PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Ik een racist? Ze azen op mijn woning'



Orakel
18-01-05, 00:41
'Ik een racist? Ze azen op mijn woning'
Van onze verslaggeefster Karin Sitalsing
Volkskrant

VEENWOUDEN - Henk Wijbenga bevestigt de agressieve reputatie van zijn dorp door zijn buitenlandse buren weg te pesten. Hij is zich van geen kwaad bewust. Maar ook andere buren willen weg.

Somalisch gezin zou zijn weggepest uit Veenwouden; de buurman maakte hun het leven zuur

Na maandenlange pesterijen ontvluchtte een Somalisch gezin eind vorige week het Friese Veenwouden. Het gezin werd weggepest door de buurman, die een hekel zou hebben aan buitenlanders. Vader, moeder en vier kinderen doken eerst onder en vluchtten daarna naar familie in Engeland.
'Natuurlijk zijn er woorden gevallen, maar een racist ben ik niet', zegt buurman Henk Wijbenga, 'maar veel collega's van me moeten er niks van hebben. Die komen zo met dertig man de boel hier opruimen.'

De ware reden van het vertrek van de Somaliërs werd bekend via de school van de kinderen. Directeur Anneke Waslander legde in de nieuwsbrief uit dat de familie zich niet meer veilig voelde en vlak voor de kerstvakantie onderdook. 'Bij ons heerst een gevoel van machteloosheid, boosheid en schaamte dat dit in ons dorp heeft kunnen gebeuren', schrijft Waslander, die verder niet wil reageren. Ook burgemeester Aalberts wil geen reactie geven.


Volgens Wijbenga zijn de Zuid-Afrikanen op de hoek begonnen met de pesterijen. Tegen hem gericht, welteverstaan. 'En zij hebben die Somaliërs opgejut om mee te doen.' Het getreiter bestond vooral uit harde muziek, vertelt de besnorde Fries. Zelf zou hij de Somalische buren verbaal hebben bedreigd, een kogelbrief naar binnen hebben gegooid en brand hebben gesticht. Wijbenga lacht erom.

Woningstichting Dantumadeel wil hem uit zijn huis zetten. 'Zulk gedrag kunnen we niet tolereren', zegt directeur Willem Postma. 'Zo iemand willen we niet eens huisvesten.' Volgens Wijbenga azen 'ze' op zijn woning. 'Ik heb een flink erf, dat willen ze allemaal hebben. Maar als ik weg moet, dan neem ik alles mee. Alleen het huis blijft staan.' De Veenwouder heeft een advocaat ingeschakeld. 'Ik maakte kans op een baan. Die kan ik nu wel vergeten.'

De inwoners van de Friese Noordoosthoek - de wâldpiken, zoals hun bijnaam luidt - hebben van oudsher een heetgebakerde, gewelddadige reputatie. Zes jaar geleden nog kwam het tot ongeregeldheden toen een asielzoeker uit Kollum verdacht werd van de moord op Marianne Vaatstra uit het vlakbij gelegen Zwaagwesteinde. In Wijbenga's tuin staat een aanhanger te koop, in het gras ligt een ladder. Pal naast hem woonde het Somalische gezin, de woning daarnaast staat al een jaar leeg. Daar weer naast, op de andere hoek, woont het Zuid-Afrikaanse gezin dat volgens Wijbenga verantwoordelijk is voor het getreiter.

'Hij heeft Ali en zijn gezin weggepest', zegt de Zuid-Afrikaanse buurman, Ashley Bubb. Ook hijzelf en zijn gezin worden al maanden geterroriseerd door Wijbenga, vertelt hij. Het ging pas echt mis toen Wijbenga en zijn vrouw een klein jaar geleden huwelijksproblemen kregen. Wijbenga werd aangeklaagd voor mishandeling van zijn vrouw en deze verdween naar een andere woning.

'Slaan met de deuren, met opzet op de muren bonken, hameren, boren', somt Bubb de pesterijen op. Zijn vrouw Susan was goed bevriend met de Somalische buurvrouw. 'Soms zat ze hier te huilen. Had de baby weer de hele nacht niet geslapen van de herrie', vertelt Susan. Ze vertelt ook dat Wijbenga haar 14-jarige zoon geslagen heeft. Het vriendje van haar nichtje greep hij bij de keel. Ook Wijbenga's vrouw, nog vaak in de straat te vinden, maakt de Zuid-Afrikanen het leven goed zuur. ''Dikke bes' noemde ze me, en 'vieze smerige hoer'. Dat doet pijn. Hoe leg ik het uit aan mijn dochter van 7? Zij mist haar Somalische vriendinnetje vreselijk.'

De Bubbs probeerden hun Somalische buren, die al acht jaar in Nederland woonden en een Nederlands paspoort hebben, hier te houden. 'Je laat je toch niet wegpesten?', zei Susan. 'Maar ze konden er echt niet meer tegen.' Ook Ashley Bubb is het zat. Hij solliciteert over de grens en zo gauw hij iets anders vindt, vertrekt het gezin. Weg uit Veenwouden.

mark61
18-01-05, 02:56
Fryslân boppe.

~Panthera~
18-01-05, 03:02
Geplaatst door mark61
Fryslân boppe.
----------------------

:melig: