PDA

Bekijk Volledige Versie : Vijftig Franse leerlingen van school gestuurd wegens dragen hoofddoek



Marsipulami
21-01-05, 00:45
Franse leerlingen van school gestuurd wegens dragen hoofddoek

Omstreden Franse wet

Geplaatst op 20/1 '05 om 16:50u
Door Ton Huitink (Bron: ANP)


PARIJS (RKnieuws.net) - Bijna vijftig Franse leerlingen zijn van school gestuurd sinds de invoering van de omstreden wet op het dragen van religieuze symbolen in openbare scholen. Minister van onderwijs François Fillon maakte dat donderdag bekend.

De meeste leerlingen die de toegang tot de lessen is ontzegd, zijn moslima´s die weigeren hun hoofddoekje af te doen. Ook drie sikh jongens zijn verwijderd omdat ze weigerden hun tulband af te doen.

Marsipulami
21-01-05, 00:48
Alvast een dikke proficiat aan die vijftig jongeren van mijnentwege. :boer:

mark61
21-01-05, 00:51
Geplaatst door Marsipulami
PARIJS (RKnieuws.net) - Bijna vijftig Franse leerlingen zijn van school gestuurd sinds de invoering van de omstreden wet op het dragen van religieuze symbolen in openbare scholen. Minister van onderwijs François Fillon maakte dat donderdag bekend.

De meeste leerlingen die de toegang tot de lessen is ontzegd, zijn moslima´s die weigeren hun hoofddoekje af te doen. Ook drie sikh jongens zijn verwijderd omdat ze weigerden hun tulband af te doen.

Das ws. niet genoeg om een islamitische school mee te beginnen. Remember, het (halve) verbod geldt alleen op openbare scholen. Hoe gaat dat eigenlijk op katholieke scholen, weet jij dat? Hoe dan ook, geen indrukwekkend aantal. Intussen denk ik dat het toch alleen een operatie 'Chirac probeert Le Pen vliegen af te vangen' is.

Bij een sikh zit zo'n ding geloof ik vastgeplakt, die krijg je er niet eens af. Bij de Engelse politie in ieder geval niet.

Spoetnik
21-01-05, 00:51
Heh.. Frankrijk is nu spijbelwonderland geworden :)

Marsipulami
21-01-05, 00:53
Geplaatst door mark61
Das ws. niet genoeg om een islamitische school mee te beginnen.

Is de voorhoede van een nieuw concept van integratie.

mark61
21-01-05, 01:34
Geplaatst door Marsipulami
Is de voorhoede van een nieuw concept van integratie.

Maar hoe zit het nou op die katholieke scholen? Ik dacht dat jij wel een lijntje had.

Marsipulami
21-01-05, 01:40
Geplaatst door mark61
Maar hoe zit het nou op die katholieke scholen? Ik dacht dat jij wel een lijntje had.

Op katholieke scholen is het dragen van een hoofddoek uiteraard toegestaan. Katholieken zijn niet zo onverdraagzaam als de seculieren. Katholieken pleiten voor een actief pluralisme waarin iedereen gerespecteerd wordt in zijn of haar overtuiging.

Maarre in Frankrijk zijn er in tegenstelling tot andere europese landen heel weinig katholieke scholen voor zover ik geïnformeerd ben.

mark61
21-01-05, 01:54
Geplaatst door Marsipulami
Op katholieke scholen is het dragen van een hoofddoek uiteraard toegestaan. Katholieken zijn niet zo onverdraagzaam als de seculieren. Katholieken pleiten voor een actief pluralisme waarin iedereen gerespecteerd wordt in zijn of haar overtuiging.

Ja ja ja stil maar. :) Behalve dan die katholieken die nu in Frankrijk aan de macht zijn. :confused: En onze eigen vroom-katholieke laïcistofundi Julien natuurlijk. Nee, Mars, ook katholieken komen in soorten en maten. Je hebt, o gruwel, ook (in meerderheid zelfs, zou ik zeggen) seculiere katholieken, dus die tegenstelling van je slaat nergens op.


Maarre in Frankrijk zijn er in tegenstelling tot andere europese landen heel weinig katholieke scholen voor zover ik geïnformeerd ben.

Dat geloof ik ook. Dat wordt verhuizen, dames.

Julien
21-01-05, 21:17
Geplaatst door Spoetnik
Heh.. Frankrijk is nu spijbelwonderland geworden :)

nou nou.. 50 gevallen sinds de invoering van deze wet.. WAT EEN AANTAL :duizelig:

ik zei het toch: al die kritiek vanuit het buitenland was zwaar overdreven :duim:

Julien
21-01-05, 21:20
Geplaatst door mark61
Ja ja ja stil maar. :) Behalve dan die katholieken die nu in Frankrijk aan de macht zijn. :confused: En onze eigen vroom-katholieke laïcistofundi Julien natuurlijk. Nee, Mars, ook katholieken komen in soorten en maten. Je hebt, o gruwel, ook (in meerderheid zelfs, zou ik zeggen) seculiere katholieken, dus die tegenstelling van je slaat nergens op.


:)

precies. ik ben zowel katholiek als voorstander van een sterke scheiding van Kerk en Staat. en dat is goed verenigbaar met de Bijbel. Alleen de sekteleden van de SGP denken dat Kerk en staat niet gescheiden kunnen worden. Het Christendom is volgens mij zelfs de enige religie die de laicité ondersteunt!

Spoetnik
21-01-05, 21:25
Geplaatst door Julien
nou nou.. 50 gevallen sinds de invoering van deze wet.. WAT EEN AANTAL :duizelig:


Dit zijn mensen die van school zijn gestuurd :)

Ik zie geen referentie naar mensen die zijn geschorst of de klas zijn uitgestuurd.

Olive Yao
21-01-05, 21:30
Geplaatst door Julien
precies. ik ben zowel katholiek als voorstander van een sterke scheiding van Kerk en Staat. en dat is goed verenigbaar met de Bijbel. Alleen de sekteleden van de SGP denken dat Kerk en staat niet gescheiden kunnen worden. Het Christendom is volgens mij zelfs de enige religie die de laicité ondersteunt!
"Aanvaardt", zou ik zeggen.

Voordat de "Sluierwet" van kracht werd, haalden sommige moslimse ouders hun dochters van openbare scholen en lieten ze hen naar katholieke scholen gaan. Op de openbare scholen stonden die meisjes nl. onder zware druk van medeleerlingen om hoofddoekjes te dragen. Op katholieke scholen werd die strijd niet gevoerd.

Na de "Sluierwet" is er weer een beweging van die meisjes terug naar de openbare scholen, omdat ze daar nu beschermd worden tegen die druk.

Aantallen? Toch zeker 50, denk ik.

Julien
21-01-05, 21:44
Geplaatst door Olive Yao
"Aanvaardt", zou ik zeggen.

Voordat de "Sluierwet" van kracht werd, haalden sommige moslimse ouders hun dochters van openbare scholen en lieten ze hen naar katholieke scholen gaan. Op de openbare scholen stonden die meisjes nl. onder zware druk van medeleerlingen om hoofddoekjes te dragen. Op katholieke scholen werd die strijd niet gevoerd.

Na de "Sluierwet" is er weer een beweging van die meisjes terug naar de openbare scholen, omdat ze daar nu beschermd worden tegen die druk.

Aantallen? Toch zeker 50, denk ik.

Klopt Olive!

Maar ik had het meer over de grondslagen van het christendom. Laicité heeft alleen maar kunnen ontstaan in christelijke gebieden, want scheiding van kerk en staat is een christelijk beginsel.

Nauurlijk zijn er fundamentalistische Katholieken (maar meer protestanten) die zich niet wensen te houden aan de Franse (strenge) laicité. Dat zijn ook precies die Katholieken die hun kinderen naar katholieke scholen sturen.

Maar zoals Mars al terecht zei, Frankrijk kent niet zoveel katholieke scholen in vergelijking met het buitenland. En toch is +/- 75% van de Fransen katholiek. Welke conclusie kun je hieruit trekken? Juist, de Franse katholieken kunnen heel goed leven met de laicité. Dat geldt overigens ook voor de moslims!

Maar misschien heeft het ook met cultuur te maken. Ik denk dat Nederlandse katholieken hier ook weer anders over zullen denken.

nl-x
21-01-05, 21:50
Geplaatst door Julien
nou nou.. 50 gevallen sinds de invoering van deze wet.. WAT EEN AANTAL :duizelig:

ik zei het toch: al die kritiek vanuit het buitenland was zwaar overdreven :duim:
Pardon?! Vind je 50 leerlingen die van school getrapt zijn niet veel !?

Ik hoor je vast wel anders piepen wanneer er 50 ongeschoolde hangjongeren bij je in de straat zaten.

Mn mond valt open zeg...

Olive Yao
21-01-05, 21:55
[QUOTE]Geplaatst door Julien
Klopt Olive!

Maar ik had het meer over de grondslagen van het christendom. Laicité heeft alleen maar kunnen ontstaan in christelijke gebieden, want scheiding van kerk en staat is een christelijk beginsel.
Vergeet Turkije niet.


Nauurlijk zijn er fundamentalistische Katholieken (maar meer protestanten) die zich niet wensen te houden aan de Franse (strenge) laicité. Dat zijn ook precies die Katholieken die hun kinderen naar katholieke scholen sturen.

Maar zoals Mars al terecht zei, Frankrijk kent niet zoveel katholieke scholen in vergelijking met het buitenland. En toch is +/- 75% van de Fransen katholiek. Welke conclusie kun je hieruit trekken? Juist, de Franse katholieken kunnen heel goed leven met de laicité. Dat geldt overigens ook voor de moslims!
Wat dat betreft zullen ze blij zijn dat ze in Europa wonen. (vaak minder blij met hun sociale omstandigheden).


Maar misschien heeft het ook met cultuur te maken. Ik denk dat Nederlandse katholieken hier ook weer anders over zullen denken.
En ik denk dat veel Nederlanders laicitieit in Frankrijk onvoldoende begrijpen en de franse situatie onvoldoende kennen.

Julien
21-01-05, 21:58
Geplaatst door nl-x
Pardon?! Vind je 50 leerlingen die van school getrapt zijn niet veel !?

Ik hoor je vast wel anders piepen wanneer er 50 ongeschoolde hangjongeren bij je in de straat zaten.

Mn mond valt open zeg...

pff toen ik 2 jaar geleden nog op de middelbare school zat, heb ik in 2 jaar tijd iets van 5 schorsingen meegemaakt.. en dat alleen maar op mijn school met 600 leerlingen!

Ik vind dus 50 gevallen voor het grootste land van Europa in 3/4 jaar tijd dus best meevallen. Vooral als je kijkt naar de reacties op o.a. maroc.nl voordat deze wet haar intrede had gedaan. Er waren enkelen die beweerden dat de meerderheid van de moslimas nu uitgesloten zouden worden van onderwijs. ONZIN is dat dus gebleken.

Marsipulami
21-01-05, 22:01
Geplaatst door mark61
Ja ja ja stil maar. :) Behalve dan die katholieken die nu in Frankrijk aan de macht zijn. :confused: En onze eigen vroom-katholieke laïcistofundi Julien natuurlijk. Nee, Mars, ook katholieken komen in soorten en maten. Je hebt, o gruwel, ook (in meerderheid zelfs, zou ik zeggen) seculiere katholieken, dus die tegenstelling van je slaat nergens op.

Jaja, bij andere levensbeschouwingen kan je dat spelletje spelen. De ene zegt dit en de andere zegt dat. Maar de katholieken hebben een objectieve norm en dat is Rome. Roma locuta est, causa finita est.

Als je dus het katholieke standpunt over één en ander wenst te kennen dan hoef je maar te surfen naar: http://www.vatican.va/

Prlwytzkofski
21-01-05, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Jaja, bij andere levensbeschouwingen kan je dat spelletje spelen. De ene zegt dit en de andere zegt dat. Maar de katholieken hebben een objectieve norm en dat is Rome. Roma locuta est, causa finita est.

Als je dus het katholieke standpunt over één en ander wenst te kennen dan hoef je maar te surfen naar: http://www.vatican.va/
Daarom gebruiken katholieken ook nooit voorbehoedmiddelen. :moe:

~Panthera~
21-01-05, 23:15
Geplaatst door Prlwytzkofski
Daarom gebruiken katholieken ook nooit voorbehoedmiddelen. :moe:
------------

mag niet van El Papa. :moe:

Marsipulami
21-01-05, 23:17
Geplaatst door Prlwytzkofski
Daarom gebruiken katholieken ook nooit voorbehoedmiddelen. :moe:

Tja, geen katholiek zonder zonde, maar de norm is tenminste duidelijk

Prlwytzkofski
21-01-05, 23:51
Geplaatst door Marsipulami
Tja, geen katholiek zonder zonde, maar de norm is tenminste duidelijk

Ik ken een heleboel katholieken (daaronder een gerespecteerd lid van een kerkbestuur), die klip en klaar zeggen, dat ze op dit punt geen boodschap hebben aan Rome. Ze stellen hun eigen norm.

Marsipulami
22-01-05, 00:18
Geplaatst door Prlwytzkofski
Ik ken een heleboel katholieken (daaronder een gerespecteerd lid van een kerkbestuur), die klip en klaar zeggen, dat ze op dit punt geen boodschap hebben aan Rome. Ze stellen hun eigen norm.

