PDA

Bekijk Volledige Versie : Asshak, Tales From The Desert



mark61
18-01-05, 12:41
Ulrike Koch
110 minuten
Nederlands ondertiteld

Documentaire over de Touareg, een nomadisch volk dat zich staande houdt in de Sahara, een woestijn die gekenmerkt wordt door extremen van hitte en kou. Onder de grootse sterrenhemel uiten de Touareg bij een kampvuurtje liefede voor muziek, poëzie en schoonheid. Ibrahim Tshibrit houdt als verhalenteller de mondelinge overleveringen van zijn stam levend. De maraboet is hoeder van een eeuwenoude moskee en tradities die nog van vóór de islam stammen. De vrouwen roepen door het bespelen van de imzâd (een éénsnarige viool) de waarden van hun volk in herinnnering, waarbij de asshak voorop staat.

Asshak staat voor het ontzag voor God en een waardige levensstijl. Het betekent ook respect voor alle levende wezens. Het is ook de reden dat de mannen hun gezicht sluieren; vrouwen zijn niet gesluierd maar dragen de asshak in hun hart.

Bekroond als Beste Documentaire op het Montreal Filmfestival 2004.

SalmayaSale
18-01-05, 13:02
Geplaatst door mark61
Ulrike Koch
110 minuten
Nederlands ondertiteld

Documentaire over de Touareg, een nomadisch volk dat zich staande houdt in de Sahara, een woestijn die gekenmerkt wordt door extremen van hitte en kou. Onder de grootse sterrenhemel uiten de Touareg bij een kampvuurtje liefede voor muziek, poëzie en schoonheid. Ibrahim Tshibrit houdt als verhalenteller de mondelinge overleveringen van zijn stam levend. De maraboet is hoeder van een eeuwenoude moskee en tradities die nog van vóór de islam stammen. De vrouwen roepen door het bespelen van de imzâd (een éénsnarige viool) de waarden van hun volk in herinnnering, waarbij de asshak voorop staat.

Asshak staat voor het ontzag voor God en een waardige levensstijl. Het betekent ook respect voor alle levende wezens. Het is ook de reden dat de mannen hun gezicht sluieren; vrouwen zijn niet gesluierd maar dragen de asshak in hun hart.

Bekroond als Beste Documentaire op het Montreal Filmfestival 2004.


Quand et a quelle heure stp.

mark61
18-01-05, 13:38
Geplaatst door SalmayaSale
Quand et a quelle heure stp.

Kon hem zo gauw alleen nog maar in Haags Filmhuis vinden.

|Do|Vr|Za|Zo|Ma|Di|Wo| 19:30 uur
|Do|Vr|Za|Zo|Ma|Di|Wo| 21:45 uur
|Zo|Wo| 15:00 uur

Do = jeudi 20.

't Hoogt:

Vanaf 20 januari

Bijzonderheden: Zwitserland/Duitsland/Nederland 2004, Nederlands ondertiteld. Beste Documentaire, Montreal Filmfestival 2004.

N.B. Regisseuse aanwezig voor zaalgesprek op vrijdag 21 januari!

SalmayaSale
18-01-05, 13:53
Geplaatst door mark61
Kon hem zo gauw alleen nog maar in Haags Filmhuis vinden.

|Do|Vr|Za|Zo|Ma|Di|Wo| 19:30 uur
|Do|Vr|Za|Zo|Ma|Di|Wo| 21:45 uur
|Zo|Wo| 15:00 uur

Do = jeudi 20.

't Hoogt:

Vanaf 20 januari

Bijzonderheden: Zwitserland/Duitsland/Nederland 2004, Nederlands ondertiteld. Beste Documentaire, Montreal Filmfestival 2004.

N.B. Regisseuse aanwezig voor zaalgesprek op vrijdag 21 januari!


Sorry ik dacht op tv anders had ik het zelf kunnen zoeken.
Toch bedankt.

Rabi'ah.
15-02-05, 21:47
up!

Inmiddels al gezien?

mark61
15-02-05, 21:52
Geplaatst door Rabi'ah.
up!

Inmiddels al gezien?

Jazeker. Overigens blijkt hij Ässhäk, oftewel essjek, te heten. Duits is heeeel moeilijk voor NL filmdistributeurs.

Hij is niet zo best. Prachtige fotografie, boeiend onderwerp, maar er is niets van gemaakt. In willekeurige volgorde aan elkaar geplakte scènes uit het dagelijks leven, nauwelijks uitleg over cultuur, omstandigheden. Met veel moeite elke verwijzing naar de 21e eeuw eruit gewerkt.

Kortom: Duitse zwijmelt bij de Goede Wilde. Ze valt even uit dr rol bij scène op de markt (van Arlit?): Targui 1 tegen Targui 2: ben mn kameel kwijt, heb jij m gezien? Targui 2: ik weet niks van kamelen, wij doen alles met auto's. :hihi: IJzersterke dialoog! :hihi:

Heb ooit al s een docu over Toeareg gezien die ook van de Toyota Landcruisergeneratie zijn. De chauffeur moest vreselijk lachen over een vraag over kamelen: 'man, hou op, die dingen zijn niet te harden. Niet vooruit te krijgen, moet de hele tijd voer en water in, schiet niet op allemaal. Doe mij maar een Kroezèr.'

Rabi'ah.
15-02-05, 21:58
Geplaatst door mark61

Met veel moeite elke verwijzing naar de 21e eeuw eruit gewerkt.

Kortom: Duitse zwijmelt bij de Goede Wilde. Ze valt even uit dr rol bij scène op de markt (van Arlit?): Targui 1 tegen Targui 2: ben mn kameel kwijt, heb jij m gezien? Targui 2: ik weet niks van kamelen, wij doen alles met auto's. :hihi: IJzersterke dialoog! :hihi:
.'

Aha. Had ik al gehoord, ja.

Laatst zag ik 's morgens vroeg ook een docu; Julia Roberts in Mongolië. Werkelijk tenenkrommend.

En maar zwijmelen over hoe intens gelukkig ze zich daar voelde en maar roepen dat ze heel goed zonder al die luxe kon en maar roepen dat in deze samenleving iedereen gelijk was, geaccepteerd werd en een eigen plek had. :moe:

mark61
15-02-05, 22:04
Geplaatst door Rabi'ah.
Aha. Had ik al gehoord, ja.
:moe:

O ja, die was fantastisch! Mijn gebit viel er zowat uit, en dat met al die Kukident die ik speciaal voor de gelegenheid had gebruikt. Wat een muts.

Daarentegen is The Story of the Weeping Camel een aanrader. Een docu met een echt verhaal, zal wel iets geënscèneerd zijn, evengoed heel bijzonder. Draait nog in Rialto vr-zo 17.45, zie ik.

Ik zou het in Mongolië heel lang uithouden, als ze iets te eten hadden, anders dan schaap, schaap en schaap. Bar en boos die keuken.

Rabi'ah.
17-02-05, 19:24
Geplaatst door mark61
O ja, die was fantastisch! Mijn gebit viel er zowat uit, en dat met al die Kukident die ik speciaal voor de gelegenheid had gebruikt. Wat een muts.

Vreselijk ja. :hihi:



Geplaatst door mark61

Ik zou het in Mongolië heel lang uithouden, als ze iets te eten hadden, anders dan schaap, schaap en schaap. Bar en boos die keuken.

Waarom Monngolië of all places? :verward:

Oja, jij had wel een weak spot voor de Mongolen he?

Kherinner me nog wel een paar topics waar je vol verontwaardiging riep dat Djenghiz Khan (excuus, Temüdjin) niet zoveel erger was dan de andere veroveraars uit die tijd.

mark61
17-02-05, 20:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom Monngolië of all places? :verward:

Oja, jij had wel een weak spot voor de Mongolen he?

Kherinner me nog wel een paar topics waar je vol verontwaardiging riep dat Djenghiz Khan (excuus, Temüdjin) niet zoveel erger was dan de andere veroveraars uit die tijd.

Mongolië: 1 miljoen km2, 2,5 miljoen inwoners. 336 dagen per jaar zon. Need I go on? Geen files, geen luchtvervuiling, geen inburgeringstrajecten, geen islamdebatten.

Dank voor je fantastische geheugen. Temüdjin was veel aardiger dan de rest. Gedroeg je je een beetje, dan liet ie je met rust. Absolute godsdienstvrijheid, een zeldzaamheid in die tijd.

Enfin, da was vroeger.

De associatie was overigens kamelen + woestijn (Gobi, in dit geval)