PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw hoogtepunt nederlandse justitie: Crimineel kan pistool declareren



Mark
24-01-05, 08:25
Crimineel kan pistool declareren

Uitgegeven: 24 januari 2005 08:18

AMSTERDAM - Criminelen hoeven wapens of andere middelen die zij bij het plegen van een misdrijf gebruiken, niet altijd zelf te betalen. Dat meldt De Telegraaf maandag.

Volgens het Openbaar Ministerie (OM) kunnen kosten die een directe relatie hebben met het strafbare feit worden gedeclareerd. "Kosten die een crimineel anders niet gemaakt zou hebben", aldus een woordvoerder van het OM in de krant.


Vorige week kreeg een 46-jarige man uit Roermond een 'vergoeding' van tweeduizend euro voor de aanschaf van het pistool dat hij gebruikte bij een bankoverval. De man moest de buit van 6.600 euro terugbetalen. De kosten voor de aanschaf van het gebruikte wapen werden hiervan afgetrokken. De regeling geldt ook voor andere vergrijpen. Zo kunnen hennepkwekers de kosten voor huur van een loods en aanschaf van plantjes terugkrijgen.

~Panthera~
24-01-05, 08:46
http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c011.gif Mooi, doe mij meteen maar een stuk of 12. http://www.cosgan.de/images/more/bigs/e016.gif

Joesoef
24-01-05, 09:26
En ik als terrorist kan mn diesel en kunsmest ook aftrekken?

~Panthera~
24-01-05, 09:38
Geplaatst door Joesoef
En ik als terrorist kan mn diesel en kunsmest ook aftrekken?
-

vast wel. :duim:

ZbaqZbaq
24-01-05, 09:49
Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat de rechtbank een rekensommetje moet maken om het finacieel gewin na een misdrijf te kunnen vaststellen.... en daar moet je investeringen van aftrekken.

typische 'telegraaf verontwaardiging'

artusi
24-01-05, 10:48
Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat de rechtbank een rekensommetje moet maken om het finacieel gewin na een misdrijf te kunnen vaststellen.... en daar moet je investeringen van aftrekken.


Johan Cruiff zou zeggen logisch, men vergeet dat de rechter na het plukken van de winst Gewoon boetes,gevangenisstraffen en zovoorts kan opleggen. Dat men naast de strafoplegging gewoon vaststelt wat de winst is, en dat die ook terugbetaald wordt is dus niet meer dan normaal.

IbnRushd
24-01-05, 10:55
Geplaatst door Joesoef
En ik als terrorist kan mn diesel en kunsmest ook aftrekken?

Voor een zelfmoordterrorist zou de gedeclareerde bedragen naar het goede doel gaan.

artusi
24-01-05, 10:59
En ik als terrorist kan mn diesel en kunsmest ook aftrekken?


Nee, natuurlijk niet, bomaanslagen leveren geen geld op zodat je ook geen investeringen kunt aftrekken.

Bofko
24-01-05, 11:03
Geplaatst door artusi
Johan Cruiff zou zeggen logisch, men vergeet dat de rechter na het plukken van de winst Gewoon boetes,gevangenisstraffen en zovoorts kan opleggen. Dat men naast de strafoplegging gewoon vaststelt wat de winst is, en dat die ook terugbetaald wordt is dus niet meer dan normaal.

Precies. Typische misselijk Telegraaf-manier om zaken te verdraaien.
Wat ze eigenlijk zeggen is dat ook de kosten van het pistool naast de geleden schadevergoedingen aan het slachtoffer terugbetaald moet worden. Bovenop de straf die al gegeven wordt. Waanzin natuurlijk. Het is een totaal non-issue. Pure hetze tegen de Nederlandse justitie.

IbnRushd
24-01-05, 11:09
Geplaatst door Bofko
Precies. Typische misselijk Telegraaf-manier om zaken te verdraaien.
Wat ze eigenlijk suggereren is dat ook de kosten van het pistool naast de geleden schadevergoedingen aan het slachtoffer terugbetaald moet worden. Bovenop de straf die al gegeven wordt. Waanzin natuurlijk. Pure hetze tegen de Nederlandse justitie.

Telegraag(f) staat ook bekend als 'geen geloofwaardige krant'.

Zwarte Schaap
24-01-05, 11:15
Oud nieuws in een nieuwe jasje. Begin jaren 90 is daar al vaak over gepubliceerd.

Eke
24-01-05, 17:14
Als ik het zo lees geloof ik dat het klopt. U moet 6000 euro 'boete' betalen, maar u mag uw onkosten voor dat misdrijf er vanaf trekken.


Wat een gevoel voor humor van die rechter... :lekpuh:


non-sense.

delirious
24-01-05, 18:03
Kansloos bericht van een :kotsen2: kansloze krant.

Zwarte Schaap
24-01-05, 20:10
Geplaatst door delirious
Kansloos bericht van een :kotsen2: kansloze krant.

Geloof het nou maar want het bestaat echt.

Crimineel krijgt gemaakte onkosten overval vergoed

Den Haag - Criminelen krijgen onkosten van hun strafbare activiteien vergoed van justitie. Kosten die criminelen maken, zoals de aanschaf van een pistool voor bijvoorbeeld een roofoverval, worden afgetrokken van het geld dat zij met die roofoverval hebben verdiend en aan justitie moeten terugbetalen. Dat bevestigt een woordvoerster van het Openbaar Ministerie.

Deze regeling geldt voor alle zogeheten ontnemingsvorderingen, winsten die door criminelen zijn gemaakt en die zij aan justitie moeten terugbetalen. Zo hanteert justitie speciale berekeningen voor de ontmanteling van hennepplantages.

Berekend wordt bijvoorbeeld hoeveel een eigenaar heeft verdiend met zijn teelt. Dat bedrag moet hij terugbetalen, maar de onkosten die hij heeft gemaakt, zoals de lampen en de loods mag hij van die verdiensten aftrekken. De woordvoerster van het OM verklaart dat de wet 'nu eenmaal' zo is. ,,We zien dit als een economische situatie. Justitie gaat uit van het vermogen van vóór de criminele activiteiten. De winst betaalt de crimineel terug, de onkosten niet. Dat laatste kan ook een pistool zijn.'' De crimineel hoeft daarvoor geen bonnetjes over te leggen, aldus het OM.

De onkosten worden door justitie op waarde geschat. Het OM verklaart dat het in de ons omringende landen net zo gaat. De ontnemingswetgeving werkt volgens het OM net zo als de belastingwetgeving.


Bron: Rotterdams Dagblad 24/01/05

Wide-O
24-01-05, 20:39
Geplaatst door Zwarte Schaap
Oud nieuws in een nieuwe jasje. Begin jaren 90 is daar al vaak over gepubliceerd.

Ik werkte in 1992 in Almere. Verhaal van de dag was toen dat pooiers de kosten van hun pistool van de belastingen konden aftrekken.