PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerwraak.



Rabi'ah.
23-01-05, 10:57
Gister op tv bij NOVA.....een heftige documentaire over eerwraak.

1 geval ging over een Iraaks meisje van 18 dat ongehuwd zwanger was geraakt en 1 over eeh Afghaanse vrouw die bij haar man die haar mishandelde, was weggegaan.

Het Iraakse meisje was toen ze de baby aan haar moeder kwam laten zien en nadat haar gezegd was dat de familie het zou accepteren, in het huis van haar moeder vermoord.

Dit gebeurde vorige week zaterdag in Culemborg.

Die Afghaanse vrouw was vermoord omdat meneer in zijn trots gekrenkt was: Zij had hem verlaten. Hij schoot haar dood en ook zijn moeder, zijn (ex)schoonmoeder.

Ze vroegen het zusje van dat Iraakse meisje wat voor idee er achter eerwraak zat. Zij zei dat het te maken had met de Iraakse cultuur.

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de gedachte: "De eer van het meisje is de eer van de familie en de eer van een meisje zit tussen haar benen." :moe: :mad:

En dan natuurlijk ook nog het idee dat een vrouw bezit van een man is en dat het gezichtsverlies voor de man is als ze niet doet wat hij wil.

Eerwraak komt helaas in nog heel veel landen voor, zoals in Oost-Europa, Turkije, Irak, (vroeger in) Sicilie, Boven-Egypte, Jordanië, Palestina, India en Pakistan.

Om eerlijk te zijn vind ik het erg moeilijk om onder zulke gebeurtenissen onaangedaan te blijven. Ook als je de foto van dat meisje zag: Ze was zo jong, zo mooi en ze was even oud als ik.

Stel je voor, denk ik dan, dat mijn wiegje niet in een creools maar Turks of Pakistaans gezin had gestaan en ik een keer erg verliefd en erg onverstandig was geweest?

Je kunt wel doen alsof dat soort dingen een ver-van-mijn-bedshow zijn, maar dat is ook alleen maar een illusie.

Helaas gebeuren dit soort dingen nog te vaak. :droef:

SIG
23-01-05, 12:00
Honderd vrouwen in opvanghuizen lopen gevaar

Uitgegeven: 22 januari 2005 22:13
Laatst gewijzigd: 22 januari 2005 22:37

HILVERSUM - Meer dan honderd vrouwen die in Nederlandse vrouwenopvanghuizen verblijven, verkeren in direct levensgevaar. Ze worden bedreigd door mannen die zich op hen willen wreken.

Dat bleek zaterdagavond uit een onderzoek van de Federatie Opvang, het samenwerkingsverband van opvanghuizen voor vrouwen, in opdracht van het actualiteitenprogramma NOVA.


Eerwraak

Directeur I. Smidt van de Federatie Opvang zei in NOVA zich ernstig zorgen te maken over deze situatie. Ze wees daarbij op twee recente moorden die zouden zijn gepleegd wegens eerwraak of familie-eer.

Op eerste kerstdag werden in Ruurlo een Afghaanse moeder en haar dochter vermoord door de ex-man van de dochter. Op 15 januari vond in Culemborg een 18-jarig Irakees meisje de dood. Ze was neergestoken door haar broer.

In totaal zijn in twee jaar tijd al zeven moorden gepleegd die, aldus de federatie, "binnen een culturele context zijn te plaatsen en eer-gerelateerd zijn".

Maatregelen

De federatie heeft er bij minister Verdonk van Integratie in een brief op aan gedrongen snel maatregelen te nemen om meer moorden te voorkomen en de veiligheid van vrouwen in de opvang te garanderen.

"De centrale en actuele vraag is op welke wijze alle betrokken partijen ervoor kunnen zorgen dat er geen nieuwe slachtoffers vallen", aldus de federatie in de brief die vrijdag is verstuurd. Volgens de federatie moet de politie meer bevoegdheden krijgen om snel tot actie over te kunnen gaan bij dreiging van eerwraak.

Acties

"Daar hebben de kwetsbare vrouwen recht op." Daarvoor moet de politie meer kennis krijgen over welke acties ze mag ondernemen tegen potentiële daders.

Ook vindt de federatie dat er meldpunten moeten komen waar dreigende wraakacties kunnen worden gemeld. Daarvanuit kan dan preventief worden ingegrepen. De voorgenomen advies- en steunpunten huiselijk geweld in verschillende gemeenten zouden daartoe wettelijke bevoegdheden moeten krijgen. Verder zouden schoolkinderen op jonge leeftijd voorlichting moeten krijgen over de rechten van vrouwen.

Top-prioriteit

In november schreven Verdonk en minister Donner (Justitie) aan de Tweede Kamer dat ze de omvang van het eerwraakprobleem wilden leren kennen en daarop beleid wilden ontwikkelen. Als het aan de federatie ligt, krijgt de aanpak van eerwraak top-prioriteit van de bewindslieden.

Bron: Nu.nl.

In een woord: tragisch.

Goodnight
23-01-05, 12:19
Tijdens mijn vakantie in Marokko verbleef ik een paar dagen in het dorp bij mijn familie.
Ik hoorde toen drie opmerkelijke verhalen:
Een meisje is ongewenst zwanger geraakt, men weet nog steeds niet wie de vader is.Haar ouders weigeren het kind ter adoptie af te staan, wat in Marokko betekent dat het in een weeshuis terechtkomt.Het meisje woont samen met haar dochtertje bij haar ouders waar ze liefdevol wordt opgevangen.

Een ander meisje was nadat ze erachter kwam dat ze zwanger was ervandoor gegaan.Maar eerst had ze een lading kleding op rekening van haar broer gekocht.Ze had eerst aangeklopt bij een nicht van haar 300 kilometer verderop.Maar de man van haar nicht weigerde haar hulp.Dus is ze weggegaan,niemand weet waarheen.

het derde verhaal is het allerverdrietigst en vond plaats 2 avonden voor ik terug kwam naar de stad.
Een moeder kwam gillend naar buiten, schreeuwen dat haar dochter zelfmoord had gepleegd ( wat haar de eerste die dat doet maakt van deze streek).Ze had zichzelf opgehangen maar zat tegelijkertijd onder het bloed.Wat iedereen doet vermoeden dat haar moeder haar had vermoord en om de verdenking van haarzelf af te wentelen had opgehangen.
Hoe dan ook, ik was niet lang genoeg gebleven om de waarheid te horen.De plaatselijke Maghzen ( politie??) kwam en arresteerde iedereen die in die straat woont of familie van haar was.
De maghzen kennende zullen ze hen door de mangel halen.Want 1 ding moet ik ze nageven: eerwraak of ongewenste kindjes vermoorden wordt zwaar bestraft....

Rabi'ah.
23-01-05, 12:34
Geplaatst door Goodnight
Tijdens mijn vakantie in Marokko verbleef ik een paar dagen in het dorp bij mijn familie.
Ik hoorde toen drie opmerkelijke verhalen:
Een meisje is ongewenst zwanger geraakt, men weet nog steeds niet wie de vader is.Haar ouders weigeren het kind ter adoptie af te staan, wat in Marokko betekent dat het in een weeshuis terechtkomt.Het meisje woont samen met haar dochtertje bij haar ouders waar ze liefdevol wordt opgevangen.

Een ander meisje was nadat ze erachter kwam dat ze zwanger was ervandoor gegaan.Maar eerst had ze een lading kleding op rekening van haar broer gekocht.Ze had eerst aangeklopt bij een nicht van haar 300 kilometer verderop.Maar de man van haar nicht weigerde haar hulp.Dus is ze weggegaan,niemand weet waarheen.

het derde verhaal is het allerverdrietigst en vond plaats 2 avonden voor ik terug kwam naar de stad.
Een moeder kwam gillend naar buiten, schreeuwen dat haar dochter zelfmoord had gepleegd ( wat haar de eerste die dat doet maakt van deze streek).Ze had zichzelf opgehangen maar zat tegelijkertijd onder het bloed.Wat iedereen doet vermoeden dat haar moeder haar had vermoord en om de verdenking van haarzelf af te wentelen had opgehangen.
Hoe dan ook, ik was niet lang genoeg gebleven om de waarheid te horen.De plaatselijke Maghzen ( politie??) kwam en arresteerde iedereen die in die straat woont of familie van haar was.
De maghzen kennende zullen ze hen door de mangel halen.Want 1 ding moet ik ze nageven: eerwraak of ongewenste kindjes vermoorden wordt zwaar bestraft....

Heftige verhalen, die twee laatste.

Alhoewel ik altijd begrepen had dat eerwraak bij Marokkanen niet voorkomt.

Goodnight
23-01-05, 12:41
nee, in principe niet.Ik ken veel vrouwen in die omgeving die ongetrouwd een kind hebben gekregen.
Wordt niet toegejuicht maar ze worden niet vermoord of uitgestoten.Meestal wordt het kind als het geluk heeft naar een weeshuis gestuurd.En de moeder trouwt vervolgens met iemand heel ver weg.
Maar helaas werden de baby's vaker vermoord.
Maar de politie is daar nu heel alert op en stelt de moeder voor de keuze als ze nog zwanger is: of zelf opvoeden en als ze dat niet aankan afstaan.

Ik heb eerlijk gezegd niet gehoord van iemand die zijn zus of vrouw vermoorde.Alleen dit meisje...maar daar is dus nog niet zeker van of het zelfmoord is of niet.

Yahudi
23-01-05, 22:00
Wraak, maar om welke eer eigenlijk vraag je dan af,

lafheid ?

want om heldhaftigheid gaat deze eer hier niet !

Dutchguy
23-01-05, 22:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Gister op tv bij NOVA.....een heftige documentaire over eerwraak.

1 geval ging over een Iraaks meisje van 18 dat ongehuwd zwanger was geraakt en 1 over eeh Afghaanse vrouw die bij haar man die haar mishandelde, was weggegaan.

Het Iraakse meisje was toen ze de baby aan haar moeder kwam laten zien en nadat haar gezegd was dat de familie het zou accepteren, in het huis van haar moeder vermoord.

Dit gebeurde vorige week zaterdag in Culemborg.

Die Afghaanse vrouw was vermoord omdat meneer in zijn trots gekrenkt was: Zij had hem verlaten. Hij schoot haar dood en ook zijn moeder, zijn (ex)schoonmoeder.

Ze vroegen het zusje van dat Iraakse meisje wat voor idee er achter eerwraak zat. Zij zei dat het te maken had met de Iraakse cultuur.

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de gedachte: "De eer van het meisje is de eer van de familie en de eer van een meisje zit tussen haar benen." :moe: :mad:

En dan natuurlijk ook nog het idee dat een vrouw bezit van een man is en dat het gezichtsverlies voor de man is als ze niet doet wat hij wil.

Eerwraak komt helaas in nog heel veel landen voor, zoals in Oost-Europa, Turkije, Irak, (vroeger in) Sicilie, Boven-Egypte, Jordanië, Palestina, India en Pakistan.

Om eerlijk te zijn vind ik het erg moeilijk om onder zulke gebeurtenissen onaangedaan te blijven. Ook als je de foto van dat meisje zag: Ze was zo jong, zo mooi en ze was even oud als ik.

Stel je voor, denk ik dan, dat mijn wiegje niet in een creools maar Turks of Pakistaans gezin had gestaan en ik een keer erg verliefd en erg onverstandig was geweest?

Je kunt wel doen alsof dat soort dingen een ver-van-mijn-bedshow zijn, maar dat is ook alleen maar een illusie.

Helaas gebeuren dit soort dingen nog te vaak. :droef:

Ik heb die uitzending ook gezien en je wordt er wanhopig van. Het geweld scheurt hele gezinnen uiteen. Zo tragisch als die Afghaanse kinderen, want eigenlijk waren ze dat nog, aan tafel zaten. Oudste zoon werd ineens gezinsoudste omdat de eigen vader ook nog eens niet te traceren was. Moeder en zus dood. Vreselijk, ik vroeg me af of die kids wel hulp kregen want hoe verwerk je zoiets?

Yahudi
23-01-05, 22:12
vanuit een draculeuze opvoeding en geloof krijg je draculeuze daden,

maar zolang dat niet erkend wordt is het dwijlen met de kraan open voor die arme kinderen !

voor hen werkt dat als een soort erfzonde, waar ze zelf slachtoffer van zijn.

zonde waar ze niets aan kunnen doen vanwege het geloof en de cultuur van hun voorvaderen.

Rabi'ah.
23-01-05, 22:13
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb die uitzending ook gezien en je wordt er wanhopig van. Het geweld scheurt hele gezinnen uiteen. Zo tragisch als die Afghaanse kinderen, want eigenlijk waren ze dat nog, aan tafel zaten. Oudste zoon werd ineens gezinsoudste omdat de eigen vader ook nog eens niet te traceren was. Moeder en zus dood. Vreselijk, ik vroeg me af of die kids wel hulp kregen want hoe verwerk je zoiets?

Inderdaad. :droef:

Het is inderdaad nog erger als je erbij stilstaat dat het nog kinderen waren, maar als je ze zo zag, waren ze echt vroeg oud geworden.

Dat meisje was bijvoorbeeld 13, maar ze leek echt veel ouder............


:(

Dutchguy
23-01-05, 22:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad. :droef:

Het is inderdaad nog erger als je erbij stilstaat dat het nog kinderen waren, maar als je ze zo zag, waren ze echt vroeg oud geworden.

Dat meisje was bijvoorbeeld 13, maar ze leek echt veel ouder............


:(

Inderdaad, viel mij ook op. Ze leken lamgeslagen. Ik meende ook dat het vluchtelingen waren. Hoop dat ze niet een lopende status hebben want je zult er dat ook nog maar eens bij hebben.

Yahudi
23-01-05, 22:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad. :droef:

Het is inderdaad nog erger als je erbij stilstaat dat het nog kinderen waren, maar als je ze zo zag, waren ze echt vroeg oud geworden.

Dat meisje was bijvoorbeeld 13, maar ze leek echt veel ouder............


:(

nee hoor Ayaan ziet spoken !!!!!!!!!!

dit komt allemaal door de media !!!!!!

Rabi'ah.
23-01-05, 22:25
Geplaatst door Dutchguy
Inderdaad, viel mij ook op. Ze leken lamgeslagen. Ik meende ook dat het vluchtelingen waren. Hoop dat ze niet een lopende status hebben want je zult er dat ook nog maar eens bij hebben.

Wat is een lopende status eigenlijk precies? Dat hun zaak nog behandeld wordt? Met ons aller Ritaatje geef ik ze weinig kans. :moe:

Ik dacht net, misschien zijn ze ook wel zo vroeg oud geworden door hun ervaringen in Afghanistan. :cheefbek:

En dan dit er nog bovenop. Tis toch wat. :jammer:

mark61
23-01-05, 23:40
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is een lopende status eigenlijk precies? Dat hun zaak nog behandeld wordt? Met ons aller Ritaatje geef ik ze weinig kans. :moe:

Ik dacht net, misschien zijn ze ook wel zo vroeg oud geworden door hun ervaringen in Afghanistan. :cheefbek:

En dan dit er nog bovenop. Tis toch wat. :jammer:

Tis misschien een zieke gedachte, maar misschien beschouwen die jongens het als onvermijdelijk. Eentje deed er zelf de deur open, geloof ik. En hij hield zijn zwager ook niet tegen toen die even naar de keuken liep om het werk af te maken.

Evengoed begrijp ik niet goed hoe je zoiets kan voorkomen. Bedreigen is in NL nauwelijks strafbaar. Blijkbaar via internet wel, via de telefoon niet. Had ook niet de indruk dat ze vooraf de politie hadden ingeschakeld. Vooral die Irakese dacht geloof ik dat het allemaal wel goed zou komen. Ze had nog een heel gesprek gehad met haar broer voordat hij haar neerstak. Volkomen ziek. Een van de weinige dingen waarin ik me niet kan 'inleven'.

Overigens viel me mee dat dacht ik in de hele reportage het woord 'islam' niet één keer viel.

Pytaghoras
24-01-05, 07:42
Geplaatst door Goodnight
nee, in principe niet.Ik ken veel vrouwen in die omgeving die ongetrouwd een kind hebben gekregen.
Wordt niet toegejuicht maar ze worden niet vermoord of uitgestoten.Meestal wordt het kind als het geluk heeft naar een weeshuis gestuurd.En de moeder trouwt vervolgens met iemand heel ver weg.
Maar helaas werden de baby's vaker vermoord.
Maar de politie is daar nu heel alert op en stelt de moeder voor de keuze als ze nog zwanger is: of zelf opvoeden en als ze dat niet aankan afstaan.

Ik heb eerlijk gezegd niet gehoord van iemand die zijn zus of vrouw vermoorde.Alleen dit meisje...maar daar is dus nog niet zeker van of het zelfmoord is of niet.

Je woont hier in Nederland en toch ken je heel veel vrouwen die ongetrouwd een kind hebben. Ik weet niet uit welke omgeving in Marokko je vandaan komt. Is dat niet ergens in de buurt van Azro of Khnifa?

Zeepaardje
24-01-05, 08:06
Hoe erg ik het ook vind....helaas ben ik niet zo geschokeerd. Ik herinner me nl. nog héél goed Naima. Ook zo'n slachtoffer. Weten jullie nog? Kwam ook bij Netwerk. Was ook ondergedoken in Nederland (zij is nederlandse) met haar kindje. Was ook zo vreselijk bang voor haar vader/broers.

Voor mij is het duidelijk een gevolg van de cultuur: een jongen is stoer, maar een meisje is een hoer. In mijn optiek een culturele uitwas.

*sarcamemode aan* Eer? Iig, geen eer als het gaat om de dader(s). Die hebben helemaal geen eer, alleen lafheid. Want wat bén je toch een held om een ongewapende vrouw/meisje af te slachten......ja applaus hoor! En wat mij betreft geldt dat ook voor iedereen die "eerwraak" goedkeurd. *sarcasmemode uit*

Voor een goed begrip: ik help zelf slachtoffers (geen moslima's, maar streng christelijken) en wil nadrukkelijk stellen dat er absoluut een religieus component is.
Hoe strenger de leer, hoe vromer de familie, des te extremer de reactie op ongetrouwd moeder/zwangerschap is mijn ervaring.

Ik wil NIET stellen dat de Islam als zodanig verantwoordelijk is. Wél is het zo, dat de Islam door "foute" interpretatie (althans ik vind het fout) als motivatie wordt gebruikt (net zoals de christenen die ik tegen kom, een foute interpretatie van de Bijbel gebruiken). Helaas bemerk ik niet veel tegengeluid tegen dergelijke foute interpretaties, laat staan dat er een brede tegenbeweging ontstaan is. Dat vind ik diep tragisch, omdat er zo nooit een correctie kan plaatsvinden, met verdere slachtoffers als gevolg.

Mark
24-01-05, 08:38
Wat ik wel interessant vind is hoe de "gemeenschap" er dan tegen aankijkt. Immer de "eer" wordt gered om gezichtsverlies bij die gemeenschap te voorkomen.

De gemeenschap moet dus wel achter dit soort praktijken staan en het door middel van sociale druk dus aanmoedigen. Ik ga er dan ook van uit dat er na afloop intern goedkeurend over wordt gesproken en dat de moordenaars worden geeerd omdat ze de eer gered hebben. Mogelijk dat het naar buiten toe wel wordt afgekeurd (met uiteraard wat mitsen en maren).

In feite is het dus een cultuur die moord goedkeurd.

Zeepaardje
24-01-05, 10:44
Geplaatst door Mark
Wat ik wel interessant vind is hoe de "gemeenschap" er dan tegen aankijkt. Immer de "eer" wordt gered om gezichtsverlies bij die gemeenschap te voorkomen.

De gemeenschap moet dus wel achter dit soort praktijken staan en het door middel van sociale druk dus aanmoedigen. Ik ga er dan ook van uit dat er na afloop intern goedkeurend over wordt gesproken en dat de moordenaars worden geeerd omdat ze de eer gered hebben. Mogelijk dat het naar buiten toe wel wordt afgekeurd (met uiteraard wat mitsen en maren).

In feite is het dus een cultuur die moord goedkeurd.

Dat klopt! Het is een culturele uitwas die vrouwen onderdrukking goedkeurd!

mark61
24-01-05, 11:38
Geplaatst door Mark
Wat ik wel interessant vind is hoe de "gemeenschap" er dan tegen aankijkt....In feite is het dus een cultuur die moord goedkeurd.

Dat is in Turkije sterk aan het veranderen. Ook in NL vinden steeds meer Turken dat het niet kan. Of dat al in de cijfers tot uitdrukking komt weet ik niet. Het komt in NL ik dacht zo'n 5 keer per jaar voor, in totaal.

Goodnight
24-01-05, 14:42
Geplaatst door Pytaghoras
Je woont hier in Nederland en toch ken je heel veel vrouwen die ongetrouwd een kind hebben. Ik weet niet uit welke omgeving in Marokko je vandaan komt. Is dat niet ergens in de buurt van Azro of Khnifa?

Dat ik hier woon hoeft niet te betekenen dat ik geen mensen in Marokko ken.

Nee was omgeving Nador...nou goed!
Of wil je gaan ontkennen dat dit niet in jouw streek in Marokko voorkomt?

Voice of reason
24-01-05, 16:56
De aandacht voor eerwraak is terecht, maar ook racistisch.

Immers, alcholisme (we hebben er 1 miljoen) en pedofolie (komt relatief meer voor onder inlanders) staat minder in het brandpunt van de belangstelling en word minder aangevallen.

Ieder geval van eerwraak met dodelijke uitkomst haalt het nieuws, maar niet ieder geval waarbij een dronken bestuurder een dodelijk ongeval veroorzaakt haalt het nieuws.

Dit onderscheid is racistsich.

Je moet ook eerwraak op zich niet veroordelen, maar de manier waarop wel. Mensen moeten het recht hebben anderen uit te sluiten, en hebben dat ook. Maar daarbij mag geen geweld worden gebruikt.

Geweldadige eerwraak heeft in Nederland geen toekomst, omdat er simpelweg te weinig steun voor is.

Het is momenteel een probleem, wat je kan oplossen doot de daders kei en keihard te straffen. Levenslang en daarnaast een hoge schadevergoeding aan het slachtoffer of de nabestaanden.

Je lost het niet op met lange verhalen over culturele achtergronden, want die zijn helemaal niet intresant.

Bij inlanders komt eerwraak ook voor, maar worden het altijd "relatieproblemen" of "conflicten in de familiesfeer"genoemd.

Het is dus geen geïmporteert probleem, alleen de naamgeving verschilt.

wytze
24-01-05, 17:02
Voice of reason,

een paar opmerkingen. eerwraak is het doelbewust doden van iemand vanwege een bepaalde opvatting over liefde en sexualiteit.
het dronken achter het stuur zitten en daarbij iemand doodrijden is geen bewuste actie tegen het slachtoffer gericht.
ik zie wat dat betreft niets racistisch in het onderscheid maken tussen die twee.
Met je opmerking over inlanders ben ik het wel eens.
maar volgens mij zijn culturele invloeden onmiskenbaar. Neem Pakistan, ik hoorde enige maanden geleden dat pas sinds een jaar of zo een liefdes-huwelijk voor de wet mogelijk is en ik meen ook dat daar nu eerwraak in principe strafbaar is, maar gezien de cultuur dat nog maar nauwelijks gebeurt. (het straffen)

DEMOcraat
24-01-05, 17:11
Geplaatst door Goodnight
Dat ik hier woon hoeft niet te betekenen dat ik geen mensen in Marokko ken.

Nee was omgeving Nador...nou goed!
Of wil je gaan ontkennen dat dit niet in jouw streek in Marokko voorkomt?

condooms en de pil wordt er gebruikt..

Voice of reason
24-01-05, 17:13
Dronken achter het stuur zitten is wel degelijk een actie gericht tegen het slachtoffer, of het zou zo moeten zijn dat mensen zo bezopen zijn dat ze niet meer kunnen denken.

Als je behoorlijk dronken gaat rijden weet je dat het gevaarlijk is, of tenminste weet je dat dat door de wetgever zo gezien word. Sommige mensen denken dat met 7 bier op rijden prima kan, terwijl dat aantoonbaar niet zo is. Kortom mensen die het voorzichzelf ontkennen handelen uit een verkeerde overtuiging.

Net als mensen die eerwraak uitvoeren!

Sommige mensen denken dat eerwraak recht is, terwijl dat in NL niet zo is.

Er is minder verschil dan je denkt, in beide gevallen handelt de dader uit een egoïstische en maatschappelijk gezien verkeerde motivatie.

Er is dus in beide soorten gevallen altijd sprake van een opzettelijk misdrijf of een handeling uit een verkeerde overtuiging. Omdat het de basiswaarde in zowat in ieder religieus en maatschapelijk stelsel - respect voor een ander zijn leven - niet respecteerd.

Voice of reason
24-01-05, 17:21
Geplaatst door wytze
Voice of reason,

een paar opmerkingen. eerwraak is het doelbewust doden van iemand vanwege een bepaalde opvatting over liefde en sexualiteit.
het dronken achter het stuur zitten en daarbij iemand doodrijden is geen bewuste actie tegen het slachtoffer gericht.
ik zie wat dat betreft niets racistisch in het onderscheid maken tussen die twee.
Met je opmerking over inlanders ben ik het wel eens.
maar volgens mij zijn culturele invloeden onmiskenbaar. Neem Pakistan, ik hoorde enige maanden geleden dat pas sinds een jaar of zo een liefdes-huwelijk voor de wet mogelijk is en ik meen ook dat daar nu eerwraak in principe strafbaar is, maar gezien de cultuur dat nog maar nauwelijks gebeurt. (het straffen)

Culturele achtergronden zijn bij iets wat fout is niet intressant. Bovendien is het voornaamste verschil dat bij Inlanders eerwraak ook voorkomt, maar anders genoemd word.

Dat maakt de terechjte aandacht voor eerwraak racistisc omdat er meer aandacht voor is vanwege de culturele achtergrond en niet vanwege de daad opzich.

Racisme maakt het doelwit opstandig en kansarm, als het een breed gedeeld racism word, en veroorzaakt dus criminaliteit.

Ik ben geen voorstander van politiek correct taalgebruik, maar ik durf wel te stellen dat de waarheid beter benoemd word als we kijken naar de algemene noemer achter eerwraak en andere gevallen van moorden in de privésfeer: geweld met dodelijke afloop als gevolg van problemen in de privésfeer.

Dit probleem neemt toe in de maatschapij die steeds harder word.

De focus zou moeten liggen op de oorzaken: dat is de overtuiging dat het geweld juist is of in ieder geval een gebrek aan overtuiging dat het geweld onjuist is.

Als je je gaat focussen op eerwraak, dan dwaal je af van de kern van het probleem.

wytze
24-01-05, 17:29
quote:
"De focus zou moeten liggen op de oorzaken: dat is de overtuiging dat het geweld juist is of in ieder geval een gebrek aan overtuiging dat het geweld onjuist is."


Ik wil niet gaan muggeziften, maar dat lijkt me nu dus sterk cultureel bepaald. Terugkomend op Pakistan: als het verboden is om een liefdes huwelijk af te sluiten, volgt dus de overtuiging dat straf is toegestaan tegen degenen die zich aan een liefdes huwelijk "schuldig" maken.


(en over dat dronken rijden blijf ik het ook met je oneens).

Voice of reason
24-01-05, 17:37
Het gaat mij om de agemene tendens die ik zie: problemen met niet-inlanders leiden de aandacht af van problemen die inlanders evenveel of zelfs relatief meer hebben.

De eigen onvrede en de eigen problemen worden als minder ernstig ervaren dan de problemen die mensen uit andere groeperingen veroorzaken. Het is het beroemde zwarte shcapa, kind van de rekening, enozvoort enzovoort.

Iemand die dronken gaat rijden is een crimineel, iemand die potentieel in staat is om eerwraak te plegen en die op voorhand dreiging uit laat gaan naar potentiele slachtoffers, is ook een crimineel.

Als de dood het gevolg is zijn beide daden levenslang waard, als ik het zou moeten zeggen. Dus in mijn ogen is beide even erg, gezien het feit dat het gevolg hetzelfde is.

Als jij dood als gevolg van dronken rijden minder erg vind dan dood als gevolg van eerwraak, dan vraag ik me af: waarom?

wytze
24-01-05, 17:45
Voice,

Met punt 1 en 2 ben ik het eens.

Wat je laatste punt betreft: ik vind dood door een dronken automobilist niet minder erg dan door door
eerwraak, maar maak wel een onderscheid tussen beiden.

papol
24-01-05, 19:20
Geplaatst door Voice of reason
De aandacht voor eerwraak is terecht, maar ook racistisch.

Immers, alcholisme (we hebben er 1 miljoen) en pedofolie (komt relatief meer voor onder inlanders) staat minder in het brandpunt van de belangstelling en word minder aangevallen.



Dan ben je of pas laat in Nederland of je hebt niet goed opgelet.

Ruime aandacht is er al meer dan dertig jaar tav alcohol in het verkeer, toen ging ook de maatregel van te hoog promillage in.

Pedofilie herhaald zich ook met enige regelmaat. Al vijftig jaar gezien de waarschuwingen destijds van mijn ouders.

Gr.P

Yahudi
25-01-05, 23:06
maar een religieus voorbeeld dat niet alleen pedofiel is, maar ook nog eens het gevoel met de daad verenigde door sex, het huwelijk met een kind te consumeren, zal nou ook niet direct positief werken op het geestelijke en lichamelijke heil en zegen van een negen jarig meisje !

want wanneer je dit niet meer als doodzonde ziet, maar als gave van allah, aan bijzondere mensen zoals de profeet, dan weet ik niet meer wat wel zonde is !

dat is de wereld en haar moraal op zijn kop !

inderdaad,

de Christus en de wet op zijn kop, zoals voorspeld !

Al Sawt
26-01-05, 03:46
Geplaatst door Mark
Wat ik wel interessant vind is hoe de "gemeenschap" er dan tegen aankijkt. Immer de "eer" wordt gered om gezichtsverlies bij die gemeenschap te voorkomen.

De gemeenschap moet dus wel achter dit soort praktijken staan en het door middel van sociale druk dus aanmoedigen. Ik ga er dan ook van uit dat er na afloop intern goedkeurend over wordt gesproken en dat de moordenaars worden geeerd omdat ze de eer gered hebben. Mogelijk dat het naar buiten toe wel wordt afgekeurd (met uiteraard wat mitsen en maren).

In feite is het dus een cultuur die moord goedkeurd. Een kort en krachtig beschrijving!

GroteWolf
26-01-05, 10:29
Voor mij is het duidelijk een gevolg van de cultuur: een jongen is stoer, maar een meisje is een hoer. In mijn optiek een culturele uitwas.


Absoluut. Maar er moet meer zijn want dat was in 'Het Westen' honderd jaar gelden ook zo. Maar als je als man een vrouw of kind vermoord ben je bij ons gewoon laf. Ook toen al.
Het gebuert trouwens wel eens, dat een westerse jongen z'n ex vermoord uit jaloezie of gekrente trots.

Yahudi
27-01-05, 08:31
Geplaatst door GroteWolf
Absoluut. Maar er moet meer zijn want dat was in 'Het Westen' honderd jaar gelden ook zo. Maar als je als man een vrouw of kind vermoord ben je bij ons gewoon laf. Ook toen al.
Het gebuert trouwens wel eens, dat een westerse jongen z'n ex vermoord uit jaloezie of gekrente trots.

maar niet die scheer en inslag van eerwraak die je ziet in de Islmamitische wereld, zowel in hun landen als hier.


Alleen in Nederland al komen er per jaar wel meer dan 10 van die eerwraak gevallen voor, laat staan in die landern zelf !!

Rabi'ah.
27-01-05, 16:04
Geplaatst door Yahudi
maar niet die scheer en inslag van eerwraak die je ziet in de Islmamitische wereld, zowel in hun landen als hier.


Alleen in Nederland al komen er per jaar wel meer dan 10 van die eerwraak gevallen voor, laat staan in die landern zelf !!

Mijn hart bloedt om je zieke droom te verstoren :rolleyes:

Maar eerwraak komt niet allen onder moslims voor.

Eerwraak komt voor in Turkije, India, Pakistan, Boven-Egypte, Jordanië, Palestina, Oost-Europa en tot voor kort ook Sicilië.

En in culturen waarin eerwraak voorkomt, doen de christenen er net zo hard aan mee als de moslims.

Umarvlie
27-01-05, 16:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Mijn hart bloedt om je zieke droom te verstoren :rolleyes:

Maar eerwraak komt niet allen onder moslims voor.

Eerwraak komt voor in Turkije, India, Pakistan, Boven-Egypte, Jordanië, Palestina, Oost-Europa en tot voor kort ook Sicilië.

En in culturen waarin eerwraak voorkomt, doen de christenen er net zo hard aan mee als de moslims.

Klopt... eerwraak is een culturele zaak en niet een islamitische, daar is dit zelfs verboden.

Rabi'ah.
27-01-05, 16:08
Geplaatst door Umarvlie
Klopt... eerwraak is een culturele zaak en niet een islamitische, daar is dit zelfs verboden.

Uiteraard.

Maar het probleem is dat niet iedereen op dit forum dat weet, of wíl weten. :moe:

Umarvlie
27-01-05, 16:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Uiteraard.

Maar het probleem is dat niet iedereen op dit forum dat weet, of wíl weten. :moe:

Tja, en als je ook volledig wilt zijn weten helaas een groot aantal moslims dat ook niet ... :moe:

Rabi'ah.
27-01-05, 16:15
Geplaatst door Umarvlie
Tja, en als je ook volledig wilt zijn weten helaas een groot aantal moslims dat ook niet ... :moe:

Ik denk dat het moslims die aan eerwraak doen geen klap interesseert of het mag of niet. :moe:

Omdat ze moslim zijn zullen ze de islam als excuus misbruiken, als ze boeddist, atheist of jood waren, hadden ze wel weer een ander verhaaltje.

Men will be men. (niet seksistisch bedoeld)

Yahudi
27-01-05, 20:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat het moslims die aan eerwraak doen geen klap interesseert of het mag of niet. :moe:

Omdat ze moslim zijn zullen ze de islam als excuus misbruiken, als ze boeddist, atheist of jood waren, hadden ze wel weer een ander verhaaltje.

Men will be men. (niet seksistisch bedoeld)

jongs bliv jongs, betekent dat jongetjes jongetjes blijven hoe oud ze ook zijn,

maar eerwraak komt toch echt 10 000 % vaker voor onder moslims dan onder joden of christenen, net zoals vrouwenbesnijdenis, hoewel dat niet in de koran wordt voorgeschreven !

en nogmaals, cultuur en religie zijn in hoge mate met elkaar versmolten.

DEMOcraat
28-01-05, 00:05
Geplaatst door Yahudi
jongs bliv jongs, betekent dat jongetjes jongetjes blijven hoe oud ze ook zijn,

maar eerwraak komt toch echt 10 000 % vaker voor onder moslims dan onder joden of christenen, net zoals vrouwenbesnijdenis, hoewel dat niet in de koran wordt voorgeschreven !

en nogmaals, cultuur en religie zijn in hoge mate met elkaar versmolten.

een joodse staatswraak is erger dan die van een Individu..

JERUZALEM – Israël lijkt begonnen te zijn de moord op minister Rehavam Zeevi te wreken. Israëlische troepen trokken vroeg in de morgen met tanks en ander zwaar materieel Palestijnse gebieden op de Westelijke Jordaanoever binnen. Helikopters begeleidden de opmars vanuit de lucht. De eerste doelen waren de steden Jenin en Ramallah

Israël zint op
wraak na aanslag

Van onze correspondent..do 1 augustus 2002

09-11 was het moment voor Israëlische wraak

en zo kun je nog doorgaan...

Eelke
28-01-05, 07:42
Ach ja, trek Israel en 9-11 ook maar in de discussie.

Groet, groet Eelke

Yahudi
28-01-05, 19:37
Geplaatst door Eelke
Ach ja, trek Israel en 9-11 ook maar in de discussie.

Groet, groet Eelke

maar nu lijkt het er in het Heilige Land beter dan ooit uit te zien, houwe zo !

en laten we maar geen oude koeien uit de sloot halen !!

DEMOcraat
28-01-05, 20:07
Geplaatst door Eelke
Ach ja, trek Israel en 9-11 ook maar in de discussie.

Groet, groet Eelke

ach ja wraak kent geen staat of datums..komt overal voor ik zou zeggen blijf bij het discussie.

Zeepaardje
29-01-05, 14:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat het moslims die aan eerwraak doen geen klap interesseert of het mag of niet. :moe:

Omdat ze moslim zijn zullen ze de islam als excuus misbruiken, als ze boeddist, atheist of jood waren, hadden ze wel weer een ander verhaaltje.

Men will be men. (niet seksistisch bedoeld)

Het zeker waar dat eerwraak een culturele uitwas is en dat de religie er als excuus wordt bijgehaald. Maar dat is nou juist het probleem!
Als veel duidelijker het signaal - eerwraak is géén islam (of whatever) - naar buiten wordt gebracht (door de HELE gemeenschap), dan zullen die moorden kunnen stoppen. Tot nu toe is het een kwestie van "ja, het mag niet, maar ondertussen praten we het wel goed". En daarmee doe je de islam (imho) geen goed, omdat daardoor de versmoltenheid tussen religie en cultuur behouden blijft. Het is mede daardoor dat de islam op het gebied van eerwraak zo'n slechte naam heeft.

mark61
29-01-05, 14:30
Geplaatst door Zeepaardje
Het zeker waar dat eerwraak een culturele uitwas is en dat de religie er als excuus wordt bijgehaald. ...

Dat gedraai van godsdienst naar cultuur en terug doet er allemaal niet zo toe. Het gaat er alleen maar om dat iedereen het slecht vindt en het niet meer doet. De rest is uitvluchten & excuses.

Zeepaardje
30-01-05, 20:13
Geplaatst door mark61
Dat gedraai van godsdienst naar cultuur en terug doet er allemaal niet zo toe. Het gaat er alleen maar om dat iedereen het slecht vindt en het niet meer doet. De rest is uitvluchten & excuses.

Nee, het probleem is nou juist dat NIET iedereen het slecht vindt, want anders was het zolangzamerhand wel gestopt! Zolang de (geloofs-)gemeenschap/samenleving de uitvluchten & excuses blijft accepteren en daarmee (al dan niet indirect) slachtoffer(s) in de kou laat staan, zal er niets veranderen. Alleen een heel duidelijk en ondubbelzinnig "nee, dit pikken we niet" kan verandering brengen.

Yahudi
30-01-05, 22:31
Hoe kun je een meisje van 9 tot vrouw nemen als man van in de 50, een zonde noemen, wanneer de ultieme profeet waarin je alle geloof stelt, die alle andere bronnen uit het verleden van duizenden jaren jodengeschiedenis, als verdraaid ziet, zelf de daad bij het woord voegde,

dan kan dat toch geen zonde meer zijn ???


De Profeet notabene, gaf het "voorbeeld" ????



Nee,

geitenn.... is erg, maar kindern..... lijkt me een tig graadje erger !!!


en zo zet de erfzonde van fout geloof en zondige opvoeding zichzelf voort !

mark61
30-01-05, 23:24
Geplaatst door Zeepaardje
Nee, het probleem is nou juist dat NIET iedereen het slecht vindt, want anders was het zolangzamerhand wel gestopt! Zolang de (geloofs-)gemeenschap/samenleving de uitvluchten & excuses blijft accepteren en daarmee (al dan niet indirect) slachtoffer(s) in de kou laat staan, zal er niets veranderen. Alleen een heel duidelijk en ondubbelzinnig "nee, dit pikken we niet" kan verandering brengen.

Je begrijpt me verkeerd. Dat bedoel ik juist. Iedereen moet het intrinsiek slecht vinden, los van cultuur of religie.

Te quiero
31-01-05, 02:55
Geplaatst door mark61
Je begrijpt me verkeerd. Dat bedoel ik juist. Iedereen moet het intrinsiek slecht vinden, los van cultuur of religie.
Dit is iets wat de moslimgemeenschap van de "saaie" Hollanders kunnen overnemen. "Als je van me weg wilt, kan ik je toch niet tegenhouden."

Zeepaardje
31-01-05, 12:52
Geplaatst door mark61
Je begrijpt me verkeerd. Dat bedoel ik juist. Iedereen moet het intrinsiek slecht vinden, los van cultuur of religie.

Sorry Mark, in dat geval zijn we het (roerend) eens.

Helaas valt het me op dat er blijkbaar niemand anders geïnteresseerd is...... Te Quiero, jij en ik uitgezonderd. Vreemd....lijkt me toch een belangrijker punt dan bijv. die tasjesdief of de hoofddoekenkwestie.....of zie ik dat nou zo verkeerd?

Te quiero
31-01-05, 18:08
Bij mishandeling van vrouwen speelt eerwraak niet altijd een rol.
Soms is het gewoon uit gewoontes van de mannen.
Dat het niet alleen bij de moslims voorkomt bewijst het onderstaande stukje autobiografie van Royson.

"Over horoscopen gesproken: de Hindostanen hadden de reputatie bekwame astrologen te zijn. Voordat een huwelijksdatum werd vastgesteld werden de gelukkige dagen via een onderzoek van de sterren bepaald. Nu geloof ik niet dat er in de Gonggrijpstraat één Hindostaan was te vinden die zijn wederhelft niet op zijn tijd afranselde en waar het gehele huwelijk niet een aanhoudende lijdensweg was voor de vrouw. Dus misschien gold geluk alleen voor de mannen."

mussie77
31-01-05, 18:32
Hum, het grappige is dat je over de islam begint.......enz enz

Ik heb een paar maanden geleden een hele docu gezien over wat die priesters uitvreten in ...(land is me even ontschoten)
kinderen zijn verkracht door ooms enz enz zijn 10 jaar en zwanger!!!!!!!'
De priester verbiedt abortus (ouders zijn wanhopig zijn ook zwaar gelovig)
Met als gevolg dat er veel kinderen 9/10 jaar tijdens de bevalling overlijden samen met het kindje wat ze moeten krijgen.........omdat hun lichaam het gewoon nog niet aan kan........

Dus..........heel veel dingen zijn niet te verwijten aan de "Islam"want dat soort dingen gebeuren helaas nogsteeds ook in "Christelijke"landen
Alleen hoor je daar niets over.............(of weinig) over....

En kamerleden zoals Mevr Ali vinden dat schijnbaar ook niet echt interessant ................terwijl zij zich wel druk maken of er vrouwen auto mogen rijden in Saudi-Arabie....
Zij speelt haar persoonlijke vendetta tegen HAAR cultuur / de wijze waarop zij de Islam heeft beleefd en gezien uit via de kamer.......

"Christenen wijzen altijd met de vingers naar de ISLAM" terwijl er nog zoveel meer misstanden zijn die in NAAM van het Christendom wordt uitgevoerd......

mussie77
31-01-05, 18:36
Effe nog over de Profeet...........

Jullie moeten wel realitisch zijn en blijven dat in zulke tijden bepaalde dingen "normaal waren" nu kijken we ervan op.......

maar ken nog genoeg landen waar jong wordt gehuwelijkt!!!!!......en sommige landen zijn toch echt wel bij de tijd.......

Het vreemde vind ik dat de Slechte gewoontes worden uitgemeten......
maar de goede dingen die de Profeet heeft gedaan.....of laten doen niet word verteld..................als je ook daar niet over praat doe je iets te kort

Yahudi
31-01-05, 18:38
Geplaatst door mussie77
Effe nog over de Profeet...........

Jullie moeten wel realitisch zijn en blijven dat in zulke tijden bepaalde dingen "normaal waren" nu kijken we ervan op.......

maar ken nog genoeg landen waar jong wordt gehuwelijkt!!!!!......en sommige landen zijn toch echt wel bij de tijd.......

Het vreemde vind ik dat de Slechte gewoontes worden uitgemeten......
maar de goede dingen die de Profeet heeft gedaan.....of laten doen niet word verteld..................als je ook daar niet over praat doe je iets te kort

maar met een kind is echt niet zo maar een zondetje,

dat is een doodzonde !

mussie77
31-01-05, 18:39
hum, zie net dat het stukje wat ik schrijf moet terug verwijzen naar de member die het in het begin had over vrouwenopvang en islam enz enz

nou staat mijn stuk er zo knullig tussen..... :verward:

mussie77
31-01-05, 18:41
ja, dat weet ik................

maar ik heb (nog) niet gelezen dat hij sexuele handelingen verricht zou hebben.......
Kijk waarom is het pervers?? Omdat hij trouwde met haar???

Te quiero
31-01-05, 21:31
Geplaatst door mussie77
ja, dat weet ik................

maar ik heb (nog) niet gelezen dat hij sexuele handelingen verricht zou hebben.......
Kijk waarom is het pervers?? Omdat hij trouwde met haar???
Had je een pornografische beschrijving in de qoran gewild? Geen gek idee om meer mensen te interesseren de qoran te lezen.

Zelfs in de 21ste eeuw zegt men niet gauw: ik heb sex met mijn vrouw.
Iets waar je niet over praat, laat staan er over schrijft en nog wel in in qoran. Het woord sex was in mijn jeugd een vies woord.
Als hij geen sex met een vrouw wilde, waarom zou de behoefte er zijn te trouwen? Hij had toch reeds genoeg vrouwen om hem te verzorgen en gezelschap te houden? Sex met een ongetrouwde vrouw was taboe, neem ik aan.

Te quiero
31-01-05, 21:43
Geplaatst door mussie77
Effe nog over de Profeet...........

Jullie moeten wel realitisch zijn en blijven dat in zulke tijden bepaalde dingen "normaal waren" nu kijken we ervan op.......

maar ken nog genoeg landen waar jong wordt gehuwelijkt!!!!!......en sommige landen zijn toch echt wel bij de tijd.......

Het vreemde vind ik dat de Slechte gewoontes worden uitgemeten......
maar de goede dingen die de Profeet heeft gedaan.....of laten doen niet word verteld..................als je ook daar niet over praat doe je iets te kort
Vrouwen afranselen gebeurt overal en we kunnen de hele wereld erbij halen, maar nu hebben we het over de moslims omdat dit Maroc.nl is.
Waarom gebeurt het zovaak onder de moslims? Ik denk dat het aan het milieu ligt en niet aan het moslim zijnde. De omgeving waar dit gebeurt keurt het min of meer goed of doet haar ogen voor dicht. De religie wordt erbij gehaald om het goed te keuren. Uit de discussies heb ik begrepen dat de meeste moslims vrouwenmishandeling afkeuren en ze willen dat men ophoudt de religie te gebruiken om dit goed te keuren.

mussie77
01-02-05, 14:15
Idd, er wordt geen sexuele handeling beschreven.......

Maar het feit blijft dat men toen in een andere tijd leefde....
Trouwen om toekomst veilig te stellen, om banden met stammen aan te halen enz enz..........(oorlogen)
Je kan dus geen vergelijking trekken met de normen die nu worden gehanteerd!!(mijn inziens)

Vrouwen worden onafhangelijker van de man.....worden steeds beter opgeleid.....
De leeftijd van een vrouw die in menig Islamtischland trouwt is de afgelopen jaren hoger geworden.......en zo kan ik nog wel 100 voorbeelden opnoemen.

maar ik snap echt wel wat er bedoelt word....alleen vind ik dat je dingen wel in zijn "TIJD"moet laten.....

mussie77
01-02-05, 14:19
o ja.................het gebeurd niet alleen veel onder moslims...
We worden door de media er nu steeds opgewezen dat het veel gebeurt onder de moslims......

Als een christen het doet.......staat het niet in de krant onder kopje
"Christen of Jood slaat vrouw..".........

en 50 jaar geleden waren de "Christen"bij uitstek die hele foute dingen deden...........

Alleen omdat niet iedereen een radio had en tv enz enz....
wisten mensen het niet......

Te quiero
01-02-05, 15:26
Geplaatst door mussie77
o ja.................het gebeurd niet alleen veel onder moslims...
We worden door de media er nu steeds opgewezen dat het veel gebeurt onder de moslims......

Als een christen het doet.......staat het niet in de krant onder kopje
"Christen of Jood slaat vrouw..".........

en 50 jaar geleden waren de "Christen"bij uitstek die hele foute dingen deden...........

Alleen omdat niet iedereen een radio had en tv enz enz....
wisten mensen het niet......
Natuurlijk is het ook afgekeurd als het in de andere gemeenschappen gebeurt. Ook zal het in de krant staan en daar lees ik vaak over.
Zelf ben ik in een culturele samenleving opgegroeid. Elke Hindoestaan die ik had ontmoet had zijn vrouw weleens een pakslaag gegeven. Dat stond nooit in de kranten. Dat is nou wat erg was voor de mishandelde vrouwen. Omdat het niet besproken werd, werden de mannen ook niet gewaarschuwd of opgevoed door de omgeving of media dat ze hun geweld tegenover vrouwen moesten stoppen. Geweld tegenover vrouwen was voor de omgeving/land OK.
Daarom vindt ik dat AHA wel goed werk doet voor de vrouwen.

Zelfs als geweld in de andere gemeenschappen niet in de kranten vermeld wordt (wat ik niet geloof) dan nog zou je als moslim blij moeten zijn voor die aandacht. Het gaat erom dat je geweld tegenover de moslima's stopt. Als je als moslima regelmatig geslagen wordt, kan het je een zorg zijn of geweld in de autochtone gemeenschap vermeld wordt of niet. Je wilt alleen dat je moslim man stopt met slaan.

mussie77
01-02-05, 17:21
Begrijp me niet verkeerd..........

Wat ik bedoel...................is dat de media voor een groot deel verantwoordelijk is voor het plaatsen in een bepaalde groep.......(hokjes)

Ongeacht (achtergrond, religie, sekse) moet het verbannen worden uit de maatschappij..........
Echter op het moment dat de media alleen maar praat over DE Geslagen moslimvrouw ontstaat er een bepaalde beeld.........
En lijkt het alsof het bij vrouwen van andere culturen en achtergronden en huidskleuren niet (of niet meer ) voorkomt en dat is niet waar......

En over AHA zij moet opkomen voor ALLE vrouwen want dat is wat ze in de kamer vertegenwoordigd ALLE nederlanders.......
In Nederland heeft men heel lang moeten vechten voor de scheiding tussen staat en religie........en met haar doen en laten is dat soms niet duidelijk.....

Dat ze opkomt voor vrouwen in S-A is wel leuk........en dapper van haar
en voor al die andere vrouwen met een moslim achtergrond....
Maar ik vind dat er genoeg onrecht ten opzichte van de vrouw hier in NL gebeurd.............
weer refereer ik naar de partij die in onze moderne sameleving GEEN vrouwen toe laat in de partij.............
Ook komt ze niet met ECHTE oplossingen en voorstellen...

Kijk hard schreeuwen is erg makkelijk......maar kom dan ook met iets concreets.......
Ik heb haar nog niet gehoord dat er NIET bezuinigd mag worden op vrouwenopvang te huizen...............en zorg......dit zijn toch zaken die erg belangerijke zijn.......

Maar goed............

Te quiero
01-02-05, 19:52
Geplaatst door mussie77
Begrijp me niet verkeerd..........

Wat ik bedoel...................is dat de media voor een groot deel verantwoordelijk is voor het plaatsen in een bepaalde groep.......(hokjes)

Ongeacht (achtergrond, religie, sekse) moet het verbannen worden uit de maatschappij..........
Echter op het moment dat de media alleen maar praat over DE Geslagen moslimvrouw ontstaat er een bepaalde beeld.........
En lijkt het alsof het bij vrouwen van andere culturen en achtergronden en huidskleuren niet (of niet meer ) voorkomt en dat is niet waar......

En over AHA zij moet opkomen voor ALLE vrouwen want dat is wat ze in de kamer vertegenwoordigd ALLE nederlanders.......
In Nederland heeft men heel lang moeten vechten voor de scheiding tussen staat en religie........en met haar doen en laten is dat soms niet duidelijk.....

Dat ze opkomt voor vrouwen in S-A is wel leuk........en dapper van haar
en voor al die andere vrouwen met een moslim achtergrond....
Maar ik vind dat er genoeg onrecht ten opzichte van de vrouw hier in NL gebeurd.............
weer refereer ik naar de partij die in onze moderne sameleving GEEN vrouwen toe laat in de partij.............
Ook komt ze niet met ECHTE oplossingen en voorstellen...

Kijk hard schreeuwen is erg makkelijk......maar kom dan ook met iets concreets.......
Ik heb haar nog niet gehoord dat er NIET bezuinigd mag worden op vrouwenopvang te huizen...............en zorg......dit zijn toch zaken die erg belangerijke zijn.......

Maar goed............
Waar er rook is is er vuur. Als gemeenschap kun je de oorzaak van al die aandacht van de media weg halen. Dit vraagt om tijd en gezamelijke kracht.
Zolang er nog steeds moslima's in de blijf van mij huis komen en af en toe ook nog een vermoord wordt, dan zal de media aandacht blijven schenken. Als de media er geen aandacht aan zou schenken, zou dat racisme zijn en zou ik schande roepen. Het is dan net of ze die mishandelde moslima's niet belangrijk vinden. Dit gebeurt alleen in ontwikkelingslanden als Suriname waar het "OK" is om vrouwen te slaan en waar niemand opkomt voor de mishandelde vrouwen. We kunnen een kip en ei probleem van maken, maar ik denk echt dat het gedrag van de slaande mannen de oorzaak is van al die aandacht. Ik vind dit heel goed voor de mishandelde moslima's.
Als die mannen geen negatieve aandacht willen, moeten ze maar hun handen thuis houden.

Verder denk ik dat AHA opkomt voor alle vrouwen, maar op het moment hebben de mishandelde moslima's haar aandacht meer nodig. Ze komt op voor die groep die hun mond niet durven open te maken.

mussie77
01-02-05, 21:57
Nou, ik denk dat je de kern van mijn verhaal misschien niet helemaal begrijpt...........

Opkomen en uitzenden en schrijven.........allemaal oke...geen probleem mee.....het moet idd.........
Echter............15 jaar geleden werden bijvoorbeeld de Turkse jongeren heel erg uitgemeten in de Media.............dus nav daarvan had iedereen een bepaalt beeld van elke turk.......

Dit gebeurd nu ook......................deze moslimas zijn voor een groot deel gewoon NEDERLANDERS!!!!!!!!!!....................
Bij een blanke mishandelde vrouw staat haar religie er ook niet bij vermeldt.............of afkomst.......
Dat is waar het omdraait.............

AHA komt op voor alle vrouwen????..............Nee, ze wordt door die zelfde vrouwen waar ze voor opkomt uitgekotst........
Niet omdat ze opkomt voor de ze vrouwen, nee de manier waarop....
En degen die niets durven te zeggen..............durven haar dus ook NIET tegen te spreken en dat laat zij niet toe.....

Te quiero
01-02-05, 22:23
Geplaatst door mussie77

AHA komt op voor alle vrouwen????..............Nee, ze wordt door die zelfde vrouwen waar ze voor opkomt uitgekotst........
Niet omdat ze opkomt voor de ze vrouwen, nee de manier waarop....
En degen die niets durven te zeggen..............durven haar dus ook NIET tegen te spreken en dat laat zij niet toe.....
Hoe weet je dat ze dezelfde vrouwen zijn? Tegelijk schrijf je dat er vrouwen zijn die haar niet durven tegen te spreken.
Ik had vorige maand een uitzending gezien van een discussie tussen AHA en een paar moslima's met hoofdsluiers. Ondanks dat ik vaak in Nederland kwam, had ik nooit AHA zien spreken. Ik was dus heel erg nieuwsgierig naar haar standpunten en naar haar reactie op kritiek. Ik was onder de indruk van haar optreden. AHA had op elk kritiek van de moslima een goed antwoord terug.
De moslima's die aan het woord waren, kwamen niet erg snugger over. Ze luisterden niet goed, vervielen steeds in herhaling, doen woorden in de mond van AHA om vervolgens daarop fel te reageren.

mussie77
01-02-05, 22:33
Nou ik weet niet welke uitzending het was................
Maar je zegt het goed...............waarschijnlijk niet al te snuggere...


Met echte hoog opgeleiden(bekkige) vrouwen durft ze niet te praten want dan krijgt ze tegen gas....

Ik zeg niet dat wat ze doet is verkeerd.....maar wel hoe ze het doet!!!

Heb je sommige stukken in de nieuwe revu gelezen???......

mussie77
01-02-05, 22:33
Zij is echt bezig met HAAR eigen strijd......

Mähden
01-02-05, 22:44
Geplaatst door Te quiero
Waar er rook is is er vuur. Als gemeenschap kun je de oorzaak van al die aandacht van de media weg halen. Dit vraagt om tijd en gezamelijke kracht.
Zolang er nog steeds moslima's in de blijf van mij huis komen en af en toe ook nog een vermoord wordt, dan zal de media aandacht blijven schenken. Als de media er geen aandacht aan zou schenken, zou dat racisme zijn en zou ik schande roepen. Het is dan net of ze die mishandelde moslima's niet belangrijk vinden. Dit gebeurt alleen in ontwikkelingslanden als Suriname waar het "OK" is om vrouwen te slaan en waar niemand opkomt voor de mishandelde vrouwen. We kunnen een kip en ei probleem van maken, maar ik denk echt dat het gedrag van de slaande mannen de oorzaak is van al die aandacht. Ik vind dit heel goed voor de mishandelde moslima's.
Als die mannen geen negatieve aandacht willen, moeten ze maar hun handen thuis houden.

Verder denk ik dat AHA opkomt voor alle vrouwen, maar op het moment hebben de mishandelde moslima's haar aandacht meer nodig. Ze komt op voor die groep die hun mond niet durven open te maken. :fpetaf:

Mähden
01-02-05, 22:45
Geplaatst door mussie77
Zij is echt bezig met HAAR eigen strijd......

wanneer de argumenten moeilijk te pareren zijn gaat men het meestal op de persoon spelen, als afleidingsmanouvre !!!

Te quiero
01-02-05, 22:46
Geplaatst door mussie77
Nou ik weet niet welke uitzending het was................
Maar je zegt het goed...............waarschijnlijk niet al te snuggere...


Met echte hoog opgeleiden(bekkige) vrouwen durft ze niet te praten want dan krijgt ze tegen gas....
Voor die discussie waren hoog opgeleide (bekkige) vrouwen niet uitgesloten. Ik denk dat deze vrouwen met haar eens zijn en dan volgen ze de discussie gewoon op TV.


Geplaatst door mussie77
Ik zeg niet dat wat ze doet is verkeerd.....maar wel hoe ze het doet!!!
Dit is typisch Nederlands. Druk maken om onbelangrijke dingen. Zal jou een zorg zijn hoe ze het doet. Als ze maar aandacht krijgt voor het probleem en ik ben blij voor die mishandelde vrouwen.


Geplaatst door mussie77
Heb je sommige stukken in de nieuwe revu gelezen???...... Ik had het gekocht maar was vergeten het te lezen.

Tenslotte, als je geen negatief aandacht wilt moet je ook geen aanleiding voor geven. Waarom wordt er niet geschreven over Chinezen? Brave burgers zijn te saai om over te schrijven.
Als ineens minder moslimmannen dan Nederlandse mannen hun vrouwen gaan slaan dan zal de media ook niets over moslim mannen te schrijven hebben.

Mähden
01-02-05, 22:48
Geplaatst door Te quiero
Hoe weet je dat ze dezelfde vrouwen zijn? Tegelijk schrijf je dat er vrouwen zijn die haar niet durven tegen te spreken.
Ik had vorige maand een uitzending gezien van een discussie tussen AHA en een paar moslima's met hoofdsluiers. Ondanks dat ik vaak in Nederland was, had ik nooit AHA zien spreken. Ik was dus heel erg nieuwsgierig naar haar standpunten en haar reactie op kritiek. Ik was onder de indruk van haar optreden. AHA had op elk kritiek van de moslima een goed antwoord terug kunnen geven.
De moslima's die aan het woord kwamen, kwamen niet erg snugger over. Ze luisterden niet goed, vervielen steeds in herhaling, doen woorden in de mond van AHA om vervolgens daarop fel te reageren.

ze zijn gewoon in hun moslimeer beledigd, maar dat moet ook, de christenen en joden hebben ook zo hun kritiek en belediging over zich heen gehad en daar gingen ze echt niet dood aan !

integendeel, de openheid en bespreekbaarheid van taboes is enorm toegenomen !!


Moslims gelijk communisten gaan er veel te veel van uit dat de mens een statisch machinaal wezen is die niet verandert.

terwijl de mens gelijk G-d juist geboren is voor veranderingen via nieuwe scheppingen.

we were born to sythesize !!

mussie77
02-02-05, 08:26
Argumenten moeilijk te pareren?????
Ik op de persoon spelen????............
Wie speelt nou op de persoon???

mussie77
02-02-05, 09:33
Net AHA op tv gezien!!!!!!!!!.....(woe 9:23)
Daar zat ze aan de grote ronde tafel........
Onderwerp EERWRAAK................

Ik denk nu komt het AHA op de bres.................
Maar nee op een hele rustige gematigde toon.....vroeg zij aan de Politie wat zij als 2e kamer kunnen doen........
Zij had de antwoorden toch klaar?
Zij wist toch ook waar het probleem lag....????

Nee, nu zat ze poeslief aan de grote ronde tafel.....
Want de polititie moet je niet in het Harnas jagen want die zijn het die haar 24 uur pd beschermen.

Alweer wordt mijn beeld van haar bevestigd............

:vlammen:

Zeepaardje
02-02-05, 09:52
@Te Quiero

Ik ben helemaal met je eens dat het de slachtoffers geen f*ck uitmaakt WIE of WAAR VANDAAN de hulp/aandacht komt, ALS er maar aandacht voor is.

@mussie77

Het spijt me zeer, maar ik ben het op diverse punten niet met je eens.
Als jij (of andere moslims) vinden dat AHA NIET namens de moslimvrouw moet/mag/kan spreken, waarom komt er dan geen alternatief? Er is vrijwel geen enkele organisatie of spreekbuis vanuit de moslimgemeenschap die door diezelfde gemeenschap gesteund wordt.

Ik weet nog heel goed de gebeurtenissen rond Naïma. Kwam in een reportage van Netwerk. Vertelde dat zij was verkracht (NB door haar vader!!!) en zwanger geraakt. Was sindsdien op de vlucht voor haar mannelijke familieleden. Uiteraard ontkende de vader zijn betrokkenheid bij de zwangerschap van Naïma. Zij vertelde hoe haar leven eruit zag, zowel vóór als ná haar vlucht. Vertelde ook dat zij haar vrouwelijke familieleden evenmin kon vertrouwen als haar mannelijke familieleden.......zelfs haar eigen moeder niet.

En wat waren de reacties hier? Dat dit zo slecht was voor het imago van Marokkanen, dat dit weer zo'n verkeerd beeld van Marokkanen gaf. Ook nu weer werd (vele malen) gesteld dat dit ook onder autochtonen voorkwam, alleen wordt het dan geen eerwraak maar "relationele problemen" genoemd.
Er werd zelfs gesuggereerd dat het meisje naar de Imam had moeten stappen ipv wegvluchten (want Naïma had hoe dan ook niet naar de autochtone hulpverlening moeten gaan, dat is "de vuile was buitenhangen" en dat hoort niet).

Ook nu weer proef ik bij jou een zekere weerstand. Het DOET er niet toe dat het ook onder autochtonen voorkomt. Dat maakt het immers niet minder erg voor die moslima?

En nee, zoals al ik (en vele prikkers hier met mij) zeggen: dit heeft niets te maken met de Islam als zodanig. Wél is het zo dat de Islam er als excuus wordt bijgesleept. Het probleem is dat de (wijde) omgeving van het slachtoffer dat excuus accepteren!!! Zowel om de dader vrij te spreken van zijn misdaden, als de omgeving om niet te hoeven ingrijpen.

En nogmaals: DAAR hoor ik dus nooit wat over! Ik begrijp NIET hoe het mogelijk is dat er een hele club gehoofddoekte dames luidkeels gaan demonstreren als het gaat om een FRANSE wet (die dús alleen in Frankrijk geldt), terwijl de problematiek van huiselijk geweld/eerwraak/uithuwelijking etc. (die dús écht wél in Nederland plaatsvindt) angstvallig verzwegen wordt!!
Kun jij je voorstellen dat ik dat hypocriet vind overkomen?

In Amsterdam bestaat de stichting Spiegelbeeld. Dit is een huiskamerproject voor Marokkaanse meiden. Daar kunnen ze hun verhaal kwijt (ook over mishandeling etc) en wordt geprobeerd om die meiden ondersteuning te geven. Saïda, die de initiatiefneemster en grote voortrekker van dit project is, stuit(te) heel vaak op onwil vanuit de gemeenschap. Tegenwerking van Imams/moskeebesturen/mannelijke geloofsgenoten etc. Zij krijgt absoluut geen hulp vanuit haar geloofsgemeenschap.

Ik persoonlijk heb meisjes opgevangen die hun (ultra) streng christelijk ouderlijk huis zijn ontvlucht. Ik kreeg wél hulp (financieel én anderszins) vanuit de kerk. Zo werd er regelmatig voor dit doel gecollecteerd.
Begrijp je mijn frustratie tov de moslimgemeenschap?

Ik weet wel dat jij niet verantwoordelijk bent voor de hele gemeenschap. Natuurlijk ben jij ook maar een mens alleen. Maar de bewustwording van het probleem kan ook door individuen worden gestart. Als er maar genoeg tegengeluiden weerklinken, dan zal ook de gemeenschap op een gegeven moment gaan inzien dat bepaalde culturele gewoontes opgegeven moeten worden.

Zolang die geluiden vanuit de moslimhoek zélf te weinig en/of te zacht gehoord worden, juich ik AHA en haar werk toe. Ondanks haar "uit de bocht vliegen" zo af en toe. Want een ogenschijnlijk (!) provocatief geluid is beter dan helemaal géén geluid.

Proselyte
02-02-05, 10:01
Geplaatst door mussie77
Argumenten moeilijk te pareren?????
Ik op de persoon spelen????............
Wie speelt nou op de persoon???

wie de schoen past trekke hem aan !

Proselyte
02-02-05, 10:06
Geplaatst door Zeepaardje
@Te Quiero

Ik ben helemaal met je eens dat het de slachtoffers geen f*ck uitmaakt WIE of WAAR VANDAAN de hulp/aandacht komt, ALS er maar aandacht voor is.

@mussie77

Het spijt me zeer, maar ik ben het op diverse punten niet met je eens.
Als jij (of andere moslims) vinden dat AHA NIET namens de moslimvrouw moet/mag/kan spreken, waarom komt er dan geen alternatief? Er is vrijwel geen enkele organisatie of spreekbuis vanuit de moslimgemeenschap die door diezelfde gemeenschap gesteund wordt.

Ik weet nog heel goed de gebeurtenissen rond Naïma. Kwam in een reportage van Netwerk. Vertelde dat zij was verkracht (NB door haar vader!!!) en zwanger geraakt. Was sindsdien op de vlucht voor haar mannelijke familieleden. Uiteraard ontkende de vader zijn betrokkenheid bij de zwangerschap van Naïma. Zij vertelde hoe haar leven eruit zag, zowel vóór als ná haar vlucht. Vertelde ook dat zij haar vrouwelijke familieleden evenmin kon vertrouwen als haar mannelijke familieleden.......zelfs haar eigen moeder niet.

En wat waren de reacties hier? Dat dit zo slecht was voor het imago van Marokkanen, dat dit weer zo'n verkeerd beeld van Marokkanen gaf. Ook nu weer werd (vele malen) gesteld dat dit ook onder autochtonen voorkwam, alleen wordt het dan geen eerwraak maar "relationele problemen" genoemd.
Er werd zelfs gesuggereerd dat het meisje naar de Imam had moeten stappen ipv wegvluchten (want Naïma had hoe dan ook niet naar de autochtone hulpverlening moeten gaan, dat is "de vuile was buitenhangen" en dat hoort niet).

Ook nu weer proef ik bij jou een zekere weerstand. Het DOET er niet toe dat het ook onder autochtonen voorkomt. Dat maakt het immers niet minder erg voor die moslima?

En nee, zoals al ik (en vele prikkers hier met mij) zeggen: dit heeft niets te maken met de Islam als zodanig. Wél is het zo dat de Islam er als excuus wordt bijgesleept. Het probleem is dat de (wijde) omgeving van het slachtoffer dat excuus accepteren!!! Zowel om de dader vrij te spreken van zijn misdaden, als de omgeving om niet te hoeven ingrijpen.

En nogmaals: DAAR hoor ik dus nooit wat over! Ik begrijp NIET hoe het mogelijk is dat er een hele club gehoofddoekte dames luidkeels gaan demonstreren als het gaat om een FRANSE wet (die dús alleen in Frankrijk geldt), terwijl de problematiek van huiselijk geweld/eerwraak/uithuwelijking etc. (die dús écht wél in Nederland plaatsvindt) angstvallig verzwegen wordt!!
Kun jij je voorstellen dat ik dat hypocriet vind overkomen?

In Amsterdam bestaat de stichting Spiegelbeeld. Dit is een huiskamerproject voor Marokkaanse meiden. Daar kunnen ze hun verhaal kwijt (ook over mishandeling etc) en wordt geprobeerd om die meiden ondersteuning te geven. Saïda, die de initiatiefneemster en grote voortrekker van dit project is, stuit(te) heel vaak op onwil vanuit de gemeenschap. Tegenwerking van Imams/moskeebesturen/mannelijke geloofsgenoten etc. Zij krijgt absoluut geen hulp vanuit haar geloofsgemeenschap.

Ik persoonlijk heb meisjes opgevangen die hun (ultra) streng christelijk ouderlijk huis zijn ontvlucht. Ik kreeg wél hulp (financieel én anderszins) vanuit de kerk. Zo werd er regelmatig voor dit doel gecollecteerd.
Begrijp je mijn frustratie tov de moslimgemeenschap?

Ik weet wel dat jij niet verantwoordelijk bent voor de hele gemeenschap. Natuurlijk ben jij ook maar een mens alleen. Maar de bewustwording van het probleem kan ook door individuen worden gestart. Als er maar genoeg tegengeluiden weerklinken, dan zal ook de gemeenschap op een gegeven moment gaan inzien dat bepaalde culturele gewoontes opgegeven moeten worden.

Zolang die geluiden vanuit de moslimhoek zélf te weinig en/of te zacht gehoord worden, juich ik AHA en haar werk toe. Ondanks haar "uit de bocht vliegen" zo af en toe. Want een ogenschijnlijk (!) provocatief geluid is beter dan helemaal géén geluid.

bedankt, Zeepaardje,

ik had het niet beter en genuanceerder kunnen zeggen, ben benieuwd wat de professionele kleurontkenners er nu weer bij halen als excuus !!


meestal worden ze op zulke momenten weer erg persoonlijk en ben je ineens een zionistische k*nkerjood!


Van het slachtoffer maken ze de dader en van de dader het slachtoffer, is een vaak gebruikte ontwijkings- en verdraaiingstechniek !