Nou das prima dan. Ik geef ze geen ongelijk. Maar hun standpunt wijkt af van de officiële katholieke norm. Geen probleem. God zal wel oordelen, zowel de kerk als de houding van individuele gelovigen, maar de officiële kijk op de zaak is binnen het katholicisme tenminste duidelijk.

mark61
22-01-05, 00:56
Geplaatst door Marsipulami
Jaja, bij andere levensbeschouwingen kan je dat spelletje spelen. De ene zegt dit en de andere zegt dat. Maar de katholieken hebben een objectieve norm en dat is Rome. Roma locuta est, causa finita est.

Als je dus het katholieke standpunt over één en ander wenst te kennen dan hoef je maar te surfen naar: http://www.vatican.va/

Dus Julien en de regering en parlement van Frankrijk zijn geen katholieken?

mark61
22-01-05, 00:57
Geplaatst door Marsipulami
Nou das prima dan. Ik geef ze geen ongelijk. Maar hun standpunt wijkt af van de officiële katholieke norm. Geen probleem. God zal wel oordelen, zowel de kerk als de houding van individuele gelovigen, maar de officiële kijk op de zaak is binnen het katholicisme tenminste duidelijk.

Dit begint verdacht veel te lijken op wat de 'echte' islam zegt en wat de gelovigen in de praktijk doen. Kortom, we zijn weer thuis.

Marsipulami
22-01-05, 01:16
Geplaatst door mark61
Dus Julien en de regering en parlement van Frankrijk zijn geen katholieken?

Jawel, zeker en vast. Je hoeft niet perfect te zijn om katholiek te zijn, laat staan de instructies van Rome te volgen. Julien is mijn katholieke broeder op maroc.nl. Katholicisme is een religie voor goede en feilbare mensen op zoek naar waarheid die barmartigheid en mededogen hoog in het vaandel voeren.

mark61
22-01-05, 01:19
Geplaatst door Marsipulami
Jawel, zeker en vast. Je hoeft niet perfect te zijn om katholiek te zijn, laat staan de instructies van Rome te volgen. Julien is mijn katholieke broeder op maroc.nl. Katholicisme is een religie voor goede en feilbare mensen op zoek naar waarheid die barmartigheid en mededogen hoog in het vaandel voeren.



Op katholieke scholen is het dragen van een hoofddoek uiteraard toegestaan. Katholieken zijn niet zo onverdraagzaam als de seculieren. Katholieken pleiten voor een actief pluralisme waarin iedereen gerespecteerd wordt in zijn of haar overtuiging.

Wat is het nou, zijn die ministers & parlementsleden nou nou onverdraagzame seculieren of onverdraagzame katholieken of verdraagzame katholieken of.....?

Je draait, broeder. Tis een warboel in je hoofd.

Marsipulami
22-01-05, 01:22
Geplaatst door mark61
Dit begint verdacht veel te lijken op wat de 'echte' islam zegt en wat de gelovigen in de praktijk doen. Kortom, we zijn weer thuis.

De spanning tussen ideaal en werkelijkheid is goed. Mislukken is menselijk. Maar het is niet goed het ideaal te verwerpen, de norm naar beneden bij te stellen, terwille van de zelfrechtvaardiging van mensen die zichzelf tot God hebben uitgeroepen. De barmhartigheid van God maakt de brug tussen ideaal en werkelijkheid mogelijk. Het verschil tussen een atheïst en een gelovige is dat een gelovige het etisch ideaal niet naar beneden moet halen om zich goed in zijn vel te voelen.

Marsipulami
22-01-05, 01:24
Geplaatst door mark61
Wat is het nou, zijn die ministers & parlementsleden nou nou onverdraagzame seculieren of onverdraagzame katholieken of verdraagzame katholieken of.....?

Je draait, broeder. Tis een warboel in je hoofd.

Alle katholieken zijn zondig (cfr. erfzonde). Het is niet aan mij om te oordelen over die Franse ministers. Ik ben niet God.

Prlwytzkofski
22-01-05, 11:41
Geplaatst door Marsipulami
Maar het is niet goed het ideaal te verwerpen, de norm naar beneden bij te stellen, terwille van de zelfrechtvaardiging van mensen die zichzelf tot God hebben uitgeroepen. .

Wie maakt uit, wat boven en beneden is ? Die katholieken waar ik het over had, hebben uit hun optiek, die in dit geval de mijne is, de Roomse norm naar boven bijgesteld, niet naar beneden.