mijn soort' heidenen en wicca's niet zo.

'Mijn soort' zoekt zelf en houdt zich angstig verre van elk dogma, wicca's hebben hun geloof bij elkaar laten sprokkelen door een ander (Gardner) en willen nogal vaal alles volgen het boekje doen.

Sorry ligt op het moment erg gevoelig, er is nl een club opgestaan die claimt 'de stem van heidens Nederland' te zijn
:mad: :ninja2:


:knife_hea


:motorzaag

Wortel
17-01-05, 09:45
En dat is met 'mijn soort' heidenen en wicca's niet zo.

'Mijn soort' zoekt zelf en houdt zich angstig verre van elk dogma, wicca's hebben hun geloof bij elkaar laten sprokkelen door een ander (Gardner) en willen nogal vaal alles volgen het boekje doen.

Sorry ligt op het moment erg gevoelig, er is nl een club opgestaan die claimt 'de stem van heidens Nederland' te zijn

:wow: "Kerkscheuringen" in het huis van de heidenen. :wow:
En ik maar denken dat het een heidens karwei is om in die zin een christen te bekeren. Mensen zijn en blijven dus gewoon mensen.

Ron Haleber
17-01-05, 10:40
http://www.benjebangvoormij.nl/front.jpg

Ron Haleber
17-01-05, 10:44
Geplaatst door nl-x
Zeg, wie was nou ook al weer de hoge gast op de vorige BJBVM ? ;)




Ik natuurlijk als secretaris van imam Haselhoef. :fpetaf:


Mocht jij er van Bil@l wel in met je vrind Theo van Gogh? :fpimp:

artusi
17-01-05, 13:04
[QUOTE Het feit dat Marokkanen al ruim 40 jaar in Nederland aanwezig zijn en Nederlanders nog steeds niet begrijpen hoe de Islam in elkaar zit is veelzeggend...:).

Ik begrijp hier niks van, Waarom zouden Nederlanders moeten begrijpen hoe de Islam in elkaar zit. Daarbij vermoed ik dat als je aan tien moslims vraagt hoe de :confused: Islam in elkaar zit je ook tien antwoorden krijgt.

mark61
18-01-05, 00:53
Geplaatst door artusi
...Ik begrijp hier niks van, Waarom zouden Nederlanders moeten begrijpen hoe de Islam in elkaar zit. Daarbij vermoed ik dat als je aan tien moslims vraagt hoe de :confused: Islam in elkaar zit je ook tien antwoorden krijgt.

Elf.

mark61
18-01-05, 00:56
Geplaatst door Ron Haleber
(veel volk)

Tjee, tout Amsterdam is present. Wat komen Rob Oudkerk en L de Waal nou weer doen? Neef Boris? Baas Bos? Ik ken wel een Ian Buruma, van dat occidentalisme-prul. Ik ben inderdaad bang voor jullie.:hihi:

Dit wordt slagroomtaartengooien. Ze komen uit alle hoeken. En mag het publiek ook nog meedoen? Ik ga schuilen achter Freya.

Zwarte Schaap
18-01-05, 01:08
Geplaatst door Wortel
Niet dat ik zo'n botanicus ben, maar een egelantier is een wilde rozensoort, meestal symbool voor de vrije en ongebreidelde natuurkrachten. Ik dacht dat een neo-paganist annex wicca zich daarbij thuis zou kunnen voelen. :wink:

De manifestatie begint om 11.30 uur en gaat, met als grand finale het grote integratiedebat, door tot 21.00 uur 's avonds.
Dus zaal open om 11.30 uur waarna om 12.30 uur Samia Bou3alem featuring Nourdinne, dan om 12.40 uur een Recitatie en om 12.50 uur volgt de officiële opening.

Nogmaals tot dan!

http://plantaardigheden.nl/images/martin/roos-voorne.jpg

Verchristelijkt
Toen het Romeinse rijk in de vijfde eeuw ten einde liep, werden veel oude heidense symbolen op christelijke leest geschoeid. Dit gold ook voor de roos. In de behoefte aan vrouwelijke symbolen, werd de roos verbonden met Maria. Een nieuwe symboliek, maar weer met de aloude januskop: Maria, zowel symbool voor het hemelse moederschap als van een aardse bevalling. Wit en rood blijven zo nauw verbonden. Treffend komt de omvorming van het Romeinse naar het christelijke denken tot uitdrukking in het beeld van de 'hortus conclusus', de 'omsloten tuin'. De bron daarvoor ligt in de verzameling bijbelse liefdesgedichten van koning Salomo. In het Hooglied (4:12) uit hij zijn liefde voor zijn minnares: 'Mijn bruid, mijn zuster, je bent een goed gesloten tuin, een ommuurde hof, een verzegelde bron, je bent een paradijs met prachtige vruchten.' Alleen de minnaar kent de sleutel om bij haar te komen.

De kerk vergeestelijkte dit verhaal door van de minnares Maria te maken. In de schilderkunst is dit thema veelvuldig uitgewerkt. Een voorbeeld is het schilderij 'Maria in de rozenhaag' van Francesco Raibolini. Maria, de 'roos van liefde', staat in haar gesloten hof die is gemarkeerd door een hek waartegen rozen groeien. In de verte, buiten de hof, ligt de stad, symbool voor de wereldlijke cultuur. Maria buigt vroom naar het kindje Jezus. De afbeelding zegt: dit is een vredige plek, een toevluchtsoord voor de ziel na de dood. Soms heet Maria in verhalen 'de tweede Eva' die het kwaad dat de 'eerste Eva' in het paradijs beging, compenseerde. Want door Christus te baren verzoende ze de mens weer met God en herstelde ze de zondeval. In de 'tweede hof van Eden' is Maria de mystieke roos, maar dan wel zónder doornen. Want, zo vertelt een oud verhaal, pas na de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs kreeg de roos haar doornen.

'Quinta essentia'
Dat de roos zo'n mystieke betekenis kreeg, hangt ook samen met de bouw van haar bloem. Die is namelijk vijftallig, dat wil zeggen, ze heeft vijf kroonbladeren (dit geldt overigens niet voor de vele cultuurvormen waarin de meeldraden tot nieuwe kroonbladen zijn vervormd; sommige rozen tellen meer dan honderd kroonbladeren!). In de alchemie hechtte men bijzondere betekenis aan het getal vijf, als 'quinta essentia', de 'vijfde essentie'. Deze 'steen der wijzen' moest het mogelijk maken onedele metalen in goud om te zetten of, in overdrachtelijke zin, het innerlijk van de mens te verheffen tot een spiritueler niveau. De alchemisten zagen de ontwikkeling van de plant als een beeld voor innerlijke groei. Daardoor kon de roos, die haar groei eindigt met de vorming van een vijftallige bloem, haar bijzondere plaats krijgen.

Ook in de muziek heeft de roos sporen achter gelaten. Zo schreef Praetorius in de zeventiende eeuw het prachtige en zeer bekende 'Es ist ein Ros entsprungen aus einer Wurzel zart'. De roos duidt hier op Christus die ontstaat uit een wortel. Dat laatste is opvallend. Waarschijnlijk hangt dit samen met het uiterst taaie karakter van rozenwortels die honderden jaren oud kunnen worden. Van rozen is bekend dat ze, ook na drastisch snoeien tot op de grond, steeds weer opnieuw kunnen uitlopen


Bron:http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/wel/roos.htm

Doet me ook denken aan de rozenkruisers, de filosofische tak van de kruisridders, de voorlopers van de vrijmetselaarij.

Ik heb vroeger trouwens vaak gevoetbalt tegen egelantierboys uit zuid. Zit jij mischien op die club?

Ron Haleber
18-01-05, 03:42
Geplaatst door mark61
Tjee, tout Amsterdam is present. Wat komen Rob Oudkerk en L de Waal nou weer doen? Neef Boris? Baas Bos? Ik ken wel een Ian Buruma, van dat occidentalisme-prul. Ik ben inderdaad bang voor jullie.:hihi:

Dit wordt slagroomtaartengooien. Ze komen uit alle hoeken. En mag het publiek ook nog meedoen? Ik ga schuilen achter Freya.

Nou schuilen achter Freya zou ik je niet aanraden, die helpt meestal de Internationale Soc. om ongewenste personen als jij de zaal uit te werken. :rood: - en die houden niet van taarten maar gaan meteen op de vuist...

Ik volg Samira maar - die is niet zo activistisch en heeft lieve vredelievende vriendinnen zonder hoofddoek... :)

Van Bil@l horen we dit keer niets. Die zal zich wel in een achterkamertje met zijn reli-groupies terugtrekken - veel te veel ongelovigen komen aan het woord :huil:

Voorzover ik me herinner zat Theo als eerste in het programma om de geitenneukers effe flink op te fokken. Misschien vervangt dit keer Ebru Omar hem? - die kan er ook wat van! :boeps:

Wortel
18-01-05, 06:58
Treffend komt de omvorming van het Romeinse naar het christelijke denken tot uitdrukking in het beeld van de 'hortus conclusus', de 'omsloten tuin'. De bron daarvoor ligt in de verzameling bijbelse liefdesgedichten van koning Salomo. In het Hooglied (4:12) uit hij zijn liefde voor zijn minnares: 'Mijn bruid, mijn zuster, je bent een goed gesloten tuin, een ommuurde hof, een verzegelde bron, je bent een paradijs met prachtige vruchten.' Alleen de minnaar kent de sleutel om bij haar te komen.

He Schaap, bedankt voor de achtergrondinformatie betreffende de roos.
Het doet me weer een heel andere kant van je zien.
De mannen van de Reformatie konden er wat betreft allegorische inlegkunde destijds trouwens ook wat van. Je wilt niet weten wat er van de boezem van de bruid allemaal gemaakt werd.
Deze vergeestelijking van het Hooglied behoort overigens tot de geschiedenis, want in onze dagen laten bijbelgeleerden zich niet meer met schone allegorieen het bos insturen. Ze zijn het er allen over eens dat het Hooglied gaat over erotisch getinte liefdesgedichten.
Evengoed bedankt voor de info en de prachtige foto.


'Es ist ein Ros entsprungen aus einer Wurzel zart'.

Deze komt wel heel dichtbij voor mij. De Nederlandse vertaling van dit lied is echter: "Er is een roos ontloken uit barre wintergrond". Ik hoop dat uit de barre wintergrond van onze dagen ook nog rozen kunnen groeien. We zullen zien, daar in Paradiso. Tout Amsterdam is er en nou komt Rotterdam er ook nog bij. In Rotterdam zijn we niet zo op slagroomtaarten, maar komen liever gelijk terzake.


Ik heb vroeger trouwens vaak gevoetbalt tegen egelantierboys uit zuid. Zit jij mischien op die club?

Elders op deze site circuleert een anecdote over mijn afwezigheid van enige antenne voor voetbal. Ik vrees dat mijn "besloten hof" nooit in hartstocht ontbrand is voor dit spel.

mark61
18-01-05, 12:00
Geplaatst door Ron Haleber
Nou schuilen achter Freya zou ik je niet aanraden, die helpt meestal de Internationale Soc. om ongewenste personen als jij de zaal uit te werken.

Nee joh, zo is Freya helemaal niet. Toch, Freya? Toch, toch?

freya
18-01-05, 16:13
Geplaatst door mark61
Nee joh, zo is Freya helemaal niet. Toch, Freya? Toch, toch?

Welnee joh, dat soort dingen laat ik die leuke jongens van de IS lekker zelf opknappen :roken:

Maar ik houd ze ook niet tegen :stout:


:engel:

freya
18-01-05, 16:14
Geplaatst door Zwarte Schaap

Toen het Romeinse rijk in de vijfde eeuw ten einde liep, werden veel oude heidense symbolen op christelijke leest geschoeid.

Schaap, mijn heidens hart springt op! :blauwkus:



:p

freya
18-01-05, 16:16
Geplaatst door Wortel
In Rotterdam zijn we niet zo op slagroomtaarten

Als er geen taart is kom ik niet :(

mark61
18-01-05, 16:22
Geplaatst door freya
Welnee joh, dat soort dingen laat ik die leuke jongens van de IS lekker zelf opknappen :roken:

Maar ik houd ze ook niet tegen :stout:
:engel:

OK, maar ik gebruik jou wel als schild.

freya
18-01-05, 16:26
Geplaatst door mark61
OK, maar ik gebruik jou wel als schild.

Dan hoop ik maar dat DAJJ weer van die leuke bodyguards bij zich heeft waar ik dan weer achter kan schuilen, want aan jou heb ik dus ook helemaal niks :mad:

mark61
18-01-05, 16:34
Geplaatst door freya
Dan hoop ik maar dat DAJJ weer van die leuke bodyguards bij zich heeft waar ik dan weer achter kan schuilen, want aan jou heb ik dus ook helemaal niks :mad:

Tegen wie moet jij dan beschermd worden? Wouter Bos?

freya
18-01-05, 17:47
Geplaatst door mark61
Tegen wie moet jij dan beschermd worden? Wouter Bos?

nou ne niet Woutertje, maarre......................

Ron Haleber
19-01-05, 00:08
Geplaatst door freya
Welnee joh, dat soort dingen laat ik die leuke jongens van de IS lekker zelf opknappen :roken:

Maar ik houd ze ook niet tegen :stout:


:engel:

Mark je ziet weer: ik ken mijn pappenheimers beter dan jij! :stout:

Ik zat er niet ver naast - en nu doet ze zich nog erg bescheiden voor. Dus pas op je tellen :loens:

Wortel
19-01-05, 06:09
Als er geen taart is kom ik niet

Wees gerust, Freya. Het ging mij niet om de taart als zodanig maar om de opgeklopte hap lucht in de slagroom. Het is nu eenmaal de vulling die de taart zijn consistentie geeft, en niet de topping.

Baklava van de Groene Hilledijk bij ons op Zuid is om diezelfde reden ook niet te versmaden.

Vissea
19-01-05, 10:17
Geplaatst door Ourzazate

Dialogen zijn vaak op lokaal vlak al volop aan de gang in het land. Wederzijds begrip kan alleen ontstaan als er van beide kanten begrip komt. Het feit dat Marokkanen al ruim 40 jaar in Nederland aanwezig zijn en Nederlanders nog steeds niet begrijpen hoe de Islam in elkaar zit is veelzeggend...:).


Waarom moeten alle Nederlanders weten hoe de islam in elkaar zit?
Het gaat er toch om dat er al 40 jaar MAROKKANEN in Nederland zijn, niet dat er al 40 jaar welk geloof dan ook in Nederland is?

Ik weet niet hoe het hindoeisme in elkaar zit, geen idee hoe het Jodendom werkt, weet niet wat RK inhoudt, christendom doesn't ring a bell; ik ben geen gelovige en het heeft mijn interesse niet. Wat mij interesseert zijn mensen; hoe zij met elkaar omgaan, hoe zij vreedzaam samen kunnen leven, met respect omgaan met elkaars instelling, gedachten, voorkeuren, eigendommen en hun gezamenlijke leefomgeving.
Bovendien is het toch zo dat als je besluit naar een ander land te vertrekken, jij degene bent die zich zal moeten verdiepen in de andere cultuur, normen, waarden en gebruiken van dat land?

taouanza
19-01-05, 12:38
Geplaatst door Vissea
Waarom moeten alle Nederlanders weten hoe de islam in elkaar zit?
Het gaat er toch om dat er al 40 jaar MAROKKANEN in Nederland zijn, niet dat er al 40 jaar welk geloof dan ook in Nederland is?

Ik weet niet hoe het hindoeisme in elkaar zit, geen idee hoe het Jodendom werkt, weet niet wat RK inhoudt, christendom doesn't ring a bell; ik ben geen gelovige en het heeft mijn interesse niet. Wat mij interesseert zijn mensen; hoe zij met elkaar omgaan, hoe zij vreedzaam samen kunnen leven, met respect omgaan met elkaars instelling, gedachten, voorkeuren, eigendommen en hun gezamenlijke leefomgeving.
Bovendien is het toch zo dat als je besluit naar een ander land te vertrekken, jij degene bent die zich zal moeten verdiepen in de andere cultuur, normen, waarden en gebruiken van dat land?

Omdat Nederlanders het steeds hebben over de islam.
Lijkt me logisch dat ze dan tenminste de moeite nemen om kennis van zaken te hebben of te zwijgen. Ipv belachelijke vooroordelen.

Vissea
19-01-05, 13:37
Geplaatst door taouanza
Omdat Nederlanders het steeds hebben over de islam.
Lijkt me logisch dat ze dan tenminste de moeite nemen om kennis van zaken te hebben of te zwijgen. Ipv belachelijke vooroordelen.

Onzin! Als ik iemand hoor zeggen dat er niet gefietst mag worden op zondag omdat zijn geloof dat voorschrijft, trek ik dat in twijfel. Vanuit mijn overtuiging, atheïsme, mag ik dan best zeggen dat ik vind dat het belachelijk is dat anderen be- en veroordeeld worden omdat zij iets doen wat niet mag volgens HUN geloof. Ik kan dan best dat geloof achterlijk noemen en achterhaald, ik zeg dat immers vanuit MIJN levensovertuiging en daarbij heb ik me niet te verdiepen in een anders geloof. Als TvG wordt vermoord door een dwaas die koranteksten en verwijzingen naar de islam op het lichaam achterlaat, is het logisch dat men zegt dat de extreme islam moet worden aangepakt, zonder ook maar iets van dat geloof te weten.

Kunegonde
19-01-05, 14:04
Geplaatst door taouanza
Omdat Nederlanders het steeds hebben over de islam.
Lijkt me logisch dat ze dan tenminste de moeite nemen om kennis van zaken te hebben of te zwijgen. Ipv belachelijke vooroordelen.


Lijkt me ondoenlijk, want juist hier heb ik begrepen hoeveel versies er wel niet bestaan van de islam.

En kan dat puntengedoe aan mijn adres 's ophouden? Ik ben het Eurovisiesongfestival niet.

freya
19-01-05, 14:05
Geplaatst door Vissea
Onzin! Als ik iemand hoor zeggen dat er niet gefietst mag worden op zondag omdat zijn geloof dat voorschrijft, trek ik dat in twijfel. Vanuit mijn overtuiging, atheïsme, mag ik dan best zeggen dat ik vind dat het belachelijk is dat anderen be- en veroordeeld worden omdat zij iets doen wat niet mag volgens HUN geloof. Ik kan dan best dat geloof achterlijk noemen en achterhaald, ik zeg dat immers vanuit MIJN levensovertuiging en daarbij heb ik me niet te verdiepen in een anders geloof. Als TvG wordt vermoord door een dwaas die koranteksten en verwijzingen naar de islam op het lichaam achterlaat, is het logisch dat men zegt dat de extreme islam moet worden aangepakt, zonder ook maar iets van dat geloof te weten.

Het wordt iets anders als mensen met grote stelligheid gaan zitten beweren dat islam en democratie niet samen kunnen gaan, of dat islam per definitie vrouwen onderdrukt.

Dat zijn gewoon onzinnige beweringen.

Ik vind niet dat alle Nederlanders zich in de islam zouden moeten verdiepen, maar sommige woordvoerders moeten zich wel beter informeren voordat ze zomaar wat gaan zitten roepen.

Vissea
19-01-05, 14:19
Geplaatst door freya
Het wordt iets anders als mensen met grote stelligheid gaan zitten beweren dat islam en democratie niet samen kunnen gaan, of dat islam per definitie vrouwen onderdrukt.

Dat zijn gewoon onzinnige beweringen.

Ik vind niet dat alle Nederlanders zich in de islam zouden moeten verdiepen, maar sommige woordvoerders moeten zich wel beter informeren voordat ze zomaar wat gaan zitten roepen.

Eens! als je op dieper materie ingaat, moet je op de hoogte zijn. De stelling: De Nederlanders MOETEN zich eens gaan verdiepen in de islam, want we zijn er al zolang. Raakt echter kant noch wal.

Kunegonde
19-01-05, 14:21
Geplaatst door Vissea
Eens! als je op dieper materie ingaat, moet je op de hoogte zijn. De stelling: De Nederlanders MOETEN zich eens gaan verdiepen in de islam, want we zijn er al zolang. Raakt echter kant noch wal.

Ook wel een beetje de omgekeerde wereld he? Immigranten moeten hun nieuwe land leren kennen: de ontvangende partij moet gewoon z'n leven kunnen doorleven.

Ron Haleber
19-01-05, 15:24
Geplaatst door Kunegonde

En kan dat puntengedoe aan mijn adres 's ophouden? Ik ben het Eurovisiesongfestival niet.

Je zit ook in het verkeerde programma!

Dit hier is Big Brother van John de Mol. Jij en Taouanza zijn de laatsten die zijn overgebleven... Ik stem tegen Taouanza, dan heb jij nog een kans op die ton aan euro's - wel samen delen...! :jeweetog:

Ourzazate
19-01-05, 18:29
Geplaatst door Vissea
Waarom moeten alle Nederlanders weten hoe de islam in elkaar zit?

Ik heb nergens gezegd dat alle Nederlanders moeten weten hoe de Islam in elkaar zit. Watik wel heb gezegd is dat er al ruim 40 jaar Marokkanen in NL leven en Nederlanders nog steeds niet weten hoe de Islam in elkaar zit. Dat zeg ik niet in de vorm van een gebiedende wijs maar bedoel het meer als een begripkwekende constatering van een feit als je begrijpt wat ik bedoel...:). En het zijn juist die Nederlanders die zinloze kritiek hebben op moslims/Islam. Het is dat bevooroordeeld beeld dat er toe bijdraagt dat mensen (Nederlanders in dit geval) een vertekening van de werkelijkheid beleven die zo van de waarheid staat terwijl een beetje moeite mensen dichter bij elkar kan brengen...:).



Geplaatst door Vissea

Het gaat er toch om dat er al 40 jaar MAROKKANEN in Nederland zijn, niet dat er al 40 jaar welk geloof dan ook in Nederland is?

Klopt, maar Marokkanen zijn moslims en in NL heerst er vandaag de dag een probleem, onbegrip, vooroordeel of wat je wil tav de Islam/moslims. Ik had net zo goed kunnen schrijven '40 jaar moslims in Nederland...'


Geplaatst door Vissea

Ik weet niet hoe het hindoeisme in elkaar zit, geen idee hoe het Jodendom werkt, weet niet wat RK inhoudt, christendom doesn't ring a bell; ik ben geen gelovige en het heeft mijn interesse niet. Wat mij interesseert zijn mensen; hoe zij met elkaar omgaan, hoe zij vreedzaam samen kunnen leven, met respect omgaan met elkaars instelling, gedachten, voorkeuren, eigendommen en hun gezamenlijke leefomgeving.

Om mensen te begrijpen en hun beweegredenen optimaal te kunnen bevatten moet je hun achtergrond kennen. En helemaal als er 1 miljoen van zijn in je land. Al die punten die je opnoemt waar jij dus respectvolle interesse in hebt (instelling, gedachten, voorkeuren etc.) worden door een moslim beleefd vanuit de Islam. Bij de ene moslim meer dan bij de andere maar toch...:).


Geplaatst door Vissea

Bovendien is het toch zo dat als je besluit naar een ander land te vertrekken, jij degene bent die zich zal moeten verdiepen in de andere cultuur, normen, waarden en gebruiken van dat land?

Absoluut. Maar je zult weinig Marokkanen aantreffen die niets weten over de cultuur, normen en waarden en gebruiken van Nederland, maar des te meer Nederlanders die niets weten over hun 1 miljoen islamitische landgenoten...:).

Ourzazate
19-01-05, 18:37
Geplaatst door Wortel

Overigens, Ourzazate, BJBVM werkt op projectmatige basis. De uiteindelijke initiatieven moeten uiteraard op lokaal niveau gebeuren. Zoals ik bijvoorbeeld -zoals je weet- voorzitter ben van een multicultureel en multireligieus platform in de wijk waarin ik woon.
Elke BJBVM-er is zich dat van dat lokale niveau maar al te zeer bewust.

Alle organisaties werken op projectmatige basis Wortel. Maar projecten komen niet vanzelf aanwaaien, of heb ik iets gemist...;)? Ik ben echt van mening dat als je een clubje hebt je veel kan opzetten in deze tijd, er heerst in Nederland veel onbegrip tav de Islam. Het gros van de Nederlanders denkt nog steeds dat uithuwelijking een islamitisch item is en dankzij die leugenachtige rat van een AHA denken veel Nederlanders dat de Islam een onderdrukkende godsdienst is. Niets is minder waar en BJBVM zou daar wat aan kunnen doen. Maar niet eens per 4 jaar, maar eens per 3 of 6 maanden. Geld? Als de subsidiesletten van Forum euro's ontvangen dan kan BJBVM dat ook...:).

Wortel
19-01-05, 20:21
Inhoudelijk is het zeker interessant om het marketingbeleid van BJBVM, zowel naar frequentie als financieen onder de loupe te nemen. Maar misschien dat het moment om dat te bespreken, nl. aan de vooravond van een mogelijk grensverleggend debat met kopstukken uit het integratiediscours, minder gelukkig is.

Dat alle organisaties -ik neem aan dat je welzijnsorganisaties bedoelt- projectmatig werken herken ik zeker niet in alle gevallen. Om maar eens een zijweg te noemen: de Dierenbescherming werkt niet projectmatig maar doelgericht tegen een specifieke achtergrondproblematiek. Je zou er als BJBVM ervoor kunnen kiezen dat ook te doen, maar dat betekent het een en ander voor het tijdsmanagement. Daar kun je over praten, maar ik denk niet op dit moment.

Misschien is er een rol voor je weggelegd bij BJBVM als fondswerver?

Prlwytzkofski
20-01-05, 09:34
Geplaatst door Wortel
Verheug me er nu al op.

Een wilde rode egelantier in het knoopsgat ter herkenning?

Zou je dat wel doen? Is bij Roncevaux ook al eens verkeerd afgelopen:

En onder eene eglantier
Vand hi liggende Olivier..

Terwijl hij toch zijn uiterste best deed:

hî velde menigen ter aerden,
hî was sere groot te paerde
sîne manlike slagen
de Sarasîne sere ontsagen,
hoe dat-se hem opliepen wredelîke,
hî wederstont-se ridderlîke

Wortel
20-01-05, 10:25
Dank voor de poetische tip, Prlwytzkofski.

Maar wellicht zijn de Sarasine zelf inmiddels ook onder de bekoring van de egelantier gekomen. In onze dagen zijn er wellicht andere krachten die we ridderlike te wederstaan en groot te paerde ter aerde te vellen hebben.

Prlwytzkofski
20-01-05, 12:33
Geplaatst door Wortel
In onze dagen zijn er wellicht andere krachten die we ridderlike te wederstaan en groot te paerde ter aerde te vellen hebben.

Is er niet meer behoefte aan Sancho Panza ?

Spoetnik
20-01-05, 12:57
Geplaatst door Ourzazate
Maar niet eens per 4 jaar, maar eens per 3 of 6 maanden. Geld? Als de subsidiesletten van Forum euro's ontvangen dan kan BJBVM dat ook...:).

Je moet natuurlijk nooit subsidie aannemen, die proleten gaan dan alleen maar bepalen waar jij al dan niet je aandacht aan mag besteden. Beter kan je fondsen werven onder Turkse en Marokkaanse middenstanders en drugsdealers.. daar moet toch voldoende geld te halen. Dan nodig je Ali B uit en vraag je TMF om wat sponsering, klaar.

duende
21-01-05, 10:22
Geplaatst door Ourzazate
Dialogen zijn vaak op lokaal vlak al volop aan de gang in het land. Wederzijds begrip kan alleen ontstaan als er van beide kanten begrip komt. Het feit dat Marokkanen al ruim 40 jaar in Nederland aanwezig zijn en Nederlanders nog steeds niet begrijpen hoe de Islam in elkaar zit is veelzeggend...:).


Vraagje???
Hoeveel van de in Nederland wonende Marrokanen weten hoe de islam in elkaar zit?

boehali
21-01-05, 10:56
Hebben de turkse moslims ook de bijbel bestudeerd voordat ze de Armeniers vermoorden? :terrorist

Spoetnik
21-01-05, 15:29
Geplaatst door boehali
Hebben de turkse moslims ook de bijbel bestudeerd voordat ze de Armeniers vermoorden? :terrorist

Nee, de Turkse nationalisten die de genocide hebben uitgevoerd, hebben Europese gewoonten bestudeerd.

freya
21-01-05, 16:13
Zeg Wortel, is er al iets meer over het programma bekend?

:strik:

mark61
21-01-05, 18:03
Boeh:
Hebben de turkse moslims ook de bijbel bestudeerd voordat ze de Armeniers vermoorden?

Geplaatst door Spoetnik
Nee, de Turkse nationalisten die de genocide hebben uitgevoerd, hebben Europese gewoonten bestudeerd.

Beide opmerkingen zijn dom en onjuist. De tweede is ws. sarcastisch, en wat slimmer. Marginally.

mark61
21-01-05, 18:04
Geplaatst door freya
Zeg Wortel, is er al iets meer over het programma bekend?

:strik:

Dat weet je al, taarten gooien all around. Als de IS komen wordt het sowieso zinloos.

freya
21-01-05, 18:05
Geplaatst door mark61
Dat weet je al, taarten gooien all around.

Ja maar hoe laat beginnen ze met het vruchtengebak?

mark61
21-01-05, 18:30
Geplaatst door freya
Ja maar hoe laat beginnen ze met het vruchtengebak?

Dat wordt bij binnenkomst uitgereikt. Zeg zal je der voor moeten reserveren?

freya
21-01-05, 18:37
Geplaatst door mark61
Zeg zal je der voor moeten reserveren?

Dan mogen ze wel eens ergens aangeven waar dat moet :vreemd:

mark61
21-01-05, 18:51
Geplaatst door freya
Dan mogen ze wel eens ergens aangeven waar dat moet :vreemd:

http://www.paradiso.nl/ticket/1.jpg

Maar aangezien het gratis is, geen voorverkoop. Of zou je tegen reserveringskosten een verder gratis kaartje kunnen ophalen? Ga je mee om half zes 's ochtends met een slaapzak en thermos koffie (en taart natuurlijk) voor de deur liggen?

freya
21-01-05, 19:04
Ik begrijp van de site van Paradiso dat er om 20.30u een Grieks concert begint :argwaan:

mark61
21-01-05, 23:42
Geplaatst door freya
Ik begrijp van de site van Paradiso dat er om 20.30u een Grieks concert begint :argwaan:

Als je dan geen hartvervetting van de slagroom hebt en nog niet door de IS naar buiten geknuppeld bent. Misschien komt TonH nog in klederdracht.

~Panthera~
22-01-05, 00:37
Gaat iedereen er net zo te keer als hier ? :hihi:

Dolle pret.

mark61
22-01-05, 00:48
Geplaatst door ~Panthera~
Gaat iedereen er net zo te keer als hier ? :hihi:

Dolle pret.

Neem jij in ieder geval de koffie mee?

~Panthera~
22-01-05, 01:03
Geplaatst door mark61
Neem jij in ieder geval de koffie mee?
-----------

Zie ik zo wit ? :schok:

:haha:

mark61
22-01-05, 01:19
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Zie ik zo wit ? :schok:

:haha:

Geen idee. Maar tis koud 's ochtends om half zes op de trap voor Para.

~Panthera~
22-01-05, 01:29
Geplaatst door mark61
Geen idee. Maar tis koud 's ochtends om half zes op de trap voor Para.
-----------------

HALF ZES ????????? :schok:

Zijn jullie wel goed ???

mark61
22-01-05, 01:30
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

HALF ZES ????????? :schok:

Zijn jullie wel goed ???

Ja hoor s, de toegang en de slagroomtaarten zijn gratis, dus dan weet je het wel in NL.

~Panthera~
22-01-05, 01:32
Geplaatst door mark61
Ja hoor s, de toegang en de slagroomtaarten zijn gratis, dus dan weet je het wel in NL.
------------------

In de slaapzak voor de deur dus, in de sneeuw ?? :hihi:

Goden.

mark61
22-01-05, 01:36
Geplaatst door ~Panthera~
------------------

In de slaapzak voor de deur dus, in de sneeuw ?? :hihi:

Goden.

Sneeuwt het in schalkwijk? Of heb je weer te diep in je schrank gekeken vanavond?

~Panthera~
22-01-05, 01:39
Geplaatst door mark61
Sneeuwt het in schalkwijk? Of heb je weer te diep in je schrank gekeken vanavond?
-----------------

Nog niet.
Die schrank gaat ook echt een eigen leven leiden he? :hihi:
k had er nooit over moeten beginnen. :haha:

Wie gaat er allemaal naar Paradiso trouwens?

mark61
22-01-05, 01:46
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Nog niet.
Die schrank gaat ook echt een eigen leven leiden he? :hihi:
k had er nooit over moeten beginnen. :haha:

Wie gaat er allemaal naar Paradiso trouwens?

Ja eh, the usual suspects. Kijk maar ff een paar pagina's terug. Je krijgt er Wortel bij vermomd als prins Bernhard. Ik houd wel van slagroom, maar niet zo vroeg. Kom jij nou ook maar s je hol uit.

~Panthera~
22-01-05, 01:54
Geplaatst door mark61
Ja eh, the usual suspects. Kijk maar ff een paar pagina's terug. Je krijgt er Wortel bij vermomd als prins Bernhard. Ik houd wel van slagroom, maar niet zo vroeg. Kom jij nou ook maar s je hol uit.
----------------

names, bro, names. :D
je weet ze vast wel.

mark61
22-01-05, 02:00
Geplaatst door ~Panthera~
----------------

names, bro, names. :D
je weet ze vast wel.

ya lazy sod. Get yr b off yr sofa.

~Panthera~
22-01-05, 02:01
Geplaatst door mark61
ya lazy sod. Get yr b off yr sofa.
---------------
im nt .
yu tll me, dpstck.

mark61
22-01-05, 02:03
Geplaatst door ~Panthera~
---------------
im nt .
yu tll me, dpstck.

np. Me go snore. :zwaai:

~Panthera~
22-01-05, 02:06
Geplaatst door mark61
np. Me go snore. :zwaai:
-------

Snore ze ! :zwaai:

Ron Haleber
22-01-05, 07:19
Geplaatst door mark61
Misschien komt TonH nog in klederdracht.


TonH danst namens Maroc.NL de Sirtaki samen met een zekere verturkste Mark. Dit in het kader van de boodschap der verbroedering tussen allochtonen. :fparty:



Ze vroegen die schlemiel Mark maar want echte Turken wilden zich er niet voor lenen...! Die gaan die twee dus bekogelen met die vieze oneetbare druipsuiker gebakkies waar Turken en hun aanhang zo gek op zijn... :rolleyes:

Freya geef Mark na z'n optreden dus geen zoen als dank want dan blijf je als wesp aan hem vastplakken...! :hihi: :hihi: :hihi:

freya
22-01-05, 10:51
Geplaatst door Ron Haleber

Die gaan die twee dus bekogelen met die vieze oneetbare druipsuiker gebakkies waar Turken en hun aanhang zo gek op zijn... :rolleyes:


Tijdens Griekse dans wordt er traditioneel met serviesgoed gesmeten, dat komt goed uit want er zijn een hoop gebaksbordjes over na de taartsmijterij :D

freya
22-01-05, 11:37
Geplaatst door freya
Tijdens Griekse dans wordt er traditioneel met serviesgoed gesmeten, dat komt goed uit want er zijn een hoop gebaksbordjes over na de taartsmijterij :D

Maar waar is Wortel nou als je hem nodig hebt.

Hij schijnt te weten hoe laat het taartensmijten begint en weer ophoudt.

mark61
22-01-05, 12:49
Geplaatst door Ron Haleber
TonH danst namens Maroc.NL de Sirtaki samen met een zekere verturkste Mark. Dit in het kader van de boodschap der verbroedering tussen allochtonen. :fparty:



Ze vroegen die schlemiel Mark maar want echte Turken wilden zich er niet voor lenen...! Die gaan die twee dus bekogelen met die vieze oneetbare druipsuiker gebakkies waar Turken en hun aanhang zo gek op zijn... :rolleyes:

Freya geef Mark na z'n optreden dus geen zoen als dank want dan blijf je als wesp aan hem vastplakken...! :hihi: :hihi: :hihi:

Voordeel is wel dat ik ook voor de IS met geen tang aan te pakken ben.

Mn sjalwar past overigens al jaren niet meer. En zo'n snor krijg ik nooit op tijd.

mark61
22-01-05, 12:50
Geplaatst door freya
Maar waar is Wortel nou als je hem nodig hebt.

Hij schijnt te weten hoe laat het taartensmijten begint en weer ophoudt.

Ik denk dat hij zich onder de omstandigheden heeft teruggetrokken. Stel je voor, zijn kostelijke egelantier onder de slagroom.

~Panthera~
22-01-05, 12:58
En waarom zou de IS daar zitten ?
Komt Wilders ook ?

mark61
22-01-05, 13:02
Geplaatst door ~Panthera~
En waarom zou de IS daar zitten ?
Komt Wilders ook ?

Wie weet. Het zou de chaos in ieder geval compleet maken.

~Panthera~
22-01-05, 13:05
Geplaatst door mark61
Wie weet. Het zou de chaos in ieder geval compleet maken.
--------------------

Vergeet de tube zwarte haarverf niet, en het snorretje.
Hij kan wel een makeover gebruiken. :D

samya22
23-01-05, 02:27
he tuurlijk moet je komen ik ga optreden ....remember me SAMYA van hoezo jihad ? ik had daar toen een liedje gezongen op t eind , well im doing it again. of kom maandag naar t beatrix gebouw in utrecht dan treed ik ook op ivm met de nieuwe modoewena (nieuwe maroc familierecht) dat word gepresenteerd aan die verdonk figuur . groetjes aan all y'all xxxxxxxxxxxxx samya

Wortel
23-01-05, 08:28
Maar waar is Wortel nou als je hem nodig hebt.
Hij schijnt te weten hoe laat het taartensmijten begint en weer ophoudt.

Ik denk dat hij zich onder de omstandigheden heeft teruggetrokken. Stel je voor, zijn kostelijke egelantier onder de slagroom.

Het ontroert me dat ik kennelijk gemist word. Een dagje weg en nu al deze reacties.

De eerste debatten beginnen direct aansluitend aan de officiele opening.
Taarten smijten kun je 's middags in de hoofdzaal maar ook in de bovenzaal. 's avonds alleen debat in de hoofdzaal.
Voor de rest zou ik zeggen: laat je heerlijk verrassen, want behalve stevige planning is het op een manifestatie als deze af en toe ook de adhocratie die kan regeren.

Er zijn trouwens prima manieren om je egelantier tegen slagroom te beschermen. Alweer: laat je heerlijk verrassen. :D

freya
23-01-05, 11:35
Geplaatst door Wortel


De eerste debatten beginnen direct aansluitend aan de officiele opening.
Taarten smijten kun je 's middags in de hoofdzaal maar ook in de bovenzaal. 's avonds alleen debat in de hoofdzaal.
Voor de rest zou ik zeggen: laat je heerlijk verrassen, want behalve stevige planning is het op een manifestatie als deze af en toe ook de adhocratie die kan regeren.


Is er echt nergens een programma schema te vinden?

Zo'n hele dag is errug lang en ik wil de grootste fun niet missen.
Bovendien heb ik die dag nog een andere afspraak ook.

Mark
23-01-05, 12:32
Sorry lieve mensen maar ik ga helaas die dag al naar de middag over de integratie van strippers in de samenleving: "Wordt je geil van mij?"

:fpiraat:

mark61
23-01-05, 12:42
Geplaatst door Mark
Sorry lieve mensen maar ik ga helaas die dag al naar de middag over de integratie van strippers in de samenleving: "Wordt je geil van mij?"

:fpiraat:

In Abu Dhabi?

Rabi'ah.
23-01-05, 12:54
Geplaatst door Mark
Sorry lieve mensen maar ik ga helaas die dag al naar de middag over de integratie van strippers in de samenleving: "Wordt je geil van mij?"

:fpiraat:

:haha:

@ Mark: Nee, in Doha, Qatar.

mark61
23-01-05, 12:58
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

@ Mark: Nee, in Doha, Qatar.

Ik verwees naar het meest liberale gebied in de regio.

Mark
23-01-05, 13:41
Geplaatst door mark61
Ik verwees naar het meest liberale gebied in de regio.

dat is volgens mij bahrain ;)

Joesoef
23-01-05, 14:47
Geplaatst door Ourzazate
Klopt, maar Marokkanen zijn moslims en in NL heerst er vandaag de dag een probleem, onbegrip, vooroordeel of wat je wil tav de Islam/moslims. Ik had net zo goed kunnen schrijven '40 jaar moslims in Nederland...'


Klopt niet.

mark61
23-01-05, 15:37
Geplaatst door Mark
dat is volgens mij bahrain ;)

You're right, sorry, foutje.

sienia
23-01-05, 15:41
Geplaatst door Mark
Sorry lieve mensen maar ik ga helaas die dag al naar de middag over de integratie van strippers in de samenleving: "Wordt je geil van mij?"

:fpiraat:

:stout: Dus je komt?

~Panthera~
23-01-05, 16:57
Geplaatst door sienia
:stout: Dus je komt?
---------------

Mark heeft het druk met z'n string-tanga. :hihi:

Ourzazate
23-01-05, 19:01
Geplaatst door duende
Vraagje???
Hoeveel van de in Nederland wonende Marrokanen weten hoe de islam in elkaar zit?

Zij weten het in elk geval beter dan de autochtonen...:). Je merkt de laatste steeds meer en vaker dat autochtone ongelovigen het 'beter weten' als het gaat om de uitleg van bepaalde verzen uit de Koran. Ze spreken de taal niet, noch hebben zij onderwijs genoten over de Islam maar ze weten het wel beter. Angstaanjagend...:).

Ourzazate
23-01-05, 19:05
Geplaatst door Joesoef
Klopt niet.

Wat klopt niet...?

:)

Joesoef
23-01-05, 20:10
Geplaatst door Ourzazate
Wat klopt niet...?

:)


Niet alle Marokkanen zijn Moslims en vv.

Ourzazate
23-01-05, 20:23
Geplaatst door Joesoef
Niet alle Marokkanen zijn Moslims en vv.

Die paar Marokkanen die geen moslim zijn zijn in mijn verhaaltje vrij verwaarloosbaar. Dat is trouwens niet de strekking van wat ik duidelijk probeerde te maken...:).

mark61
23-01-05, 21:25
Geplaatst door Ourzazate
Ze spreken de taal niet, noch hebben zij onderwijs genoten over de Islam maar ze weten het wel beter. Angstaanjagend...:).

Dat geldt ook voor 99% van de NL moslims.

mark61
23-01-05, 21:26
Geplaatst door Ourzazate
Die paar Marokkanen die geen moslim zijn zijn in mijn verhaaltje vrij verwaarloosbaar. Dat is trouwens niet de strekking van wat ik duidelijk probeerde te maken...:).

Hoe weet je dat het er een paar zijn? Vice versa is het probleem nog groter.

Joesoef
24-01-05, 10:01
Geplaatst door Ourzazate
Die paar Marokkanen die geen moslim zijn zijn in mijn verhaaltje vrij verwaarloosbaar. Dat is trouwens niet de strekking van wat ik duidelijk probeerde te maken...:).


Ok, jouw verhaaltje.

freya
24-01-05, 13:57
Is er nu iemand die weet wat het programma voor die dag is?

Heel wat bekende namen, maar niemand die weet of die nu 's middags of 's avonds spreken :(

Is het echt de bedoeling dat je daar vanaf 11.30 tot 21.00 blijft rondhangen? :moe:

Wortel
24-01-05, 14:37
Ik sleur nu aan mijn neiging tot hulpvaardigheid, Freya, maar het is company policy om niet te zeggen zo laat spreekt die en zo laat spreekt die, voordat de dag van de manifestatie is aangebroken. Naar wie ben je trouwens zo nieuwsgierig?

freya
24-01-05, 14:52
Geplaatst door Wortel
Ik sleur nu aan mijn neiging tot hulpvaardigheid, Freya, maar het is company policy om niet te zeggen zo laat spreekt die en zo laat spreekt die, voordat de dag van de manifestatie is aangebroken. Naar wie ben je trouwens zo nieuwsgierig?

:( Lekkere policy zeg!

Is het gewoon niet bekend of wil men pieken in bezoekersaantallen voorkomen op deze manier?

Igg vind ik het een ***** manier om met je publiek om te gaan.
Voor mij is het fysiek bijna niet mogelijk om een hele dag bij zoiets aanwezig te zijn. Zou echt wel prettig zijn om een beetje planning te kunnen maken. :moe:

Wortel
24-01-05, 15:44
Het gaat inderdaad mede om bezoekerspieken, maar ook omdat de forumleden gewone mensen zijn die zich mogelijkerwijs, projectmatig gesproken, ter elfder ure af- dan wel aanmelden. Zoals ik al zei: het is mede ook de adhocratie die somtijds regeert.

We zullen je commentaar in ieder geval meenemen in de evaluatie.

Maar nogmaals: naar wie ben je zo nieuwsgierig?

freya
24-01-05, 17:06
Geplaatst door Wortel
Het gaat inderdaad mede om bezoekerspieken, maar ook omdat de forumleden gewone mensen zijn die zich mogelijkerwijs, projectmatig gesproken, ter elfder ure af- dan wel aanmelden. Zoals ik al zei: het is mede ook de adhocratie die somtijds regeert.

Sorry hoor, maar dit maakt op mij niet de indruk stevig georganiseerd te zijn.
Je kan toch iig de opbouw van de dag bekend maken, de thema's van de debatten, aanvangstijden, pauzes, laten weten of er tijd is om tussendoor iets te gaan eten, enz enz
Je kan niet van mensen verwachten dat ze de hele dag vrijmaken voor zoiets :moe:


We zullen je commentaar in ieder geval meenemen in de evaluatie.

Wat nou evaluatie :moe: Das lekker op tijd :duizelig:


Maar nogmaals: naar wie ben je zo nieuwsgierig?

Ik ben nieuwsgierig naar de grote namen natuurlijk, maar dus vooral naar de opbouw van het programma.

En ik wil absoluut Ebru <> DAJJ niet missen natuurlijk :wohaa:

Ourzazate
24-01-05, 18:50
Geplaatst door mark61
Dat geldt ook voor 99% van de NL moslims.

Zo'n 99% van de moslims in NL weet dat gedwongen uithuwelijking niet een islamitisch item is maar verboden wordt gesteld door de Islam. Het meisje moet haar eigen man uitzoeken en ze mag adviezen van haar ouders weigeren. De meeste autochtonen daarentegen denken dat uithuwelijking wel degelijk islamitisch verantwoord is omdat vrouwen ondergeschikt zouden zijn...:). En zo heb je enkele andere grote punten die autochtonen wijten aan de Islam terwijl dat geenszins het geval is.

Toen ik enige tijd terug met mijn ouders naar het bureau ging dat het pensioen van mijn vader regelt, bekeek een dame (juriste nota bene) de paspoorten van mijn ouders en vroeg ons waarom de passen niet vol zaten met visa voor Saoudi Arabie; volgens haar moesten moslims elk jaar naar Mekka, toch...?

Ourzazate
24-01-05, 18:58
Geplaatst door mark61
Hoe weet je dat het er een paar zijn? Vice versa is het probleem nog groter.

Alle Marokkanen die in de jaren 60 naar Nederland kwamen waren moslims, daar is geen twijfel over mogelijk. Tussen de Marokkanen die in de jaren 80 en 90 naar NL kwamen kunnen best ongelovigen hebben gezeten. Je hebt tegenwoordig (ongeveer sinds de jaren 80) kliekjes ongelovigen in Marokko (vnl studenten, intellectuelen en berberse kunstenaars) die ook naar het buitenland zijn vertrokken waar onder NL...:).

Wat ik duidelijk wilde maken was het feit dat er al sinds de jaren 60 moslims in NL zijn, maar Nederlanders (over het algemeen gesproken) niet de moeite nemen om iets (Islam in dit geval) te leren kennen. Onbekend maakt onbemind en bekend maakt op z'n minst begrijpelijk...:).

echnaton
24-01-05, 19:06
Geplaatst door Ourzazate
Alle Marokkanen die in de jaren 60 naar Nederland kwamen waren moslims, daar is geen twijfel over mogelijk. Tussen de Marokkanen die in de jaren 80 en 90 naar NL kwamen kunnen best ongelovigen hebben gezeten. Je hebt tegenwoordig (ongeveer sinds de jaren 80) kliekjes ongelovigen in Marokko (vnl studenten, intellectuelen en berberse kunstenaars) die ook naar het buitenland zijn vertrokken waar onder NL...:).

Wat ik duidelijk wilde maken was het feit dat er al sinds de jaren 60 moslims in NL zijn, maar Nederlanders (over het algemeen gesproken) niet de moeite nemen om iets (Islam in dit geval) te leren kennen. Onbekend maakt onbemind en bekend maakt op z'n minst begrijpelijk...:).

Het grootste deel van de inwoners van het Koninkrijk bestond tot ca. 1950 uit moslims. Kennis van de islam is dan ook van oudsher wijd verbreid in Nederland.

Ourzazate
24-01-05, 19:28
Geplaatst door echnaton
Het grootste deel van de inwoners van het Koninkrijk bestond tot ca. 1950 uit moslims. Kennis van de islam is dan ook van oudsher wijd verbreid in Nederland.

Ik had het puur over Nederland, het landje met als buurlanden Duitsland en Belgie. Ik sprak niet over de uitgebuite en uitgemoorde NL kolonies die ook moslims huisvestten...:).

echnaton
24-01-05, 19:44
Geplaatst door Ourzazate
Ik had het puur over Nederland, het landje met als buurlanden Duitsland en Belgie. Ik sprak niet over de uitgebuite en uitgemoorde NL kolonies die ook moslims huisvestten...:).

Jouw kennis van ons koloniale verleden is klaarblijkelijk niet zo erg groot anders zou je dergelijke kwalificaties niet zo maar voor je rekening nemen. Door onze aanwezigheid in Nederlands-Indië is er altijd een sterke belangstelling voor en kennis van de islam geweest. Wel eens van Snouck Hourgronje gehoord? Die kennis was voor een deel geconcentreerd op universiteiten en in kringen van het koloniaal bestuur maar drong ook wel door in de rest van de Nederlandse samenleving.

Ourzazate
24-01-05, 20:07
Geplaatst door echnaton
Jouw kennis van ons koloniale verleden is klaarblijkelijk niet zo erg groot anders zou je dergelijke kwalificaties niet zo maar voor je rekening nemen. Door onze aanwezigheid in Nederlands-Indië is er altijd een sterke belangstelling voor en kennis van de islam geweest. Wel eens van Snouck Hourgronje gehoord? Die kennis was voor een deel geconcentreerd op universiteiten en in kringen van het koloniaal bestuur maar drong ook wel door in de rest van de Nederlandse samenleving.

Gezien de onmacht van de autochtonen om bepaalde zaken NIET toe te schrijven aan de Islam zie ik de praktijk vandaag de dag als het perfecte bewijs dat Snouck Hourgonje (waar geen enkele Nederlander op straat ooit van gehoord heeft) weinig zoden aan de dijk heeft weten te leggen...:). Daarnaast waren de imperialistische bezetters zoals Nederland, Belgie, Frankrijk etc. er echt niet op gebrand om kennis vanuit de kolonie naar het thuisfront te brengen. De bezetters waren vnl uit op de rijkdommen van het land, het uitmoorden van (wat hoe zij de burgers noemden) de beesten en het verkrachten van jonge meisjes...:).

Abelone
24-01-05, 20:28
Geplaatst door Ourzazate
Wat ik duidelijk wilde maken was het feit dat er al sinds de jaren 60 moslims in NL zijn, maar Nederlanders (over het algemeen gesproken) niet de moeite nemen om iets (Islam in dit geval) te leren kennen.

Nederlanders hadden zich inderdaad beter moeten informeren over de islam: dan hadden wij de gastarbeiders daarover kunnen instrueren. Die waren namelijk vrijwel allemaal analfabeet en wisten weinig tot niets van de islam. Van de analfabete imams in hun bergdorp waren ze ook niet veel wijzer geworden.
Dan waren contra-islamitische zaken als gedwongen huwelijk, vrouwmishandeling en verplichte maagdelijkheid allang verdwenen.

Of bedoelde je dat niet? :)

echnaton
24-01-05, 20:35
Geplaatst door Ourzazate
Gezien de onmacht van de autochtonen om bepaalde zaken NIET toe te schrijven aan de Islam zie ik de praktijk vandaag de dag als het perfecte bewijs dat Snouck Hourgonje (waar geen enkele Nederlander op straat ooit van gehoord heeft) weinig zoden aan de dijk heeft weten te leggen...:). De bezetters waren vnl uit op de rijkdommen van het land, het uitmoorden van (wat hoe zij de burgers noemden) de beesten en het verkrachten van jonge meisjes...:).

Ik denk dat het dichter bij de waarheid is om de redenering andersom op te zetten: het feit dat de autochtonen perfect in staat zijn om in te zien dat bepaalde zaken wel degelijk toe te schrijven zijn aan de islam is het bewijs dat er wel zeker kennis is van deze godsdienst.


Daarnaast waren de imperialistische bezetters zoals Nederland, Belgie, Frankrijk etc. er echt niet op gebrand om kennis vanuit de kolonie naar het thuisfront te brengen.

Onwaar. Kijk maar eens in Nederlandse of Engelse kranten uit de jaren '30. (Bijvoorbeeld)


De bezetters waren vnl uit op de rijkdommen van het land, het uitmoorden van (wat hoe zij de burgers noemden) de beesten en het verkrachten van jonge meisjes...:).

Zeer eenzijdige voorstelling van zaken. Er werd wel degelijk geredeneerd vanuit een missie. Wel eens van 'The white man's burden' gehoord? Of van de ethische politiek?

Ourzazate
24-01-05, 20:55
Geplaatst door echnaton
Ik denk dat het dichter bij de waarheid is om de redenering andersom op te zetten: het feit dat de autochtonen perfect in staat zijn om in te zien dat bepaalde zaken wel degelijk toe te schrijven zijn aan de islam is het bewijs dat er wel zeker kennis is van deze godsdienst.

Onwaar. Kijk maar eens in Nederlandse of Engelse kranten in de jaren '30. (Bijvoorbeeld)

Zeer eenzijdige voorstelling van zaken. Er werd wel degelijk geredeneerd vanuit een missie. Wel eens van 'The white man's burden' gehoord? Of van de ethische politiek?

Met jouw eerste punt ben jij illustratief voor hetgeen ik opper in mijn voorgaande reacties. Deze reactie van jou maakt al mijn eerdere reacties duidelijk en zelfs overbodig...:).

Ik geloof geen Nederlandse, Franse en Engelse kranten van de jaren dertig. Als je de geschiedenis van de media bestudeert hetgeen 1 van mijn onderzoeksspeerpunten was bij mijn vroegere studie dan merk je de manipulatie van nieuwsbrengers goed op. Veel nieuws ( zo niet al het nieuws) werd voorgeschoteld op een zodanige manier dat de werkelijkheid werd weggerommeld. Die werkelijkheid die weg werd gefrommeld is ook nieuws en was vaak van grotere importantie dan het voorgeschotelde nieuws...:). Als je wil weten wat NL heeft aangericht in Indo of Frankrijk in Algerije dan moet je de mensen aldaar spreken icm documentatie binnen NL en Frankrijk tav het gedrag van de NLers, Fransen in die landen. Princen is niet voor niets heel lang de mond gesnoerd, dat geldt ook voor Marie Jelles...:).

Tav jouw derde punt het volgende; ik kijk altijd naar de praktijk en naar de feiten en de aanwezige gegevens. Als ik mij afvraag wat het doel van Frankrijk was in Algerije dan is daar heel veel documentatie over waar uit blijkt dat het niet was om de mensen daar te bekeren naar een hogere menselijke levensvorm, echt niet. En NL was voornamelijk geinteresseerd in het geld van de slavenhandel als je beziet waarom NL Suriname een tijd lang had vastgeketend. Die ethische politiek waar jij over spreekt is eerder een goedpratertje...:).

Vanuit welke visie werd geredeneerd als het gaat om Frankrijk-Algerije, NL-Suriname, Engeland-Australie en heiligt het doel volgens jou de middelen...?

Abelone
24-01-05, 21:07
Geplaatst door Ourzazate
Vanuit welke visie werd geredeneerd als het gaat om Frankrijk-Algerije, NL-Suriname, Engeland-Australie en heiligt het doel volgens jou de middelen...?

Ik zou niet zo triomfantelijk schermen met koloniale aantijgingen.
Het was dat Europa 't meest ontwikkeld was en de middelen ervoor had. Ik kan niet bepaald zeggen dat de Arabische landen op hun bips zijn blijven zitten bij hun verspreiding van de islam :rolleyes: En over slavenhandel weten ze ook wel een en ander (en dan zeg ik het nog aardig).

Rabi'ah.
24-01-05, 21:11
Geplaatst door Abelone
Ik zou niet zo triomfantelijk schermen met koloniale aantijgingen.
Het was dat Europa 't meest ontwikkeld was en de middelen ervoor had. Ik kan niet bepaald zeggen dat de Arabische landen op hun bips zijn blijven zitten bij hun verspreiding van de islam :rolleyes: En over slavenhandel weten ze ook wel een en ander (en dan zeg ik het nog aardig).

Dat de Arabieren gene lieverdjes waren, pleit het Westen niet vrij.

En ja, het was inderdaad dat Europa de middelen ervoor had en andere werelddelen niet, dat ben ik met je eens, maar dat neemt niet weg dat er door het Westen vanaf 1492 heel wat misdaden gepleegd zijn tegenover de volkeren van de Derde Wereld.


Die helaas nog steeds voortduren. :jammer:

Abelone
24-01-05, 21:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat de Arabieren gene lieverdjes waren, pleit het Westen niet vrij.



Helemaal mee eens. Daarom is het ook zo'n onstellend stom argument in deze discussie.

Het is overigens een voorproefje van wat er op BJBVM gaat gebeuren.
Ik had het niet beter kunnen voorspellen dan zoals het nu hier verloopt.
Muurvaste opvattingen, muurvaste argumenten.

Zoals gisteravond bij Tegenlicht: dat is voor mij de norm voor een zinniger discussie, na al dat gekrakeel wat al jaren duurt en nergens toe leidt. Dat gekrakeel heeft wellicht zin gehad als uitinsgvorm, daar geloof ik wel in: maar nu is het tijd voor de echte denkers om aan de slag te gaan.

Rabi'ah.
24-01-05, 21:19
Geplaatst door Abelone
Helemaal mee eens. Daarom is het ook zo'n onstellend stom argument in deze discussie.

Het is overigens een voorproefje van wat er op BJBVM gaat gebeuren.
Ik had het niet beter kunnen voorspellen dan zoals het nu hier verloopt.
Muurvaste opvattingen, muurvaste argumenten.

Zoals gisteravond bij Tegenlicht: dat is voor mij de norm voor een zinniger discussie, na al dat gekrakeel wat al jaren duurt en nergens toe leidt. Dat gekrakeel heeft wellicht zin gehad als uitinsgvorm, daar geloof ik wel in: maar nu is het tijd voor de echte denkers om aan de slag te gaan.

Goh we zijn het eens met elkaar eens.......daar ga ik wat op drinken. :wink:

En wat BJBVM betreft: Time shall tell...........

Abelone
24-01-05, 21:24
Geplaatst door Rabi'ah.
En wat BJBVM betreft: Time shall tell...........

Time will tell. Wie weet heeft er een katharsis plaatsgevonden en wordt er geluisterd in plaats van elkaar om de oren te slaan met vastgedraaide meningen. En na afloop wordt er vast niet meer gegiebeld over wie er stom uitzag en wie er spuugde tijdens het praten en wie er naar de psychiater moet en wie een raar kapsel heeft.

echnaton
24-01-05, 21:44
Geplaatst door Ourzazate
Met jouw eerste punt ben jij illustratief voor hetgeen ik opper in mijn voorgaande reacties. Deze reactie van jou maakt al mijn eerdere reacties duidelijk en zelfs overbodig...:).

Dat kan wel zijn maar ik denk dat ik gelijk heb en jij niet. De gemiddelde Nederlander kan perfect vaststellen welke ongewenste toestanden het gevolg zijn van het gedachtengoed van de islam.


Ik geloof geen Nederlandse, Franse en Engelse kranten van de jaren dertig. Als je de geschiedenis van de media bestudeert hetgeen 1 van mijn onderzoeksspeerpunten was bij mijn vroegere studie dan merk je de manipulatie van nieuwsbrengers goed op. Veel nieuws ( zo niet al het nieuws) werd voorgeschoteld op een zodanige manier dat de werkelijkheid werd weggerommeld. Die werkelijkheid die weg werd gefrommeld is ook nieuws en was vaak van grotere importantie dan het voorgeschotelde nieuws...:).

Ik weet niet wat voor studies jij hebt verricht en ik kan jou het geloof niet geven maar in de jaren dertig bestond in Nederland een volledige vrije pers. Het gehele politieke spectrum was vertegenwoordigd. De thans zo verguisde verzuiling zorgde ervoor dat elke opinie in de pers was vertegenwoordigd, van ultra-links tot ultra-rechts. Zelf heb ik nogal wat studie verricht naar onderwerpen uit de jaren 1900 tot 1910 (en gepubliceerd ook). Ook dan vind je alle standpunten al verwoord in de pers.


Als je wil weten wat NL heeft aangericht in Indo of Frankrijk in Algerije dan moet je de mensen aldaar spreken icm documentatie binnen NL en Frankrijk tav het gedrag van de NLers, Fransen in die landen. Princen is niet voor niets heel lang de mond gesnoerd, dat geldt ook voor Marie Jelles...:).

Van de Franse koloniale periode weet ik relatief weinig, moet ik toegeven. Jij als Marokkaan zult het beter weten dan ik.


Tav jouw derde punt het volgende; ik kijk altijd naar de praktijk en naar de feiten en de aanwezige gegevens. Als ik mij afvraag wat het doel van Frankrijk was in Algerije dan is daar heel veel documentatie over waar uit blijkt dat het niet was om de mensen daar te bekeren naar een hogere menselijke levensvorm, echt niet. En NL was voornamelijk geinteresseerd in het geld van de slavenhandel als je beziet waarom NL Suriname een tijd lang had vastgeketend. Die ethische politiek waar jij over spreekt is eerder een goedpratertje...:).

Het verdienen van geld was belangrijk voor Nederland maar ik blijf erbij dat ook de ethische component een belangrijk punt was. Je kwalificatie van goedpratertje kan alleen maar uit onwetendheid voort komen. Neem maar eens de moeite om de discussies hierover na te lezen. Zeker de christelijke partijen hadden aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw een belangrijke vinger in de pap voor wat betreft het koloniale beleid en ze stonden er op dat niet louter winstbejag de drijfveer was. Ook verschenen er diverse publicaties die misstanden in Indië aan de kaak stelden en de publieke opinie in Nederland beroerden. (Check Max Havelaar).


Vanuit welke visie werd geredeneerd als het gaat om Frankrijk-Algerije, NL-Suriname, Engeland-Australie en heiligt het doel volgens jou de middelen...?

Zoals ik al zei, de Nederlandse koloniale politiek hinkte op twee gedachten. Namelijk wel degelijk de wens om iets te verdienen maar ook een plicht tot het ontwikkelen van de gebieden.

mark61
25-01-05, 00:49
Geplaatst door Ourzazate
Zo'n 99% van de moslims in NL weet dat gedwongen uithuwelijking niet een islamitisch item is maar verboden wordt gesteld door de Islam. Het meisje moet haar eigen man uitzoeken en ze mag adviezen van haar ouders weigeren.

Gek dat ze zich daar niet alle 99% aan houden. In ieder geval kennen ze geen Arabisch.

Spoetnik
25-01-05, 01:03
Geplaatst door Abelone
Zoals gisteravond bij Tegenlicht: dat is voor mij de norm voor een zinniger discussie, na al dat gekrakeel wat al jaren duurt en nergens toe leidt. Dat gekrakeel heeft wellicht zin gehad als uitinsgvorm, daar geloof ik wel in: maar nu is het tijd voor de echte denkers om aan de slag te gaan.

Maar dat was dan ook een indirecte discussie, met een (redelijk) onafhankelijke interviewer. Gekrakeel was niet mogelijk :) Had hij Elian en Mak in een ruimte gezet, dan weet ik niet hoe dat zou zijn afgelopen.

Ourzazate
25-01-05, 14:10
Geplaatst door Abelone
Nederlanders hadden zich inderdaad beter moeten informeren over de islam: dan hadden wij de gastarbeiders daarover kunnen instrueren. Die waren namelijk vrijwel allemaal analfabeet en wisten weinig tot niets van de islam. Van de analfabete imams in hun bergdorp waren ze ook niet veel wijzer geworden.
Dan waren contra-islamitische zaken als gedwongen huwelijk, vrouwmishandeling en verplichte maagdelijkheid allang verdwenen.

Of bedoelde je dat niet? :)

Er was in de jaren 60 en 70 geen enkele analfabete gastarbeider uit Marokko in NL beland. Blijkbaar ken je de criteria die aan de gastarbeiders werden gesteld niet...:). Een analfabete imam kan niet, om imam te kunnen zijn dien je te kunnen lezen en schrijven. Jij hebt blijkbaar nog veel te leren...:).

En als we het 'alfabete' Westen pakken en je ziet dat de Engelsen de Aboriginals hebben verkracht en uitgemoord, de Nederlanders hebben dat in Indo en in Suriname eo gedaan en de Fransen in oa Algerije dan vraag ik mij ernstig af of analfabetisme (ervan uitgaand dat dat in jouw plaatje van toepassing is) leidt tot eervolle zaken en een gebrek hiervan tot oneervolle toestanden...:).

Ourzazate
25-01-05, 14:15
Geplaatst door Abelone
Ik zou niet zo triomfantelijk schermen met koloniale aantijgingen.
Het was dat Europa 't meest ontwikkeld was en de middelen ervoor had. Ik kan niet bepaald zeggen dat de Arabische landen op hun bips zijn blijven zitten bij hun verspreiding van de islam :rolleyes: En over slavenhandel weten ze ook wel een en ander (en dan zeg ik het nog aardig).

Ik pleit de Arabische landen ook nergens vrij...:). Over slavenhandel gesproken, die is vandaag de dag heel sterk aanwezig in het vrije democratische Europa. Nederland schijnt volgens een uitzending van Netwerk/Reporter zelfs een spil te zijn in de slavenhandel (kinderen en vrouwen). Anno 2005...:).

Ourzazate
25-01-05, 14:54
Geplaatst door echnaton
Dat kan wel zijn maar ik denk dat ik gelijk heb en jij niet. De gemiddelde Nederlander kan perfect vaststellen welke ongewenste toestanden het gevolg zijn van het gedachtengoed van de islam.

Maar je hebt ongelijk. De Islam verbiedt vrouwenonderdrukking, predikt gelijkheid man-vrouw, verbiedt uithuwelijking, verbiedt eerwraak en in mijn optiek is vrouwenbesnijdenis ook onislamitisch. Jij kan wel beweren dat de gemiddelde Nederlander waaronder jij zelf perfect kan vaststellen dat uithuwelijking het gevolg is van het gedachtengoed vd Islam, maar alle geschriften (Koran en hadiths qudsi/sahih) verbieden het. Nu weet ik dat jij er om de een of andere duistere reden een sport van hebt gemaakt om de Islam in een kwaad daglicht te zetten, ik vraag me derhalve terecht af wanneer jij je naar je leeftijd zal gedragen, toch weet ik het als moslim toch echt beter...:).

Jij zal het ongetwijfeld beter weten als het gaat om de christelijke leer maar als ik jou zou na doen dan zou ik kunnen zeggen dat christelijke priesters die kleine jongetjes anaal te grazen nemen (lees de kranten er maar op na) zich berusten op 'naastenliefde'. Maar ik weet wel beter. Een simpeler voorbeeld is het verbod van de SGP om vrouwelijke leden op te nemen in de partij. Als ik redeneer zoals jij dan kan ik zeggen dat de ongelijkheid tussen man en vrouw die zij als christenen prediken en die tot uiting komt in een verbod voor deelname van vrouwen binnen die partij wortels heeft in de Bijbel. Maar ik weet wel beter...:).

Het vereist een hoge mate van inlevingsvermogen en intelligentie om mensen met andere ideologieen/visies te begrijpen daar waar onbegrip optreedt. Ik ben van mening dat jij beide ontbeert en gezien jouw leeftijd valt me dat vies tegen...:).



Geplaatst door echnaton

Ik weet niet wat voor studies jij hebt verricht en ik kan jou het geloof niet geven maar in de jaren dertig bestond in Nederland een volledige vrije pers. Het gehele politieke spectrum was vertegenwoordigd. De thans zo verguisde verzuiling zorgde ervoor dat elke opinie in de pers was vertegenwoordigd, van ultra-links tot ultra-rechts. Zelf heb ik nogal wat studie verricht naar onderwerpen uit de jaren 1900 tot 1910 (en gepubliceerd ook). Ook dan vind je alle standpunten al verwoord in de pers.

Dat er een vrije pers was is gedeeltelijk het geval. Vrij is overigens heel subjectief. Wat ik weet van de jaren 20, 30 en 40 is dat de pers in grote mate werd aangestuurd, hetzij door regeringen, hetzij door lokale overheden, hetzij door bedrijven en/of particulieren. Voornamelijk tav conflictueuze situaties (oorlogen, bezettingen etc.) kon je opmerken dat er een nationalistische propagandamachine aan het werk was. Als je een stel kranten neemt uit die tijd die berichten over NL in een of ander land en je vergelijkt dit met documentatie die vandaag de dag aanwezig is dan merk je verschillen op...:).



Geplaatst door echnaton

Het verdienen van geld was belangrijk voor Nederland maar ik blijf erbij dat ook de ethische component een belangrijk punt was. Je kwalificatie van goedpratertje kan alleen maar uit onwetendheid voort komen. Neem maar eens de moeite om de discussies hierover na te lezen. Zeker de christelijke partijen hadden aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw een belangrijke vinger in de pap voor wat betreft het koloniale beleid en ze stonden er op dat niet louter winstbejag de drijfveer was. Ook verschenen er diverse publicaties die misstanden in Indië aan de kaak stelden en de publieke opinie in Nederland beroerden. (Check Max Havelaar).

Geloof mij als ik je zeg dat ik over dit punt heel goed geinformeerd ben. Ik geloof best dat ethiek een rol speelde, maar niet zo groot als jij hier neerzet. Landen bezetten andere landen vroeger altijd uit winstbejag. Dat dan op een gegeven moment bepaalde organisaties zich bekommeren om de gegijzelden en besluiten tot huisvesting, onderwijs, medicatie etc. is aan te prijzen maar het speerpunt (geld) moet je nooit uit het oog verliezen...:).

De christelijke partijen waar jij over spreekt deden goede zaken rond het jaar 1900, maar we moeten niet vergeten dat bij enkele christelijke groepjes het overdragen van de christelijke visie net zo belangrijk zo niet belangrijker was dan het verlenen van hulp (voedsel, onderwijs, medicijnen). Sommige groepen gingen zelfs zo ver dat je pas hulp kreeg als je je bekeerde tot het Christendom. Dit komt trouwens vandaag de dag nog steeds voor in sommige Afrikaanse landen...:).



Geplaatst door echnaton

Zoals ik al zei, de Nederlandse koloniale politiek hinkte op twee gedachten. Namelijk wel degelijk de wens om iets te verdienen maar ook een plicht tot het ontwikkelen van de gebieden.

De ontwikkeling van veel gebieden door diverse bezetters had vnl als doel om er later uiteindelijk zelf (bezetter) beter van te worden. Denk je nou echt dat de Engelsen Australie in elkaar knutselden om het over te laten aan een stel aapmensen (zoals zij de Aboriginals noemden)...?

mark61
25-01-05, 14:55
Geplaatst door Ourzazate
Er was in de jaren 60 en 70 geen enkele analfabete gastarbeider uit Marokko in NL beland....

Je maakt een grapje?

Ourzazate
25-01-05, 15:04
Geplaatst door mark61
Gek dat ze zich daar niet alle 99% aan houden. In ieder geval kennen ze geen Arabisch.

Veel moslims in NL conformeren zich niet alleen aan de Islam maar ook aan de cultuur. Sommige moslims doen dit ook tav bepaalde aspecten die contra Islam zijn. We hebben het nu over uithuwelijking; ouders kiezen een jongen uit voor het meisje. Een neef op wie ze aan kunnen en waarvan ze zeker zijn dat hij goed voor hun dochter zal zorgen. Als ouder wil je het beste voor je kind en hoe kan dit nu verkeerd zijn bij God. Zo redeneren moslims die hun dochter uithuwelijken, althans dat is een manier...:). Dat het fout is moge duidelijk zijn, ik probeer alleen duidelijk te maken hoe zulke moslims redeneren...:).

Veel oudere berbers (1e generatie) spreken gebrekkig Arabisch. De meeste Marokkanen zijn van Riffijnse (noord berberse) afkomst en deze groep werd vroeger in Marokko in een bepaalde mate achtergesteld (als het gaat om onderwijs bijv.). Zij kwamen hier vrijwel ongeschoold naar Nederland. Wel hadden veel van hen islamitisch onderwijs genoten in een moskee (vaak in eigen taal, Berbers). De Islam niet leren omdat je geen Arabisch spreekt klopt dus niet...:).

Ourzazate
25-01-05, 15:08
Geplaatst door mark61
Je maakt een grapje?

Nee, ik maak geen grapje. Heb jij ander nieuws...?

mark61
25-01-05, 15:22
Geplaatst door Ourzazate
Veel moslims in NL conformeren zich niet alleen aan de Islam maar ook aan de cultuur. ...De Islam niet leren omdat je geen Arabisch spreekt klopt dus niet...:).

Das dus een ander verhaal. Dus.

mark61
25-01-05, 15:28
Geplaatst door Ourzazate
Nee, ik maak geen grapje. Heb jij ander nieuws...?

In aanmerking genomen dat nu nog een groot deel der Marokkanen analfabeet is en dat het deel dat geletterd is over het algemeen een betere sociaal-economische positie heeft, en dus minder geneigd is te emigreren, zou het een hele prestatie zijn geweest als alle immigranten in de 60-er en 70-er jaren alfabeet waren.

Nog afgezien van het feit dat geletterdheid in de eigen taal nog niets zegt over het vermogen de Koran in de oorspronkelijke taal te lezen.

Magoed, lamaar. Laten we volstaan met te concluderen dat het voor de gemiddelde Turkse of Marokkaanse moslim volstrekt onmogelijk is kennis te nemen van de bronnen van hun geloof in de oorspronkelijke taal.

Maarre, kom je zondag?

freya
25-01-05, 15:31
Geplaatst door Ourzazate
Er was in de jaren 60 en 70 geen enkele analfabete gastarbeider uit Marokko in NL beland. Blijkbaar ken je de criteria die aan de gastarbeiders werden gesteld niet...:). Jij hebt blijkbaar nog veel te leren...:).


:lole:


Ben jij eigenlijk wel Marokkaan Ourzazate? :argwaan:

mark61
25-01-05, 15:33
Geplaatst door freya
:lole:


Ben jij eigenlijk wel Marokkaan Ourzazate? :argwaan:

Tis vast de laatste Tunesiër van de SMT, of hoe dat ook al weer heet. :)

Ourzazate
25-01-05, 15:34
Geplaatst door mark61
Das dus een ander verhaal. Dus.

Welk ander verhaal? Dus wat...? Mis ik iets...???

mark61
25-01-05, 15:38
Geplaatst door Ourzazate
Welk ander verhaal? Dus wat...? Mis ik iets...???

Ja, je mist mijn uitnodiging te komen taarten gooien. Neem jij de mhersa-ingediënten mee? Dan doe ik de espressopot en campinggas.

freya
25-01-05, 15:41
Geplaatst door mark61
Dan doe ik de espressopot en campinggas.

:argwaan: Gaan we nu ook al met koffieprut gooien?


Dan doe ik maar niet m'n nieuwe lichtgrijze jas aan :zozo:

mark61
25-01-05, 15:43
Geplaatst door freya
:argwaan: Gaan we nu ook al met koffieprut gooien?


Dan doe ik maar niet m'n nieuwe lichtgrijze jas aan :zozo:

Heb je geen koffiekleurige jellaba?

Ourzazate
25-01-05, 15:43
Geplaatst door mark61
In aanmerking genomen dat nu nog een groot deel der Marokkanen analfabeet is en dat het deel dat geletterd is over het algemeen een betere sociaal-economische positie heeft, en dus minder geneigd is te emigreren, zou het een hele prestatie zijn geweest als alle immigranten in de 60-er en 70-er jaren alfabeet waren.

Nog afgezien van het feit dat geletterdheid in de eigen taal nog niets zegt over het vermogen de Koran in de oorspronkelijke taal te lezen.

Magoed, lamaar. Laten we volstaan met te concluderen dat het voor de gemiddelde Turkse of Marokkaanse moslim volstrekt onmogelijk is kennis te nemen van de bronnen van hun geloof in de oorspronkelijke taal.

Maarre, kom je zondag?

Alle 1e generatie Marokkaanse mannen die ik ken (persoonlijk of niet) kunnen lezen en schrijven. Of het nu mannen in Amsterdam, Den Haag of Oosterhout betreft. De een in meer of mindere mate en bekwamer in een bepaalde taal dan een andere taal maar allez...:). Jouw tweede alinea klopt. Er zijn veel 1e generatie Marokkaanse mannen die erg gebrekkig Arabisch spreken, maar de taal grotendeels kunnen verstaan en de Koran in het Arabisch kunnen lezen (volledig begrijpen is iets anders)...:).

Jouw conclusie klopt niet, de gemiddelde moslim vandaag de dag kan wel degelijk Arabisch lezen. Arabisch is niet zo moeilijk te leren. Alles begrijpen is iets anders. En je kan als je iets niet begrijpt altijd vragen stellen aan bijv. een imam of aan iemand die de taal wel 100% machtig is...:).

Wat is er zondag, jouw verjaardag...?

Ourzazate
25-01-05, 15:44
Geplaatst door freya
:lole:


Ben jij eigenlijk wel Marokkaan Ourzazate? :argwaan:

In Marokko geboren en getogen...:).

Ourzazate
25-01-05, 15:45
Geplaatst door mark61
Ja, je mist mijn uitnodiging te komen taarten gooien. Neem jij de mhersa-ingediënten mee? Dan doe ik de espressopot en campinggas.

Dus je bent echt jarig...:). Komen er veel meisjes...?

ps: Ik neem alles mee...:).

mark61
25-01-05, 15:48
Geplaatst door Ourzazate
Arabisch is niet zo moeilijk te leren. Alles begrijpen is iets anders.

Hallo grapjas, lezen = begrijpend lezen. Anders hep t geen zin.


Wat is er zondag, jouw verjaardag...?

Kijk nog s naar waar het topic ook al weer over ging. Op mijn verjaardag ben je natuurlijk ook welkom, maar dat gaat nog even duren.

Hé, jij had toch Jemenitische roots, zei je onlangs? Misschien dat dat het is, Freya! :)

mark61
25-01-05, 15:49
Geplaatst door Ourzazate
Dus je bent echt jarig...:). Komen er veel meisjes...?

ps: Ik neem alles mee...:).

Ik ben nog lang niet jarig, maar er komen vast veel meisjes. We hebben al een Freya en een Rabi`ah in de aanbieding. Mocht het aanbod tegenvallen, dan is er nog de hoofddoekbijeenkomst. Vrouwen voor het oprapen. :rood:

~Panthera~
25-01-05, 16:43
Gaan er nog mensen van dit prikbord heen ?

Ourzazate
25-01-05, 17:09
Geplaatst door mark61
Hallo grapjas, lezen = begrijpend lezen. Anders hep t geen zin.

Kijk nog s naar waar het topic ook al weer over ging. Op mijn verjaardag ben je natuurlijk ook welkom, maar dat gaat nog even duren.

Hé, jij had toch Jemenitische roots, zei je onlangs? Misschien dat dat het is, Freya! :)

Je hebt begrijpen en begrijpen. Jij begrijpt ook niet al het Duits wat je hoort, maar je weet wel waar het over gaat...:).

Ja klopt, de Marokkaanse stam waar ik van stam heeft een wortel in Jemen...:).

mark61
25-01-05, 17:10
Geplaatst door ~Panthera~
Gaan er nog mensen van dit prikbord heen ?

Ja hoor s bandenlichtster, kejje nog lezen lees dan mee. Hier vlak boven nog. Overigens had ik jou ook al uitgenodigd geloof ik. Ik ben present. En nog wat volk.

mark61
25-01-05, 17:12
Geplaatst door Ourzazate
Je hebt begrijpen en begrijpen. Jij begrijpt ook niet al het Duits wat je hoort, maar je weet wel waar het over gaat...:).

Ja klopt, de Marokkaanse stam waar ik van stam heeft een wortel in Jemen...:).

En zondag? En geen smoesjes dat de arreslee maar 1 x per dag voorbij komt.

Ourzazate
25-01-05, 17:13
Geplaatst door mark61
Ik ben nog lang niet jarig, maar er komen vast veel meisjes. We hebben al een Freya en een Rabi`ah in de aanbieding. Mocht het aanbod tegenvallen, dan is er nog de hoofddoekbijeenkomst. Vrouwen voor het oprapen. :rood:

Hoofddoekenbijeekomst...:D. Daar zit jij natuurlijk al een hele tijd op te wachten he jij rat...:). Natuurlijk kom ik, ik was er in tegenstelling tot jij ook vorige keer. Met Abou Jaja en een paar Islambashers wordt het natuurlijk lekker pittig...:).

mark61
25-01-05, 17:32
Geplaatst door Ourzazate
Hoofddoekenbijeekomst...:D. Daar zit jij natuurlijk al een hele tijd op te wachten he jij rat...:). Natuurlijk kom ik, ik was er in tegenstelling tot jij ook vorige keer. Met Abou Jaja en een paar Islambashers wordt het natuurlijk lekker pittig...:).

Hoe weet jij nou dat ik er de vorige keer niet was? Tis wel zo, daar niet van... Vraag me af hoe ik je deze keer dan ga herkennen. Mij aan de campinggaz. :blowen:

Tsja, ik had liever wilders drbij. Dan wil ik wel s beter mikken met die taart.

freya
25-01-05, 17:48
Geplaatst door mark61
Vraag me af hoe ik je deze keer dan ga herkennen. Mij aan de campinggaz. :blowen:


Doe jij voorzichtig met die sigaret en dat gas!

Je hebt zo een explosie en je weet wie daar dan weer de schuld van zal krijgen :moeilijk:

Ron Haleber
25-01-05, 17:57
Geplaatst door mark61

Tsja, ik had liever wilders drbij. Dan wil ik wel s beter mikken met die taart.

Nou op een ander topic merk ik dat organisator Wortel helemaal weg is van Zbaqzbaq...


Geplaatst door Ron
Wortel nu nog even samen met ZZ een avondje swingend dissen op Ayaan en je bent volwaardig lid van de AEL...! :duivels:

Misschien een goed ideetje voor je optreden in Paradiso? Ik zal freya beletten jullie met haar slagroomtaarten te bekogelen! :stomp:

Mark, hou jij je slagroomtaarten dus maar droog. Ze komen nog van pas! :boer:

Ik zal een foto maken als Rabiah - zn secretaris - onder een voltreffer van jou zit. Witte slagroom op een echte Suri is altijd erg fotogeniek! Ik liet net haar foto aan Maarten zien, die zei: "verdomd ze is echt zwart!" :mrt:

Wortel
25-01-05, 23:47
Nou op een ander topic merk ik dat organisator Wortel helemaal weg is van Zbaqzbaq...

quote:
Geplaatst door Ron
Wortel nu nog even samen met ZZ een avondje swingend dissen op Ayaan en je bent volwaardig lid van de AEL...!

Misschien een goed ideetje voor je optreden in Paradiso? Ik zal freya beletten jullie met haar slagroomtaarten te bekogelen!

Mark, hou jij je slagroomtaarten dus maar droog. Ze komen nog van pas!

Alweer, net als daar reeds gereageerd: je mist het punt van de context, goede Ron. Een appel is wat anders dan een nuchtere analyse. Het gaat erom dat milde kazen, scherpe kazen een spiegel voorhouden en ex aequo milde moslims datzelfde doen met scherpe moslims. Misschien dat jij bij elke swami in de hoofdstad met je benen onder de tafel hebt gezeten, maar dat is een beweging die ik nog niet zo vaak erg expliciet heb gezien.
En dat juich ik inderdaad van harte toe.

Over dergelijke spiegels gesproken:
Is jouw vermogen tot extrapoleren van andermans mening op detail tot op proporties van welhaast existentiele hartstocht, recht evenredig met jouw eigen egobreedte of sta je alleen maar te trappelen om toch maar een taartje te gooien.
Vergeet in deze vraag vooral ook de humor niet. :D

freya
26-01-05, 00:05
Geplaatst door Wortel

Over dergelijke spiegels gesproken:
Is jouw vermogen tot extrapoleren van andermans mening op detail tot op proporties van welhaast existentiele hartstocht, recht evenredig met jouw eigen egobreedte of sta je alleen maar te trappelen om toch maar een taartje te gooien.


:lol:

Ron Haleber
26-01-05, 00:37
Wortel, je hebt het blijkbaar niet in de gaten, maar men zit hier al pagina's lang te grappen over het gooien van taarten. :rood:

Mag ik dan ook ff een duit in het zakje doen - waarbij ik overigens juist zeg dat ik je tegen het eskadron van F16-taartbommenwerpers - dat in Soesterberg zal opstijgen - in bescherming wil nemen! Zet dus jouw ego maar stevig onder de kouwe douche.... :mad:

Heb je het nog steeds te pakken van de media-hype met de tasjesdief en ga je nu ook verhalen verzinnen? Of kom je net geschrokken terug van de kermis waar je in een lachspiegel keek?

Waar haal je toch al die fantastische verhalen vandaan? Zeker na pillen innemen van een Paradiso-dealer - anders is het niet te verklaren:denk:

Bofko
26-01-05, 00:40
Geplaatst door Jarir Tabari
Je ziet wat je wilt zien. Maar als er niemand kijkt, is er niets aan de hand.
:rolleyes:

Wortel
26-01-05, 15:29
Wortel, je hebt het blijkbaar niet in de gaten, maar men zit hier al pagina's lang te grappen over het gooien van taarten.

Mijn tere egelantier moest het als eerste in het trommelvuur van slagroom ontgelden.


Mag ik dan ook ff een duit in het zakje doen - waarbij ik overigens juist zeg dat ik je tegen het eskadron van F16-taartbommenwerpers - dat in Soesterberg zal opstijgen - in bescherming wil nemen! Zet dus jouw ego maar stevig onder de kouwe douche....

Er kunnen mij in deze niet genoeg duiten in het zakje worden gedaan. Maar het is nu eenmaal een feit dat er maar een dunne lijn zit tussen het theater van de lach en de tranen van een clown.
Ik dank je oprecht -zonder enige ironie- voor je inzet voor mijn welzijn.
Ik ben overigens zekerder van de verworteling van mijn ego, dan van mijzelf.


Heb je het nog steeds te pakken van de media-hype met de tasjesdief en ga je nu ook verhalen verzinnen? Of kom je net geschrokken terug van de kermis waar je in een lachspiegel keek?

Ik vrees dat ik je hier niet meer kan volgen :confused:
Laten we daarom schouder aan schouder eens samen in die lachspiegel kijken.

Ron Haleber
26-01-05, 20:32
Geplaatst door Wortel
Mijn tere egelantier moest het als eerste in het trommelvuur van slagroom ontgelden.



Er kunnen mij in deze niet genoeg duiten in het zakje worden gedaan. Maar het is nu eenmaal een feit dat er maar een dunne lijn zit tussen het theater van de lach en de tranen van een clown.
Ik dank je oprecht -zonder enige ironie- voor je inzet voor mijn welzijn.
Ik ben overigens zekerder van de verworteling van mijn ego, dan van mijzelf.



Ik vrees dat ik je hier niet meer kan volgen :confused:
Laten we daarom schouder aan schouder eens samen in die lachspiegel kijken.

Gelukkig zijn we door jouw opgewekte woorden weer op aarde geland - nu effe de slagroom nog uit mn haar vegen...

Egelantier, see you in Paradiso! :blij:

Wortel
26-01-05, 21:52
:duim: See you too

echnaton
27-01-05, 16:56
Geplaatst door Ourzazate
Maar je hebt ongelijk. De Islam verbiedt vrouwenonderdrukking, predikt gelijkheid man-vrouw, verbiedt uithuwelijking, verbiedt eerwraak en in mijn optiek is vrouwenbesnijdenis ook onislamitisch. Jij kan wel beweren dat de gemiddelde Nederlander waaronder jij zelf perfect kan vaststellen dat uithuwelijking het gevolg is van het gedachtengoed vd Islam, maar alle geschriften (Koran en hadiths qudsi/sahih) verbieden het. Nu weet ik dat jij er om de een of andere duistere reden een sport van hebt gemaakt om de Islam in een kwaad daglicht te zetten, ik vraag me derhalve terecht af wanneer jij je naar je leeftijd zal gedragen, toch weet ik het als moslim toch echt beter...:).

Jij zal het ongetwijfeld beter weten als het gaat om de christelijke leer maar als ik jou zou na doen dan zou ik kunnen zeggen dat christelijke priesters die kleine jongetjes anaal te grazen nemen (lees de kranten er maar op na) zich berusten op 'naastenliefde'. Maar ik weet wel beter. Een simpeler voorbeeld is het verbod van de SGP om vrouwelijke leden op te nemen in de partij. Als ik redeneer zoals jij dan kan ik zeggen dat de ongelijkheid tussen man en vrouw die zij als christenen prediken en die tot uiting komt in een verbod voor deelname van vrouwen binnen die partij wortels heeft in de Bijbel. Maar ik weet wel beter...:).


Wat in de koran staat doet niet zo veel ter zake. Het gaat om de reëel bestaande praktijk in de islamitische landen. Iedere krantenlezer en journaalkijker kan zich daar een beeld van vormen. Zo is er bijvoorbeeld niet één islamitisch land te noemen dat je met goed fatsoen democratisch kunt noemen. Wie nog iets dieper wil graven wordt ook prima bediend met artikelen in alle kwaliteitskranten. Er is ook plenty literatuur over toestanden in de islamitische wereld. Wat dacht je van schrijvers als Nagieb Mahfoez (Egyptische nobelprijswinnaar) Salman Rushdie en Joris Luyendijk ? Eigenlijk kun je als West-Europeaan maar tot één conclusie komen: dergelijke toestanden willen we hier niet. Jammer genoeg lijkt het erop dat we in Nederland nou juist op deze toestanden afstevenen en dat specifiek 'islamitische zaken' hier naar toe gebracht worden. De moorden op Van Wieren, Joos en Van Gogh tonen dat nog weer eens aan
Je SGP-voorbeeld toont nog maar eens aan dat bij ons dergelijke zienswijzen helemaal geen kans hebben. Heel weinig Nederlanders nemen de SGP serieus, of die hun denkbeelden nu baseren op de bijbel of niet maakt de overgrote meerderheid helemaal niets uit.


Het vereist een hoge mate van inlevingsvermogen en intelligentie om mensen met andere ideologieen/visies te begrijpen daar waar onbegrip optreedt. Ik ben van mening dat jij beide ontbeert en gezien jouw leeftijd valt me dat vies tegen...:).

Argument ad hominem. In bepaalde kringen tegenwoordig veel gehanteerd.


Dat er een vrije pers was is gedeeltelijk het geval. Vrij is overigens heel subjectief. Wat ik weet van de jaren 20, 30 en 40 is dat de pers in grote mate werd aangestuurd, hetzij door regeringen, hetzij door lokale overheden, hetzij door bedrijven en/of particulieren. Voornamelijk tav conflictueuze situaties (oorlogen, bezettingen etc.) kon je opmerken dat er een nationalistische propagandamachine aan het werk was. Als je een stel kranten neemt uit die tijd die berichten over NL in een of ander land en je vergelijkt dit met documentatie die vandaag de dag aanwezig is dan merk je verschillen op...:).

Deze passage toont helemaal niets aan. Merkwaardig dat je de pers in de jaren 20, 30 en 40 op één hoop gooit.


Geloof mij als ik je zeg dat ik over dit punt heel goed geinformeerd ben. Ik geloof best dat ethiek een rol speelde, maar niet zo groot als jij hier neerzet. Landen bezetten andere landen vroeger altijd uit winstbejag. Dat dan op een gegeven moment bepaalde organisaties zich bekommeren om de gegijzelden en besluiten tot huisvesting, onderwijs, medicatie etc. is aan te prijzen maar het speerpunt (geld) moet je nooit uit het oog verliezen...:).

Ik wil je best geloven hoor maar nergens blijkt uit dat je goed geïnformeerd bent over de Nederlandse koloniale politiek. Wel merk ik dat je steeds weer een aantal vooroordelen uit. Misschien wel begrijpelijk, gezien de Frans-Marokkaanse koloniale geschiedenis.


De christelijke partijen waar jij over spreekt deden goede zaken rond het jaar 1900, maar we moeten niet vergeten dat bij enkele christelijke groepjes het overdragen van de christelijke visie net zo belangrijk zo niet belangrijker was dan het verlenen van hulp (voedsel, onderwijs, medicijnen). Sommige groepen gingen zelfs zo ver dat je pas hulp kreeg als je je bekeerde tot het Christendom. Dit komt trouwens vandaag de dag nog steeds voor in sommige Afrikaanse landen...:).

Het verbreiden van het christendom is natuurlijk helemaal niet slecht maar juist heel goed. Van de door jouw genoemde afdwingpraktijken is mij in de Nederlandse koloniën helemaal niets bekend. Ik zou zeggen kom maar eens met bewijzen.


De ontwikkeling van veel gebieden door diverse bezetters had vnl als doel om er later uiteindelijk zelf (bezetter) beter van te worden. Denk je nou echt dat de Engelsen Australie in elkaar knutselden om het over te laten aan een stel aapmensen (zoals zij de Aboriginals noemden)...?

In Nederlands-Indië werd door de Nederlanders de hele infrastructuur opgebouwd: wegen, spoorlijnen, oliewininstallaties, fabrieken, noem maar op. Natuurlijk om er zelf beter op te worden maar toch ook tot voordeel van de Indiërs. Dat hele spoorwegnet ligt er bijvoorbeeld nog net zo. Sinds de Nederlanders 50 jaar geleden vertrokken is er geen meter rail meer bijgekomen.

SalmayaSale
28-01-05, 09:18
Geplaatst door Bofko
:rolleyes:



Ja hein? Wie is de dief? :lol:

Bofko
28-01-05, 09:54
Geplaatst door SalmayaSale
Ja hein? Wie is de dief? :lol:

Ik niet :ego: . Ik was eerst met mijn onderschrift.

SalmayaSale
28-01-05, 09:59
Geplaatst door Bofko
Ik niet :ego: . Ik was eerst met mijn onderschrift.



Patent erop gevraagd? :student:

Bofko
28-01-05, 11:15
Geplaatst door SalmayaSale
Patent erop gevraagd? :student:

Neuh, t´is maar een uitspraak.

SalmayaSale
28-01-05, 12:49
Geplaatst door Bofko
Neuh, t´is maar een uitspraak.


Kijk uit het begint altijd met iets kleins

Qui vole 1 oeuf vole 1 boeuf.

;)

Tamza_Tirelli
28-01-05, 17:48
Geplaatst door Ourzazate
Veel oudere berbers (1e generatie) spreken gebrekkig Arabisch. De meeste Marokkanen zijn van Riffijnse (noord berberse) afkomst en deze groep werd vroeger in Marokko in een bepaalde mate achtergesteld (als het gaat om onderwijs bijv.).

'Bepaalde mate'?

Ourzazate
28-01-05, 21:21
Geplaatst door echnaton
Wat in de koran staat doet niet zo veel ter zake. Het gaat om de reëel bestaande praktijk in de islamitische landen. Iedere krantenlezer en journaalkijker kan zich daar een beeld van vormen. Zo is er bijvoorbeeld niet één islamitisch land te noemen dat je met goed fatsoen democratisch kunt noemen. Wie nog iets dieper wil graven wordt ook prima bediend met artikelen in alle kwaliteitskranten. Er is ook plenty literatuur over toestanden in de islamitische wereld. Wat dacht je van schrijvers als Nagieb Mahfoez (Egyptische nobelprijswinnaar) Salman Rushdie en Joris Luyendijk ? Eigenlijk kun je als West-Europeaan maar tot één conclusie komen: dergelijke toestanden willen we hier niet. Jammer genoeg lijkt het erop dat we in Nederland nou juist op deze toestanden afstevenen en dat specifiek 'islamitische zaken' hier naar toe gebracht worden. De moorden op Van Wieren, Joos en Van Gogh tonen dat nog weer eens aan


Wat er in de Koran staat doet wel degelijk ter sprake. En hoe de schriftgeleerden het uitleggen doet ook ter sprake. En volgens jou deed het ook ter sprake in een andere topic waarin je aanhaalde wat er in de Koran staat. Alleen jij verdraait de verzen om te laten zien hoe slecht de Islam wel niet is...:). Je onderschat me, dat moet je echt niet doen. Ik heb jou al lang door...:).

Een fatsoenlijke democratie bestaat weliswaar niet in de islamitische wereld. Maar die bestond enige jaren terug ook niet in Oost-Europa. En die bestaat ook niet in het christelijke Midden en Zuid-Amerika. Zo zijn er nog grote stukken wereld die al eeuwen een christelijke achtergrond hebben maar die niet democratisch zijn. De religieuze achtergrond kan nooit per saldo de aard van het bestuur aangeven. Ik snap niet dat je dat niet kan inzien gezien het feit dat je dit punt al in verschillende topix hebt aangekaart...:).

Van Wieren en Joos hebben geen islamitische inleg/achtergrond. Enkel een gewelddadige. Er worden wekelijks/maandelijks mensen koud gemaakt in NL door christenen/joden/atheisten. Je kan de religie van een moordenaar nooit de schuld geven. Dat is net zo dom als wanneer je zegt dat voetbal de oorzaak is van de moord gepleegd door een voetbalsupporter. De moord op van Gogh had wel een islamitische inleg. Maar als je gaat onderzoeken wat de Islam zegt over moord, doodslag en jihad dat kan je niets behalve concluderen dat Mohammed B. handelde in strijd met het woord van God...:).

Ik wil je er nogmaals op wijzen dat christelijke geestelijken in de wereld op grote schaal kleine jongetjes neuken. Deze priesters worden (aantoonbaar) gesteund door hun kerkleiders en het Vaticaan. Niet zo zeer in de zin dat die leiders het sexueel misbruik aanzetten, maar de priesters gaan vaak wel vrijuit en zij genieten bescherming. Dat lijkt mij een ernstigere zaak dan de Islam de schuld geven vanwege het feit dat 2 AH medewerkers een dakloze dief dood hebben geslagen van wie ze dachten dat ze iets had gestolen enkel en alleen omdat zij een islamitische achtergrond hebben...:).



Geplaatst door echnaton

Je SGP-voorbeeld toont nog maar eens aan dat bij ons dergelijke zienswijzen helemaal geen kans hebben. Heel weinig Nederlanders nemen de SGP serieus, of die hun denkbeelden nu baseren op de bijbel of niet maakt de overgrote meerderheid helemaal niets uit.

Blijkbaar hebben zulke zienswijzen wel een kans want ze zitten in de Kamer. Dat is echt niet omdat ze in de Kamer nog wat zitplaatsen over hadden...:).



Geplaatst door echnaton

Argument ad hominem. In bepaalde kringen tegenwoordig veel gehanteerd.

Nou, ik gebruikte geen drogredenen. Als ik jouw reacties lees dan merk ik op dat jij je niet kan inleven in mensen met een andere visie. Jij merkt iets op wat je niet bevalt/niet in jouw straatje past, je begrijpt het niet, dus is het slecht/fout. Iemand van jouw leeftijd zou toch meer inlevingsvermogen moeten bezitten. Het intelligentiestukje neem ik je niet eens kwalijk, God heeft niet iedereen rijkelijk bedeeld met voldoende IQ...:).



Geplaatst door echnaton

Deze passage toont helemaal niets aan. Merkwaardig dat je de pers in de jaren 20, 30 en 40 op één hoop gooit.

Het toont aan dat de pers in grote mate werd aangestuurd, hetzij door regeringen, hetzij door lokale overheden, hetzij door bedrijven en/of particulieren. Voornamelijk tav conflictueuze situaties (oorlogen, bezettingen etc.) kon je opmerken dat er een nationalistische propagandamachine aan het werk was. Als je een stel kranten neemt uit die tijd die berichten over NL in een of ander land en je vergelijkt dit met documentatie die vandaag de dag aanwezig is dan merk je verschillen op...:).

Vergelijk de kranten van toen eens met hedendaagse documentatie over 1 bepaald subject...:).



Geplaatst door echnaton

Ik wil je best geloven hoor maar nergens blijkt uit dat je goed geïnformeerd bent over de Nederlandse koloniale politiek. Wel merk ik dat je steeds weer een aantal vooroordelen uit. Misschien wel begrijpelijk, gezien de Frans-Marokkaanse koloniale geschiedenis.

De vooroordelen waar jij over spreekt heb ik uit documentatie over het koloniale verleden van NL. Nederland handelde bij het sturen van mensen naar Indonesie in strijd met de grondewet en wat de NL militairen daar deden was voor Princen bijv. reden genoeg om het leger uit te stappen en tegen de Nederlanders te vechten. Het feit dat er uberhaupt sprake was van een gevecht/bezetting valt niet goed te praten. Een bezetter doet niet alleen slechte dingen, dat weet ik ook. Maar de eerste zet is niet goed, de tweede (moorden en verkrachten) ook niet...:).



Geplaatst door echnaton

Het verbreiden van het christendom is natuurlijk helemaal niet slecht maar juist heel goed. Van de door jouw genoemde afdwingpraktijken is mij in de Nederlandse koloniën helemaal niets bekend. Ik zou zeggen kom maar eens met bewijzen.

Als iets goed is dan komen de mensen van zelf wel. Jezus hield zijn toespraken ook alleen maar tav de mensen voor wie hij was gekomen; Israelieten. Deze kritiek heb ik overigens ook op de wijze waarop de Islam zich heeft verspreid...:). Ik spreek niet over afdwingpraktijken maar over : wordt christen en je krijgt voedsel en medicijnen. Onlangs is hier nog een topic over geopend mbt een bepaald Afrikaans land. Ik ga niet komen met bewijzen, je kan zelf wel zoeken op internet...:).



Geplaatst door echnaton

In Nederlands-Indië werd door de Nederlanders de hele infrastructuur opgebouwd: wegen, spoorlijnen, oliewininstallaties, fabrieken, noem maar op. Natuurlijk om er zelf beter op te worden maar toch ook tot voordeel van de Indiërs. Dat hele spoorwegnet ligt er bijvoorbeeld nog net zo. Sinds de Nederlanders 50 jaar geleden vertrokken is er geen meter rail meer bijgekomen.

Zoals ik al ze doet een bezetter niet alleen slechte dingen maar ook goede. Wel doet de bezetter de goede dingen uit winstbejag en puur voor zichzelf en dus niet voor de inheemse bevolking. NL was toen het Indonesie bezette niet van plan om weg te gaan en zeker niet binnen een paar jaartjes. 'Een joods spreekwoord luidt: pas als de koe gemolken is verdwijnt men in de nacht...'

Er is niets gedaan voor de Aboriginals in Australie. Ook niets voor de Indianen in Amerika. Dat geldt ook in mindere mate voor de Berbers in de Afrikaanse landen...:).

Ourzazate
28-01-05, 21:23
Geplaatst door Tamza_Tirelli
'Bepaalde mate'?

Dat jij zwelgt in zelfmedelijden omdat je een Berberse bent daar kan ik weinig aan doen...:).

echnaton
28-01-05, 23:23
Geplaatst door Ourzazate
Wat er in de Koran staat doet wel degelijk ter sprake. En hoe de schriftgeleerden het uitleggen doet ook ter sprake. En volgens jou deed het ook ter sprake in een andere topic waarin je aanhaalde wat er in de Koran staat. Alleen jij verdraait de verzen om te laten zien hoe slecht de Islam wel niet is...:). Je onderschat me, dat moet je echt niet doen. Ik heb jou al lang door...:).



Ik maak zelf wel uit wat voor mij ter zake doet. En dat is niet wat in de koran staat. Overigens geldt dat ook voor veel moslims. Als je het met, bijvoorbeeld, Zwart Schaap probeert te hebben over wat in de koran staat, dan antwoordt hij doodleuk dat hij niet weet wat daarin staat. Eigenlijk heeft hij ook wel gelijk. Het is niet belangrijk wat in de koran staat. Laten we het maar over de reëel bestaande praktijken in de islamitische landen hebben. Lees, naast de boeken die ik noemde, Betsy Udink in Pakistan maar eens, of een een hele reeks artikelen in de afgelopen jaren in Trouw. Je kunt ook de internationale pers volgen over Darfoer of Iran. Je wordt er niet vrolijk van. Het is wel fascinerende lectuur allemaal, dat wel.


Een fatsoenlijke democratie bestaat weliswaar niet in de islamitische wereld. Maar die bestond enige jaren terug ook niet in Oost-Europa. En die bestaat ook niet in het christelijke Midden en Zuid-Amerika. Zo zijn er nog grote stukken wereld die al eeuwen een christelijke achtergrond hebben maar die niet democratisch zijn. De religieuze achtergrond kan nooit per saldo de aard van het bestuur aangeven. Ik snap niet dat je dat niet kan inzien gezien het feit dat je dit punt al in verschillende topix hebt aangekaart...:).

In alle christelijke landen zijn de grondvoorwaarden om tot een democratie te komen aanwezig. Kijk maar naar Spanje dat in no-time een ontwikkeling van dictatuur naar democratie onderging. Zie ook Zuid-Amerikaanse landen als Brazilië en Argentinië en ook de Oekraïene.


Van Wieren en Joos hebben geen islamitische inleg/achtergrond. Enkel een gewelddadige. Er worden wekelijks/maandelijks mensen koud gemaakt in NL door christenen/joden/atheisten. Je kan de religie van een moordenaar nooit de schuld geven. Dat is net zo dom als wanneer je zegt dat voetbal de oorzaak is van de moord gepleegd door een voetbalsupporter. De moord op van Gogh had wel een islamitische inleg. Maar als je gaat onderzoeken wat de Islam zegt over moord, doodslag en jihad dat kan je niets behalve concluderen dat Mohammed B. handelde in strijd met het woord van God...:).

Ik vind het dom dat je denkt dat ik de islam de schuld geef van moordpartijen. Maar alle drie de moordpartijen hadden wel degelijk gemeenschappelijke kenmerken. Het lijkt me niet goed dat we dergelijke toestanden in Nederland toestaan.


Ik wil je er nogmaals op wijzen dat christelijke geestelijken in de wereld op grote schaal kleine jongetjes neuken. Deze priesters worden (aantoonbaar) gesteund door hun kerkleiders en het Vaticaan. Niet zo zeer in de zin dat die leiders het sexueel misbruik aanzetten, maar de priesters gaan vaak wel vrijuit en zij genieten bescherming. Dat lijkt mij een ernstigere zaak dan de Islam de schuld geven vanwege het feit dat 2 AH medewerkers een dakloze dief dood hebben geslagen van wie ze dachten dat ze iets had gestolen enkel en alleen omdat zij een islamitische achtergrond hebben...:).

Typisch voor een bepaalde manier van argumenteren die ik de laatste bij sommigen veel de kop zie opsteken. Begin over een misstand in de islamitische wereld en men wijst meteen naar iets anders. Overigens vind ik je taalgebruik weer beneden alle peil, niet passend voor een korangeleerde.

Erger nog is dat je zo ongevoelig praat over Anja Joos. Is dat ook een vrucht van de islam? In het christendom mogen wij zo niet redeneren. Zij was een bijzonder zwak schepsel van God dat zomaar doodgeslagen werd omdat zij voor haar mening uitkwam. Een afschaduwing van Jezus Christus. Een voorloopster van Theo van Gogh.


Blijkbaar hebben zulke zienswijzen wel een kans want ze zitten in de Kamer. Dat is echt niet omdat ze in de Kamer nog wat zitplaatsen over hadden...:).

Zoals ik al zei, het is een marginale club. Kijk naar het zeteltal. Een kenmerk van democratie is dat diversiteit ook kan bestaan.


Nou, ik gebruikte geen drogredenen. Als ik jouw reacties lees dan merk ik op dat jij je niet kan inleven in mensen met een andere visie. Jij merkt iets op wat je niet bevalt/niet in jouw straatje past, je begrijpt het niet, dus is het slecht/fout. Iemand van jouw leeftijd zou toch meer inlevingsvermogen moeten bezitten. Het intelligentiestukje neem ik je niet eens kwalijk, God heeft niet iedereen rijkelijk bedeeld met voldoende IQ...:).

Opnieuw ad hominem


Het toont aan dat de pers in grote mate werd aangestuurd, hetzij door regeringen, hetzij door lokale overheden, hetzij door bedrijven en/of particulieren. Voornamelijk tav conflictueuze situaties (oorlogen, bezettingen etc.) kon je opmerken dat er een nationalistische propagandamachine aan het werk was. Als je een stel kranten neemt uit die tijd die berichten over NL in een of ander land en je vergelijkt dit met documentatie die vandaag de dag aanwezig is dan merk je verschillen op...:).

Vergelijk de kranten van toen eens met hedendaagse documentatie over 1 bepaald subject...:).

Je toont niets aan, je beweert alleen maar iets. Noem maar eens serieuze publicaties waarin je beweringen worden onderbouwd.


De vooroordelen waar jij over spreekt heb ik uit documentatie over het koloniale verleden van NL. Nederland handelde bij het sturen van mensen naar Indonesie in strijd met de grondewet en wat de NL militairen daar deden was voor Princen bijv. reden genoeg om het leger uit te stappen en tegen de Nederlanders te vechten. Het feit dat er uberhaupt sprake was van een gevecht/bezetting valt niet goed te praten. Een bezetter doet niet alleen slechte dingen, dat weet ik ook. Maar de eerste zet is niet goed, de tweede (moorden en verkrachten) ook niet...:).

'Documentatie over het koloniale verleden van NL' Wat is dat? Met dergelijke algemene aanduidingen kan ik niet uit de voeten. Ik stel voor dat je eens een goed historisch werk leest, bijvoorbeeld De Jong.


Als iets goed is dan komen de mensen van zelf wel. Jezus hield zijn toespraken ook alleen maar tav de mensen voor wie hij was gekomen; Israelieten. Deze kritiek heb ik overigens ook op de wijze waarop de Islam zich heeft verspreid...:). Ik spreek niet over afdwingpraktijken maar over : wordt christen en je krijgt voedsel en medicijnen. Onlangs is hier nog een topic over geopend mbt een bepaald Afrikaans land. Ik ga niet komen met bewijzen, je kan zelf wel zoeken op internet...:).

Zending is in het christendom altijd een geaccepteerd verschijnsel geweest. Niets mis mee. Die afdwingpraktijken moet je met een korreltje zout nemen. Zogenaamde bewijzen op internet zeggen helemaal niets. Iedereen praat elkaar daar na. Je moet met iets anders komen om je beweringen geloofwaardig te onderbouwen. Dat je kritiek hebt op de manier waarop de islam zich verbreidde kan ik me wel voorstellen. Het is op zeer gewelddadige wijze gebeurd.


Zoals ik al ze doet een bezetter niet alleen slechte dingen maar ook goede. Wel doet de bezetter de goede dingen uit winstbejag en puur voor zichzelf en dus niet voor de inheemse bevolking. NL was toen het Indonesie bezette niet van plan om weg te gaan en zeker niet binnen een paar jaartjes. 'Een joods spreekwoord luidt: pas als de koe gemolken is verdwijnt men in de nacht...'
Er is niets gedaan voor de Aboriginals in Australie. Ook niets voor de Indianen in Amerika. Dat geldt ook in mindere mate voor de Berbers in de Afrikaanse landen...:).

Nederland heeft wel degelijk veel betekend voor de inlandse bevolking. Ik noem naast de zaken die ik net noemde ook maar even de gezondheidszorg. (Jan de Hartog, Gods Geuzen) Daarnaast heeft het Nederlandse koloniale bestuur ook vaak de inlanders verdedigd tegen hun eigen corrupte elite die hen uitzoog. (Louis Couperus, De stille Kracht en Multatuli, Max Havelaar ).

Tamza_Tirelli
29-01-05, 00:11
Geplaatst door Ourzazate
Dat jij zwelgt in zelfmedelijden omdat je een Berberse bent daar kan ik weinig aan doen...:).

Nee zielige miskende Soussie die zich ondergesneeuwd voelt door Riffijnen, dat is niet het geval. Ik zwelg nl van trots en jij moet geen bullshit uitkramen met je 'bepaalde mate'. Riffijnen werden/worden onderdrukt in grote mate op vele gebieden, dus ga elders bagatelliseren.


.... :)

~Panthera~
30-01-05, 10:16
Krijgen we nog een "live" verslag ?? :hihi:

mark61
30-01-05, 10:32
Geplaatst door ~Panthera~
Krijgen we nog een "live" verslag ?? :hihi:

Als jij je laptop meeneemt.

~Panthera~
30-01-05, 10:35
Geplaatst door mark61
Als jij je laptop meeneemt.



Zit je er al ?:stout:

mark61
30-01-05, 10:36
Geplaatst door ~Panthera~
Zit je er al ?:stout:

Ik heb geen laptop. Ga zo s kijken.

~Panthera~
30-01-05, 10:37
Geplaatst door mark61
Ik heb geen laptop. Ga zo s kijken.

Ik ook niet. :moe:

Wens je heel veel plezier. :D

mark61
30-01-05, 10:50
Geplaatst door ~Panthera~
Ik ook niet. :moe:

Wens je heel veel plezier. :D

Hé, ik dacht dat jij eindelijk s uit je hol zou kruipen?

~Panthera~
30-01-05, 10:56
Geplaatst door mark61
Hé, ik dacht dat jij eindelijk s uit je hol zou kruipen?

Goeie. :nerd:

TonH
30-01-05, 14:19
Geplaatst door ~Panthera~
Krijgen we nog een "live" verslag ?? :hihi:

Wanneer het goed ik krijg je hier een Livestream:

http://www.fabchannel.com/

~Panthera~
30-01-05, 17:26
:fpetaf:

mark61
30-01-05, 22:10
Nog niemand terug? Anyway, Panth, als je niet live gestreamd bent, ik vond het inhoudelijk niet zo bijzonder, geen enkele discussie die ik hoorde kwam boven maroc.nl niveau (het hoogste daarvan dan) uit. De zogenaamde discussie over emancipatie ging niet over emancipatie maar bestond uit de bekende kritiek op kritiek op al dan niet emanciperende moslima's. Umar zat er lusteloos bij, was zo verstandig om grotendeels haar mond te houden, want die ene (1!) keer dat ze hem open deed viel de hele zaal over haar heen. Dapper als een kiezer in Fallujah.

De sfeer was echter uitstekend en ik denk dat het grootste belang van de ontmoeting was dat hier Hollandse NLers en MarocNLers gezellig door elkaar heen liepen. Nee ze zijn niet bang voor elkaar. Hier en daar een Iraanse stoorzender, die meteen de Marokkaanse wind van voren kreeg.

Geen Abu Jahjah en geen Aboutaleb. Flauw hoor.

Sou3adje...
30-01-05, 22:21
Geplaatst door mark61
Umar zat er lusteloos bij, was zo verstandig om grotendeels haar mond te houden, want die ene (1!) keer dat ze hem open deed viel de hele zaal over haar heen. Dapper als een kiezer in Fallujah.



Correctie: Job Cohen viel over haar heen. :p

mark61
30-01-05, 22:22
Geplaatst door Sou3adje...
Correctie: Job Cohen viel over haar heen. :p

Heb m niet gezien bij het emancipatie-deel. Geen man in beeld.

~Panthera~
30-01-05, 22:29
Geplaatst door mark61
Nog niemand terug? Anyway, Panth, als je niet live gestreamd bent, ik vond het inhoudelijk niet zo bijzonder, geen enkele discussie die ik hoorde kwam boven maroc.nl niveau (het hoogste daarvan dan) uit. De zogenaamde discussie over emancipatie ging niet over emancipatie maar bestond uit de bekende kritiek op kritiek op al dan niet emanciperende moslima's. Umar zat er lusteloos bij, was zo verstandig om grotendeels haar mond te houden, want die ene (1!) keer dat ze hem open deed viel de hele zaal over haar heen. Dapper als een kiezer in Fallujah.

De sfeer was echter uitstekend en ik denk dat het grootste belang van de ontmoeting was dat hier Hollandse NLers en MarocNLers gezellig door elkaar heen liepen. Nee ze zijn niet bang voor elkaar. Hier en daar een Iraanse stoorzender, die meteen de Marokkaanse wind van voren kreeg.

Geen Abu Jahjah en geen Aboutaleb. Flauw hoor.



k heb een klein stukje gezien, en daar ging het over de bekende dingen ja.
jammer dus.

Maar wel gezellig ?

Rourchid
30-01-05, 22:42
gewist

mark61
30-01-05, 22:56
Geplaatst door ~Panthera~
k heb een klein stukje gezien, en daar ging het over de bekende dingen ja.
jammer dus.

Maar wel gezellig?

Jazeker. Alleen was ik door omstandigheden maar drie uur aanwezig. Allemaal Bekende Mensen gezien ook nog! Kon ze aanraken! Maar deed het niet hoor!

~Panthera~
30-01-05, 22:57
Geplaatst door mark61
Jazeker. Alleen was ik door omstandigheden maar drie uur aanwezig. Allemaal Bekende Mensen gezien ook nog! Kon ze aanraken! Maar deed het niet hoor!

:haha:

Had ik dus WEL gedaan. effe voelen. :hihi:

vlegeltje
30-01-05, 23:21
Geplaatst door mark61


De sfeer was echter uitstekend en ik denk dat het grootste belang van de ontmoeting was dat hier Hollandse NLers en MarocNLers gezellig door elkaar heen liepen. Nee ze zijn niet bang voor elkaar.

Het zag er gezellig uit op de live-stream.

Jammer dat ik er niet naar toe kon.

Petje af voor de organisatoren :fpetaf:

mark61
30-01-05, 23:35
Geplaatst door vlegeltje
Het zag er gezellig uit op de live-stream.

Jammer dat ik er niet naar toe kon.

Petje af voor de organisatoren :fpetaf:

Je een beetje lekker maken met big names als DAJJ. Ik wil mijn geld terug!




shit, was gratis. Mijn strippen terug!

Wel een leuke kaars met stemmig opschrift gekregen. Tleek wel kersmis.

vlegeltje
30-01-05, 23:44
Geplaatst door mark61

Wel een leuke kaars met stemmig opschrift gekregen. Tleek wel kersmis.

De vorige keer kreeg iedereen een roos na afloop.

Nee, geen egelantier.

Die kaars zal wel Wortel z'n idee zijn geweest.

Hoewel, protestanten doen niet aan kaarsen he?

Ben je nog bekenden tegengekomen Mark?

mark61
30-01-05, 23:49
Geplaatst door vlegeltje
De vorige keer kreeg iedereen een roos na afloop.

Nee, geen egelantier.

Die kaars zal wel Wortel z'n idee zijn geweest.

Hoewel, protestanten doen niet aan kaarsen he?

Ben je nog bekenden tegengekomen Mark?

Ja, maar nauwelijks van maroc.nl. Ze zouden bedrijfslogo's moeten invoeren. Had Ourzazate wel willen zien. Nou ja misschien zag ik hem ook. Enfin, Freya en Salmayasomething gescoord. Een collega. Een vriendin van mijn ex. En Beroemde Mensen dus.

vlegeltje
31-01-05, 00:02
Geplaatst door mark61
Ja, maar nauwelijks van maroc.nl. Ze zouden bedrijfslogo's moeten invoeren. Had Ourzazate wel willen zien. Nou ja misschien zag ik hem ook. Enfin, Freya en Salmayasomething gescoord. Een collega. Een vriendin van mijn ex. En Beroemde Mensen dus.

Misschien maar goed ook.

Als je je medeprikkers 'in the flesh' meegemaakt hebt is de suspence er wel vanaf ;)

mark61
31-01-05, 00:05
Geplaatst door vlegeltje
Misschien maar goed ook.

Als je je medeprikkers 'in the flesh' meegemaakt hebt is de suspence er wel vanaf ;)

Da moet je niet zeggen. Slechte ervaringen gehad? :hihi:

Zwarte Kat
31-01-05, 00:23
Geplaatst door mark61
Ja, maar nauwelijks van maroc.nl. Ze zouden bedrijfslogo's moeten invoeren. Had Ourzazate wel willen zien. Nou ja misschien zag ik hem ook. Enfin, Freya en Salmayasomething gescoord. Een collega. Een vriendin van mijn ex. En Beroemde Mensen dus.

:hihi: Ik zag tijdens het optreden van Kasba een man binnenlopen met zn handen vol aan vreetwerk.
Ik dacht nog: Mijn god, wat is die vent allemaal van plan om te gaan eten.
Bleek later dat t Ron Haleber was :hihi:

vlegeltje
31-01-05, 00:24
Geplaatst door mark61
Da moet je niet zeggen. Slechte ervaringen gehad? :hihi:

Eigenlijk niet, nee, juist niet.

Ik ken enkele prikkers.
En dat zijn mensen waar ik, nu ik ze in het echt ken, juist nog meer waardering voor heb. Het plaatje wordt dan compleet zal ik maar zeggen.

Alleen de suspence is er dan een beetje af.
Er valt dan niet meer zoveel in te vullen met je fantasie of zo.

Maar goed, vlegeltje zwaait weer af.

Grüss Gott

:zwaai:

Breez
31-01-05, 00:24
Geplaatst door mark61
Hier en daar een Iraanse stoorzender, die meteen de Marokkaanse wind van voren kreeg.

Dat was nog wel lachen, :hihi:

mark61
31-01-05, 00:25
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi: Ik zag tijdens het optreden van Kasba een man binnenlopen met zn handen vol aan vreetwerk.
Ik dacht nog: Mijn god, wat is die vent allemaal van plan om te gaan eten.
Bleek later dat t Ron Helaber was :hihi:

Zo is dat zo'n vreetzak?

Dus jullie zaten beneden herrie te maken zodat wij boven de hoogstbelangwekkende discussie niet konden volgen? Tip voor de volgende keer: werkende geluidsinstallaties.

mark61
31-01-05, 00:27
Geplaatst door Breez
Dat was nog wel lachen, :hihi:

...gevolgd door 'racistische' opmerkingen over hoe 'ze' in Iran discussiëren. Dezelfde meneer dacht dat hij zijn besneden onderdelen niet hoefde te wassen. Enfin, dat was ietwat off topic. :hihi:

Zwarte Kat
31-01-05, 00:27
Geplaatst door mark61
Umar zat er lusteloos bij, was zo verstandig om grotendeels haar mond te houden, want die ene (1!) keer dat ze hem open deed viel de hele zaal over haar heen. Dapper als een kiezer in Fallujah.


Bij alles wat ze zei kreeg ze de zaal over dr heen.
Ze heeft de gave om alles verkeerd te zeggen wat je ook maar verkeerd kan zeggen.
Opzich zei ze nauwelijks iets raars of extreems maar het was de manier waarop ze het zei waardoor ze keer op keer gehoon over dr heen kreeg.
En die inkopper van Cohen was voor open doel.
:auw: Nobody zegt dat Amsterdam een klote stad is! Niemand!

mark61
31-01-05, 00:28
Geplaatst door vlegeltje
Eigenlijk niet, nee, juist niet.
....

Grüss Gott

:zwaai:

Nou dan.

Doe jij m de groeten want ik mis m altijd net.

Ow ik was nog vergeten te melden dat ik bij de ingang grondig werd gefouilleerd door een bevallige jongedame. :duim: Was dat ook door Wortel geregeld denk je?

mark61
31-01-05, 00:31
Geplaatst door Zwarte Kat
Bij alles wat ze zei kreeg ze de zaal over dr heen.
...
En die inkopper van Cohen was voor open doel.
:auw: Nobody zegt dat Amsterdam een klote stad is! Niemand!

Tsja, die had ik nou weer gemist. Tis wat, altijd op de wrong place at the wrong time. Zielig...

Zwarte Kat
31-01-05, 00:35
Geplaatst door mark61
Zo is dat zo'n vreetzak?

Dus jullie zaten beneden herrie te maken zodat wij boven de hoogstbelangwekkende discussie niet konden volgen? Tip voor de volgende keer: werkende geluidsinstallaties.



:roker: De bovenzaal was voor de kids.
Het echte werk was in de benedenzaal.

Zwarte Kat
31-01-05, 00:39
Geplaatst door mark61
Tsja, die had ik nou weer gemist. Tis wat, altijd op de wrong place at the wrong time. Zielig...

Volgens mij vindt ze het niet eens zo erg om negatieve aandacht te krijgen maar op haar manier is ze verdomde eerlijk. Ze verschuilt zich nergens achter en zegt wat zij ervan denkt.
Toffe vrouw (behalve dan haar opmerking over Amsterdam)

Zwarte Schaap
31-01-05, 00:50
Geplaatst door mark61
Ow ik was nog vergeten te melden dat ik bij de ingang grondig werd gefouilleerd door een bevallige jongedame. :duim: Was dat ook door Wortel geregeld denk je?

Kennelijk ben je uiteindelijk toch aan je trekken gekomen.

vlegeltje
31-01-05, 00:58
Geplaatst door mark61
Nou dan.

Doe jij m de groeten want ik mis m altijd net.

Ow ik was nog vergeten te melden dat ik bij de ingang grondig werd gefouilleerd door een bevallige jongedame. :duim: Was dat ook door Wortel geregeld denk je?

Dat was Wortel.

In drag :loog:

My back is killing me.
Kkan niet slapen

Wortel
31-01-05, 06:25
Dat was Wortel.

In drag

Welnee, mallerd, ik was die stoere breedgeschouderde man daar pal achter bij de receptie. En mijn egelantier hing fier in top.

Overigens doen protestanten inmiddels erg aan kaarsen. Brand hem maar op een bijzonder moment. Ik heb heel erg goed en gezellig met Rabi'ah gesproken, maar helaas heb ik de rest van de incrowd van Maroc.nl niet, althans niet bewust, gezien. :( Better luck, next time.
Over drags gesproken: "Het Wandelende Kunstwerk" van Amsterdam was er ook. Dus als Rotterdammer zeg ik toch dat Amsterdam een heerlijke stad is. Sorry, Ebru.

En wat is het toch leuk om in de Green Room in de catacomben van Paradiso nog wat na-interviews te houden met de forumgasten. Zo leer je Theodor Holman b.v. ook eens van een andere kant kennen.

Orakel
31-01-05, 07:02
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi: Ik zag tijdens het optreden van Kasba een man binnenlopen met zn handen vol aan vreetwerk.
Ik dacht nog: Mijn god, wat is die vent allemaal van plan om te gaan eten.
Bleek later dat t Ron Haleber was :hihi:

:hihi:

Was Ron degene met die lelijke rode broek aan?

Verders sluit ik me bij Mark aan. Leuke sfeer, gezellig, lekker lamadoen gegeten en 2 bekenden gezien.
Maar de discussies waren slof ondanks namen als Ian Buruma, Gabriel van den Brink, Job Cohen....
Moet wel eerlijk zeggen dat ik Prem heb gemist. Was net te laat.

Ron Haleber
31-01-05, 08:50
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi: Ik zag tijdens het optreden van Kasba een man binnenlopen met zn handen vol aan vreetwerk.
Ik dacht nog: Mijn god, wat is die vent allemaal van plan om te gaan eten.
Bleek later dat t Ron Haleber was :hihi:

Ja zeg, denk je nou echt dat naffers 8 uur lang onbeweeglijk op hun stoeltje kunnen blijven zitten zonder één hap "vreetwerk"...? Dat zijn geen krakers als jij! En iemand met een beetje sociaal gevoel als ik moet zich dan opofferen om ze te gaan voeden....


Keek 8 uur actief toe op de eerste rij met vrind Rachid van de gemeenteraad en was met Salah Sidali grappen aan het maken (NMO-Fouad bleek broer van hem: de Maroc-business in NL blijkt me toch altijd weer een familiebedrijf...) - 'Vrind' Dick Sipkes was er ook...

Vroeg Med Cheppih die in het begin naast me zat waar rafiq, chatoloog en de andere prikkers van de Furqaan waren - maar hij is verhuisd naar elders. Ik had hem nog even tegen Prem uit willen spelen die zichzelf terecht uitdagend duivelaanbidder noemde - maar toen werd hij weggeroepen voor hogere zaken van zijn wereldliga...

Prem was fantastisch op dreef, sneed de halfhartige Holman en Oudkerk aan stukken... Maar het was verspilde moeite voor de zaal naffers: Prem is nu eenmaal geen toegewijde kontlikker... Hij schetste meesterlijk wat we tegen fundies moeten doen... Rachid en ik startten toen bewust een applaus maar niemand van de zaal naffers viel ons bij...!


Cohen legde ik het vuur aan de schenen over de nieuwe lading straatverboden en meldingsplicht die over hem en ons over ons heenkomt. Cohen wees samenscholingsverbod af maar individueel niet... Samira Abbos kent me te goed - bezorgd om Cohen nam die als leidster de discussie dus meteen van me over... Ach ja dan ga ik het nafferfeestje maar niet verstoren...


De "emancipatie" van de meiden ging natuurlijk weer over die eeuwige Textielemancipatie en niet over Islamemancipatie...

Had willen vragen of mw Weber van Nisa die zich had uitgedost als een Oosterse prinses, haar meiden ook zo op sollicitatie stuurt als er een vacature bij de directie in een bedrijf vacant is...

Zweeg zelf maar - op zo'n voor de hand liggende vraag moeten de textieltrutjes toch zelf kunnen komen! - Nee dus: NL zal eerst plat moeten voor hun Oosters textiel voor ze na gaan denken... (ik zweeg: het heeft toch geen zin de verachting van een zaal hoogopgeleide textieltrutjes over me af te roepen)


De goede slotsessie: ZZ voerde ook het woord: keerde zich tegen hret "blanke establishment van mp-politici" waar hij niet bij zat... maar toen Femke hem inmaakte, kreeg ZZ de hele zaal tegen zich. Ik wenkte nog naar Cheppih om ZZ te helpen... Zelf ga ik als ZZ's mocrofiel hem toch niet verdedigen tegen een zaal vol intelligente naffers, dat heeft geen pas! - zie verder het ZZ-topic over onderwijs...

Vrind Rachid die al zo'n 15 jaar vanuit de arbeidsmarktpolitiek opereert, keerde zich tegen de CDA en VVD-mp-ers die de Anti-discriminatiewet hadden afgeschaft waar hij juist goede ervaring mee had: individueel werkgevers met de rechter aanpakken helpt niet omdat het te moeilijk is een sluitend juridisch bewijs tegen de werkgevers te krijgen...

Amazigh Chacha zei ook nog wat. Vrind Haselhoef sloot het af met vraag over het algemene wantrouwen...


Ik ben makkelijk te herkennen, tik www in hieronder... Zelfs Gabriel vd. Brink kwam via de foto's op m'n site op me af om wat met onze kring naffervrinden na te praten...

Maar ik weet het Mark, 850 e.a. willen geen contact met zo'n verwoede ongegeneerde naffervreter- Wortel heb ik veel naar gevraagd maar niemand van de organisatie of de vele security kende haar... :huil:


Hulde aan de organisatie! In afwachting van verslag van Wortel! :fparty:




Vond vanochtend brief DAJJ in de bus: met precies het martelaarschap van onze ZZ dat de zaal naffers niet vrat:

De AEL heeft deze standpunten consequent uitgedragen en verdedigd bij iedere mogelijkheid die zich aandeed en ontmaskerde hiermee een gehele establishment van verborgen racisten, salonfähige onderdrukkers en gerespecteerde terroristen. Om de Uncle Tom’s en opportunisten van alle gelederen maar niet te noemen, die de betekenis van het innemen van een toegewijd, eerlijk standpunt niet kennen. Zij zijn enkel bekwaam in het kruipen voor hun nietsbetekenende doelstellingen en eigen belang.

Meer over ZZ: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1819137#post1819137

SalmayaSale
31-01-05, 09:54
Geplaatst door Ron Haleber
Ja zeg, denk je nou echt dat naffers 8 uur lang onbeweeglijk op hun stoeltje kunnen blijven zitten zonder één hap "vreetwerk"...? Dat zijn geen krakers als jij! En iemand met een beetje sociaal gevoel als ik moet zich dan opofferen om ze te gaan voeden....


Keek 8 uur actief toe op de eerste rij met vrind Rachid van de gemeenteraad en was met Salah Sidali grappen aan het maken (NMO-Fouad bleek broer van hem: de Maroc-business in NL blijkt me toch altijd weer een familiebedrijf...) - 'Vrind' Dick Sipkes was er ook...

Vroeg Med Cheppih die in het begin naast me zat waar rafiq, chatoloog en de andere prikkers van de Furqaan waren - maar hij is verhuisd naar elders. Ik had hem nog even tegen Prem uit willen spelen die zichzelf terecht uitdagend duivelaanbidder noemde - maar toen werd hij weggeroepen voor hogere zaken van zijn wereldliga...

Prem was fantastisch op dreef, sneed de halfhartige Holman en Oudkerk aan stukken... Maar het was verspilde moeite voor de zaal naffers: Prem is nu eenmaal geen toegewijde kontlikker... Hij schetste meesterlijk wat we tegen fundies moeten doen... Rachid en ik startten toen bewust een applaus maar niemand van de zaal naffers viel ons bij...!


Cohen legde ik het vuur aan de schenen over de nieuwe lading straatverboden en meldingsplicht die over hem en ons over ons heenkomt. Cohen wees samenscholingsverbod af maar individueel niet... Samira Abbos kent me te goed - bezorgd om Cohen nam die als leidster de discussie dus meteen van me over... Ach ja dan ga ik het nafferfeestje maar niet verstoren...


De "emancipatie" van de meiden ging natuurlijk weer over die eeuwige Textielemancipatie en niet over Islamemancipatie...

Had willen vragen of mw Weber van Nisa die zich had uitgedost als een Oosterse prinses, haar meiden ook zo op sollicitatie stuurt als er een vacature bij de directie in een bedrijf vacant is...

Zweeg zelf maar - op zo'n voor de hand liggende vraag moeten de textieltrutjes toch zelf kunnen komen! - Nee dus: NL zal eerst plat moeten voor hun Oosters textiel voor ze na gaan denken... (ik zweeg: het heeft toch geen zin de verachting van een zaal hoogopgeleide textieltrutjes over me af te roepen)


De goede slotsessie: ZZ voerde ook het woord: keerde zich tegen hret "blanke establishment van mp-politici" waar hij niet bij zat... maar toen Femke hem inmaakte, kreeg ZZ de hele zaal tegen zich. Ik wenkte nog naar Cheppih om ZZ te helpen... Zelf ga ik als ZZ's mocrofiel hem toch niet verdedigen tegen een zaal vol intelligente naffers, dat heeft geen pas! - zie verder het ZZ-topic over onderwijs...

Vrind Rachid die al zo'n 15 jaar vanuit de arbeidsmarktpolitiek opereert, keerde zich tegen de CDA en VVD-mp-ers die de Anti-discriminatiewet hadden afgeschaft waar hij juist goede ervaring mee had: individueel werkgevers met de rechter aanpakken helpt niet omdat het te moeilijk is een sluitend juridisch bewijs tegen de werkgevers te krijgen...

Amazigh Chacha zei ook nog wat. Vrind Haselhoef sloot het af met vraag over het algemene wantrouwen...


Ik ben makkelijk te herkennen, tik www in hieronder... Zelfs Gabriel vd. Brink kwam via de foto's op m'n site op me af om wat met onze kring naffervrinden na te praten...

Maar ik weet het Mark, 850 e.a. willen geen contact met zo'n verwoede ongegeneerde naffervreter- Wortel heb ik veel naar gevraagd maar niemand van de organisatie of de vele security kende haar... :huil:


Hulde aan de organisatie! In afwachting van verslag van Wortel! :fparty:




Vond vanochtend brief DAJJ in de bus: met precies het martelaarschap van onze ZZ dat de zaal naffers niet vrat:

De AEL heeft deze standpunten consequent uitgedragen en verdedigd bij iedere mogelijkheid die zich aandeed en ontmaskerde hiermee een gehele establishment van verborgen racisten, salonfähige onderdrukkers en gerespecteerde terroristen. Om de Uncle Tom’s en opportunisten van alle gelederen maar niet te noemen, die de betekenis van het innemen van een toegewijd, eerlijk standpunt niet kennen. Zij zijn enkel bekwaam in het kruipen voor hun nietsbetekenende doelstellingen en eigen belang.


Heb Wortel wel gezien en het is een beslist HIJ en geen Haar.
Verder vond ik het ook heel gezellig.
Cheppih Maakte een sterke en rustige indruk.
Nabil M helemaal niet, vaag, agressief en deffensief.

Ron Haleber
31-01-05, 10:15
Geplaatst door SalmayaSale
Heb Wortel wel gezien en het is een beslist HIJ en geen Haar.
Verder vond ik het ook heel gezellig.
Cheppih Maakte een sterke en rustige indruk.
Nabil M helemaal niet, vaag, agressief en deffensief.

Wortel: ik kijk als men zich hier als Onzijdigheid presenteert, natuurlijk altijd eerst uit naar een leuke knappe meid...

Zeker als die nog wel een romantische egelantier moet dragen... Maar ja onze vrome Mars-man zie ik ook maar al vaak voor vrouw aan!

En bij de receptie lieten de kleerkasten van de security me niet door - daar vecht enkel sporter ZZ zich naar binnen - die werkt nog met gemak vijf agenten tegen de vloer...



Jammer dat ZZ in de kleine zaal over de MDP het ook slecht deed. :dood: Cheppih had ik graag gehoord.

Maar ik kon er met Rachid niet meer bij, overvol: dubbel aantal van de grote zaal waar we dus naar de moslima's afdropen! Had Samira nog willen vragen de zalen te wisselen, maar ja, dat neemt veel te veel tijd in beslag. En beneden konden we het verhaal van Cheppih óók horen, die schat van een Samira bleek het pas na half uur uit te kunnen zetten!


Salmaya - met zo'n mooie naam spreek ik jou natuurlijk altijd als vrouw aan! :ego:

Zelfs al zou je Salmonella heten - dat kan niet missen!

wytze
31-01-05, 11:29
Nou, ik was er ook en moet zeggen dat het idd wel erg gezellig was maar ben het wel met mark61 eens dat het inhoudelijk niet heel sterk was (understatement).
Het beste vond ik eigenlijk nog het debvat in de kleine zaal over radicale moslimjongeren met Momhammed Cheppi, Hans Krikke, Mohammed Ajouaou en Khadija Arib. Krikke pleitte voor burgerlijke ongehoorzaamheid en daar schrok iedereen nogal van en werd pas in 2e instantie begrepen. Op de vraag van een jonge molsima om een concreet iets te noemen waarop men zich zou kunnen organiseren kwam niet echt antwoord maar een uitdieping van dat debat is zeker zinvol.
Oudkerk, Prem en Holman vond ik tenenkrommend en was het helemaal eens met de marokkaanse psychiater (weet iemand hoe die man heet ?) die het debat "hersenmasturbatie" noemde.
Abbos censureerde dat gelijk en veranderde het in "hersenemancipatie". Nou dat dacht ik niet. De verstandigste geluiden tijdens dat debat kwamen uit de zaal.
Het emancipatiedebat heb ik slechts voor een klein deel gevolgd want die Ebru Umar vind ik vreselijk.
Het debat met Cohen ook nog meegemaakt maar toen had ik het wel gehad.

Ron Haleber
31-01-05, 11:43
Geplaatst door wytze
Hans Krikke pleitte voor burgerlijke ongehoorzaamheid en daar schrok iedereen nogal van en werd pas in 2e instantie begrepen.

Oudkerk, Prem en Holman vond ik tenenkrommend en was het helemaal eens met de marokkaanse psychiater (weet iemand hoe die man heet ?) die het debat "hersenmasturbatie" noemde.
Abbos censureerde dat gelijk en veranderde het in "hersenemancipatie".

Krikke van Rara leeft nog in de jaren 70 - besprak ik hier nav smt fundies in De Balie. Hij denkt dat het Moh B. Samir en Jason om een modern soort "bevrijdingstheologie" gaat - dus à la de roomse Latino's. Krikke is dus getikt - vraag het anders ZZ!

Over die psych had ik het al - zie hierboven - heel wat met hem en rachid af zitten lachen - tot onze vriendin Samira boos naar ons keeK :schrik:

freya
31-01-05, 12:07
Ik heb maar een paar gedeeltes van het programma gezien en het viel mij op dat het toch steeds weer dezelfde herhaling van zetten blijft. Je hoort helemaal niets nieuws op zo'n dag.

Verder vond ik het heel jammer dat het in de zalen zo donker was. Je zag nauwelijks wie er allemaal aanwezig waren. En zag je ze wel dan was er nauwelijks gelegenheid voor prive gesprekken of discussies zonder de anderen in de zaal vreselijk te storen.

Vandaar dat het stervens druk was in de hal en op de trappen. Niet erg handig.

De opstelling in de grote zaal was ook erg statisch met die lange rijen stoelen. Paradiso heeft ook tafeltjes voor een terrasopstelling, dat zou minder zitplaatsen, maar wel meer gelegenheid tot ontmoeting hebben gegeven.

Ik had discussies in kleine kring ook heel interessant gevonden, meer actie voor de bezoekers zelf dus.

De discussie over de MDP in dat veel te kleine zaaltje was erg ongelukkig geplanned.

En kan die kleine macho opdonder met microfoon fetishisme, Youri Albrecht, een volgende keer achtewege blijven aub?

wytze
31-01-05, 12:10
Quote:
"Krikke van Rara leeft nog in de jaren 70 - besprak ik hier nav smt fundies in De Balie. Hij denkt dat het Moh B. Samir en Jason om een modern soort "bevrijdingstheologie" gaat - dus à la de roomse Latino's. Krikke is dus getikt - vraag het anders ZZ!"

Ten 1e: Justitie heeft nooit kunnen bewijzen dat Krikke van RaRa was dus jouw 1e opmerking is ongepast..
Ten 2e: Dat heb ik Krikke gisteren helemaal niet horen zeggen. waar het gisteren over ging was de vraag in hoeverre de radicalisering een gevolg is van de sociaal-economische achterstand en discriminatie.
Daar waren velen het mee eens leek het en toen kwam de vraag naar voren in hoeverre je dan de wet mag overtreden. Cheppih en Arib vonden dat je niet de wet mag overtreden en Krikke vond van wel. Maar Krikke maakte ook duidelijk dat dat niet dmv messen of pistolen moet gebeuren zelfs geen stenen door de ramen, maar bijv. een actie bij het CWI.
En daar ligt een interessante discussie. Sociale bewegingen in Nederland hebben wel vaker de wet overtreden om hun doel te bereiken en dat mag tot op zekere hoogte in dit land. Dat heet burgerlijke ongehoorzaamheid.
In de protesten tegen de asociale huisvestingspolitiek werden op een gegeven ogenblik huizen gekraakt. Dat was/werd een sociale beweging erop gericht een bepaald beleid aan te vechten en te veranderen. Dat ging er soms hard aan toe en er zijn begin jaren 80 heel wat stenen gegooid. De pogingen vanuit de politiek en justitie om die sociaal-politieke beweging te criminaliseren zijn er legio geweest en gaan tot op de dag van vandaag door.

Ron Haleber
31-01-05, 12:56
Geplaatst door freya

De opstelling in de grote zaal was ook erg statisch met die lange rijen stoelen. ...... ... ....

Nu je er toch over begint: dat zit-hoekkie van sofaas maakte de sprekers onzichtbaar - al op de 1ste rij kon je hoogstens koppen zien... :duizelig:

Eten was er nauwelijks - dikke haag - drinken enkel op de 3e etage...

Freya: gratis paard niet in de bek zien! :fuckit2:

Ron Haleber
31-01-05, 13:08
Geplaatst door wytze
Quote:
"Krikke van Rara leeft nog in de jaren 70 - besprak ik hier nav smt fundies in De Balie. Hij denkt dat het Moh B. Samir en Jason om een modern soort "bevrijdingstheologie" gaat - dus à la de roomse Latino's. Krikke is dus getikt - vraag het anders ZZ!"

Ten 1e: Justitie heeft nooit kunnen bewijzen dat Krikke van RaRa was dus jouw 1e opmerking is ongepast..
Ten 2e: Dat heb ik Krikke gisteren helemaal niet horen zeggen. waar het gisteren over ging was de vraag in hoeverre de radicalisering...

Ten 1e: Krikke heeft zich in De Balie uitvoerig als van RaRa gepresenteerd. Of hij Sociale Zaken opblies is een andere zaak. Dat deed mn kennis Jan Müter óók niet....

Ten 2e: Ja ik had hem al in De Balie uitgelegd dat hij onzin sprak. Hij kon me ook geen enkele "radicale" Marokkaan noemen die bij de Krakers of rara of onkruit en al die clubs zat. Ook 850 kon het hier ook niet...

Droom jij ook maar lekker verder over de jaren zeventig: "burgerlijke ongehoorzaamheid" was toen een hype! Waar nu in 2005???

wytze
31-01-05, 13:22
Ik heb Krikke in de Balie niet gezien dus weet niet wat hij daar heeft gezegd. Ik heb Krikke gister in Paradiso gezien.
Wat je 2e punt betreft. het gaat er niet om of er wel of niet marokkanen in de kraakbeweging zitten, dat is m'n punt helemaal niet. (overigens zie ik regelmatig marokkanen in Kraakcafe Vrankrijk)

Waar de discussie naar toe ging was de vraag hoe je moet protesteren tegen sociaal-economische achterstand en tegen discriminatie en dat is een interessante. En dan is de vraag of het keurig netjes binnen de wet blijven altijd moet of dat je soms ook een stap verder mag gaan en zoja hoe en wat dan.

freya
31-01-05, 13:54
Geplaatst door Ron Haleber

Freya: gratis paard niet in de bek zien! :fuckit2:

Het zijn suggesties voor verbetering :strik:

wytze
31-01-05, 14:02
quote freya,
"Het zijn suggesties voor verbetering"


Maar daar valt wel eea over op te merken. Bij een terrasopstelling was het op de trappen en in de hal nog drukker geweest want minder plaats in de grote zaal.
Overigens vond ik het met de drukte op de trappen reuze meevallen en in de hal werd het pas laat in de middag druk. Als er veel mensen op iets af komen dan is het altijd druk in de hal.
Wat betreft de duisternis in de zaal, dat vond ik juist wel sfeerverhogend werken.
Op zich vond ik al die organisatorische aspecten prima geregeld. Ook de podiumopstelling etc.
Mijn kritiek is vooral gericht op het soort prominente gasten die waren uitgenodigd. (Umar, Holman, Prem, Wienia)

Zwarte Kat
31-01-05, 14:16
Geplaatst door Ron Haleber


Ja zeg, denk je nou echt dat naffers 8 uur lang onbeweeglijk op hun stoeltje kunnen blijven zitten zonder één hap "vreetwerk"...?


:engel: Ik dacht dat het allemaal voor jou was.



Prem was fantastisch op dreef, sneed de halfhartige Holman en Oudkerk aan stukken...
... Rachid en ik startten toen bewust een applaus maar niemand van de zaal naffers viel ons bij...!

Ja het klapvee was eenzijdig maar dat was te verwachten. Op zich wel leuk dat de zaal lekker rumoerig kon zijn.
Helaas had ik Prem gemist maar ja, ik zat niet te wachten op dickhead Holman.



Cohen legde ik het vuur aan de schenen over de nieuwe lading straatverboden en meldingsplicht die over hem en ons over ons heenkomt. Cohen wees samenscholingsverbod af maar individueel niet... Samira Abbos kent me te goed - bezorgd om Cohen nam die als leidster de discussie dus meteen van me over... Ach ja dan ga ik het nafferfeestje maar niet verstoren...

Was een irritant trekje van haar. Ze zat iedere keer de vragen uit het publiek "te vertalen" voor Cohen alsof hij een tolk nodig had.

Cohen was okey. Weliswaas op automatische piloot, maar toch nam ie de moeite om op iedere vraag in te gaan en rustig te antwoorden. Samira Aboos daarintegen fungeerde meer als een stoorzender.


De "emancipatie" van de meiden ging natuurlijk weer over die eeuwige Textielemancipatie en niet over Islamemancipatie...

Wat wil je met een zaal vol hoofddoek dragende moslima's.


Had willen vragen of mw Weber van Nisa die zich had uitgedost als een Oosterse prinses, haar meiden ook zo op sollicitatie stuurt als er een vacature bij de directie in een bedrijf vacant is...

Hehehe.....

Ze zat nogal fel tegen Ebru te reageren heh met dat soliciteren.
Liep haar uit te maken voor racist enzo....


Zweeg zelf maar - op zo'n voor de hand liggende vraag moeten de textieltrutjes toch zelf kunnen komen! - Nee dus: NL zal eerst plat moeten voor hun Oosters textiel voor ze na gaan denken... (ik zweeg: het heeft toch geen zin de verachting van een zaal hoogopgeleide textieltrutjes over me af te roepen)

Had je wel moeten doen.
Waren zowiezo weinig mannen die reageerden.
Ebru deed dat dus wel en kreeg voor de zoveelste keer de volle laag van het publiek.


Maar ik weet het Mark, 850 e.a. willen geen contact met zo'n verwoede ongegeneerde naffervreter-.

Hehehe.....
Ik had geen tijd. Ik kon moeilijk midden tijdens het debat met Cohen hard gedag roepen door de zaal.
En ik moest daarna meteen door naar mn werk.
:wtf: Ik kon helaas maar 2 uurtjes in Paradiso zijn

wytze
31-01-05, 14:26
Zwarte Kat,

Ik vond het wel meevallen met de hoofddoekjes.
Het publiek was beslist zeer gemengd.
Aan Prem heb je weinig gemist.
Cohen zat idd op de automatische piloot. Vond hem toch wat tegenvallen.

Ourzazate
31-01-05, 16:48
Geplaatst door echnaton
Ik maak zelf wel uit wat voor mij ter zake doet. En dat is niet wat in de koran staat. Overigens geldt dat ook voor veel moslims. Als je het met, bijvoorbeeld, Zwart Schaap probeert te hebben over wat in de koran staat, dan antwoordt hij doodleuk dat hij niet weet wat daarin staat. Eigenlijk heeft hij ook wel gelijk. Het is niet belangrijk wat in de koran staat. Laten we het maar over de reëel bestaande praktijken in de islamitische landen hebben. Lees, naast de boeken die ik noemde, Betsy Udink in Pakistan maar eens, of een een hele reeks artikelen in de afgelopen jaren in Trouw. Je kunt ook de internationale pers volgen over Darfoer of Iran. Je wordt er niet vrolijk van. Het is wel fascinerende lectuur allemaal, dat wel.

Wat voor jou ter zake doet is niet van belang. Jij overschat je eigen belangrijkheid. Als de Koran aangeeft dat vrouwen niet moeten worden onderdrukt, dat man en vrouw gelijk zijn geschapen, anders maar gelijk aan elkaar en dat je vrouwen moet behandelen zoals je moeder dan is dat wat de Koran/Islam aangeeft. De Islam/Koran is dus niet wat Echnaton er van maakt, snap je? Daarnaast moet je een verschil kunnen inzien tussen moslims en DE Islam. Mijn beleving van de Islam is niet gelijk aan die van Ali noch is die gelijk aan die van Yasmeena...:).

Het is heel gemakkelijk om in de Arabische wereld misstanden aan te treffen net zoals het heel gemakkelijk is om in de Westerse wereld misstanden aan te treffen. Wat je aantreft in Iran tref je in een andere vorm en gedaante in de VS aan. Wat er in Darfur gebeurt vandaag de dag gebeurde niet lang geleden in Bosnie en in Bosnie gebeurde het nota bene onder het toeziend oog van de VN en in het bijzonder het NL leger...:).

Slechte praktijken heb je zoals ik zei overal, het is geen exclusieve aangelegenheid die enkel de islamitische landen omvat. Wat ik verontrustend vind is het feit dat je in transparante, democratische, westerse landen in Europa en elders op grote schaal vrouwen en kinderhandel (prostitutie, kinderporno) aantreft, dierenleed hoogtij viert (proeven waarbij botten van apen worden gebroken, konijnen die kankercellen krijgen toebediend etc.), corruptie en fraude in de miljarden euro's loopt, mensenrechten worden geschonden (Guantanomo Bay, Amerikaanse, Franse en Belgische gevangenissen), OvJ en politie de zaak oplichten (zie zaak onlangs vrijgelaten B. inzake moord/verkrachting Nienke en Maikel) en de aanwezigheid van honderden daklozen (is daar geen geld voor???) en ga zo verder. Je zou bijv. in een land als NL toch iets anders verwachten dan dat een politie-inspecteur je zo onder dwang zet dat je een bekentenis aflegt terwijl je onschuldig bent en alles erop wijst dat je onschuldig bent enkel en alleen omdat die inspecteur en OvJ hun target wil halen daarbij wetend dat de echte dader nog vrij rondloopt met alle denkbare scenario's van dien...:).



Geplaatst door echnaton

In alle christelijke landen zijn de grondvoorwaarden om tot een democratie te komen aanwezig. Kijk maar naar Spanje dat in no-time een ontwikkeling van dictatuur naar democratie onderging. Zie ook Zuid-Amerikaanse landen als Brazilië en Argentinië en ook de Oekraïene.

In alle islamitische landen zijn ook de grondvoorwaarden aanwezig om tot een democratie te komen, dat geldt ook voor landen die niet officieel een bepaalde religie aanhangen. Is het Vaticaan democratisch? Het democratisch gehalte van Brazilie en Argentinie is trouwens niet zo groot als je bekijkt hoe het politiek gezien daar aan toe gaat. Het draait voornamelijk om wie het meeste geld heeft, het is niet zoals hier in NL bijvoorbeeld...:).



Geplaatst door echnaton

Ik vind het dom dat je denkt dat ik de islam de schuld geef van moordpartijen. Maar alle drie de moordpartijen hadden wel degelijk gemeenschappelijke kenmerken. Het lijkt me niet goed dat we dergelijke toestanden in Nederland toestaan.

Priesters die kinderen neuken en nonnen die jongetjes misbruiken (een bekende van me is vroeger op een klooster door 3 nonnen sexueel misbruikt en hij is nu gek geworden), politie-inspecteurs die onder dwang een valse bekentenis verkrijgen en Nederlandse hoge piefen die naar Brazilie gaan om daar kinderen sexueel te misbruiken en daarbij bescherming genieten van de NL ambassade (nota bene) hebben ook gemeenschappelijke kenmerken, Nederlandse grondslag en een christelijke. Het lijkt mij ongezond om zulke zaken toe te staan maar op het moment dat ik dit schrijf worden er in Nederland kinderen en vrouwen sexueel misbruikt door christelijk opgevoede mannen en vrouwen. Let wel, ik geef het Christendom niet de schuld, ik geef alleen de gemene deler weer...:).



Geplaatst door echnaton

Typisch voor een bepaalde manier van argumenteren die ik de laatste bij sommigen veel de kop zie opsteken. Begin over een misstand in de islamitische wereld en men wijst meteen naar iets anders. Overigens vind ik je taalgebruik weer beneden alle peil, niet passend voor een korangeleerde.

Wat ik zeg is wat ik hier boven heb gezegd. Ik erken de misstanden in de Arabische wereld, islamitische wereld, wat je wil. Maar probeer dit niet aan te geven als zou dit de schuld van de Islam zijn en dat doe je ook al ontken je het. Wat ik dan aantoon is dat in er in de christelijke wereld nog ergere misstanden aanwezig zijn gevoed door de christelijke geestelijken zelf. Wat kun je hieruit concluderen? Dat misstanden niet religieus definieerbaar zijn...:).

Ik ben geen Korangeleerde. Was dat maar waar...:).



Geplaatst door echnaton

Erger nog is dat je zo ongevoelig praat over Anja Joos. Is dat ook een vrucht van de islam? In het christendom mogen wij zo niet redeneren. Zij was een bijzonder zwak schepsel van God dat zomaar doodgeslagen werd omdat zij voor haar mening uitkwam. Een afschaduwing van Jezus Christus. Een voorloopster van Theo van Gogh.

Ik mag toch de mening toegedaan zijn dat de dood van Anja Joos niet te vergelijken is met het sexueel misbruik van kinderen gepleegd door christelijke priesters? Ik verafschuw haar dood, maar ik verafschuw in grotere mate het sexueel misbruik van wel ja je kent het verhaaltje...:). Wat was de mening van Joos waardoor ze de dood in werd gejaagd, weet je dat?

Een afschaduwing van Jezus? Hahaha...:). Jezus stal niet, loog niet en beval beide niet te doen. Joos wel als ik de media mag geloven. Trouwens in het Christendom mag je niet liegen en mag je geen valse getuigenis afleggen; jij hebt dit gedaan en wel hier op het prikbord. Vraag me af wat je in real life dan wel niet uithaalt...:). Jezus praatte trouwens ook ongevoelig tav een boom en joeg met een zweep (of stok meen ik) mensen uit het huis van God slechts omdat zij daar handelden. Nou, dan vraag ik me af wat Jezus bij Theo zou heben gedaan die huizen van God kankergezwellen noemde...:).



Geplaatst door echnaton

Zoals ik al zei, het is een marginale club. Kijk naar het zeteltal. Een kenmerk van democratie is dat diversiteit ook kan bestaan.

Ja, maar we hadden het niet over kenmerken van een democratie. We hadden het over de stem van de SGP en die is niet verwaarloosbaar. Het feit dat er in Nederland mensen op de partij stemmen en dus aanhangen dat de vrouw niet evenveel waard is als de man geeft te kennen. Die ongelijkheid wordt blijkbaar gesteund en onderkend door vele christenen in Nederland...:).



Geplaatst door echnaton

Opnieuw ad hominem

Opnieuw geen drogredenen...:).



Geplaatst door echnaton

Je toont niets aan, je beweert alleen maar iets. Noem maar eens serieuze publicaties waarin je beweringen worden onderbouwd.

Google met propaganda en pers icm eerste tweede wereldoorlog en je treft talloze artikelen aan waarin mijn beweringen onderbouwd worden...:). Dat de pers ook vandaag de dag wordt aangestuurd door regeringen zie je bijv. in Amerika waar CNN en FOX de ultieme voorbeelden zijn, vooral de laatste zender. Complete manipulaties van de werkelijkheid om de visie van de regering beter door te laten dringen bij de massaconsumenten, walgelijk...:jammer:.

Zo kon je na de inval van de VS in Irak de intocht van de Amerikanen zien in Bagdad en zag je niet lang daarna een groepje 'Irakese' mannen naar het standbeeld van Saddam in het centrum lopen met in hun handen een Amerikaanse en een Irakese vlag. De Amerikaanse vlag werd om het hoofd van het beeld gewikkeld en dit werd op alle media getoond. Wat men niet weet is dat het groepje mannen Koeweiti's waren (ze spraken het Irakees accent niet) die als marionetten Irakese burgers speelden in het propagandatoneelstukje van de VS. En de 'Irakese' vlag waarmee ze wapperden was de vlag van Irak van voor 1991. Details die de gewone man in Europa niet weet en dus in de media ziet dat de Irakezen werkelijk blij zijn met de Amerikanen. Vandaag weten we wel beter...:).



Geplaatst door echnaton

'Documentatie over het koloniale verleden van NL' Wat is dat? Met dergelijke algemene aanduidingen kan ik niet uit de voeten. Ik stel voor dat je eens een goed historisch werk leest, bijvoorbeeld De Jong.

Boeken en artikelen die gaan over het koloniale verleden van NL. NIOD beschikt over veel documentatie over dit onderwerp...:).



Geplaatst door echnaton

Zending is in het christendom altijd een geaccepteerd verschijnsel geweest. Niets mis mee. Die afdwingpraktijken moet je met een korreltje zout nemen. Zogenaamde bewijzen op internet zeggen helemaal niets. Iedereen praat elkaar daar na. Je moet met iets anders komen om je beweringen geloofwaardig te onderbouwen. Dat je kritiek hebt op de manier waarop de islam zich verbreidde kan ik me wel voorstellen. Het is op zeer gewelddadige wijze gebeurd.

Ik weet het niet zo zeker of ik die afdwingpraktijken van christelijke missionarissen met een korreltje zout moet nemen. Medicijnen, geld, kleding, voedsel en drinken en scholing als je je bekeert tot het Christendom. Ik zou het ook doen als ik een arm land zou leven en ik verging van de honger...:). Maar of dit nu is wat God wil, betwijfel ik ten zeerste...:). Niet alleen de Islam breidde de godsdienst uit middels geweld hoor. Ook het Christendom;

'Op 15 augustus 1992 publiceren de bisschoppen van Guatemala een pastorale brief met als titel 'Al vijfhonderd jaar zaaien wij het evangelie'. In de brief maken de bisschoppen de balans op van de pogingen van de kerk om de indiaanse bevolking van Guatemala tot het christendom te bekeren.

Het oordeel van de bisschoppen over wat zij 'de eerste verkondiging van het evangelie bij de Maya's' noemen, valt niet onverdeeld gunstig uit. De kerk pakte volgens de bisschoppen de verbreiding van het christendom met durf en creativiteit aan. Maar er waren ook schaduwzijden. Het nieuwe geloof werd vaak met geweld opgelegd en veel indianen werden onder dwang gedoopt. Missionarissen vernietigden op grote schaal tempels en altaren van de Maya's, rituelen werden verboden en traditionele priesters vervolgd.'

http://users.skynet.be/streven/artikels/CoolenMaya's.htm

Ik verwijs hierbij slechts naar de Indianen in Zuid-Midden-Amerika maar het op een gewelddadige wijze bekeren van andersgelovigen door het Christendom kende vroeger geen grenzen. Op grote schaal in de wereld werden hele volksstammen onder dwang bekeerd of gedood. Daarna volge de inquisitie waar antisemitisme hoogtij vierde en in navolging de bloedige kruistochten. Veel Joden in Europa vonden tijdens de slachtpartijen verricht door de christenen een warm onthaal binnen het islamitisch rijk...:). De Islam hield het vnl bij veroveren van land en bij bekering bepaalde privileges toekennen, het was niet zoals bij de christelijke dwangbekering: bekering of de dood...:).


Geplaatst door echnaton

Nederland heeft wel degelijk veel betekend voor de inlandse bevolking. Ik noem naast de zaken die ik net noemde ook maar even de gezondheidszorg. (Jan de Hartog, Gods Geuzen) Daarnaast heeft het Nederlandse koloniale bestuur ook vaak de inlanders verdedigd tegen hun eigen corrupte elite die hen uitzoog. (Louis Couperus, De stille Kracht en Multatuli, Max Havelaar ).

Alsof de Nederlandse bezetters niet corrupt waren, hoe komen ze uberhaupt tot bezetting als het rechtvaardigen betrof...:). Dat NL veel heeft betekend voor de bevolking kan best, maar het motief was niet het welzijn van de inheemse bevolking. Je kan zoveel titels van NL literatuur aanreiken maar Nederland heeft Indo echt niet bezet uit liefdadigheid. Er zijn veel onschuldige mensen vermoord en verkracht door de Nederlanders. Dat merk je ook goed bij Australie. Alleen is daar het verschil dat de Engelsen het land nog steeds bezet houden en zij de Aboriginals tot 4e rangs burgers hebben gedegradeerd...:).

Ourzazate
31-01-05, 16:57
Geplaatst door Tamza_Tirelli
Nee zielige miskende Soussie die zich ondergesneeuwd voelt door Riffijnen, dat is niet het geval. Ik zwelg nl van trots en jij moet geen bullshit uitkramen met je 'bepaalde mate'. Riffijnen werden/worden onderdrukt in grote mate op vele gebieden, dus ga elders bagatelliseren.
.... :)

Ten eerste ben ik geen Soussie, ten tweede voel ik mij niet ondergesneeuwd door Riffijnen. Waar ben jij trots op? Dat jij een Tamazight bent? Dan heb ik nieuws voor je: dat ben je niet. Je bent een Nederlandse zoals het gros van alle Marokkanen die hier zijn geboren en getogen en je hebt een Riffijnse achtergrond. Volgens mij spreek je niet eens optimaal Berbers...:).

Trots ben je op wat je bereikt hebt niet op wat je bij geboorte bent en ik kan je vertellen dat er echt niets trots is aan het feit dat jij een Nederlandse bent, echt niet...:). In mijn vorige reactie had ik beter kunnen schrijven: Dat jij zwelgt in zelfmedelijden omdat je een Berberse denkt te zijn daar kan ik weinig aan doen...:).

Overigens snap ik niet waarom je je aangevallen voelt, 'een bepaalde mate' kan groot en klein zijn...:).

kspeciaal
31-01-05, 17:56
Was ook gisteren aanwezig, ik kan het niet laten om toch even iets zeggen over het gehanteerde concept van Fora:

Het had wel enorm gescheeld als de organisatie net zoveel aandacht had besteed aan de samenstelling van de debaters als de keus van de beveiligingsagenten en de fouilleerdames!! Echt waar!!

Ben je bang voor mij valt weer in dezelfde val als de media. Verblind door een doelstelling als hoe krijg ik een scherpe discussie, laat men mensen van de Facts (ervaringsdeskundigen) discussiëren met mensen van Opinions (columnisten waar men al een overdosis van heeft). Die combinatie zal nooit meer opleveren dan sensatie, dat is mijn overtuiging, en helemaal niet in zulke beladen thema’s als integratie en islam enz…. Werkbare oplossingen zullen dan ook nooit bereikt worden, voor de simpele rede dat die mensen nooit op een golflengte zullen zitten. Die ene spreekt uit een dossierkennis en ervaring van 15 jaar en de andere attaqueert dat met enkele gelikte metaforen gebaseerd op een artikel van de Telegraaf of een uitzending van NOVA. Die ene wil de waarheid boven tafel halen, die andere wil publiekapplaus oogsten.
Een illustratief voorbeeld was de vrouwenemancipatie discussie. Ebru tegenover die dame van het BVMLHuis. d'r kwam geen zinnig woord uit, vond ik!!

echnaton
31-01-05, 18:13
Geplaatst door Ourzazate
Trouwens in het Christendom mag je niet liegen en mag je geen valse getuigenis afleggen; jij hebt dit gedaan en wel hier op het prikbord. Vraag me af wat je in real life dan wel niet uithaalt

Klassiek geval van de pot verwijt de ketel. Discussiëren en debatteren lukt niet als er niet een mimimum aan respect en vertrouwen is. Scheldende en liegende mensen, daar ga ik in het dagelijks leven niet mee om, dus hier op het forum ook niet. Dus: weet je wat je doet: Je zoekt het maar uit.

:zwaai:

Ourzazate
31-01-05, 18:53
Geplaatst door echnaton
Klassiek geval van de pot verwijt de ketel. Discussiëren en debatteren lukt niet als er niet een mimimum aan respect en vertrouwen is. Scheldende en liegende mensen, daar ga ik in het dagelijks leven niet mee om, dus hier op het forum ook niet. Dus: weet je wat je doet: Je zoekt het maar uit.

:zwaai:

:p

Dat zou ik ook zeggen als ik uitgeluld zou zijn...:).



Geplaatst door echnaton
Ik kan niet tegen het taalgebruik van Ourza, zoals hij bijvoorbeeld spreekt over Maria.


Jij verweet mij Maria te hebben uitgescholden terwijl ik dat niet heb gedaan en nooit zou doen en dat weet je. Ik heb alleen aangegeven dat en hoe de joden dat in hun heilige geschriften doen. Ook Jezus wordt daar voor van alles en nog wat uitgemaakt...:). En toen ik je vroeg om mij te citeren gaf je niet thuis. Dat was dus een regelrecht leugen en een valse getuigenis die jij uitsprak over mij. Dat mag niet volgens Jezus (zie Bijbel)...:).

Ik heb je nergens uitgescholden. Als dat wel zo is dan zie ik graag een citaat tegemoet. Wie fluistert er in mijn oortje dat je dat niet kan...? Liegen doe ik alleen op de chat als ik op een koude sombere regenachtige zondagavond op zoek ben naar een stukje vleselijke tederheid, waarbij ik me als een Griekse god schets die alles is waar zij zo naar hunkert...:):):).

ps: Dit is al de tweede x dat je het onderspit moet delven maar je blijft me steeds opzoeken...;). Ik hou wel van een pittig debatje, jammer genoeg geef je nu al op. En echt, hoe langer ik met je in discussie ben hoe meer je blijk geeft van domheid. Het feit dat je aangeeft dat de Islam op een gewelddadige manier is uitgebreid en het Christendom niet spreekt boekdelen. Ik kan me niet voorstellen dat je oogkleppen op hebt voor al het slechts wat christenen in de loop der tijd hebben uitgehaald, ik hou het maar op domheid of eerder domme onwetendheid...:).

Zwarte Kat
31-01-05, 19:11
Geplaatst door Ourzazate
:p

Dat zou ik ook zeggen als ik uitgeluld zou zijn...:).


:) Als sommige prikkers :) ervoor kiezen :) om niet :) langer :) in discussie te :) blijven gaan :):):) Dan hoeft :) dat niks :) te maken :) hebben :) met het :) feit dat :) ze geen argumenten :) meer hebben :):) of dat ze :):) uitgelult zijn :):).
Sommige prikkers :) blijven oneindig lang doorgaan :) terwijl :) ze allang :) geen inhoudrlijke reakties :):) meer kunnen geven :) en andere prikkers kiezen :) ervoor om :) te stoppen :):):) terwijl ze :) wel inhoudelijk :) kunnen blijven :) reageren :):):):).
Het is :) de :) arrogantie :) vd prikker :) om te denken dat hij :) de ander eruit weet te lullen :).
Blijkbaar :):):) heeft die :):) prikker :) dat gevoel nodig :) dat hij beter :) is dan de ander :):)
Een :) vorm :) van prikbord-competitiedrift :)

Ourzazate
31-01-05, 19:32
Geplaatst door Zwarte Kat
:) Als sommige prikkers :) ervoor kiezen :) om niet :) langer :) in discussie te :) blijven gaan :):):) Dan hoeft :) dat niks :) te maken :) hebben :) met het :) feit dat :) ze geen argumenten :) meer hebben :):) of dat ze :):) uitgelult zijn :):).
Sommige prikkers :) blijven oneindig lang doorgaan :) terwijl :) ze allang :) geen inhoudrlijke reakties :):) meer kunnen geven :) en andere prikkers kiezen :) ervoor om :) te stoppen :):):) terwijl ze :) wel inhoudelijk :) kunnen blijven :) reageren :):):):).
Het is :) de :) arrogantie:) vd prikker :) om te denken dat hij :) de ander er uit weet te lullen :).
Blijkbaar :):):) heeft die :):) prikker :) dat gevoel nodig :) dat hij beter :) is dan de ander :):)
Een :) vorm :) van prikbord-competitiedrift :)

:)

Dat klopt wel wat je zegt. Maar het argument van Echnaton om niet verder te praten is ongegrond. Ik scheld hem niet uit noch respecteer ik hem niet. Een beetje polemieken kan mi geen kwaad, hij doet vaak ook niet anders. Dat ik hem niet vertrouw mag duidelijk zijn, maar dat is denk ik ook een mutual feeling...:).

Daarnaast is hij het telkens die mij opzoekt, niet ik hem. En hij heeft nu al 2 of 3 keer aangegeven niet meer met mij in discussie te willen treden, maar komt wel steeds terug...:).

Debatteren is iets anders dan discussieren. Het eerste, dmv argumenten de ander en anderen overtuigen van je gelijk, is waar Echnaton op uit is. Dan kan ie dat krijgen. In een discussie is het niet per saldo een kwestie van gelijk hebben, maar een kwestie van van elkaar aannemen en van elkaar leren. Dat wil Echnaton niet. Voor hem is de Islam een achterlijke gewelddadige godsdienst en is het verlichte christelijke Westen het voorbeeld optima forma voor de achterlijke schapenherders van de Maghreb. Lees mijn reacties en je ziet dat dit niet zo is...:). Zo leeft hij oa in de zinsbegoocheling dat de Islam de religie heeft verbreid dmv geweld en het 'vredige' Christendom niet. Ik geef argumenten en bronnen aan waaruit het tegenovergestelde blijkt. En zo haal ik al zijn punten omver, maar ik geef weer wel toe dat er tig misstanden binnen de islamitische wereld bestaan. Die erken en betreur ik. Maar hem zie je niets toegeven, zelfs het misbruik van kinderen door christelijke priesters ziet hij ogenschijnlijk over het hoofd...:).

ps: In termen spreken als 'kom maar op met je argumenten' getuigt dat ook van de nodige arrogantie...?
pps: Als je met 'sommige prikkers' op Echnaton doelt dan heb je het zwaar mis mijn vriend. Hij is toch echt uitgeluld. Ik weet wanneer ik gelijk heb en wanneer ik pas op de plaats moet nemen. Nu is er toch wel degelijk sprake van het eerste...:).

mark61
31-01-05, 21:24
Geplaatst door Orakel
:hihi:

Was Ron degene met die lelijke rode broek aan?

Verders sluit ik me bij Mark aan. Leuke sfeer, gezellig, lekker lamadoen gegeten en 2 bekenden gezien.
Maar de discussies waren slof ondanks namen als Ian Buruma, Gabriel van den Brink, Job Cohen....
Moet wel eerlijk zeggen dat ik Prem heb gemist. Was net te laat.

Sjo wat hoor ik heb ik jou ook al gemist. En Ron dus en nog wat volk. Prem Liep Vlak Langs Mij Heen. Maar ik had geen gevatte opmerking. :vreemd:

Enneh....Wortel, had je nou echt een egelantier? Ik zag geen malloot met bloem, in ieder geval. Maar nog bedankt voor die stichtelijke kaars.

mark61
31-01-05, 21:35
Geplaatst door Ourzazate
:)

Dat klopt wel wat je zegt.

Hé dwarsgebakken funtheoloog...:) Heb je ook door dat zowel het topic als de laatste pagina's over gisteren gaan? Jij en echna maar stug doorlullen, daar moet je lef voor hebben.

Was je er eigenlijk gisteren? Eerlijk zeggen! Was jij die een van die schone besneden dinges die niet elke dag gewassen hoeft te worden (bovenzaaltje)? (Dit alles in het vragenhalfuurtje islam, magoed). Vond ik wel wat voor jou. :hihi:

mark61
31-01-05, 21:36
Geplaatst door Zwarte Kat
:) Als sommige prikkers :) ervoor kiezen :) om niet :) langer :) in discussie te :) blijven gaan :):):) Dan hoeft :) dat niks :) te maken :) hebben :) met het :) feit dat :) ze geen argumenten :) meer hebben :):) of dat ze :):) uitgelult zijn :):).
Sommige prikkers :) blijven oneindig lang doorgaan :) terwijl :) ze allang :) geen inhoudrlijke reakties :):) meer kunnen geven :) en andere prikkers kiezen :) ervoor om :) te stoppen :):):) terwijl ze :) wel inhoudelijk :) kunnen blijven :) reageren :):):):).
Het is :) de :) arrogantie :) vd prikker :) om te denken dat hij :) de ander eruit weet te lullen :).
Blijkbaar :):):) heeft die :):) prikker :) dat gevoel nodig :) dat hij beter :) is dan de ander :):)
Een :) vorm :) van prikbord-competitiedrift

:) ? :boos:

Orakel
31-01-05, 21:44
Geplaatst door mark61
Sjo wat hoor ik heb ik jou ook al gemist. En Ron dus en nog wat volk. Prem Liep Vlak Langs Mij Heen. Maar ik had geen gevatte opmerking. :vreemd:


Yep. Ik kwam boven toen het MDP-debat net afgelopen was en hoorde van Salmastyle dat je net weg was.
Zag Hasselhoef nog wel een paar keer staan, omringd door allerlei groupies.
Heb trouwens wel het begin van dat MDP-debat meegemaakt en dat miste helaas wat vuur.
Nabil deed het overigens wel goed. DIe straalt nu veel meer rust en zelfvertrouwen uit en dat gaat wel aanslaan geloof ik. Kon 'm niet 'betrappen' op onbesuisde opmerkingen zoals uit het begin van z'n carriere.
Maar ik heb het niet helemaal meegemaakt, omdat het stervensbenauwd was met die gesloten deuren en vele ego's in te kleine ruimte.

Ron Haleber
31-01-05, 22:09
Geplaatst door mark61
:) ? :boos:

Kun jij als befaamd Leids handschriftdeskundige dat nog niet ontcijferen? :engel:

Die smiles van 850 vormen toch duidelijk het woord GELUL... :fuckit:

Je weet toch dat 850 samen met Goelasj al een wetenschappelijk topic van FvG gekraakt heeft met eindeloos doorlullen over besneden lullen? :fpetaf:



Waar blijft dat verslag - "evaluatie" klinkt beter - van onze wortel nou?



echnaton en warzazate opdonderen hier - ga maar door op eigen topic!

Wortel
31-01-05, 22:17
Enneh....Wortel, had je nou echt een egelantier? Ik zag geen malloot met bloem, in ieder geval. Maar nog bedankt voor die stichtelijke kaars.

Ja ja, ik had echt een egelantier al was het dan geen echte maar een weer-en-wind en bedompte-ruimte-want-soms-moeizaam- luisterendbestendig kunstexemplaar. Keurig prijkend op mijn identificatietag.
Bedank voor die kaars maar vooral al diegenen die met al die kilo's stearine hebben rondgesjouwd in Paradiso en die nachtenlang -letterlijk!-hebben doorgewerkt om de spreuk en de kaars tot een fraai en harmonieus geheel te maken. Ik ben hen in ieder geval heel erg dankbaar voor hun onbaatzuchtigheid en inzet.

Een van mijn mooiste momenten op de manifestatie was toen ik met een van die marokkaanse meiden die daar gewoon maar belangeloos aan het werk waren in gesprek kwam bij de receptie. Ik zei tegen haar: "Help mij nou eens even. Het woord kafir betekent in het arabisch toch 'bedekker van de waarheid?"
"Ja" zei ze, "Al kan het arabisch meerdere betekenissen hebben, dat kan het zeker betekenen".
Ik zei: "En is het dan niet een terechte gedachte dat Mohammed B -de moordenaar van Theo- ook met recht een kafir genoemd mag worden, omdat hij die waarheid waar de Islam voor wil staat, met zijn daden bedekt".
Ze begon te stralen en zei: "Ja ja, precies. Zo zit het".

Het verhaal van deze geschiedenis zal zeker zijn weg vinden naar mijn achterban.

Royce
31-01-05, 22:20
Geplaatst door Wortel
Ja ja, ik had echt een egelantier al was het dan geen echte maar een weer-en-wind en bedompte-ruimte-want-soms-moeizaam- luisterendbestendig kunstexemplaar. Keurig prijkend op mijn identificatietag.
Bedank voor die kaars maar vooral al diegenen die met al die kilo's stearine hebben rondgesjouwd in Paradiso en die nachtenlang -letterlijk!-hebben doorgewerkt om de spreuk en de kaars tot een fraai en harmonieus geheel te maken. Ik ben hen in ieder geval heel erg dankbaar voor hun onbaatzuchtigheid en inzet.

Een van mijn mooiste momenten op de manifestatie was toen ik met een van die marokkaanse meiden die daar gewoon maar belangeloos aan het werk waren in gesprek kwam bij de receptie. Ik zei tegen haar: "Help mij nou eens even. Het woord kafir betekent in het arabisch toch 'bedekker van de waarheid?"
"Ja" zei ze, "Al kan het arabisch meerdere betekenissen hebben, dat kan het zeker betekenen".
Ik zei: "En is het dan niet een terechte gedachte dat Mohammed B -de moordenaar van Theo- ook met recht een kafir genoemd mag worden, omdat hij die waarheid waar de Islam voor wil staat, met zijn daden bedekt".
Ze begon te stralen en zei: "Ja ja, precies. Zo zit het".

Het verhaal van deze geschiedenis zal zeker zijn weg vinden naar mijn achterban.


Woow, dat is de shit man. :D

Wortel
31-01-05, 22:27
Waar blijft dat verslag - "evaluatie" klinkt beter - van onze wortel nou?

Het zal toch hopelijk niet zo zijn dat mijn onzichtbaarheid in het vlees zal evolueren tot een vermeende alomtegenwoordigheid naar de geest?

Evaluatie? Daar hebben we de media toch voor? En daar qluatscht eenieder weer zijn of haar eigen bevindingen en commentaar tegenaan en dan hebben we toch de evaluatie?

De interne werkbespreking komt nog wel een keer, maar we gaan eerst uitrusten.

echnaton
31-01-05, 22:38
Geplaatst door Ron Haleber

echnaton en warzazate opdonderen hier - ga maar door op eigen topic!

Yes sir!
:fpetaf:

Ron Haleber
31-01-05, 22:48
Geplaatst door Wortel
Evaluatie? Daar hebben we de media toch voor? En daar qluatscht eenieder weer zijn of haar eigen bevindingen en commentaar tegenaan en dan hebben we toch de evaluatie?



Zet hier aub een paar links of citaten neer. Dan kunnen we je werk bewonderen! :cola:

Ron Haleber
31-01-05, 23:38
Geplaatst door Orakel
Yep. Ik kwam boven toen het MDP-debat net afgelopen was en hoorde van Salmastyle dat je net weg was.
Zag Hasselhoef nog wel een paar keer staan, omringd door allerlei groupies.
Heb trouwens wel het begin van dat MDP-debat meegemaakt en dat miste helaas wat vuur.
Nabil deed het overigens wel goed. DIe straalt nu veel meer rust en zelfvertrouwen uit en dat gaat wel aanslaan geloof ik. Kon 'm niet 'betrappen' op onbesuisde opmerkingen zoals uit het begin van z'n carriere.
Maar ik heb het niet helemaal meegemaakt, omdat het stervensbenauwd was met die gesloten deuren en vele ego's in te kleine ruimte.

Ja jij sloot je met je enorme ego op bij de kids in de kinderkamer op zolder :vreemd:

Jij als zijn uitverkoren groupie laat die schat Abdullah toch niet alleen?

Bij de Grote Mensen op parterre was Nabil erg ondiplomatiek - wist de naffers tegen zich op stang te jagen... Zijn fan Cheppih keek vanaf het balcon werkeloos en geirriteerd toe! :fpotver:

mark61
01-02-05, 00:00
Geplaatst door Orakel
Yep. Ik kwam boven toen het MDP-debat net afgelopen was en hoorde van Salmastyle dat je net weg was.
...
Maar ik heb het niet helemaal meegemaakt, omdat het stervensbenauwd was met die gesloten deuren en vele ego's in te kleine ruimte.

Jah dat was benauwd met grote ego's in een hokje en herrie van beneden. Verwarrend. Vooraf vroegen ze nog of er potentiële 'MDP'-stemmers in de zaal waren, ik geloof dat er drie handen omhoog gingen. Hebben ze dat achteraf ook nog gedaan? Had (CDA-TR) Eski nog wat te melden?

Hmm, ik hoorde ook weer dat ons NM wat defensief uit de hoek kwam. Had graag even een handje gegeven, dan weet ie wie m altijd loopt te zieken hier. :hihi:

Enfin, next time.

Zie jou ook wel weer. In de achterhoek ofsjo.

mark61
01-02-05, 00:03
Geplaatst door Wortel
Ja ja, ik had echt een egelantier al was het dan geen echte maar een weer-en-wind en bedompte-ruimte-want-soms-moeizaam- luisterendbestendig kunstexemplaar. Keurig prijkend op mijn identificatietag. ...Het verhaal van deze geschiedenis zal zeker zijn weg vinden naar mijn achterban.

Het klinkt bijna romantisch. Alles in het nette natuurlijk.

Bij deze bedankt aan alle hardwerkende vrijwilligers die het heel Gezellig hebben gemaakt.