PDA

Bekijk Volledige Versie : Osama Bin Ladens filosoof



Orakel
16-01-05, 22:33
Osama Bin Ladens filosoof

Mohammed B. is hoogstwaarschijnlijk mede beïnvloed door het werk van Sayyid Qutb - ideoloog uit de jaren vijftig en zestig. De parallellen tussen Qutb's geschriften en conservatieve westerse filosofen zijn opvallend.

Een enkele keer duikt de naam op in de media: Sayyid Qutb, ideoloog van de Egyptische Moslim Broeders, wiens boeken een grote bron van inspiratie zouden zijn voor Osama Bin Laden. Er zou volgens de inlichtingendienst AIVD zelfs een ideologische lijn kunnen worden getrokken tussen Qutb (spreek uit: kuutab) en Mohammed B., de verdachte van de moord op Theo van Gogh. Volgens de AIVD is de Syrische koranleraar van Mohammed B. fervent lezer van het werk van Qutb. Met name het boek Milestones geldt als het Communistisch manifest van geradicaliseerde moslims.

Sayyid Qutb was in de jaren vijftig en zestig de intellectuele voorman van de Moslim Broeders, die het oplevende pan-Arabisme, onder leiding van kolonel Nasser, van een islamitische dimensie wilde voorzien. Maar na Nassers geslaagde machtscoup in Egypte werd Qutb gevangen gezet, gemarteld, en uiteindelijk in 1966 opgehangen.

Het zou naïef zijn om het werk van Qutb louter te betitelen als vijandig ten opzichte van de (westerse) moderniteit. Het uitstekende artikel 'The Philosopher of Islamic Terror', van New York Times-journalist Paul Berman, geeft een zeer genuanceerd beeld van Qutb, dat op allerlei manieren de simpele tegenstelling tussen west en oost ondergraaft. Qutb studeerde in de jaren veertig in de Verenigde Staten, en mede door zijn ervaringen daar, ontwikkelt hij een cultuurkritiek die volgens Berman niet zo veel verschilt van conservatieve twintigste-eeuwse filosofen.

Qutb schrijft hoe de mensheid in een onverdraaglijke crisis terecht is gekomen. De mens zou het contact met zijn eigen natuur zijn kwijtgeraakt - inspiratie, intelligentie en moraal zouden gedegenereerd zijn, terwijl seks wordt misbruikt voor commerciële doeleinden, op een manier 'lager dan het beest'. De mens lijdt aan spirituele armoede en zucht onder technocratische overheersing.

De spirituele wending die Qutb zoekt in de islam, blijkt uit het stuk van Berman, is niet zo zeer antimodern, maar eerder een manier de mens te bevrijden van deze overheersing. Tegelijkertijd is Qutb's oplossing een uitwas van diezelfde moderniteit die ook het Westen tart. De Moslim Broeders-beweging heeft namelijk veel weg van fascistische bewegingen, die de moderniteit een gebrek aan spirituele kracht toezeggen.

Net zoals in het fascisme keert Qutb zich niet geheel af van moderne verworvenheden; hij waardeert economische productie en wetenschappelijke progressie. Alleen is het niet voldoende om de mens gelukkig te maken. Berman beschrijft hoe Qutb dit geluk wel gewaarborgd ziet in een heroprichting van de kalifaat; ooit het toonbeeld van ware progressie zonder moderne vervreemding.

Leon Heuts

Artikel van Paul Bergman: www.nytimes.com/2003/03/23/magazine/23URU.html

Is er iemand die ingeschreven is 'op' de NYTimes?

Mill
16-01-05, 22:37
Ja, ik. Echter:


Page Not Found



The page you've requested does not exist at this address. Please note:

# If you typed in the address, used a bookmark or followed a link from another Web site, the page is no longer available. Most articles remain online for seven days after publication.

Orakel
16-01-05, 22:39
Geplaatst door Mill
Ja, ik. Echter:

Hmm, jammer. Thnx anyway.
Kijken of ik er op een andere manier aan kan komen.

edit: heb 'm al.

http://members.cox.net/slsturgi3/PhilosopherOfIslamicTerror.htm

beetje lang om hier te plaatsen echter.

Blade20
16-01-05, 22:43
Eigenlijk bevestigd dit wat al bekend was over OBL en de zijne. Conservatief en bang voor de voor de levenswijze van het westen.
Zoals hoogbejaarden vaker tegen veranderingen zijn.