Alles op z'n kop, alles anti.

idris
02-02-05, 12:44
'Aischa was zes jaar toen ze aan de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, gehuwd werd, en ze ging met hem samenleven toen ze haar puberteit bereikte op negenjarige leeftijd.


bovendien lichamelijke pubertijd is nog geen geestelijke pubertijd.


(en wel eens gehoord van www.handjehelpen.nl)

de profeet was niet alleen pedofiel maar ook pedosexueel, fucks, come on admit it !!.


Laten we elkaar geen islamietje noemen, mensen !

mussie77
02-02-05, 13:38
Nou, ik geloof dat ik in deze hele discussie niemand en niemand persoonlijk heb aangsproken.......en zeker niet heb uitgescholden.
Dus als je het niet heel erg vind wil ik daar dus ook niet over aangesproken worden.........(heb op deze site ergere dingen gelezen)

Ik begrijp dat jullie vinden dat er wat gedaan moet worden en ben het er roerend mee eens...
Alleen de persoon in kwestie is naar MIJN mening niet degene die daar toe in staat is.
Gezien haar verleden enz enz enz...........
Het is wel leuk om te zeggen dat elke aandacht goed of slecht ook aandacht is...alleen zal je van haar binnen nu en 1 jaar niets meer horen en heeft ze niets daadwerkelijk neergezet!!!!!!


Ik roep/riep de hele tijd al dat "Moslima's"voor zich zelf moeten opkomen en moeten verenigen.....
En dat niet aan een vrouw als AHA moeten overlaten die eigenlijk totaal ongeloofwaardig is.....

De verhalen die jij beschrijft zijn verschrikkelijk...........mijn probleem is echter...............
Dat AHA wel schreeuwt om aandacht voor die mensen....maar vervolgens met NIETS concreets en vernieuwends komt....

In de revu nr 51.....(kan wel de hele tekst gaan tikken) staan dus dingen in waar AHA niet kwam opdagen....terwijl dat toch zeer belangerijke debatten waren......Ze praat altijd over de Islam.......maar heb haar nog weinig over de positie van de vrouwen op de arbeidsmarkt horen praten (volgens mij nog helemaal niet)
Juist voor de ALlo vrouw is dat heeeeeeel belangerijk ....om economisch onafhangelijk te worden van de man......

NOGMAALS...................slaan enz enz zijn totaal UIT ten boze en moeten worden aangepakt.............
Maar de geschiedenis leert ook dat er in het verleden heeeeeeeel hard geschreeuwt is door diverse mensen/bewegingen enz enz en dan uiteindelijk weinig van over is gebleven...
De mensen waarom het gaat zijn degene die het moeten doen........
En niet een AHA die zich vervolgens na een wat roerige week weer lekker naar huis gaat en 24 uur pd bewaking op haar huis heeft (ook al is ze niet thuis)............

Te quiero
02-02-05, 14:33
Geplaatst door mussie77
Net AHA op tv gezien!!!!!!!!!.....(woe 9:23)
Daar zat ze aan de grote ronde tafel........
Onderwerp EERWRAAK................

Ik denk nu komt het AHA op de bres.................
Maar nee op een hele rustige gematigde toon.....vroeg zij aan de Politie wat zij als 2e kamer kunnen doen........
Zij had de antwoorden toch klaar?
Zij wist toch ook waar het probleem lag....????

Nee, nu zat ze poeslief aan de grote ronde tafel.....
Want de polititie moet je niet in het Harnas jagen want die zijn het die haar 24 uur pd beschermen.

Alweer wordt mijn beeld van haar bevestigd............

:vlammen:
Ik schreef dat ze op elk kritiek een goed antwoord terug had.
Was er kritiek op haar standpunten geleverd aan de ronde tafel met de Politie?

mussie77
02-02-05, 14:38
Nee, zij vroeg wat de 2e kamer kon doen........

dat fragment is trouwens een ... voorbeeld omdat deze niet erg lang is....

Je moet de revu nr 51 eens lezen............dan begrijp je heel goed wat ik bedoel................

Te quiero
02-02-05, 14:43
Geplaatst door mussie77
Nou, ik geloof dat ik in deze hele discussie niemand en niemand persoonlijk heb aangsproken.......en zeker niet heb uitgescholden.
Dus als je het niet heel erg vind wil ik daar dus ook niet over aangesproken worden.........(heb op deze site ergere dingen gelezen)

Ik begrijp dat jullie vinden dat er wat gedaan moet worden en ben het er roerend mee eens...
Alleen de persoon in kwestie is naar MIJN mening niet degene die daar toe in staat is.
Gezien haar verleden enz enz enz...........
Het is wel leuk om te zeggen dat elke aandacht goed of slecht ook aandacht is...alleen zal je van haar binnen nu en 1 jaar niets meer horen en heeft ze niets daadwerkelijk neergezet!!!!!!


Ik roep/riep de hele tijd al dat "Moslima's"voor zich zelf moeten opkomen en moeten verenigen.....
En dat niet aan een vrouw als AHA moeten overlaten die eigenlijk totaal ongeloofwaardig is.....

De verhalen die jij beschrijft zijn verschrikkelijk...........mijn probleem is echter...............
Dat AHA wel schreeuwt om aandacht voor die mensen....maar vervolgens met NIETS concreets en vernieuwends komt....

In de revu nr 51.....(kan wel de hele tekst gaan tikken) staan dus dingen in waar AHA niet kwam opdagen....terwijl dat toch zeer belangerijke debatten waren......Ze praat altijd over de Islam.......maar heb haar nog weinig over de positie van de vrouwen op de arbeidsmarkt horen praten (volgens mij nog helemaal niet)
Juist voor de ALlo vrouw is dat heeeeeeel belangerijk ....om economisch onafhangelijk te worden van de man......

NOGMAALS...................slaan enz enz zijn totaal UIT ten boze en moeten worden aangepakt.............
Maar de geschiedenis leert ook dat er in het verleden heeeeeeeel hard geschreeuwt is door diverse mensen/bewegingen enz enz en dan uiteindelijk weinig van over is gebleven...
De mensen waarom het gaat zijn degene die het moeten doen........
En niet een AHA die zich vervolgens na een wat roerige week weer lekker naar huis gaat en 24 uur pd bewaking op haar huis heeft (ook al is ze niet thuis)............
Gewoontes van de gemeenschap kunnen niet "overnight" veranderen.
Het vraagt tijd (soms heel lang) en gezamelijke kracht. Het begint bij het individu.
AHA heeft heel veel gedaan. Het onderwerp bespreekbaar maken is al heel veel. Natuurlijk is er nog meer te doen. Je kunt niet teveel van haar verwachten, want ze is maar een mens en niet Allah.

Zeepaardje
02-02-05, 14:53
Geplaatst door mussie77
Nou, ik geloof dat ik in deze hele discussie niemand en niemand persoonlijk heb aangsproken.......en zeker niet heb uitgescholden.
Dus als je het niet heel erg vind wil ik daar dus ook niet over aangesproken worden.........(heb op deze site ergere dingen gelezen)

Sorry mussie, maar ik heb (voor zover ik weet) niemand uitgescholden. Ook heb ik (dacht ik) heel duidelijk gemaakt dat ik jou niet aanspreek op al het foute in de moslimgemeenschap. Het spijt me als dat niet goed of duidelijk genoeg is overgekomen.

Ik begrijp dat jullie vinden dat er wat gedaan moet worden en ben het er roerend mee eens...
Alleen de persoon in kwestie is naar MIJN mening niet degene die daar toe in staat is.
Gezien haar verleden enz enz enz...........
Het is wel leuk om te zeggen dat elke aandacht goed of slecht ook aandacht is...alleen zal je van haar binnen nu en 1 jaar niets meer horen en heeft ze niets daadwerkelijk neergezet!!!!!!

Net als ik heb jij recht op je eigen mening. Die is niet beter of slechter, meer of minder waard dan mijn mening. Maar een discussie is een uitwisseling van argumenten en evt. oplossingen. Graag hoor ik van jou wat jouw ideeën, argumenten, oplossingen zijn.

Of AHA over 1 jaar nog te horen is.....tja, dat weet ik ook niet. Ik kan niet in de toekomst kijken. En wat dat dan heeft opgeleverd? Tja, ook dát weet ik niet. Maar is dat dan een reden om niets te doen? Het is iig duidelijk dat dát zeker niets opleverd! Daarom geef ik vooralsnog de voorkeur aan AHA en haar acties, dan aan nietsdoen. Ik blijf van mening: iets doen is beter dan niets doen.

Ik roep/riep de hele tijd al dat "Moslima's"voor zich zelf moeten opkomen en moeten verenigen.....
En dat niet aan een vrouw als AHA moeten overlaten die eigenlijk totaal ongeloofwaardig is.....

Nu haal je wel een aantal dingen door elkaar. 1. Ik ben blij dat je ook vindt dat moslima's zich moeten verenigen, maar hoe geef jij dat dan vorm? 2. Omdat JIJ AHA niet geloofwaardig vindt, IS zij niet ongeloofwaardig. Jouw mening is en blijft een mening. Omdat jij iets vind, wordt het nog niet meteen een feit. Er zijn een heleboel voorkeurstemmen op AHA uitgebracht. Dat is wél een feit. Een feit dat aangeeft dat er mensen zijn die haar wél geloofwaardig vinden (anders hadden zij niet op haar persoonlijk gestemd). Maak ajb niet de fout die zovelen maken en blijf je bewust van het verschil tussen feiten en meningen.

De verhalen die jij beschrijft zijn verschrikkelijk...........mijn probleem is echter...............
Dat AHA wel schreeuwt om aandacht voor die mensen....maar vervolgens met NIETS concreets en vernieuwends komt....

Dat is mss zo. Dat kan ik niet (goed) beoordelen. Wie weet waar zij nog mee komt. Maar nogmaals: is dat dan reden om niets te doen (ff afgezien van het AHA-bashen wat ik hier regelmatig tegenkom)?

In de revu nr 51.....(kan wel de hele tekst gaan tikken) staan dus dingen in waar AHA niet kwam opdagen....terwijl dat toch zeer belangerijke debatten waren......

Ik lees revu niet (nooit) en kan dus absoluut niet reageren op een tekst die ik niet ken. Dat begrijp je denk ik wel.

Ze praat altijd over de Islam.......maar heb haar nog weinig over de positie van de vrouwen op de arbeidsmarkt horen praten (volgens mij nog helemaal niet)
Juist voor de ALlo vrouw is dat heeeeeeel belangerijk ....om economisch onafhangelijk te worden van de man......

Hier heb je zeker een belangrijk punt. Ik ben het helemaal met je eens dat het voor de vrouwen (alle, niet alleen moslima's) belangrijk is om economisch onafhankelijk te zijn/worden. Maar AHA gaat uit van een ander vertrekpunt. Zij heeft het nadrukkelijk over mishandelde vrouwen, voornamelijk laag of niet opgeleiden. Voor die vrouwen is een (betaalde) baan (indien die er al zou zijn) een bijzaak. Hun veiligheid is hun topprioriteit en geef ze daar eens ongelijk in.

NOGMAALS...................slaan enz enz zijn totaal UIT ten boze en moeten worden aangepakt.............
Maar de geschiedenis leert ook dat er in het verleden heeeeeeeel hard geschreeuwt is door diverse mensen/bewegingen enz enz en dan uiteindelijk weinig van over is gebleven...

Ben ik niet met je eens. Nog niet zo heel lang geleden was het ook hier heel normaal om je vrouw te slaan. Saillant detail: de toenmalige religieuze excusses waren vrijwel dezelfde als nu. In de bijbel staat immers dat de vrouw gehoorzaam moet zijn aan de man.

Huiselijk geweld werd lange tijd beschouwd als een privézaak. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Daarmee is bewezen dat het wel degelijk mogelijk is om een cultuuromslag te maken. Maar het kost veel moeite en inspanning en íemand moet ermee beginnen. AHA heeft het idee dat zij die persoon is en vele anderen zijn het met haar eens.

De mensen waarom het gaat zijn degene die het moeten doen........
En niet een AHA die zich vervolgens na een wat roerige week weer lekker naar huis gaat en 24 uur pd bewaking op haar huis heeft (ook al is ze niet thuis)............

Er is niets mis mee om je medemens een handje toe te steken als je dat kan. Misstanden benoemen en (voor zover in je macht) aanpakken is een kwestie van compassie en medemenselijkheid.

Waar heb je nou meer moeite mee, de bewaking van AHA of dat ze na een roerige weer weer naar huis gaat?
Ik kan je wel vertellen dat ik na elke werkdag het ook heerlijk vind om weer fijn naar huis te gaan. Mag dat dan niet? Of mag alleen zij dat niet?

Die bewaking staat er niet voor de lol. Het lijkt me trouwens ook bepaald geen lolletje om te moeten leven in een dergelijke situatie. Totaal geen privacy en de wetenschap dat er mensen zijn die je letterlijk naar het leven staan......is dat wel zo benijdenswaardig?
Ik vind het eerder sneu dan iets om jaloers op te zijn.

mussie77
02-02-05, 17:52
Hey, ik heb jou niet beschuldigd van persoonlijk toe spellen............

Ik waardeer jou mening en die van andere ook.......
Alleen zet ik bij bepaalde dingen mijn opmerkingen, net als jij.

Ik vind het wel laf om naar America te vluchten......
De soep wordt namelijk niet zo heet gegeten als die wordt opgediend..
(hopelijk neem je dit gewoon van mij aan)


Nu sla je precies de spijker op z'n kop
Jij zegt dat ze het opneemt voor de mishandelde vrouwen, voornamelijk laag of niet opgeleiden.
Dus in deze is scholing belangerijk, is ze ook niet bij(geweest)
Tuurlijk gaat veiligheid voor alles!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En idd het is een cultuuromslag............

Molsimpartij is voor mij een van de oplossing....
Want ik vind dat zij zich te weinig laten horen


Ik doelde meer op de" Emancipatie beweging"...........
Nu 20/30/40 jaar later krijgen vrouwen nogsteeds onderbetaald
En nu is er geen geld meer voor heel veel projecten

En wat het stemmen betreft..................Gelooof mij maar er zullen veel mensen gestemt hebben op haar om de verkeerde rede.......
Puur omdat ze juist dingen in de ISLAM aanhaalt ...(smullen voor de vele die bang zijn of niets weten over de islam)

Jammer dat de revu niet hebt gelezen..
De vorige revu stond dus een heel stiuk in genaamd "Ällahs Angels"
Hierin worden diverse moslimas geintrevieuwd....
Doordat wat mevr AHA heeft geroepen en beweerde zijn zij zich juist in de Koran verdiepen......en sommige zijn zelfs min of meer radicaal (om maar zo te zeggen) geworden door haar...(zeggen ze zelf)
Er komt ook bijvoobeeld een blanke vrouw
aan het woord die zich tot de islam heeft bekeerd......

Maar goed............
Ik geloof dat we het met de grote lijnen eens zijn....

Maar de manieren enz enz niet.......gelukkig maar....

Olive Yao
02-02-05, 18:41
Geplaatst door mark61
Je begrijpt me verkeerd. Dat bedoel ik juist. Iedereen moet het intrinsiek slecht vinden, los van cultuur of religie.
Ja, maar vinden mensen dan zoveel los van cultuur of religie? Dat is juist voor een belangrijk deel waar ze hun denken en doen vandaan halen.

mark61
02-02-05, 19:28
Geplaatst door Olive Yao
Ja, maar vinden mensen dan zoveel los van cultuur of religie? Dat is juist voor een belangrijk deel waar ze hun denken en doen vandaan halen.

Is dat zo? Dat is de theorie, maar wat is de praktijk?

Olive Yao
02-02-05, 20:04
Geplaatst door mark61
Is dat zo? Dat is de theorie, maar wat is de praktijk?
Waar halen ze het dan vandaan?

Mähden
02-02-05, 20:44
Mussy:
Ik vind het wel laf om naar America te vluchten......
De soep wordt namelijk niet zo heet gegeten als die wordt opgediend..
(hopelijk neem je dit gewoon van mij aan)

Ik vind het laf wanneer je mensen gaat bedreigen en voor Theo v Gogh was de soep echt wel te heet hoor !!!!!!

mark61
02-02-05, 20:48
Geplaatst door Olive Yao
Waar halen ze het dan vandaan?

Simpel, papa heeft het gezegd. Je kan daar wel een academisch en intellectueel verhaal over 'cultuur' van maken, maar dat leidt alleen maar tot mystificatie. Cultuur als statisch, allesbeheersend principe met voorbijgaan aan verandering en persoonlijke variatie. De persoonlijke variatie in normen, waarden en cultuur is in Marokko, Turkije en Nederland even groot, alleen de aantallen aan de beide uiteinden verschillen.

Als je een bepaald verschijnsel wilt bestrijden moet je a) de groep waarin het voorkomt overtuigen van de ernst van de zaak, dwz. kwantitatief en kwalitatief, dus b) ervan overtuigen dat het Slecht is by any standards, en tot slot c) een strategie bedenken om het gedrag te veranderen. a) gaat nog wel, b) wordt al wat moeilijker en op c) heeft nog niemand een antwoord gevonden. Levenslang (=/en permanente verwijdering uit de samenleving) lijkt me alvast wat, maar is maar ca. 30% van de oplossing. De meeste mannen geven zich zelf aan bij de politie en zijn bereid te zitten.

Wat je nu ziet is dat vrouwen het niet meer pikken maar zich niet willen encanailleren met westerlingen die en passant hun hele 'cultuur' en geloof door de plee willen spoelen. Gelukkig lopen ze wel 18x zo vaak als autochtone vrouwen weg.

Enfin, het verandert vanzelf. Of je dat assimilatie, integratie of modernisering wil noemen doet er niet zo toe. In Turkije verandert het Volksempfinden dezer dagen beslist. Men noemt eerwraak nu 'Koerdisch', of 'boers'. Dat is gelogen, maar een begin van uitbanning uit het waardenstelsel.

Het zal niet toevallig zijn dat dit gelijk op gaat met toename van de welvaart, het onderwijs en verwestersing in het algemeen.

Te quiero
02-02-05, 20:57
Geplaatst door mussie77
Jammer dat de revu niet hebt gelezen..
De vorige revu stond dus een heel stiuk in genaamd "Ällahs Angels"
Hierin worden diverse moslimas geintrevieuwd....
Doordat wat mevr AHA heeft geroepen en beweerde zijn zij zich juist in de Koran verdiepen......en sommige zijn zelfs min of meer radicaal (om maar zo te zeggen) geworden door haar...(zeggen ze zelf)
Er komt ook bijvoobeeld een blanke vrouw
aan het woord die zich tot de islam heeft bekeerd......


Ik heb vaker gehoord dat de jongeren die verder van hun cultuur/religie staan een grotere kans hebben zich te radicaliseren als ze ineens geinteresseerd zijn in hun roots. Zo zou ook bijvoorbeeld een tot de Islam bekeerde autochtoon zich strikter aan de regels van het geloof houden dan iemand die in het geloof is opgegroeid.

Mähden
02-02-05, 21:04
Pas verslaafden zijn fanatieker in het gebruiken dan meer oudere verslaafden !

Olive Yao
02-02-05, 21:28
Geplaatst door mark61
Simpel, papa heeft het gezegd.
Niks simpel, papa heeft het gezegd. Waar haalt papa het vandaan? Van papa? Vertellen alle papa’s verschillende verhalen? Waar komen die verhalen vandaan?


Je kan daar wel een academisch en intellectueel verhaal over 'cultuur' van maken, maar dat leidt alleen maar tot mystificatie. Cultuur als statisch, allesbeheersend principe met voorbijgaan aan verandering en persoonlijke variatie.
Precies, zo moet je cultuur inderdaad niet opvatten.


De persoonlijke variatie in normen, waarden en cultuur is in Marokko, Turkije en Nederland even groot, alleen de aantallen aan de beide uiteinden verschillen.
Maar hoever wijken de persoonlijke varianten af van een grootste gemene deler, in Marokko en Nederland?


Als je een bepaald verschijnsel wilt bestrijden moet je a) de groep waarin het voorkomt overtuigen van de ernst van de zaak, dwz. kwantitatief en kwalitatief, dus b) ervan overtuigen dat het Slecht is by any standards, en tot slot c) een strategie bedenken om het gedrag te veranderen. a) gaat nog wel, b) wordt al wat moeilijker en op c) heeft nog niemand een antwoord gevonden. Levenslang (=/en permanente verwijdering uit de samenleving) lijkt me alvast wat, maar is maar ca. 30% van de oplossing. De meeste mannen geven zich zelf aan bij de politie en zijn bereid te zitten.
Of zelfs te sterven.
b) kan bij veel mensen ook moeilijk zijn, aan de andere kant kan c) volgens mij best.

Zo zeggen mensen vaak dat sociale omstandigheden sterke invloed op gedrag hebben. Bijvoorbeeld in franse voorsteden. Verbeter de sociale omstandigheden, en je gaat extremisme tegen.

Andere mensen hebben het vaak over de invloed van de media op de stemming in Nederland. De media zouden bijvoorbeeld geen stemming moeten maken tegen moslims, vinden ze terecht. Als de media geen invloed zouden hebben op ons denken en doen, zou dat niets uitmaken.


Wat je nu ziet is dat vrouwen het niet meer pikken maar zich niet willen encanailleren met westerlingen die en passant hun hele 'cultuur' en geloof door de plee willen spoelen.
Begrijpelijk, en dat is dan ook erg dom van degenen die dat doen. De keerzijde is overigens de mensen die geen kwaad woord willen horen van reeel bestaande vormen van een cultuur of een levensbeschouwing.


Gelukkig lopen ze wel 18x zo vaak als autochtone vrouwen weg.

Enfin, het verandert vanzelf. Of je dat assimilatie, integratie of modernisering wil noemen doet er niet zo toe. In Turkije verandert het Volksempfinden dezer dagen beslist. Men noemt eerwraak nu 'Koerdisch', of 'boers'. Dat is gelogen, maar een begin van uitbanning uit het waardenstelsel.

Het zal niet toevallig zijn dat dit gelijk op gaat met toename van de welvaart, het onderwijs en verwestersing in het algemeen.
Mee eens, maar wacht even … wat is “verwestersing”? Heeft dat een grootste gemene deler?
En onderwijs heeft dus invloed op 's mensens denken en doen.
Welvaart is een sociale omstandigheid.

Zoals ik al schreef, niks simpel.

mark61
02-02-05, 21:50
Geplaatst door Olive Yao
Niks simpel, papa heeft het gezegd. Waar haalt papa het vandaan? Van papa? Vertellen alle papa’s verschillende verhalen? Waar komen die verhalen vandaan?

Jaha, als we dat wisten... Bij mijn weten is één van de grootste raadsels in de wereldgeschiedenis het omslaan van matriarchale in patriarchale culturen. Dat vond plaats in de préhistorie dan wel vroege historie, en daar zijn dus nauwelijks geschreven bronnen van. O.a. te bezichtigen bij de Kelten en Arabieren.

Verder vertellen papa's in essentie dezelfde verhalen, alleen verandert het verhaal van generatie op generatie subtiel. In verschillende richtingen, in verschillende gradaties. Westerse papa's vertellen ook pas sinds kort een ander verhaal, maar de 'uitgangspositie' van de vrouw was iets anders. Als ik het goed begrijp had de vrouw zowel bij de Kelten als de Germanen een hogere positie dan enige tijd na de introductie van het (MO) christendom. Zie Jean Markale, 'Les Celtes et la civilisation celtique'.


Maar hoever wijken de persoonlijke varianten af van een grootste gemene deler, in Marokko en Nederland?

In Marokko iets extremer dan in NL, maar niet overdreven veel. Dat is overigens sterk in beweging, waardoor het ook niet verstandig is daar boude uitspraken over te doen. Denk ik dan. Correct me if I'm wrong.


... kan c) volgens mij best.

Zo zeggen mensen vaak dat sociale omstandigheden sterke invloed op gedrag hebben. Bijvoorbeeld in franse voorsteden. Verbeter de sociale omstandigheden, en je gaat extremisme tegen.

Ja, dat zeggen ze. Maar hoe komt het dat die omstandigheden maar niet willen veranderen? Je dacht toch niet dat ze in F geen batterij maakbare-samenlevings-technologen aan het werk hadden? Ik geloof in het schreeuwen van de boodschap. Hardop krijg je dan tegenwind, maar 's avonds in bed beginnen die papa's toch te piekeren. Dat zie ik althans in mijn omgeving. Oudste dochter krijgt de klappen, jongste gaat naar de disco en studeert kernfysica. Bij wijze van.


Andere mensen hebben het vaak over de invloed van de media op de stemming in Nederland. De media zouden bijvoorbeeld geen stemming moeten maken tegen moslims, vinden ze terecht. Als de media geen invloed zouden hebben op ons denken en doen, zou dat niets uitmaken.

Das kip en ei. De media brullen wat de meute wil horen, de meute wil horen wat de media brullen.


Begrijpelijk, en dat is dan ook erg dom van degenen die dat doen. De keerzijde is overigens de mensen die geen kwaad woord willen horen van reeel bestaande vormen van een cultuur of een levensbeschouwing.

Yep. Vooral op dit forum wordt de praktijk vaak met de theorie 'geneutraliseerd'. Maar onderhuids gebeurt er heus wel wat.


Mee eens, maar wacht even … wat is “verwestersing”? Heeft dat een grootste gemene deler?

Ik snap je vraag niet helemaal, maar ja, en ze heet 'onderwijs' Ik bedoel dat ik er geen woord aan wil hangen. 'Nieuwe westerlingen', zal ik ze maar even heel vals noemen, resent de notie dat hun moderniteit exclusief westers is. Ik ga daar niet op in, nodeloze en onvruchtbare polarisatie.


En onderwijs heeft dus invloed op 's mensens denken en doen.
Welvaart is een sociale omstandigheid.

Welvaart is ook begrensd door buiten de mens liggende natuurlijke omstandigheden. Wat eigenlijk mijn verklaringsgrond voor alle verschillen is. Hmmm, materialisme? Non-marxist lymphoma, zak maar zeggen.

Olive Yao
02-02-05, 22:01
Ik vind je antwoord al niet zo simpel meer. Hier en daar zelfs een beetje ... academisch? In ieder geval om over na te denken.

mark61
02-02-05, 22:15
Geplaatst door Olive Yao
Ik vind je antwoord al niet zo simpel meer. Hier en daar zelfs een beetje ... academisch? In ieder geval om over na te denken.

Iesj goed. Ik houd het er maar op dat je even geen woord kan uitbrengen. :hihi: Zou ik ook niet kunnen, als ik niet de mafkees was die ik ben. Academisch? Might be. Ik zou liever zeggen, breed geïnformeerd uit pure interesse, niet om te scoren.

Olive Yao
02-02-05, 22:24
Geplaatst door mark61
Ja, dat zeggen ze. Maar hoe komt het dat die omstandigheden maar niet willen veranderen? Je dacht toch niet dat ze in F geen batterij maakbare-samenlevings-technologen aan het werk hadden?
Ze willen wel veranderen, als wij maar willen.

Om het nog even academisch te maken, je kent Michel Foucault vast wel een beetje. Centraal thema in zijn denken is “normalisering en disciplinering” van mensen, met name van de massa’s in Europa.

Een nederlander heeft dat idee opgepikt en toegepast op sociale woningbouw in Nederland. Je zou zeggen dat dat gewoon was opdat mensen beter kunnen wonen. Maar de huizen waren bestemd voor gezinnen van vader, moeder en kinderen, dus om mensen in die standaardeenheden te laten leven, met vader als kostwinner, moeder om het gezin te runnen enz.

Een leuke is “de groote kracht, welke is gelegen in vroegen huwelijken voor de arbeider”, een uitspraak van een nederlandse politicus (2e helft 19e eeuw). Hoe krijg je arbeiders de fabriek in? Eerst verondig je dat sex voor het huwelijk “zondig” is. Vervolgens verkondig je dat voorbehoedmiddelen “zondig” zijn. Daar schakel je natuurlijk de godsdienst voor in. Vervolgens draagt de arbeider in zijn gezinswoning al jong de verantwoordelijkheid voor een gezin. Doel bereikt.


Yep. Vooral op dit forum wordt de praktijk vaak met de theorie 'geneutraliseerd'.
Bijvoorbeeld met een ideale versie van de islam. Zijn aanhangers van alle levensbeschouwingen en ideologieën goed in.


Maar onderhuids gebeurt er heus wel wat.
Lees je hier ook.


