PDA

Bekijk Volledige Versie : Job Cohen boos over de woede van de Marokkanen



Ron Haleber
21-01-05, 11:56
De stille tocht die vanmiddag voor Ali el Bejjati zou worden gehouden, is op 'dringend aanraden' van burgemeester Job Cohen afgelast.


Cohen sprak gisteren met familie en vrienden van de overleden man.

Bij het gesprek op het stadsdeelkantoor waren vertegenwoordigers van het stadsdeel, Marokkaanse organisaties, de zus van het slachtoffer en twee vriendinnen van haar aanwezig. Cohen: ''Ik hield dat gesprek omdat ik wilde zeggen dat het van belang is alle feiten, hoe akelig ook, onder ogen te zien.''

Cohen heeft geen contact gehad met Germaine C., de vrouw die de jongen heeft overreden. Vanochtend was onduidelijk of dat nog zou gebeuren.

Familie en vrienden hebben op verzoek van Cohen afgezien van een stille tocht, maar willen vanmiddag wel in een 'rouwtocht' van de plek van het ongeluk naar de moskee aan de Weesperzijde lopen. Aanvankelijk zou de tocht van het Centraal Station naar de Derde Oosterparkstraat voeren.

De Linnaeusschool sloot uit angst voor rellen vanmiddag haar deuren. Het ongeluk vond voor de school plaats.

De woedende reacties in Oost op de dood van de overleden verdachte zijn Cohen in het verkeerde keelgat geschoten. ''Als gezegd wordt 'iedereen steelt wel eens een tasje,' dan heb ik daar geen goed woord voor over. En ik vind ook dat te veel ontkend wordt dat het begon met een tasjesroof.''

Dat het slachtoffer een criminele achtergond heeft, is volgens Cohen niet iets om te bagatelliseren. ''We praten continu over overlast- dit ís overlast, en daar hebben we met z'n allen meer dan genoeg van. Dat moet je onder ogen zien, ook al ben je in de rouw.''





© Het Parool, 21-01-2005

Ron Haleber
21-01-05, 11:59
Het ontkennen van Marokkanen (voor Frank van Gemert)


LIEDEWIJ LOORBACH



De familie van Ali el Bejjati, de jongen die maandag in Amsterdam-Oost door zijn slachtoffer werd doodgereden, houdt vol dat hij een lieve jongen was en geen tasjesdief. Ook al is zijn criminele verleden inmiddels bij iedereen bekend, de familie blijft die ontkennen.

Het is een Marokkaans fenomeen, zeggen deskundigen. ''Als je iets niet ziet, dan is het er ook niet. Dat is een cultureel-Marokkaans gegeven,'' aldus Niels Duits van de Forensisch Psychiatrische Dienst.

Duits: ''Onze praktijkervaring is dat er bij Marokkanen vaak sprake is van psychologische ontkenning. Wij krijgen van ouders van delinquenten vaak te horen dat hij thuis zo'n aardige jongen is.''

Ook vrienden van Ali blijven benadrukken dat het 'een goede jongen' was. ''Hij was echt geen hangjongere. Hij zat op school en had twee bijbaantjes. Ali was met zijn toekomst bezig,'' zeiden ze woensdag in deze krant.

Duits illustreert het met een anekdote die een vriend jaren geleden meenam uit Marokko: ''Als daar de whisky in een limonadefles zit, is het ook geen whisky.''

Dat Ali in 2000 ook al opgepakt en veroordeeld werd voor een tasjesroof in Oost, doet voor zijn vrienden en familie niet terzake. Over het feit dat hij al vier maanden in voorarrest zat voor een gewapende overval, waarvoor hij begin deze week opnieuw moest voorkomen, wordt alleen gezegd dat hij nog steeds alleen verdachte was en zeker over twee weken zou zijn vrijgesproken.

De familie van Driss Arbib, die in 2003 op het Mercatorplein werd doodgeschoten, had dezelfde reactie. Het verhaal dat Driss van een ruzie in een eettentje was weggelopen om een mes te halen, kon gewoon niet waar zijn. De getuigen die zeiden dat Driss een mes op de agent had gericht, toen die het restaurantje in rende, moesten de waarheid hebben verdraaid.

''Driss was geen jongen die zoiets zou doen,'' zei zijn broer.

''Een zonde in het verborgene is reeds voor tweederde vergeven,'' luidt een Arabisch spreekwoord.




© Het Parool, 21-01-2005



[Je ziet het maar: weer die afschuwelijke wetenschappers! Het beste is alle wetenschappers als FvG, Mark61, Ron, Maarten e.a. van Maroc.NL te bannen!]

Zeepaardje
21-01-05, 12:04
En hoe erg en verkeerd het ook is, dit is nou precies de reden waarom steeds meer kaaskoppen gaan generaliseren.

Nogmaals: is niet goed, maar toch minstens een béétje begrijpelijk?

Max Stirner
21-01-05, 12:07
Geplaatst door Ron Haleber
Het ontkennen van Marokkanen (voor Frank van Gemert)


LIEDEWIJ LOORBACH



De familie van Ali el Bejjati, de jongen die maandag in Amsterdam-Oost door zijn slachtoffer werd doodgereden, houdt vol dat hij een lieve jongen was en geen tasjesdief. Ook al is zijn criminele verleden inmiddels bij iedereen bekend, de familie blijft die ontkennen.