Ik voorzie dat deze tak uiteindelijk zal wegschropelen tot een schaduw van zichzelf. Volledig weg gaan zal hij niet, maar daar kan ik wel mee leven, een vijand hebben is gezond.

Spoetnik
16-01-05, 22:45
Kijk naar de Power of Nightmares.. daar wordt dit hele verhaal uit de doeken gedaan. De documentaire komt binnen kort weer op de BBC, maar is ook te downloaden via internet.

Overigens de overeenkomst tussen het filosofen als Strauss (godfather van de Neocons) en Qutb (godfather van de Islamistische beweging) is overweldigend. Beiden zijn offshoots van de NWO, die een fascistisch wereldrijk willen creeeren.

Spoetnik
16-01-05, 22:52
Geplaatst door Blade20
Zoals hoogbejaarden vaker tegen veranderingen zijn.

Qutb en Strauss waren geen bejaarden toen ze tot hun conclusies kwamen dat liberalisme leidt tot een bevolking die nergens meer in gelooft. Noch in God of in de Natie. Beide stromingen verafschuwen individualisme.

Orakel
16-01-05, 22:58
Geplaatst door Spoetnik
Kijk naar de Power of Nightmares.. daar wordt dit hele verhaal uit de doeken gedaan. De documentaire komt binnen kort weer op de BBC, maar is ook te downloaden via internet.

Overigens de overeenkomst tussen het filosofen als Strauss (godfather van de Neocons) en Qutb (godfather van de Islamistische beweging) is overweldigend. Beiden zijn offshoots van de NWO, die een fascistisch wereldrijk willen creeeren.

Thnx voor de tip. Filosofen schijnen overigens wel vaker over hun graf heen te regeren:


"Het begrip politiek" van Carl Schmitt - is gekozen vanwege de actuele inhoud, ondanks de datum van de eerste druk (1932).

Schmitt, een Duitse rechtsgeleerde en politiek filosoof die zich kort engageerde met het nazi-regime, beschrijft in dit korte essay de voorwaarde voor politiek. Volgens Schmitt is die voorwaarde het bestaan van een vijand en de mogelijkheid van een conflict. Het ontkennen van deze voorwaarde, in naam van liberalisme of pacifisme, is ontkennen van politiek.
Eén van de grote gevaren hiervan is dat in naam van de mensheid of de vrede oorlogen worden gevoerd die onbeheersbaar worden. Filosoof Theo de Wit: 'Het verschijnen van een vijand maakt spoedig een einde aan de liberale droom waarin er wereldwijd alleen maar economische concurrenten of dialoogpartners bestaan. Een droom die alleen via een langdurig, mondiaal exces van geweld gerealiseerd kan worden.'

Blade20
16-01-05, 23:05
Geplaatst door Spoetnik
Qutb en Strauss waren geen bejaarden toen ze tot hun conclusies kwamen dat liberalisme leidt tot een bevolking die nergens meer in gelooft. Noch in God of in de Natie. Beide stromingen verafschuwen individualisme.

Ik doelde ermee op dat ze bang voor veranderingen waren. Die afschuw komt ook voort uit angst. Ze waren bang dat de Islam niet meer als belangrijkste zou gelden voor Islamieten maar dat ze verkozen voor zichzelf te leven in plaats voor de eeuwenoude traditie van religie.

Het libaralisme is niet noodzakelijk slecht of individualistisch, je moet alleen zelf wel die leegte opvullen want anderen zullen dat niet meer voor je doen zoals bij religie. Je zult zelf moeten roeien maar je kunt ook zelf bepalen waar naar toe.

Maar die verandering laat zich niet tegenhouden noch vertragen.

Spoetnik
16-01-05, 23:09
Geplaatst door Orakel
Thnx voor de tip. Filosofen schijnen overigens wel vaker over hun graf heen te regeren:

Carl Schmidt, die ook bekend is als de nazi-filosoof, was de onderwijzer van Leo Strauss.

Spoetnik
16-01-05, 23:16
Geplaatst door Blade20
Ik doelde ermee op dat ze bang voor veranderingen waren. Die afschuw komt ook voort uit angst. Ze waren bang dat de Islam niet meer als belangrijkste zou gelden voor Islamieten maar dat ze verkozen voor zichzelf te leven in plaats voor de eeuwenoude traditie van religie.