Welvaart is ook begrensd door buiten de mens liggende natuurlijke omstandigheden. Wat eigenlijk mijn verklaringsgrond voor alle verschillen is. Hmmm, materialisme? Non-marxist lymphoma, zak maar zeggen
Nee! Nou niet weer van die eendimensionale “uiteindelijke” verklaringen!

Ourzazate
02-02-05, 22:36
Geplaatst door idris
bovendien lichamelijke pubertijd is nog geen geestelijke pubertijd.


(en wel eens gehoord van www.handjehelpen.nl)

de profeet was niet alleen pedofiel maar ook pedosexueel, fucks, come on admit it !!.


Laten we elkaar geen islamietje noemen, mensen !


Geplaatst door Ourzazate
Mohammed heeft zelf gezegd dat er valse en foutieve hadiths in omloop zouden worden gebracht. Mij lijkt het juist niet logisch dat een man van rond de 50 trouwt met een meisje van 6...:). Ook niet in die tijd.

Er wordt wel gezegd dat Aisha dat heeft gezegd, maar dat wil niet per definitie zeggen dat zij dat ook daadwerkelijk heeft gezegd... Hieronder volgt een stukje nav een onderzoek naar de leeftijd van Aischa toen zij met Mohammed trouwde;

"Ten aanzien van de authenticiteit van hadith moet je goed begrijpen en in acht nemen dat de samenstellers niet zozeer het juiste historische tijdsschema toepasten. Het enige van belang destijds was dat de reports betreffende de leer en de levenswijze van de profeet zo juist mogelijk werden weergegeven en werden gecontroleerd op het “sahih”-zijn. Leeftijden waren van ondergeschikt belang.

Het is een valse aanname dat Aicha pas 6 jaar was toen haar nikkah plaatsvond om de navolgende redenen:

1. Zij had reeds een nikkah met ene Jubair. Dat moest door Abubakr eerst ongedaan gemaakt worden. Als zij reeds een nikkah had, betekende dat zij reeds de leeftijd van toestemming had bereikt. Want een nikkah is een contract. Beide partijen moeten akkoord gaan...

2. Aisha was 5 jaar jonger dan Fatima (de dochter van de profeet). Fatima was geboren 5 jaar voor de zogeheten roeping. Dus Aicha is geboren in het jaar dat de profeet zijn roeping van God kreeg. Gezien tijd en plaats betekent dit dat Aicha op het moment van haar nikkah met de profeet op zijn minst 10 jaar moet zijn geweest. En het was alleen maar een nikkah -het sluiten van een huwelijkscontract- in het 10e jaar na zijn roeping in de maand Chawal.

Het probleem met veel mensen in de Occident is dat zij huwelijk staven aan het soort huwelijk wat zij vanuit hun traditie kennen. Dat is fout. Dat zijn statements gebaseerd op aannames...:jammer:.

In Islam is een nikkah niets anders dan het opmaken van een document tussen twee partijen. Het feesten komt later. Het consumeren van het huwelijk vond plaats in de tweede jaar na de Hijra. Dit is ongeveer 4 tot 5 jaar na de nikkah. Dat betekent dus dat Aicha 14 of 15 jaar moet zijn geweest, 1 jaar voor de strijd van Uhud. En gezien haar rol in die strijd lijkt het me erg onlogisch dat ze dan pas 10 zou zijn geweest, zoals sommigen stellen..."

Zo zie je maar dat je met enig onderzoek, denken en logica iets omver kan werpen dat er feitelijk nooit was. Maar nogmaals, voor mij was zo'n onderzoekje niet nodig geweest. Simpel nadenken doet mij concluderen dat een 50-jarige (boodschapper van God nb!) niet zou trouwen met een 6-jarige...:).


ps: Er valt dus niets te rechtvaardigen omdat de gebeurtenis zoals jij deze schetst niet aanwezig was...:).
pps: Nogmaals, leeftijden zijn in hadiths van ondergeschikt belang geweest voor de samenstellers van deze ooggetuigenverklaringen. Dat is wat niet vergeten moet worden. God geeft duidelijk aan dat Zijn dienaren kritisch moeten zijn en dat je je redeneervermogen moet gebruiken om bepaalde zaken te onderscheiden van andere zaken. Hadiths moet je (bij twijfel) altijd toetsen aan de hand van bestaande gegevens die historisch correct zijn en aan de hand van de Koran. God heeft buiten de qudsi om geen hadiths aan ons toegezonden, maar de Koran. Dat onderscheid moet je ook altijd in je hoofd houden...:).

:):):)

Yahudi
02-02-05, 23:05
Female circumcision practice decried


Wednesday 02 February 2005, 21:50 Makka Time, 18:50 GMT


Nearly all women in Djibouti have undergone painful circumcision





The wife of Djibouti's President Ismail Umar Geulleh has delivered a strong attack on female genital mutilation, calling for an end to the practice that is widespread in her country.

Despite a 1995 law banning the practice, about 98% of women and girls in Djibouti have undergone the extreme form of female circumcision, according to official figures. First lady Kadra Mahmud Haid called for it to stop.

"These practices are not gone," she told the opening session of a regional conference on the issue in Djibouti on Wednesday.

Worldwide "an estimated two million young girls a year, 6000 per day, still undergo these mutilations in all their forms," she said, noting that most operations are done outside of hospitals in unsanitary conditions, without anesthesia and result in serious pain and often deadly complications.

"The consequences are dramatic, it can cause death by haemorrhage, urinary infections, cysts and childbirth difficulties, not to mention psychological damage," she said.


Meagre support

As in most nations in the Horn of Africa, excision in Djibouti involves slicing whole or part of external female genitalia, then stitching the wound, leaving a tiny opening for passage of urine or menstrual flow.

"We need a synergy of action and firm engagement by politicians, lawmakers, civil society, doctors, media and imams to bring about the elimination of female genital mutilation"

Kadra Mahmud Haid,
First Lady, Djibouti

On Thursday, Djibouti is expected to sign the African Union's 2003 Maputo Protocol on the rights of African women, which among other things commits signatories to speed efforts to stamp out female genital mutilation.

European Parliament member Emma Bonino, who is attending the conference, lamented the fact that only six of 33 African and Arab nations that expressed support for the protocol had actually ratified the accord.

"We need a synergy of action and firm engagement by politicians, lawmakers, civil society, doctors, media and imams to bring about the elimination of female genital mutilation," she said, calling for there to be "zero tolerance" for the practice.

Some 300 participants from Eritrea, Ethiopia, Somalia, Sudan, Yemen and Islamic scholars Egypt's Al-Azhar University are attending the two-day meeting in Djibouti sponsored by the UN children's agency.


AFP



als je alles zo bij elkaar veegt, eerwraak, terreur, vrouwenachterstelling, pedosexualiteit,

dan vraag je je af wat die mensen in dat geloof zien,

uiteraard is dit geloog er meer eentje van als je er niet in gelooft dat je er dan wel aan zult moeten geloven, want van vrije keuze is in dat soort culturen in de praktijk geen sprake !

mark61
02-02-05, 23:10
Geplaatst door Olive Yao
Ze willen wel veranderen, als wij maar willen.

Sommigen en anderen....


Om het nog even academisch te maken,...Doel bereikt.

Ik vind het heel boeiend, maar ben het verband met het voorgaande even kwijt.:hihi: maar tis zo hoor.


Bijvoorbeeld met een ideale versie van de islam. Zijn aanhangers van alle levensbeschouwingen en ideologieën goed in.

Heu, dat bedoelde ik ook.


Lees je hier ook.

Soms dan.


Nee! Nou niet weer van die eendimensionale “uiteindelijke” verklaringen!

Ben Je Bang Voor Mij? :hihi:

Kuijk
02-02-05, 23:11
Geplaatst door Eelke
Ach ja, trek Israel en 9-11 ook maar in de discussie.

Groet, groet Eelke

9 november? Wat was er op 9 november?

Kuijk
02-02-05, 23:19
Geplaatst door mussie77
De soep wordt namelijk niet zo heet gegeten als die wordt opgediend..

Dat dacht Theo van Gogh ook.

Kuijk
02-02-05, 23:25
Geplaatst door Bouchra_C
Waarom vraag je dat?

Omdat iemand ergens in het begin van deze discussie zei dat Israel en 9 november er niet bij betrokken moesten worden. Of juist wel, daar wil ik afwezen.

mark61
02-02-05, 23:26
Geplaatst door Yahudi
Female circumcision practice decried

Als jij je er nou even niet mee bemoeit scrollt t wat makkelijker.

Eelke
03-02-05, 07:51
Geplaatst door Kuijk
9 november? Wat was er op 9 november?

Amerikaanse datum:

11 september --> 9 - 11

:cheefbek:

Groet, groet Eelke

Kuijk
03-02-05, 10:46
Geplaatst door Eelke
Amerikaanse datum:

11 september --> 9 - 11

:cheefbek:

Groet, groet Eelke

Ach zo. Waarom houden we hier niet de Nederlandse datumnotitie aan?

mussie77
03-02-05, 19:38
Geplaatst door Mähden
Ik vind het laf wanneer je mensen gaat bedreigen en voor Theo v Gogh was de soep echt wel te heet hoor !!!!!!


Tja en Theo nam dat voor lief....
Zoals ik al eerder zei..........Theo riep van alles (geitenneuker enz enz) maar als je wat terug zei kan ie er ook gewoon om lachen en deed gewoon zijn normale dingen.....vluchten niet weg waar hij in zijn wereld voor stond....
En zij doet dat wel.....

En wat betreft AHA doet zij denken dat de soep zo heet is.........maar is het niet........

Yahud Seculaere
03-02-05, 21:33
..........Theo riep van alles (geitenneuker enz enz) maar als je wat terug zei kan ie er ook gewoon om lachen en deed gewoon zijn normale dingen.....vluchten niet weg waar hij in zijn wereld voor stond....
En zij doet dat wel.....


maar dood issie wel, mussy !!!!!!!!!!!!


je kunt lekker lulle.





geiteneuker is nog heilig bij wat de profeet met dat meisje van negen gedaan heeft !


maar iemand bedreigen met moord en dat nog uitvoeren ook, is helemaal de limit !!

maar ook daarin kon de profeet een aardig viooltje meespelen !

mussie77
04-02-05, 09:52
AHA Ben jij dat????? :maf2:

Yahud Seculaere
04-02-05, 10:40
Geplaatst door mussie77
AHA Ben jij dat????? :maf2:


Wanneer je de koran goed bestudeerd hebt kom ik inderdaad tot vrijwel dezelfde conclusie over de Islam.

Ik voel mij zeer zeker in haar geest uitgedrukt !!

mussie77
04-02-05, 20:34
Ja...............en AHA heeft de koran bestudeerd???



Er zijn vele met jou die de Koran ook hebben bestudeerd en die komen tot een andere conclusie..........

Ouarzazate komt tenminste met nederlandse teksten...die van jou zijn alleen in het engels..........hoe komt dat eigenlijk???

mussie77
04-02-05, 20:40
Personalia

geboorteplaats en -datum Mogadishu (Somalië), 13 november 1967

Lid van de Vaste Tweede Kamercommissie

Justitie, onderdeel Integratie
Binnenlandse Zaken
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking
Onderwijs

Middelbare school in Kenia
HBO (1 jaar) Driebergen (Hogeschool de Horst)
Studie politicologie, Universiteit Leiden
Loopbaan

Diverse werkzaamheden van schoonmaak t/m postsorteerder
Tolk/vertaler vanaf 1995 t/m 2001
Wetenschappelijk medewerkster bij de Wiardi Beckman Stichting, april 2001 t/m november 2002
Fractiemedewerker VVD, november 2002 t/m januari 2003
Lid Tweede Kamer vanaf 30 januari 2003
Nevenfuncties

Auteur bij uitgeverij Augustus, debuut: "de Zoontjesfabriek" 2002


Pwef wat heeft zij zich kapot gestudeerd.........
Dat je medewerkster bent bij een stichting betekent nog niet dat je gestudeerd hebt.

Yahud Seculaere
04-02-05, 20:50
Geplaatst door mussie77
Ja...............en AHA heeft de koran bestudeerd???



Er zijn vele met jou die de Koran ook hebben bestudeerd en die komen tot een andere conclusie..........

Ouarzazate komt tenminste met nederlandse teksten...die van jou zijn alleen in het engels..........hoe komt dat eigenlijk???

soms maar niet altijd !

Mähden
11-02-05, 14:04
Geplaatst door mussie77
AHA Ben jij dat????? :maf2:


Yahud Seculaere:
Ik voel mij bijzonder vereerd door die vraag !

Zou ik ook hebben, YS.



gisteren ook weer in de kamer, terrorisme(bestrijding) begint al in menig (Islamitisch) huiskamer.

Laten we er wat aan doen want de kinderbescherming lijkt haar werk ook bijzonder slecht te doen


doe er dan wat aan ministertjes, zei AHA, of ga u publiekelijk schamen !


Zie de mannen vallen
weten zij dan niet
dat alleen een vrouw
kan balanceren op de rand
van een hoge houten wand
tussen hemel en aarde
haar hoofd in ijle lucht
denkt ze elke dag
aan beide zijden van de wand
spreekt men van de goede kant

het evenwicht verloren en voorgoed bewaard
alleen een aarzeling heeft ooit onverwacht
haar lichaam uit balans gebracht

soms huilt ze s'avonds
huiverend van de kou
als aan beide kanten
verlicht door een bleke maan
alle mannen huiswaarts gaan

niemand heeft haar ooit
eens duidelijk horen praten
zwijgzaam en neutraal
leeft ze op de rand
een smal stukje niemandsland !

(Hauser Orkater 1982)

Ode aan het geslagen meisje !

idris
13-02-05, 10:58
Wat een eer, die wraak !

Yahud Seculaere
14-02-05, 10:22
Geplaatst door idris
Wat een eer, die wraak !


zeg dat wel,


volgens mij gaan eer eerder uit van Liefde !!

maar ja bij hun in alles anti.

vandaar de antichrist !

Yahudi
28-02-05, 20:05
Geplaatst door Yahud Seculaere
zeg dat wel,


volgens mij gaan eer eerder uit van Liefde !!

maar ja bij hun in alles anti.

vandaar de antichrist !

Ik praat eigenlijk tegen mezelf, maar dat hadden jullie wel door he...toch?

Falankinsi
28-02-05, 22:30
Het zou zelfs kunnen heten:

EERVOLDOENING

Falankinsi