PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimmeisjes aan het woord



Aouatif Tawfik
21-01-05, 22:50
Waarom een sluier?

Moslimmeisjes aan het woord

Inleidingen en debat m.m.v. Naïma el Hannouche, Aouatif Tawfik en Simone Meilof IJben

Zondag 30 januari, aanvang 14.00 uur, Openbare Bibliotheek Amsterdam, Prinsengracht 587, Amsterdam

Organisatie: El Hizjra i.s.m. Mijn Sluier en Ik


Waarom een hoofddoek of een sluier?
Moslimmeisjes aan het woord
Veel islamitische meisjes en vrouwen dragen bewust of uit traditie een hoofddoek of een sluier, kledingstukken die geassocieerd worden met onderdrukking en uitsluiting van de vrouw. Hoe ervaren deze meisjes en vrouwen dat zelf? Zijn ze tegen emancipatie en willen zij geen gelijkwaardige inbreng met de man? Zijn ze ‘gehersenspoeld’ of weldenkende moderne mensen? Zijn de hoofddoek en de sluier eigenlijk wel verplicht door de Koran? Is de islam hierin ‘rekkelijk of precies’? Is het dragen van een sluier niet gewoon een modeverschijnsel of een politieke stellingname geworden? Hoe ervaren geluierde moslima’s de reacties van de Nederlandse samenleving?

Over deze en andere vragen gaat het debat dat El Hizjra in samenwerking met Mijn Sluier en Ik op zondag 30 januari organiseert, waarbij vooral moslima’s zelf, al dan niet met het hoofd bedekt, aan het woord komen.

Korte inleidingen door Naïma el Hannouche en Aouatif Tawfik, beiden van ‘Mijn Sluier en Ik’. Daarna is er gelegenheid tot debat. Gespreksleiding: Simone Meilof IJben.

Zondag 30 januari, aanvang 14.00 uur. Toegang: Gratis . Informatie: [email protected] & www.mijnsluierenik.nl of www.elhizjra.nl ,tel. 020-4200568/4201517, alleen op maandag, woensdag en vrijdag tussen 12.00 en 16.00 uur, email: [email protected] ,

Bereikbaar met : Tram 1, 2, 5 Halte Leidse straat/ Prinsengracht of 6, 7, 10 Halte Leidseplein.
Bus: 142, 145, 170, 171, 172, 197 Halte Leidseplein of 80, 82, 89 Halte Marnixstraat (Politiebureau)

Met dank aan het Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen , de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

151
21-01-05, 22:53
Geplaatst door Aouatif Tawfik
Hoe ervaren geluierde moslima’s de reacties van de Nederlandse samenleving?



Als een inlegkruistocht?

Spoetnik
21-01-05, 22:59
Geplaatst door 151
Als een inlegkruistocht?

Ben je in de overgang? :hihi:

Zwarte_Kat
21-01-05, 23:10
Geplaatst door Aouatif Tawfik
[
Zondag 30 januari, aanvang 14.00 uur, Openbare Bibliotheek Amsterdam,


:zozo: Is er dan al niet iets te doen in paradiso?

~Panthera~
21-01-05, 23:39
Geplaatst door Zwarte_Kat
:zozo: Is er dan al niet iets te doen in paradiso?
----------

Ja, op het dakterras. :hihi:

mark61
22-01-05, 00:06
Geplaatst door Zwarte_Kat
:zozo: Is er dan al niet iets te doen in paradiso?

Dat wordt hollen. Of doen ze shuttle service? Mag je die tweedehandstaarten gewoon meenemen? Komen er ook IS?

mark61
22-01-05, 00:07
Geplaatst door 151
Als een inlegkruistocht?

Das tegen verbale incontinentie.

Rabi'ah.
23-01-05, 10:10
Geplaatst door Aouatif Tawfik

Waarom een sluier?

Moslimmeisjes aan het woord

Inleidingen en debat m.m.v. Naïma el Hannouche, Aouatif Tawfik en Simone Meilof IJben

Zondag 30 januari, aanvang 14.00 uur, Openbare Bibliotheek Amsterdam, Prinsengracht 587, Amsterdam

Organisatie: El Hizjra i.s.m. Mijn Sluier en Ik


Waarom een hoofddoek of een sluier?
Moslimmeisjes aan het woord
Veel islamitische meisjes en vrouwen dragen bewust of uit traditie een hoofddoek of een sluier, kledingstukken die geassocieerd worden met onderdrukking en uitsluiting van de vrouw. Hoe ervaren deze meisjes en vrouwen dat zelf? Zijn ze tegen emancipatie en willen zij geen gelijkwaardige inbreng met de man? Zijn ze ‘gehersenspoeld’ of weldenkende moderne mensen? Zijn de hoofddoek en de sluier eigenlijk wel verplicht door de Koran? Is de islam hierin ‘rekkelijk of precies’? Is het dragen van een sluier niet gewoon een modeverschijnsel of een politieke stellingname geworden? Hoe ervaren geluierde moslima’s de reacties van de Nederlandse samenleving?

Over deze en andere vragen gaat het debat dat El Hizjra in samenwerking met Mijn Sluier en Ik op zondag 30 januari organiseert, waarbij vooral moslima’s zelf, al dan niet met het hoofd bedekt, aan het woord komen.

Korte inleidingen door Naïma el Hannouche en Aouatif Tawfik, beiden van ‘Mijn Sluier en Ik’. Daarna is er gelegenheid tot debat. Gespreksleiding: Simone Meilof IJben.

Zondag 30 januari, aanvang 14.00 uur. Toegang: Gratis . Informatie: [email protected] & www.mijnsluierenik.nl of www.elhizjra.nl ,tel. 020-4200568/4201517, alleen op maandag, woensdag en vrijdag tussen 12.00 en 16.00 uur, email: [email protected] ,

Bereikbaar met : Tram 1, 2, 5 Halte Leidse straat/ Prinsengracht of 6, 7, 10 Halte Leidseplein.
Bus: 142, 145, 170, 171, 172, 197 Halte Leidseplein of 80, 82, 89 Halte Marnixstraat (Politiebureau)

Met dank aan het Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen , de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

Welja, op dezelfde dag als BJBVM. :moe:

freya
23-01-05, 12:06
Geplaatst door mark61
Komen er ook IS?

Wat heb jij toch met de IS? :confused:

freya
23-01-05, 12:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Welja, op dezelfde dag als BJBVM. :moe:

De bieb was veel eerder gepland :student:

Rabi'ah.
23-01-05, 12:10
Maar toch.....nu bevind ik me voor een vreselijk dilemma.........:droef:







































Nah, eigenlijk niet, BJBVM is veel leuker dan die uitgekauwde hoofddoekdiscussie. :D

mark61
23-01-05, 12:31
Geplaatst door freya
Wat heb jij toch met de IS? :confused:

Mja, ik krijg de indruk dat ze tot elke prijs een discussie tussen mensen met een verschillende mening willen voorkomen. Vrijheid van meningsuiting staat bij hen niet hoog in het vaandel; geweld wel.

Miss Leena
25-01-05, 21:40
Ik ben zelf een moslima en draag ook zelf een sluier, dit is de eerste organisatie die zoiets op touw zet dus daar wil ik wel bij aanwezig zijn. IK benieuwd wat ze te vertellen hebben en vooral wat het publiek te zeggen heeft.
Ik zit zelf ook vaak op het forum van Mijn Sluier en Ik en merk dat er veel verschillende opvattingen zijn ook onder de gesluierde moslima's dus wat vind ik reuze-interessant.

BJBVM is volgens mij van 11.30 tot 21.00 dus dan ga ik even naar de lezing van MSEI daarna naar BJBVM is mijn hele dag meteen volgepland, iemand zin om mee te gaan, een tripje Amsterdam!

Leena

freya
25-01-05, 22:50
Geplaatst door Miss Leena
dit is de eerste organisatie die zoiets op touw zet

Dat dacht ik toch echt niet :confused:

Miss Leena
31-01-05, 11:43
Oh nee? Kun jij mij dan vertellen welke organisatie zich nog meer heeft opgeworpen om namens gesluierde moslima's het dialoog aan te gaan met allerlei instanties? En deze ook ongesubsidieerd nog de ruimte biedt omhaar belevingen en meningen met 'buitenstaanders' te delen?

Leena