PDA

Bekijk Volledige Versie : Franse ambassadeur leert Donner een lesje



Julien
23-01-05, 18:40
'Donners visie op fundamentalisme niet wijs'

De Franse ambassadeur in Nederland veegt de vloer aan met de visie van Justitie-minister Piet Hein Donner op het fundamentalisme. Vorige maand liet Donner in het NRC Handelsblad weten dat ''fundamentalisme eigen is aan ieder mens''. Volgens Donner is de democratie een instrument om ''fundamentalisten met elkaar samen te laten leven'' en door een verscheidenheid aan fundamentalistische opvattingen zouden volgens hem ''nieuwe ideeën in de samenleving ontstaan''.

Ambassadeur Anne Gazeau-Secret noemt de uitspraak van Donner ''in strijd met het gezond verstand''. Volgens Gazeau-Secret is fundamentalisme een 'afwijking' die uitmondt in intolerantie en geweld. Een democratie hoort zich volgens haar te verweren tegen elke vorm van fundamentalisme omdat het de rechten van individuele burgers bedreigt. Nederland moet veel weerbaarder worden tegenover het gevaar van het islamitisch radicalisme, betoogt zij. ''Het is zorgwekkend dat de AIVD in zijn laatste rapport concludeert dat het weerstandsvermogen in de Nederlandse samenleving tegen dreigingen vanuit de radicale islam laag is''.

Voor minister Verdonk van Integratie heeft Gazeau-Secret wel een goed woord over. Ze prijst de 'vastberaden en moedige strijd' die ze voert voor de integratie van minderheden.

In Nederland wordt in tegenstelling tot Frankrijk radicale imams weinig in de weg gelegd. In 2004 'bonjourden' Frankrijk 14 imams het land uit, bijvoorbeeld omdat zij adviseerden 'ongehoorzame vrouwen' te slaan. De Nederlandse regering werkt overigens inmiddels wel aan een voorstel dat het uitwijzen van veroordeelde radicale predikers mogelijk moet maken.

www.fok.nl

Spoetnik
23-01-05, 18:44
Volgens mij snapt die Fransoos niet wat Donner met fundamentalisme bedoelt.

DEMOcraat
23-01-05, 18:47
Geplaatst door Julien
[

Ambassadeur Anne Gazeau-Secret noemt de uitspraak van Donner ''in strijd met het gezond verstand''. Volgens Gazeau-Secret is fundamentalisme een 'afwijking' die uitmondt in intolerantie en geweld. Een democratie hoort zich volgens haar te verweren tegen elke vorm van fundamentalisme omdat het de rechten van individuele burgers bedreigt. Nederland moet veel weerbaarder worden tegenover het gevaar van het islamitisch radicalisme, betoogt zij. ''Het is zorgwekkend dat de AIVD in zijn laatste rapport concludeert dat het weerstandsvermogen in de Nederlandse samenleving tegen dreigingen vanuit de radicale islam laag is''.



en hoe zit het eigenlijk in frankrijk met die rechtse extremisten zoals LE PEN van Franse Front National is dat geen bedreiging voor het individuele burgers.

Julien
23-01-05, 18:49
Geplaatst door Spoetnik
Volgens mij snapt die Fransoos niet wat Donner met fundamentalisme bedoelt.

volgens mij snapt Donner niet wat een gevaar religieus fundamentalisme is.
maar die cda'ers zijn zo conservatief als de pest.

Julien
23-01-05, 18:51
Geplaatst door DEMOcraat
en hoe zit het eigenlijk in frankrijk met die rechtse extremisten zoals LE PEN van Franse Front National is dat geen bedreiging voor het individuele burgers.

ja, maar daar hebben we het niet over.

lees haar kritiek op het FN anders op www.ambafrance.nl

een uitstekende ambasadeur is dit trouwens!! :duim: met haar opinies over de oorlog in Irak zal je het waarschijnlijk eens zijn.

DEMOcraat
23-01-05, 18:54
Geplaatst door Julien
ja, maar daar hebben we het niet over.

lees haar kritiek op het FN anders op www.ambafrance.nl

een uitstekende ambasadeur is dit trouwens!! :duim: met haar opinies over de oorlog in Irak zal je het waarschijnlijk eens zijn.

sorry Julien die franse taal kan ik niet lezen...

Spoetnik
23-01-05, 18:57
Geplaatst door Julien
volgens mij snapt Donner niet wat een gevaar religieus fundamentalisme is.
maar die cda'ers zijn zo conservatief als de pest.

Dat verklaart het alvast, een fransoos denkt bij fundamentalisme direct aan religie. Fundamenten zijn natuurlijk niet persee religieus, fundamenten zijn belangrijk om het huis (lees samenleving) te stutten.

Trouwens jouw steun aan het vaticaan en je chauvinisme verraad de fundamentalist in jou ;)

Julien
23-01-05, 19:06
Geplaatst door Spoetnik
Dat verklaart het alvast, een fransoos denkt bij fundamentalisme direct aan religie. Fundamenten zijn natuurlijk niet persee religieus, fundamenten zijn belangrijk om het huis (lees samenleving) te stutten.

Trouwens jouw steun aan het vaticaan en je chauvinisme verraad de fundamentalist in jou ;)

ja er bestaat ook idd niet-religieus fundamentalisme. en dat is ook slecht. heb ik ooit gezegd van wel?

en wil je ophouden met de term 'fransoos' want dat is beledigend, en je vind het toch ook niet goed als mensen denigrerend over marokkanen praten?

ehm misschien steun ik het Vaticaan en misschien ben ik chauvinist; maar ik doe dit niet op een fundamentalistische wijze. Ik interpreteer de Bijbel op een moderne manier en ik heb ook kritiek op Frankrijk. Dat zijn 2 dingen die fundamentalisten niet kunnen.

Spoetnik
23-01-05, 19:21
ja er bestaat ook idd niet-religieus fundamentalisme. en dat is ook slecht. heb ik ooit gezegd van wel?


Maar je gaat nu niet in wat ik nu eigenlijk zei. Fundamenten zijn weldegelijk belangrijk en dat is trouwens ook waar Donner opduidt wanneer hij zegt dat fundamentalisme menseigen is.

Jij verklaart toch ook iedereen belachelijk die beweert dat 1+1=3?

Waar je het verschil in moet maken, is of een fundament een gevaarlijke constructie ondersteunt. Als die contructie gevaarlijk is, is het misschien nodig aan de fundamenten te toornen.



en wil je ophouden met de term 'fransoos' want dat is beledigend, en je vind het toch ook niet goed als mensen denigrerend over marokkanen praten?


Bij mijn weten is de term fransoos geen denigrerende term :p



ehm misschien steun ik het Vaticaan en misschien ben ik chauvinist; maar ik doe dit niet op een fundamentalistische wijze. Ik interpreteer de Bijbel op een moderne manier en ik heb ook kritiek op Frankrijk. Dat zijn 2 dingen die fundamentalisten niet kunnen.


Maar je bent welgelijk een fundamentalist, je erkent de autoriteit van het Vaticaan en je zal ongetwijfeld ook het fundament van het Christendom ondersteunen, dat Jesus de verpersoonlijking van God is. Ik zou willen stellen dat zonder fundamenten en fundamentalisme de mens niet in staat zou zijn te kunnen ontwikkelen, of zelfs maar te leven.

mark61
23-01-05, 22:45
Geplaatst door Julien
'Donners visie op fundamentalisme niet wijs'


Donner is zelf een fundi, dus hij denkt dat iedereen zo is als hij.

Intussen vertegenwoordigt mevrouw Sekreet zelf een fundamentalistisch seculier land.

Zwarte Schaap
23-01-05, 22:54
Geplaatst door mark61
Donner is zelf een fundi, dus hij denkt dat iedereen zo is als hij.

Intussen vertegenwoordigt mevrouw Sekreet zelf een fundamentalistisch seculier land. Ik vraag me af wat verkeerd is aan fundamentalisme? Het is gewoon een vorm van terug naar de bronnen, ad fontes, dat was ook de inzet van het humanisme toen de griekse werken en filosofen toegankelijk werden.

Waarin vindt jij Donner fundamentalistisch en is hij daarin schadelijk?

Donner staat steviger in zijn argumenten dan dat fransoze wijfje. Donner is mischien fundamentalistisch in zijn benadering van de rechtsstaat en daar heeft hij alle gelijk in.

Julien
23-01-05, 23:33
Geplaatst door mark61
Intussen vertegenwoordigt mevrouw Sekreet zelf een fundamentalistisch seculier land.

Dankzij dat fundamentalistische seculiere land Frankrijk hebben moslims daar alle vrijheid en alle rechten terwijl er toch 75% christenen wonen. Dat kunnen die fundamentalistische islamitische landen niet zeggen.

Toch maar liever in het fundamentalistische Frankrijk wonen, he.

Zwarte Schaap
23-01-05, 23:59
Geplaatst door Julien
Dankzij dat fundamentalistische seculiere land Frankrijk hebben moslims daar alle vrijheid en alle rechten terwijl er toch 75% christenen wonen. Dat kunnen die fundamentalistische islamitische landen niet zeggen.

Toch maar liever in het fundamentalistische Frankrijk wonen, he.

Ze hebben geen vrijheid om de hijaab op openbare scholen te dragen ook niet om het in een openbare functie. Daarom kun je niet zeggen dat ze alle vrijheid en alle rechten hebben.

Marsipulami
24-01-05, 00:03
Geplaatst door Julien
Dankzij dat fundamentalistische seculiere land Frankrijk hebben moslims daar alle vrijheid en alle rechten terwijl er toch 75% christenen wonen. Dat kunnen die fundamentalistische islamitische landen niet zeggen.

Toch maar liever in het fundamentalistische Frankrijk wonen, he.

De Fransen zijn net als de Amerikanen veel te nationalistisch om iets zinnigs over het samenleven met minderheden te kunnen zeggen.

Julien
24-01-05, 00:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ze hebben geen vrijheid om de hijaab op openbare scholen te dragen ook niet om het in een openbare functie. Daarom kun je niet zeggen dat ze alle vrijheid en alle rechten hebben.

dat is waar..Frankrijk is daarom ook een radicale seculiere staat. Maar vergeet niet dat dit secularisme ervoor zorgt dat moslims gelijk worden behandeld als christenen!! ik zou daar een RELIGIEUZE SYMBOLEN-verbod in publieke ruimtes voor lief nemen. En het zijn niet alleen moslims die de dupe zijn, ook joden en christenen en sikhs en gothics etc.

Frankrijk kent dankzij het strenge secularisme VOLLEDIGE gelijkheid (égalité).. Nederland niet.. een moslim kan geen staatshoofd van Nederland worden! Dat is verboden. Zelfs een katholiek kan geen staatshoofd worden.

In Nederland houdt het staatshoofd een religieuze kersttoesptraak en bezoekt de premier de EO-jongerendag.
In de politiek zijn er talloze christelijke partijen en geen 1 moslimpartij. Er zijn talloze christelijke scholen maar heel weinig moslimscholen

Ik zou als moslim liever in Frankrijk willen wonen, denk ik zo.

Verder merk ik ook een cultuurverschil tussen Donner en Madame Gazeau-Secret. Fransen zullen die poldercultuur, pappen en nathouden en eindeloos compromissen zoeken van Nederlanders nooit begrijpen.
Volgens mij is dat ook niet iets typisch Marokkaans, ZS..

Julien
24-01-05, 00:09
Geplaatst door Marsipulami
De Fransen zijn net als de Amerikanen veel te nationalistisch om iets zinnigs over het samenleven met minderheden te kunnen zeggen.

ik vind eerlijk gezegd de VS, Frankrijk (en Groot-Brittanie) de 3 beste voorbeelden van multiculturele samenlevingen!

Marsipulami
24-01-05, 00:12
Geplaatst door Julien
ik vind eerlijk gezegd de VS, Frankrijk (en Groot-Brittanie) de 3 beste voorbeelden van multiculturele samenlevingen!

Dat bedoelde ik dus. :fpiraat:

Zwarte Schaap
24-01-05, 00:21
Geplaatst door Julien
dat is waar..Frankrijk is daarom ook een radicale seculiere staat. Maar vergeet niet dat dit secularisme ervoor zorgt dat moslims gelijk worden behandeld als christenen!! ik zou daar een RELIGIEUZE SYMBOLEN-verbod in publieke ruimtes voor lief nemen. En het zijn niet alleen moslims die de dupe zijn, ook joden en christenen en sikhs en gothics etc.

Frankrijk kent dankzij het strenge secularisme VOLLEDIGE gelijkheid (égalité).. Nederland niet.. een moslim kan geen staatshoofd van Nederland worden! Dat is verboden. Zelfs een katholiek kan geen staatshoofd worden.

In Nederland houdt het staatshoofd een religieuze kersttoesptraak en bezoekt de premier de EO-jongerendag.
In de politiek zijn er talloze christelijke partijen en geen 1 moslimpartij. Er zijn talloze christelijke scholen maar heel weinig moslimscholen

Ik zou als moslim liever in Frankrijk willen wonen, denk ik zo.

Verder merk ik ook een cultuurverschil tussen Donner en Madame Gazeau-Secret. Fransen zullen die poldercultuur, pappen en nathouden en eindeloos compromissen zoeken van Nederlanders nooit begrijpen.
Volgens mij is dat ook niet iets typisch Marokkaans, ZS..

De gelovigen hebben in iedere geval niet alle vrijheid, ze worden beperkt door atheistische normen en waarden.

De rest van je lege kritiek op Nederand en poldercultuur is allemaal niet terzake doende.

Julien
24-01-05, 00:22
Geplaatst door Marsipulami
Dat bedoelde ik dus. :fpiraat:

;)

maar beste Mars, ik zal het je uitleggen;

In landen als Nederland, Belgie, Denemarken, Spanje etc. overheerst nog voornamelijk de autochtone cultuur. Op tv zie je vnl autochtonen, in de muzikale hitlijsten staat voornamelijk autochtone muziek en ook in de films kom je voornamelijk autochtone acteurs tegen.

Zie hier het grote verschil met de ware MULTICULTURELE SAMENLEVINGEN:

VS: ik hoef eigenlijk niet uit te leggen hoe multicultureel de VS zijn met haar blanken, latino's en negers.. kijk naar de hitlijsten (hiphop/ Latin staat altijd in de top10), kijk naar Amerikaanse TV of naar Hollywoodfilms
UK: hetzelfde verhaal. Negers en arabieren komen prominent voor in de Engeland
Frankrijk: in geen enkel Europees land staat zoveel muziek van eigen bodem in de hitlijsten, en veelal gemaakt door allochtonen.
een willekeurige top10 van een paar weken geleden; 8 nummers zijn Franstalig waarvan 2 half Arabisch.. en de meeste liedjes worden door allochtonen gezongen. In Franse films komen veel allochtonen voor (vooral Italianen, Spanjaarden, Algerijnen) en er zijn verschillende TV-stations voor Maghrebi, Noirs etc.

En kijk naar New York, Londen of Parijs... multicultureler kan toch haast niet :p

Marsipulami
24-01-05, 00:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
De gelovigen hebben in iedere geval niet alle vrijheid

Vrijheid zit niet in je kleding.

Zwarte Schaap
24-01-05, 00:33
Geplaatst door Marsipulami
Vrijheid zit niet in je kleding. Het is wel een signaal hoe het met de vrijheid is gesteld in het hoofd van de Fransen als je kleding wordt geweigerd.

Marsipulami
24-01-05, 01:16
Geplaatst door Julien
;)

maar beste Mars, ik zal het je uitleggen;

In landen als Nederland, Belgie, Denemarken, Spanje etc. overheerst nog voornamelijk de autochtone cultuur. Op tv zie je vnl autochtonen, in de muzikale hitlijsten staat voornamelijk autochtone muziek en ook in de films kom je voornamelijk autochtone acteurs tegen.

Zie hier het grote verschil met de ware MULTICULTURELE SAMENLEVINGEN:

VS: ik hoef eigenlijk niet uit te leggen hoe multicultureel de VS zijn met haar blanken, latino's en negers.. kijk naar de hitlijsten (hiphop/ Latin staat altijd in de top10), kijk naar Amerikaanse TV of naar Hollywoodfilms
UK: hetzelfde verhaal. Negers en arabieren komen prominent voor in de Engeland
Frankrijk: in geen enkel Europees land staat zoveel muziek van eigen bodem in de hitlijsten, en veelal gemaakt door allochtonen.
een willekeurige top10 van een paar weken geleden; 8 nummers zijn Franstalig waarvan 2 half Arabisch.. en de meeste liedjes worden door allochtonen gezongen. In Franse films komen veel allochtonen voor (vooral Italianen, Spanjaarden, Algerijnen) en er zijn verschillende TV-stations voor Maghrebi, Noirs etc.

En kijk naar New York, Londen of Parijs... multicultureler kan toch haast niet :p

Je ziet alleen maar wat je wil zien. In de Brussel de hoofdstad van Vlaanderen zitten er meer allochtonen in de hoofstedelijke raad (het parlement van het Brussels hoofstedelijk gewest) dan autochtone Vlamingen.

Julien
24-01-05, 01:26
Geplaatst door Marsipulami
Je ziet alleen maar wat je wil zien. In de Brussel de hoofdstad van Vlaanderen zitten er meer allochtonen in de hoofstedelijke raad (het parlement van het Brussels hoofstedelijk gewest) dan autochtone Vlamingen.

ALLE respect voor Vlaanderen, maar jullie kennen totaal geen multiculturele samenleving in vergelijking met Frankrijk of de VS. De allochtonen zitten echt weggestopt bij jullie en hebben totaal geen grote inbreng in de Vlaamse cultuur en de buitenlandse export van die Vlaamse cultuur. :D

mark61
25-01-05, 00:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik vraag me af wat verkeerd is aan fundamentalisme? ...

Elk fundamentalisme is zo rigide dat het de werkelijkheid ontkent. Terug kan niet meer. Terug kan nooit.

Spoetnik
25-01-05, 00:55
Geplaatst door mark61
Elk fundamentalisme is zo rigide dat het de werkelijkheid ontkent. Terug kan niet meer. Terug kan nooit.

Fundamentalisme is een begrip dat door verschillende mensen verschillend wordt geinterpreteerd.

;)

Volgens Wiki:

Letterlijk is dit woord terug te voeren op een fundament, een basis of grondslag waarop een bouwwerk wordt opgetrokken. Het wordt hier gebruikt voor een fundament of grondslag voor een wetenschapplijk, filosofisch of religieus bouwwerk, stelsel of wereldbeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme

Het probleem met taal, is dat als je niet precies aangeeft wat je nu precies met een woord bedoeld, dan kan je er alle kanten mee op.

Verder op Wiki:

-
Psychologisch gezien is deze grondslag voor ieder mens onmisbaar om zich in de wereld te kunnen handhaven: ieder heeft een fundament nodig om op te kunnen staan.
-

Dat is wat Donner mijn inziens bedoeld wanneer hij zegt dat Fundamentalisme menseigen is.

Wiki:
-
Als zodanig is iemand fundamentalistisch wanneer hij zich laat leiden door vaststaande principes of fundamenten, zijn waarden en normen, en zich niet opportunistisch gedraagt, niet op eigen voordeel uit is.
-