PDA

Bekijk Volledige Versie : De rol van autochtonen in het integratieproces.



Rabi'ah.
23-01-05, 12:05
Een aspect aan het integratieproces wat ik als onderbelicht beschouw, is de rol van de autochtone Nederlanders.

Vaak wordt integratie gezien als een eenzijdig proces "zij" (d.w.z., de allochtonen) moeten zich aanpassen aan "ons" (de autochtonen).

Dit is echter een redenatie die niet vol te houden is en ook nog niet klopt.

Ze veronderstelt namelijk, dat er sprake zou zijn van verschillende Nederlanders, met verschillende rechten en plichten.

Juridisch gezien is echter iedereen met de Nederlandse nationaliteit een Nederlander, waar hij/zij of zijn/haar (voor)ouders ook vandaankwamen.

Integratie betekent letterlijk "deel worden van het geheel". Het geheel is in dit geval de Nederlandse samenleving.

Het is, mijns inziens, toch echt de bedoeling dat iedereen deel wordt van dat geheel, dus óók de autochtonen.

Als je in een samenleving leeft, zul je rekening met elkaar moeten houden en je redelijkerwijs aan elkaar aan moeten passen.

Dit geldt echter niet alleen voor allochtonen, maar ook voor autochtonen.

Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.

Van allochtonen wordt er verwacht dat ze zich voor 100% aanpassen, maar ik ken maar zeer weinig autochtonen die bereid zijn zich te verdiepen in de achtergrond van migranten, zoals bijvoorbeeld in de islam of de geschiedenis van Suriname.

De integratie kan echter alleen slagen als er van beide kanten bereidheid is om te integreren.

Anders zal het begrip "integratie" slechts een holle en selectief toegepaste frase zijn en blijven.



Rabiah.

Mark
23-01-05, 12:29
Ik bekijk het rekenkundig

Ik pas me 10% aan en jij 90%, naar verdeling van de bevolking :hihi:

Rabi'ah.
23-01-05, 12:39
Geplaatst door Mark
Ik bekijk het rekenkundig

Ik pas me 10% aan en jij 90%, naar verdeling van de bevolking :hihi:

Altijd hetzelfde met die beta's. :zweep:


Het leven is geen rekensommetje. :student:


Btw......wat zal jij het dan nu moeilijk hebben. :duivels:


:D

Goodnight
23-01-05, 12:39
Geplaatst door Mark
Ik bekijk het rekenkundig

Ik pas me 10% aan en jij 90%, naar verdeling van de bevolking :hihi:

voor jou geldt net andersom ben ik bang.Loop je al in jurk en hoofdtooi rond?

Mark
23-01-05, 12:47
Geplaatst door Goodnight
voor jou geldt net andersom ben ik bang.Loop je al in jurk en hoofdtooi rond?

jullie zijn erg voorspelbaar

maar ik ga hier gewoon weer weg, maar dan echt ;)

trouwens die autochtonen hier zijn in de minderheid :ego:

mark61
23-01-05, 12:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Ze veronderstelt namelijk, dat er sprake zou zijn van verschillende Nederlanders, met verschillende rechten en plichten.

Juridisch gezien is echter iedereen met de Nederlandse nationaliteit een Nederlander, waar hij/zij of zijn/haar (voor)ouders ook vandaankwamen.

Integratie is geen juridisch of staatkundig begrip.


Integratie betekent letterlijk "deel worden van het geheel".

Integratie betekent letterlijk 'ont-dekking', 'de bedekking ergens vanaf halen'. Wat integratie zoals dat op het moment wordt gebruikt betekent, weet niemand. Dat is nou net het probleem.


Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.

Van allochtonen wordt er verwacht dat ze zich voor 100% aanpassen, maar ik ken maar zeer weinig autochtonen die bereid zijn zich te verdiepen in de achtergrond van migranten, zoals bijvoorbeeld in de islam of de geschiedenis van Suriname.

Daar is niet veel aan te doen. Je kan van autochtonen, waar dan ook, niet eisen dat ze zich aanpassen aan nieuwkomers. Zo gaat dat, waar mensen leven. Van westerlingen wordt ook verwacht dat ze zich aanpassen, waar ze maar komen. Dat ze dat niet doen is wat anders.

Je kan niet meer van mensen verwachten dan dat ze zich aan de wet houden en elementair respect hebben voor anderen. Je kan niet eisen dat ze zich gaan verdiepen in alles wat er te weten valt over nieuwkomers. Is ook niet te doen, met de 100+ nationaliteiten die in NL wonen.

Goodnight
23-01-05, 12:50
Geplaatst door Mark
jullie zijn erg voorspelbaar :fpuh:




trouwens die autochtonen hier zijn in de minderheid :ego: tegen de tijd dat jij terug bent zijn de autochtonen ook hier in de minderheid :hihi:

Mark
23-01-05, 12:55
Geplaatst door Goodnight
tegen de tijd dat jij terug bent zijn de autochtonen ook hier in de minderheid :hihi:

ben je zwanger? :hihi:


het blijft lastig voor ons, met al die verschillende allochtonen, 's ochtends pas ik me aan aan de antilianen en ga ik lekker op straat halfnaakt dansen, en 's avonds moet ik me weer bedekken om de marokkanen te vriend te houden :maf2:

Goodnight
23-01-05, 12:57
Geplaatst door Mark
ben je zwanger? :hihi: yep van een drieling :D



het blijft lastig voor ons, met al die verschillende allochtonen, 's ochtends pas ik me aan aan de antilianen en ga ik lekker op straat halfnaakt dansen, en 's avonds moet ik me weer bedekken om de marokkanen te vriend te houden :maf2: heb je die dan ook in Qatar? :moe:

Rabi'ah.
23-01-05, 12:58
Geplaatst door mark61
.

Je kan niet meer van mensen verwachten dan dat ze zich aan de wet houden en elementair respect hebben voor anderen. Je kan niet eisen dat ze zich gaan verdiepen in alles wat er te weten valt over nieuwkomers. Is ook niet te doen, met de 100+ nationaliteiten die in NL wonen.

Ik vind dat Nederlanders zich aan elkaar aan moeten passen.

Ik zie mezelf ook niet als nieuwkomer, ik ben hier geboren en getogen en mijn familie woont hier al 50 jaar.

Waarom zou de ene Nederlander wel rekening moeten houden met de ander, en omgekeerd niet?

Alleen maar vanwege de afkomst?

No my friend, daar doe ik niet aan. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Mark
23-01-05, 13:01
Geplaatst door Goodnight
heb je die dan ook in Qatar? :moe:

Jazeker, er landen hier regelmatig vliegtuigen vol mooie jonge marokkaanse meisjes die direct een limousine met een arabier in verdwijnen. Gastarbeidsters zeg maar.

Rabi'ah.
23-01-05, 13:03
Geplaatst door Mark
Jazeker, er landen hier regelmatig vliegtuigen vol mooie jonge marokkaanse meisjes die direct een limousine met een arabier in verdwijnen. Gastarbeidsters zeg maar.

Ja, want Noord-Afrika is voor de rich and mighty uit de Golfstaten, wat Zuidoost-Azië voor rijke Westerlingen is. :moe:

mark61
23-01-05, 13:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vind dat Nederlanders zich aan elkaar aan moeten passen.

Hoe precies? Wat betekent 'aanpassen' concreet?


Ik zie mezelf ook niet als nieuwkomer, ik ben hier geboren en getogen en mijn familie woont hier al 50 jaar.

Het gaat niet over jou, maar 50 jaar is niet zoveel in de geschiedenis van NL.


Waarom zou de ene Nederlander wel rekening moeten houden met de ander, en omgekeerd niet?

Wie zegt dat? Rekening houden is niet hetzelfde als aanpassen

Het hele gedoe is dat we hier praten over hogelijk vage termen, over duizend en één situaties die niet te generaliseren zijn.

Rabi'ah.
23-01-05, 13:07
Geplaatst door mark61

Het gaat niet over jou, maar 50 jaar is niet zoveel in de geschiedenis van NL.

Ja, en dan? Wat wil je daarmee zeggen? Dat ik wel zou moeten integreren en autcohtonen niet, alleen maar omdat hun familie hier langer woont dan de mijne?


Geplaatst door mark61

Wie zegt dat? Rekening houden is niet hetzelfde als aanpassen

Het hele gedoe is dat we hier praten over hogelijk vage termen, over duizend en één situaties die niet te generaliseren zijn.


Ok, dan is die hele integratiediscussie dan ook nergens voor nodig. :duim:

Mark
23-01-05, 13:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vind dat Nederlanders zich aan elkaar aan moeten passen.

Ik zie mezelf ook niet als nieuwkomer, ik ben hier geboren en getogen en mijn familie woont hier al 50 jaar.

Waarom zou de ene Nederlander wel rekening moeten houden met de ander, en omgekeerd niet?

Alleen maar vanwege de afkomst?

No my friend, daar doe ik niet aan. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Dat klopt dus jij past je dan aan aan de grote meerderheid autochtonen en enigszins aan alle andere groepen allochtonen en ik ook :)

Rabi'ah.
23-01-05, 13:09
Geplaatst door Mark
Dat klopt dus jij past je dan aan aan de grote meerderheid autochtonen en enigszins aan alle andere groepen allochtonen en ik ook :)

Deal. :wink:

Mark
23-01-05, 13:09
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, want Noord-Afrika is voor de rich and mighty uit de Golfstaten, wat Zuidoost-Azië voor rijke Westerlingen is. :moe:

Maak je geen zorgen er lopen hier ook genoeg filipijnse dames, thaise dames en soedanezen voor de locale heren. Alle smaakjes!

Goodnight
23-01-05, 13:16
Geplaatst door Mark
Jazeker, er landen hier regelmatig vliegtuigen vol mooie jonge marokkaanse meisjes die direct een limousine met een arabier in verdwijnen. Gastarbeidsters zeg maar. en van die marokkaanse gastarbeidsters moet je je dus netjes kleden en waar zijn de antilliaanse :confused:

mark61
23-01-05, 13:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, en dan? Wat wil je daarmee zeggen? Dat ik wel zou moeten integreren en autcohtonen niet, alleen maar omdat hun familie hier langer woont dan de mijne?

Nee, ik heb het niet over individuen, ik heb het over een land waarvan de meeste bewoners het resultaat zijn van een ontwikkeling van ca. 2000 jaar. Een ontwikkeling die etno-cultureel over het algemeen heel rustig is verlopen. De 'immigratiegolven' beperkten zich tot joden, Vlamingen en Hugenoten. Dat was het zo'n beetje. Niet alleen stonden, muv. de joden, die groepen vantevoren al veel dichter bij de NL 'cultuur', de aantallen waren ook veel kleiner. Je kan dus verwachten dat als een samenleving binnen 40 jaar met 10% 'exotische' nieuwkomers wordt uitgebreid, dat een reactie gaat opleveren. Is dat onbegrijpelijk?


Ok, dan is die hele integratiediscussie dan ook nergens voor nodig. :duim:

Wat is dat nou voor een flauwe reactie? De discussie gaat over wat je kan en moet verwachten van autochtonen en allochtonen. Preciseren van de woorden die je gebruikt in die discussie is dan wel het eerste.

Mijn minimalistische opstelling is altijd geweest dat je van nieuwkomers alleen hoeft te verwachten dat ze zich aan de wet houden, de taal spreken, en hun best doen om te werken. Voor de rest moet iedereen zich gewoon beschaafd gedragen. De betekenis van het woord 'beschaafd' was vroeger eenduidig, nu niet meer?

Rabi'ah.
23-01-05, 13:24
Geplaatst door Mark
Maak je geen zorgen er lopen hier ook genoeg filipijnse dames, thaise dames en soedanezen voor de locale heren. Alle smaakjes!

Goh, ze discrimineren tenminste niet. :moe:

Mark
23-01-05, 13:24
Geplaatst door Goodnight
en van die marokkaanse gastarbeidsters moet je je dus netjes kleden en waar zijn de antilliaanse :confused:

over 2 dagen ben ik weer in nederland en dan gaat mijn stelling weer op ok

pietje precies :p

168
23-01-05, 13:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Een aspect aan het integratieproces wat ik als onderbelicht beschouw, is de rol van de autochtone Nederlanders.

Vaak wordt integratie gezien als een eenzijdig proces "zij" (d.w.z., de allochtonen) moeten zich aanpassen aan "ons" (de autochtonen). Maar aan WIE moeten de autochtonen zich dan volgens jouw aanpassen? Aan de chinesen de marokkanen de turken de antilianen de surinamers of de somaliers? Integratie verloopt sneller als 1 groep zich aanpast aan de orginele cultuur waar ze in leven dan andersom. Een autochtoon heeft te maken met wel 30 verschillende nieuwgekomen culturen. Als iedere autochtoon zich moet gaan aanpassen aan elke cultuur die hier nieuw komt dan is het eind zoek en zijn ze NOOIT klaar met aanpassen.

Rabi'ah.
23-01-05, 13:26
Geplaatst door mark61
Je kan dus verwachten dat als een samenleving binnen 40 jaar met 10% 'exotische' nieuwkomers wordt uitgebreid, dat een reactie gaat opleveren. Is dat onbegrijpelijk?

Dat is nog geen excuus om te gaan discrimineren. Verandering hoort bij het leven, globalisering en migratie ook.

Hard, maar waar. En dat heeft iedereen maar te accepteren.



Geplaatst door mark61

Wat is dat nou voor een flauwe reactie? De discussie gaat over wat je kan en moet verwachten van autochtonen en allochtonen. Preciseren van de woorden die je gebruikt in die discussie is dan wel het eerste.

Mijn minimalistische opstelling is altijd geweest dat je van nieuwkomers alleen hoeft te verwachten dat ze zich aan de wet houden, de taal spreken, en hun best doen om te werken. Voor de rest moet iedereen zich gewoon beschaafd gedragen. De betekenis van het woord 'beschaafd' was vroeger eenduidig, nu niet meer?

Nou kijk, ik ben gewoon van mening dat voor iedereen hetzelfde moet gelden. Dus of iedereen integreren, of niemand.