Het is een Marokkaans fenomeen, zeggen deskundigen. ''Als je iets niet ziet, dan is het er ook niet. Dat is een cultureel-Marokkaans gegeven,'' aldus Niels Duits van de Forensisch Psychiatrische Dienst.

Duits: ''Onze praktijkervaring is dat er bij Marokkanen vaak sprake is van psychologische ontkenning. Wij krijgen van ouders van delinquenten vaak te horen dat hij thuis zo'n aardige jongen is.''

Ook vrienden van Ali blijven benadrukken dat het 'een goede jongen' was. ''Hij was echt geen hangjongere. Hij zat op school en had twee bijbaantjes. Ali was met zijn toekomst bezig,'' zeiden ze woensdag in deze krant.

Duits illustreert het met een anekdote die een vriend jaren geleden meenam uit Marokko: ''Als daar de whisky in een limonadefles zit, is het ook geen whisky.''

Dat Ali in 2000 ook al opgepakt en veroordeeld werd voor een tasjesroof in Oost, doet voor zijn vrienden en familie niet terzake. Over het feit dat hij al vier maanden in voorarrest zat voor een gewapende overval, waarvoor hij begin deze week opnieuw moest voorkomen, wordt alleen gezegd dat hij nog steeds alleen verdachte was en zeker over twee weken zou zijn vrijgesproken.

De familie van Driss Arbib, die in 2003 op het Mercatorplein werd doodgeschoten, had dezelfde reactie. Het verhaal dat Driss van een ruzie in een eettentje was weggelopen om een mes te halen, kon gewoon niet waar zijn. De getuigen die zeiden dat Driss een mes op de agent had gericht, toen die het restaurantje in rende, moesten de waarheid hebben verdraaid.

''Driss was geen jongen die zoiets zou doen,'' zei zijn broer.

''Een zonde in het verborgene is reeds voor tweederde vergeven,'' luidt een Arabisch spreekwoord.




© Het Parool, 21-01-2005



Tsja je kan ook moeilijk van die familie verwachten dat ze tegen jan-en -alleman gaan zeggen dat hun zoon een rotkind was. Het blijft je eigen vlees en bloed.
Vraag me af of dat nu zoveel met zijn achtergrond te maken heeft.

nard
21-01-05, 12:12
Ron, wil je aub even helder het verband tussen beide artikelen aangeven, omdat je ze beiden in één draadje plaatst.

Ron Haleber
21-01-05, 12:23
Geplaatst door nard
Ron, wil je aub even helder het verband tussen beide artikelen aangeven, omdat je ze beiden in één draadje plaatst.

Er moeten niet te veel topics over Ali El B opengaan (economische overweging) - en je weet: Wetenschap is zeker op Maroc.NL maar ondergeschikte secundaire reflexie - de lappen daarover - als van Maarten - worden hier toch niet gelezen... :gniffel:



Verder komt de boosheid van Cohen natuurlijk voort uit het 'ontkennen' waarmee de Marokkanen hun woede rechtvaardigen. Cohen was als wetenschapper docent op de Uni Maastricht.

markie555
21-01-05, 12:25
Geplaatst door Ron Haleber
Er moeten niet te veel topics over Ali El B opengaan - en je weet: wetenschap is maar ondergeschikte secundaire reflexie... :gniffel:


Excuse me??????:

nard
21-01-05, 12:26
Geplaatst door Ron Haleber
Er moeten niet te veel topics over Ali El B opengaan - en je weet: wetenschap is maar ondergeschikte secundaire reflexie... :gniffel:

a. jij begon ;)

b. hierzo! geef ik je wetenschappelijke, hoewel basale, reflexen een keer de vrije teugel, krijg ik de kous alsnog op mijn kop.

c. dus nogmaals: graag even duidelijkheid verzocht aub. :)

d. ik vraag niet om lappen, een compacte beschouwing ben ik dik tevreden mee.

echnaton
21-01-05, 12:28
Geplaatst door Ron Haleber
Er moeten niet te veel topics over Ali El B opengaan (economische overweging) - en je weet: Wetenschap is zeker op Maroc.NL maar ondergeschikte secundaire reflexie - de lappen daarover - als van Maarten - worden hier toch niet gelezen... :gniffel:

Wat Maarten schrijft is ook allesbehalve wetenschappelijk.

Ron Haleber
21-01-05, 12:33
Geplaatst door echnaton
Wat Maarten schrijft is ook allesbehalve wetenschappelijk.

Maarten populariseert wetenschap met name voor onze allochtonen. Onderschat dat soort schrijvers niet! :wat?!:

Ron Haleber
21-01-05, 12:37
Geplaatst door nard
a. jij begon ;)

b. hierzo! geef ik je wetenschappelijke, hoewel basale, reflexen een keer de vrije teugel, krijg ik de kous alsnog op mijn kop.



Basale reflexen - als momenteel op Maroc.nl veelal vanuit de onderbuik gedaan -, gelden niet als wetenschappelijk :D

nard
21-01-05, 12:39
Geplaatst door Ron Haleber
Basale reflexen - als momenteel op Maroc.nl veelal vanuit de onderbuik gedaan -, gelden niet als wetenschappelijk :D


Kom op, Ron, of moe'k even een voorzetje geven?

echnaton
21-01-05, 12:58
Geplaatst door Ron Haleber
Maarten populariseert wetenschap met name voor onze allochtonen. Onderschat dat soort schrijvers niet! :wat?!:

Als hij dat probeert dan schiet hij wel hoog over het doel. Dat besef je zelf ook al want je zegt dat niemand het leest.

