PDA

Bekijk Volledige Versie : Iedereen is een terrorist



TonH
24-01-05, 16:10
110 Teletekst ma 24 jan
***************************************
Pakket maatregelen tegen terreur

***************************************
DEN HAAG Het kabinet heeft Schiphol als
permanent veiligheidsgebied aangewezen.
Politie en marechaussee mogen op de
luchthaven preventief fouilleren.Dat
hebben de ministers Donner en Remkes
besloten in de strijd tegen terrorisme.

Het kabinet wil het gemakkelijker maken
om potentiële terroristen tegen te
houden.Ze kunnen een verbod krijgen om
in de buurt van bepaalde gebouwen te
komen of de verplichting krijgen om
zich ergens te melden.

Het kabinet wil ook een beroepsverbod
voor bepaalde geestelijken.Imams en
mensen in het onderwijs die haatzaaien
kunnen uit hun beroep worden gezet.
***************************************

~Panthera~
24-01-05, 16:21
Je vergeet nog iets: bij "een minimaal vermoeden" mogen ze je ook al in de bak gooien. :moe:

TonH
24-01-05, 16:29
Geplaatst door ~Panthera~
Je vergeet nog iets: bij "een minimaal vermoeden" mogen ze je ook al in de bak gooien. :moe:

Ik vind het op zich al een heel veilig gevoel dat iemand waarvan een ambtenaar denkt dat het mogelijk in de toekomst wel eens iemand zou kunnen gaan worden die mogelijkerwijs op de een of andere manier en niet eens daadwerkelijk, maar in principe wel potentieel verboden kan worden zich in de buurt van bepaalde gebouwen op te houden en zich elders moet melden. :moe:

~Panthera~
24-01-05, 16:39
Geplaatst door TonH
Ik vind het op zich al een heel veilig gevoel dat iemand waarvan een ambtenaar denkt dat het mogelijk in de toekomst wel eens iemand zou kunnen gaan worden die mogelijkerwijs op de een of andere manier en niet eens daadwerkelijk, maar in principe wel potentieel verboden kan worden zich in de buurt van bepaalde gebouwen op te houden en zich elders moet melden. :moe:
-----

Noem je dat tegenwoordig niet: preventief ruimen? :moe:
Heel veilig gevoel ja.
Je zou er haast door radicaliseren.

TonH
24-01-05, 16:43
Geplaatst door ~Panthera~
-----

Noem je dat tegenwoordig niet: preventief ruimen? :moe:
Heel veilig gevoel ja.
Je zou er haast door radicaliseren.

Ik zou in ieder geval alle niet kaaskoppen aanraden om al vast de koffers maar te pakken. :moe:

~Panthera~
24-01-05, 16:47
Geplaatst door TonH
Ik zou in ieder geval alle niet kaaskoppen aanraden om al vast de koffers maar te pakken. :moe:
-------------------

Is de NS ook al ingeschakeld ? :moe:

168
24-01-05, 16:50
Geplaatst door TonH
Ik zou in ieder geval alle niet kaaskoppen aanraden om al vast de koffers maar te pakken. :moe: Alle niet kaaskoppen zijn potentiele teroristen? :confused: Volgens mij kan een "kaaskop" ook onder die anti terieur regels aangehouden worden. Heeft nix met kaaskoppen te maken.

Umarvlie
24-01-05, 16:55
Geplaatst door 168
Alle niet kaaskoppen zijn potentiele teroristen? :confused: Volgens mij kan een "kaaskop" ook onder die anti terieur regels aangehouden worden. Heeft nix met kaaskoppen te maken.

Alleen Islamitische (geiten-)kaaskoppen hoor .... :melig:

~Panthera~
24-01-05, 16:56
Geplaatst door 168
Alle niet kaaskoppen zijn potentiele teroristen? :confused: Volgens mij kan een "kaaskop" ook onder die anti terieur regels aangehouden worden. Heeft nix met kaaskoppen te maken.
-----------

En jij denkt met je witte koppie net zo snel te worden aangehouden, als iemand met een kleurtje ??
Keep on dreaming. :moe:

TonH
24-01-05, 16:57
Geplaatst door 168
Alle niet kaaskoppen zijn potentiele teroristen? :confused: Volgens mij kan een "kaaskop" ook onder die anti terieur regels aangehouden worden. Heeft nix met kaaskoppen te maken.

Je hebt gelijk. In theorie kan dat. En toch zal het wel niet helemaal toevallig zijn dat het in de brief dan ook vooral om 'fundementalisten' gaat en dat het een antwoord is op kamervragen van de VVD over zgn. 'moslimterrorisme'

168
24-01-05, 17:04
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

En jij denkt met je witte koppie net zo snel te worden aangehouden, als iemand met een kleurtje ??
Keep on dreaming. :moe: 1. Je weet niet wat voor kleur mijn "koppie" heeft.
2. Er is in de stad waar ik woon al heel lang preventief fouilleren.
De politie kijkt hier niet naar de kleur van je "koppie" maar houdt iedereen aan die langs komt.
Waarom zou je dat niet doen op schiphol?

~Panthera~
24-01-05, 17:07
Geplaatst door 168
1. Je weet niet wat voor kleur mijn "koppie" heeft.
2. Er is in de stad waar ik woon al heel lang preventief fouilleren.
De politie kijkt hier niet naar de kleur van je "koppie" maar houdt iedereen aan die langs komt.
Waarom zou je dat niet doen op schiphol?
-------------

1.touche, maar je vlag is Nederlands, vandaar.
2.Ben ik blij dat ik niet in jouw stad woon. :haha:

Vind je het niet een beetje overdreven ? want het is niet alleen Schiphol, heb ik begrepen.

TonH
24-01-05, 17:10
Schiphol wordt permanent beveiligd. Dat staat in de brief die de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Remkes (Justitie) naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Permanente beveiliging betekent dat de marechaussee en de politie iedereen op de hele luchthaven preventief mogen fouilleren.

De VVD had er vorig jaar in de Kamer al voor gepleit om alle internationale luchthavens in Nederland permanent te beveiligen. De Kamer moet nog wel instemmen met de maatregel.

De brief van Remkes en Donner is een toelichting op het kabinetsbesluit van afgelopen vrijdag. Toen stemde het kabinet in met een pakket maatregelen om het terrorisme in ons land te bestrijden. Het kabinet wilde vrijdag nog niet zeggen welke maatregelen het precies zou nemen.

Veiligheidsdiensten uitgebreid
Uit de brief blijkt verder dat het kabinet de veiligheidsdiensten fors gaat uitbreiden. De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD), de Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) en de Nationale Recherche krijgen er ongeveer 600 banen bij.

Vorige week werd al duidelijk dat er extra geld gaat naar veiligheidsdiensten. Volgens ingewijden gaat het om een bedrag dat in 2007 oploopt tot meer dan 130 miljoen euro per jaar.

In de brief staat ook dat mensen die fundamentalisten kennen zich verplicht moeten melden op een politiebureau. Ook kunnen mensen die dreigen te radicaliseren een verbod krijgen om de buurt van Schiphol, de Tweede Kamer of bepaalde personen te komen.

De Nederlandse Spoorwegen, de luchthaven Schiphol, de gemeente Rotterdam en de nutsbedrijven krijgen vanaf maart krijgen vanaf maart ook te maken een systeem van kleurcodes voor terreurdreiging. Op basis van de code moeten ze bepaalde maatregelen nemen. Het systeem kent drie codes: geel voor lichte dreiging, oranje voor matige dreiging en rood voor een grote dreiging.

Strafrecht opgerekt
Daarnaast wordt ook het strafrecht opgerekt. Afluisterapparatuur kan voortaan ook al worden ingezet als er een licht vermoeden bestaat dat iemand een terreuraanslag van plan is te plegen. Ook mensen die niets hebben gedaan, maar een potentiële bedreiging voor de samenleving vormen, kunnen worden aangepakt.

Het kabinet is ook van plan om radicale imams aan te pakken. Zij mogen voortaan geen haat meer zaaien, en jonge moslims recruteren voor de jihad.

168
24-01-05, 17:15
Geplaatst door ~Panthera~
Vind je het niet een beetje overdreven ? want het is niet alleen Schiphol, heb ik begrepen. Op shiphol zou ik het wel goed vinden, alleen moet het niet overal gaan gelden. Als je een huis koopt en de politie bestempeld jouw gebied als risico gebied waar ze preventief gaan fouilleren zakt de prijs aardig. Dat zijn de argumenten van veel bewoners hier. De buurt is nu wel iets leefbaarder, maar de mensen raken hun huis bijna niet meer kwijt. Er zitten dus ook wel nadelen aan ja.

TonH
24-01-05, 17:18
1. het levert niets op. Ervaringen uit andere Nederlandse steden leren dat door preventief fouilleren weinig wapens in beslag worden genomen. Bovendien verplaatst het probleem zich alleen maar naar andere wijken (waterbed- effect). Preventief fouilleren draagt niets bij aan de veiligheid in de stad!

2. politie en justitie al voldoende toegerust. De bestaande stafrechtelijke middelen zijn ruim voldoende om bezit en gebruik van vuurwapens te bestrijden.

3. gevaar van discriminatie. In de keuze om ergens al dan niet te gaan fouilleren schuilt het gevaar van discriminatie jegens bepaalde sociale groepen.

4. geen bezwaar slachtoffers. Slachtoffers van preventief fouilleren kunnen binnen de huidige constructie geen bezwaar maken. Met andere woorden, er is geen rechtsbescherming voor burgers binnen de huidige regeling opgenomen.

5. geen democratische controle. De Haagse volksvertegenwoordiging kan geen controle vooraf op de uitvoering van deze maatregelen uitoefenen.

6. criteria voor preventief fouilleren onduidelijk. Wanneer mag wel en wanneer mag niet gefouilleerd worden? Waar mag het wel en waar niet? Is er voldoende aanleiding voor invoering van zo’n sterk beleidsmiddel?

7. inbreuk op waarde en onaantastbaarheid menselijk lichaam. Één van de meest belangrijke individuele rechten in de Nederlandse grondwet wordt door preventief fouilleren in gevaar gebracht: het recht zelf te kunnen beschikken over het eigen lichaam. Preventief fouilleren tast de privacy van individuen op vaak onaanvaardbare wijze aan!


En in dit geval, om met Boris Dittrich te spreken: de netten worden nu wel heel ver uitgeworpen.

Vrede
24-01-05, 17:19
Geplaatst door TonH
In de brief staat ook dat mensen die fundamentalisten kennen zich verplicht moeten melden op een politiebureau. Ook kunnen mensen die dreigen te radicaliseren een verbod krijgen om de buurt van Schiphol, de Tweede Kamer of bepaalde personen te komen.



Heel mooi allemaal. Mijn zegen hebben zij.

Alleen bovenstaand stukje maakt het artikel weer vuil.

~Panthera~
24-01-05, 17:20
Geplaatst door 168
Op shiphol zou ik het wel goed vinden, alleen moet het niet overal gaan gelden. Als je een huis koopt en de politie bestempeld jouw gebied als risico gebied waar ze preventief gaan fouilleren zakt de prijs aardig. Dat zijn de argumenten van veel bewoners hier. De buurt is nu wel iets leefbaarder, maar de mensen raken hun huis bijna niet meer kwijt. Er zitten dus ook wel nadelen aan ja.
----

Das 1 argument, 2e is dat je "zogenaamde" vrijheid binnen de kortste keren dus naar de knoppen is.
Want hier stopt het waarschijnlijk niet. :moe:

Trouwens, ff wat eten. :D

:zwaai:

papol
24-01-05, 18:08
De grote vraag blijft, wie of wat is nu een terrorist?
Dáár zijn de geleerden het nog lang niet overuit.

"one man's terrorist, is an other man's freedomfighter"

zie artikel uit NRC,

terrorist of .... (http://www.extra-media.nl/nummer01/index.html?stuk07.html)


Gr.P

Eke
24-01-05, 20:50
http://www.e-faro.info/Imagenes/CHISTES/WChistes/11S%20010924%20terrorist%20suic.jpg

....alweer een tijdelijk arbeidscontract.....

Spoetnik
24-01-05, 21:45
Het opschorten van de grondwet is begonnen.

Het inklappen van de economie en de democratie zal volgen.

TonH
24-01-05, 23:54
Wat highlights uit de brief en stukken:
http://www.justitie.nl/pers/persberichten/archief/Archief_2005/240105Meer_dan_400_miljoen_extra_voor_aanpak_terro risme.asp?List=Y&ComponentID=61672&SourcePageID=4530

Ook kan het OM een organisatie civielrechtelijk laten ontbinden via de rechter. Daartoe loopt inmiddels de eerste procedure ten aanzien van een stichting die in verband wordt gebracht met terroristische activiteiten. Als er sprake is van een ongewenste tendens van radicalisering, dan kan de overheid ook andere instrumenten inzetten op het gebied van verblijfsrecht, financiën en bestuur. Zo kunnen vreemdelingen ongewenst verklaard worden of visa worden geweigerd en kan bijvoorbeeld de Belastingdienst verzocht worden gericht financieel of fiscaal onderzoek te doen naar de betreffende organisatie. De lokale overheid kan de voorwaarden voor het verstrekken van subsidies of vergunningen aanscherpen. Deze vorm van interventie is inmiddels van kracht en wordt toegepast op organisaties, stichtingen en evenementen.

Het bestuurlijke instrumentarium wordt uitgebreid. Het gaat daarbij om de verplichting voor betrokkende zich periodiek te melden op het politiebureau, dan wel een verbod zich te bevinden in de nabijheid van personen of objecten. Deze aanvullingen zijn van toepassing op personen die op grond van contacten, activiteiten of andere aanwijzingen in beeld komen, terwijl er op zichzelf onvoldoende aanwijzingen zijn voor een strafrechtelijk optreden. Als voorbeeld wordt genoemd het zich op verdachte wijze ophouden op bepaalde locaties.

Verder worden de mogelijkheden tot een verbod op het verrichtten van beroepsmatige activiteiten verruimd. De rechter krijgt de mogelijkheid dit als bijkomende straf op te leggen in die gevallen waarbij de beroepsmatige activiteiten worden gebruikt voor het aanzetten tot haat of geweld.

Tevens is besloten om permanente veiligheidsgebieden aan te wijzen. Binnen deze gebieden wordt het mogelijk om preventief te fouilleren. Het gehele luchthaventerrein van Schiphol wordt aangewezen als gebied waar preventief gefouilleerd kan worden. Dit geldt binnenkort ook voor de overige internationale luchthavens binnen Nederland

---------------------

Deze AIVD nota vormt eveneens input voor de nota “radicalisering in perspectief” die de
minister van Justitie - zoals bekend - voorbereidt. Doel van deze nota is een bredere visie
op radicalisering te bieden, op basis waarvan uiteenlopende vormen van radicalisering op
hun risico’s beoordeeld kunnen worden en overeenkomstig die beoordeling kunnen
worden aangepakt. Radicalisering beperkt zich namelijk niet tot de islamitische
gemeenschappen. Nederland is de afgelopen jaren ook geconfronteerd met gewelddadig

dierenrecht activisme, rechts-extremistisch geweld en radicaal anti-globalisme. Deze nota
zal Uw Kamer naar verwachting dit voorjaar bereiken.

---------------------

Een tweede wetsvoorstel dat momenteel in voorbereiding is,
strekt ertoe strafrechtelijke bescherming tegen radicalisering te versterken. In dit
wetsvoorstel zal apologie strafbaar worden gesteld: het verheerlijken of goedpraten van
ernstige misdrijven, toegespitst op terroristische misdrijven. Voor de strafwaardigheid is
voldoende dat een terroristisch misdrijf dat al gepleegd is, wordt verheerlijkt.
---------------------

Wij kunnen u melden dat straks op Schiphol een structurele fouillerings bevoegdheid zal
gelden voor het gehele (dus óók het publieke gedeelte van het) luchthaventerrein.

---------------------

Het bestuursrechtelijk instrumentarium zal met het oog op terrorismebestrijding worden
aangevuld. Ten aanzien van personen die op grond van contacten, activiteiten of andere
aanwijzingen, die op zichzelf onvoldoende zijn of blijken voor strafrechtelijk optreden,
maar die wel van dusdanige aard zijn dat maatregelen gerechtvaardigd zijn, zal een
tweetal nieuwe maatregelen mogelijk worden gemaakt. Het gaat daarbij om de verplichting
voor betrokkene zich (periodiek) te melden op het politiebureau, dan wel een verbod zich
te bevinden in de nabijheid van bepaalde personen of objecten. Bij de hierboven bedoelde
contacten, activiteiten of andere aanwijzingen kan gedacht worden aan een patroon of
samenstel van gedragingen en activiteiten, zoals bezoeken van een buitenlands
trainingskamp voor terroristen en het zich op verdachte wijze ophouden op bepaalde
locaties .

Blijven niet veel te verdedigen vrijheden meer over zo. Dat is natuurlijk ook een manier: schaf vrijheid af, dan wordt deze ook niet meer bedreigt. :moe:

Spoetnik
24-01-05, 23:58
goedpraten van ernstige misdrijven


Hmm.. dus het goedpraten van de illegale invasie van Iraq wordt strafbaar?

TonH
25-01-05, 00:01
Geplaatst door Spoetnik
Hmm.. dus het goedpraten van de illegale invasie van Iraq wordt strafbaar?

Vast niet. Toch?

En het is allemaal aan de Minister van Justitie om daar een oordeel over te vellen. Komt gelukkig geen rechterlijke toetsing meer aan te pas. :moe:

~Panthera~
25-01-05, 00:03
Geplaatst door TonH

Blijven niet veel te verdedigen vrijheden meer over zo. Dat is natuurlijk ook een manier: schaf vrijheid af, dan wordt deze ook niet meer bedreigt. :moe:
-------

Schijnt men niet door te hebben. :moe:

~Panthera~
25-01-05, 00:04
Geplaatst door TonH
Vast niet. Toch?

En het is allemaal aan de Minister van Justitie om daar een oordeel over te vellen. Komt gelukkig geen rechterlijke toetsing meer aan te pas. :moe:
-

Flikker de rechter er eigenlijk ook maar uit, wel zo handig. :moe:

Spoetnik
25-01-05, 00:04
Geplaatst door TonH
En het is allemaal aan de Minister van Justitie om daar een oordeel over te vellen. Komt gelukkig geen rechterlijke toetsing meer aan te pas. :moe:

Oh, gelukkig maar. Ik denk dat een persoontje als Wilders wel goed met een dergelijke verantwoordelijkheid kan omgaan,

TonH
25-01-05, 00:07
Geplaatst door Spoetnik
Oh, gelukkig maar. Ik denk dat een persoontje als Wilders wel goed met een dergelijke verantwoordelijk kan omgaan,

Niet alleen hij hoor. Ik vertrouw Donner daarin ook geheel en al. En wanneer ik Remkes zie en hoor, denk ik: Nederland had het niet beter kunnen treffen.

~Panthera~
25-01-05, 00:09
Ook kan het OM een organisatie civielrechtelijk laten ontbinden via de rechter.
---------

Zeg maar bye bye tegen Greenpeace, partij voor dieren, allemaal slinks gespuis. :moe:

~Panthera~
25-01-05, 00:10
Geplaatst door TonH
Niet alleen hij hoor. Ik vertrouw Donner daarin ook geheel en al. En wanneer ik Remkes zie en hoor, denk ik: Nederland had het niet beter kunnen treffen.
---

We gaan gouden tijden tegemoet. :moe:

Het moet niet gekker worden, denk je dan, maar het kan dus nog gekker. :moe:

TonH
25-01-05, 15:52
Een grens gepasseerd

In september vorig jaar verklaarde minister Donner (Justitie, CDA) zich tegen een ,,oorlog tegen het terrorisme''. Hij zocht nadrukkelijk houvast bij het strafrecht, al zal dit volgens hem wél duidelijk verschil moeten maken tussen gewone en terroristische misdrijven. ,,Dat zal ongetwijfeld discussie opleveren over grensgevallen'', aldus de bewindsman. Zo'n discussie bevestigt echter dat er grenzen bestaan. Zo kan het strafrecht alleen worden ingezet bij een redelijke verdenking en alleen tot sancties leiden bij voldoende bewijs. Nu wil het kabinet toch deze grens overgaan. Het vraagt nieuwe, vergaande bevoegdheden tegen personen die het niet vertrouwt, ook zonder een concrete verdenking. Het gaat om een meldplicht bij de politie, een verbod van het betreden van bepaalde plaatsen (zoals het Binnenhof) of een beroepsverbod voor radicale geestelijken. Ook moet het goedpraten van gewelddaden strafbaar worden.

Tussen september en de persconferentie van gisteren zit de moord op Theo van Gogh, die veel heeft losgemaakt. Het kabinet kondigde een breed scala van maatregelen aan: vreemdelingenrecht, financieel toezicht en controle, politiek-bestuurlijke maatregelen. De observatie van personen die op enigerlei wijze te relateren zijn aan terroristische of radicaliseringsprocessen wordt geďntensiveerd. Moskeeën die de openbare orde schenden, zullen bij de rechter worden voorgedragen voor verbodenverklaring en ontbinding, ook als niet strafrechtelijk kan worden ingegrepen.

Een aantal praktische maatregelen, zoals uitbreiding van de capaciteit van de AIVD en met name de Dienst persoonsbeveiliging, is zeker nodig. De nieuwe bevoegdheden zijn echter blijvend van aard en treffen klassieke mensenrechten: de godsdienstvrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de bewegingsvrijheid. Onze Grondwet kent dat laatste weliswaar niet, maar Nederland is er wel aan gebonden op grond van het Europees verdrag voor de mensenrechten. Dit stelt niet alleen de eis van een wettelijke grondslag voor optreden zoals Donner voor ogen staat, maar ook dat zo'n wet ,,noodzakelijk in een democratische samenleving'' is.

Deze noodzaak valt minder makkelijk hard te maken dan nu wordt voorgesteld. Er is net een nieuwe Wet terroristische misdrijven, die op onderdelen verder gaat dan het Europese kaderbesluit waarop hij is gebaseerd. Op grond daarvan kunnen werving voor de 'jihad' en samenspanning worden aangepakt, naast het bestaande verbod van deelneming aan een criminele organisatie. Laatstgenoemde strafbepaling is zelfs effectief gebleken tegen notoir ongrijpbare krakersgroepen. Het gewone strafrecht bevat verder expliciete mogelijkheden in te grijpen bij delicten in een pril stadium van voorbereiding. Haatzaaien is al een delict. Het is dan ook misleidend om het voor te stellen dat Nederland met lege handen staat tegenover personen die wel eens ,,griezelige dingen'' in de zin zouden kunnen hebben, zoals de fractieleider van het CDA het uitdrukt.

Minister Donner zegt dat we de gevaren van zijn maatregelen voor de rechtsstaat niet moeten overdrijven. En in Straatsburg, waar het Europese Hof voor de mensenrechten zetelt, waait kennelijk een nieuwe wind, afgaande op een interview met de nieuwe Nederlandse rechter Egbert Myjer in het Nederlands tijdschrift voor mensenrechten. Myjer noemde het heel goed mogelijk dat het Hof het niveau van rechtsbescherming verláágt. Prominente juristen hebben echter ooit met reden gewaarschuwd dat het gevaar in een tijd van crisis niet is dat de rechtsstaat in één keer over de rand wordt gekieperd, maar stukje bij beetje.

NRC, 25 januari 2005


Soms weet ik dat ik de juiste krant lees...

mark61
25-01-05, 15:59
Geplaatst door TonH
[B]Schiphol wordt permanent beveiligd.

Ow, tot nu toe kon je er gewoon op los knallen en kilo's coke meenemen?