Rabi'ah.
23-01-05, 13:27
Geplaatst door 168
Maar aan WIE moeten de autochtonen zich dan volgens jouw aanpassen?

Aan iedereen die ze tegenkomen.

En uiteraard het meest aan de grootste groepen.

Mark
23-01-05, 13:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Goh, ze discrimineren tenminste niet. :moe:

wat sommige arbeid betreft zijn buitenlanders altijd welkom

Rabi'ah.
23-01-05, 13:31
Geplaatst door Mark
wat sommige arbeid betreft zijn buitenlanders altijd welkom

Dat dacht ik al.

Ja, het zijn echte vrome moslims daar, geheel belangeloos helpen ze niet alleen hun zusters, maar zelfs niet-moslims aan werk. :duim:

En daarnaast doen ze ook nog dawa in West-Europa. :tik:















































:moe:

~Panthera~
23-01-05, 13:32
Geplaatst door 168
Als iedere autochtoon zich moet gaan aanpassen aan elke cultuur die hier nieuw komt dan is het eind zoek en zijn ze NOOIT klaar met aanpassen.
-----------

Zal je je in ieder geval niet vervelen. :hihi:

Anders ga je toch maar bushokjes slopen en zo. :D

Rabi'ah.
23-01-05, 13:34
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

Zal je je in ieder geval niet vervelen. :hihi:

Anders ga je toch maar bushokjes slopen en zo. :D

Word! :haha:

Een topic is geen topic zonder Panths verfrissende sarcasme. :fpetaf:



:D

168
23-01-05, 13:41
Geplaatst door Rabi'ah.
Aan iedereen die ze tegenkomen.

En uiteraard het meest aan de grootste groepen. Oke hoe zie jij dat dan? Moeten autochtonen Marrokaans of Turks gaan leren? Of moeten ze Koran les krijgen? Hoe zie jij de integratie van de autochtoon dan?

Doeschate
23-01-05, 14:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Een aspect aan het integratieproces wat ik als onderbelicht beschouw, is de rol van de autochtone Nederlanders.

Vaak wordt integratie gezien als een eenzijdig proces "zij" (d.w.z., de allochtonen) moeten zich aanpassen aan "ons" (de autochtonen).

Dit is echter een redenatie die niet vol te houden is en ook nog niet klopt.

Ze veronderstelt namelijk, dat er sprake zou zijn van verschillende Nederlanders, met verschillende rechten en plichten.

Juridisch gezien is echter iedereen met de Nederlandse nationaliteit een Nederlander, waar hij/zij of zijn/haar (voor)ouders ook vandaankwamen.

Integratie betekent letterlijk "deel worden van het geheel". Het geheel is in dit geval de Nederlandse samenleving.

Het is, mijns inziens, toch echt de bedoeling dat iedereen deel wordt van dat geheel, dus óók de autochtonen.

Als je in een samenleving leeft, zul je rekening met elkaar moeten houden en je redelijkerwijs aan elkaar aan moeten passen.

Dit geldt echter niet alleen voor allochtonen, maar ook voor autochtonen.

Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.

Van allochtonen wordt er verwacht dat ze zich voor 100% aanpassen, maar ik ken maar zeer weinig autochtonen die bereid zijn zich te verdiepen in de achtergrond van migranten, zoals bijvoorbeeld in de islam of de geschiedenis van Suriname.

De integratie kan echter alleen slagen als er van beide kanten bereidheid is om te integreren.

Anders zal het begrip "integratie" slechts een holle en selectief toegepaste frase zijn en blijven.



Rabiah. Laten we niet gaan kissebissen over de vraag wie zich aan wie moet aanpassen.

Een dialoog over onze meest wezenlijke denkbeelden, waarin wij laten zien hoe wij over elkaar denken lijkt mij interessanter. Het is daarbij vooral belangrijk tegen een stootje te kunnen, het is misschien mogelijk dat ik jouw denkbeelden belachelijk vind. Jij hebt natuurlijk ook het recht zo over mijn denkbeelden te denken.
Ik denk bijv. over jou dat jij iemand bent die in achterhaalde sprookjes gelooft, ook zijn die sprookjes van jou helaas niet onschuldig. Sommigen daarvan vormen een bedreiging van mijn vrijheid en welbevinden, zelfs mijn leven. Kunnen we daarover met elkaar spreken in een vredelievende atmosfeer? Laten we proberen niet te gaan schelden, dat gebeurt helaas maar al te vaak in een discussie over religieuze gevoelens.

Tijdens demonstraties hoor je moslims op militante wijze “Er is geen God dan Allah” roepen, in het Arabisch. Dat irriteert mij enorm, want die kreet ontkent de waarheid van iedere godsdienst, behalve de islam. Christenen hebben ook dat soort denkbeelden, maar die zijn inmiddels zo beschaafd dat ze dit onverdraagzame denkbeeld voor zich houden. Kun je begrijpen dat ik mij stoor aan de uitingen van de islam in Nederland? Het getuigt van weinig ontzag voor de geloofsbelevingen van de andersgelovige luidkeels te gaan roepen dat alleen jouw eigen geloof het ware is.

mark61
23-01-05, 14:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is nog geen excuus om te gaan discrimineren. Verandering hoort bij het leven, globalisering en migratie ook.

Hard, maar waar. En dat heeft iedereen maar te accepteren.

Veel mensen zijn van mening dat globaliseren helemaal niet bij het leven hoort. Ik zou niet weten waarom een land niet kan besluiten om migratie niet toe te staan. Is dat op zichzelf immoreel? Ik zou niet weten waarom. Marokko en Turkije staan ook geen immigratie toe.


Nou kijk, ik ben gewoon van mening dat voor iedereen hetzelfde moet gelden. Dus of iedereen integreren, of niemand.

Maar wat betekent integreren nou? Dat heb ik sinds de invoering van de term nog niemand horen uitleggen. Gevolg: nondiscussie.

freya
23-01-05, 14:28
Geplaatst door Rabi'ah.


Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.

Overdrijven is ook een kunst, laat ik nu juist hel veen autochtonen kennen die zich best willen aanpassen aan de multiculturele samenleving en dat dus ook al lang gedaan hebben.


Van allochtonen wordt er verwacht dat ze zich voor 100% aanpassen, maar ik ken maar zeer weinig autochtonen die bereid zijn zich te verdiepen in de achtergrond van migranten, zoals bijvoorbeeld in de islam of de geschiedenis van Suriname.

Ja hallo! En de geschiedenis van Irak, Somalie, China, Turkije, Noord Afrika,................
Verder cursussen volgen in islam, hinduisme, boedisme, winti, enz.

Weet je wel wat je hier zegt?! Je kan niet het onmogelijke van mensen verwachten, de meesten weten al nauwelijks iets over de geschiedenis van Nederland en het christendom :rolleyes:

Verder is een interessante vraag aan een AELer als jij:

Behoud van eigen identiteit is belangrijk voor minderheden, maar waar is het recht op behoud van eigen identiteit van de autochtonen?

Wat jij nu min of meer doet is de eis tot assimilatie omkeren.

Rabi'ah.
23-01-05, 21:05
Geplaatst door freya
Overdrijven is ook een kunst, laat ik nu juist hel veen autochtonen kennen die zich best willen aanpassen aan de multiculturele samenleving en dat dus ook al lang gedaan hebben.

Yep, die ken ik ook. Maar ze vormen niet de meerderheid.


Geplaatst door freya
Behoud van eigen identiteit is belangrijk voor minderheden, maar waar is het recht op behoud van eigen identiteit van de autochtonen?

Wat jij nu min of meer doet is de eis tot assimilatie omkeren.

Zuiver redeneren, Freya.

Het zou inderdaad volkomen belachelijk zijn om te verwachten van autochtonen dat zij assimileren, maar dat doe ik ook niet.

Je informeren en rekening houden met een ander is iets anders dan hetzelfde worden als die ander.

Het enige wat ik vraag is een beetje inlevingsvermogen en begrip en die moet van beide kanten komen.

Men kan niet steeds verwachten dat alleen allochtonen zich aanpassen, autochtonen moeten dat ook.

Mét behoud van eigen cultuur en identiteit. :wink:

En dat Nederlanders niks weten van hun eigen geschiedenis, is inderdaad een probleem dat opgelost moet worden en wel d.m.v. het onderwijs.

freya
23-01-05, 23:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Yep, die ken ik ook. Maar ze vormen niet de meerderheid.


Waarom schrijf je dan dit?


Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.




Je informeren en rekening houden met een ander is iets anders dan hetzelfde worden als die ander.

En hoeveel tijd per dag zou de gemiddelde autochtoon aan die studie moeten wijden?



Het enige wat ik vraag is een beetje inlevingsvermogen en begrip en die moet van beide kanten komen.

Die bal kan ook keihard teruggekaatst worden.

Zo merk ik in het dagelijks leven bijzonder veel gebrek aan inlevingsvermogen en begrip bij veel allochtonen.

168
24-01-05, 13:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Yep, die ken ik ook. Maar ze vormen niet de meerderheid.

En dat Nederlanders niks weten van hun eigen geschiedenis, is inderdaad een probleem dat opgelost moet worden en wel d.m.v. het onderwijs.

Nederlanders??? Autochtonen bedoel je toch?
Nederlanders kunnen ook alochtoon zijn, wel scherp blijven Rabi'ah :jeweetog:

Hoe bedoel je generaliseren? :maf2:

Joepie
24-01-05, 14:22
Geplaatst door Rabi'ah.

Vaak wordt integratie gezien als een eenzijdig proces "zij" (d.w.z., de allochtonen) moeten zich aanpassen aan "ons" (de autochtonen).


Integratie betekent letterlijk "deel worden van het geheel". Het geheel is in dit geval de Nederlandse samenleving.

Het is, mijns inziens, toch echt de bedoeling dat iedereen deel wordt van dat geheel, dus óók de autochtonen.

Rabiah.

Ik begrijp wat je bedoelt maar je zet het neer als mijn inziens flauwekul, waarom?

Het geheel is nl. nederland en als je autochone Nederlander niet onder de nederlanders laat vallen WTF is dan het geheel?

Ja denk er maar eens over na.

Oneens dus.

Je past je aan aan de meerderheid, de meerderheid heet hun welkom, dat is de autochtonen intergratie en niet de invoering van de Sharia of welke moslim gewoonte dan ook ten behoeve van jouwn idiale integratie?

echnaton
24-01-05, 15:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Een aspect aan het integratieproces wat ik als onderbelicht beschouw, is de rol van de autochtone Nederlanders.

Vaak wordt integratie gezien als een eenzijdig proces "zij" (d.w.z., de allochtonen) moeten zich aanpassen aan "ons" (de autochtonen).

Dit is echter een redenatie die niet vol te houden is en ook nog niet klopt.

Ze veronderstelt namelijk, dat er sprake zou zijn van verschillende Nederlanders, met verschillende rechten en plichten.

Juridisch gezien is echter iedereen met de Nederlandse nationaliteit een Nederlander, waar hij/zij of zijn/haar (voor)ouders ook vandaankwamen.

Integratie betekent letterlijk "deel worden van het geheel". Het geheel is in dit geval de Nederlandse samenleving.

Het is, mijns inziens, toch echt de bedoeling dat iedereen deel wordt van dat geheel, dus óók de autochtonen.

Als je in een samenleving leeft, zul je rekening met elkaar moeten houden en je redelijkerwijs aan elkaar aan moeten passen.

Dit geldt echter niet alleen voor allochtonen, maar ook voor autochtonen.

Ik persoonlijk word er dan ook heel erg moe, geïrriteerd en zelfs boos van, dat er van autochtone kant steeds aanpassing, begrip, inlevingsvermogen en integratie van allochtonen wordt verwacht, maar dat ik noch in het dominante maatschappelijke discours, noch in het dagelijks leven iets merk van autochtonen die zich ook maar een beetje willen aanpassen aan hun allochtone medeburgers.

Van allochtonen wordt er verwacht dat ze zich voor 100% aanpassen, maar ik ken maar zeer weinig autochtonen die bereid zijn zich te verdiepen in de achtergrond van migranten, zoals bijvoorbeeld in de islam of de geschiedenis van Suriname.

De integratie kan echter alleen slagen als er van beide kanten bereidheid is om te integreren.

Anders zal het begrip "integratie" slechts een holle en selectief toegepaste frase zijn en blijven.

Rabiah.

Natuurlijk is het ook van belang om hierbij in het oog te houden welke cultuur meer ontwikkeld is en welke minder. Zo zijn in de geschiedenis heel vaak groepen landverhuizers opgegaan in een hogere cultuur. Ten tijde van het Romeinse Rijk werden bijvoorbeeld heel soepel grote groepen Germanen uit Noord-Europa opgenomen in de Romeinse cultuurgebied dat hoger ontwikkeld was. Naar dat model zouden niet-Europeanen heden ten dage eigenlijk ook in onze cultuur kunnen worden geïntegreerd.

freya
24-01-05, 15:05
Geplaatst door Joepie

Je past je aan aan de meerderheid, de meerderheid heet hun welkom,

Dat welkom heten, de aanwezigheid van anderen accepteren dat is denk ik wat je van een meerderheid kan en mag verwachten.
Gebeurt op dit moment te weinig, het wrikt nog te veel allemaal.

Maar meer dan accepteren en een beetje plaats maken kan je niet eisen. Een autochtoon kan zich onmogelijk in al die verschillende nieuwe culturen en religies gaan verdiepen, laat staan zich daaraan aanpassen.


Als een stel punkers bij een R&B feest binnenloopt dan kunnen zij niet verwachten dat er andere muziek gedraaid gaat worden. Ze mogen wel verwachten dat ze gewoon als normale mensen behandeld worden.

Rabi'ah.
24-01-05, 16:52
Geplaatst door freya
Waarom schrijf je dan dit?

Ok ok, mea culpa, dus ik heb niet op ieder worodje gelet. :moe:

Het ging mij om de meerderheid van de autochtonen......niet om die paar uitzonderingen.


Geplaatst door freya
En hoeveel tijd per dag zou de gemiddelde autochtoon aan die studie moeten wijden?

De gemiddelde autochtoon moet van mij in principe niks.