Ron Haleber
21-01-05, 13:12
Geplaatst door echnaton
Als hij dat probeert dan schiet hij wel hoog over het doel. Dat besef je zelf ook al want je zegt dat niemand het leest.

Ach wetenschappers schrijven altijd voor een uitverkoren elite-volkje (zoals wij beiden) - dat weet je toch! :engel:

echnaton
21-01-05, 13:18
Geplaatst door Ron Haleber
Ach wetenschappers schrijven altijd voor een uitverkoren elite-volkje (zoals wij beiden) - dat weet je toch! :engel:

Ik heb me zelf geleerd om zo te schrijven dat ik toegankelijk ben voor iedereen. Tot nu toe is me dat aardig gelukt.

markie555
21-01-05, 13:22
Was niet alleen zn zusje die t ontkende!!!!
Heb er veel meer gezien! Hele goede vriendjes van hem, en ook een met hoofddoek getooide buurvrouw, uiteraard ondertiteld, die zei dat ie dat onmogelijk gedaan kon hebben.

brabiliaan
21-01-05, 13:51
Geplaatst door markie555
Was niet alleen zn zusje die t ontkende!!!!
Heb er veel meer gezien! Hele goede vriendjes van hem, en ook een met hoofddoek getooide buurvrouw, uiteraard ondertiteld, die zei dat ie dat onmogelijk gedaan kon hebben.

Wie heeft er geroepen dat alleen zijn zusje dat ontkende?? Volgens mij helemaal niemand.

nl-x
21-01-05, 13:57
Ik heb dat geroepen in die andere topic. Maar ik had daar ook de familie en naaste vrienden bij betrokken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet de "Marokkanen" zijn, maar alleen zn vrienden en familie zijn die roepen dat ie heilig is. En dat vind ik nou weer niet zo opmerkelijk. Ik maak me zeer boos over dat men dit soort dingen in de mond van 'de Marokkaanse gemeenschap' leggen.

brabiliaan
21-01-05, 14:03
Geplaatst door nl-x
Ik heb dat geroepen in die andere topic. Maar ik had daar ook de familie en naaste vrienden bij betrokken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet de "Marokkanen" zijn, maar alleen zn vrienden en familie zijn die roepen dat ie heilig is. En dat vind ik nou weer niet zo opmerkelijk. Ik maak me zeer boos over dat men dit soort dingen in de mond van 'de Marokkaanse gemeenschap' leggen.

Ow, was jij dat die dat riep.... gelul in de ruimte dus

I rest my case

Vissea
21-01-05, 14:06
Geplaatst door nl-x
Ik heb dat geroepen in die andere topic. Maar ik had daar ook de familie en naaste vrienden bij betrokken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet de "Marokkanen" zijn, maar alleen zn vrienden en familie zijn die roepen dat ie heilig is. En dat vind ik nou weer niet zo opmerkelijk. Ik maak me zeer boos over dat men dit soort dingen in de mond van 'de Marokkaanse gemeenschap' leggen.

Is idd niet helemaal terecht maar het komt natuurlijk voort uit het feit dat het een tendens is. Over de mord op TvG waren de geluiden uit Mar. hoek ook wat badinerend: eigen schuld, hij had het kunnen weten, heeft 'ons' beledigd, etc.. Deze tasjesrover werd naast familie ook door diverse anderen verdedigd, gister nog wat wijsneuzen die claimden dat mevrouw een aantal keren over de dader was heen gereden en meer van dat soort opmerkingen. Het klopt niet om de hele gemeenschap er op aan te spreken maar de geluiden en de acties van de gemeenschap roepen het wel een beetje op, vind ik.

markie555
21-01-05, 15:03
Geplaatst door nl-x
Ik heb dat geroepen in die andere topic. Maar ik had daar ook de familie en naaste vrienden bij betrokken. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het niet de "Marokkanen" zijn, maar alleen zn vrienden en familie zijn die roepen dat ie heilig is. En dat vind ik nou weer niet zo opmerkelijk. Ik maak me zeer boos over dat men dit soort dingen in de mond van 'de Marokkaanse gemeenschap' leggen.


en zijn familie en vrienden zijn zeker Ariers?

Olive Yao
21-01-05, 18:51
Geplaatst door Ron Haleber
het ontkennen van Marokkanen (voor Frank van Gemert)

LIEDEWIJ LOORBACH

De familie van Ali el Bejjati, de jongen die maandag in Amsterdam-Oost door zijn slachtoffer werd doodgereden, houdt vol dat hij een lieve jongen was en geen tasjesdief. Ook al is zijn criminele verleden inmiddels bij iedereen bekend, de familie blijft die ontkennen.

Het is een Marokkaans fenomeen, zeggen deskundigen. ''Als je iets niet ziet, dan is het er ook niet. Dat is een cultureel-Marokkaans gegeven,'' aldus Niels Duits van de Forensisch Psychiatrische Dienst.

Duits: ''Onze praktijkervaring is dat er bij Marokkanen vaak sprake is van psychologische ontkenning. Wij krijgen van ouders van delinquenten vaak te horen dat hij thuis zo'n aardige jongen is.''

Ook vrienden van Ali blijven benadrukken dat het 'een goede jongen' was. ''Hij was echt geen hangjongere. Hij zat op school en had twee bijbaantjes. Ali was met zijn toekomst bezig,'' zeiden ze woensdag in deze krant.

Duits illustreert het met een anekdote die een vriend jaren geleden meenam uit Marokko: ''Als daar de whisky in een limonadefles zit, is het ook geen whisky.''

Dat Ali in 2000 ook al opgepakt en veroordeeld werd voor een tasjesroof in Oost, doet voor zijn vrienden en familie niet terzake. Over het feit dat hij al vier maanden in voorarrest zat voor een gewapende overval, waarvoor hij begin deze week opnieuw moest voorkomen, wordt alleen gezegd dat hij nog steeds alleen verdachte was en zeker over twee weken zou zijn vrijgesproken.

De familie van Driss Arbib, die in 2003 op het Mercatorplein werd doodgeschoten, had dezelfde reactie. Het verhaal dat Driss van een ruzie in een eettentje was weggelopen om een mes te halen, kon gewoon niet waar zijn. De getuigen die zeiden dat Driss een mes op de agent had gericht, toen die het restaurantje in rende, moesten de waarheid hebben verdraaid.

''Driss was geen jongen die zoiets zou doen,'' zei zijn broer.

''Een zonde in het verborgene is reeds voor tweederde vergeven,'' luidt een Arabisch spreekwoord.

© Het Parool, 21-01-2005
Dit verschijnsel ken ik, of interpreteer ik, in de volgende vorm:

Bepaalde feitelijke uitspraken of gedachtes houden tegelijk een evaluatie in.
Bijvoorbeeld “Ik heb het gedaan” sluit in: Ik sta achter wat ik gedaan heb. Als je er niet achter staat erken je ook niet voor jezelf en voor anderen dat je het gedaan hebt. “Ik heb het niet gedaan” sluit in Ik sta er niet achter, ik schaam me ervoor.

Dit wijst op ontwikkelde trots en schaamtegevoel. Kunnen goede eigenschappen zijn.

Rabi'ah.
21-01-05, 18:56
Geplaatst door Ron Haleber
Het ontkennen van Marokkanen (voor Frank van Gemert)


LIEDEWIJ LOORBACH



De familie van Ali el Bejjati, de jongen die maandag in Amsterdam-Oost door zijn slachtoffer werd doodgereden, houdt vol dat hij een lieve jongen was en geen tasjesdief. Ook al is zijn criminele verleden inmiddels bij iedereen bekend, de familie blijft die ontkennen.

Het is een Marokkaans fenomeen, zeggen deskundigen. ''Als je iets niet ziet, dan is het er ook niet. Dat is een cultureel-Marokkaans gegeven,'' aldus Niels Duits van de Forensisch Psychiatrische Dienst.

Duits: ''Onze praktijkervaring is dat er bij Marokkanen vaak sprake is van psychologische ontkenning. Wij krijgen van ouders van delinquenten vaak te horen dat hij thuis zo'n aardige jongen is.''

Ook vrienden van Ali blijven benadrukken dat het 'een goede jongen' was. ''Hij was echt geen hangjongere. Hij zat op school en had twee bijbaantjes. Ali was met zijn toekomst bezig,'' zeiden ze woensdag in deze krant.

Duits illustreert het met een anekdote die een vriend jaren geleden meenam uit Marokko: ''Als daar de whisky in een limonadefles zit, is het ook geen whisky.''

Dat Ali in 2000 ook al opgepakt en veroordeeld werd voor een tasjesroof in Oost, doet voor zijn vrienden en familie niet terzake. Over het feit dat hij al vier maanden in voorarrest zat voor een gewapende overval, waarvoor hij begin deze week opnieuw moest voorkomen, wordt alleen gezegd dat hij nog steeds alleen verdachte was en zeker over twee weken zou zijn vrijgesproken.

De familie van Driss Arbib, die in 2003 op het Mercatorplein werd doodgeschoten, had dezelfde reactie. Het verhaal dat Driss van een ruzie in een eettentje was weggelopen om een mes te halen, kon gewoon niet waar zijn. De getuigen die zeiden dat Driss een mes op de agent had gericht, toen die het restaurantje in rende, moesten de waarheid hebben verdraaid.

''Driss was geen jongen die zoiets zou doen,'' zei zijn broer.

''Een zonde in het verborgene is reeds voor tweederde vergeven,'' luidt een Arabisch spreekwoord.




© Het Parool, 21-01-2005



[Je ziet het maar: weer die afschuwelijke wetenschappers! Het beste is alle wetenschappers als FvG, Mark61, Ron, Maarten e.a. van Maroc.NL te bannen!]

:moe:

Waarom moeten er, om het gedrag van Marokkanen te verklaren, weer allerlei culturele oorzaken gezocht worden, alsof Marokkanen een soort vreemde diersoort zijn.

De reden dat de familie en vrienden van die Ali El B. zo reageerden heeft niets met hun afkomst te maken, maar met het feit dat ze van hem hielden.

Het is een puur menselijke eigenschap om van iemand van wie je veel houdt te idealiseren, zeker als die persoon gestorven is en wel op deze manier.

Dat die Ali el B geen lieverdje was, is duidelijk, maar dat is nog geen reden om iemand dood te rijden.

En wat ik al helemaal cru vind, is dat nu blijkt dat hij waarschijnlijk dat tasje niet gestolen had, maar zijn vriend.

Julien
21-01-05, 19:03
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Waarom moeten er, om het gedrag van Marokkanen te verklaren, weer allerlei culturele oorzaken gezocht worden, alsof Marokkanen een soort vreemde diersoort zijn.

De reden dat de familie en vrienden van die Ali El B. zo reageerden heeft niets met hun afkomst te maken, maar met het feit dat ze van hem hielden.

Het is een puur menselijke eigenschap om van iemand van wie je veel houdt te idealiseren, zeker als die persoon gestorven is en wel op deze manier.

Dat die Ali el B geen lieverdje was, is duidelijk, maar dat is nog geen reden om iemand dood te rijden.

En wat ik al helemaal cru vind, is dat nu blijkt dat hij waarschijnlijk dat tasje niet gestolen had, maar zijn vriend.

ben ik met je eens. maar toch heb ik op TV veel niet-vrienden of niet-familie van Ali el B. horen roepen dat hij vermoord is, dat het een racistische aanslag was en/ of dat het zo'n goede jongen was die niks kwaads deed. Deze uitspraken kan ik echt niet begrijpen.

Sowieso begrijp ik niet die hele heisa die de Marokkaanse gemeenschap + de politiek van deze zaak maakt.

Hell, hoeveel ongelukken gebeuren er dagelijks???

Rabi'ah.
21-01-05, 19:10
Geplaatst door Julien
ben ik met je eens. maar toch heb ik op TV veel niet-vrienden of niet-familie van Ali el B. horen roepen dat hij vermoord is, dat het een racistische aanslag was en/ of dat het zo'n goede jongen was die niks kwaads deed. Deze uitspraken kan ik echt niet begrijpen.

Sowieso begrijp ik niet die hele heisa die de Marokkaanse gemeenschap + de politiek van deze zaak maakt.

Hell, hoeveel ongelukken gebeuren er dagelijks???

Achja, meehuilen met de wolven in het bos is ook een menselijke eigenschap.

Bovendien "DE marokkaanse gemeenschap"? Believe me, er kwamen de afgelopen dagen hier ook enkele misselijke reacties van mokro-prikkers langs, die ook vonden dat hij het aan zichzelf te wijten had. :moe:

De reden dat er zoveel aandacht aan besteed wordt, is omdat het geval gelinkt is aan een aantal hot-items.

Namelijk: (zinloos) geweld en mokro's.

Vooral die combinatie doet 't m. :moe:

Ron Haleber
22-01-05, 07:03
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Waarom moeten er, om het gedrag van Marokkanen te verklaren, weer allerlei culturele oorzaken gezocht worden, alsof Marokkanen een soort vreemde diersoort zijn.

De reden dat de familie en vrienden van die Ali El B. zo reageerden heeft niets met hun afkomst te maken, maar met het feit dat ze van hem hielden.

Het is een puur menselijke eigenschap om van iemand van wie je veel houdt te idealiseren, zeker als die persoon gestorven is en wel op deze manier.

En wat ik al helemaal cru vind, is dat nu blijkt dat hij waarschijnlijk dat tasje niet gestolen had, maar zijn vriend.

Love is blind is wel een aardig excuus voor jonge dames... :fplayer:


Maar of je als volwassene moet gaan liegen in de media en zo je eigen Marokkaanse gemeenschap als onbetrouwbaar doet overkomen, lijkt mij een erg foute zaak... :mad:


groetjes Ron :zwaai:

Rabi'ah.
23-01-05, 10:08
Geplaatst door Ron Haleber
Love is blind is wel een aardig excuus voor jonge dames... :fplayer:


Maar of je als volwassene moet gaan liegen in de media en zo je eigen Marokkaanse gemeenschap als onbetrouwbaar doet overkomen, lijkt mij een erg foute zaak... :mad:


groetjes Ron :zwaai:

Zie het andere topic.

Te quiero
23-01-05, 15:43
Geplaatst door Ron Haleber
Het ontkennen van Marokkanen (voor Frank van Gemert)


LIEDEWIJ LOORBACH



De familie van Ali el Bejjati, de jongen die maandag in Amsterdam-Oost door zijn slachtoffer werd doodgereden, houdt vol dat hij een lieve jongen was en geen tasjesdief. Ook al is zijn criminele verleden inmiddels bij iedereen bekend, de familie blijft die ontkennen.

Het is een Marokkaans fenomeen, zeggen deskundigen. ''Als je iets niet ziet, dan is het er ook niet. Dat is een cultureel-Marokkaans gegeven,'' aldus Niels Duits van de Forensisch Psychiatrische Dienst.

Duits: ''Onze praktijkervaring is dat er bij Marokkanen vaak sprake is van psychologische ontkenning. Wij krijgen van ouders van delinquenten vaak te horen dat hij thuis zo'n aardige jongen is.''

Ook vrienden van Ali blijven benadrukken dat het 'een goede jongen' was. ''Hij was echt geen hangjongere. Hij zat op school en had twee bijbaantjes. Ali was met zijn toekomst bezig,'' zeiden ze woensdag in deze krant.

Duits illustreert het met een anekdote die een vriend jaren geleden meenam uit Marokko: ''Als daar de whisky in een limonadefles zit, is het ook geen whisky.''

Dat Ali in 2000 ook al opgepakt en veroordeeld werd voor een tasjesroof in Oost, doet voor zijn vrienden en familie niet terzake. Over het feit dat hij al vier maanden in voorarrest zat voor een gewapende overval, waarvoor hij begin deze week opnieuw moest voorkomen, wordt alleen gezegd dat hij nog steeds alleen verdachte was en zeker over twee weken zou zijn vrijgesproken.

De familie van Driss Arbib, die in 2003 op het Mercatorplein werd doodgeschoten, had dezelfde reactie. Het verhaal dat Driss van een ruzie in een eettentje was weggelopen om een mes te halen, kon gewoon niet waar zijn. De getuigen die zeiden dat Driss een mes op de agent had gericht, toen die het restaurantje in rende, moesten de waarheid hebben verdraaid.

''Driss was geen jongen die zoiets zou doen,'' zei zijn broer.

''Een zonde in het verborgene is reeds voor tweederde vergeven,'' luidt een Arabisch spreekwoord.




© Het Parool, 21-01-2005



[Je ziet het maar: weer die afschuwelijke wetenschappers! Het beste is alle wetenschappers als FvG, Mark61, Ron, Maarten e.a. van Maroc.NL te bannen!]
Volgens de Marokkaanse fotograaf Ali Chraibi is het volgende aan de hand:

En de vele problemen met jonge Marokkanen, tja, wat kan hij er als fotograaf uit Marrakech van zeggen. „Het valt me wel op dat de Marokkaanse bevolking in Nederland heel eenzijdig is. Allemaal mensen uit het Rifgebergte. Dat is een volk apart. Uit de klei getrokken, zeggen jullie in Nederland geloof ik. Erg op zichzelf, ontoegankelijk, en altijd heel erg bezig met zaken als hun eer en de regels. Héél anders dan stadsmensen.”

Als het aan het cultuur ligt, dan wel aan die van een BIJZONDER KLEIN deel van de Marokkaanse bevolking.
Ik persoonlijk denk dat het aan de ontwikkeling en de opvoeding ligt.

Vrede
23-01-05, 15:56
Geplaatst door Julien
ben ik met je eens. maar toch heb ik op TV veel niet-vrienden of niet-familie van Ali el B. horen roepen dat hij vermoord is, dat het een racistische aanslag was en/ of dat het zo'n goede jongen was die niks kwaads deed. Deze uitspraken kan ik echt niet begrijpen.

Sowieso begrijp ik niet die hele heisa die de Marokkaanse gemeenschap + de politiek van deze zaak maakt.

Hell, hoeveel ongelukken gebeuren er dagelijks???


Jij begrijpt wel meer niet :alien:


Wat begrijp je er niet aan?

Beiden waren dader en slachtoffer.

1ste geval; dader steelt; slachtoffer is beroofd.
Vervolgens; slachtoffer wordt dader; zij doodt opzettelijk dader; dader wordt slachtoffer. Slachtoffer wordt op brute wijze geplet en overlijdt.

Automobiliste: slachtoffer-->> make-up + mobiel weg.
Automobiliste: dader --->> zij doodt opzettelijk.

Tasjesdief: dader-->>steelt make-up + mobiel.
tasjesdief: slachtoffer-->>wordt gedood cq vermoordt.

Welke feit weegt tegen welke feit op?

Ronald Leerling
23-01-05, 16:13
De stille tocht heeft tot heftige (anti) reacties geleid bij vele mensen in mijn omgeving die tot nu to genuanceerd denken over Marokkanen. Zij maken het onderscheid tussen met wat wordt bedoeld met kut-marokkannen en de Marokkaan in het algemeen. Zij lieten zich doorgaans niet van de wijs brengen door het gedrag van enkelen.
Echter:
Door een stille tocht te houden voor wat in de ogen van velen binnen de definitie valt van een "kut-marokkaan" (iemand die zich veelvuldig bezighoudt met strafbare feiten en volstrekt asociaal is, een als we de achtergrond weg halen zeggen wij: asociale criminele randdebiel) Loopt de Marokkaanse gemeenschap het risico dat men gaat denken dat klaarblijkelijk de rest van de Marokkanen solidair is met dergelijke figuren.
Door moord te roepen veroordelen zij voordat de rechter er tussen is gekomen en maken zij zich schuldig aan minachting voor de rechtsgang in Nederland. Ook Nederlanders die hier uitspraken overdoen spreken voor hun beurt en zijn daarmee fout. Er is sprake van een rechtsstaat ook als je het er soms niet mee eens bent.
Als je nog niet bezig was: doe iets aan jullie gemeenschap zodat het aantal 'ongelukjes' niet vaker en erger worden.

"Vrede" zegt/quoteert dat er een oorlog tegen de Islam gaande is.
Ik zou het eerder omdraaien:
Dit Islam is met iedereen in oorlog. Het lijkt me sterk dat er sprake is van een internationale samenzwering tegen de Islam dmv een georganiseerde oorlog tegen de Islam. Overal, of het nu communisten, hindu's, Christenen, atheisten op welk continent dan ook. (Nigeria, India, China, Indonesie als belangrijkste voorbeelden maken Moslims ruzie met hun mede burgers) Zouden al deze zeer diverse mensen nu allemaal onderdeel zijn vgn een complot of is er iets mis met de Islam en haar intolerante expansie drift? Dader ipv slachtoffer!

mark61
23-01-05, 16:14
Geplaatst door Vrede
opzettelijk

Dat verzin je.



zij doodt opzettelijk.

Dat verzin je.


vermoordt.

En dat verzin je ook.

Welke fantasie weegt tegen welk feit op?

mark61
23-01-05, 16:17
Geplaatst door Ron Haleber
wetenschappers als Mark61, [/I]

Hé ben ik nou weer in genade aangekomen?


...als het zo uitkomt?

Vrede
23-01-05, 16:19
Geplaatst door mark61
Dat verzin je.




Dat verzin je.



En dat verzin je ook.

Welke fantasie weegt tegen welk feit op?



Beiden waren dader en slachtoffer.

1ste geval; dader steelt; slachtoffer is beroofd.
Vervolgens; slachtoffer wordt dader; zij doodt opzettelijk dader; dader wordt slachtoffer. Slachtoffer wordt op brute wijze geplet en overlijdt.

Automobiliste: slachtoffer-->> make-up + mobiel weg.
Automobiliste: dader --->> zij doodt opzettelijk.

Tasjesdief: dader-->>steelt make-up + mobiel.
tasjesdief: slachtoffer-->>wordt gedood cq vermoordt.

Welke feit weegt tegen welke feit op?





Ik verzin niks. Ik zie de dingen zoals zij zijn.
Wat wou je doen mark61, haar handelen goed keuren? Voor hetzelfde geld komt er een volgende keer bij elke verdacht tasjesdief. Is het normaal om vervolgens er maar op los te rammen tot de dood er op volgt?

Ik vind van niet!

mark61
23-01-05, 16:23
Geplaatst door Vrede
Ik verzin niks. Ik zie de dingen zoals zij zijn.
Wat wou je doen mark61, haar handelen goed keuren? Voor hetzelfde geld komt er een volgende keer bij elke verdacht tasjesdief. Is het normaal om vervolgens er maar op los te rammen tot de dood er op volgt?

Jij weet helemaal niet hoe de dingen zijn. Op dit moment weet alleen de vrouw in kwestie dat, en zelfs dat is nog niet geheel zeker. En misschien haar ondervragers.

Dus jij veronderstelt er maar lustig op los en presenteert dat als vaststaand feit. Erg eng en gevaarlijk.

Als aanvullend 'argument' sla je dan maar door naar de andere kant. Fijne wereld waarin jij leeft, zwart wit, lekker overzichtelijk. En onzindelijk. Hoe oud ben je eigenlijk? En waar is de vrede?

Vrede
27-01-05, 14:10
Mw Germaine reed twee straten achter de jongen aan in zn achteruit (maar dat wist jij al), voordat ze hem kon overrijden. Bovendien reed ze vervolgens naar voren (nogmaals over hem heen) en toen weer naar achter. Wow drie keer. Is dit om er zeker van te zijn dat hij dood is/was?

Hoe grappig is het dat de media niet alles bekend maakt en de feiten verdraait natuurlijk niet te vergeten...

Deze feiten waren jou ook niet bekend ofwel mark61.

Je zou kunnen zeggen dat het 1-1 staat.


ps ik draag nog luiers ja, problemen mee??

Te quiero
27-01-05, 14:18
Geplaatst door Vrede
Hoe grappig is het dat de media niet alles bekend maakt en de feiten verdraait natuurlijk niet te vergeten...


Je bent werkelijk net zo belachelijk als de familie en vrienden van Ali el B. Met hun ontkenningen en verdraaiingen doen ze me denken aan de meest uitgelachen Iraakse Minister van Buitenlandse zaken onder Saddam Hoessein.

Karin.N
27-01-05, 14:18
Geplaatst door Vrede
Mw Germaine reed twee straten achter de jongen aan in zn achteruit (maar dat wist jij al), voordat ze hem kon overrijden. Bovendien reed ze vervolgens naar voren (nogmaals over hem heen) en toen weer naar achter. Wow drie keer. Is dit om er zeker van te zijn dat hij dood is/was?

Hoe grappig is het dat de media niet alles bekend maakt en de feiten verdraait natuurlijk niet te vergeten...

Deze feiten waren jou ook niet bekend ofwel mark61.

Je zou kunnen zeggen dat het 1-1 staat.


ps ik draag nog luiers ja, problemen mee??

Fijn, al die objectieve waarnemingen van sommige prikkers :moe:

Vrede
27-01-05, 14:22
Nou, dat zullen we nog wel eens dan.

David
27-01-05, 14:27
Geplaatst door Vrede
Nou, dat zullen we nog wel eens dan.


Mag ik je feliciteren, schoonheid? Je bent uniek! Nog nooit vertoond! One of a kind!

Vrede
27-01-05, 14:34
Geplaatst door Te quiero
Je bent werkelijk net zo belachelijk als de familie en vrienden van Ali el B. Met hun ontkenningen en verdraaiingen doen ze me denken aan de meest uitgelachen Iraakse Minister van Buitenlandse zaken onder Saddam Hoessein.


Ik ontken niks. De dief is dood en dat zal Gods straf wel zijn. Ik heb het over nu, wat daarna kwam/komt. Om eerlijk heb ik ide Iraakse minister ook uitgelachen. Anderen uitlachen is niet netjes, maar op dat moment kon ik er ook niets aan doen..." ik zie nergens in de buurt Amerikanen ons land binnenvallen en als ze komen dan snij ik hun strotten een voor een eraf", terwijl de Amerikanen op de achtergrond duidelijk aan het werk te zien waren. Maar goed daar gaat het niet om. We merken het wel.

duende
27-01-05, 14:39
Geplaatst door Max Stirner
Tsja je kan ook moeilijk van die familie verwachten dat ze tegen jan-en -alleman gaan zeggen dat hun zoon een rotkind was. Het blijft je eigen vlees en bloed.
Vraag me af of dat nu zoveel met zijn achtergrond te maken heeft.
Niets dus, als het een Nederlandse jongen was geweest had zijn Nederlandse zusje ook gezegd dat het zo een aardige jongen was.
Over de doden niets dan goeds zeker als het je familie is.
Beter was het geweest om de familie met rust te laten en ze op een rustige manier de dood te laten verwerken, maar nee het moest weer breeduit op tv uitgezonden worden.

Abelone
27-01-05, 14:44
Geplaatst door duende
Niets dus, als het een Nederlandse jongen was geweest had zijn Nederlandse zusje ook gezegd dat het zo een aardige jongen was.
Over de doden niets dan goeds zeker als het je familie is.
Beter was het geweest om de familie met rust te laten en ze op een rustige manier de dood te laten verwerken, maar nee het moest weer breeduit op tv uitgezonden worden.

Op AT5 deed de broer van Johnny uit A-dam-Noord zijn zegje. Die wond er geen doekjes om dat zijn broer misdadiger was. Hij gaf hem geen trap na, maar vertelde gewoon de waarheid zoals ie was.

Te quiero
27-01-05, 14:54
Geplaatst door duende
Niets dus, als het een Nederlandse jongen was geweest had zijn Nederlandse zusje ook gezegd dat het zo een aardige jongen was.
Over de doden niets dan goeds zeker als het je familie is.
Beter was het geweest om de familie met rust te laten en ze op een rustige manier de dood te laten verwerken, maar nee het moest weer breeduit op tv uitgezonden worden.
Er zullen ongetwijfeld Nederlandse zusjes zijn die het bovenstaande zouden doen, maar het was het niet geweest. Verder heb ik nog nooit een Nederlander in dergelijke gevallen voor de media zulk onzin (gouden hart, etc.) horen roepen, en over het algemeen is dit niet het typisch gedrag van een Nederlandse zus.
Kortom, de gemiddelde mens en de gemiddelde Marokkaan zou zich niet zo belachelijk maken door zulk onzin in het openbaar te roepen.

Het gedrag van de familie en vrienden toont niet de bovenstaande wens: rustig de dood verwerken.
Dit is de eerste islamitische rouwstoet in Nederland met vlaggen en leuzen. Ze hebben duidelijk de aandacht van de media gewenst.
Hadden ze het niet gekregen, dan hadden ze waarschijnlijk racisme geroepen. Waarom kregen de autochtone criminelen het wel?

Het waardigst voor Ali el B. zou zijn geweest als de familie en vrienden zich gewoon rustig hadden gehouden en hun rouwen in besloten kringen hadden gehouden.

Ron Haleber
27-01-05, 16:28
Geplaatst door Ron Haleber:

...Wetenschappers als mark61



Geplaatst door mark61
Hé ben ik nou weer in genade aangekomen?


...als het zo uitkomt?

Huichelaar, ik heb jou toch altijd serieus genomen - jij bent toch afkomstig uit de stallen van oude Leidse vrienden van me....!

Die ene keer toen je voor de afwisseling voor Hilbrand ging spelen, vonden ik en FvG je wel een beetje een verrader - niet van de marocs, soit dat mag wel - maar van de Wetenschap.


Nogmaals excuses dat ik die leuke discussie met je niet voortzette - en op een apart topic pastte het niet meer - dan begrijpt niemand er wat van... Maar die voorhuiden worden nog steeds zolang opgerekt met meters tekst dat ze die lui daar maar beter meteen kunnen castreren - dan komt dat topic eindelijk aan zn einde... :knife_hea

mark61
27-01-05, 22:21
Geplaatst door Vrede
Mw Germaine reed twee straten achter de jongen aan in zn achteruit (maar dat wist jij al), voordat ze hem kon overrijden.

Al reed ze 10 straten achteruit, jij weet nog steeds niet wat er gebeurd is. Niemand namelijk. Over haar intentie weet je al helemaal niks.


Bovendien reed ze vervolgens naar voren (nogmaals over hem heen) en toen weer naar achter. Wow drie keer. Is dit om er zeker van te zijn dat hij dood is/was?

Ze reed naar voren toen ze er opmerkzaam was gemaakt dat er iemand achter haar auto lag. Dat wist ze niet eens. Dat ze daarna weer naar achter reed verzin je. Je kan trouwens bij het naar voren rijden niet over iemand heenrijden die achter/onder je auto ligt.


Hoe grappig is het dat de media niet alles bekend maakt en de feiten verdraait natuurlijk niet te vergeten...

Uiteraard. Ze liegen erop los en alleen jij weet de waarheid. Wat is de wereld toch onrechtvaardig.


Deze feiten waren jou ook niet bekend ofwel mark61.

Je hebt geen feit genoemd.


Je zou kunnen zeggen dat het 1-1 staat.

Met wat voor een wedstrijd ben jij bezig?