PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse universiteiten willen imamopleiding



NIS
25-01-05, 10:15
Het grootste deel van de Nederlandse universiteiten is van plan een opleiding voor imams te beginnen. Zeker tien instellingen hebben gehoor gegeven aan de oproep van het ministerie van Onderwijs om plannen voor een opleiding tot islamitisch geestelijk leider in te dienen. Dat kan nog tot dinsdag, schrijft het Nederlands Dagblad.


Twee weken geleden ontvingen de universiteiten een brief van staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte waarin hij een oproep doet voorstellen te doen voor een nog dit jaar te beginnen opleiding voor imam of geestelijk verzorger.

Het ministerie wil het aantal ingediende voorstellen niet bevestigen, maar laat wel weten dat een aantal hogere onderwijsinstellingen met dergelijke plannen speelt. "De brief die zij hebben gehad kan die plannen wel in stroomversnelling hebben gebracht. Er is het kabinet en de Tweede Kamer veel aan gelegen nog dit jaar een imamopleiding te beginnen", zegt woordvoerder Friso Fennema.

Voor de opleidingen wordt waarschijnlijk extra overheidssubsidie beschikbaar gemaakt. Het ministerie maakt begin februari bekend welke universiteiten toestemming krijgen voor het starten van een imamopleiding.

Pixelshade
25-01-05, 10:23
Naar mijn mening een zeer goede ontwikkeling. Ik had deze opleiding het liefst al een paar jaar geleden willen zien, maar vanwege iets met "erkenning" of wat dan is dat volgens mij steeds niet doorgegaan. Ik hoop alleen dat we dan niet van die subsidie prekers krijgen die blaadjes van de 2de kamer aangeleverd krijgen om voor te lezen. Van mij mogen alle preken op vrijdag altijd in het Nederlands.

IbnRushd
25-01-05, 10:33
Hopeloos! We kennen in Nederland tientallen verschillende stromingen met ieder haar ideologie. We kennen in Nederland moskeeën waar de het bestuur voor te zeggen heeft. Zij betalen echter geen 2000 royale euro's voor zo'n diplomatieke imam. Hooguit 1100.

Dan kampen we weer met een probleem. Er bestaat tegenwoordig hbo-islam. Zoals ik van vele gehoord hebben trekt het amper mensen aan. En als er leerlingen zijn die de opleiding volgen, is het nog de vraag of zij wel als imam te werk willen gaan. Of, zoals ik vaker heb gemerkt, doen vele jongeren slechts die opleiding om zo wat kennis te bemachtigen zonder daar een beroep van te maken.

Verder moet de overheid, of minister van het onderwijs, met een stelsel aankomen die een superieure ideologie vormt voor de imam-opleiding. Klinkt onmogelijk.

Ik zeg: hopeloos en nog eens hopeloos.

Bofko
25-01-05, 10:35
Geplaatst door Pixelshade
Ik hoop alleen dat we dan niet van die subsidie prekers krijgen die blaadjes van de 2de kamer aangeleverd krijgen om voor te lezen.
:engel: Voor je het weet wordt je bekeerd.

~Panthera~
25-01-05, 10:40
Geplaatst door Bofko
:engel: Voor je het weet wordt je bekeerd.
-

Of een voet tussen de deur. :hihi:

ZbaqZbaq
25-01-05, 10:40
dit wordt een fiasco

Bofko
25-01-05, 10:51
Geplaatst door ZbaqZbaq
dit wordt een fiasco


Hoe zo ? Zoals dat tegenwoordig heet zou je dat vak toch kunnen 'upgraden' ?
Je kunt hem toch wat meer taken geven als alleen het reciteren uit de koran. Religieus-maatschappelijk werk, moskee-management (?) etc....

IbnRushd
25-01-05, 10:53
(foutje)

Timoesh
25-01-05, 10:58
Geplaatst door Pixelshade
Naar mijn mening een zeer goede ontwikkeling. Ik had deze opleiding het liefst al een paar jaar geleden willen zien, maar vanwege iets met "erkenning" of wat dan is dat volgens mij steeds niet doorgegaan. Ik hoop alleen dat we dan niet van die subsidie prekers krijgen die blaadjes van de 2de kamer aangeleverd krijgen om voor te lezen. Van mij mogen alle preken op vrijdag altijd in het Nederlands.

Waar wacht je op...schrijf je in! :hihi:

Pixelshade
25-01-05, 11:52
Geplaatst door Lalla_fatoes
Waar wacht je op...schrijf je in! :hihi:

Ik ben geen Imam, ik zou het alleen prettig vinden als we in NL opgegroeide en opgeleide imams krijgen die in de moskee Nederlands kunnen prediken. Wat ik alleen verwacht is dat je dus van die bountyfiguren op de stoel krijgt die niet zn mening durft te zeggen i.v.m. represailles.

observer
25-01-05, 11:59
ik vraag me af of zoiets wel in overeenstemming is met scheiding staat en kerk

hoe zou dat met priesteropleidingen zitten

worden die door de staat of door de kerk betaald?

mark61
25-01-05, 13:26
Geplaatst door Pixelshade
Naar mijn mening een zeer goede ontwikkeling. ... Van mij mogen alle preken op vrijdag altijd in het Nederlands.

Ik vind het debiel. Universiteiten die geen enkele traditie hebben in islamologie of wat dan ook moeten in 2 weken een opleidings-opzet indienen, terwijl er in R'dam een Islamitische Universiteit staat met een kant-en-klare imamopleiding.

Jij mij even uitleggen?

mark61
25-01-05, 13:29
Geplaatst door Pixelshade
Ik ben geen Imam, ik zou het alleen prettig vinden als we in NL opgegroeide en opgeleide imams krijgen die in de moskee Nederlands kunnen prediken. Wat ik alleen verwacht is dat je dus van die bountyfiguren op de stoel krijgt die niet zn mening durft te zeggen i.v.m. represailles.

Het valt me op dat het feitelijke animo imam te worden ietwat achterblijft bij de luidkeels beleden vroomheid. Zou het iets met het salaris te maken hebben? :hihi:

mark61
25-01-05, 13:30
Geplaatst door observer
ik vraag me af of zoiets wel in overeenstemming is met scheiding staat en kerk

hoe zou dat met priesteropleidingen zitten

worden die door de staat of door de kerk betaald?

Officiëel niet, in de praktijk gedeeltelijk wel. Zag ik toen ik s ging kijken op de site van de Theologische Hogeschool Kampen, of hoe dat ding heet.

mark61
25-01-05, 13:31
Geplaatst door ZbaqZbaq
dit wordt een fiasco

Dus wat dan? Vind je het zoals het nu gaat goed?

mark61
25-01-05, 15:12
Joehoe? Waarom krijg ik nooit antwoord als het een keer over een serieus, concreet onderwerp gaat?

Hersenloos bashen (either way) is leuker dan nadenken?

TonH
25-01-05, 16:37
Geplaatst door mark61
Joehoe? Waarom krijg ik nooit antwoord als het een keer over een serieus, concreet onderwerp gaat?

Hersenloos bashen (either way) is leuker dan nadenken?

Misschien stel je je vragen te retorisch?

mark61
25-01-05, 17:08
Geplaatst door TonH
Misschien stel je je vragen te retorisch?

Sommige van ze, ja. Ten einde raad.

Dus: Joehoe!?

Zeepaardje
25-01-05, 17:31
Geplaatst door mark61
Ik vind het debiel. Universiteiten die geen enkele traditie hebben in islamologie of wat dan ook moeten in 2 weken een opleidings-opzet indienen, terwijl er in R'dam een Islamitische Universiteit staat met een kant-en-klare imamopleiding.

Jij mij even uitleggen?

Valt niet (goed) uit te leggen. Maarre....waarom niet die Islamitische Universiteit certificeren? Sla je 2 vliegen in 1 klap.

mark61
25-01-05, 17:34
Geplaatst door Zeepaardje
Valt niet (goed) uit te leggen. Maarre....waarom niet die Islamitische Universiteit certificeren? Sla je 2 vliegen in 1 klap.

Vinnik ook. Willen ze niet?


Nou moeslims van het vaderland, reageer s.

TonH
25-01-05, 23:37
Geplaatst door mark61
Vinnik ook. Willen ze niet?


Nou moeslims van het vaderland, reageer s.

Lukt lekker he? :wohaa:

TonH
25-01-05, 23:37
Geplaatst door mark61
Vinnik ook. Willen ze niet?


Nou moeslims van het vaderland, reageer s.

Lukt lekker he? :wohaa:

mark61
26-01-05, 18:19
Geplaatst door TonH
Lukt lekker he? :wohaa:

Lukt prima. Maar bedankt!

De hele dag gebrul over de islam, maar als het gaat om de concrete voortzetting van de geestelijke infrastructuur, niemand...

TonH
26-01-05, 23:34
Geplaatst door mark61
Lukt prima. Maar bedankt!

De hele dag gebrul over de islam, maar als het gaat om de concrete voortzetting van de geestelijke infrastructuur, niemand...

Of iedereen is het zo roerend met je eens dat hij/zij er het gepaste stilzwijgen toe doet :D

Al Sawt
26-01-05, 23:49
Geplaatst door observer
ik vraag me af of zoiets wel in overeenstemming is met scheiding staat en kerk

hoe zou dat met priesteropleidingen zitten

worden die door de staat of door de kerk betaald? Die worden door o.a. universiteiten aangeboden. Wat inhoudt dat ze ook door de overheid worden betaald.

Al Sawt
26-01-05, 23:52
Geplaatst door mark61
Vinnik ook. Willen ze niet?


Nou moeslims van het vaderland, reageer s. Hoofd van die uni is daarmee bezig. Wat ik weet voldoet het niet helemaal aan opleidingseisen.

Ron Haleber
27-01-05, 00:11
Geplaatst door mark61


De hele dag gebrul over de islam, maar als het gaat om de concrete voortzetting van de geestelijke infrastructuur, niemand...

Mark, dat lijkt me duidelijk.

De Turken hebben de Dyanet. Rotterdam is een exclusief Turkse club - dus van een sekte: dacht de suleimancies - taal turks. Marocs spreken noch verstaan turks - dus ajuu...

Schiedam: Isl. Uni Europa - daar zitten ook Marokkanen en Surinamers! Maar nooit enige steun van overheid gehad dus puur vrijwilligerswerk - mij hebben ze ook al gevraagd, kan er morgen beginnen...!

Die aanhangcursusjes van Rita? Marokkanen vreten geen islam uit de hand van kazen - dat weet je toch? Die importeren liever moumnies vers van de hennepplantages!

Alternatief: echt volwaardige uni. Maar trek jij er maar effe geld voor uit - 1 miljard voor echte MO-docenten, bibliotheek. etc.

Het ISIM met Martin van B. had dat moeten worden, maar de kazen schrokken zich dood van de kosten...

Kazen willen voor een prikkie op de eerste rang zitten! Nou dat lukt ze lekker niet!

Capito? Jouw Probleem opgelost?

Zwarte Schaap
27-01-05, 00:27
Geplaatst door Ron Haleber
Marokkanen vreten geen islam uit de hand van kazen - dat weet je toch? Die importeren liever moumnies vers van de hennepplantages!


Wil je dan een imam die homosexualiteit aanprijst in de moskee zodat je meer keus kans maakt?

Ron Haleber
27-01-05, 00:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wil je dan een imam die homosexualiteit aanprijst in de moskee zodat je meer keus kans maakt?

Schaap ik wil helemaal niks. Ik ben moslim noch Marokkaan! Aan jou de vraag dus!

O ja... Leuke insinuatie overigens, maar je weet dat die op jezelf slaat! :p

Zwarte Schaap
27-01-05, 00:58
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap ik wil helemaal niks. Ik ben moslim noch Marokkaan! Aan jou de vraag dus!

O ja... Leuke insinuatie overigens, maar je weet dat die op jezelf slaat! :p

Ik weet het Ron, je bent geen Marokkaan en ook geen Moslim maar wel waar het om draait.

Ron Haleber
27-01-05, 01:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik weet het Ron, je bent geen Marokkaan en ook geen Moslim maar wel waar het om draait.

Goor jaloers stuk onbenul dat niks anders te vertellen heeft dan schelden, ga nou lekker nog effe op de Lijnbaan Nederlanders naroepen! Hopelijk pakt de pliesie je meteen op en houdt je een paar dagen vast!

Zwarte Schaap
27-01-05, 01:38
Geplaatst door Ron Haleber
Goor jaloers stuk onbenul dat niks anders te vertellen heeft dan schelden, ga nou lekker nog effe op de Lijnbaan Nederlanders naroepen! Hopelijk pakt de pliesie je meteen op en houdt je een paar dagen vast!

Ik heb toevallig gisteravond op de Lijnbaan een paar dronken Antilianen met een pistool proberen tegen te houden die een paar Nederlanders in elkaar wilden slaan.

Zwarte Schaap
27-01-05, 01:45
Geplaatst door Ron Haleber
Goor jaloers stuk onbenul dat niks anders te vertellen heeft dan schelden, ga nou lekker nog effe op de Lijnbaan Nederlanders naroepen! Hopelijk pakt de pliesie je meteen op en houdt je een paar dagen vast!

Heb ik je nu op-in-uit de kast? Anyhow volgens mij heb ik nog geen scheldwoord gebruikt, tenzij je het onuitgesprokene´datgene waar het om draait ` bedoelt.

Overigens heb jij om precies te zijn 2 scheldwoorden gebruikt.

Ron Haleber
27-01-05, 03:32
Schaap je blijft maar om aandacht vragen. Goed heel kort dan. Echter het komt me slecht uit. Stel je voor ik ben vanavond bezig met een Tunesische filosoof op zijn bekende website over allerlei epistemologische finesses bij Ghazzali en Arkoun te debatteren wat mijn volledige concentratie opeist...

En wat gebeurt er? Dan komt er een Marokkaans straatschoffie langs die begint te schelden zonder dat ik er enige aanleiding toe geef "jullie kazen zijn hoeren en flikkers".

Ja daar knap ik op af, vooral omdat ik de laatste tijd wat erg aardige dingen over je heb proberen te zeggen.. Ik hoopte dus dat je je frustraties met de tijd wat verloren was...

Een teleurstelling om dan toch weer van jou voor de zoveelste keer dit soort onbenullige reacties te horen uit het riool die nergens op slaan - misschien doen ze het in het Rifgebergte erg goed. Maar ik kan je verzekeren niet in de beschaafde steden van de Maghreb... En wel voor de zoveelste keer kom je met dezelfde ongein...

Dat jij niet snapt dat je daarmee - net als die straatjongens in Spangen - je landgenoten verlaagd, is mij een raadsel. Goed ik weet nu eenmaal dat er ook heel veel normale loyale Maghrebijnen zijn waaronder mijn vrienden... :denk:

Maar begrijp dat jij bij buitenstaanders de haat tegen Marokkanen aanwakkert. Ook op de Lijnbaan in Rotjeknor. Kijk het is mij en anderen hier allang duidelijk dat jij een homo bent en dat je daar erg mee zit - hoewel het natuurlijk onzin is als je je er in het privé voor schaamt! Voor mij als Nederlander is dat vanzelfsprekend op zich geen enkel probleem, wat zou ik er ooit op aan moeten merken? Prima, accepteer het dus dat je zo bent en wordt er gelukkig mee - als je mij er verder maar niet over aan mn kop zeurt...

Maar je helpen als je het een probleem vindt, dat kan ik niet - dat is niet mijn vak - daar zijn in R'dam genoeg instanties en clubs voor als het je kwelt! :kwaad:

Het vervelende daarbij is dat je hoewel de Nederlanders altijd van discriminatie beschuldigt, jijzelf je aan een dubbele dosis van discriminatie schuldig maakt. Dus je haalt zelf je hele anti-discriminatie boodschap aan dit pb onderuit!

Jij lijdt dus aan discriminatie jegens die verafschuwde blanken. Jammer, maar er zijn genoeg methodes om daarvan af te komen - dus informeer je eens bij een bevriende arts en gooi je intelligentie niet te grabbel!... Ik kan hoogstens mijn vriend Salah Sidali voor je bellen - die heeft meer mensen als jij in zn praktijk - dus om je een adres te geven... Nou het beste ermee! Nu ga ik weer gauw op die site in Tunis verder met de actualiteit van Al Ghazzali... :D

Beste Schaap, hang dit maar boven je bed, want ik ga dit nooit meer herhalen als je weer gaat zeuren...

TonH
27-01-05, 11:42
Geplaatst door Ron Haleber
BAGGER

IbnRushd
27-01-05, 12:08
Trouwens de vraag naar een imam-opleiding is de jaren tachtig al een onderwerp van discussie, zowel binnen islamitisch gemeenschappen als daarbuiten.
De werkgroep-Waardenburg (1983:53) pleitte op deze gronden al begin jaren tachtig voor een Nederlandse, door de overheid erkende en gesubsidieerde imam-opleiding.
En tien jaar laten laaide weer discussie over een imam-opleiding.


Begin 1995 verklaarde staatssecretaris Netelenbos van Onderwijs met het advies van de Onderwijsraad in te stemmen. Zij gaf te kennen dat ze middelbare scholen de mogelijkheid wilde geven hun islamitische leerlingen op te leiden tot imam. VVD-fractievoorzitter Bolkestein meldde daarop in Trouw (4 febr. 1995) een Nederlandse imam-opleiding uit het oogpunt van de 'intergratie van onze islamitische medeburger' zó belangrijk te vinden, dat de overheid daarvoor financiële steun moest geven. Enige tijd later (9 en 17 febr.) uitten de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rijnmond (SPIOR) en de Stichting Turks-Islamitische Culturele Federatie (STICF) in diezelfde krant kritiek op de uitlatingen van Netelenbos en Bolkestein. De laatsten zouden met hun uitlatingen een verkeerde indruk wekken van de opleiding tot imam. 'Die leid je niet op in een paar uur onder schooltijd. Daar komt meer voor kijken', aldus een vertegenwoordiger van de SPIOR.
Intussen had de STICF in samenwerking met de Islamitische Stichting Nederland (ISN) reeds een imam-opleiding op het niveau van het voortgezet onderwijs in Turkije ontwikkeld. Deze was bedoeld voor Turkse jongens die de basisschool in Nederland hadden afgerond (Karagül & Wagtendonk 1994: 23-24)
bron:Nederland en zijn Islam pag. 67)

Zwarte Schaap
27-01-05, 13:27
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap je blijft maar om aandacht vragen. Goed heel kort dan. Echter het komt me slecht uit. Stel je voor ik ben vanavond bezig met een Tunesische filosoof op zijn bekende website over allerlei epistemologische finesses bij Ghazzali en Arkoun te debatteren wat mijn volledige concentratie opeist...

En wat gebeurt er? Dan komt er een Marokkaans straatschoffie langs die begint te schelden zonder dat ik er enige aanleiding toe geef "jullie kazen zijn hoeren en flikkers".

Ja daar knap ik op af, vooral omdat ik de laatste tijd wat erg aardige dingen over je heb proberen te zeggen.. Ik hoopte dus dat je je frustraties met de tijd wat verloren was...

Een teleurstelling om dan toch weer van jou voor de zoveelste keer dit soort onbenullige reacties te horen uit het riool die nergens op slaan - misschien doen ze het in het Rifgebergte erg goed. Maar ik kan je verzekeren niet in de beschaafde steden van de Maghreb... En wel voor de zoveelste keer kom je met dezelfde ongein...

Dat jij niet snapt dat je daarmee - net als die straatjongens in Spangen - je landgenoten verlaagd, is mij een raadsel. Goed ik weet nu eenmaal dat er ook heel veel normale loyale Maghrebijnen zijn waaronder mijn vrienden... :denk:

Maar begrijp dat jij bij buitenstaanders de haat tegen Marokkanen aanwakkert. Ook op de Lijnbaan in Rotjeknor. Kijk het is mij en anderen hier allang duidelijk dat jij een homo bent en dat je daar erg mee zit - hoewel het natuurlijk onzin is als je je er in het privé voor schaamt! Voor mij als Nederlander is dat vanzelfsprekend op zich geen enkel probleem, wat zou ik er ooit op aan moeten merken? Prima, accepteer het dus dat je zo bent en wordt er gelukkig mee - als je mij er verder maar niet over aan mn kop zeurt...

Maar je helpen als je het een probleem vindt, dat kan ik niet - dat is niet mijn vak - daar zijn in R'dam genoeg instanties en clubs voor als het je kwelt! :kwaad:

Het vervelende daarbij is dat je hoewel de Nederlanders altijd van discriminatie beschuldigt, jijzelf je aan een dubbele dosis van discriminatie schuldig maakt. Dus je haalt zelf je hele anti-discriminatie boodschap aan dit pb onderuit!

Jij lijdt dus aan discriminatie jegens die verafschuwde blanken. Jammer, maar er zijn genoeg methodes om daarvan af te komen - dus informeer je eens bij een bevriende arts en gooi je intelligentie niet te grabbel!... Ik kan hoogstens mijn vriend Salah Sidali voor je bellen - die heeft meer mensen als jij in zn praktijk - dus om je een adres te geven... Nou het beste ermee! Nu ga ik weer gauw op die site in Tunis verder met de actualiteit van Al Ghazzali... :D

Beste Schaap, hang dit maar boven je bed, want ik ga dit nooit meer herhalen als je weer gaat zeuren...

Mijn boodschap is simpel, als je een ongelovige autochtoon of een homofiel of Ronnieboy laat bepalen wat een geschikte imamopleiding is dan kun je uiteindelijk terecht komen in een leatherbar met darkroom.

Bofko
27-01-05, 13:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn boodschap is simpel, als je een ongelovige autochtoon of een homofiel of Ronnieboy laat bepalen wat een geschikte imamopleiding is dan kun je uiteindelijk terecht komen in een leatherbar met darkroom.

:lol: . Na schooltijd dan wel hé.

Ron Haleber
27-01-05, 14:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn boodschap is simpel, als je een ongelovige autochtoon of een homofiel of Ronnieboy laat bepalen wat een geschikte imamopleiding is dan kun je uiteindelijk terecht komen in een leatherbar met darkroom.

Schaap, hè,hè, als je dit in plaats van dat doorsijken over je hobbies nou meteen als eerste reactie op mijn korte beschrijvig van de stand van zaken over de imam-opleiding in Nederland neer had gezet...

Dan had ik gezegd: "Schaap je hebt volkomen gelijk! Nederlanders horen zich absoluut niet met de imam-opleiding in Nederland te bemoeien. Dat is een zaak van de moslims zelf en dus ook van de Marokkanen!"

Als die zoiets willen en ze vragen advies en/of geld dan moet dat serieus bekeken worden hoe daar het beste aan beantwoord kan worden.

Maar wat Verdonk c.s. ze nu weer door de strot probeert te duwen en nog wel met nieuwe wetten is te absurd voor woorden! Past trouwens niet eens met de scheiding tussen religie en staat!

Zwarte Schaap
27-01-05, 15:17
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap, hè,hè, als je dit in plaats van dat doorsijken over je hobbies nou meteen als eerste reactie op mijn korte beschrijvig van de stand van zaken over de imam-opleiding in Nederland neer had gezet...

Dan had ik gezegd: "Schaap je hebt volkomen gelijk! Nederlanders horen zich absoluut niet met de imam-opleiding in Nederland te bemoeien. Dat is een zaak van de moslims zelf en dus ook van de Marokkanen!"

Als die zoiets willen en ze vragen advies en/of geld dan moet dat serieus bekeken worden hoe daar het beste aan beantwoord kan worden.

Maar wat Verdonk c.s. ze nu weer door de strot probeert te duwen en nog wel met nieuwe wetten is te absurd voor woorden! Past trouwens niet eens met de scheiding tussen religie en staat!

Ik kwam op voor El Moumni en de Marokkanen die je met hennepvelden associeert.

Ron Haleber
27-01-05, 16:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik kwam op voor El Moumni en de Marokkanen die je met hennepvelden associeert.

Schaap had dat dan meteen gezegd! Taouanza is ook een groot bewonderaar van deze godgeleerde! Op de Erasmus heeft hij veel aanhang.

Maar vraag imam Van Bommel - toen die daar met hem voor Eurabia debateerde, bleek Moumni het afgesproken onderwerp "Sex en Islam" doodleuk over te slaan en ging uitvoerig een uur oreren over hoe een ongelovige ketter Van Bommel wel niet was... Zijn faux pas met NOVA - lama zitten - in die val trapt hij niet meer in...!

Dan die hennepplantages: ga maar eens in de Rif rollskaten in de buurt van Ketama - om de honderd meter wordt je aangehouden door lui die je het spul wilen verkopen! Of door de Gendarmerie... En de meeste maroc-moskees beroepen nu eenmaal een imam die ze van thuis - dus vandaaruit kennen...! Goed Sjershabi - ook geen succes - komt uit Egypte...

mark61
27-01-05, 22:01
Geplaatst door Ron Haleber
Capito? Jouw Probleem opgelost?

Nope, ik had het over initiatief in eigen kring.

Zwarte Schaap
27-01-05, 22:19
Geplaatst door Ron Haleber
Schaap had dat dan meteen gezegd! Taouanza is ook een groot bewonderaar van deze godgeleerde! Op de Erasmus heeft hij veel aanhang.

Maar vraag imam Van Bommel - toen die daar met hem voor Eurabia debateerde, bleek Moumni het afgesproken onderwerp "Sex en Islam" doodleuk over te slaan en ging uitvoerig een uur oreren over hoe een ongelovige ketter Van Bommel wel niet was... Zijn faux pas met NOVA - lama zitten - in die val trapt hij niet meer in...!

Dan die hennepplantages: ga maar eens in de Rif rollskaten in de buurt van Ketama - om de honderd meter wordt je aangehouden door lui die je het spul wilen verkopen! Of door de Gendarmerie... En de meeste maroc-moskees beroepen nu eenmaal een imam die ze van thuis - dus vandaaruit kennen...! Goed Sjershabi - ook geen succes - komt uit Egypte...


Ten eerste volgens mij komt hij uit Oujda en/of omgeving, hij is dus geen echte Riffijn.

Ten tweede Ketama ligt wel in de Rif maar de inwoners noemen we jbala en zijn geen Riffijnen. Tanger en tetouan ligt ook in de Rif maar het zijn oorspronkelijk meer Jbala steden.

mark61
27-01-05, 22:33
Kortom, we zijn weer flink opgeschoten op de weg naar een NL imamopleiding georganiseerd door moslims zelf.

Zwarte Schaap
27-01-05, 22:45
Geplaatst door mark61
Kortom, we zijn weer flink opgeschoten op de weg naar een NL imamopleiding georganiseerd door moslims zelf.

Ik denk dat het teveel opgelegd wordt door de staat. Voordat je als gemeenschap zo een opleiding begint die door de staat geaccepteerd wordt zal dat wel even duren. De druk vanuit de politiek is om het snel te doen is onnatuurlijk en moeilijk te verenigen met de wens van de mensen waar het om gaat.

-Verder zie ik ervaringsproblemen, de juiste generaties moeten nog hun draai vinden vooraleer ze zelfstandig dergelijke zaken kunnen opzetten.
-Financiele problemen die ene kleine gemeenschap moeilijk kan dragen.
-De verschillende gemeenschappen hebben verschillende ideeen en belangen zodat er een specifieke imamopleiding die bij alle groepen aansluit moelijk realiseerbaar zal zijn.

totzover enkele gedachten.

Ron Haleber
27-01-05, 23:01
Geplaatst door mark61
Nope, ik had het over initiatief in eigen kring.

Mark je weet toch zelf ook wel dat je ze dan overschat... Ik noemde toch R'dam en Schiedam in mijn kaartje...

En je kunt van Haci toch niet verwachten dat hij dat ff opzet. Wie zou hij vanuit Nederland moeten aanstellen? In elk geval zou jij dan meteen in het stichtingsbestuur moeten gaan zitten... Ons genie Martin vB heeft het veel te druk...

Je bent nog jong - dus je zou best die suleimancies van de Uni R'dam kunnen gaan helpen...! Alleen al door die Turken te vertellen waar de marocs zoal mee bezig zijn, is een openbaring voor ze...

Zo probeert mn vriend Johan het in het stichtingsbestuur van Schiedam. Die voldoet zelfs aan de eis van Schaap moslim te zijn!

Maar dat laatste lijkt mij niet essentieel. Een korte inhaalcursus bij Schaap zal wel aanvaardbaar zijn voor jou om aan alle eisen te voldoen!

mark61
27-01-05, 23:27
Geplaatst door Ron Haleber
Je bent nog jong - dus je zou best die suleimancies van de Uni R'dam kunnen gaan helpen...! Alleen al door die Turken te vertellen waar de marocs zoal mee bezig zijn, is een openbaring voor ze...

t Ging er dus om dat ze het lekker zelf organiseren. FYI: in R'dam werken Marokkaanse en Turkse moslims al nauw samen. Alleen 'theologisch' nog niet zo, geloof ik. Al zal dat eerder een taalkwestie zijn.


Maar dat laatste lijkt mij niet essentieel. Een korte inhaalcursus bij Schaap zal wel aanvaardbaar zijn voor jou om aan alle eisen te voldoen!

Het gaat mij allemaal geen donder aan. Verbaas me alleen over de discrepantie tussen de beleden vroomheid en de desinteresse echt wat praktisch voor de instandhouding van je geloof te doen. 1 miljoen moslims moeten toch wel wat geld kunnen genereren.

Ron Haleber
28-01-05, 01:02
Geplaatst door mark61

Het gaat mij allemaal geen donder aan. Verbaas me alleen over de discrepantie tussen de beleden vroomheid en de desinteresse echt wat praktisch voor de instandhouding van je geloof te doen. 1 miljoen moslims moeten toch wel wat geld kunnen genereren.

Mark, denk je dat mij het een donder aangaat? Al springen me tien Zwarte Schapen op mn nek om me te chanteren omdat ik necrofiel ben! Laat ze maar blaten!


Maar Mark het gaat helemaal niet om geld... De marocs zijn slim genoeg om de Saoedies en Gaddafi geld uit de zak te kloppen met wat voor raar verzonnen verhaal dan ook...

Die desinteresse van jou komt voort uit het feit dat ze zich op hun best voelen als ze alles bij het oude kunnen laten...

Ze vertrouwen erop dat hun conservatisme "voor de instandhouding van hun geloof" ze in hun genen zit. En als je de opbloei van dat zogenaamd "radicalisme" bij hun jongeren ziet, kun je ze geen ongelijk geven.

Mark zie jij in dat "radicalisme" soms iets nieuws, iets revolutionnairs? Vertel me dat eens?

mark61
28-01-05, 17:21
Geplaatst door Ron Haleber
Mark zie jij in dat "radicalisme" soms iets nieuws, iets revolutionnairs? Vertel me dat eens?

Daar had O. Roy toch al antwoord op gegeven? Het geloof van de ouders voldoet niet meer, om verschillende redenen, en de jonge gelovige wil zelf uitzoeken hoe het zit. Maar niet meer door echt een studie te maken, maar, geheel eigentijds, door snel hapklare, simpele brokken van het internet te vissen. Eerst jaren de Arabische taal bestuderen, wie heeft daar nou zin in? Boeken lezen, bah.

Kuijk
28-01-05, 18:02
Het is een grof schandaal. Een imamopleiding hoort bij het HBO.

Ron Haleber
28-01-05, 20:49
Geplaatst door mark61
Daar had O. Roy toch al antwoord op gegeven? Het geloof van de ouders voldoet niet meer, om verschillende redenen, en de jonge gelovige wil zelf uitzoeken hoe het zit. Maar niet meer door echt een studie te maken, maar, geheel eigentijds, door snel hapklare, simpele brokken van het internet te vissen. Eerst jaren de Arabische taal bestuderen, wie heeft daar nou zin in? Boeken lezen, bah.

Mark je geeft nu ook zelf het antwoord op je grote verbazing die je op dit topic voortdurend uitte...

Ik meen hetzelfde in andere woorden gezegd te hebben in mijn post waar je op antwoordde! :duim:

Dat verklaart dus waarom hier noch elders de mocro's zitten te springen om een echte islam-opleiding op niveau... Een hbo-tje volstaat wel voor ze... :dood:

Je door Zbaqzbaq tot mocrofiel benoemde, aandachtige lezer :fpetaf:

heeft Schaap ook weer eens wat nieuws om mij over af te sijken...