Iets anders wordt het als de gemiddelde autochtoon wel van allochtonen integratie verwacht en meteen een oordeeltje klaar heeft over zaken waar hij geen, of weinig kennis van heeft.

Dan zeg ik: Als je verwacht dat een ander rekening houdt met jou, moet jij dat ook doen en als je ergens een mening over wilt vormen, ga je er dan maar eerst eens in verdiepen voordat je meteen moord en brand schreeuwt.



Geplaatst door freya
Die bal kan ook keihard teruggekaatst worden.

Zo merk ik in het dagelijks leven bijzonder veel gebrek aan inlevingsvermogen en begrip bij veel allochtonen.

Maar ik ben van mijn levensdagen nog geen enkele allochtoon tegengekomen die van autochtonen verwacht dat zij zich assimileren.

Ik verwacht ook niet dat autochtonen moslim worden, of iedere dag rijst eten of leren dansen op bigi poku. (alhoewel het in alle drie de gevallen wel een verrijking voor de autochtone cultuur zou zijn :hihi: )

Maar ik pik het ook niet dat veel autochtonen andersom wel verwachten dat allochtonen zich voor de volle honderd procent aanpassen en voor honderd procent begrip hebben voor de Nederlandse cultuur, ja, deze zelfs overnemen en zelf verdommen rekening te houden met een ander.

Overigens.....het feit dat sommige allochtonen ook geen rekening houden met autiochtonen, geeft autochtonen nog geen excuus om hetzelfde gedrag te vertonen.

Joepie
24-01-05, 16:58
Ik kan mijn reactie achteraf nergens teruglezen, vreemd.

Rabi'ah.
24-01-05, 17:59
Geplaatst door freya
Een autochtoon kan zich onmogelijk in al die verschillende nieuwe culturen en religies gaan verdiepen, laat staan zich daaraan aanpassen.

Dus een autochtoon hoeft geen rekening te houden met de zeden en gewoonten van een ander en zich niet daaraan aan te passen?

Dus een autochtoon mag volgens jou rustig met schoenen aan de moskee binnenwandelen of een broodje rundvlees verorberen in hindoe-gezelschap?

Een autochtoon hoeft zich dus niet te houden aan elementaire beleefdheidsvormen tegenover allochtonen?

Is zelfs het minste beetje aanpassing van autochtone kant, omdat er nu eenmaal meerdere culturen en religies zijn in dit land, teveel gevraagd?

Wat is er in Godsnaam zo moeilijk aan het rekening houden met verschillende culturele codes, de meeste allochtonen (waaronder ik) doen hun hele leven al niet anders.

Maar als er eens een keer avn autochtonen wordt verwacht om ook eens een keer water bij de wijn te doen, is het allemaal te moeilijk. :rolleyes:


Geplaatst door freya
Als een stel punkers bij een R&B feest binnenloopt dan kunnen zij niet verwachten dat er andere muziek gedraaid gaat worden. Ze mogen wel verwachten dat ze gewoon als normale mensen behandeld worden.

Maar als die punkers en die R&Bfans besluiten samen een feest te geven, is het wel zo redelijk om af en toe ook eens een punkplaat te draaien.

freya
24-01-05, 20:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Dus een autochtoon hoeft geen rekening te houden met de zeden en gewoonten van een ander en zich niet daaraan aan te passen?

Dus een autochtoon mag volgens jou rustig met schoenen aan de moskee binnenwandelen of een broodje rundvlees verorberen in hindoe-gezelschap?

Een autochtoon hoeft zich dus niet te houden aan elementaire beleefdheidsvormen tegenover allochtonen?

Is zelfs het minste beetje aanpassing van autochtone kant, omdat er nu eenmaal meerdere culturen en religies zijn in dit land, teveel gevraagd?

Wat is er in Godsnaam zo moeilijk aan het rekening houden met verschillende culturele codes, de meeste allochtonen (waaronder ik) doen hun hele leven al niet anders.

Maar als er eens een keer avn autochtonen wordt verwacht om ook eens een keer water bij de wijn te doen, is het allemaal te moeilijk. :rolleyes:


Je kan simpelweg niet verwachten van mensen dat ze weten hoe het in allerlei culturen hoort. En in feite zou het ook belachelijk zijn als iedereen zich steeds in weer in een andere bocht moest wringen om toch maar vooral niemand voor het hoofd te stoten.

Als een nietmoslim met schoenen de moskee in wil, zal iemand dus moeten uitleggen waarom dat niet zo prettig is. Maar kwaad worden dat die persoon zoiets niet weet is idioot.
En dat is dus precies wat jij hier zit te doen, je kwaad maken over het feit dat niet iedereen zomaar alles weet.

We zullen toch echt toe moeten naar een set algemeen aanvaardbare omgangsvormen en dat de meerderheid daar de meeste invloed op heeft is niet anders dan een keurig democratisch principe.


Maar als die punkers en die R&Bfans besluiten samen een feest te geven, is het wel zo redelijk om af en toe ook eens een punkplaat te draaien.

Dan is het geen kwestie van minderheid - meerderheid meer.

Maar bij een verhouding van 10% - 90% bepaald die 90% toch echt de gang van zaken bij gemeenschappelijke feestjes.

Rabi'ah.
24-01-05, 20:44
Geplaatst foor freya
Je kan simpelweg niet verwachten van mensen dat ze weten hoe het in allerlei culturen hoort. En in feite zou het ook belachelijk zijn als iedereen zich steeds in weer in een andere bocht moest wringen om toch maar vooral niemand voor het hoofd te stoten.

Als een nietmoslim met schoenen de moskee in wil, zal iemand dus moeten uitleggen waarom dat niet zo prettig is. Maar kwaad worden dat die persoon zoiets niet weet is idioot.
En dat is dus precies wat jij hier zit te doen, je kwaad maken over het feit dat niet iedereen zomaar alles weet.

.

Het is anders wel zo handig om je, voordat je een moskee bezoekt, te informeren over hoe het daar toegaat.

Ik word niet boos omdat mensen niet zomaar alles weten, maar omdat bepaalde mensen die dingen niet eens wíllen weten, maar vervolgens wel, niet gehinderd door enige kennis, een waarde-oordeel vellen over andere culturen/religies/levenswijzen.

Zoals bijvoorbeeld met die ene enquete: het grootste gedeelte van de mensen was bang voor moslims, maar weet zeer weinig van de islam.

Als je ergens geen kennis van hebt, heb je gewoon geen recht om er een oordeel over te hebben.

Ik weet bijvoorbeeld niets van de situatie in de Westelijke Sahara en onthoud me dan ook van een oordeel daarover.

Maar als ik zou reageren zoals de meeste autochtonen, zou ik daar ook meteen moord en brand over schreeuwen.

Ik word er gewoon zo moe en moedeloos van dat iedereen zo moeilijk doet. Of denk je dat ik dit leuk vind?

Ik ben hier geboren en getogen, mijn familie woont hier al 50 jaar, het Nederlands is mijn moedertaal.

Ik was er juist altijd trots op om Nederlandse te zijn en in zo'n tolerant land te leven. Maar de laatste jaren blijkt het kennelijk wel mee te vallen met die tolerantie.

Ik zie mensen als mensen en niet als allochtonen of autochtonen, of willoze producten van hun cultuur en dat hele integratiegedoe vind ik helemaal gezanik.

Van mij hoeven autochtonen zich ook niet te verdiepen in de islam, maar ik verzoek die autochtonen die niks van de islam weten maar er wel allerlei op hysterie en angst gebaseerde vooroordelen over hebben, vriendelijk om zich maar eens in te gaan lezen voordat ze in iedere moslim een terrorist en iedere moslima een onderdrukt schaap zien. :moe:


We moeten elkaar gewoon accepteren zoals we zijn en rekening met elkaar houden waar kan, dat moeten allochtonen, maar autochtonen ook.

Ik vind niet dat iedereen zich altijd in allerlei bochten moet wringen, maar als ik op bezoek ga bij een orthodox sunnitisch gezin gedraag ik me echt wel anders dan als ik met mijn gothic-vrienden op stap ga.

Dat hoort nou eenmaal bij een gemeleerde samenleving als de onze.


Wat is er zo moeilijk aan om mensen als mensen te zien en een beetje rekening met elkaar te houden? Waarom doet iedereen nou zo moeilijk? Wat is er aan de hand dat er de laatste jaren ineens zo'n door angst vergiftigd intolerant klimaat is ontstaan?


Rabiah.

Abelone
24-01-05, 20:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is er zo moeilijk aan om mensen als mensen te zien en een beetje rekening met elkaar te houden? Waarom doet iedereen nou zo moeilijk? Wat is er aan de hand dat er de laatste jaren ineens zo'n door angst vergiftigd intolerant klimaat is ontstaan?


Omdat de Hollanders na 30 jaar schijnheiligheid zonder enige aanleiding opeens weer hun ware aard laten zien.

Rabi'ah.
24-01-05, 20:51
Geplaatst door Abelone
Omdat de Hollanders na 30 jaar schijnheiligheid zonder enige aanleiding opeens weer hun ware aard laten zien.

Vind je?

Abelone
24-01-05, 20:56
Geplaatst door Rabi'ah.
Vind je?

Of misschien zit er sinds kort iets in het water.
Anders zou ik niet weten waarom het klimaat is omgeslagen. Er is niets gebeurd dat daar aanleiding toe geeft.

Rabi'ah.
27-01-05, 15:28
up!


http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1813642#post1813642

:strik: