PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe verlofregelingen in bedrijven UK



nefertiti
16-01-05, 15:49
Schoonmaker die na bezoek aan Mekka werd ontslagen krijgt geld

Uitgegeven op 14 januari 2005 om 20:15 uur

Een Britse schoonmaker die door zijn werkgever werd ontslagen toen hij na zes weken terugkeerde van een pelgrimstocht naar Mekka, heeft van de rechter tienduizend pond (veertienduizend euro) schadevergoeding toegewezen gekregen wegens onrechtmatig ontslag.



De 43-jarige man, Mohammed Sajwal Khan, had zijn 25 vakantiedagen en een gedeelte onbepaald verlof opgenomen om de voor moslims voorgeschreven bedevaart naar Mekka te kunnen maken. Het bedrijf waarvoor hij werkte had niet gereageerd op zijn verzoek om verlof, maar zijn directe baas had gezegd dat het waarschijnlijk wel in orde was. Toen hij terugkwam werd hij echter op non-actief gesteld en een maand later ontslagen.



De werkgever had volgens de rechtbank op de hoogte moeten zij van nieuwe richtlijnen die discriminatie op grond van godsdienst moeten tegengaan. Advocaten voorspellen dat de uitspraak in de zaak van Khan als precedent zal dienen voor talloze andere zaken. Bedrijven kunnen nu bijvoorbeeld niet zomaar meer christenen op kerstdag laten werken, zeiden zij.
Nieuws.nl

zie ook: http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-1440627,00.html

-----------------


Dit begint wel rare vormen aan te nemen. Volgens mij hangt alles af van de overeenkomst die gesloten werd met de werkgever om nog een extra aantal onbetaalde dagen te kunnen opnemen. Volgens het Times artikel had hij 25 dagen (= 5 weken) verlofdagen + nog een extra week onbetaald genomen. Als die week onbetaald echter op voorhand was overeengekomen, dan heeft die godsdienstregeling daar toch niks mee te maken?
Quote:


But the Leeds-based company said that the pilgrimage was unauthorised and dismissed him from his £8,000-a-year job on the ground of misconduct. However, an employment industrial tribunal in Leeds on Thursday ruled that Mr Khan had been unfairly dismissed and suffered discrimination against the Employment Equality (Religion or Belief) regulations.

Ook leuk nieuws voor mensen die besluiten om toch in één trok de bedevaart naar Sint Jacob van Compostella te doen! Laten we zeggen, rustig op het gemak gedurende een maand of drie?
Met het vliegtuig naar Mekka duurt nu ook niet écht zes weken dacht ik.

observer
16-01-05, 18:59
ik kan me voorstellen dat ze zeggen dat het onterecht was omdat hij op basis van wat zijn meerdere zei kon aannemen dat het geregeld was

ik denk als je zomaar aftaait en 6 weken later terugkomt geen geloof je baan kan redden