Het libaralisme is niet noodzakelijk slecht of individualistisch, je moet alleen zelf wel die leegte opvullen want anderen zullen dat niet meer voor je doen zoals bij religie. Je zult zelf moeten roeien maar je kunt ook zelf bepalen waar naar toe.

Maar die verandering laat zich niet tegenhouden noch vertragen.

Ik verzin natuurlijk niet dat Liberalisme leidt tot individualisme, tot die conclusie komen mensen als Qutb en Strauss.. Hun oplossing is een einde maken aan Liberalisme. De Neocons willen hiervoor de bevolking weer "dom" maken (vandaar ook dat het No Child Left Behind programma van Bush zo gevaarlijk is), verder willen ze religie weer belangrijk maken en de President verheffen boven alles.

Overigens ben ik het niet eens met jouw idee dat jij zelf die leegte zal moeten invullen. Het is belangrijk dat andere mensen jouw daarbij helpen (niet dwingen zoals in fascisme of religie). Dat is iets wat we missen in onze huidige samenleving.

Blade20
17-01-05, 06:58
Geplaatst door Spoetnik
Ik verzin natuurlijk niet dat Liberalisme leidt tot individualisme, tot die conclusie komen mensen als Qutb en Strauss.. Hun oplossing is een einde maken aan Liberalisme. De Neocons willen hiervoor de bevolking weer "dom" maken (vandaar ook dat het No Child Left Behind programma van Bush zo gevaarlijk is), verder willen ze religie weer belangrijk maken en de President verheffen boven alles.

Overigens ben ik het niet eens met jouw idee dat jij zelf die leegte zal moeten invullen. Het is belangrijk dat andere mensen jouw daarbij helpen (niet dwingen zoals in fascisme of religie). Dat is iets wat we missen in onze huidige samenleving.

Tja, mijn idee is natuurlijk een visie en interpretatie van hoe ik de samenleving hier in Nederland ervaar. Er zijn zat groepen opgericht waar je je tot kan richten. Of je kunt je natuurlijk ook gewoon tot de buurt richten waarin je woont. Maar ik ben niet echt een gezelschapsmens, ik heb veel liever rust om me heen en praat in het bijzien van anderen niet snel over ditjes en datjes dat verveelt me veelal alleen maar.

Friedrich Nietsche had gelijk toen hij zei: "God is dood en wij hebben hem vermoord!" in zijn boek Die Freuliche Wissenschaft (kan zijn dat het fout is gescpeld).

Hij doelde daaarmee erop dat door het verdwijnen van de kerk en zijn rituelen plotseling een groot deel van ons dagelijks leven leeg was. Die leegte moet worden opgevult en in een liberale maatschappij zoals de onze is het vaak zo dat mensen deze leegte niet goed opvullen voor zichzelf (zij het groep of individueel). En daar zit de fout in onze maatschappij. Je kunt (en mag) mensen niet een invulling dwingen voor hun vrije tijd, maar tegelijkertijd degenereerd de samenleving zijn sociale structuur doordat mensen niet voldoende deze leegte vullen.

Ik zie het als de priijs die wij, de samenleving, betalen voor onze vrijheid. Helaas is het probleem zelf darmee niet weg. Ik heb dan ook veelal in mijn eigen leven als doel het beantwoorden van mijn eigen levensvragen op mijn eigen manier en veelal is wetenschap en mensenkennis een belangrijke factor in het verkennen van mijzelf en de wereld waarin ik leef. Maar er zijn ook mensen die niets doen en niet uit hun eigen leegte ontsnappen zonder hulp, die ze zelf niet vragen. Die laatste zorgen voor de uitholling van de sociale structuur in mijn ogen, ookal doen ze het niet met opzet en kunnen we ze niet echt dwingen, we kunnen ze hooguit aansporen.

Spoetnik
17-01-05, 16:04
Nog even een Dune wijsheid,

"Answer only lead to more questions."

Dat geldt ook voor de wetenschap.

Blade20
17-01-05, 17:38
Geplaatst door Spoetnik
Nog even een Dune wijsheid,

"Answer only lead to more questions."

Dat geldt ook voor de wetenschap.

Als het dat niet zou doen zou het saai worden. Bovendien zorgen die vragen voor de drang naar antwoorden en om die te verkrijgen is vooruitgang nodig (zei het technologisch of anders). En dat vindt ik positief.